Panoro. Tid for å høste i 2025.
På oppfordring siden den gamle tråden gjaldt 2024 og var blitt temmelig lang.
Børsåret 2024 er over og det har vært et år med stor aktivitet for Panoro. Utbyggingen av Hibiscus/Ruche møtte på store utfordringer gjennom problemer med flunkende nye ESP-er fra Baker Hughes. En etter en er de byttet ut med konvensjonelle ESPer og det har krevd at boreriggen har vært på plass. Dette førte til store forsinkelser, men sluttresultatet ble meget bra. Det ble gjort et nytt funn i Hibiscus South som viste seg å inneholde betydelig mer olje enn estimert. I tillegg fikk vi en utvidelse av Hibiscusfeltet slik at vi har en signifikant økning i reserver. Det ble boret totalt åtte brønner i stedet for de stipulerte 6 brønner og resultatet fra borekampanjen ble over 30 000 bopd slik at produksjonen på Dussafu nå er minst 40 000 bopd gross.
Da gjenstår bare en letebrønn på Dussafu før hele borekampanjen avsluttes i februar. Som kjent gjelder det Bourbon som ligger i nærheten av de produserende feltene og kan betegnes som en ILX-brønn. Estimerte prospektive ressurser er 29 mmbbl hvilket jeg tror er konservativt satt. Det er ikke oppgitt COS, men den bør være rimelig høy. Dette er samme formasjoner som tidligere og som JV har vist de har god kunnskap om.
Ellers kan vi se på 2025 som året hvor det skal høstes. Vi har sådd og avlingen ble bra. Det er oppnådd å nå målet på full kapasitet på FPSO-en. Veien videre ved eventuell fase to og eventuelt funn på Bourdon blir spennende å se hvordan de løser. Det blir ikke i 2025. Kanskje i 2026.
Det er Dussafu som i høy grad bærer selskapet nå, men mye spennende vil også skje i Ekvatorial-Guinea. Ikke i 2025 riktignok etter at de to infillbrønnene er satt i produksjon. Dette er året for lavere capex og økte utbytter.
For å oppsummere 2024 steg PEN med 2,81 %. I tillegg kommer utbytter på samlet 1,708 kr. Likevel noe lavere samlet avkastning enn om vi hadde satt pengene på høyrentekonto.😒
Det er langtfra bare PEN av oljeaksjene som har hatt en heller laber kursutvikling i år. Enengiindeksen er ned 5,09 %.
Så får vi bare håpe på en oljepris som gir et bra 2025.
Link til forrige tråd:
https://www.finansavisen.no/forum/thread/165814/view/6288757
Børsåret 2024 er over og det har vært et år med stor aktivitet for Panoro. Utbyggingen av Hibiscus/Ruche møtte på store utfordringer gjennom problemer med flunkende nye ESP-er fra Baker Hughes. En etter en er de byttet ut med konvensjonelle ESPer og det har krevd at boreriggen har vært på plass. Dette førte til store forsinkelser, men sluttresultatet ble meget bra. Det ble gjort et nytt funn i Hibiscus South som viste seg å inneholde betydelig mer olje enn estimert. I tillegg fikk vi en utvidelse av Hibiscusfeltet slik at vi har en signifikant økning i reserver. Det ble boret totalt åtte brønner i stedet for de stipulerte 6 brønner og resultatet fra borekampanjen ble over 30 000 bopd slik at produksjonen på Dussafu nå er minst 40 000 bopd gross.
Da gjenstår bare en letebrønn på Dussafu før hele borekampanjen avsluttes i februar. Som kjent gjelder det Bourbon som ligger i nærheten av de produserende feltene og kan betegnes som en ILX-brønn. Estimerte prospektive ressurser er 29 mmbbl hvilket jeg tror er konservativt satt. Det er ikke oppgitt COS, men den bør være rimelig høy. Dette er samme formasjoner som tidligere og som JV har vist de har god kunnskap om.
Ellers kan vi se på 2025 som året hvor det skal høstes. Vi har sådd og avlingen ble bra. Det er oppnådd å nå målet på full kapasitet på FPSO-en. Veien videre ved eventuell fase to og eventuelt funn på Bourdon blir spennende å se hvordan de løser. Det blir ikke i 2025. Kanskje i 2026.
Det er Dussafu som i høy grad bærer selskapet nå, men mye spennende vil også skje i Ekvatorial-Guinea. Ikke i 2025 riktignok etter at de to infillbrønnene er satt i produksjon. Dette er året for lavere capex og økte utbytter.
For å oppsummere 2024 steg PEN med 2,81 %. I tillegg kommer utbytter på samlet 1,708 kr. Likevel noe lavere samlet avkastning enn om vi hadde satt pengene på høyrentekonto.😒
Det er langtfra bare PEN av oljeaksjene som har hatt en heller laber kursutvikling i år. Enengiindeksen er ned 5,09 %.
Så får vi bare håpe på en oljepris som gir et bra 2025.
