Oppgjørs tid har kommet

WHeisenberg
RECSI 31.12.2024 kl 11:37 13400

Som kjent så burde alle vi ha skjønt de signalene fra start samtidig som Lodbrok advarte alle oss om hva Hanwha prøver seg på. Her er et like påminnelse fra FA.

(Aksjonæropprør i Rec
Investeringsselskapet Lodbrok Capital raser mot Rec Silicons storaksjonær Hanwha Solutions, og mener det er fare for at storeieren vil gjøre aksjonærfiendtlige grep.)

De sparket James midt under kontrakt forhandlingen og mange andre rare valg i den tid, så naive som vi har vært valgte å stole på sør Koreanerne. Selv har jeg tydet misnøye mot dem hele tiden men valgte å sitte igjen med mine aksjer og har i tillegg 4 doblet antall på høy kurs.

Alle de utsettelsene.
Børsmelding som bekrefter at kunden er tilfreds med kvalitet. Og test er kun en formalitet.
Q-Cells valgt av test land, samtidig skjule for oss aksjonærer og markedet generelt.
Kina toll problemer.
Mislyktes første test fra Kina. Men det skal være vanlig i slike tilfeller med flere test og noe de har brukt den tiden som vi har ventet på resultat svar med å forbedre kvalitet.

Men så legges hele ned plutselig? Dette kan umulig være sant om ikke noe annet ligger/har ligget bak hele veien.

At de ikke viste dette før årets siste børs dag, lukter enda verre.
Dette har blitt gjort med god og planlagt strategi av Hanwha.

Derfor bør vi ta grep og slå ned på dette og begrense våre tap av sparepengene våre.

Har vært i kontakt med noen i markedet for å sette lys over det som skjer der slik at myndighetene i USA får med seg hva som skjer.
Personen jeg har sendt mail til er Johannes Bernreuter (Polysilicon Market Reports) skrev noen ord om hva som har skjedd og sendte han link til 3 børsmeldinger i REC.

Børsmelding fra 13 sep.
Børsmelding fra 17.des.
Og den fra i går 30.des.

Dette er svaret hans.

Hello, ………

Thank you for your message on LinkedIn. I prefer communicating via e-mail.

I find the reasoning of REC Silicon strange as well, in particular the argument that "the customer is not able to wait any longer for delivery of product" when the start-uzp of ingot/wafer production at QCells has been delayed to mid-2025. Something smells foul here.

You (retail) shareholders of REC Silicon should establish an interest group and raise your voice with press releases and, maybe, fanciful protest actions.

Best regards,
Johannes

BERNREUTER RESEARCH
Polysilicon Market Reports
https://www.bernreuter.com
Owner: Johannes Bernreuter
Lessingstr. 6
97072 Würzburg, Germany
Tel. + 49/931/784 77 81
Fax + 49/931/784 77 82
info@bernreuter.com

For polysilicon news, follow us on LinkedIn:
https://www.linkedin.com/company/bernreuter-research

Vi trenger handling. Og derfor ber kun de longe som sitter med tapt til å diskutere dette slik at vi sammen kan gå videre.

MikkeMus
31.12.2024 kl 12:17 9973

Ja, kommunikasjonen og hendelsene det siste halvåret fremstår som svært merkelige - og lite troverdige. Det samme gjør gårsdagens melding om nedstenging av Moses Lake. Det virker eksempelvis svært lite troverdig at kundens første test i et fiendtlig land som Kina, skal være grunnlag for å terminere kontrakt og nedstengig av ML. Dette lukter ekstremt vondt - og fremstår som bevisst manipulering og svindel.
Thor_113
31.12.2024 kl 12:26 9970

Takk…er en av de som har vært med i mange år. Begrenset tapet ved forrige korsvei da det hele «gikk opp for meg» og beholdt kun en liten (stor nok) andel. Helt utrolig at man kan bli så blendet gjennom disse årene(!) Skrev noen ord om åpenbaringen på Discord før jul og ble kastet loddrett ut - Nå fikk alle det inn med teskje i går kveld istedenfor.

At dette er mat for FT ++ er hevet over enhver tvil. Jeg er all in
jace
31.12.2024 kl 12:43 9953

Er det noen som har god hukommelse som kan huske noe fra prosessen om hvordan Hanwha overtok q-cells? Jeg husker bare at q-cells var et firma som slet økonomisk og hanwha kom inn som en reddende engel. Kan ikke huske om de kjøpte seg delvis inn slik som i REC eller om de kjøpte alt med engang. Visst det er noen likhetstrekk så bør vi ha alle værhåra ute.
Null
31.12.2024 kl 12:55 9956

Hei
Jeg er vel en som hadde troen, jeg har nok som de fleste er kjent med vektet meg ned i løpet av året.
Men om noen ønsker å ta dette videre for å få oversikt og finne ut hva som er skjedd her så er jeg med å støtter dette.

