Panoro. Tid for å høste i 2025.

Fluefiskeren
PEN 30.12.2024 kl 23:05 2770

På oppfordring siden den gamle tråden gjaldt 2024 og var blitt temmelig lang.

Børsåret 2024 er over og det har vært et år med stor aktivitet for Panoro. Utbyggingen av Hibiscus/Ruche møtte på store utfordringer gjennom problemer med flunkende nye ESP-er fra Baker Hughes. En etter en er de byttet ut med konvensjonelle ESPer og det har krevd at boreriggen har vært på plass. Dette førte til store forsinkelser, men sluttresultatet ble meget bra. Det ble gjort et nytt funn i Hibiscus South som viste seg å inneholde betydelig mer olje enn estimert. I tillegg fikk vi en utvidelse av Hibiscusfeltet slik at vi har en signifikant økning i reserver. Det ble boret totalt åtte brønner i stedet for de stipulerte 6 brønner og resultatet fra borekampanjen ble over 30 000 bopd slik at produksjonen på Dussafu nå er minst 40 000 bopd gross.

Da gjenstår bare en letebrønn på Dussafu før hele borekampanjen avsluttes i februar. Som kjent gjelder det Bourbon som ligger i nærheten av de produserende feltene og kan betegnes som en ILX-brønn. Estimerte prospektive ressurser er 29 mmbbl hvilket jeg tror er konservativt satt. Det er ikke oppgitt COS, men den bør være rimelig høy. Dette er samme formasjoner som tidligere og som JV har vist de har god kunnskap om.

Ellers kan vi se på 2025 som året hvor det skal høstes. Vi har sådd og avlingen ble bra. Det er oppnådd å nå målet på full kapasitet på FPSO-en. Veien videre ved eventuell fase to og eventuelt funn på Bourdon blir spennende å se hvordan de løser. Det blir ikke i 2025. Kanskje i 2026.

Det er Dussafu som i høy grad bærer selskapet nå, men mye spennende vil også skje i Ekvatorial-Guinea. Ikke i 2025 riktignok etter at de to infillbrønnene er satt i produksjon. Dette er året for lavere capex og økte utbytter.

For å oppsummere 2024 steg PEN med 2,81 %. I tillegg kommer utbytter på samlet 1,708 kr. Likevel noe lavere samlet avkastning enn om vi hadde satt pengene på høyrentekonto.😒

Det er langtfra bare PEN av oljeaksjene som har hatt en heller laber kursutvikling i år. Enengiindeksen er ned 5,09 %.

Så får vi bare håpe på en oljepris som gir et bra 2025.

Link til forrige tråd:

https://www.finansavisen.no/forum/thread/165814/view/6288757
Redigert 31.12.2024 kl 11:14 Du må logge inn for å svare
hatitchi
31.12.2024 kl 02:47 3003

Tror ikke du får 9 % på høyrentekonto, isåfall vil jeg gjerne ha tips om banker som tilbyr en slik rente.
Trond.heim
31.12.2024 kl 09:40 2868

Takk for ny 2025 tråd FF. Fint om du legger ut link til 2024 tråden, slik ar den forblir lett å finne.

Det blir spennende å se hvilket nivå selskapet legger utbyttene. Som andre har vist til, og som jeg skrev på forrige tråd: Pareto rangerer PEN på 5. plass blant aksjene på OSE som vil gi høyest utbytte i 2025. Anslått til 18,81% Her er link til denne oversikten:

https://paretosec.no/aktuelt/disse-aksjene-betaler-mest-utbytte

Fluefiskeren
31.12.2024 kl 10:48 2795

Du har rett i det da jeg ikke tok meg tid til å regne på det. Synes bare det virker ganske lite. Jeg har 5,5 % rente på min høyrentekonto og det kommer jo renters rente som legger seg til innskuddet. Poenget mitt var at vi har hatt dårlig avkastning i år. Dette er jo risikokapital.

Fluefiskeren
31.12.2024 kl 10:51 2781

Her er den. Ellers er det jo ikke så vanskelig å finne gamle tråder i dette forumet. Det er jo bare å trykke på tickeren.

https://www.finansavisen.no/forum/thread/165814/view/6288757
Ro
01.01.2025 kl 11:39 2461

Godt nyttår.
Takk for ny tråd og gode innspill.
Pen har gode muligheter nå
Så dette blir ett spennende år, og gjerne turbulent?
Fluefiskeren
01.01.2025 kl 15:16 2274

Året innledes med stor aktivitet i området Norve/Mabomo. Fartøyet som ligger kloss opptil Mabomo er Pacific Valhalla og det er et ankerhåndteringsskip.