Link til forrige tråd:
https://www.finansavisen.no/forum/thread/165814/view/6288757
Redigert 31.12.2024 kl 11:14
Du må logge inn for å svare
Trond.heim
04.03.2025 kl 22:56
4212
Fluefiskeren skriver: «Jeg er også glad for jeg sitter med desidert mest penger i banken.»
Historisk vurdert er det dem som sitter med cash og kan kjøpe ved krakk, eller annen massiv nedgang, som blir vinnere på børsen.
Noen går glipp av vinnerstaus fordi de blir for opptatt av å utsette kjøp til den såkalte bunn.
Overfokus på , kjøp på bunn og salg på topp ,har for mange medført at de gikk glipp av store verdiøkninger
Historisk vurdert er det dem som sitter med cash og kan kjøpe ved krakk, eller annen massiv nedgang, som blir vinnere på børsen.
Noen går glipp av vinnerstaus fordi de blir for opptatt av å utsette kjøp til den såkalte bunn.
Overfokus på , kjøp på bunn og salg på topp ,har for mange medført at de gikk glipp av store verdiøkninger
Fluefiskeren
04.03.2025 kl 23:30
4162
Etter min mening er det uansett riktig å sitte mest med cash når man er et stykke opp i årene. Etter et krakk kan det ta mange år før man var der man var. Pensjonsordninger øker cash og går ned på aksjer gradvis når man blir eldre hvis man ikke selv velger noe annet. Personlig satser jeg som sagt på begge deler, men har omtrent 6 ganger mer i cash. Da sitter jeg mye roligere og med mindre risiko.
Ro
05.03.2025 kl 09:13
3957
SpareBank 1 er litt snodig for tiden: Sluttkurs igår var vel 24.95
Nå viser den Pen i grønt på 24.50 ??
Likeledes la jeg inn ordre på 25.30 på sluttauksjon igår. Vistes ikke på kjøp.. salg lå på 25,10 da den var inne.. Slettet den før klokken gikk ut. Noen som forstår dette?
Edit: Det er vel pga ex utbytte kom jeg på..🤕
Nå viser den Pen i grønt på 24.50 ??
Likeledes la jeg inn ordre på 25.30 på sluttauksjon igår. Vistes ikke på kjøp.. salg lå på 25,10 da den var inne.. Slettet den før klokken gikk ut. Noen som forstår dette?
Edit: Det er vel pga ex utbytte kom jeg på..🤕
Redigert 05.03.2025 kl 09:24
sologsommer22
05.03.2025 kl 09:16
3948
Da får vi håpe at HORTULAN AS snart er ferdig å selge seg ut av PEN. De solgte 400k aksjer 28.2 og har sikkert bidratt stort i salget dagene etter
Fremover
05.03.2025 kl 09:24
3921
Ex-utbytte idag så kursen er avregnet tilsvarende utbytte. Vi får det i form av tilbakebetaling av innskutt kapital. Alt skal være korrekt men markedsverdi er jo veldig bevegelig og tilfeldig.
Ro
05.03.2025 kl 09:26
3904
Ja. Ifølge en annen side har de vel ca 1 mill igjen. Ikke tvil om at det store nedsalget deres har virket mye inn på kursen. De skal visst ut uansett ser d ut til
Trond.heim
05.03.2025 kl 09:28
3888
Aksjen kom i grønt da kursen var høyere enn sluttkurs i går, minus utbyttet på 68,4 øre.
Redigert 05.03.2025 kl 09:29
omans
05.03.2025 kl 09:39
3859
Oppsiden til PAR sitt mål pr nå er 70-80%. Nå er den oversolgt og solgt ned. Tenker det kommer rekyl etter hvert, ila kommende dager/uke. Usikkerheten er hvor lenge det skal vare med disse lave kurser og mer volatillitet. Tenker det blir brukbart til påske.
Redigert 05.03.2025 kl 09:40
Fluefiskeren
05.03.2025 kl 10:09
3762
Så raste nominell kurs for BWE forbi PEN. Det trodde jeg var en tilbakelagt «konkurranse». Noe skyldes selvsagt at den i dag er eks. utbytte, men ikke alt.
Panoro har virkelig vært svak lenge nå. At det er en utbytteaksje har hatt null og niks å si for interessen dessverre.
Panoro har virkelig vært svak lenge nå. At det er en utbytteaksje har hatt null og niks å si for interessen dessverre.
eyehawk
05.03.2025 kl 10:20
3771
Er dere virkelig fornøyde med at mye av overskuddet skal brukes til oppkjøp og vekst istedenfor å gis som utbytte?
Det er sannsynligvis ikke lenge til neste gang olja kommer ned til lave nivåer og da er det slutt. Rekker man å få tilbake pengene her med så lavt utbytte før peak oil?
Hortulan vil ikke være med mer.
Det er sannsynligvis ikke lenge til neste gang olja kommer ned til lave nivåer og da er det slutt. Rekker man å få tilbake pengene her med så lavt utbytte før peak oil?
