Panoro. Tid for å høste i 2025.

Fluefiskeren
PEN 30.12.2024 kl 23:05 79607

På oppfordring siden den gamle tråden gjaldt 2024 og var blitt temmelig lang.

Børsåret 2024 er over og det har vært et år med stor aktivitet for Panoro. Utbyggingen av Hibiscus/Ruche møtte på store utfordringer gjennom problemer med flunkende nye ESP-er fra Baker Hughes. En etter en er de byttet ut med konvensjonelle ESPer og det har krevd at boreriggen har vært på plass. Dette førte til store forsinkelser, men sluttresultatet ble meget bra. Det ble gjort et nytt funn i Hibiscus South som viste seg å inneholde betydelig mer olje enn estimert. I tillegg fikk vi en utvidelse av Hibiscusfeltet slik at vi har en signifikant økning i reserver. Det ble boret totalt åtte brønner i stedet for de stipulerte 6 brønner og resultatet fra borekampanjen ble over 30 000 bopd slik at produksjonen på Dussafu nå er minst 40 000 bopd gross.

Da gjenstår bare en letebrønn på Dussafu før hele borekampanjen avsluttes i februar. Som kjent gjelder det Bourbon som ligger i nærheten av de produserende feltene og kan betegnes som en ILX-brønn. Estimerte prospektive ressurser er 29 mmbbl hvilket jeg tror er konservativt satt. Det er ikke oppgitt COS, men den bør være rimelig høy. Dette er samme formasjoner som tidligere og som JV har vist de har god kunnskap om.

Ellers kan vi se på 2025 som året hvor det skal høstes. Vi har sådd og avlingen ble bra. Det er oppnådd å nå målet på full kapasitet på FPSO-en. Veien videre ved eventuell fase to og eventuelt funn på Bourdon blir spennende å se hvordan de løser. Det blir ikke i 2025. Kanskje i 2026.

Det er Dussafu som i høy grad bærer selskapet nå, men mye spennende vil også skje i Ekvatorial-Guinea. Ikke i 2025 riktignok etter at de to infillbrønnene er satt i produksjon. Dette er året for lavere capex og økte utbytter.

For å oppsummere 2024 steg PEN med 2,81 %. I tillegg kommer utbytter på samlet 1,708 kr. Likevel noe lavere samlet avkastning enn om vi hadde satt pengene på høyrentekonto.😒

Det er langtfra bare PEN av oljeaksjene som har hatt en heller laber kursutvikling i år. Enengiindeksen er ned 5,09 %.

Så får vi bare håpe på en oljepris som gir et bra 2025.

Link til forrige tråd:

https://www.finansavisen.no/forum/thread/165814/view/6288757
Redigert 31.12.2024 kl 11:14 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
26.01.2025 kl 13:29 4492

Fra Q3:

« The Company has hedges in place covering 490,000 barrels of remaining Q4
liftings at an average floor price of USD 70.9 per barrel through a mix of
collars and swaps»

Hvordan det er pr. idag har jeg ikke sett kommunisert.
gunnarius
26.01.2025 kl 13:18 4512

Trump øker presset i oljeprisen. Sterkt reduserte oljepriser er ikke så enkelt å få til over natten. og jeg ser ikke helt løsning ved å be OPEC senke sine oljepriser og derved rasere hele rammeverket.

OPEC kan fra april velge å bringe tilbake noe av den olje som holdes frivillig i back-up. Dette vil imidlertid kun få en effekt med noen dollar.

Hva Trump og EU generelt burde ha gjort var for det første hva angår EU - stanse all import av russisk gass. Hva Trump bør gjøre er å instruere India og Kina og true med sanksjonering - gitt disse to landene uhemmet importerer rabattert russisk olje. Gå løs på India og Kina, president Trump - så får du det virkemiddelet som trengs vs. Russland/Ukraina.

Skal han nå få bruke olja også ifm. Ukraina og forsøke å få slutt på krigen ved at Russlands olje marginaliseres?

