Panoro. Tid for å høste i 2025.
På oppfordring siden den gamle tråden gjaldt 2024 og var blitt temmelig lang.
Børsåret 2024 er over og det har vært et år med stor aktivitet for Panoro. Utbyggingen av Hibiscus/Ruche møtte på store utfordringer gjennom problemer med flunkende nye ESP-er fra Baker Hughes. En etter en er de byttet ut med konvensjonelle ESPer og det har krevd at boreriggen har vært på plass. Dette førte til store forsinkelser, men sluttresultatet ble meget bra. Det ble gjort et nytt funn i Hibiscus South som viste seg å inneholde betydelig mer olje enn estimert. I tillegg fikk vi en utvidelse av Hibiscusfeltet slik at vi har en signifikant økning i reserver. Det ble boret totalt åtte brønner i stedet for de stipulerte 6 brønner og resultatet fra borekampanjen ble over 30 000 bopd slik at produksjonen på Dussafu nå er minst 40 000 bopd gross.
Da gjenstår bare en letebrønn på Dussafu før hele borekampanjen avsluttes i februar. Som kjent gjelder det Bourbon som ligger i nærheten av de produserende feltene og kan betegnes som en ILX-brønn. Estimerte prospektive ressurser er 29 mmbbl hvilket jeg tror er konservativt satt. Det er ikke oppgitt COS, men den bør være rimelig høy. Dette er samme formasjoner som tidligere og som JV har vist de har god kunnskap om.
Ellers kan vi se på 2025 som året hvor det skal høstes. Vi har sådd og avlingen ble bra. Det er oppnådd å nå målet på full kapasitet på FPSO-en. Veien videre ved eventuell fase to og eventuelt funn på Bourdon blir spennende å se hvordan de løser. Det blir ikke i 2025. Kanskje i 2026.
Det er Dussafu som i høy grad bærer selskapet nå, men mye spennende vil også skje i Ekvatorial-Guinea. Ikke i 2025 riktignok etter at de to infillbrønnene er satt i produksjon. Dette er året for lavere capex og økte utbytter.
For å oppsummere 2024 steg PEN med 2,81 %. I tillegg kommer utbytter på samlet 1,708 kr. Likevel noe lavere samlet avkastning enn om vi hadde satt pengene på høyrentekonto.😒
Det er langtfra bare PEN av oljeaksjene som har hatt en heller laber kursutvikling i år. Enengiindeksen er ned 5,09 %.
Så får vi bare håpe på en oljepris som gir et bra 2025.
Link til forrige tråd:
https://www.finansavisen.no/forum/thread/165814/view/6288757
Børsåret 2024 er over og det har vært et år med stor aktivitet for Panoro. Utbyggingen av Hibiscus/Ruche møtte på store utfordringer gjennom problemer med flunkende nye ESP-er fra Baker Hughes. En etter en er de byttet ut med konvensjonelle ESPer og det har krevd at boreriggen har vært på plass. Dette førte til store forsinkelser, men sluttresultatet ble meget bra. Det ble gjort et nytt funn i Hibiscus South som viste seg å inneholde betydelig mer olje enn estimert. I tillegg fikk vi en utvidelse av Hibiscusfeltet slik at vi har en signifikant økning i reserver. Det ble boret totalt åtte brønner i stedet for de stipulerte 6 brønner og resultatet fra borekampanjen ble over 30 000 bopd slik at produksjonen på Dussafu nå er minst 40 000 bopd gross.
Da gjenstår bare en letebrønn på Dussafu før hele borekampanjen avsluttes i februar. Som kjent gjelder det Bourbon som ligger i nærheten av de produserende feltene og kan betegnes som en ILX-brønn. Estimerte prospektive ressurser er 29 mmbbl hvilket jeg tror er konservativt satt. Det er ikke oppgitt COS, men den bør være rimelig høy. Dette er samme formasjoner som tidligere og som JV har vist de har god kunnskap om.
Ellers kan vi se på 2025 som året hvor det skal høstes. Vi har sådd og avlingen ble bra. Det er oppnådd å nå målet på full kapasitet på FPSO-en. Veien videre ved eventuell fase to og eventuelt funn på Bourdon blir spennende å se hvordan de løser. Det blir ikke i 2025. Kanskje i 2026.
Det er Dussafu som i høy grad bærer selskapet nå, men mye spennende vil også skje i Ekvatorial-Guinea. Ikke i 2025 riktignok etter at de to infillbrønnene er satt i produksjon. Dette er året for lavere capex og økte utbytter.
For å oppsummere 2024 steg PEN med 2,81 %. I tillegg kommer utbytter på samlet 1,708 kr. Likevel noe lavere samlet avkastning enn om vi hadde satt pengene på høyrentekonto.😒
Det er langtfra bare PEN av oljeaksjene som har hatt en heller laber kursutvikling i år. Enengiindeksen er ned 5,09 %.
Så får vi bare håpe på en oljepris som gir et bra 2025.
Link til forrige tråd:
https://www.finansavisen.no/forum/thread/165814/view/6288757
Redigert 31.12.2024 kl 11:14
Du må logge inn for å svare
Trond.heim
06.02.2025 kl 17:20
6335
Fra dagens update:
The Bourdon prospect test well (DBM-1) is the last rig operation under the current contract and was spud in January 2025. Operations are on-going and results are expected in Q1 2025
Ikke sikkert at alt håp er ute?