Hortulan vil ikke være med mer.
Tm3P
05.03.2025 kl 10:30
3771
Hvis man ikke har tro på oljeprisen framover så skal man ikke investere i oljesektoren..
omans
05.03.2025 kl 10:35
3757
Du virker litt negativ på lave kurser og positiv på høye kurser. Som kommentarer når kurs når årets høyeste og årets laveste. Grunnen for negativitet og positivetet er all infoen som strømmer rundt, og hva som påvirker råvarepriser etc, men dette svinger over tid. Som også aksjekurser gjør.
Fluefiskeren
05.03.2025 kl 10:40
3743
Det er ikke lave utbytter nå lenger. De er på høyde med de tre store EQNR, AKRBP og VAR.
Trond.heim
05.03.2025 kl 11:50
3646
Topp 20 har økt fra 48,65% til 49,45%
Ettersom utbyttestrategien er fastlagt vil direkteavkastningen øke betydelig når aksjekursen har falt, slik vi nå har opplevd.
Jeg blir derfor ikke overrasket dersom topp 20 listens prosentandel øker i tiden fremover.
Ettersom utbyttestrategien er fastlagt vil direkteavkastningen øke betydelig når aksjekursen har falt, slik vi nå har opplevd.
Jeg blir derfor ikke overrasket dersom topp 20 listens prosentandel øker i tiden fremover.
sologsommer22
05.03.2025 kl 12:13
3601
Er det noen kommentarer til intervjuet som Finansavisen hadde med John 26.02 ?
https://www.finansavisen.no/forum/post/6373795 eller https://www.youtube.com/watch?v=k2a5zKFKYa0
Tydelig at det kan komme kjøp av produksjon femover. Kan det være noen sammenheng mellom dette og lav løfting i Q1 ?
https://www.finansavisen.no/forum/post/6373795 eller https://www.youtube.com/watch?v=k2a5zKFKYa0
Tydelig at det kan komme kjøp av produksjon femover. Kan det være noen sammenheng mellom dette og lav løfting i Q1 ?
Redigert 05.03.2025 kl 12:26
SinnaNecer'n
05.03.2025 kl 13:41
3500
23 tallet....må mange år tilbake for dette nivået. Hvor er bunnen da tro....ned over 5kr på en uke med samme tempo vil vi være i null ila q1.
Fluefiskeren
05.03.2025 kl 14:08
3434
Bemerket igår at han snakket et del om det ja. Det støtter jeg. Da vet vi hva vi får og til hvilken pris. Skal man få et nytt asset må man selvsagt betale en god del for det. Ønskedrømmen er jo et asset som ikke har kommet for langt i sin levetid og som også har en del prospektive ressurser. Vi kjøpte i EG og økte på Dussafu for en del år siden. Tok ett og et halvt år så var det inntjent. Det er jo veldig fort, men skyldes nok en kombinasjon av at selger slet voldsomt med økonomien og at det vel ikke var så lenge etter utbrudd av pandemien. Hvis oljeprisen blir liggende på 60-tallet kan det dukke opp nye gode kjøp. Det virker som han helst så en mulighet i de landene vi allerede er representert i. Kjøper han mer i Tunisia vurderer jeg å selge.
Vår nabo Vaalco har blitt ganske aktive. De meldte for to dager siden at de hadde kjøpt seg inn et ny blokk i Elfenbenskysten med en andel på 70 % og operatørskap for 3 mill USD. Det var boret tre brønner der tidligere. Kan vel sammenlignes muligens med våre to nyeste blokker i EG. Der ble det aldri opplyst noe om pris og jeg tar det som vi rett og slett ble tildelt det sammen med det statelige oljeselskapet. Eller har jeg gått glipp av noe?
Jeg har også tidligere ytret at jeg synes det er nok nå med nye blokker uten større funn. I tillegg har vi jo to kjempestore lisenser i Gabon. Mye som skal letes etter og som krever ny seismikk. Skal man kjøpe noe mer nå må det være produksjon mener nå jeg.
Vår nabo Vaalco har blitt ganske aktive. De meldte for to dager siden at de hadde kjøpt seg inn et ny blokk i Elfenbenskysten med en andel på 70 % og operatørskap for 3 mill USD. Det var boret tre brønner der tidligere. Kan vel sammenlignes muligens med våre to nyeste blokker i EG. Der ble det aldri opplyst noe om pris og jeg tar det som vi rett og slett ble tildelt det sammen med det statelige oljeselskapet. Eller har jeg gått glipp av noe?
Jeg har også tidligere ytret at jeg synes det er nok nå med nye blokker uten større funn. I tillegg har vi jo to kjempestore lisenser i Gabon. Mye som skal letes etter og som krever ny seismikk. Skal man kjøpe noe mer nå må det være produksjon mener nå jeg.
Redigert 05.03.2025 kl 14:10
Fluefiskeren
05.03.2025 kl 14:14
3446
Triste greier, men korrigerer vi for eks. utbytte i dag er vi tross på 24-tallet. Elendig det også.
