PetroNor: Utbyttemaskinen

E Desperados
PNOR 02.01.2025 kl 19:18 128437

Ørkenvandringen er over. Nå er det tid for å høste inn utbytter. Første mulighet kommer allerede i januar. Deretter ventes et nytt utbytte før sommerferien for 2024-regnskapet og så fortsetter det. Selskapets utbyttepolicy:

-Annual dividends
-The Company aims to maintain a consistent dividend payout ratio, from the free cash flow available, targeting a distribution in the region of 30% of the net income attributable to Company shareholders.
-The Company is committed to maintaining stable and predictable dividends, with the intention to increase them progressively in line with earnings growth over the long term.
-In the event of significant excess cash, special dividends may be considered in addition to regular dividends.

Januar-utbytte: 2kr/aksjen. Siste dag med utbytte er 24. januar og ex-date 27. januar. Utbetaling ca 31. januar

Om selskapet:
Kongo-Brazzaville: PNGF Sud (16,83 % eierandel - i produksjon ca 5 000 bopd - infill drilling april 2025)
Kongo-Brazzaville: PNGF Bis (22,7 % eierandel - produksjonslisens tildelt desember 2023 - first oil 2026?)
Nigeria: AJE (ca 50 % eierandel når siste oppkjøp er myndighetsgodkjennelse er på plass - FID forventes i løpet av Q2 2025)
Gambia: A4 (90 % eierandel - letelisens som krever commitment to drill i løpet av 2026 - selskapet ønsker farm-out slik at man borrer med 30-50 %)
Guinea-Bissau: 100 % eierandel farmet ut til Apus Energy som bordet i slutten av 2024. Resultat ennå ikke kjent. Kommersielt funn vil bety 30 MUSD til PNOR ved myndighetsgodkjennelse av utbygging samt 30 MUSD etter at et visst antall fat er produsert.
Redigert 02.01.2025 kl 20:26 Du må logge inn for å svare
Nybegynner2
19.02.2025 kl 09:47 6353

Anbefaler alle å se presentasjonen av Q4. Jeg deltok på live-presentasjonen. Kan si mye om Jens Pace, men der hvor selskapet er per tiden, så har ikke jeg noe å utsette på han. Virker stødig og trygg. Syns det er rart at kursen går ned. Kanskje noen trodde at det skulle bli gitt info om treff på GB, ikke vet jeg. Gleder meg over at det ble tydelig kommunisert at vi kan alle forvente utbytte i mai/juni.
Fluefiskeren
19.02.2025 kl 09:48 6735

Det er merkelig dette med kvartalspresentasjoner. Svært ofte faller kursen etterpå selv om det meste var kjent på forhånd. Mange har forventninger til gode nyheter som de tror kommer uten å skjønne at kurssensitive nyheter må meldes når det skjer.

På bakgrunn av Guinea Bissau er dagens nedgang uforståelig,
Flodhest82
19.02.2025 kl 10:54 6553

Ikke hatt tid til å se på regnskapet enda, en noen som har Depp/regnet ut hvor mye cash pr aksje det er på konto pr dags dato ?
Helg11
19.02.2025 kl 11:10 6495

Jeg tror mange er opptatt av neste utbytte. Vi hadde for en tid tilbake et regnestykke som viste hvor mye cash PetroNor ville sitte med ved utgangen av Q1 (tror det var E Desperados som sto for dette). I dagens presentasjon nevnte Jens at de ville returnere cash til aksjonærer, men måtte ta høyde for at de ikke fikk løftet før i slutten av Q3 / begynnelsen av Q4 samt kostnader og spesielt infill drilling så ikke kassa gikk tom. (Dette er vel i linje med "in the event of significant excess cash = XO dividend). Jeg har derfor begynt på et regnestykke for å se hva PetroNor vil ha av penger uten å ha noen løftinger om et år:
Net cash Q3 100.8
opex -5.5
admin -3.5
revenue oil 64.2
opex -5.5
admin -3.5
capital return -25.3
Net cash 31. march 2025 121.7=9.51 kr/aksje
- Opex full year -20.5
- Capex -30 (anslag, jeg vet at kostnader til Jackups har gått betydelig ned siste år)
- Admin -15
- Minority dividends -8
Net cash 31. march 2026 48.2 = 3.77 kr/aksje.