Det jeg ikke forstår som jeg skrev i natt også er at det ender med at produktet ikke er godt nok, og at kunden ikke har mulig het til å vente på sikker leveranse.
Slik jeg har lest tidligere meldinger så har kvaliteten vært tilfredsstillende og min oppfattelse er at kunden ikke har hatt bruk for materialene ennå .PGA oppstartsproblemer
Jeg trodde vel mer vi hadde et penge problem til mottaker var klar for å ta i mot varene, enn at varene ikke var gode nok...

SÅ ja jeg synes om noen har tid og lyst at man skal finne ut hva som ligger bak her.

Gudin
31.12.2024 kl 13:00 9967

Jeg er med på dette.
Oli
31.12.2024 kl 13:16 9884

Hva jeg kan finne av info så ble Q-cells begjært konkurs april 2012 fordi de hadde for mye gjeld samt konkurranse fra Kina og kollaps i solcelleprisene pga overproduksjon. Hanwha kom inn kjøpte opp det meste og ble en reddende engel for selskapet, mens øvrige aksjonærer fikk lite igjen på investeringen sine.
Redigert 31.12.2024 kl 13:32 Du må logge inn for å svare
tomsa
31.12.2024 kl 13:24 9830

Jeg er med!
Slettet bruker
31.12.2024 kl 13:28 9802

Det stinker av dette, ingen tvil om det, men om det hjelper å lage en interessegruppe er jeg tvilende til. Jeg kommer ikke på ett eneste eksempel på "aksjonæropprør" som har gitt tellende resultater.

Tviler dessuten på at Oslo Børs og Finanstilsynet vil foreta seg noe.
WHeisenberg
31.12.2024 kl 13:29 9785

Da har Johannes Bernreuter publisert saken i offentligheten.
Dette er et start. Johannes Bernreuter
Men vi må stå sammen nå raskest mulig. Hvem har evnen til å skrive et godt skriftlig mail på engelsk slik vi for begynne med å sendt til topp 20 minus Hanwha. Ved deres respons så kan vi samle oss undr et her.

Has REC Silicon been taken hostage by its shareholder Hanwha?

After investing umpteen millions in the upgrade of its fluidized bed reactors (#FBR technology) and post-treatment systems for granular #polysilicon in Moses Lake, Washington (USA), REC Silicon suddenly announced on December 30 that it would cease its polysilicon production.

The decision comes after a first qualification test for REC Silicon’s granular material in #China failed in December. The company’s argument, however, that its only polysilicon customer Qcells USA Corp., a subsidiary of Hanwha Group, “is not able to wait any longer for delivery of product” is strange as the start-up of #ingot and #wafer production at Qcells has been delayed to mid-2025.

And there are more crudities. Something smells foul here. Retail shareholders sense a dirty game by Hanwha, which owns a 33% stake in REC Silicon, to take control of the company at their expense – see the comments by Armando Tyria on LinkedIn:
https://lnkd.in/em8br54D

https://www.linkedin.com/posts/johannesbernreuter_fbr-polysilicon-china-activity-7279819228621279232-SBT4?utm_source=share&utm_medium=member_ios
Kåre Grønn
31.12.2024 kl 13:43 9722

Det bør bes om ekstraordinært aksjonærmøte med styre og ledelse til stede rett over nytt år. Ellers true med etterspill. Det dreier seg om å underrette investorer om fakta og bevis på at hva som er sagt og skrevet er rett. Eks: Hvorfor kinesisk selskap skulle godkjenne? Hvorfor vet noen før andre av investorer? Hvorfor ble det skrevet kontrakt med 10 års bindende forhold og så ble alt totalt brutt. Hvordan bruke så mye penger dersom man ikke har en bunnsolid avtale? Hvem var kunden som ikke hadde tid til å vente lenger og hvorfor ikke gi Rec de månedene som skulle til? Mener ledelsen at aksjonærene skal ta byrden ved emisjon for dårlige valg hos ledelsen? Hva gjør Levens som toppsjef?
Redigert 31.12.2024 kl 13:50 Du må logge inn for å svare
Marketwatch
31.12.2024 kl 13:44 9723

