Panoro. Tid for å høste i 2025.

Fluefiskeren
PEN 30.12.2024 kl 23:05 78111

På oppfordring siden den gamle tråden gjaldt 2024 og var blitt temmelig lang.

Børsåret 2024 er over og det har vært et år med stor aktivitet for Panoro. Utbyggingen av Hibiscus/Ruche møtte på store utfordringer gjennom problemer med flunkende nye ESP-er fra Baker Hughes. En etter en er de byttet ut med konvensjonelle ESPer og det har krevd at boreriggen har vært på plass. Dette førte til store forsinkelser, men sluttresultatet ble meget bra. Det ble gjort et nytt funn i Hibiscus South som viste seg å inneholde betydelig mer olje enn estimert. I tillegg fikk vi en utvidelse av Hibiscusfeltet slik at vi har en signifikant økning i reserver. Det ble boret totalt åtte brønner i stedet for de stipulerte 6 brønner og resultatet fra borekampanjen ble over 30 000 bopd slik at produksjonen på Dussafu nå er minst 40 000 bopd gross.

Da gjenstår bare en letebrønn på Dussafu før hele borekampanjen avsluttes i februar. Som kjent gjelder det Bourbon som ligger i nærheten av de produserende feltene og kan betegnes som en ILX-brønn. Estimerte prospektive ressurser er 29 mmbbl hvilket jeg tror er konservativt satt. Det er ikke oppgitt COS, men den bør være rimelig høy. Dette er samme formasjoner som tidligere og som JV har vist de har god kunnskap om.

Ellers kan vi se på 2025 som året hvor det skal høstes. Vi har sådd og avlingen ble bra. Det er oppnådd å nå målet på full kapasitet på FPSO-en. Veien videre ved eventuell fase to og eventuelt funn på Bourdon blir spennende å se hvordan de løser. Det blir ikke i 2025. Kanskje i 2026.

Det er Dussafu som i høy grad bærer selskapet nå, men mye spennende vil også skje i Ekvatorial-Guinea. Ikke i 2025 riktignok etter at de to infillbrønnene er satt i produksjon. Dette er året for lavere capex og økte utbytter.

For å oppsummere 2024 steg PEN med 2,81 %. I tillegg kommer utbytter på samlet 1,708 kr. Likevel noe lavere samlet avkastning enn om vi hadde satt pengene på høyrentekonto.😒

Det er langtfra bare PEN av oljeaksjene som har hatt en heller laber kursutvikling i år. Enengiindeksen er ned 5,09 %.

Så får vi bare håpe på en oljepris som gir et bra 2025.

Link til forrige tråd:

https://www.finansavisen.no/forum/thread/165814/view/6288757
Redigert 31.12.2024 kl 11:14 Du må logge inn for å svare
msmekk
30.01.2025 kl 16:23 6114

Kan komme positive nyheter når som helst nå! Kanskje vi ka smile imorgen
Redigert 30.01.2025 kl 16:24 Du må logge inn for å svare
SinnaNecer'n
30.01.2025 kl 16:31 6097

Jeg har ASK konto....da kan jeg vel ikke sikkert vite om de er registrert som beskatning eller ei ....
upsidedown
30.01.2025 kl 16:38 6070

Hvis du har aksjen på ASK får du pengene inn på samme konto. Skatt utløses ved uttak av ASK ikke før.

Dette er slik jeg forstår utsatt beskatning gjennom at inngangsverdien skrives ned og gevinst i neste runde blir regnet fra ny inngangsverdi.

Noen som fikk med seg hvor stort volum det var i sluttauksjonen i dag?
Redigert 30.01.2025 kl 16:40 Du må logge inn for å svare
ks1977
30.01.2025 kl 16:51 6085

"Det er veldig merkelig at så mange leser meg feil og tolker mine reaksjoner mot selskapet (...) Nå må noen av dere gå i dere selv"

Nå skal det være stor takhøyde på et forum (i hvert fall så lenge man ikke driver bevisst misinformasjon eller kursmanipulasjon - du bedriver ikke med noe av det tullet), og terskelen for personangrep skal være tilsvarende lav (og da er det trist at disse kommentarene oppfattes som personangrep, uavhengig av hvordan de er ment), men jeg vil likevel oppfordre deg til å lese utklippet fra kommentaren din og tygge litt på den...