Fluefiskeren
05.03.2025 kl 16:22
3259
Nå begynner jommen meg noen å snakke om et krakk på linje med det som kom i 1929 i USA.
« Advarer om økonomisk dommedag
Trumps tollkrig kan sende verdensøkonomien ut i en økonomisk depresjon på linje med 1930-årene, mener Det internasjonale handelskammer (ICC).»
https://borsen.dagbladet.no/nyheter/advarer-om-okonomisk-dommedag/82778118
Vi begynner jo bli vant til snakket om tredje verdenskrig så man må virkelig ta i for å bli hørt.
« Advarer om økonomisk dommedag
Trumps tollkrig kan sende verdensøkonomien ut i en økonomisk depresjon på linje med 1930-årene, mener Det internasjonale handelskammer (ICC).»
https://borsen.dagbladet.no/nyheter/advarer-om-okonomisk-dommedag/82778118
Vi begynner jo bli vant til snakket om tredje verdenskrig så man må virkelig ta i for å bli hørt.
Redigert 05.03.2025 kl 16:22
Fremover
05.03.2025 kl 16:43
3204
Det ser ut til å funke med å skremme markedet. Uansett så fremstår det klart at verdien av selskapet er lagt ut til synsing. Inntektene for selskapet er jo formidable mens aksjen prises etter økonomien til noen av eierne. Muligens tvangssalg. Hvis ikke så selger man ikke for mindre enn hva den er kjøpt for. Håper panoro kjøper mye aksjer for dagen, ellers burde de bytte ut megler.
Fluefiskeren
05.03.2025 kl 16:45
3204
Brent fortsetter nedover. Så vidt jeg kan se må vi tilbake til august 2021 for å finne lavere pris. 68,88 USD fatet nå.
Foreigner
05.03.2025 kl 16:53
3195
I wonder if the market is already pricing in that the Russian oil will come back to market soon as Biff and Vlad continue their bromance?
Fremover
05.03.2025 kl 17:03
3181
Jeg skjønner ikke hvordan Saudi tenker når de øker produksjon i et marked som ikke kan ta det emot. Er det et forsøk på å skvise ut aktører som har for høy Capex?
Økning på 138' fat er ca 5 %. Brent er vel ned noe tilsvarende. Men jeg tror ikke panoro skal ned så mye som nå på sikt. När storre aksjeeiere vil ut på kjapt så burde de prøve å finne kjøpere utenfor børs. Som tidligere sagt så er ikke aksjekursen nå verdig når den er på det laveste på nesten 2 år. At markedet utnytter alle som vil ut fortest mulig burde gå inn over hver enkelt som har den samme tankegangen. Nå er volum per dag ganske mye over det som er vanlig og allikevel så klarer ikke markedet å fordøye så mye salg uten kurskolaps. Fredriksen i golden ocean har funnet en kjøper som ikke gruser aksjekursen. Panoro er vel for liten og er i feil sektor for å finne en ekstern kjøper for enkeltes aksjer.
Er rimelig sikker på en rekyl, men sannsynlig ikke opp til der vi var.
Økning på 138' fat er ca 5 %. Brent er vel ned noe tilsvarende. Men jeg tror ikke panoro skal ned så mye som nå på sikt. När storre aksjeeiere vil ut på kjapt så burde de prøve å finne kjøpere utenfor børs. Som tidligere sagt så er ikke aksjekursen nå verdig når den er på det laveste på nesten 2 år. At markedet utnytter alle som vil ut fortest mulig burde gå inn over hver enkelt som har den samme tankegangen. Nå er volum per dag ganske mye over det som er vanlig og allikevel så klarer ikke markedet å fordøye så mye salg uten kurskolaps. Fredriksen i golden ocean har funnet en kjøper som ikke gruser aksjekursen. Panoro er vel for liten og er i feil sektor for å finne en ekstern kjøper for enkeltes aksjer.
Er rimelig sikker på en rekyl, men sannsynlig ikke opp til der vi var.
Fremover
05.03.2025 kl 17:07
3207
I thought that a bromance with Putin would suspect Trump being a kommunist. Since the tolls are an interference of the free market it could be logic.
Wonder what the Republicans would react if there president was a kommunist.
Wonder what the Republicans would react if there president was a kommunist.
eyehawk
05.03.2025 kl 17:15
3207
Spøker for utbytter nå som olja er under hva selskapet har lagt inn.
Kan være lurt å ta noe av bordet her.
John er bestemt på at pengene skal investeres i oppkjøp og vekst. Holder liv i selskapet (og seg selv) lengst mulig, men utbyttekrana må strupes.
Kan være lurt å ta noe av bordet her.
John er bestemt på at pengene skal investeres i oppkjøp og vekst. Holder liv i selskapet (og seg selv) lengst mulig, men utbyttekrana må strupes.