Rec må være toppkandidat til årets nyttårsfis! Heldigvis ute (etter at Hanwha tok all styring her). Synd, trodde virkelig Rec skulle få til reprising ved at Moses Lake kom i produksjon.
thief
31.12.2024 kl 13:49 9705

Er jo så enkelt som at REC feilet, ikke noe annet!Tror man Hanwha gikk inn med milliarder,for å kjøre selskapet konkurs 😂Det er latterlig!De trenger jo poly!
Redigert 31.12.2024 kl 13:55 Du må logge inn for å svare
Kåre Grønn
31.12.2024 kl 13:52 9749

Ja, men selskapet tok en mono. Nei, seriøst dette kan da ikke være slutten?
Redigert 31.12.2024 kl 13:58 Du må logge inn for å svare
WHeisenberg
31.12.2024 kl 13:58 9721

Håper du forholder deg til det som ble nevnt i tråden. At dette er et sted for de som har REC aksjer og er long. Så vær vennlig ikke spam tråden.
Kåre Grønn
31.12.2024 kl 13:59 9761

--enig, long, ja har ikke annet valg. Ingen får mine aksjer i hvert fall
thief
31.12.2024 kl 14:07 9730

Ja,skal la dere konspirere i fred🙂Alt bunner ut i udugelighet, ingenting annet!
Oli
31.12.2024 kl 14:16 9667

Jeg har tatt med friheten til å transkribere innleggene til Armando Tyria på Linkedin som jeg syns hadde interessante poenger. Har lest raskt igjennom men tar forbehold om at små feil i oversettelsen kan forekomme:

Hanwha kjøpte REC Silicon og lovte i børsmeldinger å starte opp Moses Lake (ML) anlegget som var planlagt gjenåpnet før oppkjøpet. De hevdet også at de ville arbeide for alle aksjonærer likt. Men siden oppkjøpet har de kun levert katastrofer. Kostnadene har økt med 500–700 %, og REC drukner i gjeld og trenger desperat penger for å unngå konkurs.

Hanwha sparket flere av RECs toppledere under kontraktsforhandlingene og ansatte kun sine egne, slik at de hadde representanter på begge sider av bordet. Nå sier Hanwha/Q-Cells at de vil revurdere kontrakten med enda dårligere betingelser for REC.

På 13. september rapporterte REC til børsen at renhetsnivået allerede var godkjent, men kunden krevde en test i et annet land som kun en formalitet. Det ble ikke nevnt at dette landet var Kina.

Det er ganske merkelig at selskapet REC, som har sine egne tester og sier at renhetsnivået er godt og allerede er godkjent av kunden Q-Cells, senere mottar en melding fra Kina om at renhetsnivået likevel ikke er godkjent.

Etter flere utsettelser av den første leveransen fra REC til Q-Cells, har aksjekursen falt med hele 90 %. Alle investorer sitter med store tap, unntatt Hanwha, som verken er klare til å motta varer eller har klart å styre REC i riktig retning. Nå prøver de å lure REC til å reforhandle kontrakten til enda dårligere vilkår.

Hanwha og deres ledere, som har overtatt lederposisjoner i REC Silicon, har ført selskapet inn i en nedadgående spiral. Alt tyder på at dette er gjort for å presse aksjekursen til bunns for enten å kjøpe selskapet til en skamfull pris eller presse REC til enda dårligere vilkår.

Vi ønsker at Finanstilsynet eller relevante myndigheter og journalister setter søkelys på dette for å avdekke sannheten, både for markedet og for selskapets øvrige aksjonærer. Noen må sette en stopper for denne «skitne leken» fra Hanwha

Det er på tide at amerikanske og norske finansregulatorer tar tak i hva Hanwha gjør med REC Silicon. De har spilt et ganske skittent spill ved å forsinke mottak av råvarer fra REC for å unngå forskuddsbetaling som de har avtalt i kontrakten.

Hanwha, som nå eier 33,3 % av REC Silicon, har sendt råvarer fra REC til Kina for testing. Råvarene ble stoppet i kinesisk toll i flere uker, og resultatet som kom tilbake flere uker senere, hevder at renhetsnivået ikke er godkjent.

