PetroNor: Utbyttemaskinen

E Desperados
PNOR 02.01.2025 kl 19:18 12835

Ørkenvandringen er over. Nå er det tid for å høste inn utbytter. Første mulighet kommer allerede i januar. Deretter ventes et nytt utbytte før sommerferien for 2024-regnskapet og så fortsetter det. Selskapets utbyttepolicy:

-Annual dividends
-The Company aims to maintain a consistent dividend payout ratio, from the free cash flow available, targeting a distribution in the region of 30% of the net income attributable to Company shareholders.
-The Company is committed to maintaining stable and predictable dividends, with the intention to increase them progressively in line with earnings growth over the long term.
-In the event of significant excess cash, special dividends may be considered in addition to regular dividends.

Januar-utbytte: 2kr/aksjen. Siste dag med utbytte er 24. januar og ex-date 27. januar. Utbetaling ca 31. januar

Om selskapet:
Kongo-Brazzaville: PNGF Sud (16,83 % eierandel - i produksjon ca 5 000 bopd - infill drilling april 2025)
Kongo-Brazzaville: PNGF Bis (22,7 % eierandel - produksjonslisens tildelt desember 2023 - first oil 2026?)
Nigeria: AJE (ca 50 % eierandel når siste oppkjøp er myndighetsgodkjennelse er på plass - FID forventes i løpet av Q2 2025)
Gambia: A4 (90 % eierandel - letelisens som krever commitment to drill i løpet av 2026 - selskapet ønsker farm-out slik at man borrer med 30-50 %)
Guinea-Bissau: 100 % eierandel farmet ut til Apus Energy som bordet i slutten av 2024. Resultat ennå ikke kjent. Kommersielt funn vil bety 30 MUSD til PNOR ved myndighetsgodkjennelse av utbygging samt 30 MUSD etter at et visst antall fat er produsert.
Redigert 02.01.2025 kl 20:26 Du må logge inn for å svare
Tm3P
I går kl 11:43 5086

Nordnet baserer seg på resultatet i 2023 som bla. inkluderer gevinst ved salget av lisensen, det er heller ikke trukket ut den del av resultatet som tilhører minoritetseierne.
Redigert i går kl 11:44 Du må logge inn for å svare
E Desperados
I går kl 12:57 4946

2023 var 51 MUSD i fortjeneste etter skatt justert for både minioritetsandel og salg av lisens. Kursen akkurat nå gir en MCAP på 177 MUSD, så akkurat nå er P/E 3,48 basert på 2023-tall. Så bør man selvfølgelig legge til at man har omtrent hele MCAP i cash på konto når løftingen vi antar har skjedd i romjulen er betalt inn.
AmatørK
I går kl 13:01 4931

Det siste der har jeg tenkt litt på. Fordi selskapet har sagt de ønsker en strategi på utbytte hvor det utbetales 30% av fortjeneste, så da kan vi forvente 30% overskuddet for 2024 i 2025.

Men så, i strategien de fortalte litt om, står det også at overskuddscash vil bli utbetalt, om selskapet mener de har unødvendig mye på bok. Med mindre de har store planer om store investeringer i nær fremtid, så kan det godt tenkes at noe av cash på bok vil utbetales senere i år. Ekstraordinært utbytte altså, i tillegg til ordinært utbytte fra fjorårets fortjeneste.

Vanskelig å si hva de vurderer her, men det kan bli et spennende utbytte senere i år også tenker jeg.
Redigert i går kl 13:03 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
I går kl 13:16 4869

Brent har steget en del etter antatt lifting. Blir prisen de får da hva den var ved lifting eller den dagen betalingen skjer.

Brent er på høyeste nivå siden midten av oktober.
E Desperados
I går kl 13:29 4802

Det har tidligere vært snittprisen på de fem påfølgende børsdager etter løfting. Så blir sånn sett en ålreit pris om det ble løftet i romjulen som tidligere meldt.
E Desperados
I går kl 13:31 4784

Etter at utbyttepolicyen ble offentliggjort så har de også kommet med følgende informasjon i forbindelse med Q2:

Company response to change in investigation status:
The board has adopted a strategy focused on the current portfolio in Congo, Nigeria,
and The Gambia with a tactical suspension of new business development efforts.
➢ The organisation has been aligned with this strategy via a reduction in staff numbers
and other cost saving measures are being taken during 2H 2024.
➢ The near-term Company priorities are:
• Governance and Compliance;
• Maximising the value of the existing assets;
• Cash generation for shareholder distribution as soon as possible;
• Management of potential corporate legal liabilities.

