Panoro. Tid for å høste i 2025.

Fluefiskeren
PEN 30.12.2024 kl 23:05 117381

På oppfordring siden den gamle tråden gjaldt 2024 og var blitt temmelig lang.

Børsåret 2024 er over og det har vært et år med stor aktivitet for Panoro. Utbyggingen av Hibiscus/Ruche møtte på store utfordringer gjennom problemer med flunkende nye ESP-er fra Baker Hughes. En etter en er de byttet ut med konvensjonelle ESPer og det har krevd at boreriggen har vært på plass. Dette førte til store forsinkelser, men sluttresultatet ble meget bra. Det ble gjort et nytt funn i Hibiscus South som viste seg å inneholde betydelig mer olje enn estimert. I tillegg fikk vi en utvidelse av Hibiscusfeltet slik at vi har en signifikant økning i reserver. Det ble boret totalt åtte brønner i stedet for de stipulerte 6 brønner og resultatet fra borekampanjen ble over 30 000 bopd slik at produksjonen på Dussafu nå er minst 40 000 bopd gross.

Da gjenstår bare en letebrønn på Dussafu før hele borekampanjen avsluttes i februar. Som kjent gjelder det Bourbon som ligger i nærheten av de produserende feltene og kan betegnes som en ILX-brønn. Estimerte prospektive ressurser er 29 mmbbl hvilket jeg tror er konservativt satt. Det er ikke oppgitt COS, men den bør være rimelig høy. Dette er samme formasjoner som tidligere og som JV har vist de har god kunnskap om.

Ellers kan vi se på 2025 som året hvor det skal høstes. Vi har sådd og avlingen ble bra. Det er oppnådd å nå målet på full kapasitet på FPSO-en. Veien videre ved eventuell fase to og eventuelt funn på Bourdon blir spennende å se hvordan de løser. Det blir ikke i 2025. Kanskje i 2026.

Det er Dussafu som i høy grad bærer selskapet nå, men mye spennende vil også skje i Ekvatorial-Guinea. Ikke i 2025 riktignok etter at de to infillbrønnene er satt i produksjon. Dette er året for lavere capex og økte utbytter.

For å oppsummere 2024 steg PEN med 2,81 %. I tillegg kommer utbytter på samlet 1,708 kr. Likevel noe lavere samlet avkastning enn om vi hadde satt pengene på høyrentekonto.😒

Det er langtfra bare PEN av oljeaksjene som har hatt en heller laber kursutvikling i år. Enengiindeksen er ned 5,09 %.

Så får vi bare håpe på en oljepris som gir et bra 2025.

Link til forrige tråd:

https://www.finansavisen.no/forum/thread/165814/view/6288757
Redigert 31.12.2024 kl 11:14 Du må logge inn for å svare
joasoze
I går kl 12:45 943

Virkeligheten vinner alltid til slutt, så hvis du mener at aksjen er underpriset og vil bevise det, så kjøp litt og litt over tid og bli belønnet.
Fremover
I går kl 13:21 883

Det var slik tidligere at tradere eller algo screenet ordreboka etter brent bevegelser. I det siste så ser det heller ut til å følge andre premisser. Ofte beveger seg alt i oljesektoren noenlunde likt med hverandre. I dag er programmeringen om å selge ned kursen i små porsjoner
Paypal
I går kl 15:56 726

Tviler på at det er småtradere som klarer å styre denne såpass. Det kan heller være noen større som tror hele selskapet blir kjøpt opp. Enkelte såkalte eksperter har jo kursmål på nesten det dobbelte av dagens kurs, slik at en mulig teori om oppkjøp ikke er grepet helt ut av luften. Men på dette viset vil jo småaksjonærer fortsette å selge inntil de ikke har flere aksjer igjen.

For min del har jeg tid til å vente.
sologsommer22
I går kl 16:08 691

THE NORTHERN TRUST COMP. startet nedsalget på tirsdag da de solgte 447k aksjer. De hadde da en rest på 3433k aksjer så de har mye å ta av om de skal ut av aksjen.
BNP PARIBAS og Storebrand fond var de største kjøperne

Topp 50 ble redusert med 90k aksjer men hadde likevel 67,03% av aksjene
Redigert i går kl 16:12 Du må logge inn for å svare
JUICEitUP
I går kl 16:17 661

Jeg hadde aldri i min villeste fantasi kunne forestille meg et marked som er så lite rasjonelt. Vi er nå inne i det som kommer til å bli selskapets aller best år noen sinne med en vill inntjening, selv med oljepris på 70 dollar. At aksjen da skal formelig gruses, mens alt annet går opp er så utenfor fatteevne at jeg gir opp. Jeg er klar over at det er mange utålmodige aksjonærer i PEN, men det må da være måte på.