Dette ser ut som en taktikk for å gi Q-Cells tid til å bli klare, da det allerede er kjent at Q-Cells ikke kan motta noe før midten av 2025.
REC Silicon har alltid levert de reneste produktene på markedet, men nå hevder de plutselig at produktene ikke holder mål, trolig på grunn av påvirkning fra kinesiske statseide selskaper.

feit og doven
31.12.2024 kl 14:18 9694

Håper denne tråden blir holdt fri for spam og krangling. Jeg er long og støtter initiativet som tas her. Den plutselige beslutningen om å gi opp silisiumproduksjon er ikke tillitvekkende. Men jeg tror ikke det er penger å hente på å protestere. Alt avhenger av hva Hanwha vil, og om de er redelige eller ikke. Jeg har lyst til å tro at dette skyldes dårlig ledelse hos REC, men i så fall er udugeligheten ekstrem.
Redigert 31.12.2024 kl 14:21 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
31.12.2024 kl 15:00 9509

Det er mye å ta tak i her, særlig om det foreligger foul play i favør av Hanwha. Problemet er at man ikke får reversert beslutningen om å stenge ned ML. Dermed står man igjen med kritikk av børsmeldingene, dårlige beslutninger og elendig ledelse. Styret og ledelsen kan skylde på finansiell situasjon og kan sikkert begrunne sine handlinger og beslutninger i tilstrekkelig grad til at de ikke kommer i ansvar.

Slik jeg ser det er styreansvar og erstatning under styreansvarsforsikringen et mulig utfall om man klarer å skaffe bevis for et tilstrekkelig ansvarsgrunnlag i tillegg til kravet om økonomisk tap og årsakssammenheng.

Styret og ledelsen skal opptre og ta beslutninger til fordel for alle aksjonærene og dersom en majoritetseier gis fordeler er det kort vei til retten.
Redigert 31.12.2024 kl 20:53 Du må logge inn for å svare
Kåre Grønn
31.12.2024 kl 16:20 9253

Ja, vi får la den ligge der så får vi se på nyåret. Hvordan aksjen herjes med trenger ikke gjenspeile fakta og hvordan ting utvikler seg long. Håååper styret arbeider for aksjonærer og eiere og ikke forderver verdien med utvanning. Da tenker jeg i så fall Rec ødelegger for seg selv. Igjen, godt nytt år til de oppegående stayerne!
Redigert 31.12.2024 kl 16:21 Du må logge inn for å svare
Stabukk
31.12.2024 kl 16:59 9106

Har noen tipset norsk finanspresse og Columbia Basin Herald, med utgangspunkt i artikkelen fra Bernreuter? Det var vel New York Times som besøkte anlegget og hadde en grei reportasje tidlig i høst. De bør også tipses, kanskje også Bloomberg og CNBC.

PS: Must Invest, Storebrand Fund eller andre kan kanskje spørres om de vil samle de mindre av Topp20 bak Hanwha til kamp?
Redigert 31.12.2024 kl 17:19 Du må logge inn for å svare
Kåre Grønn
31.12.2024 kl 17:26 8992

Kan ikke du bare ta jobben. Send lenke på at Mose Lake stoppes, så må de granske resten selv. Bare å sende på infomailen deres eller mottak/kundeservice..
Mariusono
31.12.2024 kl 17:53 8896

bra initiativ heisenberg! jeg er 100% med
feit og doven
31.12.2024 kl 23:55 8366

Teorien til Vincent Pluvinage, CEO i OneD, virker tilforlatelig. Jeg tror nok det er mer sannsynlig enn at Hanwha driver med uredeligheter. Levens & Co tok på seg en jobb de ikke klarte å utføre, og det problematiske her er at det tok altfor lang tid før de kommuniserte det ut til aksjonærene.

Kopiert fra LinkedIn og oversatt til norsk: "Jeg har et annet syn, som kanskje er riktig eller ikke. REC Silicon stengte Moses-anleggene (silan og polysilisium) i all hast i 2014, uten å ta de nødvendige skritt for å beskytte alt utstyret. REC overførte også sin FBR-teknologikunnskap til TR Silicon i Yulin Kina, i bytte mot kontanter og en minoritetsandel, som senere ble utvannet. Da Hanwha Solutions investerte 160 millioner dollar i REC-egenkapitalen, hadde selskapet en stor gjeldsobligasjon og svært få finansieringsalternativer. Da REC startet polysilisiumanlegget på nytt, var to ting åpenbare: den ene er at den nødvendige kvaliteten var høyere enn i 2014 (markedsutvikling), og den andre er tilstedeværelsen av urenheter i rørene, som viste seg å være umulig å skylle ut til de nødvendige nivåene. Hanwha foretok flere forskuddsbetalinger, signerte en langsiktig avtaksavtale og ga lån. Hanwha gjorde mye for å prøve å gjenopprette anlegget til den nødvendige produksjonskapasiteten og kvaliteten. Virkeligheten er nå enkel. For det første er egenkapitalstrukturen opp ned: gjeld og gjeld overstiger egenkapitalen. For det andre tilbyr den ekstremt konkurransedyktige polysilisiumvirksomheten ingen vei til å oppnå lønnsomhet. Hemlock Semis og Wacker Chemies polysilisiumvirksomheter er heller ikke i god form ..."
Redigert 01.01.2025 kl 00:09 Du må logge inn for å svare
mk-invest
01.01.2025 kl 00:08 8358