The Bourdon prospect test well (DBM-1) is the last rig operation under the current contract and was spud in January 2025. Operations are on-going and results are expected in Q1 2025
Ikke sikkert at alt håp er ute?
Fluefiskeren
06.02.2025 kl 17:28
6345
La oss håpe det. Det er vel kanskje rimelig å tro at Gamba var tørr og at de fortsetter til Dentale.
Ellers synes jeg BWE sin ledelse bør skjerpe seg med uttalelser rett før man når målet. Vi husker vel også at Sætre snakket om at på Hibiscus Extension var det nærmest bare snakk om størrelse på det funnet som aldri ble noe av.
Hvorfor ikke bare vente med å si noe til resultatet er klart?
Er det et funn her tar jeg det som en positiv overraskelse.
Ellers synes jeg BWE sin ledelse bør skjerpe seg med uttalelser rett før man når målet. Vi husker vel også at Sætre snakket om at på Hibiscus Extension var det nærmest bare snakk om størrelse på det funnet som aldri ble noe av.
Hvorfor ikke bare vente med å si noe til resultatet er klart?
Er det et funn her tar jeg det som en positiv overraskelse.
JUICEitUP
06.02.2025 kl 18:25
6315
Her er en tilsvarende som ikke kuttes halvveis.
https://www.youtube.com/watch?v=SaK0Dsdz7RA
HVIS DU ER INVESTERT I OLJE MÅ DU SE DENNE. Jeg tar en humpty dumpty og kjøre all caps. Utrolig interessant å høre folk som deep diver inn i produksjon og har gjort det i tiår for å forstå alle aspekter av produksjon samtidig som de lager egne AI modeller for å se hvilke resultater de får ut.
Vi trofaste har trodde på dette lenge, men shale har kødda til mye de siste 10 årene. Hvis det som predikeres her slår til vil ikke det vare spesielt lenge. Nå er det viktig å huske at disse snakker ikke om endringer i morgen, men over år så det er klart at ting vil ta tid og gå gradvis, men lave oljepriser for longer tror i alle fall ikke jeg på. Så er det viktig at alle gjør sine egne vurderinger, men hvis du ikke gidder å investere en time på denne mener jeg at du prioriterer helt feil som investor.
https://www.youtube.com/watch?v=SaK0Dsdz7RA
HVIS DU ER INVESTERT I OLJE MÅ DU SE DENNE. Jeg tar en humpty dumpty og kjøre all caps. Utrolig interessant å høre folk som deep diver inn i produksjon og har gjort det i tiår for å forstå alle aspekter av produksjon samtidig som de lager egne AI modeller for å se hvilke resultater de får ut.
Vi trofaste har trodde på dette lenge, men shale har kødda til mye de siste 10 årene. Hvis det som predikeres her slår til vil ikke det vare spesielt lenge. Nå er det viktig å huske at disse snakker ikke om endringer i morgen, men over år så det er klart at ting vil ta tid og gå gradvis, men lave oljepriser for longer tror i alle fall ikke jeg på. Så er det viktig at alle gjør sine egne vurderinger, men hvis du ikke gidder å investere en time på denne mener jeg at du prioriterer helt feil som investor.
Redigert 06.02.2025 kl 18:27
Fluefiskeren
06.02.2025 kl 19:33
6223
Få ta en titt når det passer. Tipper mye ligger på decline. Dersom noen er interessert å sammenligne typisk decline på en skiferoljebrønn og en konvensjonell kan man ta en titt på figur 1 her
http://www.rockriverminerals.com/knowledge-center/oil-and-gas-decline-curves
Vi ser at allerede etter to år er produksjonen på en skiferbrønn nede på en tredjedel av der den startet mens tilsvarende for en konvensjonell brønn er litt over 10 år.
Selvsagt vil det variere fra felt til felt, men disse kurvene gir et godt bilde. Oljeproduksjon er en evig kamp mot decline, men for skiferolje gjelder det i mye større grad. Her kan man virkelig snakke om drill baby, drill!
http://www.rockriverminerals.com/knowledge-center/oil-and-gas-decline-curves
Vi ser at allerede etter to år er produksjonen på en skiferbrønn nede på en tredjedel av der den startet mens tilsvarende for en konvensjonell brønn er litt over 10 år.
Selvsagt vil det variere fra felt til felt, men disse kurvene gir et godt bilde. Oljeproduksjon er en evig kamp mot decline, men for skiferolje gjelder det i mye større grad. Her kan man virkelig snakke om drill baby, drill!
Redigert 06.02.2025 kl 19:35
Kalleklovn547
06.02.2025 kl 20:32
6160
Nå må vi slutte med disse letebrønnene... det er lav sannsynlighet for suksess og vi har kastet bort masse penger på det.. gi utbytte og kjøp tilbake aksjer.. får de aksjen til en anstendig prising på P/NAV kan de evn vurdere å kjøpe seg opp i eksisterende produksjon...
alsman
07.02.2025 kl 08:47
5878
Takk for link! Dettte var virkelig interesssant stoff og anbefaler alle å investere 1 1/2 time på denne saken.