E Desperados/andre: Hva tenker dere om regnestykket? Basert på utbyttepolicyen og hva Jens sa i dag tenker jeg minimum 2 kr, men at 4-5 kroner ikke er helt urealistisk heller?
zaq1
19.02.2025 kl 11:11 6526

Veldig fornøyd med 4Q24 presentasjonen Pertonor & CEO og vekter opp. Fremgang på alle felt oprasjonelt, mulighet for funn i GB som kan gi ytterligere USD 60 mill, bedring i den juridiske saken ved DOJ og 2 kr eller mer i utbytte i mai. All good.
Katly
19.02.2025 kl 11:32 6432

Jeg forventet opptil 2 kroner, men ble positivt overrasket over at ha sa minst like mye som sist. Dersom vi sier 30 millioner dollar som ikke burde være et problem så vil det tilsvare ca 2,35 kroner per aksje. 35 millioner dollar vil si 2,75 kroner per aksje, noe som tilsvarer nye 25% i utbytte dersom du kjøper i dag
Fluefiskeren
19.02.2025 kl 12:26 6269

Stusset lit på at Pace sa at de hadde 25 % eierandel i PNGF Bis. De har jo operert med 22,7 % tidligere.

Synes ikke han var særlig entusiastisk over funnet som var gjort i Atum -1x. Og han poengterte som ventet at mere detaljer om det måtte komme fra myndighetene i Guinea - Bissau samt Apus. Men jeg tenker som så at de vurderer ikke en ny brønn hvis det var et negativt resultat.

Det blir en ventefase nå for oss i påvente av oppstart av infill-brønner, lifting og utbytte. Det siste kommer vel først.
Helg11
19.02.2025 kl 12:44 6196

Kommentar fra SP Angel (tror ikke de har dekket PetroNor tidligere):
PetroNor (PNOR NO) NOK11, Market Cap NOK1.6bn: Eyeing further shareholder returns • PetroNor reported average FY24 production down 7% y/y to 4.8kb/d generating $205m revenues and $100m EBITDA to exit YE24 with $80m cash at bank, ahead of receiving $63.6m in January for the December lifting. • 4Q24 production efficiency ended the year above 90% following the installation of power generation and gas infrastructure at the Tchendo field in 2024, which has resulted in fully autonomous production operations. • The list of wells requiring workovers is declining at the PNGF Sud licence (16.83% WI) in Congo-Brazzaville, with a 5-well infill drilling programme on Tchibouela East planned for 2025 to boost production to 30kb/d gross. • PetroNor continues to advance planning on the Aje field gas re-development (52% WI) in Nigeria, where project financing talks with regional banks are positive as it would displace local demand for heavy fuel oil and diesel. Following capital investments during 2024, PetroNor is benefitting from operational efficiencies above 90% driving greater output at the PNGF Sud complex, which is currently producing ~28kb/d gross. The Company has a ten-year 2P reserve life, which it plans to accelerate by drilling new infill wells to increase production capacity and restore the Perenco-operated PNGF Sud facility back towards its 35kb/d capacity. While the market appears to have written off the Atum-1X well which is yet to be announced by the operator, the Nigeria and Gambia assets also represent valuable options that can also be progressed at modest cost in the near term. After an inaugural NOK2/sh dividend to shareholders last month, PetroNor commented on the webcast that the robust cash position placed the Board in a strong position to recommend a further shareholder distribution to the AGM in May.
Fluefiskeren
19.02.2025 kl 13:55 6017

Hvis noen skulle lure på ordlyden av hva Jens sa om Atum-1x sp var det:

« In Guinea Bissau, you'll recall that we farmed out our position there, and this led to the drilling of the Atom 1X well. Now that was completed in September, and you'll have to forgive me for being a little coy about the results of that well.

