Panoro. Tid for å høste i 2025.
På oppfordring siden den gamle tråden gjaldt 2024 og var blitt temmelig lang.
Børsåret 2024 er over og det har vært et år med stor aktivitet for Panoro. Utbyggingen av Hibiscus/Ruche møtte på store utfordringer gjennom problemer med flunkende nye ESP-er fra Baker Hughes. En etter en er de byttet ut med konvensjonelle ESPer og det har krevd at boreriggen har vært på plass. Dette førte til store forsinkelser, men sluttresultatet ble meget bra. Det ble gjort et nytt funn i Hibiscus South som viste seg å inneholde betydelig mer olje enn estimert. I tillegg fikk vi en utvidelse av Hibiscusfeltet slik at vi har en signifikant økning i reserver. Det ble boret totalt åtte brønner i stedet for de stipulerte 6 brønner og resultatet fra borekampanjen ble over 30 000 bopd slik at produksjonen på Dussafu nå er minst 40 000 bopd gross.
Da gjenstår bare en letebrønn på Dussafu før hele borekampanjen avsluttes i februar. Som kjent gjelder det Bourbon som ligger i nærheten av de produserende feltene og kan betegnes som en ILX-brønn. Estimerte prospektive ressurser er 29 mmbbl hvilket jeg tror er konservativt satt. Det er ikke oppgitt COS, men den bør være rimelig høy. Dette er samme formasjoner som tidligere og som JV har vist de har god kunnskap om.
Ellers kan vi se på 2025 som året hvor det skal høstes. Vi har sådd og avlingen ble bra. Det er oppnådd å nå målet på full kapasitet på FPSO-en. Veien videre ved eventuell fase to og eventuelt funn på Bourdon blir spennende å se hvordan de løser. Det blir ikke i 2025. Kanskje i 2026.
Det er Dussafu som i høy grad bærer selskapet nå, men mye spennende vil også skje i Ekvatorial-Guinea. Ikke i 2025 riktignok etter at de to infillbrønnene er satt i produksjon. Dette er året for lavere capex og økte utbytter.
For å oppsummere 2024 steg PEN med 2,81 %. I tillegg kommer utbytter på samlet 1,708 kr. Likevel noe lavere samlet avkastning enn om vi hadde satt pengene på høyrentekonto.😒
Det er langtfra bare PEN av oljeaksjene som har hatt en heller laber kursutvikling i år. Enengiindeksen er ned 5,09 %.
Så får vi bare håpe på en oljepris som gir et bra 2025.
Link til forrige tråd:
https://www.finansavisen.no/forum/thread/165814/view/6288757
Børsåret 2024 er over og det har vært et år med stor aktivitet for Panoro. Utbyggingen av Hibiscus/Ruche møtte på store utfordringer gjennom problemer med flunkende nye ESP-er fra Baker Hughes. En etter en er de byttet ut med konvensjonelle ESPer og det har krevd at boreriggen har vært på plass. Dette førte til store forsinkelser, men sluttresultatet ble meget bra. Det ble gjort et nytt funn i Hibiscus South som viste seg å inneholde betydelig mer olje enn estimert. I tillegg fikk vi en utvidelse av Hibiscusfeltet slik at vi har en signifikant økning i reserver. Det ble boret totalt åtte brønner i stedet for de stipulerte 6 brønner og resultatet fra borekampanjen ble over 30 000 bopd slik at produksjonen på Dussafu nå er minst 40 000 bopd gross.
Da gjenstår bare en letebrønn på Dussafu før hele borekampanjen avsluttes i februar. Som kjent gjelder det Bourbon som ligger i nærheten av de produserende feltene og kan betegnes som en ILX-brønn. Estimerte prospektive ressurser er 29 mmbbl hvilket jeg tror er konservativt satt. Det er ikke oppgitt COS, men den bør være rimelig høy. Dette er samme formasjoner som tidligere og som JV har vist de har god kunnskap om.
Ellers kan vi se på 2025 som året hvor det skal høstes. Vi har sådd og avlingen ble bra. Det er oppnådd å nå målet på full kapasitet på FPSO-en. Veien videre ved eventuell fase to og eventuelt funn på Bourdon blir spennende å se hvordan de løser. Det blir ikke i 2025. Kanskje i 2026.
