Panoro. Tid for å høste i 2025.

Fluefiskeren
PEN 30.12.2024 kl 23:05 120209

På oppfordring siden den gamle tråden gjaldt 2024 og var blitt temmelig lang.

Børsåret 2024 er over og det har vært et år med stor aktivitet for Panoro. Utbyggingen av Hibiscus/Ruche møtte på store utfordringer gjennom problemer med flunkende nye ESP-er fra Baker Hughes. En etter en er de byttet ut med konvensjonelle ESPer og det har krevd at boreriggen har vært på plass. Dette førte til store forsinkelser, men sluttresultatet ble meget bra. Det ble gjort et nytt funn i Hibiscus South som viste seg å inneholde betydelig mer olje enn estimert. I tillegg fikk vi en utvidelse av Hibiscusfeltet slik at vi har en signifikant økning i reserver. Det ble boret totalt åtte brønner i stedet for de stipulerte 6 brønner og resultatet fra borekampanjen ble over 30 000 bopd slik at produksjonen på Dussafu nå er minst 40 000 bopd gross.

Da gjenstår bare en letebrønn på Dussafu før hele borekampanjen avsluttes i februar. Som kjent gjelder det Bourbon som ligger i nærheten av de produserende feltene og kan betegnes som en ILX-brønn. Estimerte prospektive ressurser er 29 mmbbl hvilket jeg tror er konservativt satt. Det er ikke oppgitt COS, men den bør være rimelig høy. Dette er samme formasjoner som tidligere og som JV har vist de har god kunnskap om.

Ellers kan vi se på 2025 som året hvor det skal høstes. Vi har sådd og avlingen ble bra. Det er oppnådd å nå målet på full kapasitet på FPSO-en. Veien videre ved eventuell fase to og eventuelt funn på Bourdon blir spennende å se hvordan de løser. Det blir ikke i 2025. Kanskje i 2026.

Det er Dussafu som i høy grad bærer selskapet nå, men mye spennende vil også skje i Ekvatorial-Guinea. Ikke i 2025 riktignok etter at de to infillbrønnene er satt i produksjon. Dette er året for lavere capex og økte utbytter.

For å oppsummere 2024 steg PEN med 2,81 %. I tillegg kommer utbytter på samlet 1,708 kr. Likevel noe lavere samlet avkastning enn om vi hadde satt pengene på høyrentekonto.😒

Det er langtfra bare PEN av oljeaksjene som har hatt en heller laber kursutvikling i år. Enengiindeksen er ned 5,09 %.

Så får vi bare håpe på en oljepris som gir et bra 2025.

Link til forrige tråd:

https://www.finansavisen.no/forum/thread/165814/view/6288757
Redigert 31.12.2024 kl 11:14 Du må logge inn for å svare
joasoze
14.03.2025 kl 12:45 2549

Virkeligheten vinner alltid til slutt, så hvis du mener at aksjen er underpriset og vil bevise det, så kjøp litt og litt over tid og bli belønnet.
Fremover
14.03.2025 kl 13:21 2490

Det var slik tidligere at tradere eller algo screenet ordreboka etter brent bevegelser. I det siste så ser det heller ut til å følge andre premisser. Ofte beveger seg alt i oljesektoren noenlunde likt med hverandre. I dag er programmeringen om å selge ned kursen i små porsjoner
Paypal
14.03.2025 kl 15:56 2332

Tviler på at det er småtradere som klarer å styre denne såpass. Det kan heller være noen større som tror hele selskapet blir kjøpt opp. Enkelte såkalte eksperter har jo kursmål på nesten det dobbelte av dagens kurs, slik at en mulig teori om oppkjøp ikke er grepet helt ut av luften. Men på dette viset vil jo småaksjonærer fortsette å selge inntil de ikke har flere aksjer igjen.

For min del har jeg tid til å vente.
sologsommer22
14.03.2025 kl 16:08 2295

THE NORTHERN TRUST COMP. startet nedsalget på tirsdag da de solgte 447k aksjer. De hadde da en rest på 3433k aksjer så de har mye å ta av om de skal ut av aksjen.
BNP PARIBAS og Storebrand fond var de største kjøperne

Topp 50 ble redusert med 90k aksjer men hadde likevel 67,03% av aksjene
Redigert 14.03.2025 kl 16:12 Du må logge inn for å svare
JUICEitUP
14.03.2025 kl 16:17 2265

Jeg hadde aldri i min villeste fantasi kunne forestille meg et marked som er så lite rasjonelt. Vi er nå inne i det som kommer til å bli selskapets aller best år noen sinne med en vill inntjening, selv med oljepris på 70 dollar. At aksjen da skal formelig gruses, mens alt annet går opp er så utenfor fatteevne at jeg gir opp. Jeg er klar over at det er mange utålmodige aksjonærer i PEN, men det må da være måte på.

