PetroNor: Utbyttemaskinen
Ørkenvandringen er over. Nå er det tid for å høste inn utbytter. Første mulighet kommer allerede i januar. Deretter ventes et nytt utbytte før sommerferien for 2024-regnskapet og så fortsetter det. Selskapets utbyttepolicy:
-Annual dividends
-The Company aims to maintain a consistent dividend payout ratio, from the free cash flow available, targeting a distribution in the region of 30% of the net income attributable to Company shareholders.
-The Company is committed to maintaining stable and predictable dividends, with the intention to increase them progressively in line with earnings growth over the long term.
-In the event of significant excess cash, special dividends may be considered in addition to regular dividends.
Januar-utbytte: 2kr/aksjen. Siste dag med utbytte er 24. januar og ex-date 27. januar. Utbetaling ca 31. januar
Om selskapet:
Kongo-Brazzaville: PNGF Sud (16,83 % eierandel - i produksjon ca 5 000 bopd - infill drilling april 2025)
Kongo-Brazzaville: PNGF Bis (22,7 % eierandel - produksjonslisens tildelt desember 2023 - first oil 2026?)
Nigeria: AJE (ca 50 % eierandel når siste oppkjøp er myndighetsgodkjennelse er på plass - FID forventes i løpet av Q2 2025)
Gambia: A4 (90 % eierandel - letelisens som krever commitment to drill i løpet av 2026 - selskapet ønsker farm-out slik at man borrer med 30-50 %)
Guinea-Bissau: 100 % eierandel farmet ut til Apus Energy som bordet i slutten av 2024. Resultat ennå ikke kjent. Kommersielt funn vil bety 30 MUSD til PNOR ved myndighetsgodkjennelse av utbygging samt 30 MUSD etter at et visst antall fat er produsert.
-Annual dividends
-The Company aims to maintain a consistent dividend payout ratio, from the free cash flow available, targeting a distribution in the region of 30% of the net income attributable to Company shareholders.
-The Company is committed to maintaining stable and predictable dividends, with the intention to increase them progressively in line with earnings growth over the long term.
-In the event of significant excess cash, special dividends may be considered in addition to regular dividends.
Januar-utbytte: 2kr/aksjen. Siste dag med utbytte er 24. januar og ex-date 27. januar. Utbetaling ca 31. januar
Om selskapet:
Kongo-Brazzaville: PNGF Sud (16,83 % eierandel - i produksjon ca 5 000 bopd - infill drilling april 2025)
Kongo-Brazzaville: PNGF Bis (22,7 % eierandel - produksjonslisens tildelt desember 2023 - first oil 2026?)
Nigeria: AJE (ca 50 % eierandel når siste oppkjøp er myndighetsgodkjennelse er på plass - FID forventes i løpet av Q2 2025)
Gambia: A4 (90 % eierandel - letelisens som krever commitment to drill i løpet av 2026 - selskapet ønsker farm-out slik at man borrer med 30-50 %)
Guinea-Bissau: 100 % eierandel farmet ut til Apus Energy som bordet i slutten av 2024. Resultat ennå ikke kjent. Kommersielt funn vil bety 30 MUSD til PNOR ved myndighetsgodkjennelse av utbygging samt 30 MUSD etter at et visst antall fat er produsert.
Redigert 02.01.2025 kl 20:26
Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
02.01.2025 kl 19:23
6517
Da får jeg legge inn første innlegg i den nye tråden. Hyggelig å se Hemla i nyhetene.
« Hemla E&P Congo Eyes Increased Oil Production, Joins CEIF 2025 as Executive Sponsor.»
https://energycapitalpower.com/hemla-ep-congo-eyes-increased-oil-production-joins-ceif-2025-as-executive-sponsor/
« Hemla E&P Congo Eyes Increased Oil Production, Joins CEIF 2025 as Executive Sponsor.»
https://energycapitalpower.com/hemla-ep-congo-eyes-increased-oil-production-joins-ceif-2025-as-executive-sponsor/
E Desperados
02.01.2025 kl 20:28
6393
Alltid bra når de har et godt rykte i landet de opererer i. Får satse på at PNGF Bis er med i planene for å nå Kongo sitt produksjonsmål.
Flodhest82
03.01.2025 kl 08:34
5850
Fortsatt ikke noe mld om oljesalg, så da regner eg med at prisen kan bli bra denne gangen og
barts
03.01.2025 kl 09:04
5668
Dejligt med en opdateret tråd til 'den nye virkelighed' for PNOR - altid en fornøjelse at følge med i de mange indsigtsfulde indlæg her...Lad os holde tonen upersonlig som den har været nu i en god tid - lad os fokusere på aktien og selskabet, markedet, samt seriøse indspil og teorier, uanset om det er af positiv eller negativ karakter - blot de er seriøse og velbegrundede... :-) May the force (and trend) be with you all...