Det kan jo bety at Norve skal flyttes nå, men det er langtfra sikkert. Posisjonen til Pacific Valhalla er 8,5 timer gammel.

https://www.marinetraffic.com/en/ais/home/centerx:10.653/centery:-4.164/zoom:13
Redigert 01.01.2025 kl 15:19 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
01.01.2025 kl 18:16 2137

Og så var Norve ikke lenger å se. To muligheter: Flyttes eller feil fra MT
Kalleklovn547
01.01.2025 kl 18:28 2110

Jeg tror på 15-16% yield for 2025 fra Panoro. 1) CEO sa at selskapet skulle ligge i toppen hva gjelder duvidend yield, på siste call ifm Q3. Jeg tror imidlertid markedet vil være happy med mindre og enn 15-16% også. 2) I tillegg er det bare å se på kontantstrømmen de kommer til å generere for 2025, så skjønner en at dette er veldig realistisk!
Fluefiskeren
01.01.2025 kl 18:34 2095

Den viktigste parameteren for hva vi får i utbytte er oljeprisen og den er det ikke gitt å vite noe om. Derfor liten vits å regne på dette ett år frem i tid. Dersom Brent går i 60 USD blir det lite eller intet å hente. Opprinnelig skulle de ikke utbetale utbytte hvis Brent gikk under 80 USD.
Kalleklovn547
01.01.2025 kl 23:44 1849

Du må sette deg inn i obligasjonen og betingelsene bak den. Etter den refinansieringen har de langt mer fleksibilitet og er mindre oljeprissensitive enn før.
Poirot
I går kl 08:33 1625

Med tanke på skatt gevinst aksjer og skatt på kapitalinntekt (rente) så stemmer det nok noenlunde.
Trond.heim
I går kl 08:55 1561

Er 50% avkastning på Pen realistisk i 2025?

Oljeprisen er den ukjente faktor, men slik det ser ut nå er betraktningen som følger:

Siste kurs 2024: 27,80

Forventet utbytte kr. 0,85 x 4 = kr. 3,40

Stabil produksjon over 13 000 fat og funn på Bourdon: Kursen bør nærme seg 40 mot slutten av året , slik analytikernes kursmål har vært lenge..
Da har vi kr.12,20
Avkastningen blir dermed over 50% ; Kursen bør stige raskt på slike utsikter.
Kanskje det begynner allerede i dag?

Med ønske om et godt børsår for gamle og nye eiere av Pen.

Redigert i går kl 09:37 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
I går kl 09:25 1521

Akkurat nå er jeg mest opptatt av at utbyggingen av Hibiscus, Hibiscus South og Ruche er ferdig. Norve er flyttet til Bourdon og det er snart spud. Om det kommer melding før eller etter spud er ikke godt å si. Jeg forventer i hvert fall en melding nå som denne milepælen er nådd. Og jeg forventer at den er litt entusiastisk. Kanskje det største skritt fremover for selskapet noen gang.
Fluefiskeren
I går kl 11:45 1316

For en start på året. Brent stiger og oljeaksjene stiger enda mer. De tre store stiger 3 - 4 %. PEN lagget litt, men har tatt et lite rykk nå og er opp 3,6 %.
Fluefiskeren
I går kl 16:02 1046

Et nyttåraønske fra meg. Et stort funn på Bourdon.

Nei, forresten. Da faller vel kursen siden de må betale Capex og dermed mindre til utbytter. 😂
40something
I går kl 16:04 1039

Ja hvorfor alle andre går nesten dobbelt og følger olja er vanskelig å svare på. Fortsatt noen skvetten som ønsker å ta gevinst snarest mulig.
Redigert i går kl 16:05 Du må logge inn for å svare
SinnaNecer'n
I går kl 16:14 1007

Ja det er nok frykten for funn på Bourdon som gjør at pen lagger...
Tm3P
I går kl 16:20 981

Mye av oppgangen for de andre skyldes også gassprisen som nå ligger på nesten $90 boe.
Fluefiskeren
I går kl 16:22 974

Verden er blitt gal. Det er kun kortsiktig avkastning i form av utbytte som fanger interesse.

Jeg har nå kommet med den gledelige nyhet at Utbyggingskampanjen er avsluttet, og at Norve er flyttet til Bourdon uten å få så mye som en liten kommentar til det.

Da spørs det hvor lenge jeg kommer til å skrive her.
40something
I går kl 16:30 947

Sorry! FF Er ikke den som kommenterer så mye om det operative siden det er så mange andre som kan dette bedre. Uansett så får det ikke noe markedsutslag så langt. Jeg er som vanlig kravstor til aksjemarkedet å skal vel bare holde kjeft når det ikke går så bra som håpet.
Når vi nesten ikke holder tritt med oljeprisen så er det enkelt å holde på euforien.
Redigert i går kl 16:32 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
I går kl 16:35 926

Vi var nå engang opp over 4% tidligere i dag og endte 2,52 % opp enda Brent steg litt også etter det.

