Oppgjørs tid har kommet

WHeisenberg
RECSI 31.12.2024 kl 11:37 14139

Som kjent så burde alle vi ha skjønt de signalene fra start samtidig som Lodbrok advarte alle oss om hva Hanwha prøver seg på. Her er et like påminnelse fra FA.

(Aksjonæropprør i Rec
Investeringsselskapet Lodbrok Capital raser mot Rec Silicons storaksjonær Hanwha Solutions, og mener det er fare for at storeieren vil gjøre aksjonærfiendtlige grep.)

De sparket James midt under kontrakt forhandlingen og mange andre rare valg i den tid, så naive som vi har vært valgte å stole på sør Koreanerne. Selv har jeg tydet misnøye mot dem hele tiden men valgte å sitte igjen med mine aksjer og har i tillegg 4 doblet antall på høy kurs.

Alle de utsettelsene.
Børsmelding som bekrefter at kunden er tilfreds med kvalitet. Og test er kun en formalitet.
Q-Cells valgt av test land, samtidig skjule for oss aksjonærer og markedet generelt.
Kina toll problemer.
Mislyktes første test fra Kina. Men det skal være vanlig i slike tilfeller med flere test og noe de har brukt den tiden som vi har ventet på resultat svar med å forbedre kvalitet.

Men så legges hele ned plutselig? Dette kan umulig være sant om ikke noe annet ligger/har ligget bak hele veien.

At de ikke viste dette før årets siste børs dag, lukter enda verre.
Dette har blitt gjort med god og planlagt strategi av Hanwha.

Derfor bør vi ta grep og slå ned på dette og begrense våre tap av sparepengene våre.

Har vært i kontakt med noen i markedet for å sette lys over det som skjer der slik at myndighetene i USA får med seg hva som skjer.
Personen jeg har sendt mail til er Johannes Bernreuter (Polysilicon Market Reports) skrev noen ord om hva som har skjedd og sendte han link til 3 børsmeldinger i REC.

Børsmelding fra 13 sep.
Børsmelding fra 17.des.
Og den fra i går 30.des.

Dette er svaret hans.

Hello, ………

Thank you for your message on LinkedIn. I prefer communicating via e-mail.

I find the reasoning of REC Silicon strange as well, in particular the argument that "the customer is not able to wait any longer for delivery of product" when the start-uzp of ingot/wafer production at QCells has been delayed to mid-2025. Something smells foul here.

You (retail) shareholders of REC Silicon should establish an interest group and raise your voice with press releases and, maybe, fanciful protest actions.

Best regards,
Johannes

BERNREUTER RESEARCH
Polysilicon Market Reports
https://www.bernreuter.com
Owner: Johannes Bernreuter
Lessingstr. 6
97072 Würzburg, Germany
Tel. + 49/931/784 77 81
Fax + 49/931/784 77 82
info@bernreuter.com

For polysilicon news, follow us on LinkedIn:
https://www.linkedin.com/company/bernreuter-research

Vi trenger handling. Og derfor ber kun de longe som sitter med tapt til å diskutere dette slik at vi sammen kan gå videre.

GullHårAllOve
02.01.2025 kl 00:34 4979

Kommer vel kun et ras i morgen om noen vil kjøpe. Vil ingen kjøpe blir det lite action.
Oli
02.01.2025 kl 02:03 4924

Veldig bra "gravearbeid" WHeisenberg. Jeg kikket litt gjennom alle kommentarene, virker som at mange av de berørte nylig har fått beskjed om at de blir permittert/mister jobben. Veldig synd, for dette har virket lovende lenge.