Fluefiskeren
03.01.2025 kl 09:30
5560
Opp så langt i dag også. Hvis det står seg ut dagen blir det 9 dager på rad med oppgang. Smått utrolig.
Fluefiskeren
03.01.2025 kl 09:44
5457
Nå kan jeg angre på at jeg solgte halvparten av porteføljen på 10,23 kr etter meldingen kom om at selskapet fikk status som mistenkt. Skjønt det var ikke dumt der og da. Kursen sank til 8,05 kr, men da skulle jeg selvsagt kjøpt de tilbake. Lett å være etterpåklok.
E Desperados
03.01.2025 kl 09:48
5424
Etterpåklokskap er som kjent den eneste eksakte vitenskap. Du kan hvertfall glede deg over en fin oppgang på det du ikke solgte. Tydelig at folket vil ha utbytte!
Fluefiskeren
03.01.2025 kl 09:52
5392
Heldigvis ja. Jeg er ikke den som skriker høyest om utbytte, men er det noen som er i posisjon til å betale utbytte nå er det vel nettopp Petronor.
Tm3P
03.01.2025 kl 09:57
5359
Ekke no poeng å angre på det som er solgt nei, gleder meg over oppgangen selv om jeg solgte over halvparten på 11-12 :)
nkamok
03.01.2025 kl 10:00
5323
De bedste “handler” bliver ofte gjort, når Børsen er lukket 🤭🤣Men du kan jo bare købe nu, den skal længere op mod 15 kr 🙏🏻😉
Fluefiskeren
03.01.2025 kl 10:09
5277
Kommer ikke til å gjøre det. Den eneste grunn til at jeg solgte var utviklingen i Økokrimsaken og ingenting er forandret etter det. Jeg er ubehagelig høyt eksponert for oljeprisen i resten av porteføljen min med tre oljeaksjer i tillegg til PNOR med den risiko som følger med. Mere risiko ønsker jeg ikke å ta.
The Observer
03.01.2025 kl 11:11
4966
Det er vel først og fremst utsikten til 3 kroner i utbytte i år som trimmer omsetningen i aksjen.
nkamok
03.01.2025 kl 11:14
4927
Mon ikke vi får en melding på mandag om lifting af + 900.000 Tønder til en pris af 74$ - det giver nok endelig et par gode overskrifter i medierne 😎💪
Flodhest82
03.01.2025 kl 12:41
4640
En som var lei av oppgangen ? Kom en post på 63455 aksjer på 13.48
markie
03.01.2025 kl 12:59
4581
Her er det du flua som ikke har tatt innover deg potensialet og verdier i selskapet.
Oppgangen var forventet dog på overtid. ))
Oppgangen var forventet dog på overtid. ))
henrik9
03.01.2025 kl 13:54
4397
Gledelig at det utvises en viss salgsdisiplin her, slik at kursen får lov å gå litt (på høy tid). Disse som kasta alle, eller en god del av korta, da den forsiktige oppgangen så vidt starta for en stund siden er vel kanskje kommet på bedre tanker nå?
Tm3P
03.01.2025 kl 14:00
4366
Har da fått ca like god avkastning i AkerBP og Okea ;)
Petronor drar litt fra idag men.
Petronor drar litt fra idag men.
Redigert 03.01.2025 kl 14:01
E Desperados
03.01.2025 kl 14:10
4315
Jeg ville ikke omtalt salgsdisiplinen her som veldig god, men omsetningen har 5-doblet seg siden det den var i høst. Så da blir det oppgang.
solid1
03.01.2025 kl 14:12
4311
Flodhest82 skrev En som var lei av oppgangen ? Kom en post på 63455 aksjer på 13.48
Det vil nok alltid være noen med høydeskrekk.
Antar kursen ligger godt over 20-tallet ved neste nyttårsfeiring.
Potensialet er mye, mye større om vi har ordentlig flaks.
I 2023 og 2024 fikk ledelsen mye pepper 🌶️. I dag, og i tiden (årene) som kommer vil mulig geni-erklæringene fortjent komme.
Lykke til. 😊🥂
polion
03.01.2025 kl 14:37
4208
Fluefiskeren, ja det er lov å være litt lettskremt, kanskje spesielt i en aksje som PNOR. Men det forundret meg dog litt at en kapasitet som deg lot seg spesielt skremme av Mariannes utsagn om at det var gjort fremgang i etterforskningen. Dette, da mistanker som fortløpende kan slettes grunnet etterforskning/avklaring også defineres som «fremgang». At en korrupsjonssak helt og fullt kan avsluttes med begrunnelse i at det ikke er funnet noe kritikkverdig (alt. avsluttet pga. bevises stilling), er selvsagt også en form for fremgang.