Foreigner
07.02.2025 kl 09:39
5824
So. Q4 dividend... they have paid so far 150mNOK of the guidance for 2024 as dividends and will probably use the 100mNOK on buybacks. So that is 250mNOK of the guided 400 to 500mNOK. As the Capex has been higher than expected and the guidance was based on 80 USD per barrel price while they got 76... I still think as minimum thay should pay out 100mNOK for Q4. 150 mNOK would not suprice me. Any thoughts?:)
sologsommer22
07.02.2025 kl 10:17
5846
Jeg antar at de holder på samme utbytte som tidligere i Q4. Om de skal endre/øke dette må det en ekstraordinær generalforsamling til
Foreigner
07.02.2025 kl 10:36
5834
The board has been granted the authorisation to act;
The Board is granted the authorization to
approve a dividend based on the approved 2023
annual accounts. The authorization is valid until
the ordinary general meeting in 2025. The
authorization includes resolutions on dividends
in assets other than cash. Dividends in other
than cash is calculated in NOKat the time ofthe
Board's resolution. The Board may determine the
"ex-date", "record date" and the payment date.
The Board mayfurther resolve that shareholders
who may not receive dividends in assets other
than cash, or can only receive such dividends
with increased costs for the Company, shall
receive a corresponding amount in cash or the
net sales proceeds after such shareholder's right
to the dividend has been sold by the Company. ”
And if you look at dividend announcements from last year they have all been Board resolutions.
The Board is granted the authorization to
approve a dividend based on the approved 2023
annual accounts. The authorization is valid until
the ordinary general meeting in 2025. The
authorization includes resolutions on dividends
in assets other than cash. Dividends in other
than cash is calculated in NOKat the time ofthe
Board's resolution. The Board may determine the
"ex-date", "record date" and the payment date.
The Board mayfurther resolve that shareholders
who may not receive dividends in assets other
than cash, or can only receive such dividends
with increased costs for the Company, shall
receive a corresponding amount in cash or the
net sales proceeds after such shareholder's right
to the dividend has been sold by the Company. ”
And if you look at dividend announcements from last year they have all been Board resolutions.
Redigert 07.02.2025 kl 10:39
baltuz
07.02.2025 kl 10:47
5797
enig i dette regnestykket. guiding gjaldt vel ved oljepris usd 85 så det blir et spenningsmoment.
De gjorde vel på samme måte i fjor ved å øke utbytte etter q 4. Cash beholdningen pr 31.12 er dobbelt så høy som året før så det bør være muligheter her, men vi får vente å se..
De gjorde vel på samme måte i fjor ved å øke utbytte etter q 4. Cash beholdningen pr 31.12 er dobbelt så høy som året før så det bør være muligheter her, men vi får vente å se..
Redigert 07.02.2025 kl 10:49
upsidedown
07.02.2025 kl 11:02
5810
Seriøs betraktning som jeg deler 100 prosent. For oss i Europa er hans betraktninger rundt utviklingen i Tyskland spot on. Resultatet er en voksende høyreekstrem bevegelse til dels ute av kontroll, som i neste omgang kan legge negativt press på Euroen.
Foreigner
07.02.2025 kl 11:02
5846
Actually cash holding is more than double:
Cash at bank at 31 December 2023 was USD 27.8 million, including advances taken against future oil liftings of USD 23.8 million
As previously communicated, a lifting of approximately 260,000 barrels net to Panoro assumed to occur in late December 2023 was completed in January 2024 resulting in proceeds of approximately USD 20 million being received post year-end (will be reflected in Q1 2024 results)
Cash at bank at 31 December 2024 was approximately USD 73 million. A Gabon lifting of 190,265 barrels occurred in December 2024 for which proceeds of USD 13.5 million were received post period end in January 2025.
So they have about 1000mNOK Cash now.
But as you say; we shall see:)
Cash at bank at 31 December 2023 was USD 27.8 million, including advances taken against future oil liftings of USD 23.8 million
As previously communicated, a lifting of approximately 260,000 barrels net to Panoro assumed to occur in late December 2023 was completed in January 2024 resulting in proceeds of approximately USD 20 million being received post year-end (will be reflected in Q1 2024 results)
Cash at bank at 31 December 2024 was approximately USD 73 million. A Gabon lifting of 190,265 barrels occurred in December 2024 for which proceeds of USD 13.5 million were received post period end in January 2025.
So they have about 1000mNOK Cash now.
But as you say; we shall see:)
Redigert 07.02.2025 kl 11:06
Trond.heim
07.02.2025 kl 12:34
5693
De har signalisert økte utbytter i 2024 vektet mot H2.
De tre første kvartal var like: 42,7 øre.
Ettersom det ikke kom økning i Q3 bør vi forvente økning i Q4
De tre første kvartal var like: 42,7 øre.
Ettersom det ikke kom økning i Q3 bør vi forvente økning i Q4
Fluefiskeren
07.02.2025 kl 13:22
5588
Jeg tror det blir en økning, men at det i Q2 øker videre. Fortsatt en del CAPEX knyttet til Bourdon.