Benytter Trump prismekanisme - gitt å senke oljeprisen som sitt mantra, tapes den globale effekten av et slikt virkemiddel. Men kravet vil fremdeles ha noe effekt inntil videre.

Med all den støy og usikkerhet som genereres vil sannsynligvis hedging være en kortsiktig måte å parere/beskytte egen solgt olje. Nå er det trolig noe vel sent for 2025 med hedging - iallefall til fair oljepris.

O&G selskaper benytter tidvis fixed price contracts for gassen. For PEN blir det å stole på hedging av olje, men er dette blitt gjort?

Hva er status her for PEN?
Redigert 26.01.2025 kl 13:52 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.01.2025 kl 19:30 4948

Ser og slik Trondheim at det ikke er en matematisk avregning på mcap. Utbytte kan generere flere investorer og det medfører høyere aksjekurs.
Fluefiskeren
25.01.2025 kl 16:53 5066

Ok. Mye av det andre står jeg for. Store utbytter i små oljeselskaper kan være døden for selskapene. Det kan ikke sammenlignes med utbytte i mange andre sektorer eller de aller største oljeselskapene. De er i oppbyggingsfasen og hvis de ønsker å vokse må de ha store og kostbare investeringer. Enten det dreier seg om letevirksomhet eller kjøp av produserende felt. For de fleste er organisk vekst ikke nok. Det er fAktusk slik at hvis de ikke investerer så minker reserver og produksjon for hver dag som går. Da er det naturlig at selskapet blir mindre verdt og en synkende kurs. Det å utbetale utbytter kan ikke hindre det. Tvert om. De som kun er interessert i utbytter finner seg andre selskaper som kan utbetale mer. Og det er da vitterlig slik at selskapets verdi synker tilsvarende utbytte. Alt annet er en fornektelse. Tingeling kommer ikke og sprer stjernestøv på oss.

PNOR og BNOR er oljeselskapene som har gjort det desidert best siste år, og faktisk også siste tre år. Ingen av dem har betalt utbytte, men begge kommer med det ganske raskt nå så det med utbytte er ingen garanti for høy avkastning på pengene sine. Noen på PEN-trådene har argumentert kraftig med at all leting og kjøp bør stanses snarest. Vet de egentlig hva de gjør? Hvordan kan et selskap utbetale store utbytter samtidig med at inntjeningen synker stygt? Vi ser hva decline betyr på våre felt i Ekvatorial-Guinea, Tortue og Tunis. Enda de setter inn tiltak for å motvirke det. Jeg synes ikke det er riktig å kjøre et vekstselskap ned i sørpa for å få utbytter. Det gjelder egentlig for både selskapet og aksjonærene. Og hvis man venner seg til utbytter blir selskapene gruset hvis de plutselig slutter eller reduseres. Da får kursen juling så det holder. Husk at utbytter er veldig avhengig av oljeprisen.

Mens så det er sagt så er jeg ingen direkte motstandere til utbytter hvis de ikke er større enn at de hindrer vekst. Synes PEN har vært flinke der. La oss ta BNOR. De har en bra grunnproduksjon, men kommer til å minst doble produksjonen veldig snart. Det kunne de ikke gjennomført hvis investeringene ikke kunne foretas grunnet store utbytter. Det er som jeg sier at man må så før man høster.

Apropos BNOR :

Når man først sitter innendørs med en kraftig forkjølelse så satte jeg opp kursutvikling på en rekke norske oljeselskaper siste år da jeg sitter med en dårlig følelse for PEN. Tallene er hentet fra Nordnet.

PNOR: +74,43 %
BNOR: + 32,86 %
DNO: + 31,29 %
VAR: + 22,44 %
PEN: + 6,72 %
OKEA: - 2,16 %
BWE: - 9,53 %
EQNR : -10,34 %
AKRBP: -13,64 %

Vi ser at vi slett ikke har vært blant de beste, men heller ikke blant de svakeste (som jeg kanskje hadde en liten følelse av). Det er også interessant å se så hvor stor spredning det mellom selskapene enda oljeprisen betyr mye for alle. EQNR lider nok for deres satsning på havvind og VAR har jo ganske høy gassandel slik som BNOR snart vil ha også.