Hvis så mange leser og tolker deg feil, kan det være at det er noe med hvordan budskapet formuleres på (gjentas på, eller kanskje er litt "bom" ifht målgruppen), eller er det "alle andre" det er noe "feil" med? (eller er flertallet enig med deg, og så er det et lite knippe tullinger som bøller med deg) Du har din plass på forumet her, men kanskje noe av det som gjentas her inne bør spres/fordeles på andre/i fora?

Generelle markedsbetraktninger som ikke er relevant for Panoro har ikke noe på denne tråden å gjøre, mens spesifikke markedsbetraktninger (som at olje er en solgangsindustri, fond skyr den pga det grønne skifte osv) selvfølgelig har sin rettmessige plass her. Sin "rettmessige plass" kan man også si om f.eks oljeprisen (enkelte ønsker kanskje å dele den minutt-for-minutt, men det blir også overkill tenker jeg).
Slettet bruker
30.01.2025 kl 17:32 6011

Takk, jeg mener jo at det er relevant for panoro å snakke om selve børspapiret. Oooog...nå blir det sannsynlig kamikaze, men jeg registrerer at man muligens ikke skal se negativt på markedsforhold. Som svenske så merker jeg meg at mange norske ikke vil drøfte det som ikke er medgang. Når så mange av dere snakker om selve aktiviteten og produksjonen i selskapet som også nå Sr ut til å være på topp, så er det allikevel utfordring å få sin investering godskrevet i aksjemarkedet. Og ja vi ser dette og ønsker ikke gjentagende innlegg. Men jeg ser jo like mange som gjentar produksjonsnivåer og tekniske og geologiske fakta like mye. Det blir ikke bedre forståelse av at man gjentar disse heller. Muligens at man manifesterer så forståelse og at vi håper på de samme sakene. Men siden irritasjonen mot det jeg skriver gjelder gjentagelse så sitter vi samme båt,bare at mine innlegg dreier seg om aksjemarkedet og drt går ikke særlig bra, så tenker jeg at toleransen for fakta om negative saker er der skoen klemmer og ikke gjentagelse.
Vi sitter fast i en indeks som definerer verdien av panoro utfra bevegelsen i brent og til dels sektoren. Alle analyser om selskapet blir neglisjert av markedet siden de fleste satser sine penger der det er bevegelse og stor likviditet. Mange semis tore investorer har vært innom aksjen og de fleste vil kjøpe billig med håp om snarlig gevinst. De fleste av de har ødelagt kursen på vei ut.
Jeg mener slike betraktninger er viktig. Ellers kan jeg sitte uten aksjer å heie på panoro uansett om aksjen går eller ikke.
Hvis dere ikke ønsker å debattere disse anliggende E så er drt vel bare å neglisjerer. Det har jeg gjort med mange andre repeterende poster om de samme forholdene om hvor en rigg befinner seg eller hvorfor den ikke beveger seg, eller alle kalkylen över Hvor mye vi skal tjene hvis det og det skjer.
upsidedown
31.01.2025 kl 00:12 5789

En mulig gladnyhet. Onsdag var Sundt største kjøper. Det er tredje kjøpet siden sommeren går det frem av historikken.

1. SUNDT AS
+100 000
↑ 0,0855%
14 000 000
11,97%
sologsommer22
31.01.2025 kl 07:56 5631

Ifølge BW Energy sin Q4/24-presentasjon ser det ut til at de planlegger tre løftinger fra Dussafu i Q1/25. Basert på mine beregninger tilsvarer dette omtrent 43.000 fpd. Noen andre som har regnet på dette eller har andre estimater?
Slettet bruker
31.01.2025 kl 08:04 5637

Kineserne vil ha kontroll på oljeutvinning og. Med ny teknikk så må de jo se for seg behov for fossilt lengre enn IEA gjør.
https://www.dagensps.se/bors-finans/ravaror/kinas-jakt-pa-olja-slar-rekord-borrar-olja-pa-15-000-meters-djup/
Fluefiskeren
31.01.2025 kl 10:05 5511