Så jeg tipper de vil betale ut mer enn 30 %, men vi får se. Mitt gjett er 2 kr til sommeren i tillegg til 2 kr nå i januar.
barts
I går kl 13:48 4726

OG da de 2NOK som udbetales nu i januar er skattefrie (repayment of paid.in capital), så er de jo reelt noget mere værd end hvad vanlige 2NOK i udbytte er værd - og derfor ser vi også at kursen fortsætter op, da det i højere grad kan betale sig at være 'inde' i aktien når udbyttet udbetales, end at sælge med en kursgevinst på fx 2,5NOK (regnet som forskellen fra salgstidspunkt til genkøb efter ex-dagen...(alt efter den enkeltes skatteforhold).
Redigert i går kl 13:49 Du må logge inn for å svare
nkamok
I går kl 14:04 4671

Ja og så kan man jo selv gætte på, hvad en del af udbyttepengene skal bruges til, når der er udsigt til yderligere udbytte rundt sommer 2025 - halvdelen af mine går direkte i køb af flere aktier 🙏🏻🤩
Jajaja
I går kl 14:08 4631

Hvor har du den opplysningen fra?
(Null skattefritt her hos meg. Her blir det utsatt skatt ved en nedjustering av GAV tilsvarende utbyttet).
Redigert i går kl 14:16 Du må logge inn for å svare
E Desperados
I går kl 14:14 4602

Jeg tror han bare mener at det er skattefritt når utbetalingen skjer, og at skatteplikten utsettes til man selger aksjene (for de som ikke har aksjene på ASK).
Fluefiskeren
I går kl 14:19 4559

Ja, for skattefritt er vel et ukjent ord for skattefuten.
E Desperados
I går kl 14:21 4548

Eneste skattefrie man får på børs er skjermingsfradraget. Ikke akkurat mye, men bedre enn ikke noe.
polion
I går kl 15:16 4326

Med dagens regjering, har jeg følelsen av at det meste er skattefritt. Det er vel akkurat derfor at de beste business-hjernene og de med storkapital har flyttet utenlands. De følte at de rett og slett ikke fikk bidra nok til den norske velferdsstaten. Velferd som går til å støtte en batteriindustri som alle vet skal gå nedenom og hjem, splitting av fylker og kommuner som skal gjøre driften dobbelt så dyrt, reversering av domstolsreformen, reversering av politireformen (m/nå eget passkontor i Skibotnen), osv, osv. Når noen føler at de i nissenes hjemland ikke får lov å bidra med det de kan, da flykter man selvsagt bare til et annet land.
E Desperados
I går kl 15:34 4239

Ja, nei, den blir ikke gratis den skatteregningen den dagen man engang skal realisere gevinst etter å ha solgt PNOR-aksjer. Har ikke allverdens stor tro på at det blir så mye billigere med ny regjering heller.
Goliaten15
I går kl 16:01 4157

+ 2,45% !!
Redigert i går kl 16:02 Du må logge inn for å svare
jonasm
I går kl 16:11 4100

Det er trist at jeg ikke får like mange aksjer for pengene, men PNOR er jo fortsatt en god investering på 15kr.. Kan PNOR aksjer lånes ut? Jeg finner de ikke på listen over aksjer som kan shortes på NORDNET.
Fluefiskeren
I går kl 16:57 3929

Det ble faktisk den tiende dag på rad med oppgang. Kan ikke huske at jeg har vært med på det tidligere. Er mer vant med at oppganger går litt i napp og rykk.

Og det fine er jo at 2 % oppgang blir mer og mer i kroner og øre etterhvert som kursen blir høyere og høyere.

