Panoro. Tid for å høste i 2025.

Fluefiskeren
PEN 30.12.2024 kl 23:05 114657

På oppfordring siden den gamle tråden gjaldt 2024 og var blitt temmelig lang.

Børsåret 2024 er over og det har vært et år med stor aktivitet for Panoro. Utbyggingen av Hibiscus/Ruche møtte på store utfordringer gjennom problemer med flunkende nye ESP-er fra Baker Hughes. En etter en er de byttet ut med konvensjonelle ESPer og det har krevd at boreriggen har vært på plass. Dette førte til store forsinkelser, men sluttresultatet ble meget bra. Det ble gjort et nytt funn i Hibiscus South som viste seg å inneholde betydelig mer olje enn estimert. I tillegg fikk vi en utvidelse av Hibiscusfeltet slik at vi har en signifikant økning i reserver. Det ble boret totalt åtte brønner i stedet for de stipulerte 6 brønner og resultatet fra borekampanjen ble over 30 000 bopd slik at produksjonen på Dussafu nå er minst 40 000 bopd gross.

Da gjenstår bare en letebrønn på Dussafu før hele borekampanjen avsluttes i februar. Som kjent gjelder det Bourbon som ligger i nærheten av de produserende feltene og kan betegnes som en ILX-brønn. Estimerte prospektive ressurser er 29 mmbbl hvilket jeg tror er konservativt satt. Det er ikke oppgitt COS, men den bør være rimelig høy. Dette er samme formasjoner som tidligere og som JV har vist de har god kunnskap om.

Ellers kan vi se på 2025 som året hvor det skal høstes. Vi har sådd og avlingen ble bra. Det er oppnådd å nå målet på full kapasitet på FPSO-en. Veien videre ved eventuell fase to og eventuelt funn på Bourdon blir spennende å se hvordan de løser. Det blir ikke i 2025. Kanskje i 2026.

Det er Dussafu som i høy grad bærer selskapet nå, men mye spennende vil også skje i Ekvatorial-Guinea. Ikke i 2025 riktignok etter at de to infillbrønnene er satt i produksjon. Dette er året for lavere capex og økte utbytter.

For å oppsummere 2024 steg PEN med 2,81 %. I tillegg kommer utbytter på samlet 1,708 kr. Likevel noe lavere samlet avkastning enn om vi hadde satt pengene på høyrentekonto.😒

Det er langtfra bare PEN av oljeaksjene som har hatt en heller laber kursutvikling i år. Enengiindeksen er ned 5,09 %.

Så får vi bare håpe på en oljepris som gir et bra 2025.

Link til forrige tråd:

https://www.finansavisen.no/forum/thread/165814/view/6288757
Redigert 31.12.2024 kl 11:14 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
09.03.2025 kl 20:17 3916

Det blir en interessant uke. Vil oppgangen holde seg? Hvilken vei går oljeprisen? Den falt forøvrig en del etter børslukk på fredag.

Oppgangen var bra, men den kom fra en utbombet kurs. Det er lov å håpe på tredagersregelen som i praksis ofte er todagersregelen.

Og mest spennende er det om de blir gitt sjansen til et sidesteg. Det er Maraton som skal ha den i mars i EG før den i juli skal til Etame Marine lisensen som grenser til Dussafu. De har fått mange forlengelser så det er ingen selvfølge at de får enda en. Skal den flyttes må de først foreta «plug and abandonment». Det varierer vel hvor lang tid det tar, men er den ikke flyttet i løpet av neste uke kan vi vel nesten konkludere med sidesteg?

Det er veldig viktig med sidesteget mhp. videre planer med Bourdon. Og det vil jo være veldig bra for oss hvis de da kommer med et estimat for størrelse. Blir det som jeg håper vil det kunne bli en ny trigger.

Men uansett. Hvor herlig var ikke meldingen på fredag! Vi hadde tørr brønn i EG i høst så dette var viktig.