Ikke regnet på det, men hvis man titter på produksjonskurven deres for Dussafu ligger den nå på ca 42 000 gross. Så 43 000 bopd kan passe bra. Da har de valgt å produsere litt mer enn nameplate capasity.
Fluefiskeren
31.01.2025 kl 10:53 5479

Ser OPEX Dussafu nå er på 18,5 USD pr. fat. Da begynner vi å snakke.
msmekk
31.01.2025 kl 11:19 5501

Oj,oj, da er det effektivt og mere til bunnlinjen
Chuck Norris1
31.01.2025 kl 11:29 5480

På den produksjonskurven ser man også at Dussafu var oppe i ca 45000 en liten periode før de var helt ferdig med ESP workover.
Fluefiskeren
31.01.2025 kl 11:46 5442

I hvert fall nesten.
Fluefiskeren
31.01.2025 kl 12:00 5438

Brent er nå ned 2 % siden børslukk i går, men likevel er kun to oljeselskaper i rødt.

Men ikke meg imot.
Slettet bruker
31.01.2025 kl 12:12 5407

76,2 i børslukk og 75,6 nå. Jeg vet at du er i neste måned, men det er ikke panoro.
Trond.heim
31.01.2025 kl 16:59 5140

Ingen forventning til Bourdon, slik jeg tolker kursen. Resultatet bør vel komme i neste uke?
Fluefiskeren
31.01.2025 kl 17:17 5138

CEO Arnet i BWE var tydelig ute etter å senke forventningene til brønnen. Han sa ingenting om funn/ikke funn, men minnet om at COS var lavere enn tidligere felt de har boret. Det hørtes lite optimististisk ut dessverre, men resultatet kommer ganske fort nå så jeg vil ikke konkludere. Han sa forøvrig også at Bourdon ikke var noe høyt prioritert prospekt hva noe han mente med det.
Redigert 31.01.2025 kl 17:20 Du må logge inn for å svare
ks1977
31.01.2025 kl 17:23 5134

Hvis vi som forumdeltakere har et problem med konstruktive "negative" innlegg, så har vi et stort problem, så håper du tar feil der (selv om det, i hvert fall for en del andre forum, nok er korrekt observert).

Confirmation bias er et sterkt nok problem fra før, og det er også mer nærliggende (naturlig?) å poste om et selskap man er investert i (og dermed bull) enn selskap man ikke er investert i (og da bear eller i hvert fall ikke uber-bull) - ergo er konstruktive "negative" innlegg en mangelvare.

At et oljeselskap i stor grad følger oljeprisen er ikke videre overraskende, selv om markedet burde korrigere for f.eks produksjonsøkning. Sammenligner du aksjekursen i PEN mot brent det siste året, så vil du se (vel, du husker det vel godt også) at vi fikk en sterk divergens i mai/juni i fjor hvor brent gikk fra +6% til -3% (akkumulert) samtidig som at PEN gikk fra +7% til +35%. Kursen har dessverre korrigert inn mesteparten her (kun opp +7% siste året mot brent -6%), men det er flere ganger det siste året hvor PEN går markant den andre veien enn hva brent gjør - så det finnes "hederlige unntak".

Personlig så tror jeg ikke at markedet har tatt inn over seg den store produksjonsøkningen i PEN i 2025 (evt så ser markedet noe som jeg ikke har sett). Det kan jo være frustrerende, men det er her vi har et fortrinn mot markedet; i 2020 så gikk ratene for VLCCer i taket, men markedet pisset i buksa over hvordan ratene ville bli etter pengeinnhåvinga så kursene på selskapene gikk rett i dass (markedet knøvlet favoritten min i under PE på 2... Og en "grusom" PE på rundt 10 (hvis jeg husker rett) for det året som ble så stygt at VLCCene aldri noensinne har hatt så lave rater) - da var det greit å posisjonere seg, for markedet var så livredd for 2022 at det ikke så forbi hvordan ratene ville bli etter "den sure svie"... Klart i PEN så står vi jo i en litt annen situasjon; oljeprisen er god og vi er i en solnedgangsbransje - har markedet rett (og oljeprisen korrigerer ned og/eller det grønn skiftet går mye raskere enn vi ser for oss) så har vi ikke så mye vi skulle klaget over (markedet hadde tydeligvis rett i at produksjonsøkningen ikke kom i 2024 slik vi ventet), men dersom markedet tar feil (og oljeprisen forbli god, produksjonen tar av, og/eller vi trenger mer olje lenger enn det markedet ser for seg) så er det bare snakk om tid før markedet må gi opp (skjønt "the market can stay irrational longer than you can stay solvent" er jo en ting å ha i bakhodet).
Slettet bruker
31.01.2025 kl 18:40 5068