Hvor lenge kan dette vare mon tro.
Roffa1
I går kl 17:14 3863

Ja sterkt dette. Vil vel vare enda litt dersom det kommer produksjon tall snart
Tm3P
I går kl 17:46 3759

Må si jeg har litt høydeskrekk nå, så halverte igjen i sluttauksjonen.
Jajaja
I går kl 17:52 3736

Den var noe kryptisk fra deg.
9 stk aksjer ble omsatt i sluttauksjonen.
E Desperados
I går kl 17:59 3711

Tror det bare er 1kr i kurtasje for ungdommen hos Nordnet, så det er vel han som har solgt 9 aksjer da.
Helg11
I går kl 22:54 3224

Kommer over denne tekniske analysen av PetroNor fra Investtech på DNBs aksjesider:
Automatisk teknisk analyse. Middels lang sikt, 3. jan 2025
PetroNor E&P har brutt opp gjennom taket på den stigende trendkanalen på mellomlang sikt. Dette signaliserer enda sterkere stigningstakt. Det er ingen motstand i kursdiagrammet og en videre oppgang indikeres. Ved reaksjoner tilbake har aksjen støtte ved cirka 10.90 kroner. Volumbalansen er positiv og styrker aksjen på kort sikt. RSI over 70 viser at momentumet i aksjen er sterkt positivt på kort sikt. Investorer har stadig gått opp i pris for å få kjøpt aksjen, noe som indikerer økende optimisme og at kursen skal fortsette opp. Aksjen anses samlet sett teknisk positiv på mellomlang sikt.
Anbefaling en til seks måneders sikt: Kjøp
hofa
I dag kl 00:04 3074

Så du solgte fra 18 aktier ned til 9 😂😂😂
Redigert i dag kl 00:05 Du må logge inn for å svare
nkamok
I dag kl 08:00 2732

Ha ha ja man skal nok lige tjekke baggrundsdata op, før man melder ud - men det passer nok meget godt, for kursen holdt sig fint - det ville den ikke gøre, hvis jeg solgte halvdelen af min beholdning 😉
E Desperados
I dag kl 09:02 2515

Er vel vår venn med høydeskrekk som prøver å dumpe beholdningen sin på 14,22 nå.
nkamok
I dag kl 09:29 2388

Jeg er klar til at “gribe” ham i 13.90, hvis han bliver meget bange 😉😂
nkamok
I dag kl 09:32 2361

Olieprisen holder sig jo fint oppe, så spændende om de klarer at tjene et par ekstra millioner dollars bare på dette 🙏🏻
Flodhest82
I dag kl 10:19 2190

Ser det er en som er fornøyd med 14kr, selger 136600 aksjer på kr 14. Blir spennende å se om den blir tatt ut
Redigert i dag kl 10:19 Du må logge inn for å svare
E Desperados
I dag kl 10:31 2125

Helt sikkert taktikk for å få kjøpt mer billig.
EspedalH
I dag kl 10:35 2103

Kjøperne har tatt pause ser det ut for....
Fluefiskeren
I dag kl 10:43 2069

Intet tre vokser inn i himmelen vet du. 10 dager på rad med oppgang er jo nærmest ekstremt.

Ikke bare PNOR som går dårlig. Kun Equinor som stiger i dag. Brent ned over en dollar siden børsslutt i går.

Og dagen er enda ung. PNOR har det med å komme etterhvert utover dagen
Flodhest82
I dag kl 11:11 1965

Har solgt ca 50% av aksjene, så plukker mer en gjerne noe tilbake om den faller litt tilbake 👌Men det ser dårlig ut for det i dag, 14 posten spises opp
Redigert i dag kl 11:42 Du må logge inn for å svare
markie
I dag kl 11:47 1833

Oljeprisen fortsatt opp. Blir en bra slump $$ på selskapets knt . Bedre en Desperados regne eksempel på 70$.
Dermed prises selskapet fremdeles bare litt over cash beholdning.
Fluefiskeren
I dag kl 11:49 1827

Nei, den er ned. Du må sammenligne med hva den var da OB stengte i går.
Mdg1
I dag kl 12:15 1739