Det kan ta lang tid før ny produksjonsøkning nå. Selskapet sitter på to nye assets i Gabon og også to i EG, men det vil ta lang tid før produksjon fra eventuelle funn. Størst sjanse er det for at Hibiscus/ Ruche fase 2 kommer først. Tror ikke det er bestemt nå, men neppe så veldig lenge til. Hva de gjør med kapasitetsprobleme blir spennende og se.
Ellers tror jeg Hamiltion også er interessert i mer vekst i form av M&A. Ved kjøp inn i produserende felt vil man selvsagt kunne ha en høy produksjonsøkning. Men det koster jo flesk. Likevel kjøpet av Ceiba, Okume og økt eierandel på Dussafu fra Tullow Oil var tilbakebetalt på ett og halvt år.
Men har et selskap først begynt med utbytter så er det gjerne en katastrofe hvis de slutter med det. En del av den svake kursutviklingen til OKEA skyldes nok det.
For meg vil det være gørr kjedelig å sitte i et selskap uten noen utvikling operativt. Bare å sitte og vente på gradvis lavere utbytter er ikke noe for meg.
Jeg har gjort et unntak for ZENA som jeg var sikker på at jeg aldri ville investere i. Etter mange år produserer de ikke en dråpe olje og det ene prosjektet etter det andre i tvilsomme land blir det ikke noe av. Men de har rettssaker gående mot Tunisia. Tre stykker hvorav den første er vunnet. Det førte til en enorm kursoppgang og de to neste har større potensial. Jeg har egentlig gjort noe jeg ikke ville gjøre ved å kjøpe meg inn på 1 kr for to dager siden. Allerede nå sitter jeg med en avkastning på 27,25 %, men det må sies at jeg gikk inn med en lav sum.
Litt synd at man må gjøre slike ting for å få bra avkastning i oljeselskaper for tiden.
Det kan ta lang tid før ny produksjonsøkning nå. Selskapet sitter på to nye assets i Gabon og også to i EG, men det vil ta lang tid før produksjon fra eventuelle funn. Størst sjanse er det for at Hibiscus/ Ruche fase 2 kommer først. Tror ikke det er bestemt nå, men neppe så veldig lenge til. Hva de gjør med kapasitetsprobleme blir spennende og se.
Ellers tror jeg Hamiltion også er interessert i mer vekst i form av M&A. Ved kjøp inn i produserende felt vil man selvsagt kunne ha en høy produksjonsøkning. Men det koster jo flesk. Likevel kjøpet av Ceiba, Okume og økt eierandel på Dussafu fra Tullow Oil var tilbakebetalt på ett og halvt år.
Men har et selskap først begynt med utbytter så er det gjerne en katastrofe hvis de slutter med det. En del av den svake kursutviklingen til OKEA skyldes nok det.
For meg vil det være gørr kjedelig å sitte i et selskap uten noen utvikling operativt. Bare å sitte og vente på gradvis lavere utbytter er ikke noe for meg.
Jeg har gjort et unntak for ZENA som jeg var sikker på at jeg aldri ville investere i. Etter mange år produserer de ikke en dråpe olje og det ene prosjektet etter det andre i tvilsomme land blir det ikke noe av. Men de har rettssaker gående mot Tunisia. Tre stykker hvorav den første er vunnet. Det førte til en enorm kursoppgang og de to neste har større potensial. Jeg har egentlig gjort noe jeg ikke ville gjøre ved å kjøpe meg inn på 1 kr for to dager siden. Allerede nå sitter jeg med en avkastning på 27,25 %, men det må sies at jeg gikk inn med en lav sum.
Litt synd at man må gjøre slike ting for å få bra avkastning i oljeselskaper for tiden.
Foreigner
07.02.2025 kl 14:14
5503
If Zena is victorious on the court cases that will be definately positive for PEN as it could follow suit and proceed with its own cases. Or maybe Tunisia will realise that maybe they should allow PEN to proceed with works which could increase production quite significantly in quite short time I believe.
Fluefiskeren
07.02.2025 kl 14:19
5532
Jeg tror at de først og fremst satser på fornybar energy nå. Landet er som skapt både for energi fra sol og vind.
https://www.gfse.at/news/renewable-energy-in-tunisia
https://www.gfse.at/news/renewable-energy-in-tunisia
Redigert 07.02.2025 kl 14:20
Fluefiskeren
07.02.2025 kl 14:41
5523
Var vi litt uheldig med timingen av liftings i Q4?
Snitt 71,00 USA pr. fat
Til sammenligning hadde vi 76,7 USA pr. fat året sett under ett.
Uansett deilig å ha rundet 100 mill USD i et kvartal for første gang.
Snitt 71,00 USA pr. fat
Til sammenligning hadde vi 76,7 USA pr. fat året sett under ett.
Uansett deilig å ha rundet 100 mill USD i et kvartal for første gang.
Trond.heim
08.02.2025 kl 11:36
5127
Litt bakgrunnsinformasjon vedr. ulike oljeselskapers utbyttestrategi.
Panoro lever ikke i en isolert børsverden, selskapet og kursen « konkurrerer» med andre selskap i samme sektor:
Fra dagens Finansavis:
Analytiker Tom Erik Kristiansen i Pareto Securities mener utbyttene er en stor grunn til å eie oljeaksjer
Forventinger om at andre energikilder skal ta markedsandeler og til slutt erstatte oljen gjør at selskapene handler på lavere verdsettelser. Og utbytter prioriteres foran vekst blant de fleste selskapene, sier Kristiansen.