Det er fler på Discord som også ønsker å stå sammen i dette.
Men prosessen er ikke mer enn i startgropen der inne pr nå.
Kommunikasjonen til REC har skurret i hele år, vi har ikke fått hele sannheten ennå.
Poirot
01.01.2025 kl 09:25 7751

Hvordan går det på Rec Discord-serveren? Skjønte det så at man raskt ble kasta ut om man var litt kritisk til Rec? Har det endret seg?
feit og doven
01.01.2025 kl 09:30 7732

Nei det har ikke endret seg. Du trenger ikke være kritisk engang. Jeg skrev noen tanker om mulige restverdier i REC etter den siste børsmeldingen, og ble kasta rett ut. De lever fremdeles i den troen at REC vil gå til himmels, og alle som ikke støtter det synspunktet kastes rett ut :-)

For et års tid siden ble jeg også kastet ut, med en annen bruker. Da var jeg så freidig at jeg påpekte at vi bør se svarte tall på bunnlinja før vi kan være sikre på at restarten av ML går bra :-)

Derfor er det viktig at vi tar seriøse diskusjoner på HO. Jeg oppfordrer alle til å oppføre seg pent i diskusjonene, slik at det blir mulig.

Godt Nytt År!
Redigert 01.01.2025 kl 09:32 Du må logge inn for å svare
Kåre Grønn
01.01.2025 kl 10:37 7513

Det er ikke sikkert aksjen faller så mye ned da den er bombet fra før. Viktigste er at selskapet får kundeforhold i orden og holder på de man allerede har. Ikke mange som driver med polysilisium og masseproduksjon av det da det er svært komplisert. Dokumenteres 9,999999 renhet, får de kunder utover!
thief
01.01.2025 kl 10:40 7525

Han diktatoren som styrer der,er helt hjernevaska.Ble også kastet ut,og den gang eide jeg faktisk aksjer og var i utgangspunktet meget positiv.Men hadde noen bekymringer, som jeg ytret, og da var det rett ut😂Hvis ikke de enda har skjønt at det er over og deres verdier er borte, så er det ingen som kan hjelpe dem.Nå har man blitt foret med teskje de siste måneder, at dette går til helvetet, og det ble også fasit!
Men som alle andre,hadde jeg aldri trodd de ville legge ned hele sjappa. Det er så man ikke tror det er sant.De har hele tiden kommunisert at alt går bra,at det bare er tidsspørsmål om når de kommer i mål,og at det skulle være 100% drift til nyttår!!Men hva er status til nyttår???ML LEGGES NED!Mange milliarder er sløst bort,og ikke minst de har påført seg en enorm gjeld,som de ikke har mulighet til å betjene med den driften de nå sitter igjen med.Altså småaksjonærene blir kastet under bussen.Det eneste REC satser på nå er silangass, hvor det er lenge før det kommer noe stort volum,er jo derfor de foreløpig legger ned hele ML.Den sikre inntekten fra poly skulle jo være bærebjelken i selskapet,så skulle salget av silangass være oppsiden.Nå har huset falt sammen!Dette burde bli store konsekvenser for LEVENS og co.Så forventer vel noen avganger her,sammen med likvidering av småaksjonærene.Gjelden må fikses ,egenkapitalen er jo saftig i minus!Spennende å se hvordan de løser denne floken!Lykke til i morgen for aksjonærene, her er det bare å ta det man får for aksjene før de er NULL verdt!Man har jo sett etter de siste to katastrofemeldingene,at det fortsatt er luringer på ose som er villig til å kjøpe aksjer,så man kan jo håpe på 1kr eller 2 ved åpning!
thief
01.01.2025 kl 10:43 7522

Hva er det man ikke klarer å lese av børsmeldingen???Poly legges NED,det blir ingen produksjon!!Hanwha(qcells) var den eneste reelle kunden utenfor Kina!
Redigert 01.01.2025 kl 10:44 Du må logge inn for å svare
Kåre Grønn
01.01.2025 kl 10:52 7493