Ja, at panoro overrasker andre veien enn retning brent skjer av og til, og de gangene før boring av brønner har det også vært forventningsrally.
Og visst, panoro sin produksjonsøkning har ikke manifestert seg ennå. Jeg mener at OSE er lavt priset på samme grunnlag som USA-børsene er høyt priset. Når kapitalet floker seg så blir det inflasjon i aksjekursene på de børsene. Det ser vi på Chevron og Exxon. Hadde de vært listet på OSE så hadde de også sannsynlig fått tyn. Vi er i en indeks som ledes av Equinor som også blir straffet for sine grønne satsinger i tillegg til at alt av ESG subber på grensen til overlevelse. Når Trump også trekker seg fra grønne satsinger så er det ikke så merkelig lengre. Men der det finnes penger, der blir prisingen helt annerledes uten at man setter så mye spørsmål rundt hvorfor noe er overpriset. Man er takknemlig så lenge det stiger og så er det om å passe på når det skal gevinstsikres. I Panoro så sitter mange ikke å venter på de store oppgangen. Der tar man gevinst mens det er mulig.
Noen skrev at egenkapitalen i BWE er ca 37 nok uten at eteren tigger for aksjekursen. Der er eierstruktur kimen, men jeg tror også at fravær av likviditet betyr vel så mye. Der er den psykologiske faktoren gjeldende for panoro. Jeg syns at "normalt så bør omsetning være 10-15 milj nok gjennomsnittlig hver dag i et slikt selskap og det hadde vært lite hvis vi hadde vært på usabørsen.
Plaster på såret må bli utbytte og tilbakekjøp. Hvis utbytte blir 1 nok så vil noen mene det er litt høyt, men jeg tror som Trond.heim at det ikke er sikkert at aksjekursen vil minke tilsvarende. Uansett så har vi dager det spennet mellom lavt og høyt er mer enn det. Pnor sine 2 kr ble jo fort neutralisert uten andre sammenligninger.

For å kommentere mine utsagn som negative eller ikke konstruktive så tror jeg at de fleste av oss ønsker en positiv utvikling også for aksjekursen ikke bare lykke til panoro sin markedsutvikling. Jeg er veldig interessert i psykologi og derfor skriver jeg nesten kun om det. Det loser ingenting, men det gjør heller ikke kommentarer om det tekniske rundt selve virksomheten til panoro. Selvsagt er det interessant å få utfyllende kommentarer i forum, men det er jo de som opererer selve utvinningen som kontrollerer det som skjer.
Jeg ser likheter i hva ledelsen gjør mot aksjeeiere slik som Arbeiderpartiet gjør med dagens strømpristiltak til sine velgere og lave tall på hvor mange som stemmer på de.
Hvis ikke aksjekursen hadde vært under forventning i Panoro så hadde ikke utbytte og tilbakekjøp kommet på banen. Det er psykologi som styrer. Hva som er riktig tiltak vet vi ikke før etterpå.
Takk for innspill forøvrig.
d12m
31.01.2025 kl 19:19 5057

Bourdon lukter veldig skuff når en ser på ordlyden til Arnet
Slettet bruker
31.01.2025 kl 20:53 4960

Enten preget å ha lovt for mye tidligere eller spille underdog. Hvis de vet noe så må det ut i offentlighet.
Fluefiskeren
31.01.2025 kl 21:25 4941

Kjøp av 27 000 aksjer hver dag denne uken.

https://mb.cision.com/Main/399/4099194/3239435.pdf
upsidedown
01.02.2025 kl 00:03 4808

Forventningene til Q4 er skyhøye etter flere svake kvartaler.