Equinor i toppskiktet
På onsdag lanserte Equinor planer om å dele ut 9 milliarder dollar, eller rundt 100 milliarder kroner målt i dagens kurs, til aksjonærene fordelt på utbytter og tilbakekjøp i år. Det gjør at direkteavkastningen havner på 14 prosent.
Vår Energi, som for øvrig vil legge frem sine planer fremover for utbyttepolitikken tirsdag kommende uke, ligger hakk i hæl på 15 prosent direkteavkastning, mens Aker BP, som for tiden investerer betydelig i vekstprosjekter, ligger et lite trinn under på 12 prosent.
Ser man på andre europeiske store olje- og gassprodusenter som BP, Shell og Total så ligger disse på mellom 11–12 prosent direkteavkastning.
De amerikanske store oljeselskapene tilbyr lavere direkteavkastning enn de europeiske, men de prises også høyere på børsen.
Panoro lever ikke i en isolert børsverden, selskapet og kursen « konkurrerer» med andre selskap i samme sektor:
Fra dagens Finansavis:
Analytiker Tom Erik Kristiansen i Pareto Securities mener utbyttene er en stor grunn til å eie oljeaksjer
Forventinger om at andre energikilder skal ta markedsandeler og til slutt erstatte oljen gjør at selskapene handler på lavere verdsettelser. Og utbytter prioriteres foran vekst blant de fleste selskapene, sier Kristiansen.
Equinor i toppskiktet
På onsdag lanserte Equinor planer om å dele ut 9 milliarder dollar, eller rundt 100 milliarder kroner målt i dagens kurs, til aksjonærene fordelt på utbytter og tilbakekjøp i år. Det gjør at direkteavkastningen havner på 14 prosent.
Vår Energi, som for øvrig vil legge frem sine planer fremover for utbyttepolitikken tirsdag kommende uke, ligger hakk i hæl på 15 prosent direkteavkastning, mens Aker BP, som for tiden investerer betydelig i vekstprosjekter, ligger et lite trinn under på 12 prosent.
Ser man på andre europeiske store olje- og gassprodusenter som BP, Shell og Total så ligger disse på mellom 11–12 prosent direkteavkastning.
De amerikanske store oljeselskapene tilbyr lavere direkteavkastning enn de europeiske, men de prises også høyere på børsen.
d12m
08.02.2025 kl 12:08
5101
Pareto sitt estimat er 17% for Panoro i 2025
https://paretosec.no/aktuelt/disse-aksjene-betaler-mest-utbytte
https://paretosec.no/aktuelt/disse-aksjene-betaler-mest-utbytte
Fluefiskeren
08.02.2025 kl 12:20
5091
Ja, det var den jeg nylig la ut. PEN nest høyest av oljeselskapene med BNOR suverent på topp. Tror de bommer grovt på BNOR da de ennå ikke har nådd platåproduksjon på Tyra. Jeg tror heller ikke PEN vil gi så mye, men at det blir en pen økning er sikkert.
Pareto har samme estimat på PEN også i 2026.
Ser også at de har 13,9 % for OKEA i 2025. Det vil i hvert fall ikke skje. De har jo ikke engang annonsert at de vil utbetale utbytte så tror ikke vi skal stole så mye på listene.
Pareto har samme estimat på PEN også i 2026.
Ser også at de har 13,9 % for OKEA i 2025. Det vil i hvert fall ikke skje. De har jo ikke engang annonsert at de vil utbetale utbytte så tror ikke vi skal stole så mye på listene.
Redigert 08.02.2025 kl 12:24
The Observer
08.02.2025 kl 14:54
5066
Har Pen gitt noen indikasjon som kan forsvare Paretos antagelser?
Allgasnobrakes
08.02.2025 kl 15:07
5067
Håper vi får litt konkrete planer og en tydelig roadmap fremover for Pen på Q4. Syntes trading updaten var omtrent som forventet, med noe lavere oljepris enn jeg håpet. Føler det kommer fra strategien om at de hedger kort tid før lifting, hvilket jeg ikke er noe fan av.
Direkteavkastningen for 2025 er vanskelig å gjette, pareto spår litt over 5 kroner, ca 51 Musd for året. Burde definitivt være mulig hvis oljeprisen holder seg og de holder guiding på capex. Personlig hadde jeg vært mer fan av et større tilbakekjøpsprogram i 2025 og større utbytter inn mot 2H 25, eller 2026. Uavhengig av det så håper jeg vi ihvertfall ser en av delene. Er også spent på hva Cobas ønsker og om de ønsker å påvirke. De har kjøpt seg opp over 10% og jeg ser ikke bort fra at de kan ønske å kjøpe seg videre opp. De har også en større posisjon i BW offshore.
De må også snart komme ut med noe info angående tunisia. Er helt merkelig hvordan det aldri kommer noe info angående hva som foregår der. Må jo nesten få svar fra ledelsen om de blir konkret motarbeidet der borte og om det heller er voldgift en skal gå til. Det burde komme noe informasjon der, spesielt når selskapet aldri boret den brønnen som måtte borres i 2024.