Jeg vil fremheve en kommentar på Facebook fra en som sier han er fluid bed operatør ved anlegget:

Bakgrunnen er at det stilles spørsmål med produktkvaliteten på polysilisiumet og hvordan den kunne bli underkjent av tredjepart. Hvorledes han svarer:

Xxxx, vår kvalitet har økt ti ganger siden vi sendte kvalifikasjonspallene til Kina. Men selv om kvaliteten har økt så mye, har vi hatt problemer med å holde den konsekvent på høy renhet. Det er fortsatt et høykvalitetsprodukt, men variasjonene er det kunden var bekymret for. Vi hadde planlagt flere tester og prøvekjøringer i januar, men vi gikk i bunn og grunn tom for penger. Fabrikken ble drevet på investeringer, og vi gikk rett og slett tom for penger og tid. Kunden trenger produktet nå og på et konsekvent nivå, og vi kunne ikke tilby det uten mer forskning og utvikling (FoU).

Det som er rart er hvorfor kunden, Q-cells har så dårlig tid. Her har man investert store beløp, ansatt og lært opp masse folk også faller bare alt sammen på grunn av en test som ble gjort av en ekstern part i Kina. Det er overhodet ikke snakk om å gjøre flere forsøk. Desto mer jeg setter meg inn i denne saken så begynner det å gå opp for meg at vi er brikker i et større spill. Akkurat hva resultatet av dette blir jeg usikker på enda.

Redigert 02.01.2025 kl 02:34 Du må logge inn for å svare
MikkeMus
02.01.2025 kl 07:53 4706

Du setter her ord på det samme som jeg tenker. For meg fremstår prosessen fram til status presens som nøye gjennomtenkt svindel. For meg fremstår dagens styre som en gjeng kriminelle.
Gullhaugen
02.01.2025 kl 08:38 4523

Jeg tror ikke det er mange som vil kjøpe dette papiret nå.
MikkeMus
02.01.2025 kl 10:52 4330

Utfra hva som er kommunisert fra ledelsen i REC Silicon helt til de siste tiden, kombinert med at styret (utrolig nok) aksepterer at 1 test gjort av Q-Cells/Hanwha i Kina (av alle steder) utgjør grunnlaget for å stenge ned ML, så fremstår det hele for meg som en velregissert svindel isenesatt av Hanwha, som altså kontrollerer styret i REC Silicon. For meg fremstår styret i REC Silicon som en gjeng kriminelle som bevisst har villedet investorer. Jeg har fulgt selskapet over mange år - og hvis det er interesse for å ansvarliggjøre dette (etter mitt skjønn) svindelaktige og kriminelle styret, så er jeg med.
MikkeMus
02.01.2025 kl 11:01 4279

Vi er mange som har tapt ekstremt mye penger på denne (etter mitt skjønn) åpenbare svindelen - og jeg tenker at her må det være mulig å saksøke styrets medlemmer personlig - men også som representant for selskapets største aksjonær (Hanwha)
Nsxnsx
02.01.2025 kl 11:09 4286

Nytter vel ikke med oss små, dette MÅ tas opp av noen av de STORE. Vi kan seff henge oss på men tror initiativet må komme fra f.eks Must.
GullHårAllOve
02.01.2025 kl 11:10 4305

Noen har kjøpt nedover.... Det er risikosport som situasjonen er nå.
Mammon
02.01.2025 kl 11:21 4267

ikke verst konkursboet faller bare 50% :)
WHeisenberg
02.01.2025 kl 11:24 4293

Foreslår de 2 som har kommentert siste sletter sine innlegg!
Les: dette ikke er et tråd for slike kommentar!
Redigert 02.01.2025 kl 11:25 Du må logge inn for å svare
Kåre Grønn
02.01.2025 kl 11:26 4291

Enig m over W!! Mammon eller Mamut har holdt på sånn hele veien..

Ellers:
... – Den positive siden er at de umiddelbare kostnadene er små, og det vil ikke påløpe noen straffer eller gebyrer som følge av å avslutte avtalen med Hanwha/Qcells, skriver Pareto-analytiker Gard Aarvik i oppdateringen (Pareto analyktiker er i hvert fall noe mer balansert enn Sparebank 1)..
Redigert 02.01.2025 kl 11:34 Du må logge inn for å svare
WHeisenberg
02.01.2025 kl 11:43 4232

Altså vis Hanwha ikke stiller opp med mer lån slik at REC klarer å stå på beina til G14 eller mange av de andre anode selskapenes kontrakt så uten tvil har de gjort dette med vilje og ligger et skittent plan bak.