Satser på at PEN er atskillig høyere på tilsvarende liste om ett år.

Redigert 25.01.2025 kl 17:09 Du må logge inn for å svare
Trond.heim
25.01.2025 kl 15:56 5102

Din ironiimoji var ikke plassert etter det avsnittet jeg refererer til😊
Fluefiskeren
25.01.2025 kl 13:26 5240

Regnet med at alle forstod ironien. For å være helt sikker tok jeg med en emoij
Trond.heim
25.01.2025 kl 11:50 5324

Fluefiskeren skriver i går kl. 15.22:

men redselen for ikke å få en økning av utbytte er det viktigste for mange.

«Det gjør jo ingenting at reserver og produksjon vil falle bare man får utbytter som selvsagt vil bli mindre og mindre i takt med lavere og lavere inntjening og produksjon.» ( ironi?)

Jeg synes her,at strengens mest respekterte skribent, signaliserer et negativt syn på de av oss som er positive til utbytte.

Det er etter min mening ingen automatikk i at utbytte medfører redusert kursstigning, og at utbetaling av utbyttebetaling vil resultere i at kursen stagnerer.

Aksjekursen flukturerer ikke i takt med selskapets inntjening og soliditet. Den fluktuerer heller ikke i påvisbar relasjon til utbyttebetaling.

Noen teoretiske eksempler:

Jeg kunne tenkt meg 10 kvartaler fremover med utbytte kr. 1.- pr kvartal.
Om 2,5 år har jeg da mottatt kr. 10,- i utbytte.

Det blir « et trospørsmål» om kursen om 2,5 år blir kr. 10.- lavere enn den ville blitt uten utbyttebetaling.

Kursutviklingen i Pen er veldig ujevn.
For 2,5 år siden (20.7.22) var kursen 27,98, i går 28.90.
I denne perioden steg kursen kr. 1.- , jeg tror få vil mene at denne dårlige kursutviklingen skyldes at selskapet har startet med utbytter 42,7 øre pr. kvartal ( de siste 5-6 kvartal?)

22.2.24 sluttet kursen på 24,52
28.5.24 sluttet kursen på 36,15

Kursstigning kr. 11,63 på 3 måneder.
Denne kursstigningen skjedde på tross av at selskapet hadde startet med utbyttebelaling.

Jeg ønsker primært ikke å selge aksjer får å få mer tilgjengelig kapital, men jeg har i ulike perioder i livet hatt behov for økt likviditet. Det kan ha vært ønske om nedbetaling av huslån, kjøp av bil og båt, investering i andre aksjer etc.
Utbytteaksjer kan være nyttige kilder til å dekke slike behov, uten å selge « arvesølvet»
I tillegg har jeg ved noen anledninger solgt aksjen når kursen i mine øyne har vært fordelaktig .

Kortversjoner av denne lange lørdagsbetraktning er at mange av oss setter pris på både kursstigning og utbytte, og i tillegg er denne kombinasjonen mulig uten at kursen hemmes for mye. For mange tror jeg slik kombinasjon styrker kjøpsinteressen og dermed kursen.

Fluefiskeren
25.01.2025 kl 00:52 5556

Trump er desperat etter å få ned oljeprisen. Ber OPEC/Saudi-Arabia om å kutte prisen snarest. Han vil ha ned inflasjonen slik at FED kan senke renten. Samt for å svekke Russland.

For han råder jo over alle land og mennesker på denne Jorda. Tror han i hvert fall. Og han har bra følge med Musk i det synspunktet. Han legger seg bort i politikken i flere eropeiske land og heier frem høyreekstreme partier der. Hvor lenge kommer disse to til å være gode venner? Ikke særlig lenge tror jeg.

Redigert 25.01.2025 kl 00:56 Du må logge inn for å svare
msmekk
24.01.2025 kl 21:45 5684

Jeg er så sikker på positivt resultat at jeg har skiftet Line på flaggstangen klar til å heise flagget til topps neste Fredag.
Fluefiskeren
24.01.2025 kl 18:14 5840

Jeg tror troen på brønnen var ganske lav da det var 75 % sjanse for at man ikke fant et kommersielt felt. Likevel syns jeg at det hadde vært logisk med en nedgang, men ikke mer en eller toppen to kroner.

