Panoro. Tid for å høste i 2025.
På oppfordring siden den gamle tråden gjaldt 2024 og var blitt temmelig lang.
Børsåret 2024 er over og det har vært et år med stor aktivitet for Panoro. Utbyggingen av Hibiscus/Ruche møtte på store utfordringer gjennom problemer med flunkende nye ESP-er fra Baker Hughes. En etter en er de byttet ut med konvensjonelle ESPer og det har krevd at boreriggen har vært på plass. Dette førte til store forsinkelser, men sluttresultatet ble meget bra. Det ble gjort et nytt funn i Hibiscus South som viste seg å inneholde betydelig mer olje enn estimert. I tillegg fikk vi en utvidelse av Hibiscusfeltet slik at vi har en signifikant økning i reserver. Det ble boret totalt åtte brønner i stedet for de stipulerte 6 brønner og resultatet fra borekampanjen ble over 30 000 bopd slik at produksjonen på Dussafu nå er minst 40 000 bopd gross.
Da gjenstår bare en letebrønn på Dussafu før hele borekampanjen avsluttes i februar. Som kjent gjelder det Bourbon som ligger i nærheten av de produserende feltene og kan betegnes som en ILX-brønn. Estimerte prospektive ressurser er 29 mmbbl hvilket jeg tror er konservativt satt. Det er ikke oppgitt COS, men den bør være rimelig høy. Dette er samme formasjoner som tidligere og som JV har vist de har god kunnskap om.
Ellers kan vi se på 2025 som året hvor det skal høstes. Vi har sådd og avlingen ble bra. Det er oppnådd å nå målet på full kapasitet på FPSO-en. Veien videre ved eventuell fase to og eventuelt funn på Bourdon blir spennende å se hvordan de løser. Det blir ikke i 2025. Kanskje i 2026.
Det er Dussafu som i høy grad bærer selskapet nå, men mye spennende vil også skje i Ekvatorial-Guinea. Ikke i 2025 riktignok etter at de to infillbrønnene er satt i produksjon. Dette er året for lavere capex og økte utbytter.
For å oppsummere 2024 steg PEN med 2,81 %. I tillegg kommer utbytter på samlet 1,708 kr. Likevel noe lavere samlet avkastning enn om vi hadde satt pengene på høyrentekonto.😒
Det er langtfra bare PEN av oljeaksjene som har hatt en heller laber kursutvikling i år. Enengiindeksen er ned 5,09 %.
Så får vi bare håpe på en oljepris som gir et bra 2025.
Link til forrige tråd:
https://www.finansavisen.no/forum/thread/165814/view/6288757
Børsåret 2024 er over og det har vært et år med stor aktivitet for Panoro. Utbyggingen av Hibiscus/Ruche møtte på store utfordringer gjennom problemer med flunkende nye ESP-er fra Baker Hughes. En etter en er de byttet ut med konvensjonelle ESPer og det har krevd at boreriggen har vært på plass. Dette førte til store forsinkelser, men sluttresultatet ble meget bra. Det ble gjort et nytt funn i Hibiscus South som viste seg å inneholde betydelig mer olje enn estimert. I tillegg fikk vi en utvidelse av Hibiscusfeltet slik at vi har en signifikant økning i reserver. Det ble boret totalt åtte brønner i stedet for de stipulerte 6 brønner og resultatet fra borekampanjen ble over 30 000 bopd slik at produksjonen på Dussafu nå er minst 40 000 bopd gross.
Da gjenstår bare en letebrønn på Dussafu før hele borekampanjen avsluttes i februar. Som kjent gjelder det Bourbon som ligger i nærheten av de produserende feltene og kan betegnes som en ILX-brønn. Estimerte prospektive ressurser er 29 mmbbl hvilket jeg tror er konservativt satt. Det er ikke oppgitt COS, men den bør være rimelig høy. Dette er samme formasjoner som tidligere og som JV har vist de har god kunnskap om.
Ellers kan vi se på 2025 som året hvor det skal høstes. Vi har sådd og avlingen ble bra. Det er oppnådd å nå målet på full kapasitet på FPSO-en. Veien videre ved eventuell fase to og eventuelt funn på Bourdon blir spennende å se hvordan de løser. Det blir ikke i 2025. Kanskje i 2026.
Det er Dussafu som i høy grad bærer selskapet nå, men mye spennende vil også skje i Ekvatorial-Guinea. Ikke i 2025 riktignok etter at de to infillbrønnene er satt i produksjon. Dette er året for lavere capex og økte utbytter.