De setter anlegget raskt i gang igjen om ting endrer seg. Vi får se
Redigert 01.01.2025 kl 10:52 Du må logge inn for å svare
DjTao
01.01.2025 kl 10:59 7520

G14 vurderer å bygge en egen fabrikk for å produsere silangass fordi REC ikke klarte å levere 7200 tonn pr år. Kostandsrammen for et slikt anlegg ligger trolig et sted mellom 6-8 milliarder.
kroner.
Nå er forutsetningene endret fullstendig fordi REC nå har masse tilgjengelig kapasitet. Jeg finner det svært lite sannsynlig at G14 vil bruke så mye kapital når det finnes et fiks ferdig anlegg rett over gata.
Man kan og se for seg at Cenate også etablerer seg i Moses lake nå som det finnes mye kapasitet der og en voksende klynge av anode selskaper.

Redigert 01.01.2025 kl 11:20 Du må logge inn for å svare
Kåre Grønn
01.01.2025 kl 11:20 7481

REC Silicon, en ledende produsent av silanbaserte, høyrenhets silisiummaterialer, har nylig annonsert at de vil stanse produksjonen ved sitt anlegg i Moses Lake, Washington. Dette følger etter at en kvalitetstest av deres ultra-høyrene polysilisium ikke møtte kundens forventninger.
SOLAR POWER WORLD ONLINE

Selskapet har besluttet å fokusere på sin virksomhet innen silangasser og vil opprettholde utstyret relatert til produksjon av silangasser i en "sikker og gjenopprettbar tilstand" for å muliggjøre en potensiell fremtidig oppstart.
SOLAR POWER WORLD ONLINE

Dette innebærer at anlegget ikke er lukket for godt.
Redigert 01.01.2025 kl 11:23 Du må logge inn for å svare
Null
01.01.2025 kl 11:39 7390

Jeg hadde stor tro på dette prosjektet.
MEN det gikk ikke dessverre.
NÅ er det vel slik at mitt hode sier meg at pengene er tapt.
Jeg holder på de aksjene jeg har, vanskelig å innrømme det, men dagens kurs 3.59 kommer vi nok ikke til å se igjen.
Dessverre for oss alle....
Det er ingen ny Røkke som kan ta oss inn i dette og opp slik som i 2019 når det også var mørkt... da var det håp
NÅ sier de at anlegget de har brukt 5 MILLIARDER på,er dødt de får det ikke til å virke ....

DA er det vel kjørt,

GODT NYTTÅR
Redigert 01.01.2025 kl 11:43 Du må logge inn for å svare
DjTao
01.01.2025 kl 11:47 7372

Det fungerer fint ift til å levere silangass, det er her marginene til REC ligger. Men det er klart det er et stort tilbakeslag at bærebjelken i form av salg av poly er borte. Men at REC sitter på verdier som er mer verdt enn 2-3 kroner aksjen tror jeg er ganske sikkert. Ellers ville ikke Must kjøpt seg ytterligere opp.
Redigert 01.01.2025 kl 11:54 Du må logge inn for å svare
Null
01.01.2025 kl 11:55 7344

Ja Kåre Grønn
Det står i meldingen at de kan komme til å starte opp igjen deler av anlegget i fremtiden.
Men slik jeg oppfatter dette så har de pr dato, ingen kunder som vil kjøpe tilstrekkelig volum av gasser..
Det vil igjen si at de trenger kapital for å drive videre, de har slik jeg forstår det brukt opp alle egne midler og tatt på seg lån med garantier fra HW ( disse garantiene har vel sammenheng med at de skal produsere for de i 10 år) denne avtalen er nå terminert.
Det vil si at de må hente penger i markedet!
>Så kommer det som er vanskelig, hvorfor skal man gå inn i dette selskapet med nye penger?
Hva er sannsynligheten for å komme ut av dette med fortjeneste på litt sikt?
Hvordan skal man kunne regne hjem dette??

Jeg tror vi alle kommer til å se en stoppmelding på selskapet i løpet av februar når endel lån forfaller,,,, dessverrre
Kruttgubben
01.01.2025 kl 12:31 7164

Hvor tror dere den åpner i morgen?
Seriøs
01.01.2025 kl 12:33 7156

Ja det er mørkt og mange frykter 1 kr kurs. Tror det blir bra på sikt men tør ikke satse nå men vi vet at Must laster og lastet. REC finner nok en grei løsning på lånet som forfaller så er det litt mer greit. Inntekter har de jo og de har store verdier.