Men nå får vi se fram til Bourdon. Her er sjansen mye større og det burde være raskt å få den knytte opp mot eksisterende infrastruktur. Men da kommer det med kapasiteten til Adolo inn i bildet igjen. BWE burde vel ha vært forutsigende nok til å se det «problemet» fort ville kunne komme.
Redigert 24.01.2025 kl 21:48 Du må logge inn for å svare
99999
24.01.2025 kl 17:41 5861

DNB har i Aksjemarkedet neste uke sagt at Panoro kommer med månedlig oppdatering av driften 2 uker på rad, men ikke denne uken. De har heller ikke med
at BWE kommer med 4 kvartals rapporten neste uke på fredag og sier ikke noe om boringen på Bourdon. Tydelig at de ikke er oppdatert. Kanskje John Hamilton er syk og BWE har heller ikke informert DNB om hvor langt boringen på Bourdon har kommet.
Trond.heim
24.01.2025 kl 17:07 5899

I løpet av en måned vil vi få

1. Oppdatering om produksjon etc slik BWE kom med

2. Resultatet av Bourbon boring

3. 25.2: Fremleggelse av Q4, der utbyttets størrelse blir offentliggjort

Nr. 2 vil ha avgjørende betydning både for kurs, men også for optimisme og positiv psykologi relatert til selskapet.

Alle disse 3 hendelsene kan bli kurstriggere, særlig om oljeprisen stiger.
99999
24.01.2025 kl 16:48 5822

Er nok mangel på informasjon i markedet at resultater fra boringen på Bourdon kommer til neste uke at kursen til BWE og Panoro falt i dag.

Et større funn her er svært positivt!

ks1977
24.01.2025 kl 16:35 5773

Kan det (at kursen steg på tørr brønn) i realiteten dreie seg om det forslitte uttrykket at "markedet hater usikkerhet"? Og det, langt verre uttrykket, "var allerede priset inn"?
SinnaNecer'n
24.01.2025 kl 15:42 5850

Ja burde vel egentlig håpe på tørr brønn så kursen kan karre seg opp til 30kr igjen....og utbytte i sikte....
Fluefiskeren
24.01.2025 kl 15:22 5888

Aker Deep var tørr og kursen steg. Så hvis denne er kommersiell synker nok kursen betydelig. 😆

Da kommer det jo utgifter til utbygging selv om det ikke er så mye da det er en ILX- brønn, men redselen for ikke å få en økning av utbytte er det viktigste for mange. Det gjør jo ingenting at reserver og produksjon vil falle bare man får utbytter som selvsagt vil bli mindre og mindre i takt med lavere og lavere inntjening og produksjon.
SinnaNecer'n
24.01.2025 kl 15:14 5897

Mon tro hvor mye det kan bidra med på aksjekursen om det blir treff som prognose....
Fluefiskeren
24.01.2025 kl 15:10 5915

Det kan godt hende hvis brønnen er ferdig boret rett før. Alltid spennende med letebrønner. Dette er et ganske stort prospekt. Antakelig det største av de gjenstående prospektene og leads innenfor EEA - området.

Vi fortjener et bra treff nå syns jeg.
Ro
24.01.2025 kl 07:23 6341

Blir det da melding om resultatet av boringen kanskje iløpet av neste uke?
Redigert 24.01.2025 kl 07:24 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
23.01.2025 kl 23:46 6501

Det er nok basert på deres skisse at brønnen bores på et sted der det er mulig med funn av begge formasjoner. Ta en titt på side 9 i Q3-presentasjonen til BWE. Ut fra MT ser det ut som at brønnen bores i det nordlige område av prospektet og der er det tegnet inn både Gamba og Dentale. Det er skissert bare Gamba lenger sørvest, men her blir det mye dypere. Dypere enn hvor Norve kan plasseres, men antakelig kan de bore en avviksbrønn.