Fluefiskeren
05.03.2025 kl 17:22
3188
Det er jo bare en liten økning. Omtrent 20 % av av hva Johan Sverdrup alene produserer.
Jeg kan jo forsåvidt forstå Saudi også. De har jo tatt en rekke kutt de siste årene for å holde oljeprisen oppe mens ikke-Opec land produserer for fullt. De har svært lav OPEX og har potensielle muligheter til å gå svært lavt hvis de setter inn noe innsats på andre måter. Skattesatsen for personer er eksempelvis kr 0.
Man skal langt fra utelukke at Trump har hatt sitt å si her også. Han ønsker lav oljepris og de to landene har jo hatt ganske nære relasjoner.
Jeg kan jo forsåvidt forstå Saudi også. De har jo tatt en rekke kutt de siste årene for å holde oljeprisen oppe mens ikke-Opec land produserer for fullt. De har svært lav OPEX og har potensielle muligheter til å gå svært lavt hvis de setter inn noe innsats på andre måter. Skattesatsen for personer er eksempelvis kr 0.
Man skal langt fra utelukke at Trump har hatt sitt å si her også. Han ønsker lav oljepris og de to landene har jo hatt ganske nære relasjoner.
Redigert 05.03.2025 kl 17:25
Fluefiskeren
05.03.2025 kl 17:48
3212
Er det noen med oversikt over hedging av oljen? De hadde det tidligere, men gikk vel delvis bort ifra det. Eller var det snakk om å ta det opp igjen? Det kunne vært greit å ha hatt svaret på nå.
Ser at BlueNord har hedget 48 % av oljeproduksjonen sin i 2025 til en gjennomsnittlig pris av 73,2 dollar. Videre har de hedget 51 % av gassproduksjonen til ca 40 €/Mwh. Vi ligger rundt der for både oljepris og gasspris. Det er veldig betryggende at de har gjort det.
Håper Panoro også har vært forutseende her.
Ser at BlueNord har hedget 48 % av oljeproduksjonen sin i 2025 til en gjennomsnittlig pris av 73,2 dollar. Videre har de hedget 51 % av gassproduksjonen til ca 40 €/Mwh. Vi ligger rundt der for både oljepris og gasspris. Det er veldig betryggende at de har gjort det.
Håper Panoro også har vært forutseende her.
99999
05.03.2025 kl 18:13
3203
Veldig positiv presentasjon av John Hamilton på DNB sin Energi konferanse i dag.
Han sa at Panoro gikk nå over fra å være et mer operativ selskap til et mer finansielt selskap.
Han mente at selskapet skulle klare å utbetale utbyttene som var lovet i år.
Ikke noe nytt om Bourdon boringen. Resultatet kommer i løpet av Q1.
Cecilie Middelfart som er en av de største eierene av Panoro var også tilstede på konferansen. Hun har kjøpt flere aksjer i det siste.
Han sa at Panoro gikk nå over fra å være et mer operativ selskap til et mer finansielt selskap.
Han mente at selskapet skulle klare å utbetale utbyttene som var lovet i år.
Ikke noe nytt om Bourdon boringen. Resultatet kommer i løpet av Q1.
Cecilie Middelfart som er en av de største eierene av Panoro var også tilstede på konferansen. Hun har kjøpt flere aksjer i det siste.
Redigert 05.03.2025 kl 18:14
Fremover
05.03.2025 kl 19:52
3058
Jeg tenker omvendt. Hvis Brent blir lav så må selskapet trigge om å beholde aksjonærer i selskapet. Heller økte utbytter og tilbakekjøp, ellers vil aksjonærer fly selskapet til andre asset. Det er slik de fleste selskapene nå opererer for å være relevant. utbytter og tilbakekjøp. Det er når aksjemarkedet/oljesektoren er høy man kan satse på utvidelser og investeringer. Slik nå så må selskapene smøre sine aksjonærer.
Fluefiskeren
05.03.2025 kl 20:25
2994
Det er helt utenkelig. Faller oljeprisen vil det etterhvert bli mindre utbytte alt annet likt.
sologsommer22
05.03.2025 kl 20:31
2985
Så lenge oljeprisen holder seg over 65 USD beholdes dagens utbytte, under det er det opp til styre mener jeg John sa. ifg presentasjonen 26.02
msmekk
05.03.2025 kl 21:37
2872
Det stemmer, ingen problem å betale ut utbyttet som annonsert ut 2025 om oljeprisen skulle komme ned på 65. Om den skulle mot formodning havne helt nede på 40-50 tallet måtte nok styret ta en prat og revurdering.
SinnaNecer'n
05.03.2025 kl 21:45
2853
Tror ikke oljeprisen skal særlig lavere. Break eaven for skifer er ca 65$ wti....og det er vel omtrent der den er nå. Det er Trumpen som styrer dette ift saudi men han ønsker nok ikke å ta kværken på skiferoljen....
Fremover
05.03.2025 kl 22:44
2797
Hvis slik, så tror jeg aksjonærer vil trekke seg bort fra selskapet.