Tipper vi ser et fall ned mot lav 2 og kommer opp mot dagens kurs igjen raskt.

Lykke til til de som er inne.
Oli
01.01.2025 kl 12:38 7125

Dette er et interessant poeng som de sier i børsmeldingen så ønsker de å fortsette med dette hvor de er markedsledende og har en klar fordel. Så gjenstår det å se om etterspørselen er stor nok til at det blir butikk ut av det. En joker som du sier er batteriindustrien hvor Silisium/litium batterier ser ut til å bli det nye store, spørsmålet er når.

Et annet poeng som jeg har lyst å stresse er tiden det vil ta å bygge et nytt slikt anlegg. Man kan fort snakke om 1-3 år med innkjøring og feilsøking. Samt kanskje rundt 5-7 år med planlegging og bygging.Man ser jo hvor mye tid og penger Rec har brukt på oppstart av eksisterende anlegg.
Thor_113
01.01.2025 kl 15:23 6578

Skal man begynne å leke med tanken på en JV/fusjon/Nytt selskap innen silangass, med naboene? Erkjenner at dette ble skrevet i ren "aksjonæriflereårhåperpåenløsning"-stil :)
mk-invest
01.01.2025 kl 16:25 6351

Man kan helt sikkert diskutere Discord moderatorer sin retningslinje, men velger å la det ligge.
Mange på Discord ser selvsagt en rød lampe lyse nå, og alle skjønner at vi skal ned i kjelleren ved børsåpning i morgen.

At vi har blitt feil informert/villedet under børsmeldinger i 2024, ingen tvil om det.
Det er mye som har skurret fra særlig oktober mnd, hvor vi får melding om at renheten og kvaliteten er mer eller mindre en formalitet og vil løses, det er bare et spørsmål om når og ikke om.
Så kommer kontra meldinger om Moses Lake satt til 15 % drift inntil videre, så terminerer Hanwha/Rec 10 års avtalen 🤔

Spørsmålet er hva står vi igjen med og hvordan skal finaniseringen fremover/lånenforfall løses ?

Hanwha sluker hele REC
Det kan være salg av hele selskapet til andre
Det kan være salg av Moses Lake eller Butte
Det kan være G14, Cenate, Sila eller X
Inn på eiersiden
Kanskje Røkke eller Elon Musk dunker på døra

Akkurat nå er det any ones guess.

Poenget er at det finnes verdier i selskapet og at produksjon av silan er mer lønnsomt på sikt/bedre marginer.
Men hvordan skal vi leve frem til leveransene blir store nok på Silan ?
Det er det som er det store spørsmålet som er ubesvart.
Null
01.01.2025 kl 16:37 6305

MK
Det er jo det som er hele saken nå, saken som endret seg så drastisk på mandag kl 21,når vi fikk melding om at ML stenges ned.
Ikke bare det men de gir opp produksjonen av råstoffet som skulle gi oss en god sikker inntekt i 10 år, plutselig er det ingen ting igjen av det.
Ingen ting igjen av de innvesteringene som er gjort de siste årene...

Selskapet har et "for stort" lån til hovedeier som har forfall ved "upp front betaling" nå i februar.
Det vi kan anta nå er at det ikke blir noen betaling i februar når kontrakten er terminert, og kontrakten termineres pga at RECSI ikke kan levere på den foreskrevne renheten i avtalen. Det vil si at kunden ikke har noen forpliktelser vil jeg an?
ta. Kanskje sågar at de kan kreve erstatting ;( ikke vet jeg.

Så kommer det springende punktet, hvordan skal man redde stumpene, hvem er interessert i å gå inn med kapital? og i tillegg gi oss andre betalt for våre eierandeler.
Ja, si det. Jeg ser ikke at det er så stor sansynlighet for det. Jeg selv vet ikke om jeg selger i morgen eller blir med helt ned.....
Det får vi se i morgen eller på fredag...

Åpner vi over 1 kr?
Slutter vi over 0,5 kr på fredag?
Selv tror jeg ikke på det.