Ikke rart at de store akkumulerer det remmer og tøy kan holde, men uten å presse kursen oppover. BNP Paribas går nok over flaggegrensen på 15% ganske snart. Akkumuleringen til Sundt og BNP Paribas forteller meg at det er noe i gjære for ellers hadde de ikke satset så tungt på en enkelt aksje.

Jeg har også tid til å vente så min frustrasjon går mest på min egen manglende forståelse for hvordan dette er mulig.
Fluefiskeren
14.03.2025 kl 16:27 2237

Kjenner meg igjen. Vi er tydeligvis helt enige. Funderer på å kjøpe mer nå, men det var dette med fremtidens oljepris da.

Vi har jo gjort oljefunn som av Panoro omtales som signifikant og som BWE kaller Substantial. Er jo veldig spennende hvor vi lander, men når det ikke betyr noe for kursen mer enn en dag eller to blir det litt kjedelig. Likevel at det vel noen som fortsatt ser på produksjon og reserver når de vurderer hvilket oljeselskap de skal kjøpe i håper jeg. Eller er det kun utbytte man tenker på? Da er det jo viktig å huske at utbyttet er avhengig av hvor bra selskapet går.
upsidedown
14.03.2025 kl 17:53 2124

Q4 var et vendepunkt. Første kvartal på 12 måneder PEN har levert over analytikernes forventninger og det er et viktig skritt i riktig retning.
Redigert 14.03.2025 kl 17:55 Du må logge inn for å svare
Fremover
14.03.2025 kl 19:14 2029

Slik aksjemarkedet fungerer så er det follow the money.
Grunn til pen sin svake aksjekurs er at mange flere har solgt seg ut enn kjøpt seg inn. Hvorfor, tja markedet ser vel ikke at gevinstene kommer i det første. Så ja, de store akkumulerer i det stille. Og når kursen tar av så blir det fomo som betaler for kursøkning. Om det vedvarer vet jeg ikke. Er det noen som har regnet på inntjening for kongsberggruppen om når de kan cash inn for produksjon?
Tror ikke kursen kan forsvare inntjening på lik linje med Tesla ikke kunne det. Men i aksjemarkedet så funker det med ekstreme kursbevegelse. Til og med NEL går opp grunnet kapitaltilførsel. Skal den brukes til aksjeeierne? Nope. Allikevel går kursen i en utbombet aksje.
Redigert 15.03.2025 kl 10:42 Du må logge inn for å svare
Ro
14.03.2025 kl 19:26 2001

Ja, men Q1 2025 blir vel dårlig pga veldig lite lifting?
Trond.heim
14.03.2025 kl 19:31 1990

Må ikke glemme at ca. 191 000 fat liftet i Q4 ble inntektsført i Q1.
99999
14.03.2025 kl 19:54 1957

DNB er positive til aksjen. De har kursmål 38kr.
upsidedown
14.03.2025 kl 20:12 1925

Forventningene til inntekter er drøyt 480 mill i Q1 2025. Q4 2024 kom ut med 1,21 mrd.

Utover de 191.000 Trond.heim nevner er det planlagt en lifting i Q1 på 189.000 fat, så lander trolig rundt 300 mill i inntekter. Blir litt soft og det er trolig dette som prises inn nå.
Redigert 14.03.2025 kl 20:28 Du må logge inn for å svare
upsidedown
14.03.2025 kl 21:04 1839

BNP Paribas har 12,02 % på topp 50. De har et par kontoer under topp 50 så de kan være rundt 12,30 per nå.
upsidedown
14.03.2025 kl 22:53 1727

Etter siste oppdatering er Cobas Asset Management største eier i PEN med 12,43 %. Det kan være noe mer om de har flere tradingkontoer under topp 50, men er i tvil da et par kontoer er nullet ut den siste tiden.