Glücksau
05.03.2025 kl 23:13
2758
BNP Paribas fortsetter å kjøpe, største kontoen der passerte 10 mill aksjer på mandag og kjøpte opp ca. 2/3 av alle solgte aksjer denne dagen(riktignok ikke store omsetningen). Og totalt er det nå rundt om 14 mill aksjer på ulike BNP Paribas kontoer, altså økt med nesten 1 mill aksjer siste uken.
Blir spennende å se listene som kommer i morgen og fredag kveld som gjelder omsetning i går og i dag. Stinker vel lang vei at Hortulan har dumpet store mengder disse to dagene, og sikkert dratt med seg flere nervøse små investorer. På dagens lister som gjelder mandagens handel sitter Thorsen/Hortulan/Pirol igjen med rett over 2,2 mill aksjer.
Får satse på at BNP Paribas har plukket opp store mengder av de omsatte aksjene de siste par dagene også, slik at aksjene blir “tatt ut av markedet” av en større eier som ikke har til hensikt å selge unna igjen ved hver minste oppgang når det snur igjen.
Blir spennende å se listene som kommer i morgen og fredag kveld som gjelder omsetning i går og i dag. Stinker vel lang vei at Hortulan har dumpet store mengder disse to dagene, og sikkert dratt med seg flere nervøse små investorer. På dagens lister som gjelder mandagens handel sitter Thorsen/Hortulan/Pirol igjen med rett over 2,2 mill aksjer.
Får satse på at BNP Paribas har plukket opp store mengder av de omsatte aksjene de siste par dagene også, slik at aksjene blir “tatt ut av markedet” av en større eier som ikke har til hensikt å selge unna igjen ved hver minste oppgang når det snur igjen.
Ro
05.03.2025 kl 23:22
2743
Tror du Thorsen og co har finansielle problemer på andre områder?
Derfor han selger som en gal ?
Derfor han selger som en gal ?
Glücksau
05.03.2025 kl 23:40
2708
Finansielle problemer eller ikke bryr jeg meg ikke så mye om han har, men det er åpenbart at han skal ut. Bare siste uken har Hortulan AS og Pirol AS solgt ca. 1,15 mill aksjer, så handel siste dagene sier at her lempes det ut. Men vi får se på de neste par listene som kommer.
Mdg1
06.03.2025 kl 06:43
2533
Oljeprisen og dollaren faller og gir dobbeltsmell for oljeselskaper somo ikke opererer i USA. Dollar ned 5 % og oljepris ned 5%på en uke. Tror dette kan fortsette fremover og tenker at nå er tiden for å sitte med overvekt i kontanter
Fluefiskeren
06.03.2025 kl 10:21
2250
USD har ikke falt så mye som 5 %. Noe rundt 3,3 % hvis jeg ser på Nordnet sin kurve.
Brent derimot har falt 6 % så det er omtrent det dobbelte. Nå betales vel mye av kostnadene også i USD, noe som demper valutaeffekten litt. Dollaren steg en del da Trump overtok, men har altså falt ned igjen.
Det er nok sjanse for at begge deler skal synke litt mer, og så får vi håpe det snur. Vi får håpe han snur i disse tollsatsene han har satt mot land som alltid har vært USA sine venner og allierte. Han må vel nesten det hvis han vil være i nærheten av sine valgløfter rettet mot de med dårlig råd. Økte matpriser f.eks. er vel det siste de trenger.
Brent derimot har falt 6 % så det er omtrent det dobbelte. Nå betales vel mye av kostnadene også i USD, noe som demper valutaeffekten litt. Dollaren steg en del da Trump overtok, men har altså falt ned igjen.
Det er nok sjanse for at begge deler skal synke litt mer, og så får vi håpe det snur. Vi får håpe han snur i disse tollsatsene han har satt mot land som alltid har vært USA sine venner og allierte. Han må vel nesten det hvis han vil være i nærheten av sine valgløfter rettet mot de med dårlig råd. Økte matpriser f.eks. er vel det siste de trenger.
sologsommer22
06.03.2025 kl 10:26
2248
Hegnar har lagt ut ny top 50 liste for aksjene på Oslo Børs
https://www.finansavisen.no/ticker/PEN/topp50
https://www.finansavisen.no/ticker/PEN/topp50
bmw5
06.03.2025 kl 12:13
2121
Panoro trenger kjøp av flere produserende felt, men som fluefiskeren sa, ikke mer i Tunisia. I Tunisia trenger vi nå at de åpner opp for boring i de feltene Panoro har.
Det borres fremdeles i Bordon og jo lenger de holder på jo mer blir min tro på olje funn, men hvor stort funn får vi snart vite.
Vell: det er i disse tider man bør kjøpe seg opp, for etter en stor nedgang blir det antagelig en stor oppgang. Spennende er det og spennende blir det i tiden fremover.
Det borres fremdeles i Bordon og jo lenger de holder på jo mer blir min tro på olje funn, men hvor stort funn får vi snart vite.