For å oppsummere 2024 steg PEN med 2,81 %. I tillegg kommer utbytter på samlet 1,708 kr. Likevel noe lavere samlet avkastning enn om vi hadde satt pengene på høyrentekonto.😒
Det er langtfra bare PEN av oljeaksjene som har hatt en heller laber kursutvikling i år. Enengiindeksen er ned 5,09 %.
Så får vi bare håpe på en oljepris som gir et bra 2025.
Link til forrige tråd:
https://www.finansavisen.no/forum/thread/165814/view/6288757
Redigert 31.12.2024 kl 11:14
Du må logge inn for å svare
Galv
20.01.2025 kl 22:03
5098
Bourbon ny brønn-se link -Side 15 i denne ser bra ut.
Trolig 3 lag - side 16 bør en unngå å se på - finner 29 som laveste laveste anslag til Pen🚀💵🛢️cos var 50% - husk 3 lag så nesten umulig å ikke treffe noe olje her.
http://mb.cision.com/Public/399/9738373/b0a8107ca078b7d5.pdf
Trolig 3 lag - side 16 bør en unngå å se på - finner 29 som laveste laveste anslag til Pen🚀💵🛢️cos var 50% - husk 3 lag så nesten umulig å ikke treffe noe olje her.
http://mb.cision.com/Public/399/9738373/b0a8107ca078b7d5.pdf
Redigert 20.01.2025 kl 22:11
Fluefiskeren
20.01.2025 kl 23:11
5000
Takk for den, men selvsagt er det mulig å ikke treffe noe kommersielt her. Som jeg har sagt mange ganger så er det tydelig at Panoro var mye mer positive til prospekt A og prospekt B (Bourdon) enn hva BWE fremstår å være. Derfor har jeg hintet om nettopp det. Det var mye snakk om både Gamba og Dentale tidligere, men etter at letingene og funnene ble gjort er det stort sett snakk om Gamba. Dentale er «multiple stacked sands». Den består av en rekke tynne sandreservoarer med skifer i mellom. Tortue er først og fremst et Dentalefelt, men de har stort sett snakket om Gamba. Kvalitetsmessig er oljen temmelig lik mellom formasjonene. Muligens det letteste å bygge ut, men Dentale er der og kan få større betydning en gang i fremtiden. Godt å vite at det er der. Jeg tror å huske at to av Tortue brønnene er fra Dentale.
Og en annen ting. Jeg har mange ganger skrevet at jeg savner de gamle presentasjonene til Panoro, og nå ser dere vel hva jeg mener. Dette er en presentasjon fra Paretokonfereransen. Nå gidder de ikke engang å legge ut noe som helst fra den konferansen.
EDIT: Får vel legge til at BWE sitt anslag er det nyeste og seismikken er nok reprosessert så vi må jo forholde oss til det. Spennende blir det i hvert fall okke som.
Og en annen ting. Jeg har mange ganger skrevet at jeg savner de gamle presentasjonene til Panoro, og nå ser dere vel hva jeg mener. Dette er en presentasjon fra Paretokonfereransen. Nå gidder de ikke engang å legge ut noe som helst fra den konferansen.
EDIT: Får vel legge til at BWE sitt anslag er det nyeste og seismikken er nok reprosessert så vi må jo forholde oss til det. Spennende blir det i hvert fall okke som.
Redigert 20.01.2025 kl 23:19
Trond.heim
21.01.2025 kl 06:28
4896
Trump gjentar: Drill baby, drill.
Den negative effekten av dette på oljeprisen kommer nok senere enn den positive effekten av økende sanksjoner mot Iran.
I tillegg skal strategiske oljelagere fylles til randen: også positivt.
Oljeprisen forblir utenfor rekkevidden for spåmenn og kvinner.( les: oljeprisanalYtikere)
Den negative effekten av dette på oljeprisen kommer nok senere enn den positive effekten av økende sanksjoner mot Iran.
I tillegg skal strategiske oljelagere fylles til randen: også positivt.
Oljeprisen forblir utenfor rekkevidden for spåmenn og kvinner.( les: oljeprisanalYtikere)
Så typisk at en oppgang varer så kort. Nå ser det ut til at volumet oppstår kun via nedsalg og gevinsttaking. Skal 1 måneds oppgang nå etterfølges med 1 måneds nedgang. Det har utrolig nok vært slik i Panoro i årevis. Det heter bestandig, "-men nå da vel". Kutymen i panorotrading er veldig sterk.