If there is a formal announcement of that, then it's down to the government of Guinea Bissau and the new operator, APES Energy, to make that. But having said that, there is general kind of opinion in the industry that this was not a commercial success. But I can say that it did confirm all the major play elements that we are we had forecast for the area that have a bearing on future potential of the license. And we understand that the operator is evaluating the final results of the well with a view to making a decision on a second well that could be drilled in 2026. So that's all we know at this stage.
And we wait with interest to see what announcements come out of that. So obviously, there is a deferred element to the farm out that we did that is contingent on future success. I'd have to say that's with the results that we know of the Atom 1 well, that's probably less likely than it was before that well was drilled. But it hasn't completely gone away because if there is a second well, then there is still the potential for that deferred payment to be due on approval of a field development plan and subsequent continuous production. So that's a kind of run through the portfolio.«

Her er hele transcript for de som foretrekker å lese skriftlig istedenfor å høre på presentasjonen.

https://www.investing.com/news/transcripts/earnings-call-transcript-petronor-ep-q4-2024-shows-record-income-93CH-3876385

EspedalH
19.02.2025 kl 15:07 5883

Er vel første gang Jens har vist frem kurs utviklingen på en presentasjon. Så de var fornøyd med den. Får håpe de kommer seg ned til Nigeria i løpet av feb. da!!
Fluefiskeren
19.02.2025 kl 15:47 5804

Ja, hva kan det komme av at de viste den akkurat nå?😅😁😀

Han viste faktisk litt selvironi:

«And it's been pointed out to me that I probably wouldn't stand in front of a share price performance if it wasn't a good story here. So I don't make any apologies for that.»

Klart det er morsommere å være CEO når kursen går bra, selv om det selvsagt er andre ting som er hovedfokus.
The Observer
19.02.2025 kl 19:59 5547

Utbytte 2 kroner i januar og meget sannsynlig 2 kroner til før sommeren, 18,35% dagens kurs. Da forsvares overskriften på strengen "utbyttemaskinen".
Samtidig har ledelsen i Pnor nå lagt seg på en linje for å maksimere tilbakebetaling til aksjonærene.

Jfr dagens melding:
"– Fremover forblir PetroNor fokusert på å maksimere verdien fra sine kontantgenererende eiendeler i Kongo og tilbakeføre overskuddskapital til aksjonærene."

Det begynner å lukte fugl av Pnor aksjene nå.
E Desperados
19.02.2025 kl 20:47 5544

Jeg husker fra den tiden vår gode venn HT fortsatt var på forumet. Han klikka jo i vinkel når jeg sa "jeg driter i hva aksjekursen er nå, excelarket mitt viser at PNOR vil betale ut minst 20kr i utbytte innen 2030!" Vi er på vei dit nå.
ks1977
19.02.2025 kl 21:24 5482

Hvis jeg hørte riktig fra Q&A-delen så sa Jens noe om at "at least as much as the one in January" + indikerte jo sterkt mai (gitt revisjon av årsregnskapet utført i tide)
Neste lifting sent Q3/tidlig Q4, så de må ha nok cash igjen til all moro frem til Q4
Flodhest82
19.02.2025 kl 22:09 5450

Med all cash de har på bok, så bør det ikke være noe problem å gi 2kr i utbytte selv om de ikke får inn mer penger før Q4
msmekk
19.02.2025 kl 22:15 5498

Noen som tenker på at resultatet ble halvert?
Axr
19.02.2025 kl 23:02 5530

Analyst/Moderator: Thank you, Jens. First question is how big is the next dividend?

Jens Paes, CEO, Petronor: Straight to the meat. And, yes, I think the board has got a strong position to consider here with cash in the bank today of about $115,000,000 But we have to weigh that against a couple of factors here. One, as I've pointed out, the next lifting will likely be towards the end of the year, given the over lift position. So we need to make sure that we have provision for any expenditure that is planned during the course of this year. One of the major parts of that will be the infill drilling program.

So I think in balance when we look at that, I think that you can expect that the quantum of an additional return of capital to shareholders will be at least as much as the one we achieved at the January. And we'll look to inform the market of what that is once we have the final audited annual report, which will be coming out to us in April.
E Desperados
19.02.2025 kl 23:15 5559

Du må se på året som helhet da timing på løfting varierer.