Ønskedrøm: Et stort funn på brønnen som bores nå og at vi innvilges tid til et sidesteg som avgrensningsbrønn. Det kan gå. Sidesteges bores på langt kortere tid enn hovedbrønnen.
Redigert 23.01.2025 kl 23:51 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
23.01.2025 kl 23:38 6497

Tenker du på tørr brønn på Mupale (Hibiscus extension)? Der ga jo Sætre (ikke Arnet) uttrykk for det var bankes og spørsmålet var bare hvor stort det var. Derfor ble skuffelsen og nedturen veldig stor. COS var ifølge han altså 100 %. Utrolig å komme med en slik uttalelse. Sætre jobber forresten ikke i BWE lenger.

SinnaNecer'n
23.01.2025 kl 22:32 6604

Bourdon neste uke....overraskende og spennende. Det er vel lov å spørre hvorfor pen ikke har meldt spud. Dersom Hamilton er forundret over den lave pen-kursen er kanskje mangel på info noe av svaret.....

Vi får vel kanskje håpe at resultatet drøyer noe fordi det ofte kan indikere funn. Ved olje funn skal aktuelt intervall logges og kjernetas som jo tar tid.

Jeg er veldig positiv til denne brønnen og tror absolutt på et funn og blir ditto skuffet om det ikke slår til. Bourdon er et prospekt med høy sannsynlighet for funn. Det er to reservoar intervaller, Gamba Fm og Dentale Fm (dypest). Gamba er tilstede i hele EEA området og med generelt gode reservoaregenskaper. Funnraten for borede prospekter i området er så vidt jeg husker fra div presentasjoner på rundt 80%. Dentale er noe vanskeligere å predikere både mhp sandkvalitet og tilstedeværelse, men er allikevel et viktig reservoarintervall. Har en formening om at flere observasjoner peker positivt enn negativt og vil sette cos for Dentale til 65%.

Gitt dette, vil det gi en cos for Bourdon på 0.8x0.65=0.52 ....... Altså 52%

Prospektet har et estimert utvinnbart volum (P50) på 29 Mboe. Vi må huske at P50 verdien er en teknisk betegnelse for 'mest sannsynlig' volum. Det betyr at funnet like gjerne kan være større enn 29 Mboe som mindre. Her kan vi altså velge å være optimister eller pessimister.

Et annet interessant forhold her er fordelingen av olje på de to reservoarene. Hvor mye er det i Gamba og hvor mye må Dentale holde for å oppnå 29 Mboe. Håper og tror på at det meste ligger i Gamba, men det er jo litt kvalifisert gjetning og noe ønsketenkning siden reservor egenskapene er bedre og at cos er betydelig høyere for Gamba enn for Dentale. Vet ikke hva minste volum for økonomisk lønnsomhet er for Bourdon, men vi kan jo håpe på at selv et (mindre) funn kun i Gamba kan gjøre susen.
Fluefiskeren
23.01.2025 kl 20:57 6711

De spuddet neppe så tidlig. De var vel på plass den første og brukte vel noen dager før spud vil jeg tro. Til helgen er nok litt tidlig siden Arnet sier neste uke.

Enig med deg i at den stiplete linjen kan bety at de ikke hadde bestemt seg for. Litt rart hvis de ikke går ned i Dentale. Selv da de traff vann i Gamba på Mupale boret de videre ned til Dentale.

Vel, vi får snart svaret. Finner de noe i Gamba bør det vel meldes før de eventuelt borer videre.

Har virkelig troen på denne brønnen, men kan jo fort bli skuffet. Er det opplyst COS på 50 % eller det noe jeg har drømt?
Trond.heim
23.01.2025 kl 20:56 2956

Jeg blir skeptisk når Arnet blir intervjuet om pågående boring. Dårlige assosiasjoner til tidligere tørr brønn. Bourdon har imidlertid større cos.
Vi får håpe. Hvilke kurseffekt forventes ved funn som stipulert (29 mill fat)
Jajaja
23.01.2025 kl 20:28 2956

Spennende! Det som sies fra Arnet i Upstreamonline – "target depth within days" – tyder kanskje på at det kun bores til gamba? (... det i motsetning til det som antydes med inntegnet borestreng på s14 i Q3).