Så mest fornuftige er at de stiller opp for å redde deres aksje post in til videre, om de har rent mel i posen selvsagt.
Så det vil komme en etterfølgende børsmelding som vil forklare fremtids planer.

De har trost alt større tap enn alle andre og tror blir merkelig å bare gi det slipp uten videre.
Det er selvsagt om de ikke har noe svindel planer.
Redigert 02.01.2025 kl 11:44 Du må logge inn for å svare
Kåre Grønn
02.01.2025 kl 12:21 4034

Veldig fornuftig. En stor fabrikk som dekker et sånt område i Washington, kan ikke bare plutselig bukke under og bli kastet. Dette kommer tilbake. Det er en plan på dette. Må handle om usikkerhet omkring ny president. Vanskelig å se lys i tunellen når det skrives som det gjør nå, men ting har totaltsnudd tidligere i norsk aksjehistorie. Det er så mange tungt inne i denne aksjen, så sannsynligheten er større for at ting kommer tilbake..
Redigert 02.01.2025 kl 12:23 Du må logge inn for å svare
SPXL
02.01.2025 kl 12:45 3955

Kvike11 og kåre grønn bør ligge lit lavt fremover, dere har dummet dere skikkelig ut…makan til hausing dere har holdt på med og bommet så stort, får håpe ikke mange har kjøpt på deres elleville hausing. Deres skulle vært utestengt! Her har aksjonærene blitt holdt for narr av ledelsen, ren svindel vil jeg si. Her må Finanstilsynet på banen for dette er ran på høylys dag !
WHeisenberg
02.01.2025 kl 13:22 3800

Kan du vennligst slett dette innlegget? Tråden er opprettet for annet enn det.
BWMx5
02.01.2025 kl 13:34 3746

bare lurer på om Morgan Stanley er dum nok til å kjøpe aksjene her?

De økte fra 3,01 % til 5,33 %! se linken her

https://newsweb.oslobors.no/message/635836
Redigert 02.01.2025 kl 15:02 Du må logge inn for å svare
Nsxnsx
02.01.2025 kl 13:49 3680

Jeg har gjort som Morgan...er jo allerede i hengemyra...så hvorfor ikke :) MÅ jo få en vannvittig reprising når Levens får sparken. Kan ikke være lenge til.

Han kunne liksågodt satt fyr på 4-5 milliarder i cash....og likevel har han jobb ????????????
Stabukk
02.01.2025 kl 14:03 3626

Å gå til sak må evt. bli opp til noen av de større. Har selv reddet et par hundre tusen igjen på skatten til våren. Kanskje det doble å hente neste vår, men vesentlig mer regnes som tapt ved å ta for høy risiko på børsen. Hverdagsøkonomien står seg godt pga ekstra fast eiendom, så sover godt om natten. Nye «børseventyr» blir det neppe.
thorium90
02.01.2025 kl 14:59 3456

Som mange andre inde på dette forum, er jeg frustreret over informationsniveauet fra REC/Levens. Det er muligt at alt er gået efter bogen og alt er "overholdt til punkt og prikke", men det er også muligt at der findes andre skjulte agendaer?

For at få klarhed over dette, bør man efter min mening få lavet en uvildig advokat undersøgelse, det bør være i alles interesse! En sådan undersøgelse kan evt. dækkes delvist via aktier samt betaling, for advokat bistand. Advokaten skal selvfølgelig ikke udpeges af, hverken REC eller Hanwa.