2023: 0,35$ per aksje etter skatt (fratrukket salget av lisens i GB)
2024: 0,26$ per aksje etter skatt

Noe skyldes oljepris og noe skyldes naturlig decline. Oljeprisen styrer jo ikke selskapet og decline er jo bare sånn det fungerer. Får de borrer de planlagte brønnene i Q2 er vi over 0,3$ per aksje i 2025 igjen forutsatt at oljeprisen holder seg. Det får være greit mens vi venter på AJE.
nkamok
20.02.2025 kl 10:06 5165

Spørgsmålet er blot, hvornår man skal fylde depotet op med Pnor igen ???
msmekk
20.02.2025 kl 10:39 5171

Kursen viser seg å ramle mere enn utbyttet som regel og så skal vel Økokrim ilegge en bot på minst en 3-4 kr pr aksje. Tror jeg ville ventet med å kjøpe for å se om Trump ødelegger markedet
Redigert 20.02.2025 kl 10:45 Du må logge inn for å svare
Flodhest82
20.02.2025 kl 11:02 5196

Hva er tankene dine rundt øk siden du sier at de skal stikke av med minst 3-4kr ?? Vil du begrunne det litt
nkamok
20.02.2025 kl 11:03 5238

Nææ hvorfor skulle de det ??? Er der nogen, som er tiltalt og dømt i sagen ???
solid1
20.02.2025 kl 11:26 5213

Får ta med at dette er sarkasme, men -

😊 Du bør ta med at øk, v/ Marianne kan prøve å bøtlegge selskapet for at de kan ha manipulert oss aksjonærer også.

Hun spurte jo en journalist om ikke han også synes det.

Da får vi jo mulig en bot som er tre ganger større enn de bøter som tidligere er gitt i Norge.
De fleste tidligere, og de største slike bøter er jo gitt til noen av våre børslokomotiv hvor staten er medeier, og selskapene har innrømmet uredeligheter.

Ettersom private selskap eller personer oftest ikke har staten som medspiller, - er nok en slik bot mulig å gi.

I dagens byråkratiske verden er skyld eller uskyld mindre viktig.
Ha en god dag 🍻
henrik9
20.02.2025 kl 11:44 5226

Du kan kjøpe nå, eller vente til den stiger mot utbytte igjen.
msmekk
20.02.2025 kl 12:16 5136

Det er ikke bare norske øk, de samarbeider også med USA i denne saken. Grunnen for kraftig bot er statuering av eksempel, som skal virke preventivt for andre smartinger. Jobber nok ikke i 3-4 år denne gjengen her for så å ikke finne noe kritikkverdig.
solb
20.02.2025 kl 12:36 5071

Pisspreik, dette vet du nada om.
Nacobo
20.02.2025 kl 12:41 5061

Her er en som har solgt ja og gått i fra bull til bear og blitt utelukkende negativ. Får håpe du kommer deg inn igjen lavere enn du solgte deg ut din luremus. 🤪😄
AmatørK
20.02.2025 kl 12:41 5076

Jeg syns ikke man skal avfeie det msmekk kommer med av argumenter, fullt mulig å finne det han sier rasjonelt.

Om man søker litt i DNO og tidligere tvist der, så fikk også aktører der en grei bot med bakgrunn i markedsmanipulasjon. Spørsmålet er egentlig hvor stor kan den bli for Pnor, for komme kan den, denne boten.
solb
20.02.2025 kl 12:53 5197

Dere ser ikke at selskapet er blitt ganske så stuerent etter all denne ufortjente og usaklige oppmerksomheten som ØK har bidratt med? Ledelsen er ytterst påpasselig med ikke å trå feil! Mønsterdrevet for tiden, og de to personene det evt. gjelder, er forlengst borte fra selskapet. Nok snakka.
AmatørK
20.02.2025 kl 12:57 5305

Du har også noen gode poenger her, så det kan også være det ikke blir noen bot. Hvem vet, men det er også litt av problemet, usikkerhet.

Uansett, det skal bli godt når ØK konkluderer og dette selskapet slipper ØK sin klamme hånd som ligger over aksjen. Jeg tror det blir forløsende.
The Observer
20.02.2025 kl 13:12 5464

Teoretisk spekulasjon om ØK blir endeløs spekulasjon. Jeg er meget fornøyd med å kunne hale inn nesten 40% utbytte på aksjen.
nkamok
20.02.2025 kl 13:44 5405

Har allerede 90 k tilbage lige pt, men er også kommet til at købe lige så mange DNO. Håber på yderligere stigning i den, så jeg kan sælge mig ned der og gå yderligere ind i Pnor igen 😎🙏🏻
solid1
20.02.2025 kl 13:51 5378

USA var også involvert under tidligere «etterforskning» mot styreleder men fant ingen uregelmessigheter..

Hele saken er etter min mening en form for vennetjeneste fra øk til en tidligere forsmådd byråkrat.

Registrerte selv en rekke motsetninger i øk sine tildels hoderystende påstander, og kjøpte derfor rimelig store poster når saken var på sitt verste og kursen var lav.

Ønsker du deg inn for å bli positiv, er nok tiden inne.
Etter min mening er aksjen verd kr 23,31
Lykke til 🍻
solid1
20.02.2025 kl 14:07 5369

DNO fikk kr 27 million i bot. Hvorfor bli skremt av det når man nærmer seg 1,5 mrd i kontanter.
Øk skal bevise en eventuell markedsmanipulasjon, ikke spørre en dagblad-journalist om han synes det var manipulasjon.
Lykke til 🍻
Flodhest82
20.02.2025 kl 14:09 5382

At det kan komme en bot er nok ikke utenkelig, men hvorfor skal de gi en veldig stor bot, større en tidligere til et lite knøtt selskap ? Statuere et eksempel til et selskap nesten ingen kjenner til ? Skulle de gjort det, så burde de gjort det på en av de store selskapene som har fått bøter opp gjennom tidene.
hofa
20.02.2025 kl 14:46 5268

msmekk, jeg forstår ikke lige din agenda, med det pis du skriver. Trond Kostveid, som i dag bor i CapTown i Sydafrika har sikkert erkendt at han i ledtog med Ludvigsen og Søvold har betalt uregelmæssigt til prinsessen. Og det har de sikkert også,men hvem kan bevise det. ØK har nu været i besiddelse af "bevismateriale" i > 3 år, uden at rejse en tiltale. Såå
Flodhest82
20.02.2025 kl 16:48 5097

Uten tvil for mye selgere i dag og lite kjøpere
ks1977
20.02.2025 kl 17:35 5203

Vel, det er en dag hvor børsen pisser i buksa - vi er sikkert redd både for at det skal bli fred i Ukraina (og Russland tas inn i varmen) og at det skal forbli krig i Ukraina (og at verdens økonomi skal gå i dass). Jeg skal ikke beskylde børsen for å være rasjonell :p

Jeg for min del valgte å "forskuttere" det kommende utbyttet i dag - klart kursen kan gå ned herfra, men vi har ingen løft i sommersesongen så om oljeprisen gjør noen kortsiktige krumspring så har ikke det noe å bety resultatmessig - og klasker PNor til med et utbytte på 2,152kr (øker bittelitt ifht sist ut fra det Jens sa, men ikke ment som spådom om at de faktisk øker) så betyr det 20% på dagens sluttkurs.

Markedet kan underprise aksjer lenge og vel, men når et selskap tar til motmæle og er utbytteaggressivt så er det begrenset hvor urimelig - og hvor lenge - markedet kan være. Fram til den offisielle utbytteerklæringa som var så tror jeg markedet var litt skeptisk til selskapets intensjoner (eller kanskje mer evne) til å betale utbytte, men dersom selskapet klasker til med 2kr til allerede i mai så blir det vanskelig for markedet å ikke ta selskapet på alvor.

Da står vi selvfølgelig igjen med økokrimsaken. Det verste der er at vi ikke vet hvor lang tid det tar før økokrim kommer til en konklusjon, men den dagen økokrim kommer med en endelig avgjørelse så tror jeg at kursen går opp uansett resultat. Usikkerheten er det verste for Mr Market, og når det er lagt bak oss (med frifinnelse, henleggelse, tullebot eller saftig bot) så kanskje vi kan få litt oppmerksomhet fra noen analytikere også?
Axr
20.02.2025 kl 20:14 5006

Jens gikk veldig langt i å si at det bli MINST 2kr utbytte i mai. Synst det er rart at dette ikke er mer snakk om og at kursen ikke gikk opp på det. Har ikke folk fått det med seg? Det vil bety minst 4kr i utbytte i løpet av de første 5 mnd av 25. Det er høyere en mange kunne håpet på.
Fluefiskeren
20.02.2025 kl 20:19 5053

Det må vel først bli vedtatt på GF 29.mai.
solb
20.02.2025 kl 20:24 5184

Ja, det er vanskelig å forstå at ikke Ola og Kari går mann av huse og sikrer seg verdipapirer av det gullkantede slaget.
Axr
20.02.2025 kl 20:25 5240

Stemmer det. Men slik Jens formulerer det så er det så godt som garantert at det blir og må bare godkjennes. Og som han sier blir det minst det samme som i januar.