Med dagens kurs er utbyttet for 2023 ned til 14%, Utbyttet for 2024 blir vel ca 7%, gitt at de ikke betaler ut ekstraordinært. Sitter jo fortsatt på enorme mengder cash. 2025 går det sikkert litt opp igjen da jeg tipper produksjonen øker. Gitt at det ikke blir fall i oljeprisen
AmatørK
I dag kl 12:28 1667

Kan fort bli ekstraordinært utbytte her ila 2025 har jeg tenkt. Selskapet har sagt de skal utbetale "excessive cash" har jeg notert. Som du er inne på så ser det ut som selskapet har litt unødvendig mye cash på bok :P
markie
I dag kl 12:31 1653

Bare flise spikkeri flua.Den har steget jamt og fint seneste ukene. Er også opp i dag))
Poenget er at det blir bra med cash.
Goliaten15
I dag kl 12:34 1629

Kun 24 dager til utbytte:)
zaq1
I dag kl 12:50 1550

Jer er, som skrevet flere ganger før, veldig fornøyd med Pnors nye strategi, fokus på eksisterende assets og kapitalretur til aksjonærene. Nytt er at jeg nå i tillegg er veldig fornøyd med kursutviklingen. Men vi har tidligere på tråden hatt litt fokus på hvem som kjøper og hvem som selger, nå har vi hatt mange dager med frisk handel til å være Pnor, er det noen som kan kommentere litt på hvem som vil inn eller øker? Jeg har forresten ikke vektet ned og hadde vektet så høyt jeg følte jeg kunne gitt den lave likviditeten det har vært..
Fluefiskeren
I dag kl 14:01 1357

Synes kursen holder seg bra.

Kun 16 dager igjen til EGF. Forhåpentligvis hører vi ikke noe negativt fra Marianne i mellomtiden. Skal bli deilig å få de pengene i boks.
nkamok
I dag kl 14:40 1202

Ja den er stærk - det vil ikke overraske mig om den ender i grøn , melding om oliesalg og 60-65 mill på kontoen må være i trykken 😎🤩
Redigert i dag kl 14:41 Du må logge inn for å svare
E Desperados
I dag kl 14:53 1158

Rakk en liten tur i grønt i dag også før høydeskrekken slo inn.
markie
I dag kl 15:10 1076

Virker som noen forsøker selge den ned nå.
Fluefiskeren
I dag kl 15:39 961

Opp igjen nå. Ville ikke forbause meg om vi ender i grønt igjen.
Fluefiskeren
I dag kl 16:45 794

Da ble den lange rekka med daglige oppganger brutt uten at det er noen dramatikk i det. Den holdt seg over 14 kr som er en kurs man bare drømte om for kort tid siden. Får håpe på at dette er en liten pause bare og ikke et trendskifte. Ville være rart om det kom nå som utbytte nærmer seg
JT321
I dag kl 20:18 460

Gratulerer med fin utvikling.
Er det noen som husker å ha sett breakeven-tall på produksjonen? Med rundt 6MUSD i kvartalet i OPEX får jeg rundt $20/bbl, og rundt $45/bbl på selskapsnivå inkl. admin og D&A, men jeg har ikke sett noe offisielt på dette.
Fluefiskeren
I dag kl 20:49 372

Det eneste jeg kan hjelpe til er denne fra 2020 ifm. Koronautbruddet.

«According to PetroNor’s statement on Monday, its producing assets in Congo Brazzaville have robust economics capable of generating operating free cash flow with breakeven prices in the order of $20 per barrel.»

Det er vel derfor naturlig å tippe på 20 -25 USD pr. fat.

EDIT glemte linken

https://www.offshore-energy.biz/petronor-taking-cost-saving-measures-amid-low-oil-price-environment/
Redigert i dag kl 20:51 Du må logge inn for å svare
E Desperados
I dag kl 21:03 329

Opex i Q3: 5,66 MUSD
Antall fat i Q3: 4 763 bopd * 92 dager = 438 196 fat
Opex per fat: 12,9

Ligger vel også noe lavere når de får bukt på strømproblemene og noe høyere produksjon.