Det er Dussafu som i høy grad bærer selskapet nå, men mye spennende vil også skje i Ekvatorial-Guinea. Ikke i 2025 riktignok etter at de to infillbrønnene er satt i produksjon. Dette er året for lavere capex og økte utbytter.
For å oppsummere 2024 steg PEN med 2,81 %. I tillegg kommer utbytter på samlet 1,708 kr. Likevel noe lavere samlet avkastning enn om vi hadde satt pengene på høyrentekonto.😒
Det er langtfra bare PEN av oljeaksjene som har hatt en heller laber kursutvikling i år. Enengiindeksen er ned 5,09 %.
Så får vi bare håpe på en oljepris som gir et bra 2025.
Link til forrige tråd:
https://www.finansavisen.no/forum/thread/165814/view/6288757
Redigert 31.12.2024 kl 11:14
Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
19.03.2025 kl 13:22
3141
Det er klart. Har skrevet det her jeg også. Imidlertid har jeg ved å google litt sett at en offshorebrønn typisk plugges på omtrent en uke så jeg er fortsatt optimistisk til at de borer. Synes godt de kunne meldt.
Face
19.03.2025 kl 14:09
3060
Høy aktivitet rundt Norve fortsatt. Og nå er det straks lifting ved Adolo. Seavision har vært innom der før også.
Fluefiskeren
19.03.2025 kl 14:30
3020
Fint. Da blir det omtrent en måned siden forrige gang. Som en her tidligere nevnte så stusser også jeg på at det bare er guidet 189 000 fat for Q1.
Trond.heim
19.03.2025 kl 15:18
2953
Kanskje Helium er det som skal til for at Pen ballongen skal stige. Vi snakker jo ikke om kursrakett lenger ):
Fluefiskeren
19.03.2025 kl 15:48
2879
He-he. Ja kanskje det er det som skal til.
Har du forresten pustet inn heliumgass noengang? Da får man en morsom Donald Duck stemme.
Har du forresten pustet inn heliumgass noengang? Da får man en morsom Donald Duck stemme.
Fluefiskeren
19.03.2025 kl 16:50
2789
Fin dag for oljeaksjer i dag. Steg pent i takt med Brent på slutten av dagen. Det rare er at alle steg enda brent avsluttet litt lavere enn ved børslutt i går.
PEN steg den også. Ikke så mye som flere andre, men vi kom i det minste opp på 26-tallet.
Veldig spent på resultat fra Bourdon nå. Hvor stort er det og hvordan vil PEN reagere?
PEN steg den også. Ikke så mye som flere andre, men vi kom i det minste opp på 26-tallet.
Veldig spent på resultat fra Bourdon nå. Hvor stort er det og hvordan vil PEN reagere?
99999
19.03.2025 kl 16:52
2784
Nærmer seg voldgiftsdom i London til sommeren. Trident/ Panoro har et stort motkrav.
https://www.finansavisen.no/energi/2024/08/18/8167757/island-drilling-company-eierne-bidrar-med-nye-lan
https://www.finansavisen.no/energi/2024/08/18/8167757/island-drilling-company-eierne-bidrar-med-nye-lan
Fluefiskeren
19.03.2025 kl 17:09
2739
Vet du mer om denne saken? Jeg har tenkt en del på det, men har ikke sett noe krav selv om jeg har fryktet det ville komme. I tillegg til Trident og Panoro var jo også Kosmos involvert med samme eierandel som Trident. Jeg får ikke lest artikkelen og kan av en eller annen grunn ikke bruke min ene gratisartikkel.
Dette skal bli interessant. Synd vi ikke vet mer med mindre du eller en annen informerer oss ytterligere.
Dette skal bli interessant. Synd vi ikke vet mer med mindre du eller en annen informerer oss ytterligere.
Redigert 19.03.2025 kl 17:16
99999
19.03.2025 kl 17:43
2683
Her er det som står om voldgift saken i artikkelen. Det er ikke oppgitt noen beløp fra partene.
Det står også at eierne av riggen har tilført mer penger for å sikre videre drift og ikke bryter lånevilkår.
