ZENITH 2025
https://x.com/ladyofaim/status/1876573276128076137?s=46
The Tunisian side is trying to cut their losses and exit on the cheap, currently $180M on the table. Zenith appear determined to hold out for more but the game-changer could be the payment terms. If it become a single lump sum then that could get interesting 🚀 @zenithenergyltd
Hvis dette er sant, vil prisen bevege seg raskt oppover igjen
The Tunisian side is trying to cut their losses and exit on the cheap, currently $180M on the table. Zenith appear determined to hold out for more but the game-changer could be the payment terms. If it become a single lump sum then that could get interesting 🚀 @zenithenergyltd
Hvis dette er sant, vil prisen bevege seg raskt oppover igjen
Redigert 07.01.2025 kl 11:43
Du må logge inn for å svare
Gullit
10.02.2025 kl 22:42
8328
Og hvorfor har de en god sak i retten? Jo fordi ledelsen handlet frem en enorm avtale i Tunisia. Hadde det ikke vert for myndighetene hadde vi fortsatt med enorm inntjening( sett i forhold til mcap) i Tunisia. I
IDGAF
10.02.2025 kl 22:48
8322
AC blir milliardær 😉
Kun tradere som prøver å spre frykt !
Sitt looong og kjøpe mer på dupper og ellers glem aksjen til alt er avgjort 🤩🤑
Kun tradere som prøver å spre frykt !
Sitt looong og kjøpe mer på dupper og ellers glem aksjen til alt er avgjort 🤩🤑
unikum
10.02.2025 kl 23:32
8248
Aksjen holdt seg meget godt gjennom dagen etter fredagens 24 % opptur igjen. Lavest så vidt på 1,33 og høyest 1,49. Mange salg/kjøp også de siste dagene, der flere har igjen kjøpt seg inn på dagens nivå og flere solgt deler av porteføljen men ønsker nok større post akkurat som meg selv. