Panoro. Tid for å høste i 2025.
På oppfordring siden den gamle tråden gjaldt 2024 og var blitt temmelig lang.
Børsåret 2024 er over og det har vært et år med stor aktivitet for Panoro. Utbyggingen av Hibiscus/Ruche møtte på store utfordringer gjennom problemer med flunkende nye ESP-er fra Baker Hughes. En etter en er de byttet ut med konvensjonelle ESPer og det har krevd at boreriggen har vært på plass. Dette førte til store forsinkelser, men sluttresultatet ble meget bra. Det ble gjort et nytt funn i Hibiscus South som viste seg å inneholde betydelig mer olje enn estimert. I tillegg fikk vi en utvidelse av Hibiscusfeltet slik at vi har en signifikant økning i reserver. Det ble boret totalt åtte brønner i stedet for de stipulerte 6 brønner og resultatet fra borekampanjen ble over 30 000 bopd slik at produksjonen på Dussafu nå er minst 40 000 bopd gross.
Da gjenstår bare en letebrønn på Dussafu før hele borekampanjen avsluttes i februar. Som kjent gjelder det Bourbon som ligger i nærheten av de produserende feltene og kan betegnes som en ILX-brønn. Estimerte prospektive ressurser er 29 mmbbl hvilket jeg tror er konservativt satt. Det er ikke oppgitt COS, men den bør være rimelig høy. Dette er samme formasjoner som tidligere og som JV har vist de har god kunnskap om.
Ellers kan vi se på 2025 som året hvor det skal høstes. Vi har sådd og avlingen ble bra. Det er oppnådd å nå målet på full kapasitet på FPSO-en. Veien videre ved eventuell fase to og eventuelt funn på Bourdon blir spennende å se hvordan de løser. Det blir ikke i 2025. Kanskje i 2026.
Det er Dussafu som i høy grad bærer selskapet nå, men mye spennende vil også skje i Ekvatorial-Guinea. Ikke i 2025 riktignok etter at de to infillbrønnene er satt i produksjon. Dette er året for lavere capex og økte utbytter.
For å oppsummere 2024 steg PEN med 2,81 %. I tillegg kommer utbytter på samlet 1,708 kr. Likevel noe lavere samlet avkastning enn om vi hadde satt pengene på høyrentekonto.😒
Det er langtfra bare PEN av oljeaksjene som har hatt en heller laber kursutvikling i år. Enengiindeksen er ned 5,09 %.
Så får vi bare håpe på en oljepris som gir et bra 2025.
Link til forrige tråd:
https://www.finansavisen.no/forum/thread/165814/view/6288757
Børsåret 2024 er over og det har vært et år med stor aktivitet for Panoro. Utbyggingen av Hibiscus/Ruche møtte på store utfordringer gjennom problemer med flunkende nye ESP-er fra Baker Hughes. En etter en er de byttet ut med konvensjonelle ESPer og det har krevd at boreriggen har vært på plass. Dette førte til store forsinkelser, men sluttresultatet ble meget bra. Det ble gjort et nytt funn i Hibiscus South som viste seg å inneholde betydelig mer olje enn estimert. I tillegg fikk vi en utvidelse av Hibiscusfeltet slik at vi har en signifikant økning i reserver. Det ble boret totalt åtte brønner i stedet for de stipulerte 6 brønner og resultatet fra borekampanjen ble over 30 000 bopd slik at produksjonen på Dussafu nå er minst 40 000 bopd gross.
Da gjenstår bare en letebrønn på Dussafu før hele borekampanjen avsluttes i februar. Som kjent gjelder det Bourbon som ligger i nærheten av de produserende feltene og kan betegnes som en ILX-brønn. Estimerte prospektive ressurser er 29 mmbbl hvilket jeg tror er konservativt satt. Det er ikke oppgitt COS, men den bør være rimelig høy. Dette er samme formasjoner som tidligere og som JV har vist de har god kunnskap om.
Ellers kan vi se på 2025 som året hvor det skal høstes. Vi har sådd og avlingen ble bra. Det er oppnådd å nå målet på full kapasitet på FPSO-en. Veien videre ved eventuell fase to og eventuelt funn på Bourdon blir spennende å se hvordan de løser. Det blir ikke i 2025. Kanskje i 2026.
Det er Dussafu som i høy grad bærer selskapet nå, men mye spennende vil også skje i Ekvatorial-Guinea. Ikke i 2025 riktignok etter at de to infillbrønnene er satt i produksjon. Dette er året for lavere capex og økte utbytter.
For å oppsummere 2024 steg PEN med 2,81 %. I tillegg kommer utbytter på samlet 1,708 kr. Likevel noe lavere samlet avkastning enn om vi hadde satt pengene på høyrentekonto.😒
Det er langtfra bare PEN av oljeaksjene som har hatt en heller laber kursutvikling i år. Enengiindeksen er ned 5,09 %.
Så får vi bare håpe på en oljepris som gir et bra 2025.
Link til forrige tråd:
https://www.finansavisen.no/forum/thread/165814/view/6288757
Redigert 31.12.2024 kl 11:14
Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
23.01.2025 kl 20:57
6552
De spuddet neppe så tidlig. De var vel på plass den første og brukte vel noen dager før spud vil jeg tro. Til helgen er nok litt tidlig siden Arnet sier neste uke.
Enig med deg i at den stiplete linjen kan bety at de ikke hadde bestemt seg for. Litt rart hvis de ikke går ned i Dentale. Selv da de traff vann i Gamba på Mupale boret de videre ned til Dentale.
Vel, vi får snart svaret. Finner de noe i Gamba bør det vel meldes før de eventuelt borer videre.
Har virkelig troen på denne brønnen, men kan jo fort bli skuffet. Er det opplyst COS på 50 % eller det noe jeg har drømt?
Enig med deg i at den stiplete linjen kan bety at de ikke hadde bestemt seg for. Litt rart hvis de ikke går ned i Dentale. Selv da de traff vann i Gamba på Mupale boret de videre ned til Dentale.
Vel, vi får snart svaret. Finner de noe i Gamba bør det vel meldes før de eventuelt borer videre.
Har virkelig troen på denne brønnen, men kan jo fort bli skuffet. Er det opplyst COS på 50 % eller det noe jeg har drømt?
SinnaNecer'n
23.01.2025 kl 22:32
6445
Bourdon neste uke....overraskende og spennende. Det er vel lov å spørre hvorfor pen ikke har meldt spud. Dersom Hamilton er forundret over den lave pen-kursen er kanskje mangel på info noe av svaret.....
Vi får vel kanskje håpe at resultatet drøyer noe fordi det ofte kan indikere funn. Ved olje funn skal aktuelt intervall logges og kjernetas som jo tar tid.
Jeg er veldig positiv til denne brønnen og tror absolutt på et funn og blir ditto skuffet om det ikke slår til. Bourdon er et prospekt med høy sannsynlighet for funn. Det er to reservoar intervaller, Gamba Fm og Dentale Fm (dypest). Gamba er tilstede i hele EEA området og med generelt gode reservoaregenskaper. Funnraten for borede prospekter i området er så vidt jeg husker fra div presentasjoner på rundt 80%. Dentale er noe vanskeligere å predikere både mhp sandkvalitet og tilstedeværelse, men er allikevel et viktig reservoarintervall. Har en formening om at flere observasjoner peker positivt enn negativt og vil sette cos for Dentale til 65%.
Gitt dette, vil det gi en cos for Bourdon på 0.8x0.65=0.52 ....... Altså 52%
Prospektet har et estimert utvinnbart volum (P50) på 29 Mboe. Vi må huske at P50 verdien er en teknisk betegnelse for 'mest sannsynlig' volum. Det betyr at funnet like gjerne kan være større enn 29 Mboe som mindre. Her kan vi altså velge å være optimister eller pessimister.
Et annet interessant forhold her er fordelingen av olje på de to reservoarene. Hvor mye er det i Gamba og hvor mye må Dentale holde for å oppnå 29 Mboe. Håper og tror på at det meste ligger i Gamba, men det er jo litt kvalifisert gjetning og noe ønsketenkning siden reservor egenskapene er bedre og at cos er betydelig høyere for Gamba enn for Dentale. Vet ikke hva minste volum for økonomisk lønnsomhet er for Bourdon, men vi kan jo håpe på at selv et (mindre) funn kun i Gamba kan gjøre susen.
Vi får vel kanskje håpe at resultatet drøyer noe fordi det ofte kan indikere funn. Ved olje funn skal aktuelt intervall logges og kjernetas som jo tar tid.
Jeg er veldig positiv til denne brønnen og tror absolutt på et funn og blir ditto skuffet om det ikke slår til. Bourdon er et prospekt med høy sannsynlighet for funn. Det er to reservoar intervaller, Gamba Fm og Dentale Fm (dypest). Gamba er tilstede i hele EEA området og med generelt gode reservoaregenskaper. Funnraten for borede prospekter i området er så vidt jeg husker fra div presentasjoner på rundt 80%. Dentale er noe vanskeligere å predikere både mhp sandkvalitet og tilstedeværelse, men er allikevel et viktig reservoarintervall. Har en formening om at flere observasjoner peker positivt enn negativt og vil sette cos for Dentale til 65%.
Gitt dette, vil det gi en cos for Bourdon på 0.8x0.65=0.52 ....... Altså 52%
Prospektet har et estimert utvinnbart volum (P50) på 29 Mboe. Vi må huske at P50 verdien er en teknisk betegnelse for 'mest sannsynlig' volum. Det betyr at funnet like gjerne kan være større enn 29 Mboe som mindre. Her kan vi altså velge å være optimister eller pessimister.
Et annet interessant forhold her er fordelingen av olje på de to reservoarene. Hvor mye er det i Gamba og hvor mye må Dentale holde for å oppnå 29 Mboe. Håper og tror på at det meste ligger i Gamba, men det er jo litt kvalifisert gjetning og noe ønsketenkning siden reservor egenskapene er bedre og at cos er betydelig høyere for Gamba enn for Dentale. Vet ikke hva minste volum for økonomisk lønnsomhet er for Bourdon, men vi kan jo håpe på at selv et (mindre) funn kun i Gamba kan gjøre susen.
Fluefiskeren
23.01.2025 kl 23:38
6338
Tenker du på tørr brønn på Mupale (Hibiscus extension)? Der ga jo Sætre (ikke Arnet) uttrykk for det var bankes og spørsmålet var bare hvor stort det var. Derfor ble skuffelsen og nedturen veldig stor. COS var ifølge han altså 100 %. Utrolig å komme med en slik uttalelse. Sætre jobber forresten ikke i BWE lenger.
Fluefiskeren
23.01.2025 kl 23:46
6342
Det er nok basert på deres skisse at brønnen bores på et sted der det er mulig med funn av begge formasjoner. Ta en titt på side 9 i Q3-presentasjonen til BWE. Ut fra MT ser det ut som at brønnen bores i det nordlige område av prospektet og der er det tegnet inn både Gamba og Dentale. Det er skissert bare Gamba lenger sørvest, men her blir det mye dypere. Dypere enn hvor Norve kan plasseres, men antakelig kan de bore en avviksbrønn.
Ønskedrøm: Et stort funn på brønnen som bores nå og at vi innvilges tid til et sidesteg som avgrensningsbrønn. Det kan gå. Sidesteges bores på langt kortere tid enn hovedbrønnen.
Ønskedrøm: Et stort funn på brønnen som bores nå og at vi innvilges tid til et sidesteg som avgrensningsbrønn. Det kan gå. Sidesteges bores på langt kortere tid enn hovedbrønnen.
Redigert 23.01.2025 kl 23:51
Ro
24.01.2025 kl 07:23
6182
Blir det da melding om resultatet av boringen kanskje iløpet av neste uke?
Redigert 24.01.2025 kl 07:24
sologsommer22
24.01.2025 kl 08:49
6073
Da blir det vel BW ENERGY som legger frem boreresultatet neste fredag
https://newsweb.oslobors.no/message/637063
https://newsweb.oslobors.no/message/637063
Fluefiskeren
24.01.2025 kl 15:10
5755
Det kan godt hende hvis brønnen er ferdig boret rett før. Alltid spennende med letebrønner. Dette er et ganske stort prospekt. Antakelig det største av de gjenstående prospektene og leads innenfor EEA - området.
Vi fortjener et bra treff nå syns jeg.
Vi fortjener et bra treff nå syns jeg.
SinnaNecer'n
24.01.2025 kl 15:14
5737
Mon tro hvor mye det kan bidra med på aksjekursen om det blir treff som prognose....
Fluefiskeren
24.01.2025 kl 15:22
5729
Aker Deep var tørr og kursen steg. Så hvis denne er kommersiell synker nok kursen betydelig. 😆
Da kommer det jo utgifter til utbygging selv om det ikke er så mye da det er en ILX- brønn, men redselen for ikke å få en økning av utbytte er det viktigste for mange. Det gjør jo ingenting at reserver og produksjon vil falle bare man får utbytter som selvsagt vil bli mindre og mindre i takt med lavere og lavere inntjening og produksjon.
Da kommer det jo utgifter til utbygging selv om det ikke er så mye da det er en ILX- brønn, men redselen for ikke å få en økning av utbytte er det viktigste for mange. Det gjør jo ingenting at reserver og produksjon vil falle bare man får utbytter som selvsagt vil bli mindre og mindre i takt med lavere og lavere inntjening og produksjon.
SinnaNecer'n
24.01.2025 kl 15:42
5691
Ja burde vel egentlig håpe på tørr brønn så kursen kan karre seg opp til 30kr igjen....og utbytte i sikte....
ks1977
24.01.2025 kl 16:35
5613
Kan det (at kursen steg på tørr brønn) i realiteten dreie seg om det forslitte uttrykket at "markedet hater usikkerhet"? Og det, langt verre uttrykket, "var allerede priset inn"?
99999
24.01.2025 kl 16:48
5662
Er nok mangel på informasjon i markedet at resultater fra boringen på Bourdon kommer til neste uke at kursen til BWE og Panoro falt i dag.
Et større funn her er svært positivt!
Et større funn her er svært positivt!
Trond.heim
24.01.2025 kl 17:07
5739
I løpet av en måned vil vi få
1. Oppdatering om produksjon etc slik BWE kom med
2. Resultatet av Bourbon boring
3. 25.2: Fremleggelse av Q4, der utbyttets størrelse blir offentliggjort
Nr. 2 vil ha avgjørende betydning både for kurs, men også for optimisme og positiv psykologi relatert til selskapet.
Alle disse 3 hendelsene kan bli kurstriggere, særlig om oljeprisen stiger.
1. Oppdatering om produksjon etc slik BWE kom med
2. Resultatet av Bourbon boring
3. 25.2: Fremleggelse av Q4, der utbyttets størrelse blir offentliggjort
Nr. 2 vil ha avgjørende betydning både for kurs, men også for optimisme og positiv psykologi relatert til selskapet.
Alle disse 3 hendelsene kan bli kurstriggere, særlig om oljeprisen stiger.
99999
24.01.2025 kl 17:41
5701
DNB har i Aksjemarkedet neste uke sagt at Panoro kommer med månedlig oppdatering av driften 2 uker på rad, men ikke denne uken. De har heller ikke med
at BWE kommer med 4 kvartals rapporten neste uke på fredag og sier ikke noe om boringen på Bourdon. Tydelig at de ikke er oppdatert. Kanskje John Hamilton er syk og BWE har heller ikke informert DNB om hvor langt boringen på Bourdon har kommet.
at BWE kommer med 4 kvartals rapporten neste uke på fredag og sier ikke noe om boringen på Bourdon. Tydelig at de ikke er oppdatert. Kanskje John Hamilton er syk og BWE har heller ikke informert DNB om hvor langt boringen på Bourdon har kommet.
Fluefiskeren
24.01.2025 kl 18:14
5679
Jeg tror troen på brønnen var ganske lav da det var 75 % sjanse for at man ikke fant et kommersielt felt. Likevel syns jeg at det hadde vært logisk med en nedgang, men ikke mer en eller toppen to kroner.
Men nå får vi se fram til Bourdon. Her er sjansen mye større og det burde være raskt å få den knytte opp mot eksisterende infrastruktur. Men da kommer det med kapasiteten til Adolo inn i bildet igjen. BWE burde vel ha vært forutsigende nok til å se det «problemet» fort ville kunne komme.
Men nå får vi se fram til Bourdon. Her er sjansen mye større og det burde være raskt å få den knytte opp mot eksisterende infrastruktur. Men da kommer det med kapasiteten til Adolo inn i bildet igjen. BWE burde vel ha vært forutsigende nok til å se det «problemet» fort ville kunne komme.
Redigert 24.01.2025 kl 21:48
msmekk
24.01.2025 kl 21:45
5522
Jeg er så sikker på positivt resultat at jeg har skiftet Line på flaggstangen klar til å heise flagget til topps neste Fredag.
Fluefiskeren
25.01.2025 kl 00:52
5395
Trump er desperat etter å få ned oljeprisen. Ber OPEC/Saudi-Arabia om å kutte prisen snarest. Han vil ha ned inflasjonen slik at FED kan senke renten. Samt for å svekke Russland.
For han råder jo over alle land og mennesker på denne Jorda. Tror han i hvert fall. Og han har bra følge med Musk i det synspunktet. Han legger seg bort i politikken i flere eropeiske land og heier frem høyreekstreme partier der. Hvor lenge kommer disse to til å være gode venner? Ikke særlig lenge tror jeg.
For han råder jo over alle land og mennesker på denne Jorda. Tror han i hvert fall. Og han har bra følge med Musk i det synspunktet. Han legger seg bort i politikken i flere eropeiske land og heier frem høyreekstreme partier der. Hvor lenge kommer disse to til å være gode venner? Ikke særlig lenge tror jeg.
Redigert 25.01.2025 kl 00:56
Trond.heim
25.01.2025 kl 11:50
5163
Fluefiskeren skriver i går kl. 15.22:
men redselen for ikke å få en økning av utbytte er det viktigste for mange.
«Det gjør jo ingenting at reserver og produksjon vil falle bare man får utbytter som selvsagt vil bli mindre og mindre i takt med lavere og lavere inntjening og produksjon.» ( ironi?)
Jeg synes her,at strengens mest respekterte skribent, signaliserer et negativt syn på de av oss som er positive til utbytte.
Det er etter min mening ingen automatikk i at utbytte medfører redusert kursstigning, og at utbetaling av utbyttebetaling vil resultere i at kursen stagnerer.
Aksjekursen flukturerer ikke i takt med selskapets inntjening og soliditet. Den fluktuerer heller ikke i påvisbar relasjon til utbyttebetaling.
Noen teoretiske eksempler:
Jeg kunne tenkt meg 10 kvartaler fremover med utbytte kr. 1.- pr kvartal.
Om 2,5 år har jeg da mottatt kr. 10,- i utbytte.
Det blir « et trospørsmål» om kursen om 2,5 år blir kr. 10.- lavere enn den ville blitt uten utbyttebetaling.
Kursutviklingen i Pen er veldig ujevn.
For 2,5 år siden (20.7.22) var kursen 27,98, i går 28.90.
I denne perioden steg kursen kr. 1.- , jeg tror få vil mene at denne dårlige kursutviklingen skyldes at selskapet har startet med utbytter 42,7 øre pr. kvartal ( de siste 5-6 kvartal?)
22.2.24 sluttet kursen på 24,52
28.5.24 sluttet kursen på 36,15
Kursstigning kr. 11,63 på 3 måneder.
Denne kursstigningen skjedde på tross av at selskapet hadde startet med utbyttebelaling.
Jeg ønsker primært ikke å selge aksjer får å få mer tilgjengelig kapital, men jeg har i ulike perioder i livet hatt behov for økt likviditet. Det kan ha vært ønske om nedbetaling av huslån, kjøp av bil og båt, investering i andre aksjer etc.
Utbytteaksjer kan være nyttige kilder til å dekke slike behov, uten å selge « arvesølvet»
I tillegg har jeg ved noen anledninger solgt aksjen når kursen i mine øyne har vært fordelaktig .
Kortversjoner av denne lange lørdagsbetraktning er at mange av oss setter pris på både kursstigning og utbytte, og i tillegg er denne kombinasjonen mulig uten at kursen hemmes for mye. For mange tror jeg slik kombinasjon styrker kjøpsinteressen og dermed kursen.
men redselen for ikke å få en økning av utbytte er det viktigste for mange.
«Det gjør jo ingenting at reserver og produksjon vil falle bare man får utbytter som selvsagt vil bli mindre og mindre i takt med lavere og lavere inntjening og produksjon.» ( ironi?)
Jeg synes her,at strengens mest respekterte skribent, signaliserer et negativt syn på de av oss som er positive til utbytte.
Det er etter min mening ingen automatikk i at utbytte medfører redusert kursstigning, og at utbetaling av utbyttebetaling vil resultere i at kursen stagnerer.
Aksjekursen flukturerer ikke i takt med selskapets inntjening og soliditet. Den fluktuerer heller ikke i påvisbar relasjon til utbyttebetaling.
Noen teoretiske eksempler:
Jeg kunne tenkt meg 10 kvartaler fremover med utbytte kr. 1.- pr kvartal.
Om 2,5 år har jeg da mottatt kr. 10,- i utbytte.
Det blir « et trospørsmål» om kursen om 2,5 år blir kr. 10.- lavere enn den ville blitt uten utbyttebetaling.
Kursutviklingen i Pen er veldig ujevn.
For 2,5 år siden (20.7.22) var kursen 27,98, i går 28.90.
I denne perioden steg kursen kr. 1.- , jeg tror få vil mene at denne dårlige kursutviklingen skyldes at selskapet har startet med utbytter 42,7 øre pr. kvartal ( de siste 5-6 kvartal?)
22.2.24 sluttet kursen på 24,52
28.5.24 sluttet kursen på 36,15
Kursstigning kr. 11,63 på 3 måneder.
Denne kursstigningen skjedde på tross av at selskapet hadde startet med utbyttebelaling.
Jeg ønsker primært ikke å selge aksjer får å få mer tilgjengelig kapital, men jeg har i ulike perioder i livet hatt behov for økt likviditet. Det kan ha vært ønske om nedbetaling av huslån, kjøp av bil og båt, investering i andre aksjer etc.
Utbytteaksjer kan være nyttige kilder til å dekke slike behov, uten å selge « arvesølvet»
I tillegg har jeg ved noen anledninger solgt aksjen når kursen i mine øyne har vært fordelaktig .
Kortversjoner av denne lange lørdagsbetraktning er at mange av oss setter pris på både kursstigning og utbytte, og i tillegg er denne kombinasjonen mulig uten at kursen hemmes for mye. For mange tror jeg slik kombinasjon styrker kjøpsinteressen og dermed kursen.
Fluefiskeren
25.01.2025 kl 13:26
5079
Regnet med at alle forstod ironien. For å være helt sikker tok jeg med en emoij
Trond.heim
25.01.2025 kl 15:56
4940
Din ironiimoji var ikke plassert etter det avsnittet jeg refererer til😊
Fluefiskeren
25.01.2025 kl 16:53
4899
Ok. Mye av det andre står jeg for. Store utbytter i små oljeselskaper kan være døden for selskapene. Det kan ikke sammenlignes med utbytte i mange andre sektorer eller de aller største oljeselskapene. De er i oppbyggingsfasen og hvis de ønsker å vokse må de ha store og kostbare investeringer. Enten det dreier seg om letevirksomhet eller kjøp av produserende felt. For de fleste er organisk vekst ikke nok. Det er fAktusk slik at hvis de ikke investerer så minker reserver og produksjon for hver dag som går. Da er det naturlig at selskapet blir mindre verdt og en synkende kurs. Det å utbetale utbytter kan ikke hindre det. Tvert om. De som kun er interessert i utbytter finner seg andre selskaper som kan utbetale mer. Og det er da vitterlig slik at selskapets verdi synker tilsvarende utbytte. Alt annet er en fornektelse. Tingeling kommer ikke og sprer stjernestøv på oss.
PNOR og BNOR er oljeselskapene som har gjort det desidert best siste år, og faktisk også siste tre år. Ingen av dem har betalt utbytte, men begge kommer med det ganske raskt nå så det med utbytte er ingen garanti for høy avkastning på pengene sine. Noen på PEN-trådene har argumentert kraftig med at all leting og kjøp bør stanses snarest. Vet de egentlig hva de gjør? Hvordan kan et selskap utbetale store utbytter samtidig med at inntjeningen synker stygt? Vi ser hva decline betyr på våre felt i Ekvatorial-Guinea, Tortue og Tunis. Enda de setter inn tiltak for å motvirke det. Jeg synes ikke det er riktig å kjøre et vekstselskap ned i sørpa for å få utbytter. Det gjelder egentlig for både selskapet og aksjonærene. Og hvis man venner seg til utbytter blir selskapene gruset hvis de plutselig slutter eller reduseres. Da får kursen juling så det holder. Husk at utbytter er veldig avhengig av oljeprisen.
Mens så det er sagt så er jeg ingen direkte motstandere til utbytter hvis de ikke er større enn at de hindrer vekst. Synes PEN har vært flinke der. La oss ta BNOR. De har en bra grunnproduksjon, men kommer til å minst doble produksjonen veldig snart. Det kunne de ikke gjennomført hvis investeringene ikke kunne foretas grunnet store utbytter. Det er som jeg sier at man må så før man høster.
Apropos BNOR :
Når man først sitter innendørs med en kraftig forkjølelse så satte jeg opp kursutvikling på en rekke norske oljeselskaper siste år da jeg sitter med en dårlig følelse for PEN. Tallene er hentet fra Nordnet.
PNOR: +74,43 %
BNOR: + 32,86 %
DNO: + 31,29 %
VAR: + 22,44 %
PEN: + 6,72 %
OKEA: - 2,16 %
BWE: - 9,53 %
EQNR : -10,34 %
AKRBP: -13,64 %
Vi ser at vi slett ikke har vært blant de beste, men heller ikke blant de svakeste (som jeg kanskje hadde en liten følelse av). Det er også interessant å se så hvor stor spredning det mellom selskapene enda oljeprisen betyr mye for alle. EQNR lider nok for deres satsning på havvind og VAR har jo ganske høy gassandel slik som BNOR snart vil ha også.
Satser på at PEN er atskillig høyere på tilsvarende liste om ett år.
PNOR og BNOR er oljeselskapene som har gjort det desidert best siste år, og faktisk også siste tre år. Ingen av dem har betalt utbytte, men begge kommer med det ganske raskt nå så det med utbytte er ingen garanti for høy avkastning på pengene sine. Noen på PEN-trådene har argumentert kraftig med at all leting og kjøp bør stanses snarest. Vet de egentlig hva de gjør? Hvordan kan et selskap utbetale store utbytter samtidig med at inntjeningen synker stygt? Vi ser hva decline betyr på våre felt i Ekvatorial-Guinea, Tortue og Tunis. Enda de setter inn tiltak for å motvirke det. Jeg synes ikke det er riktig å kjøre et vekstselskap ned i sørpa for å få utbytter. Det gjelder egentlig for både selskapet og aksjonærene. Og hvis man venner seg til utbytter blir selskapene gruset hvis de plutselig slutter eller reduseres. Da får kursen juling så det holder. Husk at utbytter er veldig avhengig av oljeprisen.
Mens så det er sagt så er jeg ingen direkte motstandere til utbytter hvis de ikke er større enn at de hindrer vekst. Synes PEN har vært flinke der. La oss ta BNOR. De har en bra grunnproduksjon, men kommer til å minst doble produksjonen veldig snart. Det kunne de ikke gjennomført hvis investeringene ikke kunne foretas grunnet store utbytter. Det er som jeg sier at man må så før man høster.
Apropos BNOR :
Når man først sitter innendørs med en kraftig forkjølelse så satte jeg opp kursutvikling på en rekke norske oljeselskaper siste år da jeg sitter med en dårlig følelse for PEN. Tallene er hentet fra Nordnet.
PNOR: +74,43 %
BNOR: + 32,86 %
DNO: + 31,29 %
VAR: + 22,44 %
PEN: + 6,72 %
OKEA: - 2,16 %
BWE: - 9,53 %
EQNR : -10,34 %
AKRBP: -13,64 %
Vi ser at vi slett ikke har vært blant de beste, men heller ikke blant de svakeste (som jeg kanskje hadde en liten følelse av). Det er også interessant å se så hvor stor spredning det mellom selskapene enda oljeprisen betyr mye for alle. EQNR lider nok for deres satsning på havvind og VAR har jo ganske høy gassandel slik som BNOR snart vil ha også.
Satser på at PEN er atskillig høyere på tilsvarende liste om ett år.
Redigert 25.01.2025 kl 17:09
Ser og slik Trondheim at det ikke er en matematisk avregning på mcap. Utbytte kan generere flere investorer og det medfører høyere aksjekurs.
gunnarius
26.01.2025 kl 13:18
4346
Trump øker presset i oljeprisen. Sterkt reduserte oljepriser er ikke så enkelt å få til over natten. og jeg ser ikke helt løsning ved å be OPEC senke sine oljepriser og derved rasere hele rammeverket.
OPEC kan fra april velge å bringe tilbake noe av den olje som holdes frivillig i back-up. Dette vil imidlertid kun få en effekt med noen dollar.
Hva Trump og EU generelt burde ha gjort var for det første hva angår EU - stanse all import av russisk gass. Hva Trump bør gjøre er å instruere India og Kina og true med sanksjonering - gitt disse to landene uhemmet importerer rabattert russisk olje. Gå løs på India og Kina, president Trump - så får du det virkemiddelet som trengs vs. Russland/Ukraina.
Skal han nå få bruke olja også ifm. Ukraina og forsøke å få slutt på krigen ved at Russlands olje marginaliseres?
Benytter Trump prismekanisme - gitt å senke oljeprisen som sitt mantra, tapes den globale effekten av et slikt virkemiddel. Men kravet vil fremdeles ha noe effekt inntil videre.
Med all den støy og usikkerhet som genereres vil sannsynligvis hedging være en kortsiktig måte å parere/beskytte egen solgt olje. Nå er det trolig noe vel sent for 2025 med hedging - iallefall til fair oljepris.
O&G selskaper benytter tidvis fixed price contracts for gassen. For PEN blir det å stole på hedging av olje, men er dette blitt gjort?
Hva er status her for PEN?
OPEC kan fra april velge å bringe tilbake noe av den olje som holdes frivillig i back-up. Dette vil imidlertid kun få en effekt med noen dollar.
Hva Trump og EU generelt burde ha gjort var for det første hva angår EU - stanse all import av russisk gass. Hva Trump bør gjøre er å instruere India og Kina og true med sanksjonering - gitt disse to landene uhemmet importerer rabattert russisk olje. Gå løs på India og Kina, president Trump - så får du det virkemiddelet som trengs vs. Russland/Ukraina.
Skal han nå få bruke olja også ifm. Ukraina og forsøke å få slutt på krigen ved at Russlands olje marginaliseres?
Benytter Trump prismekanisme - gitt å senke oljeprisen som sitt mantra, tapes den globale effekten av et slikt virkemiddel. Men kravet vil fremdeles ha noe effekt inntil videre.
Med all den støy og usikkerhet som genereres vil sannsynligvis hedging være en kortsiktig måte å parere/beskytte egen solgt olje. Nå er det trolig noe vel sent for 2025 med hedging - iallefall til fair oljepris.
O&G selskaper benytter tidvis fixed price contracts for gassen. For PEN blir det å stole på hedging av olje, men er dette blitt gjort?
Hva er status her for PEN?
Redigert 26.01.2025 kl 13:52
Fluefiskeren
26.01.2025 kl 13:29
4328
Fra Q3:
« The Company has hedges in place covering 490,000 barrels of remaining Q4
liftings at an average floor price of USD 70.9 per barrel through a mix of
collars and swaps»
Hvordan det er pr. idag har jeg ikke sett kommunisert.
« The Company has hedges in place covering 490,000 barrels of remaining Q4
liftings at an average floor price of USD 70.9 per barrel through a mix of
collars and swaps»
Hvordan det er pr. idag har jeg ikke sett kommunisert.
alsman
26.01.2025 kl 16:36
4124
No way' for Trump to significantly increase U.S. shale production:
https://www.youtube.com/watch?v=dPZ8BYF2_4M
https://www.youtube.com/watch?v=dPZ8BYF2_4M
upsidedown
26.01.2025 kl 18:11
4014
Flott link.
Har aldri forstått bakteppet for Donalds korstog mot oljepriser da USA i nåværende posisjon er svært sårbare mot signifikant nedgang i olje- og gassprisene.
Har aldri forstått bakteppet for Donalds korstog mot oljepriser da USA i nåværende posisjon er svært sårbare mot signifikant nedgang i olje- og gassprisene.
Allgasnobrakes
26.01.2025 kl 18:22
3997
Fluefiskeren er vell av den oppfatningen/investeringsfilosofien av at hvis et oljeselskap betaler ut utbytte så går det på bekostning av videreutvikling av selskapet/produksjon(slik jeg forstår han).
Det er jo ikke feil, kapitalen som blir benyttet til utbytte ville som utgangspunkt i det blitt brukt til videreutvikling.
Jeg mener at utbytte i større grad påvirker aksjekursen, selv om selskapet kunne utviklet seg fortere dersom de reinvesterte kapitalen uten utbytte. Bare se på BWE som sammenlignings grunnlag. De har ca 3x produksjonen til PEN, hadde ca 340 Musd i netto gjeld Q3. Samtidig har pen ca 80 Musd i nettogjeld etter refinansieringen.
Selv med den høyere produksjonen og den marginalt høyere gjeldsgraden i forhold til produksjonen er selskapet priset til mindre enn 2x PEN. Jeg mener dette er fordi selskapet har signalisert at all kapital fremover reinvesteres i selskapet, mens aksjonærene ikke vil se noe til utbytter før langt inn i fremtiden.
Jeg mener at for oljeselskaper er det viktig å signalisere en balansegang mellom det å betale utbytter og å videreutvikle selskapet. Ved å signalisere at en viss grad av det selskapet genererer vil bli utbetalt til selskapets aksjonærer gjør du investeringen tryggere. Selv om oljeprisen skulle falle på et tidspunkt har du sikret at noe av det skapte er returnert. Det gjør også at et fall i oljeprisen kan gjøre mindre vondt, samt at aksjen vil prises høyere da investorer verdsetter utbytte.
Det er jo ikke feil, kapitalen som blir benyttet til utbytte ville som utgangspunkt i det blitt brukt til videreutvikling.
Jeg mener at utbytte i større grad påvirker aksjekursen, selv om selskapet kunne utviklet seg fortere dersom de reinvesterte kapitalen uten utbytte. Bare se på BWE som sammenlignings grunnlag. De har ca 3x produksjonen til PEN, hadde ca 340 Musd i netto gjeld Q3. Samtidig har pen ca 80 Musd i nettogjeld etter refinansieringen.
Selv med den høyere produksjonen og den marginalt høyere gjeldsgraden i forhold til produksjonen er selskapet priset til mindre enn 2x PEN. Jeg mener dette er fordi selskapet har signalisert at all kapital fremover reinvesteres i selskapet, mens aksjonærene ikke vil se noe til utbytter før langt inn i fremtiden.
Jeg mener at for oljeselskaper er det viktig å signalisere en balansegang mellom det å betale utbytter og å videreutvikle selskapet. Ved å signalisere at en viss grad av det selskapet genererer vil bli utbetalt til selskapets aksjonærer gjør du investeringen tryggere. Selv om oljeprisen skulle falle på et tidspunkt har du sikret at noe av det skapte er returnert. Det gjør også at et fall i oljeprisen kan gjøre mindre vondt, samt at aksjen vil prises høyere da investorer verdsetter utbytte.
Fluefiskeren
26.01.2025 kl 19:01
3948
Nå har vi jo engang hatt mange utbytter i PEN, men det er vanskelig å si nøyaktig hvor kursen ville vært uten dem. En del høyere hadde det nok vært.