Er alt gået efter bogen bør REC' ledelse og Hanwa være stærkt interesseret i at:
1. Få renset luften og deres navn, kan kun være interesserede i ikke at tabe goodwill mm.
2. De vil kunne bevise at krystalliseringen af waffere udført af tredie part ikke er tilfredsstillende og derfor ikke møder industristandarden. Der skal selvfølgelig være et fysisk bevis (waffere der kan kontrolleres op imod det materiale der er afsendt af REC og blandet med andet materiale af ukendt herkomst – dvs. at man kan lave en delta test på materialet fra REC og waffer produktet).
3. De vil kunne redegøre for, hvorfor man ikke vil forsøge sig med nye test og evt. ændre granulat størrelse o.l. - REC' produkt er måske total uanvendeligt? På trods af at renheden er accepteret inden test i Kina?
4. Hanwa, kan redegøre for, hvorfor det er så tidskritisk for dem at få en fast pålidelig leverandør af polysilicon, inden fabrikken Qcell-fabrikken står klar til waffer produktion.
5. Er hverken Hanwa eller REC interesseret i en advokat undersøgelse, vil det være dybt inkriminerende for dem, da de skal varetage alle aktionæres interesser. Så de bør naturligvis bifalde dette.
Kåre Grønn
02.01.2025 kl 15:18 3343

Det er noe som totalt ikke stemmer. Dette som nå har skjedd var egentlig kul umulig med 10 års kontrakt på plass...
nemi's
02.01.2025 kl 15:21 3317

På tide å ta bladet fra munnen. Så husk nå hva jeg skrev om:

-kursmål der nede på 1-tallet. Historien gjentar seg i 2025
-Hanwha aner ikke hva de driver med i RECSI. De kommer til å finne noen å dele tapet sitt med. Mest mulig
-inflasjonen i US ville knekke restarten i ML
-og ML ikke er noe annet enn kilometervis med rustne rør

Ikke nekt!

Og vær glad det er en knallgrønn dag på børsen. Dere skal nok få merke det på en rød dag, dere også.
Bullen
02.01.2025 kl 15:24 3298

Kan ikke mye om REC, men:
fra toppen i 2007 har aksjen total kollapset med mer enn 99%
Et naturlig spørsmål vil jo være om selskapet noen gang har hatt livets rett?
Kan Hanwa ha konkludert med at de rett og slett har gitt opp REC?
AmatørK
02.01.2025 kl 15:29 3249

Du og Molnes kan jo sole dere i "glansen" nå på et vis, nå som fasiten mer eller mindre er der. Forutsetningene deres for tidligere negativitet og spådom har dog vært litt feil.

Jeg vil si at om selskapet hadde holdt det de guidet 1 år tilbake i tid og frem til i dag, mer eller mindre, så ville fasiten nå vært noe annerledes. Slik ble det dessverre ikke. Jeg og mange andre har stolt på det selskapet har guidet, men så har alt mer eller mindre falt i fisk og desto mer.

I tillegg ser det nå ut til at anodeaktørene i tillegg er bak tidsskjema, og storstilt kommersialisering av Si-anoder innen for EV segmentet lar vente på seg, så noen rask redning vil heller ikke komme fra den kanten. Ser det nå ut til hvertfall.

Trist er det, uten tvil, tapt mye tid og penger i denne aksjen. Mista egentlig helt troen etter Q3 som var en fadese. Følger dog med fortsatt, er da noe å lære her og hvet hvem, plutselig kan det komme en kanin opp av hatten. Håpet er dog nesten borte.
thorium90
02.01.2025 kl 15:52 3131

REC har helt sikkert kæmpet for at blive profitabelt i mange år, men tænker ikke at det er teknologien den er gal med, da kineserne har købt/kopieret teknologien fra REC. Tænker at den største udfordring for alle ikke kinesiske poly-virksomheder er, at de kæmper imod en kinesisk silicium industri der er stærkt subsidieret.

Har Hanwa opgivet REC, bør det vel også være naturligt at de vil udtræde af viksomheden?
Slettet bruker
02.01.2025 kl 16:09 3041

En advokat som mottar oppgjør i aksjer vil ikke være uhildet.

«For at få klarhed over dette, bør man efter min mening få lavet en uvildig advokat undersøgelse, det bør være i alles interesse! En sådan undersøgelse kan evt. dækkes delvist via aktier samt betaling, for advokat bistand. Advokaten skal selvfølgelig ikke udpeges af, hverken REC eller Hanwa.»
thorium90
02.01.2025 kl 16:15 3015

Nej, det er rigtigt - en advokat der modtager gage i aktier må man formode at han/hun vil virksomhedens bedste!
Slettet bruker
02.01.2025 kl 16:17 3003

Jeg tror det bare er å skrinlegge dette «aksjonæropprøret/-oppgjøret».