Redigert 09.03.2025 kl 20:35 Du må logge inn for å svare
Trond.heim
09.03.2025 kl 21:57 3794

Det er vel betydelig mindre press på riggmarkedet i dag med hensyn til ledig kapasitet. Det er ikke slik at vi er heldige om vi får tak i en rigg, men riggselskapene er heldige dersom de får oppdrag.
msmekk
09.03.2025 kl 22:11 3770

Vil forundre meg om ikke Panoro stiger videre fra imorgen. Tar en dag eller to før virkeligheten siger inn hos større investorer, men de har nå hatt helgen til å få bekreftet med egne regnestykker at her er det muligheter og bare å laste opp. Tipper over 5% opp imorgen!
Fluefiskeren
09.03.2025 kl 22:27 3734

Norve har oppdrag ut april 2026, og det er jo den vi vil ha siden den ligger der allerede. Vaalco har også opsjoner så det kan godt hende det tar lenger tid. De skal ha fire brønner med opsjon på fire til.
Fremover
10.03.2025 kl 15:23 3309

Hva skal man si, var det bare et blaff for aksjen. Slik markedet ser ut så er de fleste aksjene avhengig av konstant handel. Panoro i dag starter med liten volum og med en gang så oppstår tvilen.
Når kommer overbevisende mengder kjøpere inn i Panoro?
Vi får utbytte 4 ganger i året som nominelt senker aksjekursen tilsvarende, og der i mellom hva?
I dag økte brent frem til kl 13:30 uten at Panoro fulgte med. Med en gang olja dykker så fulger Panoro ned.
Det ble visst nok bare 1 dags oppgang på nyheten denne gangen og
Fluefiskeren
10.03.2025 kl 15:32 3291

Ja, det var ikke så lenge vi kunne hygge oss. 2,66 % ned og godt ned på 25- tallet igjen. Kun QEC er dårligere. Skal vi skylde på noe så er det de som selger PEN. aksjer. Altså våre medaksjonærer. Rart de har kjøpt PEN når de mener den ikke engang er verdt 26 kr.
kvirrevi
10.03.2025 kl 16:07 3221

Basert på det som er meldt fra BWE/PEN om oljefunnet på Bourdon, er det mulig å ha noen formening om hvilket intervall i antall mill. fat olje funnet kan være i, eller er det helt umulig å si noe om det foreløpig?
Fluefiskeren
10.03.2025 kl 16:18 3200

Jeg hadde noen tanker om det som jeg delte på fredag, men det blir for det meste tipping.
sologsommer22
10.03.2025 kl 16:20 3193

EQNR opp 4%, AKBP opp 2%, og PEN faller 3%? Det gir jo ingen mening!

Her må det skje noe. Selskapet må virkelig ta grep for å få opp omsetningen og løfte børsverdien tilbake over 30 kr så fort som mulig. Dette er rett og slett pinlig!
Fluefiskeren
10.03.2025 kl 16:27 3170

Hvilke grep vil du foreslå uten at de blir gjort til latter?

Og omsetningen er større enn i sammenlignbare selskaper som BWE, PNOR og OKEA. .
99999
10.03.2025 kl 16:59 3096

Investeringskostnadene faller mye i 2025 og resultatet øker. Resultatet er selvfølgelig avhengig av hva oljeprisen blir framover.

Det er sannsynlig at det kommer et oppkjøp av andeler av oljefelt en gang i framtiden.

Alltid noen oljeselskaper som begynner å slite, når oljeprisen faller og må selge noe av porteføljen.
Ro
10.03.2025 kl 17:23 3043

Hortulan ferdig med nedsalget sitt da tro?
Fluefiskeren
10.03.2025 kl 17:28 3024

Ja, det var jo akkurat det som skjedde når vi kjøpte Tullow sine andeler på Ceiba/Okume og Dussafu.
sologsommer22
10.03.2025 kl 19:53 2860

Det var nok ikke Simen Thorsen/HORTULAN AS som stod for det store nedsalget. Han har tydeligvis kommet til fornuft.
Salget var i hovedsak foretatt av diverse STOREBRAND fond både 3 og 4 mars.