Edit: Jeg ser nå at der er strek ned til gamba, og kun stiplet videre ned til dentale. Det siste kan kanskje tyde på at det ikke var bestemt hvor dypt de skulle da Q3-presentasjonen ble skrevet. Kartet viser litt rundt 3000 m til gamba. Såfremt spud 1. el 2. januar, så kan de være der nå i helgen.
Redigert 23.01.2025 kl 23:24 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
23.01.2025 kl 20:22 2938

Det er jo nettopp derfor han vil at det skal produseres mer. Han har erklært at oljeprisen skal halveres. Så spørs det hva aktørene mener om det da.

https://www.reuters.com/markets/commodities/us-oil-producers-unlikely-shift-drill-baby-drill-mode-says-exxon-executive-2024-11-26/
SinnaNecer'n
23.01.2025 kl 19:50 2967

Lavere oljepris....da blir det neppe noe av 'drill baby drill'..
Ro
23.01.2025 kl 19:46 2956

Trumpen greier å få ned prisen han..
Slettet bruker
23.01.2025 kl 18:46 3041

Jeg er lei meg for det å poengtere om at aksjekursen styres av felleskapet når det er fomo så kjøper mange uten særlig horisont. Ellers så er det vanskelig kaste første stein. Atter igjen så har det ikke noe med det fundamentale men hvordan Spekulanter skal tjene på dynamikken. Akkurat og ofte tidligere så er ikke det insitamenter til stede. Jeg drifter ikke på draget med slike utsagn. Det er slik det er. Kjedelig at ikke aksjemarkedet ser på det fundamentale, men heller på det som beveger seg. Det var det vi fikk en anelse av i siste oppgang. Men jeg er sikker på at det er veldig mange som ikke sitter over natta, men kun spekulerer over dagsbevegelsene.
Fluefiskeren
23.01.2025 kl 18:33 3048

Fra Upstreamonline nå:

« Very exciting’ Gabon exploration well set to hit target depth within days
BW Energy probe is targeting a 30 million-barrel prospect

BW Energy is set to hit target depth within days on an exploration well offshore Gabon.

The Bourdon prospect lies close to the company's shallow water facilities in the Dussafu licence so could be developed as a tieback if it is deemed commercial.

Chief executive Carl Arnet told delegates at a Pareto event in London on Thursday: “We are drilling as we speak. We expect to reach target depth next week.”

https://www.upstreamonline.com/exploration/-very-exciting-gabon-exploration-well-set-to-hit-target-depth-within-days/2-1-1769076

For å lese videre trenger man abonnement.

Altså ventes ferdig boret i løpet av neste uke. Det er jo kanskje en uke før jeg forventet den.

Fluefiskeren
23.01.2025 kl 17:10 3142

Ett eller annet er det. Synes ikke selskapet leverer dårlig på noe punkt bortsett fra Tunisia. Analytikerne skjønner ikke hvorfor kursen er så lav. Vi skjønner det vel heller ikke og Hamilton sier han heller i skjønner det.

To oljeselskaper sluttet i rødt i dag. QEC med minus 0,22 % og PEN med hele minus 1,33 %.

Vi får håpe på at det skjer noe tilsvarende som i fjor/sommer med kraftig oppgang. Hvis den først begynner kan det gå fort. Vi har sett det flere ganger.
Redigert 23.01.2025 kl 17:11 Du må logge inn for å svare
Ro
23.01.2025 kl 17:01 3135

Noen store som selger seg ut ?
Fluefiskeren
23.01.2025 kl 14:47 3209

Ja, det får vi inderlig håpe. Dårligste oljeselskap på børsen så langt i dag. Da ser jeg som vanlig bort fra IOX som lever sitt egent liv.
bmw5
23.01.2025 kl 13:40 3305

Med en oljepris på +- 80 usd samt en usd på 11 kr+ med 13 k + i oljeproduksjon vil Pen øke sin pengestrøm ganske betraktelig. Vi som har et langsiktig perspektiv med våres investerte kapital i Pen kan antagelig forvente en økning i utbytte opp mot 1 kr pr aksje i Q1. Skulle Pen aksjen stige til 35 kr eller mer blir det enda bedre.