Orker ikke regne på hvor god/dårlig investeringen er som helhet, men kjøpet av de 20% i 2023 ga ca. 6,25 Musd i CF i 2023, sikkert mindre i 2024. Føler det mest hensiktsmessige vil være å fokusere på å sette fokus inn de nye leteblokkene i Gabon. Kanskje en mulighet for at de kunne blitt kombinert Hibiscus/ Ruche fase 2, slik at kostnader holdes nede. Eventuelt M&A, men orker ikke at de skal drive med kjøp av distressed assets som er utrolig risikable.
Direkteavkastningen for 2025 er vanskelig å gjette, pareto spår litt over 5 kroner, ca 51 Musd for året. Burde definitivt være mulig hvis oljeprisen holder seg og de holder guiding på capex. Personlig hadde jeg vært mer fan av et større tilbakekjøpsprogram i 2025 og større utbytter inn mot 2H 25, eller 2026. Uavhengig av det så håper jeg vi ihvertfall ser en av delene. Er også spent på hva Cobas ønsker og om de ønsker å påvirke. De har kjøpt seg opp over 10% og jeg ser ikke bort fra at de kan ønske å kjøpe seg videre opp. De har også en større posisjon i BW offshore.
De må også snart komme ut med noe info angående tunisia. Er helt merkelig hvordan det aldri kommer noe info angående hva som foregår der. Må jo nesten få svar fra ledelsen om de blir konkret motarbeidet der borte og om det heller er voldgift en skal gå til. Det burde komme noe informasjon der, spesielt når selskapet aldri boret den brønnen som måtte borres i 2024.
Orker ikke regne på hvor god/dårlig investeringen er som helhet, men kjøpet av de 20% i 2023 ga ca. 6,25 Musd i CF i 2023, sikkert mindre i 2024. Føler det mest hensiktsmessige vil være å fokusere på å sette fokus inn de nye leteblokkene i Gabon. Kanskje en mulighet for at de kunne blitt kombinert Hibiscus/ Ruche fase 2, slik at kostnader holdes nede. Eventuelt M&A, men orker ikke at de skal drive med kjøp av distressed assets som er utrolig risikable.
Allgasnobrakes
08.02.2025 kl 15:11
5065
The Observer skrev Har Pen gitt noen indikasjon som kan forsvare Paretos antagelser?
Tja, de har snakket om fokus på shareholder returns og de har guidet kun 40M i capex i 2025. Gitt 40M i capex ca 15M i rentekost, så må jo det resterende av pengene enten bare holdes i selskapet eller gå tilbake til aksjonærene. Cashflowen vil nok kunne gi den direkteavkastningen og mer til om det er det ledelsen ønsker.
Ja, det er lite overraskende tall for de som har fulgt panoro. Man kan se en tendens over at muligens produksjon har overrasket noen enkelte i markedet. Men nå til forskjell tidligere så er drt intet skuffende å melde. Hvis nå noen ønsker å avvente alle tall så vil det ikke komme noe nytt negativt. Om det betyr at alle skal cashe in det som er gevinst for selskapet så ser det ut til å være prematurt. Panoro kursen har vært mye over det vi ser nå. Så hvis noen besøkere eller turister er innom panoro så vil ikke det være positivt. Man må være innom aksjen I lengre tid enn noen dager.
Trond.heim
09.02.2025 kl 09:18
4590
Det er forskjell på selskapets evne og styrets vilje til utbyttestørrelse.
Dersom Q4 utbyttet blir kr. 1 ( en sum som noen håper men færre tror på) vil det tappe selskapet for ca. 10,4 mill USD.
( 116,9 millioner aksjer; USD kurs 11,246)
Dersom cashbeholdningen ved årsskiftet nærmet seg 100 mill. USD , vil jeg anta at selspets evne til å vedta utbytte på kr. 1,- kan forsvares.
Dersom Q4 utbyttet blir kr. 1 ( en sum som noen håper men færre tror på) vil det tappe selskapet for ca. 10,4 mill USD.
( 116,9 millioner aksjer; USD kurs 11,246)
Dersom cashbeholdningen ved årsskiftet nærmet seg 100 mill. USD , vil jeg anta at selspets evne til å vedta utbytte på kr. 1,- kan forsvares.
Fluefiskeren
09.02.2025 kl 09:20
4597
Hvorfor kommer denne først nå?
https://www.offshore-energy.biz/borr-jack-up-rig-spuds-final-well-on-its-list-of-drilling-tasks-with-bw-energy/
https://www.offshore-energy.biz/borr-jack-up-rig-spuds-final-well-on-its-list-of-drilling-tasks-with-bw-energy/
Trond.heim
09.02.2025 kl 19:03
4201
Fearnleysecurities:
Panoro
Newsflash
BUY, TP NOK 48
A Decent Trading Update
What's new: 4q24 trading update
• Lifted 1,418,411 barrels in 4Q at an average price of USD 71/bbl
• Total proceeds of USD 100.7m, above FS/CS at USD 94.9/97.1m
• WI production of 12.0kbopd in 4q vs FS at USD 13kbpd
PEN released a trading update for 4q with higher-than-expected revenues but slightly lower than expected production at 12 kbopd (FS 13 kbopd). The company lifted 1.4mmboe at USD 71/bbl which versus our expectations of 1.3mmboe at USD 73/bbl. In the quarter PEN achieved several key milestones, surpassing the production target at 13kbpd ahead of schedule, Dussafu achieving gross production at 40kbpd, and new infill wells in Equatorial Guinea strengthening production. Financially PEN secured a USD 150m bond, reducing borrowing costs and strengthening its capital base. PEN ended the quarter at a cash position of USD 73m which is somewhat below our estimate at USD 129m. Noteworthy, 190,265 barrels were lifted in Gabon, with proceeds of USD 13.5m received in January 2025, after the reporting period.