Det krever for mye tid og ressurser og ikke minst penger.

RECSI har ikke penger og hvordan ser man for seg å finansieres en slik rettslig prosess?

Egenkapitalen er tapt så lenge gjelden overstiger verdien av anleggsmidlene.

Salg av ML vil ta lang tid og prisen blir mye lavere enn de beløpene som har vært nevnt på forumet.

Har Hanwha noen som helst interesse av å yte ytterligere nød/-likviditetslån? Gir det mening?

Emisjon er trolig eneste løsning og da blir spørsmålet om markedet og eksisterende aksjonærer vil stille opp og eventuelt til hvilken pris/kurs.

RECSI kan være historie i løpet av ganske kort tid. Minner litt om NAUR.

thorium90
02.01.2025 kl 16:19 2992

Er Moses Lake egentlig stadig bogført til 0 kr?
BIF78
02.01.2025 kl 16:28 2927

Ja det er den
thorium90
02.01.2025 kl 16:38 2863

Dvs.at der er postet 1-2 mia. i en virksomhed, der kan producere silan-gas og "højrent" silicium og så er virksomheden vurderet til 0 kr?
Thor_113
02.01.2025 kl 17:17 2717

For en dag. Ikke lett å tenke seg til hva som skal snu dette til stormende jubel igjen....ble usikker på når det egentlig var noe å juble for sist?!

"Kunden har ikke tid til å vente" blir for meg ganske logisk ila dagen da det er klart at det ville tatt ca 6 mnd å få anlegget i 100% drift fra når renhetsgraden ble godkjent. Rart er det uansett - på målstreken!

Linkene til FB, som ble presentert i tråden er interessante, med uttalelser fra (tidligere) ansatte rundt nåværende kvalitet vs sendingen til Kina. I tillegg er det flere som skriver at G14 har lagt ned arbeidet og sendt folk hjem, om man leser avisens innlegg. Jeg kan ikke se at engasjementet til lokale helter akkurat gløder av entusiasme rundt tingenes tilstand. Tragisk blir for mildt beskrevet, og for så utrolig mange på ulikt vis.

Morgan Stanley`s flagging er jo et bra jafs, bare timer før meldinen er et faktum. Hva / hvem kan ligge bak en evt strategi her? Nå forutsetter jeg at "noen" vet noe i forkant.

Det verste av alt....jeg er ikke spent en gang. Resignert er stikkordet. Ferdig
Kåre Grønn
02.01.2025 kl 20:11 2361

Kommer snart positive nyheter på landing og ny retning. Hau hau!
DjTao
02.01.2025 kl 21:31 2191

Godt oppsummert!
Utrolig hvor raskt det har gått fra himmel til helvete i 2024 for REC. Hadde aldri i mine villeste fantasier tenkt at vi skulle ende opp i en situasjon der REC ikke klarer å levere kjerneproduktet sitt. Den så jeg rett og slett ikke komme (og antar ikke de fleste andre heller).
I retrospekt, så synes jeg det er svært kritikkverdig av REc og Levens og ikke opplyse om den de strenge kravene til renhet som ble inngått med Q-cells. Dette burde vært informert i fjor før oppstart av ML slik at vi kunne ha dette på rizk-radaren. Det var først på vårparten når REC ikke klarte å levere innen end of Q2, at Levens begynte å snakke om renhet og et par dråper i et svømmebasseng. Videre så visste han jo at Yuli brukte et par år på å oppnå tilfredsstillende renhet. REC har i så måte ikke vært tydelige ovenfor markedet hvilken risiko det var å starte opp et nedlagt anlegg samtidig som de skulle oppnå en ekstrem renhet.
Labbetuss25
02.01.2025 kl 21:34 2179

Klarer ikke helt tro på der ikke kommer en kanin opp av hatten.
Lykke til de som er investert. Håper der kommer noe bra asap
Redigert 02.01.2025 kl 21:53 Du må logge inn for å svare
tran5
02.01.2025 kl 22:01 2072

Rec er ødelagt som selskap kommer til å gå under krona i morgen
WHeisenberg
02.01.2025 kl 22:02 2068

På et av Linkedln trådene svarer Q-Cells slik:
Q-Cells Amerika: We regret that REC Silicon is ceasing production of polysilicon at its Moses Lake facility and recognize the significant impact this development has on its employees.