Når det gjelder BWE tror jeg den har falt kraftig tilbake grunnet eierstrukturen innad i BWO-konsernet. Det har vært mye rart der som ikke akkurat er kursdrivende fir BWE. Største eier er BW Energy Holdings Limited (Andreas Sohmen) med en eierandel på 76,49 %. Tror markedet rett og slett er redd for hva neste stunt vil innebære for aksjonærene.
Men at det er uvisst når utbytter kommer spiller nok også noe inn. Det kan fort bli noen år. Det har det riktignok vært kjent lenge og aksjen har vært mye høyere enn hva den er i dag.
Når det gjelder BWE tror jeg den har falt kraftig tilbake grunnet eierstrukturen innad i BWO-konsernet. Det har vært mye rart der som ikke akkurat er kursdrivende fir BWE. Største eier er BW Energy Holdings Limited (Andreas Sohmen) med en eierandel på 76,49 %. Tror markedet rett og slett er redd for hva neste stunt vil innebære for aksjonærene.
Men at det er uvisst når utbytter kommer spiller nok også noe inn. Det kan fort bli noen år. Det har det riktignok vært kjent lenge og aksjen har vært mye høyere enn hva den er i dag.
Trond.heim
26.01.2025 kl 19:08
3935
«Nå har vi jo engang hatt mange utbytter i PEN, men det er vanskelig å si nøyaktig hvor kursen ville vært uten dem. En del høyere hadde det nok vært.»
Ingen vet om kursen hadde vært høyere uten utbyttestrategien.Jeg tror ikke det, mange investorer hadde sannsynligvis solgt seg ut.
Noe annet: Trump ønsker lavere oljepris, jo mer oljeprisen fallet dess mindre attraktiv er schaleutvinningen. Ting henger sammen.
Ingen vet om kursen hadde vært høyere uten utbyttestrategien.Jeg tror ikke det, mange investorer hadde sannsynligvis solgt seg ut.
Noe annet: Trump ønsker lavere oljepris, jo mer oljeprisen fallet dess mindre attraktiv er schaleutvinningen. Ting henger sammen.
Redigert 26.01.2025 kl 19:15
msmekk
26.01.2025 kl 22:23
3743
Er der noen som har info vedrørende naturgass og Helium i Sør Afrika?
Hele Januar oppgangen borte allikevel olja 2Usd høyere nå+ bwe update. Er det kun Trump som skremmer vekk investorer
Redigert 27.01.2025 kl 09:00
upsidedown
27.01.2025 kl 10:28
3327
I mellomtiden har PEN vært oppe og testet RSI-14 over 70 og i min bok betyr det at man må forvente gevinstsikring i noen dager. Vi er nå nede i RSI-14 på drøyt 49 så ved litt positivitet snur det muligens om markedet er overbevist om et sterkt Q4. Har en følelse av at tausheten fra PEN tolkes litt negativt. Frykter man nye overraskelser fra Tunisia?
Virker som Trump er blitt en «lame duck» når det gjelder prising av olje. Flere slike utspill og han får null respons.
Virker som Trump er blitt en «lame duck» når det gjelder prising av olje. Flere slike utspill og han får null respons.
Redigert 27.01.2025 kl 10:44
Fluefiskeren
27.01.2025 kl 10:53
3257
Det siste der er vel at de har søkt myndighetene om rettighet for leting.
«Norway player applies for exploration right in South Africa emerging gas and helium play»
https://www.upstreamonline.com/exploration/norway-player-applies-for-exploration-right-in-south-africa-emerging-gas-and-helium-play/2-1-1656616
Det viser jo at de mener det kan være attrakttivt. Renergen har kommet mye lengre:
« A company bought gas rights to this land for $1. Helium means it could be worth billions»
A company bought gas rights to this land for $1. Helium means it could be worth billions
Det høres jo lukrativt ut. Hvis man er interessert er det masse å lese om helium på deres hjemmeside.
https://www.renergen.co.za/
Ser ikke bort ifra at de innleder et samarbeide.
«Norway player applies for exploration right in South Africa emerging gas and helium play»
https://www.upstreamonline.com/exploration/norway-player-applies-for-exploration-right-in-south-africa-emerging-gas-and-helium-play/2-1-1656616
Det viser jo at de mener det kan være attrakttivt. Renergen har kommet mye lengre:
« A company bought gas rights to this land for $1. Helium means it could be worth billions»
A company bought gas rights to this land for $1. Helium means it could be worth billions
Det høres jo lukrativt ut. Hvis man er interessert er det masse å lese om helium på deres hjemmeside.
https://www.renergen.co.za/
Ser ikke bort ifra at de innleder et samarbeide.
msmekk
27.01.2025 kl 11:08
3227
Takker, skal lese meg opp litt. Har fått tips fra en som kjenner litt til forholdene der nede, og at dette kan bli stort fordi det kan hjelpe for effektiv matlaging og varme til den jevne innbygger og ikke minst den fattige delen som enda fyrer med ved
JUICEitUP
27.01.2025 kl 12:11
3130
Helt enig i at tausheten til PEN over så lang tid kan føre til at enkelte opplever dette som så negativt/risikofylt at de forlater aksjen. De er jo like tause som tause Birgitte.
Det opplyses ikke om flytting av rigg, spudding av brønn, status på Dussafu som vi måtte få fra BWE, work over i Tunisia, status på infill drilling i EG osv. Det er tusen ting de kunne informert om underveis, men vi har vel ikke hørt noen ting siden Q3. For ikke å snakke om oljeløft og pris.
Har tidligere opplevd at de har vært ok til å kommunisere med aksjonærene, men nå ser det ut til at de gir blaffen. Det er ikke tillitsskapende og bidrar til å skape usikkerhet.
Det opplyses ikke om flytting av rigg, spudding av brønn, status på Dussafu som vi måtte få fra BWE, work over i Tunisia, status på infill drilling i EG osv. Det er tusen ting de kunne informert om underveis, men vi har vel ikke hørt noen ting siden Q3. For ikke å snakke om oljeløft og pris.
Har tidligere opplevd at de har vært ok til å kommunisere med aksjonærene, men nå ser det ut til at de gir blaffen. Det er ikke tillitsskapende og bidrar til å skape usikkerhet.
sologsommer22
27.01.2025 kl 12:44
3088
Det som gjør situasjonen enda mer påfallende, er at PEN tidligere år har vært flinke til å oppdatere aksjonærene om produksjonsvolum , både fra Gabon, Tunisia og EG. Denne informasjonen har vært avgjørende for å forstå selskapets utvikling og ytelse. Når slik kommunikasjon plutselig uteblir, er det naturlig at aksjonærene begynner å stille spørsmål om årsaken
Fluefiskeren
27.01.2025 kl 13:15
3035
Det kommer på operation update, men de har ikke angitt når den kommer. Det er nok noen uker før Q4.
Vi har imidlertid fra andre kilder fått vite det viktigste for Q4
Gabon: 8000 bopd (fra BWE)
Ekvatorial-Guinea :
Der produserte vi 3268 bopd i Q3. La oss si 3200 i Q4 pluss infillbrønnene. Her har jeg ikke sett noe anslag på flow på brønn nr. 2. Første gav 5000 bopd gross og altså 713 bopd net. Når de ikke har opplyst om brønn to er jeg redd det er atskillig mindre. Hvis vi sier 2500 bopd gross er det 356 bopd til oss. Totalt skulle det da bli 4300 bopd. Altså samlet for EG og Dussafu 12 269 bopd i snitt for kvartalet. I tillegg kommer Tunisia. Får håpe på en del mer enn de 1335 bopd fra Q3.