Overall we find this a steady update from PEN, despite the lower-than-expected realized prices and production. The company will publish its full 4q24 results on February 25, 2025.
Operational highlights
PEN advanced its operations across key assets in 41, with successful infill drilling in Equatorial Guinea's Ceiba field and Okume Complex, adding new production volumes. Field life extension projects and future drilling opportunities are under evaluation, according to the company. In Gabon, Dussafu production reached a record 40 kbopd, with operator BWE indicating potential to exceed the FPSO nameplate capacity. A production level of 45 kbopd has already been validated, and the consortium is in the early stages of assessing the feasibility of increasing the nameplate capacity to 50 kbopd. Meanwhile, Tunisia saw the revival of El Ain-3 and plans for further well interventions.
Panoro
Newsflash
BUY, TP NOK 48
A Decent Trading Update
What's new: 4q24 trading update
• Lifted 1,418,411 barrels in 4Q at an average price of USD 71/bbl
• Total proceeds of USD 100.7m, above FS/CS at USD 94.9/97.1m
• WI production of 12.0kbopd in 4q vs FS at USD 13kbpd
PEN released a trading update for 4q with higher-than-expected revenues but slightly lower than expected production at 12 kbopd (FS 13 kbopd). The company lifted 1.4mmboe at USD 71/bbl which versus our expectations of 1.3mmboe at USD 73/bbl. In the quarter PEN achieved several key milestones, surpassing the production target at 13kbpd ahead of schedule, Dussafu achieving gross production at 40kbpd, and new infill wells in Equatorial Guinea strengthening production. Financially PEN secured a USD 150m bond, reducing borrowing costs and strengthening its capital base. PEN ended the quarter at a cash position of USD 73m which is somewhat below our estimate at USD 129m. Noteworthy, 190,265 barrels were lifted in Gabon, with proceeds of USD 13.5m received in January 2025, after the reporting period.
Overall we find this a steady update from PEN, despite the lower-than-expected realized prices and production. The company will publish its full 4q24 results on February 25, 2025.
Operational highlights
PEN advanced its operations across key assets in 41, with successful infill drilling in Equatorial Guinea's Ceiba field and Okume Complex, adding new production volumes. Field life extension projects and future drilling opportunities are under evaluation, according to the company. In Gabon, Dussafu production reached a record 40 kbopd, with operator BWE indicating potential to exceed the FPSO nameplate capacity. A production level of 45 kbopd has already been validated, and the consortium is in the early stages of assessing the feasibility of increasing the nameplate capacity to 50 kbopd. Meanwhile, Tunisia saw the revival of El Ain-3 and plans for further well interventions.
Foreigner
09.02.2025 kl 19:55
4143
"the consortium is in the early stages of assessing the feasibility of increasing the nameplate capacity to 50 kbopd"... this is new to me. I heard 45 before but not 50. Has anyone heard this before?
Redigert 09.02.2025 kl 20:14
Fluefiskeren
09.02.2025 kl 20:22
4088
«PEN released a trading update for 4q with higher-than-expected revenues but slightly lower than expected production at 12 kbopd (FS 13 kbopd)»
Her misforstår Fearnley. Panoro har aldri guidet 13 kbopd i gjennomsnitt for Q4. Det hadde de derimot guidet ved årets slutt. Det ble faktisk nådd allerede i november. De skriver også at de produserer over 13 kbod, uten å si hvor mye over.
Denne har jeg ikke sett før:
« In Gabon, Dussafu production reached a record 40 kbopd, with operator BWE indicating potential to exceed the FPSO nameplate capacity. A production level of 45 kbopd has already been validated, and the consortium is in the early stages of assessing the feasibility of increasing the nameplate capacity to 50 kbopd»
De har snakket om 10 % over nameplate. Senest i den nylige oppdateringen. Altså 44 000 bopd. Klarer de 50 000 bopd er det jo en skikkelig gladnyhet. De har flow nok til å nå det. Det betyr 1750 bopd ekstra til PEN og da snakker vi om totalt opp i mot 15 000 bopd. Kunne vært interessant og visst hvor det kommer fra.
"PEN ended the quarter at a cash position of USD 73m which is somewhat below our estimate at USD 129m"
Det er vel ikke somewhat, men de må jo ha regnet feil eller brukt feil tall i regnskapet. Det er jo nesten halvparten av hva de de har estimert.
Regnskap er noe vrøvl. Eller riktigere sagt bokføring. Poster kan bytte plass og vise noe helt annet.