Noen som syns denne analysen er overfladisk? Minner om at det kun er aksjen med alle børsens mekanismer som kommenteres, men å vurdere et papir over 4 år uten å ta inn over seg produksjonsøkning og kostnadsminskning virker tonedøvt. Men hvis markedet handler kun etter tekniske prinsipper så vil jo det trumfe det fundamentale.
https://tv.finansavisen.no/nb/watch/1890?zephr_sso_ott=O9GFZo
Noen som syns denne analysen er overfladisk? Minner om at det kun er aksjen med alle børsens mekanismer som kommenteres, men å vurdere et papir over 4 år uten å ta inn over seg produksjonsøkning og kostnadsminskning virker tonedøvt. Men hvis markedet handler kun etter tekniske prinsipper så vil jo det trumfe det fundamentale.
https://tv.finansavisen.no/nb/watch/1890?zephr_sso_ott=O9GFZo
Redigert 21.01.2025 kl 09:15
Nå har vi et sånt slikt handlemønster der 1 aktør spiller sakte ut selgere, "alle" andre sitter og ser på uten at noen har lyst til å kjøpe.
4 år sidelengs som analytikeren i linken snakker om er jo mulig å kalle dette, men også mange andre papirer. Det er jo slik maskinene er programmert. Derfor har vi heller ikke så mange som sitter lenge i en aksje.
4 år sidelengs som analytikeren i linken snakker om er jo mulig å kalle dette, men også mange andre papirer. Det er jo slik maskinene er programmert. Derfor har vi heller ikke så mange som sitter lenge i en aksje.
Fluefiskeren
21.01.2025 kl 12:16
4624
Brent synker og PEN følger selvsagt på. En av de som faller mest og er på 29-tallet igjen…
Gøy med aksjer….
Gøy med aksjer….
Ja da, men den spilles ned ofte i forkant ,også når olja er status quo og når olja synker så detter pen enda mer. Savner fortsatt når den gikk mer opp enn brent.
SinnaNecer'n
21.01.2025 kl 12:33
4586
Oppdateringen fra bwe på fredag hadde ikke lang holdbarhet.....litt fomo for pen så bar det nedover....bwe derimot har falt hver dag. ...er det kanskje oljeprisen som styrer alt...
Ja, det er kjedelig å se når folk blir så skuffa over Panoro så de kaster korta ukontrollert en etter en. Det er jo bedre å selge litt enn dumpe så store porsjoner. Det om dem
Fluefiskeren
21.01.2025 kl 13:22
4528
Ro skrev Når ventes en oppdatering fra PEN?
Det er umulig å si da tiden mellom update og kvartalspresentasjon varierer mye.
I fjor var den 25 Jan uten at det er noen garanti for i år
Det er vanskelig å skjønne dette med olje sanksjonene effekt. Etter hva jeg kan forvente så opprettholdes de fortsatt. Trump har sagt åt oljelagrene skal fylldes opp, det burde da skje før baby drill får effekt. Allikevel så sliter man med å holde brent oppe. Er det hedgefond som ønsker jojo I prisingen så at trading skal lønne seg?
sologsommer22
21.01.2025 kl 16:59
4515
Dette sier AI om saken:
Her er noen vurderinger:
1. Fylling av strategiske oljelagre:
Dersom USA begynner å fylle sine strategiske oljelagre igjen, kan dette øke etterspørselen etter olje i markedet. Et vedtak i Kongressen om å finansiere slike kjøp kan skape en oppadgående press på oljeprisen på kort sikt, spesielt hvis dette skjer i en periode med begrenset global oljeproduksjon.
Imidlertid vil effekten avhenge av hvor raskt kjøpene gjennomføres. Dersom prosessen trekker ut i tid, kan effekten bli mer begrenset og spre seg over flere måneder eller år.
2. "Drill baby drill" og økt innenlandsk oljeproduksjon:
Dersom USA satser på å øke innenlandsk oljeproduksjon, kan dette dempe oljeprisen på lengre sikt. Men som du nevner, tar det tid å øke produksjonen betydelig, spesielt når det gjelder å etablere ny infrastruktur eller bore nye brønner.
Eventuelle politiske eller regulatoriske tiltak for å forenkle eller akselerere oljeproduksjon kan påvirke tidslinjen.
3. Global etterspørsel og tilbud:
Oljeprisen avhenger også av den globale etterspørselen, som igjen påvirkes av økonomisk vekst i store økonomier som Kina, India, og Europa.
OPEC+ spiller en nøkkelrolle i å balansere tilbudet, og deres produksjonsstrategier kan motvirke effekten av økt amerikansk produksjon.
4. Usikkerhet og markedsspekulasjon:
Presidentens uttalelser, som å fylle oljelagrene og øke produksjonen, kan i seg selv påvirke markedet gjennom forventninger. Markedet reagerer ofte raskt på signaler om fremtidige politiske tiltak.
Prognose for oljeprisen:
På kort sikt: Dersom USA faktisk begynner å fylle lagrene aktivt, kan oljeprisen stige, spesielt hvis markedet allerede er stramt.
På lang sikt: Økt amerikansk produksjon kan legge en demper på prisveksten, men dette avhenger av hvor raskt tiltakene settes i verk og hvordan globale aktører (som OPEC+) reagerer.
Andre viktige faktorer:
Geopolitisk risiko (konflikter i oljeproduserende regioner).
Økonomisk utvikling globalt (resesjon eller vekst).
Utvikling innenfor alternative energikilder og energiomlegging.
For å konkludere, den kortsiktige effekten vil mest sannsynlig være en viss prisoppgang, spesielt hvis USA øker etterspørselen etter olje i markedet. På lengre sikt vil markedets balanse mellom tilbud og etterspørsel, samt utvikling i amerikansk oljeproduksjon, være avgjørende.
Her er noen vurderinger:
1. Fylling av strategiske oljelagre:
Dersom USA begynner å fylle sine strategiske oljelagre igjen, kan dette øke etterspørselen etter olje i markedet. Et vedtak i Kongressen om å finansiere slike kjøp kan skape en oppadgående press på oljeprisen på kort sikt, spesielt hvis dette skjer i en periode med begrenset global oljeproduksjon.
Imidlertid vil effekten avhenge av hvor raskt kjøpene gjennomføres. Dersom prosessen trekker ut i tid, kan effekten bli mer begrenset og spre seg over flere måneder eller år.
2. "Drill baby drill" og økt innenlandsk oljeproduksjon:
Dersom USA satser på å øke innenlandsk oljeproduksjon, kan dette dempe oljeprisen på lengre sikt. Men som du nevner, tar det tid å øke produksjonen betydelig, spesielt når det gjelder å etablere ny infrastruktur eller bore nye brønner.
Eventuelle politiske eller regulatoriske tiltak for å forenkle eller akselerere oljeproduksjon kan påvirke tidslinjen.
3. Global etterspørsel og tilbud:
Oljeprisen avhenger også av den globale etterspørselen, som igjen påvirkes av økonomisk vekst i store økonomier som Kina, India, og Europa.
OPEC+ spiller en nøkkelrolle i å balansere tilbudet, og deres produksjonsstrategier kan motvirke effekten av økt amerikansk produksjon.
4. Usikkerhet og markedsspekulasjon:
Presidentens uttalelser, som å fylle oljelagrene og øke produksjonen, kan i seg selv påvirke markedet gjennom forventninger. Markedet reagerer ofte raskt på signaler om fremtidige politiske tiltak.
Prognose for oljeprisen:
På kort sikt: Dersom USA faktisk begynner å fylle lagrene aktivt, kan oljeprisen stige, spesielt hvis markedet allerede er stramt.
På lang sikt: Økt amerikansk produksjon kan legge en demper på prisveksten, men dette avhenger av hvor raskt tiltakene settes i verk og hvordan globale aktører (som OPEC+) reagerer.
Andre viktige faktorer:
Geopolitisk risiko (konflikter i oljeproduserende regioner).
Økonomisk utvikling globalt (resesjon eller vekst).
Utvikling innenfor alternative energikilder og energiomlegging.
For å konkludere, den kortsiktige effekten vil mest sannsynlig være en viss prisoppgang, spesielt hvis USA øker etterspørselen etter olje i markedet. På lengre sikt vil markedets balanse mellom tilbud og etterspørsel, samt utvikling i amerikansk oljeproduksjon, være avgjørende.
msmekk
21.01.2025 kl 17:54
4462
Det er bare å roe seg ned. Det er ikke lenge siden den var på 25.30 så har den gått opp til over 30 kr til et overkjøpt område i Rsi. Inntradag var den ned å testet 29.50 som er bunnen i en sterk støtte. Avsluttet godt over støttenivået som bør gi en sterk og positiv utvikling fremover.
Jeg merker meg at panoro i perioder har hatt en ganske lang nedgang, ulogisk spør du meg, men det er slik tradere opererer. Tjener masse pæeng på dette. Så logikk i forhold til det fundamentale er vanskelig å se. Jeg stoler lite på markedsaktører, men angrer meg bittert at jeg ikke fikk med meg opp og nedgang sist. Det er så få av disse dagene at man må ta forhold til dette.
Ja, men samtidig må jo nivå på 25 være oversolgt noe så ekstremt. Det rimer lite med de fundamentale verdiene. Så hvorfor er overkjøpt på 31-32 når vi var på 35-36?
Fluefiskeren
21.01.2025 kl 21:30
4439
Hva mener du med det fundamentale? Regner med at du tenker på oljepris. Hva ellers?
Nei, det fundamentale i Panoro. Du har jo også elv sagt at den oljen som ikke er høstet vil ikke bli borte, kun utsatt
Fluefiskeren
22.01.2025 kl 08:25
4147
Du mener altså det selskapsspesifikke for Panoro. Synes du ikke det er litt dumt å hele tiden snakke om at det ikke er noen vits å kjøpe PEN da kursen er helt uavhengig av det operative?
Når jeg vurderer å kjøpe et oljeselskap ser jeg først og fremst på produksjon og reserver. Videre ser jeg på mulighetene til organisk vekst. Jeg ser også på regnskap selv om det ikke er min sterke side. Videre ser jeg på hvordan aksjen har gjort det sammenlignet med andre selskaper i segmentet.
Jeg går også inn på diverse fora for å se hva som skrives. Jeg er dog så erfaren at det er ikke det jeg tillegger så mye vekt, men mange andre gjør jo det.
Leser de hva du ustanselig skriver så er det jo meningsløst å investere i PEN for fremgang for selskaper vil uansett ikke ha noen betydning for kursutviklingen av aksjen.
Noen kaller dette å skite i eget reir, og du har flere ganger fått skarpe reaksjoner på det her inne. Håper du legger av deg dette da det er å snakke ned selskapet du har investert i. Ikke at så mange tillegger det så stor vekt, men noen er det helt sikkert.
Hvorfor ikke bare selge og investere i et annet selskap som etter din mening har en god korrelasjon mellom kurs og ytelse?
Når jeg vurderer å kjøpe et oljeselskap ser jeg først og fremst på produksjon og reserver. Videre ser jeg på mulighetene til organisk vekst. Jeg ser også på regnskap selv om det ikke er min sterke side. Videre ser jeg på hvordan aksjen har gjort det sammenlignet med andre selskaper i segmentet.
Jeg går også inn på diverse fora for å se hva som skrives. Jeg er dog så erfaren at det er ikke det jeg tillegger så mye vekt, men mange andre gjør jo det.
Leser de hva du ustanselig skriver så er det jo meningsløst å investere i PEN for fremgang for selskaper vil uansett ikke ha noen betydning for kursutviklingen av aksjen.
Noen kaller dette å skite i eget reir, og du har flere ganger fått skarpe reaksjoner på det her inne. Håper du legger av deg dette da det er å snakke ned selskapet du har investert i. Ikke at så mange tillegger det så stor vekt, men noen er det helt sikkert.
Hvorfor ikke bare selge og investere i et annet selskap som etter din mening har en god korrelasjon mellom kurs og ytelse?
Atter tar du og andre anstøt å selskapets vegne mens jeg snakker om aksjemarkedet. Hvor mange av de som drev kursen opp sist bruker eller bryr seg om alle parametrene du setter deg føre for å være investor?
Jeg sier jo at slik aksjekursen beveger seg så bryr seg ikke de som handler i aksjen seg om det fundamentale. Jeg stusser jo akkurat over det. Men för a tjene noe dagens aksjemarked som går opp og ned annenhver dag så skaper det et mønster der man ikke skal sitte i aksjen/over tid, andre her på pen forumet har også sagt det som en mulighet. Det er selvsagt også en risiko, hvis man sitter og sover når en uventet oppgang skulle skje. Men jeg tror at en stor majoritet av aksjemarkedet opererer slik som tradere gjør, og da blir det lite likviditet for å lage hold i oppgangen. Se de siste års oppganger hvor kort de varer. Jeg er den som har uttalt meg minst om selskapet, kun aksjemarkedet, så jeg ser ikke hva du mener jeg gjør umoralsk eller drifter i eget reir. Muligens at du mener at jeg ikke burde sitte i aksjer i det hele tatt.
Jeg sier jo at slik aksjekursen beveger seg så bryr seg ikke de som handler i aksjen seg om det fundamentale. Jeg stusser jo akkurat over det. Men för a tjene noe dagens aksjemarked som går opp og ned annenhver dag så skaper det et mønster der man ikke skal sitte i aksjen/over tid, andre her på pen forumet har også sagt det som en mulighet. Det er selvsagt også en risiko, hvis man sitter og sover når en uventet oppgang skulle skje. Men jeg tror at en stor majoritet av aksjemarkedet opererer slik som tradere gjør, og da blir det lite likviditet for å lage hold i oppgangen. Se de siste års oppganger hvor kort de varer. Jeg er den som har uttalt meg minst om selskapet, kun aksjemarkedet, så jeg ser ikke hva du mener jeg gjør umoralsk eller drifter i eget reir. Muligens at du mener at jeg ikke burde sitte i aksjer i det hele tatt.
Rett og slett imponerende å kunne kjøpe aksjer for 5 milj a kun løfte kursen 40 øre.
sologsommer22
22.01.2025 kl 11:45
3915
Det kan se ut som et meglerhus har fått i oppgave å styre kursen, i dag mellom 29,55 og 30,00, ukjent av hvilken grunn.
Jeg har sett tilsvarende i andre aksjer som jeg var inne i for et 2-3 år siden (HUNT). Der ble også kursen styrt av meglerhus til lave nivåer før de gjorde den store tabben og solgte sine VLCC'er rett før markedet i tank tok av.
Sundt familien var nest største aksjonær i HUNT etter Fredly. I PEN er de størst
Etter salget av ett og ett skip ble det benyttet samme metode på utdeling av utbytte som PEN benytter, nemelig tilbakebetaling av innbetalt kapital.
Personlig tror jeg det er noe på gang her. Fusjon ? Oppkjøp ?
Jeg har sett tilsvarende i andre aksjer som jeg var inne i for et 2-3 år siden (HUNT). Der ble også kursen styrt av meglerhus til lave nivåer før de gjorde den store tabben og solgte sine VLCC'er rett før markedet i tank tok av.
Sundt familien var nest største aksjonær i HUNT etter Fredly. I PEN er de størst
Etter salget av ett og ett skip ble det benyttet samme metode på utdeling av utbytte som PEN benytter, nemelig tilbakebetaling av innbetalt kapital.
Personlig tror jeg det er noe på gang her. Fusjon ? Oppkjøp ?
Redigert 22.01.2025 kl 11:56
Den store konsentrasjonen av kjøp nå i dag kom rett ved oppgangen i brent. muligens det var en shortdekning.
Redigert 22.01.2025 kl 12:37
hatitchi
22.01.2025 kl 13:31
3833
Slettet brukerskrev Rett og slett imponerende å kunne kjøpe aksjer for 5 milj a kun løfte kursen 40 øre.
Rett og slett imponerende å kunne selge aksjer for 5 milj a kun senke kursen 40 øre.
Ha,ha .Ja,ikke sant! dog under lengre tidsrom.
Fluefiskeren
22.01.2025 kl 16:37
3775
Jommen endte den over 30 kr. Det har vært en psykologisk magisk grense for meg i mange år. Den har gått gjennom den grensen mange ganger. Noen ganger nedenfra og noen ganger ovenfra. Synes det høres så mye bedre ut med 30-tallet enn 20-tallet. Hver gang den har gått over 30kr tenker jeg at måtte vi nå være ferdig med 20-tallet, men jammen har den falt tilbake igjen gang på gang. Er det nå det skal skje at vi etablerer oss på 30-tallet for godt? Only time will tell.
ks1977
22.01.2025 kl 16:48
3770
Noen skribenter her inne deltar aktivt med mye matnyttig informasjon og vurderinger, mens andre deler mest pjatt og klaging. FF tilhører åpenbart førstnevnte (skal jeg driste meg til å si at FF er den som definert bidrar mest her inne?), så når en person av FF sitt kaliber reagerer så kan det være verdt å lytte (ikke gitt at kritikken er berettiget, men FF er ikke den første og eneste som har påpekt dette).
En ting jeg er "uenig" med FF i toucher forsåvidt innom det du omtaler her, og er en av hovedårsakene til at jeg er glad i utbytte; da kan markedet prise selskapene akkurat som det vil... Da kan jeg smøre meg med tålmodighet mens jeg håver inn utbyttene (og evt reinvestere utbyttene) til markedet omsider må ta til fornuft.
Utbytter går jo selvfølgelig på bekostning av vekst , og det er også andre argumenter mot utbytte, men uten utbytte så er vi avhengig av at markedet tar til fornuft - og "the market can stay irrational longer than you can stay solvent"
En ting jeg er "uenig" med FF i toucher forsåvidt innom det du omtaler her, og er en av hovedårsakene til at jeg er glad i utbytte; da kan markedet prise selskapene akkurat som det vil... Da kan jeg smøre meg med tålmodighet mens jeg håver inn utbyttene (og evt reinvestere utbyttene) til markedet omsider må ta til fornuft.
Utbytter går jo selvfølgelig på bekostning av vekst , og det er også andre argumenter mot utbytte, men uten utbytte så er vi avhengig av at markedet tar til fornuft - og "the market can stay irrational longer than you can stay solvent"
Fluefiskeren
22.01.2025 kl 16:52
3774
Det er jeg enig i. Det er dessverre blitt slik at utbytte er viktigere for investorer enn å utvikle selskapene.
Takk for pene ord forresten.
Takk for pene ord forresten.
msmekk
22.01.2025 kl 16:55
3785
Teknisk ser den veldig fin ut nå med neste motstand kr 34,60. RSI på 70 som er noe høyt men den kan godt stige til 80 før noen sikrer seg litt.
Helt enig og jeg nyter godt av de. Men det er ikke alltid enkelt å gjøre seg forstått om hva man mener. Forforståelse og forutinntatt definerer ofte hvordan man tolker det som skrives.
Redigert 22.01.2025 kl 17:37
Fluefiskeren
23.01.2025 kl 10:27
3340
BWE holder presentasjon på Pareto konferansen i London. Ang. Bourdon skriver de dette:
Drilling commenced in early 2025
• Targeting risked gross recoverable reserves of ~30 mmboe1
• Results expected during Q1
Da vet vi i hvert fall at boret går.
Drilling commenced in early 2025
• Targeting risked gross recoverable reserves of ~30 mmboe1
• Results expected during Q1
Da vet vi i hvert fall at boret går.
bmw5
23.01.2025 kl 10:56
3321
Fluefiskeren! Bra levert. Pen kommer til å gjøre det meget bra i 2025 og fremover forhåpentligvis.
bmw5
23.01.2025 kl 13:40
3211
Med en oljepris på +- 80 usd samt en usd på 11 kr+ med 13 k + i oljeproduksjon vil Pen øke sin pengestrøm ganske betraktelig. Vi som har et langsiktig perspektiv med våres investerte kapital i Pen kan antagelig forvente en økning i utbytte opp mot 1 kr pr aksje i Q1. Skulle Pen aksjen stige til 35 kr eller mer blir det enda bedre.
Med hensyn til Tunisia håper jeg nå Pen kan komme med en utførlig beskrivelse om hvorfor boreoperasjonene i landet holdes tilbake. Er det på grunn av lån fra EU, IMF samt verdensbanken med lovnad om det grønne skiftet samt å begrense CO2. Slik det er nå er det trist.
Med sitt boreprogran i Tunisia kan Pen få en oljeproduksjon opp mot 20k. Vell, vi får håpe på at noe positivt vil komme fremover.
Med hensyn til Tunisia håper jeg nå Pen kan komme med en utførlig beskrivelse om hvorfor boreoperasjonene i landet holdes tilbake. Er det på grunn av lån fra EU, IMF samt verdensbanken med lovnad om det grønne skiftet samt å begrense CO2. Slik det er nå er det trist.
Med sitt boreprogran i Tunisia kan Pen få en oljeproduksjon opp mot 20k. Vell, vi får håpe på at noe positivt vil komme fremover.
Fluefiskeren
23.01.2025 kl 14:47
3115
Ja, det får vi inderlig håpe. Dårligste oljeselskap på børsen så langt i dag. Da ser jeg som vanlig bort fra IOX som lever sitt egent liv.
Fluefiskeren
23.01.2025 kl 17:10
3048
Ett eller annet er det. Synes ikke selskapet leverer dårlig på noe punkt bortsett fra Tunisia. Analytikerne skjønner ikke hvorfor kursen er så lav. Vi skjønner det vel heller ikke og Hamilton sier han heller i skjønner det.
To oljeselskaper sluttet i rødt i dag. QEC med minus 0,22 % og PEN med hele minus 1,33 %.
Vi får håpe på at det skjer noe tilsvarende som i fjor/sommer med kraftig oppgang. Hvis den først begynner kan det gå fort. Vi har sett det flere ganger.
To oljeselskaper sluttet i rødt i dag. QEC med minus 0,22 % og PEN med hele minus 1,33 %.
Vi får håpe på at det skjer noe tilsvarende som i fjor/sommer med kraftig oppgang. Hvis den først begynner kan det gå fort. Vi har sett det flere ganger.
Redigert 23.01.2025 kl 17:11
Fluefiskeren
23.01.2025 kl 18:33
2953
Fra Upstreamonline nå:
« Very exciting’ Gabon exploration well set to hit target depth within days
BW Energy probe is targeting a 30 million-barrel prospect
BW Energy is set to hit target depth within days on an exploration well offshore Gabon.
The Bourdon prospect lies close to the company's shallow water facilities in the Dussafu licence so could be developed as a tieback if it is deemed commercial.
Chief executive Carl Arnet told delegates at a Pareto event in London on Thursday: “We are drilling as we speak. We expect to reach target depth next week.”
https://www.upstreamonline.com/exploration/-very-exciting-gabon-exploration-well-set-to-hit-target-depth-within-days/2-1-1769076
For å lese videre trenger man abonnement.
Altså ventes ferdig boret i løpet av neste uke. Det er jo kanskje en uke før jeg forventet den.
« Very exciting’ Gabon exploration well set to hit target depth within days
BW Energy probe is targeting a 30 million-barrel prospect
BW Energy is set to hit target depth within days on an exploration well offshore Gabon.
The Bourdon prospect lies close to the company's shallow water facilities in the Dussafu licence so could be developed as a tieback if it is deemed commercial.
Chief executive Carl Arnet told delegates at a Pareto event in London on Thursday: “We are drilling as we speak. We expect to reach target depth next week.”
https://www.upstreamonline.com/exploration/-very-exciting-gabon-exploration-well-set-to-hit-target-depth-within-days/2-1-1769076
For å lese videre trenger man abonnement.
Altså ventes ferdig boret i løpet av neste uke. Det er jo kanskje en uke før jeg forventet den.
Jeg er lei meg for det å poengtere om at aksjekursen styres av felleskapet når det er fomo så kjøper mange uten særlig horisont. Ellers så er det vanskelig kaste første stein. Atter igjen så har det ikke noe med det fundamentale men hvordan Spekulanter skal tjene på dynamikken. Akkurat og ofte tidligere så er ikke det insitamenter til stede. Jeg drifter ikke på draget med slike utsagn. Det er slik det er. Kjedelig at ikke aksjemarkedet ser på det fundamentale, men heller på det som beveger seg. Det var det vi fikk en anelse av i siste oppgang. Men jeg er sikker på at det er veldig mange som ikke sitter over natta, men kun spekulerer over dagsbevegelsene.
SinnaNecer'n
23.01.2025 kl 19:50
2872
Lavere oljepris....da blir det neppe noe av 'drill baby drill'..
Fluefiskeren
23.01.2025 kl 20:22
2843
Det er jo nettopp derfor han vil at det skal produseres mer. Han har erklært at oljeprisen skal halveres. Så spørs det hva aktørene mener om det da.
https://www.reuters.com/markets/commodities/us-oil-producers-unlikely-shift-drill-baby-drill-mode-says-exxon-executive-2024-11-26/
https://www.reuters.com/markets/commodities/us-oil-producers-unlikely-shift-drill-baby-drill-mode-says-exxon-executive-2024-11-26/
Jajaja
23.01.2025 kl 20:28
2861
Spennende! Det som sies fra Arnet i Upstreamonline – "target depth within days" – tyder kanskje på at det kun bores til gamba? (... det i motsetning til det som antydes med inntegnet borestreng på s14 i Q3).
Edit: Jeg ser nå at der er strek ned til gamba, og kun stiplet videre ned til dentale. Det siste kan kanskje tyde på at det ikke var bestemt hvor dypt de skulle da Q3-presentasjonen ble skrevet. Kartet viser litt rundt 3000 m til gamba. Såfremt spud 1. el 2. januar, så kan de være der nå i helgen.
Edit: Jeg ser nå at der er strek ned til gamba, og kun stiplet videre ned til dentale. Det siste kan kanskje tyde på at det ikke var bestemt hvor dypt de skulle da Q3-presentasjonen ble skrevet. Kartet viser litt rundt 3000 m til gamba. Såfremt spud 1. el 2. januar, så kan de være der nå i helgen.
Redigert 23.01.2025 kl 23:24
Trond.heim
23.01.2025 kl 20:56
2861
Jeg blir skeptisk når Arnet blir intervjuet om pågående boring. Dårlige assosiasjoner til tidligere tørr brønn. Bourdon har imidlertid større cos.
Vi får håpe. Hvilke kurseffekt forventes ved funn som stipulert (29 mill fat)
Vi får håpe. Hvilke kurseffekt forventes ved funn som stipulert (29 mill fat)