De lever vel av kurtasje og er ikke så opptatt av P/E og NAV i enkeltbedrifter
Redigert 10.03.2025 kl 19:54 Du må logge inn for å svare
msmekk
10.03.2025 kl 21:54 2724

Teodor Svend Nilsen øker Panoro fra 35 til 38kr i morgendagens Finans avis. Klart Kjøp!
sologsommer22
11.03.2025 kl 09:35 2449

Storebrand fond fortsatte nedsalget forrige torsdag, DNB Markets hadde også igjen noen aksjer og hengte seg på nedsalget.

Går ut fra at begge ble ferdig med å lempe ut resterende aksjer fredag. Det får vi vite i kveld

Likevel positivt at top 50 økte med over 436.000 aksjer der begge de to største aksjonærene deltok
Redigert 11.03.2025 kl 09:40 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
11.03.2025 kl 14:28 2175

Noen som har noen mening om hvilken betydning fallende USD mot NOK har får utbyttet.

Negativt eller nøytralt?
kvirrevi
11.03.2025 kl 15:09 2102

Vi vet nå at PAN/BWE har gjort et større oljefunn på Bourdon, men ettersom det er så stor usikkerhet ift hvor stort funnet er blir det nesten som et nytt funn å regne når BWE får estimert størrelsen på funnet. Det fremstår som uklart for meg hva som vil bli gjort nå i første omgang for å beregne størrelsen på funnet.
SinnaNecer'n
11.03.2025 kl 15:23 2076

Den eneste måten å gjøre et sikkert volumestimat på er å borre avgrensningsbrønn. Dersom riggen ikke flyttes snart vil det kanskje bety at brønnen er igang....la oss håpe. Tror som tidligere nevnt at volumet er større enn pre drill estimatet på 29Mmboe.
sologsommer22
I går kl 09:29 1718

Sundt as kjøpte nye 240.000 aksjer på sist fredag. Pirol as og Hortulan as er også tilbake på kjøperlisten
Største selger var en meglerkonto hos Danske bank

Totalt økte top 50 med 382.000 aksjer og er nå oppe i 67%
Fluefiskeren
I går kl 10:44 1586

Dollar svekker seg mot andre valutaer. F.eks. hele 5 % mot NOK så langt i mars. Svakere dollar betyr som regel høyere oljepris uten at vi har sett noe av det.
Fremover
I går kl 10:59 1554

Vi så heller ikke noe av stigende utbytter i hele 2024. Samme kronebeløp hver gang til tross for at USD- NOK burde ha gitt større utbytte i nok. gjennom året.
Redigert i går kl 12:30 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
I går kl 11:42 1482

Var innom for å se om Norve fortsatt ligger på plass. Det gjør den. Tok et sveip opp til EG og ser det er lifting til Seaways Liberty.

Det har vært to liftings i Gabon pluss denne i EG i år. I følge guidingen gitt ved Q4 skulle vi bare ha en lien lifting i Q1. Da er vi ikke med på denne liftingen som foregår nå, og videre må den ene i Gabon være en myndighets lifting.
Redigert i går kl 11:43 Du må logge inn for å svare
bmw5
I går kl 12:02 1448

Norve borerigg ligger fortsatt på bordon feltet og borer om det er et sidesteg eller 2 vites ikke, men et stort oljefelt ser det ut som det kan bli\ er, kanskje det største i dussafu klusteret. Ja vi har noe å glede oss til forhåpentlig vis når vurdering av feltet er ferdig og publisert. Spennende blir det okke som.
Redigert i går kl 14:15 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
I går kl 12:18 1413

Det er vel i dag det mest sannsynlig er utbetaling av utbytte.