Dette var status onsdag utenfor topp 50:

2. BNP PARIBAS
+20 000
↑ 0,0171%
290 000
0,25%

6. BNP PARIBAS FINANCIAL MARKETS
-7 066
↓ -0,0060%
186 039
0,16%

Sundt er skjøvet ned på andreplass med sine 12,40…
Redigert 14.03.2025 kl 23:04 Du må logge inn for å svare
ks1977
15.03.2025 kl 08:43 1515

"I det siste"? Du har jo mast om dette ganske så lenge - riktignok under et annet nick - så så veldig nytt kan det vel ikke være?
bmw5
I dag kl 09:38 981

Det bores fortsatt i bourdon feltet, kanskje er det mer olje enn estimert. Snart får vi svaret,
Foreigner
I dag kl 09:42 961

BWE is creeping up. Someone is placing their bets that the find on Bourdon is well over expectations
sologsommer22
I dag kl 09:59 911

Lytt til John en gang til og sett det i sammenheng med det som skjer i Gabon nå: https://www.youtube.com/watch?v=k2a5zKFKYa0
Spol til ca. 22 min ut i videoen

M&A er absolutt på agendaen. De må først finne størrelsen på det nye funnet !

Fluefiskeren
I dag kl 10:25 844

Uka åpner på samme måte som forrige uke. De andre oljeaksjene drar fra. Kun QEC dårligere enn PEN så langt.

Når skal dette ta slutt?
Fluefiskeren
I dag kl 11:20 730

Det går fremover i Sør-Afrika:

«16 October 2024 | Client: Panoro 2B Limited
Panoro 2B Limited (Panoro) has lodged an application for an Exploration Right with the Petroleum Agency South Africa (PASA), on behalf of the Department of Mineral Resources and Energy (DMRE), in terms of Section 79 of the Minerals and Petroleum Resources Development Act, 2002 (No. 28 of 2002) (MPRDA) (Reference 12/3/376). The exploration area includes 662 properties over an area of ~ 1 427 km2 located in the north-eastern Free State, between Heilbron to the south, Koppies to the west, Deneysville to the north-east and Sasolburg to the north. The proposed 3-year exploration work programme builds upon previous desktop studies conducted as part of Panoro’s previous Technical Cooperation Permit (TCP 218).
The primary objective is to gather an enhanced dataset to support future exploration activities and will involve identifying and assessing existing boreholes in the ER area to confirm borehole condition, presence of gas, and, where possible, selected boreholes may be re-entered to obtain gas samples and conduct geophysical logging operations. Panoro will require access to only a limited number of farms subject to agreed terms with landowners. No new borehole or test wells will be drilled. No hydraulic fracturing (or “fracking”) is proposed. An aerial geophysical survey will also be conducted to obtain high-resolution gravity gradiometry and magnetic data.
As per Section 79(4) of the MPRDA, Panoro must submit an Application for Environmental Authorisation and undertake an Environmental Impact Assessment (EIA) in terms of Chapter 5 of the National Environmental Management Act, 1998 (No. 107 of 1998) (NEMA) and the EIA Regulations, 2014 (GN. R 982 of 2014).»

https://www.slrconsulting.com/public-documents/panoro-2b-limited-esia-for-exploration-right-er-ea-reference-12-3-376-er-reference-er376/

Dette fremgår i vedlegget. Fra 20. februar så det er ganske ferskt.

«On behalf of Panoro 2B Limited, notice is hereby given that on 20 February 2025 the Department of Mineral Resources and Energy (DMRE) granted an Environmental Authorisation for the above-mentioned project in terms of the National Environment Management Act, 1998 (No. 107 of 1998) (NEMA) and the Environmental Impact Assessment (EIA) Regulations 2014. This provides Panoro with authorisation to undertake early-phase exploration activities within the ER 376 area, located in the Free State province.
Fluefiskeren
I dag kl 13:01 599

10 dager siden oljefunnet ble meldt og riggen fortsatt på samme plass.

Tilbøyelig til å konkludere med at de har tatt sidesteget selv om en skal være forsiktig med å være for bombastisk. BWE har steget pent siden funnet ble annonsert i motsetning til PEN. Har en liten anelse om hvorfor. .
Trond.heim
I dag kl 14:03 493

Det er neppe annen grunn til at riggen blir liggende , etter ferdigboret brønn, enn boring av sidesteg.

FF skriver: "Har en liten anelse om hvorfor." Hva mener du grunnen er til at BWE og Pen ikke følger samme stigningstakt?

JUICEitUP
I dag kl 14:31 434

Eventuelle inntekter fra Sør-Afrika ligger langt frem i tid (flere år), mens kostnader påløper med innledende arbeider og studier. Dette er nok ikke markedet spesielt begeistret for.

Vedr. katastrofal kursutvikling de siste 2 årene og spesielt hittil i år er det nok flere årsaker. Få liftingeri Q1 med lavt salg av olje tynger helt klart. Markedet klarer ikke å se lenger enn nesa rekker og skjønner ikke at det kun er tekniske årsaker til dette og legger ingen vekt på at volumene resten av året blir rekord høye.