Despite this unfortunate news, Qcells’ business operations will not be significantly impacted. Qcells’ parent company Hanwha Solutions has signed a long-term agreement for polysilicon from OCI, a leading South Korean clean energy company which uses hydropower to produce its product in Malaysia. This polysilicon will be used to produce ingots, wafers and cells at our solar factory in Cartersville.

Ultimately, developments at REC underscore the challenges of rebuilding a solar supply chain in the U.S. while upholding the exceptional high quality, efficient, affordable and industry-leading solar panels Qcells offers.

We remain the only company in the U.S. to domestically produce ingots, wafers, cells and finished modules, all under one roof, at our Cartersville, GA facility. We are fully committed to growing our U.S. manufacturing operations and building a diverse supply chain in the U.S. and abroad.
https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:7279852669811269632?commentUrn=urn%3Ali%3Acomment%3A%28activity%3A7279852669811269632%2C7280672752166952960%29&dashCommentUrn=urn%3Ali%3Afsd_comment%3A%287280672752166952960%2Curn%3Ali%3Aactivity%3A7279852669811269632%29
MikkeMus
02.01.2025 kl 22:11 2021

Herregud for noen kjeltringer! .... At den såkalte "testen" ikke ble godkjent i Kina, er forståelig da Hanwha mest sannsynlig allerede hadde gjort avtale OCI i Sør Korea.

Jeg sitere fra meldingen til Q-Cells: "Qcells’ parent company Hanwha Solutions has signed a long-term agreement for polysilicon from OCI, a leading South Korean clean energy company which uses hydropower to produce its product in Malaysia. This polysilicon will be used to produce ingots, wafers and cells at our solar factory in Cartersville".
Kåre Grønn
02.01.2025 kl 22:19 2044

Helt sjukt, så OCI har greid 99,99999999 renhet Poly, noe ikke Rec greide med sitt ingeniørarbeid? Eller bestemte de seg å gjøre avtale med det Sør Koreanske selskapet før de fikk umyndiggjort Rec ved bruk av et kinesisk selskap som kopierte testmaterialet?? Hva skal man tro i denne verden?

https://www.oci.co.kr/en/products/semiconductor/polysilicon
Redigert 02.01.2025 kl 22:30 Du må logge inn for å svare
MikkeMus
02.01.2025 kl 22:19 2047

REC Silicon kjøres bevisst i grøfta av dagens ledelse, som altså er kontrollert av Hanwha. Målet er likviditesskvis og konvertering av lån til aksjer - for deretter å overta hele selskapet for knappenåler. Denne strategien/svindelen synes å ha tatt form de siste månedene. For meg fremstår det altså som helt åpenbart at vi her snakker om bevisst sabotasje av driften,. For meg fremstår dagens ledelse som en gjeng kriminelle.
Redigert 02.01.2025 kl 22:31 Du må logge inn for å svare
Thor_113
02.01.2025 kl 22:28 2008

Avtalen er signert for leeeenge siden

https://www.oci-holdings.co.kr/en/media/newsroom/255

OCI signs MOU with Hanwha Solutions for Long-Term Supply of Poly-Si Worth KRW 1.45 Trillion
OCI signs MOU with Hanwha Solutions
for Long-Term Supply of Poly-Si Worth KRW 1.45 Trillion

- OCIMSB OCI's subsidiary in Malaysia signed an MOU with Hanwha Solutions for
the long-term supply of Poly-Si worth USD 1.2 billion for 10 years from 2024 to 2034

- It is the first strategic MOU between domestic solar energy businesses

- The Malaysia plant obtains a stable buyer and Hanwha Solutions secures the
supply of low-carbon Poly-Si

- Production of high-purity Poly-Si using hydropower-based clean energy is
compared with manufacturers which use coal-fired power generation

- Lee Woo Hyun OCI Vice Chairman said "We will boost Poly-Si supply through
active market exploration."