Det var nå det, men allikevel et Riktig Godt Nytt År, også til de som lot seg skremme ørlite. Oljepris, verdensøkonomi, Donald den uforutsigbare narsisisten - langt fra alt som er skrevet i stein.
Det var nå det, men allikevel et Riktig Godt Nytt År, også til de som lot seg skremme ørlite. Oljepris, verdensøkonomi, Donald den uforutsigbare narsisisten - langt fra alt som er skrevet i stein.
Fluefiskeren
03.01.2025 kl 14:39
4199
Var det forventet 9 dager på rad med stigning? Det var nemlig det eneste jeg skrev på innlegget du svarer på.
Fluefiskeren
03.01.2025 kl 14:54
4121
Ja, jeg likte ikke at vi plutselig hadde fått status som mistenkt. Det var det også mange andre som gjorde. Flere solgte halvparten og noen solgte alt.
Og selvsagt begynte ikke saken å nærme konklusjon. Da hadde de ikke forandret status. Ikke liker jeg at det ser ut som Perenco er under etterforskning for samme sak heller skal man tro en artikkel jeg la inn her tidligere.
Og selvsagt begynte ikke saken å nærme konklusjon. Da hadde de ikke forandret status. Ikke liker jeg at det ser ut som Perenco er under etterforskning for samme sak heller skal man tro en artikkel jeg la inn her tidligere.
E Desperados
03.01.2025 kl 14:56
4108
Aksjen er fortsatt ikke dyr på 20 kr. Men dette var allikevel mer oppgang enn jeg hadde forventet meg. Men vi sier takk til all oppgang :)
Fluefiskeren
03.01.2025 kl 15:17
3996
Bare bedre og bedre dette jo. 13,76 kr og 4,40 % opp. Klart beste oljeaksje i dag også så langt.
polion
03.01.2025 kl 16:14
3794
Siden 29/10 har vi gått fra kr. 8,05 og til 13,80 (dagshøyeste), tilsvarende 71,4% på denne korte tiden. Jeg er såpass høyt eksponert i PNOR at det den senere tid har blitt en aldeles ufordragelig økning i min aksjeformue. Mitt bet har hele tiden vært at ØK-saken i verste fall bare kan bli en liten "krusning" i aksjekursen.
Beslutning om utbytte er greit nok, men vi skal slett ikke se bort fra at selskapet skal overraske på produksjonsvolum og at noen allerede har snappet opp litt info her. Alltid noen som vet noe i forkant - kven kveit, nei ikkje kveit eg. I det siste burde vi kanskje hatt en såkalt teknisk korreksjon, men det har det jaggumeg vært lite av, gitt.
Beslutning om utbytte er greit nok, men vi skal slett ikke se bort fra at selskapet skal overraske på produksjonsvolum og at noen allerede har snappet opp litt info her. Alltid noen som vet noe i forkant - kven kveit, nei ikkje kveit eg. I det siste burde vi kanskje hatt en såkalt teknisk korreksjon, men det har det jaggumeg vært lite av, gitt.
Fluefiskeren
03.01.2025 kl 16:35
3689
Bedre og bedre. Endte opp 5,16 % og på dagens høyeste. Nesten så jeg må klype meg i armen.
hofa
03.01.2025 kl 23:27
3017
FF det var jo en fejl fra MarianneØK side, at vi ikke hade det fra starten, idet det er en rettighed, når der bliver efterforsket omkring ens person/virksomhed. Men når man ikke vil lytte, må man jo bøde, som du så har gjort ved at sælge ud.
siddis
I går kl 08:44
2597
På tide å få en analyse av PNOR? Ingen meglerhus har det i dag? Finnes det noe?
Fluefiskeren
I går kl 10:27
2357
Det er vanskelig å tenke seg at hun ikke kan jobben sin. Hun har lang og bred erfaring med korrupsjon. Vi får bare ta det som det kommer. At jeg reduserte risikoen er et valg jeg gjorde. Andre reagerte sterkere enn meg og solgte alt og noen blåste en lang mars av hele saken. Vi må kunne ha forskjellige syn på dette og respektere hverandre for det. Jeg tror saken løper ut i sanden, men innser at jeg ikke vet det. Derfor synes jeg det er greit å ikke eksponere seg altfor mye for den risikoen som tross alt ligger der.
Men nå bare gleder jeg meg over oppgangen som skjer.
Men nå bare gleder jeg meg over oppgangen som skjer.
hofa
I går kl 10:47
2304
Der er vi fuldstændig enig. Og jeg er heller ikke i tvivl om at der er foregået "noget", men at Trond Kostveit formentlig har lagt hovedet på blokken for at få ram på sine tidligere forretningspartnere, det skulle ØK nok have gennemskuet. Der er en sag, men hvis "noget" ikke kan bevises, så må de jo lade sagen falde. NB: Jeg reducerede også i går på mine børnebørns vegne, alt medens jeg selv købte op, men som du rigtigt skriver det er jo op til hver enkelt og ens mavefornemmelse. Fortsat godt nytår.