Med hensyn til Tunisia håper jeg nå Pen kan komme med en utførlig beskrivelse om hvorfor boreoperasjonene i landet holdes tilbake. Er det på grunn av lån fra EU, IMF samt verdensbanken med lovnad om det grønne skiftet samt å begrense CO2. Slik det er nå er det trist.
Med sitt boreprogran i Tunisia kan Pen få en oljeproduksjon opp mot 20k. Vell, vi får håpe på at noe positivt vil komme fremover.
bmw5
23.01.2025 kl 10:56 3415

Fluefiskeren! Bra levert. Pen kommer til å gjøre det meget bra i 2025 og fremover forhåpentligvis.
JUICEitUP
23.01.2025 kl 10:48 3391

Drill baby drill :-)
Fluefiskeren
23.01.2025 kl 10:27 3432

BWE holder presentasjon på Pareto konferansen i London. Ang. Bourdon skriver de dette:

Drilling commenced in early 2025
• Targeting risked gross recoverable reserves of ~30 mmboe1
• Results expected during Q1

Da vet vi i hvert fall at boret går.
Slettet bruker
22.01.2025 kl 17:35 3833

Helt enig og jeg nyter godt av de. Men det er ikke alltid enkelt å gjøre seg forstått om hva man mener. Forforståelse og forutinntatt definerer ofte hvordan man tolker det som skrives.
Redigert 22.01.2025 kl 17:37 Du må logge inn for å svare
msmekk
22.01.2025 kl 16:55 3877

Teknisk ser den veldig fin ut nå med neste motstand kr 34,60. RSI på 70 som er noe høyt men den kan godt stige til 80 før noen sikrer seg litt.
Fluefiskeren
22.01.2025 kl 16:52 3866

Det er jeg enig i. Det er dessverre blitt slik at utbytte er viktigere for investorer enn å utvikle selskapene.

Takk for pene ord forresten.
ks1977
22.01.2025 kl 16:48 3862

Noen skribenter her inne deltar aktivt med mye matnyttig informasjon og vurderinger, mens andre deler mest pjatt og klaging. FF tilhører åpenbart førstnevnte (skal jeg driste meg til å si at FF er den som definert bidrar mest her inne?), så når en person av FF sitt kaliber reagerer så kan det være verdt å lytte (ikke gitt at kritikken er berettiget, men FF er ikke den første og eneste som har påpekt dette).

En ting jeg er "uenig" med FF i toucher forsåvidt innom det du omtaler her, og er en av hovedårsakene til at jeg er glad i utbytte; da kan markedet prise selskapene akkurat som det vil... Da kan jeg smøre meg med tålmodighet mens jeg håver inn utbyttene (og evt reinvestere utbyttene) til markedet omsider må ta til fornuft.

Utbytter går jo selvfølgelig på bekostning av vekst , og det er også andre argumenter mot utbytte, men uten utbytte så er vi avhengig av at markedet tar til fornuft - og "the market can stay irrational longer than you can stay solvent"
Fluefiskeren
22.01.2025 kl 16:37 3867

Jommen endte den over 30 kr. Det har vært en psykologisk magisk grense for meg i mange år. Den har gått gjennom den grensen mange ganger. Noen ganger nedenfra og noen ganger ovenfra. Synes det høres så mye bedre ut med 30-tallet enn 20-tallet. Hver gang den har gått over 30kr tenker jeg at måtte vi nå være ferdig med 20-tallet, men jammen har den falt tilbake igjen gang på gang. Er det nå det skal skje at vi etablerer oss på 30-tallet for godt? Only time will tell.
Slettet bruker
22.01.2025 kl 13:50 3990