Så handler det om kostnader ved å fortsette boring på tross av treff. De skulle ha veldig lav Capex i 2025. Med kontinuerlig boring innfris ikke dette, selv om treffet jo er veldig positivt isolert sett.

Så er det masse utålmodige aksjonærer i PEN som lemper ut så fort noen store begynner å lempe og det er det flere som har gjort i det siste. Et mer konspiratorisk spor kan være at Sundt og BNP Paribas bidrar til fallet ved å selge småposter på strategiske tidspunkt for å akkumulere stadig flere aksjer på lave kurser.
Fluefiskeren
I dag kl 14:52 396

Tror ikke du vil like svaret.

En av grunnene tror jeg er at i PEN er det mange som vil jage utbytte. De bryr seg i liten grad om økning i reserver og ser på enhver leting og utvikling som rene kostnader uten å tenke på at det er helt nødvendig å finne ny olje og gass for fremtiden til selskapet. Vi har sett flere som har ytret det her. Også på andre selskapstråder.

BWE vil ikke innføre utbytte før om i hvert fall to år.

Trodde ikke det var så ille, men fikk en aha- opplevelse da Akeng-Deep var tørr. Da sank ikke kursen i det hele tatt. Snarere tvert om. Eneste grunnen til det må vel være at de fryktet en kostbar utbygging og lang tid før eventuell produksjon. Tror faktisk at mange ikke vet hva en ILX- brønn er for noe.
Ro
I dag kl 16:28 276

101 000 til salgs på 25,70 no. Ikke hver dag en ser slike nummer
JUICEitUP
I dag kl 16:50 231

Jeg var i utgangspunktet klar til å legge en million på bordet når vi kom ned på 25. Kursen er galematias så mener i utgangspunktet at det er en god investering. Når jeg enda ikke har kjøpt er det på grunn av at markedet er så urasjonelt at det er ingen gitt å spå bunnen. Og med dump i det hvite hus kan alt skje. Frislipp av olje fra Opec i april og toll så langt øyet kan se er ikke en god oppskrift på massiv børsoppgang. Frykter det motsatte og da vil jeg ikkesitre låst i aksjer

Det lempes ut over en lav sko og da skal vi nok enda lenger ned. Toucher vi 23 skal jeg vurdere dette på nytt.
Trond.heim
I dag kl 20:28 22

For meg dreier det seg ikke om jeg liker svaret. Jeg er alltid interessert i synspunkter jeg ikke kommer frem til selv. Det bidrar til å øke min innsikt, det betyr ikke at jeg er enig.

Jeg har nok et annet syn på om det er positivt eller negativt for Pen at den er blitt en utbytteaksje.

Jeg føler mer at jeg vinkler det på denne måten:

Utbytte kalles også direkteavkastning. – I korte trekk kan man si at utbytteaksjer ofte svinger mindre, de er i snitt mer lønnsomme, og vil på sikt gi deg bedre avkastning enn selskaper som fokuserer mer på vekst enn en sunn finansiell situasjon, sier investeringsøkonom Mads Johannesen i Nordnet til Nettavisen.

Det finnes mange fordeler med å invester i utbytteaksjer. Først og fremst kan utbytte som tidligere nevnt gi en stabil avkastning over tid som gir investorer en passiv inntekt. Dette vil være spesielt viktig for langsiktige investorer som ønsker å tjene penger på aksjene uten å selge dem.

oto1
I dag kl 20:43 8

Det er vel 2 måter å se utbytte på:

1. Jevn avkastning for aksjonærene. Dette er noe jeg selv verdsetter, og utbytter betyr jo at selskapet går med overskudd, og har penger å dele ut.
2. Selskapet har ikke noe å investere i som skaper større avkastning enn litt over bankrente.

At utbytteaksjer gir bedre avkastning enn selskaper som ikke gir utbytter er trolig riktig, men da sammenligner man selskaper som har bygd seg opp over lang tid med selskaper som ikke har gjort det, og som i mange tilfeller går konkurs.

Sammenligner man f. eks bwe med pen, så er jeg langt fra sikker på at pen vil få en bedre avkastning de neste årene.
Jeg har satset et 7 sifret beløp på det motsatte.
Dette fordi jeg tror at bwe sine investeringer vil gi minst 15% avkastning, og da blir det feil å heller bruke pengene på utbytter.

Ja, jeg liker utbytter, og bwe er nå det eneste selskapet i min portefølje som ikke gjør det.
Og samtidig så tror jeg at bwe kommer til å slå de fleste, om ikke alle, i kursutvikling.
Så ingen fasitsvar her tenker jeg.