Redigert i går kl 10:49
Falketind
I går kl 12:34
2118
Hun kan helt "sikkert" jobben sin, men det finnes nok flere eksempler på i rettssystemet hvor påtalemyndigheten har tråkket feil på "hoppkanten". Antar også at de såkalte mistenkte har et meget godt juridisk apparat bak seg av advokater. De er ofte meget dyktige i den grad saken skulle kommer opp for domstolene. Det er min erfaring.
msmekk
I går kl 14:34
1860
Teknisk har den nå brutt opp over 13,60kr og oppsiden ligger fri helt til himmels. Den er overkjøpt og rsi er veldig høy så noe sikring kan ventes før den løper videre
polion
I går kl 18:08
1557
Kan jobben sin?
Som tidligere nevnt, så skal saker og ting bevises utover enhver tvil. Like lite som det er bevist at PNOR bedriver korrupsjon/markedsmanipulasjon, så har vi vel ei heller klare beviser på at Marianne gjør en best mulig jobb, eller? Jeg har i alle fall ikke sett noen bekreftelser på dette. Tror for øvrig at hofa er inne på noe vesentlig (juridisk) hva angår ØK og brudd på PNORs rettigheter da saken startet, og for ikke å glemme den hevngjerrige leamikken Trond Kostvei som nå blottstiller seg selv i forsøk på å ramme tidligere samarbeidspartnere.
Slik jeg ser det, så er det pr. dags dato ØK som virkelig har markedsmanipulert (PNOR-aksjen). Både med det de har kommunisert til markedet og det de ikke har kommunisert. I tillegg så har ØK i over 3 år mer eller mindre holdt flere tusen (aksjonærer) på «tiltalebenken». Et ØK som ser ut til å gå på «skilpaddesuppe» når det gjelder fremdrift. En formidabel stor skam når såpass mange uskyldige/intetanende er involvert. Så gjør Marianne en god jobb? Hittil mangler hun i alle fall min tillit, og det for sikkerhets skyld godt begrunnet.
EDIT: Selv om jeg dog er fast i troen, så har ØK faktisk bidratt til at PNOR-aksjen i over 3 år har blitt sett på som en spekulativ sak av en annen dimensjon. Ref. bla. alle de som nå har innrømmet å ha solgt seg 50%/100% ut pga. nevnte. FY SKAM Økokrim Norge ! Om polion kommer til å anmelde Økokrim Norge til Økokrim-domstolen i Haag, ja det gjenstår å se.
Som tidligere nevnt, så skal saker og ting bevises utover enhver tvil. Like lite som det er bevist at PNOR bedriver korrupsjon/markedsmanipulasjon, så har vi vel ei heller klare beviser på at Marianne gjør en best mulig jobb, eller? Jeg har i alle fall ikke sett noen bekreftelser på dette. Tror for øvrig at hofa er inne på noe vesentlig (juridisk) hva angår ØK og brudd på PNORs rettigheter da saken startet, og for ikke å glemme den hevngjerrige leamikken Trond Kostvei som nå blottstiller seg selv i forsøk på å ramme tidligere samarbeidspartnere.
Slik jeg ser det, så er det pr. dags dato ØK som virkelig har markedsmanipulert (PNOR-aksjen). Både med det de har kommunisert til markedet og det de ikke har kommunisert. I tillegg så har ØK i over 3 år mer eller mindre holdt flere tusen (aksjonærer) på «tiltalebenken». Et ØK som ser ut til å gå på «skilpaddesuppe» når det gjelder fremdrift. En formidabel stor skam når såpass mange uskyldige/intetanende er involvert. Så gjør Marianne en god jobb? Hittil mangler hun i alle fall min tillit, og det for sikkerhets skyld godt begrunnet.
EDIT: Selv om jeg dog er fast i troen, så har ØK faktisk bidratt til at PNOR-aksjen i over 3 år har blitt sett på som en spekulativ sak av en annen dimensjon. Ref. bla. alle de som nå har innrømmet å ha solgt seg 50%/100% ut pga. nevnte. FY SKAM Økokrim Norge ! Om polion kommer til å anmelde Økokrim Norge til Økokrim-domstolen i Haag, ja det gjenstår å se.
Redigert i går kl 18:26
E Desperados
I går kl 22:56
1152
Med en snittkurs på 8,55 og potensielt 4kr i utbytte i år så tenker jeg at Marianne skal få levert en blomsterbukett på døren når saken er henlagt, for man hadde aldri fått akkumulert til denne kursen uten den saken.
Børsbjarne
I dag kl 19:31
279
På andre fora skrives der om at vi har et target på 19,10 efter den har brudt 13,60 . Er der nogen der kan lave analyse på dette.