OCI the leading global solar PV supplier signs an MOU with Hanwha Solutions for the long-term Poly-Si supply further consolidating its position as a global Poly-Si business.

OCIM Sdn. Bhd. (OCIMSB) a Malaysian subsidiary of OCI announced on April 28 that it would sign the binding MOU with Hanwha Solutions for the long-term supply of Poly-Si for solar PV manufacturing worth USD 1.2 billion (KRW 1.45 trillion) for 10 years from July 2024 to June 2034. This amount corresponds to about 45% of OCI's annual sales in 2021 on a consolidated basis.

This MOU is significant as it is the first polysilicon transaction between the leading domestic solar PV players. OCIMSB produces 35000mts of Poly-Si a year (as of the end of June 2022) for low-carbon solar PV using hydroelectric power generation in Malaysia. This MOU with Hanwha Solutions reaffirmed the supply capacity of OCIMSB which focuses on Poly-Si production for high-efficiency monocrystalline silicon wafers.

With this MOU OCIMSB is able to secure an additional stable buyer of Poly-Si for PV. Hanwha Solutions targeting the low-carbon footprint solar module market which is expected to significantly expand in the United States and Europe can secure a stable supply of low-carbon Poly-Si.

While many Poly-Si manufacturers rely on coal for power generation OCIMSB produces Poly-Si through eco-friendly hydroelectric power generation in Malaysia. This will give OCI as a leading company in renewable energy a leading edge that will draw customers' continued attention.

Thanks to the escalating global focus on ESG and support policies of countries the solar PV market is anticipated to grow more than 15% year by year with OCI concentrating on solidifying its PV business capability and boosting production efficiency. OCI plans to increase the production capacity of OCIMSB from 30000mts to 35000mts by the end of June this year through debottlenecking and utilize most of the machinery from its Gunsan plant to enhance production efficiency and reduce investment costs. Furthermore OCI is now on its way to strengthening its green chemical business announcing the expansion of its production capacity for chlor-alkali (CA) a raw material of ECH by 100000mts following a joint venture with Kumho P&B Chemicals in Malaysia to produce ECH an epoxy raw material.

"I am extremely pleased to enter into a MOU with Hanwha Solutions Korea's representative global solar PV business for the long-term supply of Poly-Si. With the soaring demand for renewable energy OCIMSB's high-purity Poly-Si sales are on the rise" said Lee Woo Hyun OCI Vice Chairman. "With this MOU we will actively explore the market to respond to the steadily growing demand for solar PV" he added. (End)
Slettet bruker
02.01.2025 kl 22:40 1918

Knappenåler ?

Hanwha har kjøpt aksjer for 1,5 mrd og lånt RECSI 3,2 mrd.

Selskapet har en markedsverdi på 754 mill. av en grunn.

Den ble servert mandag 30.12.24.

De har feilet big time.
Kåre Grønn
02.01.2025 kl 22:58 1885

Viktig at man ikke kommer med konspirasjonsteorier og slutninger som ikke er korrekte her nå. Er hele prosessen før det ble bestemt nedstengning under her løgn?? Påfunn??
- REC Silicon har mottatt resultater fra kvalifiseringstester av sitt ultra-høyrent polysilisium produsert ved Moses Lake-anlegget i Washington. Testene, utført av en tredjepart tidligere i desember 2024, viste at materialet hadde urenhetsproblemer som resulterte i lavere enn forventet krystallisering og ingot-utbytte. Disse avvikene ble vurdert som uakseptable av kunden for deres produksjonsprosess.
EURONEXT LIVE

Som følge av de mislykkede testene har REC Silicon besluttet å stanse produksjonen av polysilisium ved Moses Lake-anlegget og fokusere på produksjon av silisangass.
FORNYBAR ENERGI VERDEN

Selskapet er i dialog med kunden om muligheten for nye tester, avhengig av forbedringer i produksjonsprosessen. Tidspunktet og sannsynligheten for å oppnå nødvendige forbedringer er for øyeblikket usikre.