Tall fra TradingView:
Revenues estimate: 1.11 mrd
Earnings estimate: 3,01

Hva tror dere på bakgrunn av tallene fra BWE? Er dette innenfor rekkevidde?
Redigert 01.02.2025 kl 09:11 Du må logge inn for å svare
upsidedown
01.02.2025 kl 11:13 4456

Har kommet frem til at PEN vil toppe inntekter og nå rundt 1,18 mrd i Q4 på bakgrunn av det som ble kommunisert ved Q3. (Olje 72,5 USD kurs 11,15)

Det jeg er mer usikker på er fortjeneste per aksje. Noen som har synspunkter på en så vital detalj i fremtidig verdsetting av PEN-aksjen?
Trond.heim
02.02.2025 kl 14:40 4007

Plutselig sitter jeg med en følelse av «hva nå?»

Gabon: Dussafu kampanjen er avsluttet for i år

Ekvarorial Guinea: infillbrønnene er on stream: Ingen nye aktiviteter i 2025?

Tunis: Business as usual.

Sør Africa: Kan vi forvente noe spennende?

Selskapet har oppnådd produksjonsmålsettingen, dersom oljeprisen ikke faller for mye blir inntjeningen god.

Selskapet er i posisjon til , for første gang, å virkelig « belønne sine trofaste eiere (aksjonærene) med betydelige utbytter.

Hva vil det si? Selskapet har hittil ikke villet angi utbytteprosent relatert til overskudd. Derfor blir det fortsatt « tenk på et tall»
Vi har hittil ikke blitt positivt overrasket av utbyttebeløpet som har blitt presentert. Kanskje det skjer på Q4 fremleggelsen 25.februar?

Dette er ut fra det vi vet i dag, det mest spennende budskapet fra selskapet.
Fluefiskeren
02.02.2025 kl 16:35 3898

Ikke vært noen god periode i det siste. Akeng Deep var ikke kommersiell, men aksjen ble utrolig nok ikke straffet for det. Med bare 12 % eierandel var det ingen stor risiko, men en viss reaksjon ned hadde jeg fryktet.

Det ser også dårlig ut for Bourdon utifra hva som fremkom under Q4 for BWE. Ingen konklusjon kan trekkes, men ordlyden tydet på en skuffelse. Den tror jeg nok vil føre til en viss kursnedgang. Var jo største prospekt på EEA- området av Dussafu. Der regner jeg med en snarlig børsmelding fra begge selskaper.

Ellers ser vi en dreining fra selskapets side når det gjelder eierandeler. Vi har stort sett ligget på 10 - 20 %. Nå har vi to nye blokker i Ekvatorial-Guinea med eierandeler på 56 og 80 %. Vi har som kjent også økt i Tunisia. Og i Sør-Afrika har vi 100 %. Regner med at noe vil bli farmet ut etterhvert på noen av disse assets.

Ellers blir det et mye roligere år i 2025 enn det var i 2024. Neppe noen letebrønner, men det er lagt opp til noen produksjonsbrønner i Tunisia. Så får vi se om de blir noe av.

Jeg må si jeg stusset når dette helium/naturgass - prosjektet i Sør - Afrika kom, men det er tydelig at innledende arbeid har ført til optimisme. De har altså søkt i juni sist sommer på leterettigheter. Jeg har ikke registrert at den er godtatt, men vil tro det kommer.

Sør - Afrika har nylig blitt tatt opp i den eksklusive gruppen av land som produserer helium. Det er Renergen som har startet opp produksjon, men de har hatt mye problemer underveis. Denne artikkelen er fra 24. januar:

https://www.engineeringnews.co.za/article/renergen-overcomes-challenges-focuses-on-growth-and-the-energy-transition-2025-01-24

Jeg håper at Panoro inngår et samarbeide med Renergen hvis de finner drivverdige forekomster og ikke gjør de samme nybegynnerfeilene.