Det er vel ikke somewhat, men de må jo ha regnet feil eller brukt feil tall i regnskapet. Det er jo nesten halvparten av hva de de har estimert.
Regnskap er noe vrøvl. Eller riktigere sagt bokføring. Poster kan bytte plass og vise noe helt annet.
Face
09.02.2025 kl 21:08
4082
Her roter de nok fælt, det har ikke vært snakk om noe annet en 10% over nameplate. Det uttalte Bwe senest på Q&A nå forrige uke. En eller flere analytikere forsøkte på en klønete måte å finne ute hva brønnene samlet hadde potensial til å levere hvis det ikke var for begrensninger på FPSO, men virket ikke som ledelsen fikk det helt med seg eller ville svare på det. Men BWE gjentok uansett at de mente feltet skulle levere 40.000bpd. Ser det blir antydet her og kanskje spekuleres fra analytikere at de kan produsere over 44.000. Men da glemmer en at brønnene allerede er over 12mnd gamle nå og decline vil ganske sikkert ha inntruffet. I tillegg så antar jeg at konvensjonelle esp muligens gir litt lavere produksjon vs den nye typen som ble brukt når de først startet produksjon og rapportere IP rater på 6500bpd for enkelte brønner.
Redigert 09.02.2025 kl 21:08
Fluefiskeren
09.02.2025 kl 21:33
4039
Jeg var også redd for at de konvensjonelle ESP-ene skulle være mindre effektive enn de nye. Derfor ble jeg litt lettet over dette de skrev på Q2:
« The DHBSM-2H production well, targeting the recently discovered north-east extension of the Hibiscus South field, was completed in July and encountered good quality oil saturated reservoir in the Gamba formation. The well was put onstream at rates in excess of 6,500 bopd in line with expectations and is the first to be completed with the new conventional ESP system»
Dette var vel den beste brønnen og det var altså med konvensjonell ESP, så det ingen grunn til å tro de er dårligere.
« The DHBSM-2H production well, targeting the recently discovered north-east extension of the Hibiscus South field, was completed in July and encountered good quality oil saturated reservoir in the Gamba formation. The well was put onstream at rates in excess of 6,500 bopd in line with expectations and is the first to be completed with the new conventional ESP system»
Dette var vel den beste brønnen og det var altså med konvensjonell ESP, så det ingen grunn til å tro de er dårligere.
msmekk
09.02.2025 kl 22:11
3964
TP 48,- fra Fearnly? Det var da voldsomt, andre har 38-40. Best å sitte i ro med denne en stund.
Redigert 09.02.2025 kl 22:12
Face
09.02.2025 kl 22:15
4004
Ja greit poeng. Har bare lest salgs pitchen til Baker på access ESP, og forventet litt lavere yield på ordinære. Men uansett så må en forvente noe decline også er det nok slik at BWE ikke vil si et eksakt tall for et øyeblikksbilde nå, men heller vil guide for året som helhet.
Fluefiskeren
09.02.2025 kl 22:24
3983
Ved q4 31.januar var de på rundt 42 000 bopd. Høyeste var i slutten av desember da de var oppe på 43 - 44 bopd.
Fluefiskeren
09.02.2025 kl 23:08
3896
d12m
10.02.2025 kl 10:34
3591
The Observer skrev Har Pen gitt noen indikasjon som kan forsvare Paretos antagelser?
Panoro vil komme med oppdatering på shareholder return policy for 2025 og da får vi detaljer
Fluefiskeren
10.02.2025 kl 10:40
3574
Ja, det er riktig. Utbytte meldes alltid samme dag som kvartalsrapportene i egen melding.
Foreigner
10.02.2025 kl 11:29
3486
I am just wondering... if Bourdon was dry... would they not know by now??
Face
10.02.2025 kl 13:07
3294
Recon holdt igjen tørr brønn i ca 2mnd før de meldte det. Det var en spøk fra min side. Er det ikke noe kommersielt så burde de melde det asap. Kanskje er det håp nå? På den andre siden så har de blitt hengt litt ut etter hausingen på pareto konferansen og baisingen uka etter når de slapp q4 tall. Så kanskje det stikker litt dypere å melde tørr brønn rett etter q rapporten.
https://www.upstreamonline.com/exploration/are-hopes-for-west-africa-exploration-well-set-to-turn-to-dust-/2-1-1775350
https://www.upstreamonline.com/exploration/are-hopes-for-west-africa-exploration-well-set-to-turn-to-dust-/2-1-1775350
Kalleklovn547
10.02.2025 kl 13:31
3242
Face skrev Kanskje de har lært noen triks av Recon. 😅
Hvem er Recon?
Face
10.02.2025 kl 14:23
3160
En shady lisenspartner BW har på et onshore felt i Namibia. Nådde td i slutten av november, og meldte først for 1 uke siden dårlige resultater
Redigert 10.02.2025 kl 14:23
Fluefiskeren
10.02.2025 kl 14:27
3143
Kalleklovn547 skrev Hvem er Recon?
ReconAfrica er et kanadisk oljeselskap med virksomhet onshore nordøst i Namibia. Har ikke verdens beste rykte for å si det forsiktig. BWE kjøpte seg dessverre inn der med 20 % eierandel.