Voldgift neste:
«Joint venturet er av den oppfatning at riggen ikke er i driftsmessig stand til å bore brønnene på en sikker måte», skrev Panoro Energy i en børsmelding i februar.
Island Drilling avviste dette og har ifølge årsberetningen, som ble dagbokført i Brønnøysund i helgen, igangsatt forberedelser for en voldgiftsprosess i London Court of International Arbitration.
Samtidig har oljeselskapene ifølge en noteopplysning fremmet «et betydelig motkrav» som begrunnes med henvisning til påståtte tap de mener å ha blitt påført. Riggselskapet kan ikke se at det finnes grunnlag for motkravet, og viser til at det var Trident/Panoro som kansellerte kontrakten uten at det var grunnlag for det.
Og selv om så skulle ha vært tilfellet, eksisterer det ifølge Island Drilling bestemmelser i kontrakten mellom partene som begrenser den mulige økonomiske eksponeringen til en brøkdel av motkravet.
Voldgiftssaken vil bli behandlet i London neste sommer.
Det står også at eierne av riggen har tilført mer penger for å sikre videre drift og ikke bryter lånevilkår.
Voldgift neste:
«Joint venturet er av den oppfatning at riggen ikke er i driftsmessig stand til å bore brønnene på en sikker måte», skrev Panoro Energy i en børsmelding i februar.
Island Drilling avviste dette og har ifølge årsberetningen, som ble dagbokført i Brønnøysund i helgen, igangsatt forberedelser for en voldgiftsprosess i London Court of International Arbitration.
Samtidig har oljeselskapene ifølge en noteopplysning fremmet «et betydelig motkrav» som begrunnes med henvisning til påståtte tap de mener å ha blitt påført. Riggselskapet kan ikke se at det finnes grunnlag for motkravet, og viser til at det var Trident/Panoro som kansellerte kontrakten uten at det var grunnlag for det.
Og selv om så skulle ha vært tilfellet, eksisterer det ifølge Island Drilling bestemmelser i kontrakten mellom partene som begrenser den mulige økonomiske eksponeringen til en brøkdel av motkravet.
Voldgiftssaken vil bli behandlet i London neste sommer.
Trond.heim
19.03.2025 kl 18:42
2597
Vi husker jo begrunnelsen for kansellering: Forsinkelser pga. problemer med BOP ( blow out preventer)
Ingenting er vel verre ennå leie en rigg, risikere blow out pga. manglende fungering av BOP.
Ingenting er vel verre ennå leie en rigg, risikere blow out pga. manglende fungering av BOP.
Fluefiskeren
19.03.2025 kl 19:14
2537
Takk. Hadde tydeligvis ikke fått med meg denne voldgiften. Det jeg trodde var siste var denne som er tatt fra meldingen til Island Driller:
« The statements being made by Trident and its partners are not an accurate description of the situation on Island Innovator. There have been no critical safety incidents. The BOP has been checked and tested by the OEM representative on board the rig and declared safe and ready for operations. Island Drilling is evaluating all legal recourse at its disposal to contest the termination. »
https://islanddrilling.no/2024/02/12/statement-from-island-drilling/
Her er det noen tanker fra Bud’s Offshore Energy ang. denne saken. Spørsmål og kommentarer.
https://budsoffshoreenergy.com/2024/02/20/island-drilling-trident-bop-safety-dispute-raises-many-questions/
« The statements being made by Trident and its partners are not an accurate description of the situation on Island Innovator. There have been no critical safety incidents. The BOP has been checked and tested by the OEM representative on board the rig and declared safe and ready for operations. Island Drilling is evaluating all legal recourse at its disposal to contest the termination. »
https://islanddrilling.no/2024/02/12/statement-from-island-drilling/
Her er det noen tanker fra Bud’s Offshore Energy ang. denne saken. Spørsmål og kommentarer.
https://budsoffshoreenergy.com/2024/02/20/island-drilling-trident-bop-safety-dispute-raises-many-questions/
99999
19.03.2025 kl 19:37
2496
Ja, en kan lure på hvor bra jobben var på den korte pit-stoppet riggen hadde på Hidramar verksted på Kanariøyene før boring i EG.
Operatøren godkjente ikke riggen før boring. Endelig dom til sommeren.
Operatøren godkjente ikke riggen før boring. Endelig dom til sommeren.
99999
19.03.2025 kl 20:34
2426
Island Innovator riggen ligger oppankret utenfor Hanøytangen i Bergen nå uten videre kontrakter.
Kalleklovn547
19.03.2025 kl 21:50
2329
Vi er på 26, men justert for Bourdon er vi i realiteten på 22-23-tallet noe som er en tragedie... Aksjen hjemsøkes av daytradere som ikke er opptatt av fundamental verdi.. John er på overtid med å levere aksjonærverdier nå... utrolig at han har fått sittet så lenge og levert så svakt..
Ro
I går kl 08:02
2052
Hver gang John uttaler seg så legger en merke til at d er i ganske så positive vendinger. Likeledes de "10"analytikere som har Pen på topp.
Hva da som gjør at folk eller tradere er ville etter å selge ved hver minste negativitet?
Men kan det være at det blir for mye godsnakk fra John..
Ikke nevner de utfordringene som også ligger i ethvert selskap?
At de sjelden har nådd de målene som er satt til oppgitt tid?
Hva da som gjør at folk eller tradere er ville etter å selge ved hver minste negativitet?
Men kan det være at det blir for mye godsnakk fra John..
Ikke nevner de utfordringene som også ligger i ethvert selskap?
At de sjelden har nådd de målene som er satt til oppgitt tid?
Redigert i går kl 08:02
Trond.heim
I går kl 08:30
1979
Undrer meg fortsatt over dine frustrasjoner over at John ikke leverer i betydningen» får opp kursen»
Han skal ikke snakke opp kursen, han skal lede et veldrevet selskap i tråd med styrets målsetting og strategi.
Styret dikterer ikke John med beskjed: Få opp kursen til 40
Han skal ikke snakke opp kursen, han skal lede et veldrevet selskap i tråd med styrets målsetting og strategi.
Styret dikterer ikke John med beskjed: Få opp kursen til 40
Fremover
I går kl 11:02
1760
Når Brent nesten hver dag beveger seg ned 1,5USD på noen minutter så tror jeg ikke oljeprisen opp trigger så mye lengre. Ikke noe hold som trigger. Nesten alle oljeaksjene er ned. I morgen går de vel opp igjen ;) og kanskje brent går andre veien.
Haussegutten
I går kl 11:46
1673
Et annet aspekt kan være at selskapet (og deres eiere) er ikke nødvendigvis tjent med å kjøre kursen i taket så lenge det er pågående tilbakekjøpsprogram. Det øker kostnaden per aksje og således potensielt reduserer innvanningseffekten av programmet. Hold kursen nede, kjøp så mye de klarer, og når aksjene slettes så øker verdi per aksje tilsvarende mer.
Redigert i går kl 11:47
Spitzer
I går kl 12:41
1603
Det gjenstår ca 20 MNOK av tilbakekjøpsprogrammet som skal være fullført innen GF i mai. Da kommer PEN opp i rundt 3,4 mill. aksjer på egen hånd som er planlagt slettet. Når disse er slettet blir det mindre antall aksjer å fordele utbytte på. PEN har satt et fast utbytte per Q for 2025 på 80 MNOK med muligheter for ekstra utbytte i november. Det er og planlagt nytt tilbakekjøpsprogram (trolig 100 MNOK) etter GF, så aksjeantallet vil etterhvert synke ytterligere.
Ved å slette 3,4 mill. aksjer skal utbytte bli ca 70,45 øre per aksje i stedet for 68,4 øre.
Ved å slette 3,4 mill. aksjer skal utbytte bli ca 70,45 øre per aksje i stedet for 68,4 øre.
sologsommer22
I går kl 12:45
1590
Selskapet deler ikke ut utbytte til seg selv så her blir det ingen endring
Fremover
I går kl 16:07
1429
Jeg skjønte det slik Spitzer skrev at hvis tilbakekjøpsaksjer blir slettet så blir utbyttet a fordele på færre aksjer, altså økt beløp per aksje.
Kalleklovn547
I går kl 20:56
1263
Ok men om han likevel ikke klarer å skape aksjonærverdier, selv over lang tid og med god oljepris, mener du likevel han gjør jobben sin?