Det virker som de ønsker å dele ut så stort utbytte som mulig, og holder kun igjen nok penger til drift og investeringer++ frem til neste løft i slutten av året. Betyr at det fort kan bli 3kr og. Det hadde jeg aldri trodd for bare noen få mnd siden.
Redigert 20.02.2025 kl 20:26 Du må logge inn for å svare
nkamok
20.02.2025 kl 20:25 5248

Med den fremtoning fra Pace, bliver det vist bare en formsag 🤩🙏🏻💪
solb
20.02.2025 kl 20:26 5306

Det vedtaket skal jeg være med å strø sand på. 🎈
Fluefiskeren
20.02.2025 kl 20:37 5289

Litt morsomt å se tilbake tre år. Tenker på Prospectus som kom ut 25. februar 2022.

Under Risk Factors,

2.4.3.Limitations on dividends
The Company currently anticipates that it will retain all future earnings, if any, to finance the growth and development of its business. The Company does not intend to pay cash dividends in the foreseeable future. Any payment of cash dividends will depend upon the Group’s financial condition, capital requirements, earnings and other factors deemed relevant by its Board and general meeting of shareholders.

Hadde vi hatt utbytte nå hvis Søvold fortsatt var CEO?
ks1977
20.02.2025 kl 21:29 5237

Kanskje det er økokrim som har tatt knekket på veksten? :) Eller bare at de finner det vanskelig å finne gode kjøpskandidater, og/eller er mye nærmere en bankfinansiering og partner for Aje enn det de tørr si?

Apropos utbytte; er det ikke litt sært å ha en utbyttepolicy på 30% av net income, og så ikke opplyse om net income i årsrapporten? (verken for 2024 eller 2023 - eller har jeg klart å overse tallene?) Tenkte jeg skulle grave litt i hvorvidt Jens sine "prediksjoner" for utbytte i mai var en sterk økning fra utbyttepolitikken, men da kom jeg til kort... I følge morningstar så hadde PNor net income på 68MUSD både i 2023 og 2024 (det er litt snodig, tipper at de ikke har rukket å oppdatere 2024 enda). Med USDNOK 11,11 og 142,4M aksjer samt 30% av dette gir det da 1,6kr/aksje - for 2023 net income vel å merke (ca samme realiserte oljepris i begge årene, men noe lavere produksjon i 2024 - mer salg, men mer overløft?)

https://lt.morningstar.com/gj8uge2g9k/stockprofile/default.aspx?SecurityToken=0P0001OKI3]3]0]E0EXG$XOSL&externalidexchange=EX$$$$XOSL&LanguageId=en-GB&CurrencyId=BAS&ClearXrayPortfolioManagerApiInputData=true&xid=NO0012942525
Tm3P
20.02.2025 kl 22:53 5231

Etter minoritetsinteresser var trukket ifra hadde de net incomepå $35m.
ks1977
21.02.2025 kl 20:14 4917

Takk. Måtte lete litt mer, ga opp litt for fort ved søk på "net income". Er vel "Total comprehensive income / (loss)" de kaller det i rapportene sine, så da er det 41,5MUSD hvorav 8,4 til non-controlling interest og 34,9 til oss.

Så da signaliserte Jens en ganske betydelig økning ifht utbyttepolitikken (vel, utbyttepolitikken sier noe om significant excess cash så sånn sett er det jo i tråd med utbyttepolitikken)
The Observer
22.02.2025 kl 13:47 4590

Innevær førte til test av ChatCPT:

Dette er hva som kom opp ved søk på Petronor ASA:

Market Position
• Industry Standing: Petronor is a subsidiary of Repsol, one of the largest integrated energy companies in the world. This association provides Petronor with resources and stability.