..... jeg forstår ingenting!??? Norgeshistoriens verste krimhistorie på vei?? Føre aksjonærene bak lyset??
Redigert 02.01.2025 kl 23:00 Du må logge inn for å svare
Stabukk
02.01.2025 kl 23:02 2189

Ikke godt å vite hva långiver og garantist Hanwha ender opp med å gjøre. Er selv i stuss om det var lurt å ikke få panikk i dag. E24 sin spaltist peker på at det normalt ikke er lurt å selge i panikk, men at det kanskje hadde vært lurt å gjøre i dag! Kommentaren anbefales for de som ikke alt har fått den med seg. Blir neppe salg i morgen heller. (Har praktiske gjøremål som prioriteres). Kanskje må en bare ta sjansen og sitte en stund til med en aksje som få tør kjøpe?
skadi
02.01.2025 kl 23:34 2095

Eller så må man være en skikkelig stabukk. 😁
Rule
02.01.2025 kl 23:44 2049

Støtter fuldt ud initiativet her.

Den her kommentarer fra RECSI ansat beviser da blot et voldsomt scam for fjendtlig overtag:
"...Det er fortsatt et høykvalitetsprodukt, men variasjonene er det kunden var bekymret for..."

mig bekendt kan de op-blande og sikre sig endnu højere kvalitet end højkvalitet og man tester også wafers ret systematisk, så vidt jeg ved. Den %-del der skal kasseres vil så måske være lidt højere, hvilket % RECSI så nem kunne modregnes op imod bedste standard.

Her gennemskinner at der er ingen vilje til at overholde intensjonerne i den kontrakt Hanwha har indgået - har de ganske enkelt lovet at aftage alt for mye volumen og kan nu ikke magte opgaven...? RECSI forbedrer sig nu med lyn-skridt og kunden er derfor i panik med at få afsluttet/brudt kontrakten.

At kaste hele fabrikken over styr er så muligvis en taktik for at opnå mere politisk støtte eller ganske enkelt at komme ud af den 10-årige konktrakten og få solgt ML til højest bydende.

Dagens kurs udvikling er et utroligt positivt signal om at mye tvivl genstår og mye værdier ligger i RECSI sine fabrikker - som poly eller "bare" silangas.

Man må håbe at nogen kan binde det politisk sammen - alle tilskud til Hanwha / Qcell / Cartersville fabrikken bør trækkes tilbage med mindre de står ved full supply chain for "made-in-US". Fyi - for nogle ....
Redigert 02.01.2025 kl 23:45 Du må logge inn for å svare
Gruver
I går kl 00:37 1926

Hanwha kan ikke tulle med de andre store aksjonærer, spekulantene må finne på noe mer troferdig påstand.

Hanwha Solutions Corporation 89,733,473 21.33% 21.33% 2024-05-13
Hanwha Corporation 50,475,079 12.00% 12.00% 2024-12-23
Water Street Capital Inc 22,602,654 5.37% 5.37% 2024-05-10
Bay Street Associates LTD 4,463,569 1.06% 1.06% 2024-05-10
Nordnet Bank AB 4,149,382 0.99% 0.99% 2024-12-23
Erik Must 4,092,775 0.97% 0.97% 2024-12-23
Avanza Bank AB 3,664,426 0.87% 0.87% 2024-12-23
ERSTE Asset Management 3,564,545 0.85% 0.85% 2024-07-31
Invesco 2,392,144 0.57% 0.57% 2024-12-
tomsa
I går kl 01:04 1866

tomsa skrev Jeg er med!
Tar et skritt tilbake. Må nok gå et par runder mtp hva dette betyr før en er all inn 🤔