Fremover
I går kl 22:44
1157
Det er ikke så mye vi får gjort med den frustrasjonen. At aksjen ikke beveger seg i ønsket retning er det mange som påvirker. Aksjemarkedet er en merkelig mekanisme, men slik jeg ser det så er det uheldigvis påvirkningen om der kapitalet floker seg som betyr noe. Uansett om panoro som selskap er en "suksess" så er det ikke tilfelle på børs som aksje. Okey etter pandemien da den var ned på 5 nok, da økte alt. Men nå så konkurrerer alt for m ange selskap ominvestorer. Særlig når så mye av pengene går til fond og investeringer i de største 20 aksjene. Da er det alt for lite penger som satses på Panoro og andre i segmentet.
Trond.heim
I dag kl 06:43
982
Pen legger opp til utbytte til aksjonærene på nivå godt over beste bankrente. Sammenlignet med andre selskap på OSE er dette i øvre skiktet. Det synes jeg er bra.
Din kobling mellom daglig leder og aksjekurs fremtrer underlig.
Dersom vi sammenligner aksjekursen mellom Pen og f.eks Equinor eller andre oljeselskap, de siste par år ( Fluefiskeren kan alt om slike sammenligninger) så forstår jeg deg dithen at de selskap som har hatt dårligst kursutvikling bør skifte ut daglig leder?
Det er selvsagt en interessant vinkling, men et slikt syn på aksjemarkedets kursutvikling er i beste fall endimensjonal.
Jeg er ikke misfornøyd med John, men jeg er misfornøyd med kursen. Som jeg har skrevet mange ganger tidligere trodde jeg at kursen ville bevege seg i området 35-40 ved oppnådd produksjon 13 000 fat og positivt funn på Bourdon.
Jeg hadde riktignok oljepris minst 80 Usd, som forutsetning, men likevel.
Jeg erkjenner totalbom.
Din kobling mellom daglig leder og aksjekurs fremtrer underlig.
Dersom vi sammenligner aksjekursen mellom Pen og f.eks Equinor eller andre oljeselskap, de siste par år ( Fluefiskeren kan alt om slike sammenligninger) så forstår jeg deg dithen at de selskap som har hatt dårligst kursutvikling bør skifte ut daglig leder?
Det er selvsagt en interessant vinkling, men et slikt syn på aksjemarkedets kursutvikling er i beste fall endimensjonal.
Jeg er ikke misfornøyd med John, men jeg er misfornøyd med kursen. Som jeg har skrevet mange ganger tidligere trodde jeg at kursen ville bevege seg i området 35-40 ved oppnådd produksjon 13 000 fat og positivt funn på Bourdon.
Jeg hadde riktignok oljepris minst 80 Usd, som forutsetning, men likevel.
Jeg erkjenner totalbom.
Ro
I dag kl 09:00
831
Har Sp1aksjehandel. Kan noen forklare hvorfor det av og til står kun bindestrek eller strek på volum og antall ? Dette skjer akkurat nå med en salgskurs på 26
kvirrevi
I dag kl 14:02
535
Overlever BWE denne konferansen eller er de kjøpt opp før den er over? Det må være ultraattraktivt for større aktører å grabbe BWEs assets i Gabon, Namibia og Brasil. Alt er til salgs til den rette prisen.
Fluefiskeren
I dag kl 16:48
341
Fremover skrev Hva skjedde med BWE i sluttauksjonen? 1 nok opp. Any news?
Neppe. Ingenting meldt og det har aldri vært lekkasje av info så lenge jeg fulgt PEN.
BWE venter på flere ting enn Bourdon nå.
Men hvorfor skriver dere ikke heller på BWE-tråden?
BWE venter på flere ting enn Bourdon nå.
Men hvorfor skriver dere ikke heller på BWE-tråden?
Redigert i dag kl 16:49
Fremover
I dag kl 17:44
239
Kun for at jeg ser dette i sammenheng av bourdon og hva som blir av bevegelser preger begge selskapene.
Tillegg, det har vært veldig lite volum i Panoro I et siste hvilket ikke er uvanlig enkelte dager, men litt rart med tanke på bourdon. Enten selger man seg ut eller kjøper seg inn og da ser det litt rart ut nå.