Men som sagt ser jeg på 2025 som et år for høsting. Holder oljeprisen seg oppe vil nok utbytter bli økt signifikant.
Redigert 02.02.2025 kl 16:38 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
03.02.2025 kl 09:42 3502

Mange ventet nedgang i oljeprisen i dag og mange oljeaksjer åpnet markant ned. Derimot stiger Brent 1,2 % og kursene hår opp igjen.

Det er nå lifting fra Sendje Ceiba til Nave Electron

https://www.marinetraffic.com/en/ais/home/shipid:6697545/zoom:11

Redigert 03.02.2025 kl 09:45 Du må logge inn for å svare
Kalleklovn547
03.02.2025 kl 10:05 3453

"Det ser også dårlig ut for Bourdon utifra hva som fremkom under Q4 for BWE. Ingen konklusjon kan trekkes, men ordlyden tydet på en skuffelse"

--> Hvilken ordlyd var dette og hvordan kan de kommentere slik og vente tørr brønn før boringen er ferdig?
sveno
03.02.2025 kl 10:32 3400

Arnet var veldig opptatt av å understreke risikoen, og at det er lavere funnsannsynlighet på denne sammenlignet med tidligere boringer på Dussafu. Skjønner at man tolke dette negativt, men jeg synes han gjorde det i litt for overdreven grad, les Sætre andre veien om Mupale. Jeg vil derfor ikke avskrive den helt ennå. De var jo på TD , så her vet de. Ingen melding i dag tolker jeg positivt.
Er enige med de som mener det er useriøst av en CEO å snakke slik han gjorde, uansett utfall.
Redigert 03.02.2025 kl 10:40 Du må logge inn for å svare
alsman
03.02.2025 kl 11:00 3358

E24 i dag: Oljeaksjene som ventes å betale mest utbytte i 2025

Øverst på listen over et knippe oljeselskaper er Bluenord, etterfulgt av Panoro Energy.
Tallene for PEN: 2024 - 8,66 og 2025 - 19,41

Tallene er basert på gjennomsnittet av forventningene til utbytteavkastning hos analytikerkorpset for 2024 og 2025, innhentet av Bloomberg.
https://e24.no/boers-og-finans/i/5EeEgb/oljeaksjene-som-ventes-aa-betale-mest-utbytte-i-2025
joasoze
03.02.2025 kl 11:19 3319

Kunne du klipt inn hele lista fra artikkelen? Jeg har abonnement på FA, men ikke E24
alsman
03.02.2025 kl 13:20 3163

EQNR - 10,86 - 6,71
DNO - 9,15 - 10,71
AKRBP - 11,38 - 11,99
VAR - 13,85 - 14,34
PEN - 8,66 - 19,41
BNOR - 10,29 - 32,56
Tall for 2024 og 2025
Kalleklovn547
03.02.2025 kl 14:35 3056

Synes det er bra at han understreker risikoen. Mitt poeng er bare, kan de i det hele tatt sine noe om sannsynligheten for funn (bortsett fra CoS % de oppgir) før de før endelig melding fra boreselskapet.. Mao, kan man si at sannsynligheten øker/synker underveis ettersom hvordan boringen går?
d12m
03.02.2025 kl 14:45 3023

"--> Hvilken ordlyd var dette og hvordan kan de kommentere slik og vente tørr brønn før boringen er ferdig?"

Sammenligning av ordlyd for to uker siden (London) og forrige uke (Q4-pres)

London
"Chief executive Carl Arnet told delegates at a Pareto event in London on Thursday: “We are drilling as we speak. We expect to reach target depth next week.”
He said BW Energy is targeting risked gross recoverable reserves of 30 million barrels in the Gamba formation and described the well as “very important well for this whole region.”
Expanding, Arnet explained that “there are a large number of prospects” in this region, adding that it is “on trend” with the company’s recent Hibiscus discovery.
"This is a very exciting well for us," he stressed"

Mens forrige uke var det istedet omtrent som "Remind remind remind high risk. Low priority and have been delayed/waited 8 years on this prospect"