Ikke rart at de store akkumulerer det remmer og tøy kan holde, men uten å presse kursen oppover. BNP Paribas går nok over flaggegrensen på 15% ganske snart. Akkumuleringen til Sundt og BNP Paribas forteller meg at det er noe i gjære for ellers hadde de ikke satset så tungt på en enkelt aksje.

Jeg har også tid til å vente så min frustrasjon går mest på min egen manglende forståelse for hvordan dette er mulig.
Fluefiskeren
I går kl 16:27 633

Kjenner meg igjen. Vi er tydeligvis helt enige. Funderer på å kjøpe mer nå, men det var dette med fremtidens oljepris da.

Vi har jo gjort oljefunn som av Panoro omtales som signifikant og som BWE kaller Substantial. Er jo veldig spennende hvor vi lander, men når det ikke betyr noe for kursen mer enn en dag eller to blir det litt kjedelig. Likevel at det vel noen som fortsatt ser på produksjon og reserver når de vurderer hvilket oljeselskap de skal kjøpe i håper jeg. Eller er det kun utbytte man tenker på? Da er det jo viktig å huske at utbyttet er avhengig av hvor bra selskapet går.
upsidedown
I går kl 17:53 518

Q4 var et vendepunkt. Første kvartal på 12 måneder PEN har levert over analytikernes forventninger og det er et viktig skritt i riktig retning.
Redigert i går kl 17:55 Du må logge inn for å svare
Fremover
I går kl 19:14 425

Slik aksjemarkedet fungerer så er det follow the money.
Grunn til pen sin svake aksjekurs er at mange flere har solgt seg ut enn kjøpt seg inn. Hvorfor, tja markert ser vel ikke at gevinstene kommer i drt første. Så ja, de store akkumuleres i det stille. Og når kursen tar av så blir det fomo som betaler for kursøkning. Om det vedvarer vet jeg ikke. Er det noen som har regnet på inntjening for kongsberggruppen om når de kan cash inn for produksjon?
Tror ikke kursen kan forsvare inntjening på lik linje med Tesla ikke kan det. Men i aksjemarkedet så funker det med ekstreme kursbevegelse. Til og med NEL går opp grunnet kapitaltilførsel. Skal den brukes til aksjeeierne? Nope. Allikevel gar kursen I en utbombet aksje.
Trond.heim
I går kl 19:31 387

Må ikke glemme at ca. 191 000 fat liftet i Q4 ble inntektsført i Q1.
99999
I går kl 19:54 355

DNB er positive til aksjen. De har kursmål 38kr.
upsidedown
I går kl 20:12 325

Forventningene til inntekter er drøyt 480 mill i Q1 2025. Q4 2024 kom ut med 1,21 mrd.

Utover de 191.000 Trond.heim nevner er det planlagt en lifting i Q1 på 189.000 fat, så lander trolig rundt 300 mill i inntekter. Blir litt soft og det er trolig dette som prises inn nå.
Redigert i går kl 20:28 Du må logge inn for å svare
upsidedown
I går kl 21:04 241

BNP Paribas har 12,02 % på topp 50. De har et par kontoer under topp 50 så de kan være rundt 12,30 per nå.
upsidedown
I går kl 22:53 130

Etter siste oppdatering er Cobas Asset Management største eier i PEN med 12,43 %. Det kan være noe mer om de har flere tradingkontoer under topp 50, men er i tvil da et par kontoer er nullet ut den siste tiden.

Dette var status onsdag utenfor topp 50:

2. BNP PARIBAS
+20 000
↑ 0,0171%
290 000
0,25%

6. BNP PARIBAS FINANCIAL MARKETS
-7 066
↓ -0,0060%
186 039
0,16%

Sundt er skjøvet ned på andreplass med sine 12,40…
Redigert i går kl 23:04 Du må logge inn for å svare