Tillegg, det har vært veldig lite volum i Panoro I et siste hvilket ikke er uvanlig enkelte dager, men litt rart med tanke på bourdon. Enten selger man seg ut eller kjøper seg inn og da ser det litt rart ut nå.
Redigert i dag kl 17:48
Fluefiskeren
I dag kl 18:14
204
Fluefiskeren skrev https://invest-africa-energy.com/news-media/latest-news
Ser at linken går rett til selve konferansen. For å finne det som gjelder Panoro må bla laaangt nedover. Ikke noe revolusjonerende her men limer det inn.
« Panoro Energy Senior Advisor Tim O’Hanlon will engage in an exclusive fireside chat at next month’s Invest in African Energy (IAE) 2024 forum, focusing on unlocking opportunities within Gabon’s energy sector.
Panoro Energy is leading infrastructure-led exploration and appraisal offshore Gabon, leveraging existing infrastructure to fast-track development of low-cost barrels. Last November, the company announced an oil discovery at the Hibiscus South field on the offshore Dussafu Marin Permit, contributing 6-7 million barrels of recoverable reserves to Gabon’s resource base and representing the sixth discovery to be made on the block under Panoro’s participation. Panoro Energy and operator BW Energy started up production from the well last month – just five months after discovery – with production stabilized at 5,000-6,000 barrels of oil per day.
IAE 2024 is an exclusive forum designed to facilitate investment between African energy markets and global investors. Taking place May 14-15, 2024 in Paris, the event offers delegates two days of intensive engagement with industry experts, project developers, investors and policymakers. For more information, please visit www.invest-africa-energy.com. To sponsor or participate as a delegate, please contact sales@energycapitalpower.com.
Gabon’s energysector holds significant upside potential, as the country undergoes a revitalization of its oil and gas industry, with a view to launching new drilling and appraisal activities, applying enhanced oil recovery techniques and expanding domestic processing capabilities. The session – opened by a keynote address from Gabonese Minister of Petroleum Marcel Abeke – will shed insights into the country’s burgeoning investment opportunities and latest developments, including offshore discoveries, acquisitions and integrated gas projects»
« Panoro Energy Senior Advisor Tim O’Hanlon will engage in an exclusive fireside chat at next month’s Invest in African Energy (IAE) 2024 forum, focusing on unlocking opportunities within Gabon’s energy sector.
Panoro Energy is leading infrastructure-led exploration and appraisal offshore Gabon, leveraging existing infrastructure to fast-track development of low-cost barrels. Last November, the company announced an oil discovery at the Hibiscus South field on the offshore Dussafu Marin Permit, contributing 6-7 million barrels of recoverable reserves to Gabon’s resource base and representing the sixth discovery to be made on the block under Panoro’s participation. Panoro Energy and operator BW Energy started up production from the well last month – just five months after discovery – with production stabilized at 5,000-6,000 barrels of oil per day.
IAE 2024 is an exclusive forum designed to facilitate investment between African energy markets and global investors. Taking place May 14-15, 2024 in Paris, the event offers delegates two days of intensive engagement with industry experts, project developers, investors and policymakers. For more information, please visit www.invest-africa-energy.com. To sponsor or participate as a delegate, please contact sales@energycapitalpower.com.
Gabon’s energysector holds significant upside potential, as the country undergoes a revitalization of its oil and gas industry, with a view to launching new drilling and appraisal activities, applying enhanced oil recovery techniques and expanding domestic processing capabilities. The session – opened by a keynote address from Gabonese Minister of Petroleum Marcel Abeke – will shed insights into the country’s burgeoning investment opportunities and latest developments, including offshore discoveries, acquisitions and integrated gas projects»
Fluefiskeren
I dag kl 18:24
180
Tilbakekjøp på 15 000 aksjer hver dag denne uken. Det er nå tilbakekjøpt for 81 117 678 kr totalt mens rammen er 100 000 000 kr så det begynner å nærme seg.
https://www.panoroenergy.com//wp-content/themes/hello-elementor/cision/releasesingledetail.html?releaseIdentifier=590EF2DD378EE97F
https://www.panoroenergy.com//wp-content/themes/hello-elementor/cision/releasesingledetail.html?releaseIdentifier=590EF2DD378EE97F