Aker Bp. Tveitereid har lastet opp

kristianfj
AKERBP 06.01.2025 kl 14:18 1642

Hvem kan forklare meg at Aker BP handler til 11% direkteavkastning med en sterk oljepris og toppinvestorer som har lastet opp?

Er det fordi oljeaksjer ikke er hot? Det er kanskje fortsatt grønne investeringer som gjelder.

Oljeaksjer vil komme tilbake big time med Trump som president. Olje og gass vil bli stuerent og en aksje som Aker BP kan på kort tid nå 400 kr aksjen. Mange av analytikerne henger ikke med siste positivitet som har vært i markedet, og det vil komme flere oppdateringer fremover fra de. Jeg tror mange vil øke kursmålet.

Å eie oljeaksjer er også en fin måte å hedge seg mot norske pesetas. Valuaten som bare svekker seg pga. av enormt offentlig forbruk. Norge har høyere offentlige utgifter enn Sverige, som har dobbelt så mange innbyggere som Norge.
Redigert 06.01.2025 kl 14:21 Du må logge inn for å svare
kristianfj
06.01.2025 kl 15:38 1741

Amerikanerne er glade i oljeaksjer for tiden. Ser at de ofte stiger etter at USA åpner. Naive nordmenn sitter med sine høyt prisede aksjer og går glipp av et kommende rush av folk som vil ha billige oljeaksjer.

Redigert 06.01.2025 kl 15:39 Du må logge inn for å svare
kristianfj
07.01.2025 kl 11:58 1445

Da skal vi se i dag om trenden fortsetter. Amerikanerne storkjøper i Aker BP, og den stiger ofte etter at USA har åpnet.
Jæims Bånn
I dag kl 09:45 734

For et år siden var oljeprisen lik idag.
Kursen på Aker BP 30 kr høyere
Tm3P
I dag kl 09:57 706

I tillegg er gassprisen vesentlig høyere og kronen (som Aker BP er verdsatt i) vesentlig svakere.
china
I dag kl 10:08 648

Aker bp har ikke gass.
Tm3P
I dag kl 10:10 635

Ikke vær så bastant om du ikke har full kontroll please.
Rundt 15% av produksjonen er gass. Når gassen er opp 50% så blir det merkbart.
Redigert i dag kl 10:11 Du må logge inn for å svare
kristianfj
I dag kl 10:29 550

Og den norske kronen var mindre svak for ett år siden. Rekordsvak norsk valuta virker som er totalt oversett i markedet. Oljepris i NOK er jo veldig høy. De norske regjeringen bruker penger som fulle sjømenn som bare fortsetter å svekke den norske kronen.
Redigert i dag kl 10:36 Du må logge inn for å svare
Cutter
I dag kl 10:40 513

Uttrykket fulle sjømenn kan du spare deg for. Du høres jo nesten ut som en bonde fra Stange
Tm3P
I dag kl 10:44 487

Kan ikke nekte for at offentlig sektor i Norge er ekstremt oppblåst vel? Personlig tror jeg ikke det er grunnen til den svake krona men.
kristianfj
I dag kl 10:48 467

Shorterne i Aker BP skal slite nå. Det er den siste aksjen jeg ville vært short i.

Mye bra de siste dager:
* Verdens største forvalter Blackrock forlater sin net zero policy. Da kan fondene investere mer i oljeaksjer som til nå har vært undervektet i fondene. Dette kan gjøre at også andre fond følger etter. https://www.reuters.com/sustainability/blackrock-quits-climate-group-wall-streets-latest-environmental-step-back-2025-01-09/
* Oljeprisen opp. Norske pesetas fortsetter å svekke seg.
* Fortsatt anspent mellom Isreal og Iran. De frykter at Iran er nært en atombombe. Et angrep på Iran sine atominfrastruktur kan sende oljeprisen skyhøyt.
kristianfj
I dag kl 10:51 462

Jeg er fra et lite sted i Norge, og stolt av det. Jeg har stor respekt for bønder. Den norske regjeringen bruker mer enn Sverige i offentlige utgifter til tross for at Sverige er dobbelt så stort. Norge har over dobbelt så mye offentlige utgifter som Finland som er ca. på samme størrelse i innbyggere som Norge. Norge gir mest i verden til Ukraina i forhold til BNP per innbygger. De gir millioner til regnskogen i Amazonas og legger ned norske skoler. Enormt mye i u-hjelp og tåpelige klimatiltak. Så ja, de bruker penger som fulle sjømenn.