Markant forskjell i ordlyd og for meg tyder det på "noe". Går neppe fra very exciting well til low priority uten at noe ligger til grunn
Redigert 03.02.2025 kl 14:47 Du må logge inn for å svare
d12m
03.02.2025 kl 15:11 2959

Det som gjør at jeg tror de vet litt er fordi letingen skal teste to formasjoner (Gamba og Dentale) hvor Gamba ligger øverst og som er den som de virket mest optimistiske til opprinnelig. Derfor er det mulig at de allerede vet litt om øverste laget uten å være ferdig med nederste Dentale.
Fluefiskeren
03.02.2025 kl 15:39 2934

Sånn tenker jeg også.
Fluefiskeren
03.02.2025 kl 16:43 2816

Det er direkteavkastning i prosent for hhv. 2024 og 2035.

Eksempelvis ventes PEN å gå fra 8,66 % for 2024 til 19,41 % for 2025.
Redigert 03.02.2025 kl 16:44 Du må logge inn for å svare
alsman
03.02.2025 kl 16:44 2823

% tall
Slettet bruker
03.02.2025 kl 17:04 2776

Det er blit sagt at man skal ikke lulytte på hva Trump sier, men gjør. Når toll til Mexico utsettes en måned så går børsene jojo bare for at de reagerer på det som sies i steden for gjøres. Håper at olja henter seg inn og at en ev trigger fra panoro om bourdon går fra et høyere utgangspunkt. Egentlig så bör vi etter min mening allerede være på 32.
Ro
03.02.2025 kl 17:15 2826

alsman skrev % tall
En god dobling er jo ikke å forakte 😊
batterivann
04.02.2025 kl 09:55 2378

Snaisent. Da har vi 0% avlastning i år. Men det kunne jo selvsagt verdt værre så bare å glede seg over utviklingen. Ved innvestering i en gjennomsnittlig bil ville avkastningen vært betydelig dårligere.
Ro
04.02.2025 kl 10:31 2291

Ja. Det er ikke mye stabilitet nå i d siste.. Trump, handelskrig og Opec økninger etterhvert.. Håpet er gode nyheter, høy inntjening og kanskje mer sanksjoner på Iran og Russland?
Redigert 04.02.2025 kl 10:35 Du må logge inn for å svare
d12m
04.02.2025 kl 12:03 2164

Andre som sitter med PHLY om dagen? Virker som muligheter for "penger på gaten" mtp de to kommende utbyttesummene neste månedene.
Tanken min pr nå er å vekte opp i PEN med utbyttesummene
Redigert 04.02.2025 kl 12:04 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.02.2025 kl 15:06 2024

Jeg skjønner ikke hvorfor markedet ikke tar inn produksjonsutviklingen i panoro. Det er nesten kun oljepris og oljeselskapsindeks som bestemmer retning. Unntak fra mitten av januar selvfølgelig, men det skjedde med de fleste selskapene. Da passet mange på å ta gevinst. Hvis vi hadde lengre økter med investorer inn i aksjen så kunne de som ønsker å ta gevinst gjøre det uten å rasere kursen.
Slettet bruker
04.02.2025 kl 16:07 1943

Litt pussig at bare for at det kjøpes opp aksjer for noen milj, så øker salgslysten tilsvarende. Det har mulig å selge på høyere kurser tidligere på dagen.
Allgasnobrakes
04.02.2025 kl 16:25 1935

Det sies jo at det nye investeringsfenomenet og problemet med at alle er i passive indeksfond er at de vektes automatisk og uten å vurdere om et selskap er bra eller ikke. Da trengs det aktive investorer som investerer i oljeselskaper, og det er kanskje ikke det for øyeblikket.

Samtidig har du det at oljeprisen hovedsakelig er spådd nedover av både EIA og IEA, selv om jeg tror det er litt overdreven negativitet der, samtidig som olje er mindre sexy i et ESG perskektiv, hvilket gjør at en del kanskje ser til andre sektorer. Jo lenger oljeprisen holder seg på dette nivået vi er nå jo høyere vil selskapets fundamentale verdi bli, og sannsynligvis også etterhvert prisen da penger på gaten sjeldent får ligge lenge.