BWE kommer med Q4 31. januar allerede. Så får vi se om update fra PEN kommer før det. Q4 for PEN sin del kommer ikke før 25. februar så denne gangen er det unormalt langt mellom de to selskapene.
Vi har imidlertid fra andre kilder fått vite det viktigste for Q4
Gabon: 8000 bopd (fra BWE)
Ekvatorial-Guinea :
Der produserte vi 3268 bopd i Q3. La oss si 3200 i Q4 pluss infillbrønnene. Her har jeg ikke sett noe anslag på flow på brønn nr. 2. Første gav 5000 bopd gross og altså 713 bopd net. Når de ikke har opplyst om brønn to er jeg redd det er atskillig mindre. Hvis vi sier 2500 bopd gross er det 356 bopd til oss. Totalt skulle det da bli 4300 bopd. Altså samlet for EG og Dussafu 12 269 bopd i snitt for kvartalet. I tillegg kommer Tunisia. Får håpe på en del mer enn de 1335 bopd fra Q3.
BWE kommer med Q4 31. januar allerede. Så får vi se om update fra PEN kommer før det. Q4 for PEN sin del kommer ikke før 25. februar så denne gangen er det unormalt langt mellom de to selskapene.
sologsommer22
27.01.2025 kl 13:24
3029
Vi har fått noe info om hvorfor Tunisia var svak i Q3 "We had one small lifting in Tunisia, which kind of just slipped into October, so it kind of missed the Q3 revenue recognition and slipped into Q4"
https://www.roic.ai/quote/0N08.L/transcripts/2024-year/3-quarter
https://www.roic.ai/quote/0N08.L/transcripts/2024-year/3-quarter
Jeg får ofte tyn for å skrive om aksjen, mens de fleste dveler om selskapet. Aksjonærverdier er fragilt. Våres aksje verdier balansere på en tynn tråd om tillit. Selges det så sprer usikkerheten og verdiene står ikke i paritet med hva selskapet er verdt. Vi ser at det går seg ned med seigpining og forholdsvis lite volum, men etter noen uker så er aksjen i sideleie. Det er ikke min feil, og bare for at jeg kommenterer dette så har det null betydning. Det meste av spillet nedover utføres av algoer som er programmert. Men de drar med seg oppgitte aksjonærer som kaster kortene. Det er håpløst å få inn aksjonærer som kun satser kortsiktig. I dragsuget så senker de aksjekursen mer enn de drar den opp ved inngang. Slik trenden er nå så er det stolleken. Hver oppgang skal det taes gevinst og finne ny inngang. Vi får ikke aksjonær verdiene a bestå i et marked som er fossil fientlig og som samtidig när børsene går ned så drar de alle med seg.
Ellers enig med at ledelsen må være proaktiv med å informere forløpende
Grådighet og frykt sier aviser om Tech Nvidia. Problemet er at når de går ned så trekker de hele markedet ned. Omvendt skjer det ikke med olje eller fossilt. Aksjemarkedet drar likviditet ned för fossilt, ikke opp. De få gangene fossilt går opp så skjer det ingenting i tech eller andre aktiva mens ned da synker alt. Og dette har ingenting med panoro å gjøre, så urettferdig.
Så aksjemarkedet for tiden dreier seg ikke om selve papiret til selskapet men kun om hvis fond og indeks satser på et segment og vise versa. Så atferden i aksjemarkedet har snudd fra å investere i selskaper til å investere i likviditetsstrømmer. Selskapene betyr fint lite i 80-90 % av årsløpet. Unntaket er trigger tider, men de er så korte at det meste selges ut i løpet av 1 dag eller 2.
Ellers enig med at ledelsen må være proaktiv med å informere forløpende
Grådighet og frykt sier aviser om Tech Nvidia. Problemet er at når de går ned så trekker de hele markedet ned. Omvendt skjer det ikke med olje eller fossilt. Aksjemarkedet drar likviditet ned för fossilt, ikke opp. De få gangene fossilt går opp så skjer det ingenting i tech eller andre aktiva mens ned da synker alt. Og dette har ingenting med panoro å gjøre, så urettferdig.
Så aksjemarkedet for tiden dreier seg ikke om selve papiret til selskapet men kun om hvis fond og indeks satser på et segment og vise versa. Så atferden i aksjemarkedet har snudd fra å investere i selskaper til å investere i likviditetsstrømmer. Selskapene betyr fint lite i 80-90 % av årsløpet. Unntaket er trigger tider, men de er så korte at det meste selges ut i løpet av 1 dag eller 2.
Redigert 27.01.2025 kl 15:57
Fluefiskeren
27.01.2025 kl 16:07
2814
Det ser ut at Tech får juling,
« Forvalter om AI-raset: – Grådighet har fått råde lenge
AI har flydd høyt på amerikanske børser, men en kinesisk konkurrent gjør at aksjer får juling. En vekker, mener Olav Chen.»
Olav Chen, leder for allokering og globale renter i Storebrand, kaller det en vekker.
– Dette er en «wake up call» når det kommer til amerikansk eksepsjonalisme, optimismen om at USA leder an på AI, sier Chen til E24.«
https://e24.no/boers-og-finans/i/9307p9/forvalter-om-ai-raset-graadighet-har-faatt-raade-lenge?referer=https%3A%2F%2Fwww.vg.no
Ser vi en overgang fra vekstaksjer til verdiaksjer igjen?
« Forvalter om AI-raset: – Grådighet har fått råde lenge
AI har flydd høyt på amerikanske børser, men en kinesisk konkurrent gjør at aksjer får juling. En vekker, mener Olav Chen.»
Olav Chen, leder for allokering og globale renter i Storebrand, kaller det en vekker.
– Dette er en «wake up call» når det kommer til amerikansk eksepsjonalisme, optimismen om at USA leder an på AI, sier Chen til E24.«
https://e24.no/boers-og-finans/i/9307p9/forvalter-om-ai-raset-graadighet-har-faatt-raade-lenge?referer=https%3A%2F%2Fwww.vg.no
Ser vi en overgang fra vekstaksjer til verdiaksjer igjen?
Hadde gjerne sett det igjen, men markedet finner bestandig på andre satsingsområder. Fossilt er shame for ever. Vi må holde til takke med de få som kan holde likviditeten oppe.
Jeg vegrer å satse på noe som kun er trend og oppblåst.
Jeg vegrer å satse på noe som kun er trend og oppblåst.
Fluefiskeren
27.01.2025 kl 17:23
2750
Da har vi hatt 18 børsdager på det nye året. 11 av disse har vært nedgang og 7 har vært oppgang. Likevel er kursen nå 0,85 kr høyere enn ved fjorårets slutt. Heldigvis har altså dagene med oppgang mer enn motvirket alle disse dagene med nedgang.
I fjor kom som tidligere nevnt Trading Statement and Operations Update 25. januar så vi kan vel forvente den når som helst.
Teoretisk kan det bli svært tett mellom update PEN, Q4 BWE og resultat Bourdon. Tror kanskje det er greit med den rekkefølgen.