Vell: det er i disse tider man bør kjøpe seg opp, for etter en stor nedgang blir det antagelig en stor oppgang. Spennende er det og spennende blir det i tiden fremover.
sologsommer22
06.03.2025 kl 12:40
2097
Slik jeg tolker John så er det vel først og fremst Vest Afrika som er aktuelt ved videre ekspansjon enten ved kjøp av produksjon eller fusjon
Ref. intervjuet som Finansavisen hadde med John 26.02
Ref. intervjuet som Finansavisen hadde med John 26.02
Redigert 06.03.2025 kl 12:41
Fluefiskeren
06.03.2025 kl 12:53
2061
Går litt i surr hva jeg har skrevet og hva jeg har skrevet på BWE-tråden når det gjelder denne brønnen.
Skal man stole på skissen på side 14 her virker det som de har boret helt på ytterkanten av Gamba, Det kan jo være at de har forregnet seg litt der. Det kan godt hende de boret videre til Dentale for så å ta et sidesteg lenger inn i Gamba. Da går jo tiden. Det rare er da at de ikke har meldt at de skulle ta et eventuelt sidesteg før de startet boringen. Derfor er det nok et resultat av det de fant på hovedbrønnen. De burde meldt hvis de tok det slik de gjorde på Hibiscus for noen år siden. Likevel tror jeg det er det de holder med på nå hvis de ikke har støtt på tekniske problemer. Får dessverre litt flashback til Gazania-1 som fant olje i ikke-kommersiell mengde. Der hadde de jo tekniske problemer og brønnen tok mye lengre tid enn guidet.
La oss krysse fingrene for at neste melding derfra er positiv. Det har vel nå gått omtrent to måneder siden spud. Å bore en hovedbrønn som var tørr ville aldri tatt så lang tid. Allerede på BWE sin Q4 rapport den 31. januar hadde man jo et inntrykk at de var i Gamba.
https://ml-eu.globenewswire.com/Resource/Download/74ef894a-ca5b-41ad-92e0-671ff5f00d1a
Side 14
Det har også vært snakk om at det er vært utført vertical seismic profile (VSP) i borebanen for å sammenholde med overflateseismikken for å få et bedre bilde.
Skal man stole på skissen på side 14 her virker det som de har boret helt på ytterkanten av Gamba, Det kan jo være at de har forregnet seg litt der. Det kan godt hende de boret videre til Dentale for så å ta et sidesteg lenger inn i Gamba. Da går jo tiden. Det rare er da at de ikke har meldt at de skulle ta et eventuelt sidesteg før de startet boringen. Derfor er det nok et resultat av det de fant på hovedbrønnen. De burde meldt hvis de tok det slik de gjorde på Hibiscus for noen år siden. Likevel tror jeg det er det de holder med på nå hvis de ikke har støtt på tekniske problemer. Får dessverre litt flashback til Gazania-1 som fant olje i ikke-kommersiell mengde. Der hadde de jo tekniske problemer og brønnen tok mye lengre tid enn guidet.
La oss krysse fingrene for at neste melding derfra er positiv. Det har vel nå gått omtrent to måneder siden spud. Å bore en hovedbrønn som var tørr ville aldri tatt så lang tid. Allerede på BWE sin Q4 rapport den 31. januar hadde man jo et inntrykk at de var i Gamba.
https://ml-eu.globenewswire.com/Resource/Download/74ef894a-ca5b-41ad-92e0-671ff5f00d1a
Side 14
Det har også vært snakk om at det er vært utført vertical seismic profile (VSP) i borebanen for å sammenholde med overflateseismikken for å få et bedre bilde.
Fluefiskeren
06.03.2025 kl 12:54
2073
Går litt i surr hva jeg har skrevet her og hva jeg har skrevet på BWE-tråden når det gjelder denne brønnen.
Skal man stole på skissen på side 14 her virker det som de har boret helt på ytterkanten av Gamba, Det kan jo være at de har forregnet seg litt der. Det kan godt hende de boret videre til Dentale for så å ta et sidesteg lenger inn i Gamba. Da går jo tiden. Det rare er da at de ikke har meldt at de skulle ta et eventuelt sidesteg før de startet boringen. Derfor er det nok et resultat av det de fant på hovedbrønnen. De burde meldt hvis de tok det slik de gjorde på Hibiscus for noen år siden. Likevel tror jeg det er det de holder på med nå hvis de ikke har støtt på tekniske problemer. Får dessverre litt flashback til Gazania-1 som fant olje i ikke-kommersiell mengde. Der hadde de jo tekniske problemer og brønnen tok mye lengre tid enn guidet.
La oss krysse fingrene for at neste melding derfra er positiv. Det har vel nå gått omtrent to måneder siden spud. Å bore en hovedbrønn som var tørr ville aldri tatt så lang tid uten problemer. Allerede på BWE sin Q4 rapport den 31. januar hadde man jo et inntrykk at de var i Gamba.