«Payment date: On or about 12 March 2024»
Ro
I går kl 13:55 1281

Husker ikke hva som ble sagt ..Skulle vurdering av størrelse på funnet komme ila Q1 ..?
sologsommer22
I går kl 14:08 1257

Grok sier:
Panoros CEO, John Hamilton, meldte 7. mars 2025 at Bourdon-funnet i Dussafu-lisensen kan danne grunnlaget for et nytt utviklingscluster. Dette antyder en betydelig større ressurs enn de tidligere estimerte 30 MMbbls. Med en hydrokarbonkolonne på 45 meter (34 meter netto olje) – den største oppdaget i Dussafu til nå – peker alt mot et funn i størrelsesorden 50–100 MMbbls eller mer. Tilleggsprospekter på blokken kan løfte det totale clusterets verdi ytterligere. Spennende tider for Panoro!
Redigert i går kl 14:09 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
I går kl 14:14 1237

Nei, det har ikke vært sagt. Hvis det blir sidesteg blir nok størrelsen estimert etter at det er ferdig. Her ligger det nok først og fremst på Borr Drilling hvorvidt BWE får forlenget kontrakten. Det får vi håpe skjer, men jeg tviler på at det blir meldt. Ikke kjempeimponert over informasjonsstrømmen.
Fluefiskeren
I går kl 16:07 1059

På Nordea står de som Ikke bokført og resevert. Vet ikke hva det beryr, men det betyr nok at de ikke er renteløpende tenker jeg.

Det kan ikke være lite bankene tjener på disse forsinkelsene ved hver transaksjon som jo egentlig skjer ved et tastetrykk. Må alltid tenke et par dager frem før pengene er tilgjengelig til konto jeg overførte til.
Trond.heim
I går kl 22:43 792

Ingen sokal være emosjonell i aksjemarkedet.
På tross av det opplever jeg at det er litt trist at mange ikke er i stand til å se at Pen er lavt priset.
Ro
I dag kl 09:07 512

Fortsatt noe nedsalg i Pen ser d ut til. De selskapene jeg har på min liste går alle opp 0,5-3.5% idag. Pen derimot står på stedet vil. Heldigvis er selskapet ok, så dette snur,men surt å ikke øke..
Edit: Da gikk d noen aksjer og kursen vender opp 😁
Redigert i dag kl 09:10 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
I dag kl 09:22 479

Ganske mye og det. 1,56 % opp.

Men BWE har gått mye bedre enn PEN etter funnet bortsett fra første dag. Så er det vel kanskje enda viktigere for dem.
bmw5
I dag kl 09:54 402

Panoro er en godt drevet selskap med et bra utbytte som kan bli enda bedre de neste årene og av den grunn har kjøp på den lave kursen antagelig vert og er en god investering. Det Pen trenger nå er kjøp av et produserende felt samt større produksjon i Tunisia.
Med hensyn til hva som foregår på bourdon blir det spennende de neste ukene før fremleggelsen av resultatet.
sologsommer22
I dag kl 11:19 286

Mandag var det de to største eierne som stod øverst på kjøpslisten. DnbM , Hortulan og Storebrand fond var også kjøpere over 40k aksjer
GOLDMAN SACHS & CO. LLC var klart største selger. De kvittet seg med over 720.000

Top 50 økte med ca 110k aksjer
Fluefiskeren
I dag kl 12:39 153

Kursutviklingen så langt i år har vært stusselig. Har sammenlignet med noen andre

DNO: 16,0 %
BWE: 14,3 %
QEC: 8,1 %
Akrbp: 1,6 %
EQNR: - 5,6 %
PEN: - 7,8 %
VAR: - 14, 0%
OKEA: -14,2 %.

Dette kan vi ikke være bekjent av. Ferdigstillelse av Hibuscus/Ruche samt funn av Bourdon har gitt negativ utteling. Vi ser det er helt anderledes for BWE, og det enda de har boret tørt online Namibia. PEN har utbetalt utbytte uten at dette har særlig utslag på dette.

EDIT: Og det bare fortsetter i dag. Nest dårligste i energiindeksen.

Nå må vi få et omslag snart. Kan ikke huske at aksjen har underprestert slik over en lengre periode mens jeg har vært aksjonær. Og det er lenge.

Skulle likt å se en forklaring på dette.

Redigert i dag kl 12:45 Du må logge inn for å svare