Ha,ha .Ja,ikke sant! dog under lengre tidsrom.
hatitchi
22.01.2025 kl 13:31 3925

Rett og slett imponerende å kunne selge aksjer for 5 milj a kun senke kursen 40 øre.
Slettet bruker
22.01.2025 kl 11:55 3987

Den store konsentrasjonen av kjøp nå i dag kom rett ved oppgangen i brent. muligens det var en shortdekning.
Redigert 22.01.2025 kl 12:37 Du må logge inn for å svare
sologsommer22
22.01.2025 kl 11:45 4007

Det kan se ut som et meglerhus har fått i oppgave å styre kursen, i dag mellom 29,55 og 30,00, ukjent av hvilken grunn.
Jeg har sett tilsvarende i andre aksjer som jeg var inne i for et 2-3 år siden (HUNT). Der ble også kursen styrt av meglerhus til lave nivåer før de gjorde den store tabben og solgte sine VLCC'er rett før markedet i tank tok av.

Sundt familien var nest største aksjonær i HUNT etter Fredly. I PEN er de størst
Etter salget av ett og ett skip ble det benyttet samme metode på utdeling av utbytte som PEN benytter, nemelig tilbakebetaling av innbetalt kapital.

Personlig tror jeg det er noe på gang her. Fusjon ? Oppkjøp ?
Redigert 22.01.2025 kl 11:56 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.01.2025 kl 10:26 4101

Rett og slett imponerende å kunne kjøpe aksjer for 5 milj a kun løfte kursen 40 øre.
Slettet bruker
22.01.2025 kl 08:56 4219

Atter tar du og andre anstøt å selskapets vegne mens jeg snakker om aksjemarkedet. Hvor mange av de som drev kursen opp sist bruker eller bryr seg om alle parametrene du setter deg føre for å være investor?
Jeg sier jo at slik aksjekursen beveger seg så bryr seg ikke de som handler i aksjen seg om det fundamentale. Jeg stusser jo akkurat over det. Men för a tjene noe dagens aksjemarked som går opp og ned annenhver dag så skaper det et mønster der man ikke skal sitte i aksjen/over tid, andre her på pen forumet har også sagt det som en mulighet. Det er selvsagt også en risiko, hvis man sitter og sover når en uventet oppgang skulle skje. Men jeg tror at en stor majoritet av aksjemarkedet opererer slik som tradere gjør, og da blir det lite likviditet for å lage hold i oppgangen. Se de siste års oppganger hvor kort de varer. Jeg er den som har uttalt meg minst om selskapet, kun aksjemarkedet, så jeg ser ikke hva du mener jeg gjør umoralsk eller drifter i eget reir. Muligens at du mener at jeg ikke burde sitte i aksjer i det hele tatt.
Fluefiskeren
22.01.2025 kl 08:25 4239

Du mener altså det selskapsspesifikke for Panoro. Synes du ikke det er litt dumt å hele tiden snakke om at det ikke er noen vits å kjøpe PEN da kursen er helt uavhengig av det operative?

Når jeg vurderer å kjøpe et oljeselskap ser jeg først og fremst på produksjon og reserver. Videre ser jeg på mulighetene til organisk vekst. Jeg ser også på regnskap selv om det ikke er min sterke side. Videre ser jeg på hvordan aksjen har gjort det sammenlignet med andre selskaper i segmentet.

Jeg går også inn på diverse fora for å se hva som skrives. Jeg er dog så erfaren at det er ikke det jeg tillegger så mye vekt, men mange andre gjør jo det.

Leser de hva du ustanselig skriver så er det jo meningsløst å investere i PEN for fremgang for selskaper vil uansett ikke ha noen betydning for kursutviklingen av aksjen.

Noen kaller dette å skite i eget reir, og du har flere ganger fått skarpe reaksjoner på det her inne. Håper du legger av deg dette da det er å snakke ned selskapet du har investert i. Ikke at så mange tillegger det så stor vekt, men noen er det helt sikkert.

Hvorfor ikke bare selge og investere i et annet selskap som etter din mening har en god korrelasjon mellom kurs og ytelse?