For sikkerhets skyld er det bare mine tanker rundt det.
Side 14
Det har også vært snakk om at det er blitt utført vertical seismic profile (VSP) i borebanen for å sammenholde med overflateseismikken for å få et bedre bilde. Det må vel ta noen dager vil jeg tro.
Skal man stole på skissen på side 14 her virker det som de har boret helt på ytterkanten av Gamba, Det kan jo være at de har forregnet seg litt der. Det kan godt hende de boret videre til Dentale for så å ta et sidesteg lenger inn i Gamba. Da går jo tiden. Det rare er da at de ikke har meldt at de skulle ta et eventuelt sidesteg før de startet boringen. Derfor er det nok et resultat av det de fant på hovedbrønnen. De burde meldt hvis de tok det slik de gjorde på Hibiscus for noen år siden. Likevel tror jeg det er det de holder på med nå hvis de ikke har støtt på tekniske problemer. Får dessverre litt flashback til Gazania-1 som fant olje i ikke-kommersiell mengde. Der hadde de jo tekniske problemer og brønnen tok mye lengre tid enn guidet.
La oss krysse fingrene for at neste melding derfra er positiv. Det har vel nå gått omtrent to måneder siden spud. Å bore en hovedbrønn som var tørr ville aldri tatt så lang tid uten problemer. Allerede på BWE sin Q4 rapport den 31. januar hadde man jo et inntrykk at de var i Gamba.
For sikkerhets skyld er det bare mine tanker rundt det.
Side 14
Det har også vært snakk om at det er blitt utført vertical seismic profile (VSP) i borebanen for å sammenholde med overflateseismikken for å få et bedre bilde. Det må vel ta noen dager vil jeg tro.
Redigert 06.03.2025 kl 13:05
Trond.heim
06.03.2025 kl 15:47
1931
Jeg spurte chatGPT:
Ja, Panoro Energy har implementert sikringsstrategier for å beskytte seg mot svingninger i oljeprisen. I fjerde kvartal 2024 hadde selskapet sikringsavtaler som dekket 490 000 fat med en gjennomsnittlig gulvpris på 70,9 USD per fat gjennom en kombinasjon av collars og swaps.  I august 2023 hadde Panoro sikringer for 100 000 fat med en gulvpris på 79 USD per fat og en takpris på 84,28 USD per fat.  Ifølge selskapets årsrapport for 2022 opererer Panoro et sikringsprogram for å strategisk sikre en del av sine 2P oljereserver mot prisfall, for å beskytte sin evne til å betjene gjeldsforpliktelser og finansiere driften. 
Sier ikke noe om 2025
Ja, Panoro Energy har implementert sikringsstrategier for å beskytte seg mot svingninger i oljeprisen. I fjerde kvartal 2024 hadde selskapet sikringsavtaler som dekket 490 000 fat med en gjennomsnittlig gulvpris på 70,9 USD per fat gjennom en kombinasjon av collars og swaps.  I august 2023 hadde Panoro sikringer for 100 000 fat med en gulvpris på 79 USD per fat og en takpris på 84,28 USD per fat.  Ifølge selskapets årsrapport for 2022 opererer Panoro et sikringsprogram for å strategisk sikre en del av sine 2P oljereserver mot prisfall, for å beskytte sin evne til å betjene gjeldsforpliktelser og finansiere driften. 
Sier ikke noe om 2025
Fluefiskeren
06.03.2025 kl 16:05
1924
Takker. Håper en større andel for 2025. Den er jo mest interessant. Håper de har økt hedgen litt og beholdt prisen på omtrent 70 USD pr. fat.
Tittet litt etter det, men finner ikke noe om det. Det er veldig viktig nå som mange venter at oljeprisen vil falle ytterligere.
« Citi: Oljeprisen kan stupe
Citi advarer oljeprodusenter om å sikre seg mot prisfall. «Trump ønsker, trenger og vil insistere på lavere energipriser,» skriver meglerhuset»
https://www.finansavisen.no/energi/2025/03/06/8247980/citi-oljeprisen-kan-stupe
Tittet litt etter det, men finner ikke noe om det. Det er veldig viktig nå som mange venter at oljeprisen vil falle ytterligere.
« Citi: Oljeprisen kan stupe
Citi advarer oljeprodusenter om å sikre seg mot prisfall. «Trump ønsker, trenger og vil insistere på lavere energipriser,» skriver meglerhuset»
https://www.finansavisen.no/energi/2025/03/06/8247980/citi-oljeprisen-kan-stupe
SinnaNecer'n
06.03.2025 kl 16:38
1971
Da vet vi ikke noe om hedging strategi for året.....når vil vi eventuelt få dette på plass. Vi kan jo bare håpe at programmet er videreført.
Fremover
06.03.2025 kl 18:22
1968
Nå snakkes det som om det er krisemaksimering. Selskapet går bra, det er verre med aksjemarkedet Og enkelte eiere.
Redigert 06.03.2025 kl 18:40