Synes aksjen veldig ofte har vært svak ganske mange ganger mot slutten av dagen. BW Energy endte forøvrig opp 4,25 % opp og det uten at de har gass.
Redigert i går kl 16:36 Du må logge inn for å svare
SinnaNecer'n
I går kl 16:41 899

Håper på melding om dette snarest...de kan jo gi en boost
.....det burde vel ikke drøye lenge.

Ja det er jo galskap om Bourdon skulle være en festbrems. Her er et prospekt med høy sannsynlighet for funn. Estimert volum som trolig er konservativt vil uten store capex kostnader holde produksjonen på platå....og nettopp sikre framtidig utbytte.
JUICEitUP
I går kl 17:17 818

Det som det er viktig å vite om PEN er at det sitter veldig mange skuffede investorer i dette papiret. De har blitt skuffet gang etter gang og har kun ventet på å komme seg ut, uten at kursen er helt i bånn. Når markedet tar full fyr benytter de anledningen til å kaste ut det remmer og tøy kan holde. Da ser andre som også skal ut at lufta er i ferd med å gå ut av ballongen og kaster seg på. Og da går det som det ofte går med PEN, opp før lunch og ned i dass etterpå.

Før mengden med skuffede aksjonærer er ute vil vi bli heftet med dette i lang tid. Derfor ingen tro på at PEN blir noen nyttårsrakett. Det er også derfor jeg sier at kursen kan egentlig gå dit den vil så lenge jeg kan sitte stille her og høste flotte overskudd. Går markedet, mens PEN blir stående igjen ved perrongen som i dag øker bare sannsynligheten for oppkjøp enda mer. Dagens pris er rett å slett et gullegg for potensielle budgivere. Tror fortsatt på bud før end of march (gitt at ikke kursen begynner å gå, men det tror jeg altså ikke noe på).
Redigert i går kl 17:18 Du må logge inn for å svare
upsidedown
I går kl 17:44 758

36. SPAREBANK 1 MARKETS AS, MARKET-MAKING

Aksjebeholdning
600 000

Handel på siste oppdatering:
PANORO ENERGY ASA
+270 446

PANORO ENERGY ASA
-28 064

Handler de på vegne av PEN?

Ser av historikk at de har vært kortsiktig inne i PEN ved flere anledninger.

Da vet vi at det er minimum to aktører som laster mens de prøver å holde kursen i sjakk.

Tror det er viktig å ha det i «bakspeilet» når frustrasjon tar overhånd.

Trond.heim
I går kl 17:50 738

Jeg har en annen vinkling på dette. Pen ble ikke stående igjen på perrongen , men fikk en fin stigning.

Det er ikke grunn til å anta at der er mange skuffede aksjonærer i Pen.

Kursen i 2024 var over 35, de som hadde behov for å selge med god gevinst, hadde muligheten med god avkastning.

Jeg «gevinstsikret « endel på 34,80, brukte pengene til kjøp av sommersted i Albir. Mitt nye casa Panoro, betalt med Panorogevinst. Utbytter ble brukt til å spe på med til oppussing.

Tror det er feil fokus å stirre på kurs ved åpning og stenging, for å bli skuffet dersom åpningskursen var bedre enn sluttkursen.

De som vil selge, vil få muligheter i år også. Andre vil glede seg over femsifrede utbytter flere ganger i 2025.
Trond.heim
I går kl 18:42 642

Jeg har en annen vinkling på dette. Pen ble ikke stående igjen på perrongen , men fikk en fin stigning.

Det er ikke grunn til å anta at der er mange skuffede aksjonærer i Pen.

Kursen i 2024 var over 35, de som hadde behov for å selge med god gevinst, hadde muligheten med god avkastning.

Jeg «gevinstsikret « endel på 34,80, brukte pengene til kjøp av sommersted i Albir. Mitt nye casa Panoro, betalt med Panorogevinst. Utbytter ble brukt til å spe på med til oppussing.

Tror det er feil fokus å stirre på kurs ved åpning og stenging, for å bli skuffet dersom åpningskursen var bedre enn sluttkursen.

De som vil selge, vil få muligheter i år også. Andre vil glede seg over femsifrede utbytter flere ganger i 2025.
upsidedown
I går kl 23:04 394

Spanjolene kjøpte tett på 50.000 siste handelsdag i 2024.

Det jeg ikke skjønner er at de ikke byr på Hortulen sin pott, da de synes å være på vei ut. Sparebanken Marked-Making må ha kjøpt fra dem utenfor børs da volumet er langt utover omsetningen på lillejulaften.
Redigert i går kl 23:15 Du må logge inn for å svare