Offentlige utgifter og trykking av penger et det som gir inflasjon.

Aker BP er en perfekt hedge mot inflasjon da de har store oljereserver av høy kvalitet, og som kjent kan en ikke trykke olje.
Redigert i dag kl 10:58 Du må logge inn for å svare
Pacino
I dag kl 11:25 380

Hvilke erfaring har du med `fulle sjømenn` siden du finner det for godt å henge ut en hel yrkesgruppe for norske politikeres pengebruk? Sjøfolk brukte vel penger som andre folk, men tror neppe du finner en sjømann som ikke gjorde opp for seg.
kristianfj
I dag kl 11:44 320

Godt spørsmål. Det er et norsk litt morsomt norsk uttrykk, og er vel om gamle dager da sjømenn var ute lenge på havet og endelig kom i land. Og da brukte de penger og tok seg en fest, som de fleste ville gjort. Anbefaler deg å ikke være for woke, og ikke ta deg nær av norske uttrykk.
Redigert i dag kl 11:45 Du må logge inn for å svare
Pacino
I dag kl 11:53 280

Utrykket er kanskje morsomt for deg og andre som aldri har pisset i saltvann, men det er ikke sikkert det er like morsomt for yrkesgruppen det gjelder.
kristianfj
I dag kl 11:57 261

Har du solgt deg ut av Aker BP siden du er i dårlig humør i dag? :) Jeg vokste opp ved sjøen, og jobbet på seilbåt som tenåring med turister, fisket mye og liker sjøen veldig godt. Fulle sjømenn er ikke en hel yrkesgruppe, det er kun sjømenn som er full. De tjener mye penger når de er ute og kan med god samhvittighet bruke det. Foreslår at du holder deg til temaet aksjer, og ikke sporer helt av.
Redigert i dag kl 11:58 Du må logge inn for å svare
Pacino
I dag kl 12:02 235

Siden det er du som bruker utrykket `fulle sjømenn` så er det vel heller du som bør holde deg til tema i en tråd som handler om aksjer og i dette tilfellet et oljeselskap.
Rimdrim
I dag kl 12:06 220

Å gud hjelpe oss alle så slitsomt å høre på.. nå svarer jeg ikke for alle ‘sjømenn’ men personlig (som gammel sjømann) så synes jeg det er betraktelig mer slitsomt å høre på furtete tilbakemeldinger fra folk som skal reagere med sjokk og vantro på vegne an andre yrkesgrupper bare for at det dukker opp en mulighet til det. Det er et gammelt uttrykk som lever i språket. Så trenger man ikke ta diskusjonen om hvor ‘støtende’ ENKELTE finner sånt piss. Ferdig med det. (..og erfaringsvis så skal du ikke se bort fra at det er mye riktig i begrepet 😉)
kristianfj
I dag kl 12:09 204

Det gjorde jeg da jeg brukte det uttrykket, og hvis du ikke har noe mer å bidra med enn å kritisere kan du bruke tiden din på noe annet. Woke mind virus har tydeligvis infisert deg.
kristianfj
I dag kl 12:13 179

Jeg har hatt en del jobbturer til Lofoten, og hardarbeidende sjømenn tar seg en god fest når de er i land. :) Så kan en tenke seg fra gammelt av da dette uttrykket oppstod. Sjømenn var lengre ute på havet uten mye kontakt med land. Da tok de seg en fest når de kom i land! Og hva er galt med å ta en fest? Den norske regjeringen bruker penger som en sjømann som hadde vært i land hele tiden, og det er derfor vi har en så svak valuta. Aker BP er enormt bra i forhold til det da de har gearing og oljereserver langt fram i tid. Verdens oljereserver faller kraftig etter 2030.

Hvis en ser historisk på høy inflasjons perioder, så har oljeaksjer alltid gjort det bra med høy inflasjon, som er mye høyere enn offisielle inflasjonstall. Det er jo en gavepakke å kunne kjøpe Aker BP til uder 300 kr aksjen da.

Hvem tror vel på at inflasjonen bare er ca. 2,5%? Alle som går i butikken, bestiller en flytur eller kjøper en kaffe på cafe vet at den er langt høyere.
Redigert i dag kl 12:30 Du må logge inn for å svare