Og så neste spørsmål, hvem tørr kjøpe de neste to dagene???
Finnes det noen som vil kjøpe aksjene våre til en pris i det hele, med det raset som kommer i morgen ?
Blir en fryktelig dag, men slik starter 2025
Redigert 01.01.2025 kl 16:44 Du må logge inn for å svare
skadi
01.01.2025 kl 16:41 6275

Joda, kostnadene det hele førte med seg og dermed gjelden er fortsatt der. Og den kommer til å knekke selskapet fullstendig etter min mening.
Bulldog
01.01.2025 kl 16:47 6265

On August 2, 2024 REC Silicon Inc. announced that it entered into a USD 25 million short-term loan with Hanwha
International LLC REC Silicon and Hanwha International LLC have extended the maturity date of the existing loan that was announced
on August 2, 2024, until February 2, 2025.

On November 4, 2024, REC Silicon ASA (REC Silicon) announced that its wholly owned subsidiary, REC Silicon Inc,
and REC Silicon Inc’s wholly owned subsidiaries have entered into a USD 25 million short-term loan with Hanwha
International LLC. The maturity date for this loan will be February 4, 2025.

The Company and its customer are therefore now in advanced discussions regarding the
cancellation of its contract, including the elimination of any penalties and a
deferral of the repayment of the initial pre-payment.
*Pre -payment på USDm 30 mottok REC i 2023.

Nærmere NOK 900 millioner i gleld og pre-payment forfaller dermed kanskje i løpet av en måned. Hanwha har garantert for lånene og skal ha tilbake pre-payment.
Hanwha sitter med nøkkelen til hva som skal skje fremover. Konvertering av gjeld til egenkapital fører fort til at REC blir en del av Hanwha Solutions.

En gransking av siste måneders hendelser kan være på sin plass. REC ledelsen har hauset med store bokstaver samtidig som de har advart med små bokstaver.

thief
01.01.2025 kl 16:48 6262

"Poenget er at det finnes verdier i selskapet og at produksjon av silan er mer lønnsomt på sikt/bedre marginer.
Men hvordan skal vi leve frem til leveransene blir store nok på Silan ?
Det er det som er det store spørsmålet som er ubesvart."

Er nettopp det som er det STORE problemet til dagens småaksjonærer, markedet for silangass er altfor lite foreløpig.Og den massive gjelden må gjøres noe med nå,og ikke om ett år eller 2!Så ja,REC kan begynne å tjene penger på silangass etterhvert og har jo verdier i fabrikkene. Men det hjelper ingenting nå.Så her kan det godt være at noen større ser sin mulighet til å komme inn i en kriseemisjon,og gjøre gode penger i fremtiden.Men dagens småaksjonærer blir garantet ofret .Det har man jo sett i utallige selskaper på ose,som er i desperat pengenød.Og det er nettopp det REC er,de har ingen kort på hånda!Kassa er tom,trenger penger til nedstengning/drift og en altfor stor gjeld. Blir ikke verre enn det!
mk-invest
01.01.2025 kl 16:51 6260

Q-Cells har også for ca noen uker siden fjernet fra sine hjemmesider…… made in America
Det er helt tydelig at det for noen uker/måneder siden utviklet seg til et problem vi ikke har blitt informert om.

Det kan tenke seg at Q-Cells er bedre tjent med å kjøpe poly fra OCI i Malaysia, da Moses Lake modellen ikke lengre er bærekraftig for Hanwha økonomisk sett.

Om Hanwa bevisst har tuklet med tester sendt Kina osv, kan man jo bare spekulere i.
Men at de velger å tre ut av avtalen og at rec ikke får mulighet til en test nr 2 er bare helt tragedie.

Hadde heller ikke blitt sjokket om Hanwha brått overtar Moses Lake anlegget som betaling for pre-payment og lån gitt, og vips så produserer de topp kvalitet fra sommeren av når Q-Cells trenger poly.

Som sagt, mye har skjedd i styre rommet som vi ikke har blitt informert om.

Har vi blitt lurt av Rec eller Hanwha, eller begge to ?
Eller har Rec ledelsen også blitt kneblet av Hanwha ?

Tiden får vise om vi småaksjonærer sitter igjen med noe, eller om vi blir avspist med smuler 🤷‍♂️
Null
01.01.2025 kl 16:59 6232

Som et siste halmstrå kan man vel spekulerer i om HW tar ML og lar RECSI beholde Butte som en løsning.
OG vi små får være med på det å kapitalisere opp Butte om vi ønsker.... da blir det litt igjen ;)
WHeisenberg
01.01.2025 kl 23:00 5674

Gjerne vær med å legge noen kommentar på Linkedln slik at den for mest mulig oppmerksomhet i det offentlige.

Delta på debatten https://www.linkedin.com/posts/johannesbernreuter_fbr-polysilicon-china-activity-7279819228621279232-SBT4?utm_source=share&utm_medium=member_ios