Minner om denne fra Upstreamonline:
Published 23 January 2025, 16:53
BW Energy is set to hit target depth within days on an exploration well offshore Gabon.
I fjor kom som tidligere nevnt Trading Statement and Operations Update 25. januar så vi kan vel forvente den når som helst.
Teoretisk kan det bli svært tett mellom update PEN, Q4 BWE og resultat Bourdon. Tror kanskje det er greit med den rekkefølgen.
Minner om denne fra Upstreamonline:
Published 23 January 2025, 16:53
BW Energy is set to hit target depth within days on an exploration well offshore Gabon.
Trond.heim
27.01.2025 kl 17:57
2789
Det er vel primært operatørene som informerer markedet, PEN er som kjent ikke operatør.
Etter Q3 20.11.24 er dette formidlet:
27.11: 150 mill usd Senior Secured Bond
29.11: oppdatering E.G
3.12: Balkany: innsidekjøp
50 000 aksjer26,7945
I tillegg diverse meldinger om tilbakekjøp
BWE har hatt en update og kommer med Q4 resultat fredag 31.1.24
Pen pleier å komme med en oppdatering noen uker før Q fremleggelsene og Q4 kommer 25.2.25
Jeg har fått inntrykk av at Panoro i hovedsak oppdaterer markedet ved kvartalsrapportene.
Jeg har litt vanskelig for å forstå at denne konklusjon skulle skape nervøse investorer.
For min del er spenningen knyttet til boringen som pågår.
I tillegg lurer jeg på om det ligger noe spennende bak 150 mill usd fasiliteten fra meldingen 27.11
Etter Q3 20.11.24 er dette formidlet:
27.11: 150 mill usd Senior Secured Bond
29.11: oppdatering E.G
3.12: Balkany: innsidekjøp
50 000 aksjer26,7945
I tillegg diverse meldinger om tilbakekjøp
BWE har hatt en update og kommer med Q4 resultat fredag 31.1.24
Pen pleier å komme med en oppdatering noen uker før Q fremleggelsene og Q4 kommer 25.2.25
Jeg har fått inntrykk av at Panoro i hovedsak oppdaterer markedet ved kvartalsrapportene.
Jeg har litt vanskelig for å forstå at denne konklusjon skulle skape nervøse investorer.
For min del er spenningen knyttet til boringen som pågår.
I tillegg lurer jeg på om det ligger noe spennende bak 150 mill usd fasiliteten fra meldingen 27.11
brent er bittelitt over der den var 30 desember. Skal det være det eneste som betyr noe for aksjekursen i Panoro? Vi har en produksjonsoppgang uten at det får noen uttelling i selskapsverdi på børs,siden maskinhandel styrer straks volum går ned. Jeg registrerer at vi fikk en kort topp der mange tok gevinst for deretter å trekke seg ut. Skal panoro kun være en aksje der vi kun har reell verdi ved tilfeller av kun news og triggere og deretter tilbake i dvalemodus? Det har vært slik nå i noen år. Hvis markedet ikke er til stede så må ledelsen ta grep. Tilbakekjøp er ikke utført helt som annonsert uten kommentarer om hvorfor. Vi tilhører en sektor som er truet fra alle hold og kanter, og likt andre selskaper så bryr seg ikke ledelsen i selskapene om dette. De mener sikkert at deres mandat er kun selskapet, men så lenge de er på børs så mener jeg de må yte mer. Man får følelsen av at børsselskaper driftes annerledes enn de utenfor børs der eierne også er ledelse.
Fluefiskeren
27.01.2025 kl 18:47
2741
Er vel ikke helt enig i det. Heldigvis har Operations Update også. Det var også mange meldinger fra utbygningen på Dussafu og nye funn. Også fra EG fikk vi meldinger ang. infillbrønner og letebrønn. Tunisia er det helt tyst om.
Men hadde ventet melding fra ferdigstillelse på Dussafu samt spud av Bourdon. Det synes jeg var svakt vi ikke fikk.
Men hadde ventet melding fra ferdigstillelse på Dussafu samt spud av Bourdon. Det synes jeg var svakt vi ikke fikk.
Fluefiskeren
27.01.2025 kl 18:50
2774
Jommen foregår det på Wall Street i dag:
« Når det viser seg at KI-modellane ikkje treng å vere i nærleiken så store som ein har trudd, så treng ein ikkje like mange prosessorar. Difor dette kraftige børsfallet, seier KI-forskar Inga Strümke ved NTNU.
Og fallet utviklar seg i styrke inn i handelsdagen, og kring 17.45 norsk tid er aksjen ned nær 17 prosent.
Børsfallet betyr at aksjeverdiar for kring 600 milliardar dollar er viska vekk. Det er det største verdifallet på Wall Street nokon gong, og svarar til kring 6.700 milliardar norske kroner, ifølgje Bloomberg.
Det er langt meir enn den samla verdien av alle aksjane på Oslo Børs.»
https://www.nrk.no/norge/ki-selskapa-stuper-i-usa-1.17224628
Så får vi se om vi får noen smitteeffekt.
« Når det viser seg at KI-modellane ikkje treng å vere i nærleiken så store som ein har trudd, så treng ein ikkje like mange prosessorar. Difor dette kraftige børsfallet, seier KI-forskar Inga Strümke ved NTNU.
Og fallet utviklar seg i styrke inn i handelsdagen, og kring 17.45 norsk tid er aksjen ned nær 17 prosent.
Børsfallet betyr at aksjeverdiar for kring 600 milliardar dollar er viska vekk. Det er det største verdifallet på Wall Street nokon gong, og svarar til kring 6.700 milliardar norske kroner, ifølgje Bloomberg.
Det er langt meir enn den samla verdien av alle aksjane på Oslo Børs.»
https://www.nrk.no/norge/ki-selskapa-stuper-i-usa-1.17224628
Så får vi se om vi får noen smitteeffekt.
Trond.heim
27.01.2025 kl 19:23
2726
Vi får vel et generelt fall ( rød børs) med størst utslag på teknologi og globale aksjefonn.
Vi kan alltid håpe på at det skjer en sektorrotasjon mot mer fundamentalt baserte selskap.
Håper fokuset kan rettes mer mot selskap med moderate P/E tall.
Vi kan alltid håpe på at det skjer en sektorrotasjon mot mer fundamentalt baserte selskap.
Håper fokuset kan rettes mer mot selskap med moderate P/E tall.
upsidedown
27.01.2025 kl 19:55
2687
Exxon Mobil er i øyeblikket opp over 0,90 prosent. Så i «Sodomas høyborg» faller ikke alt i ruiner😉
Ser at Chevron viser samme takter..
Ser at Chevron viser samme takter..
Redigert 27.01.2025 kl 19:57
Akkurat de 2 amerikanske aksjene ble nevnt av noen analytikere i forrige uke. Vi hadde gjerne fått noen likvider over til OSE også, men det er vel for mye å håpe på.
De vi liker å sammenligne Panoro med i dag reagerte ikke så mye på brent, jeg syns vi bestandig får får ensidig behandling i aksjen kun med hvordan brent går.
De vi liker å sammenligne Panoro med i dag reagerte ikke så mye på brent, jeg syns vi bestandig får får ensidig behandling i aksjen kun med hvordan brent går.
Redigert 27.01.2025 kl 21:13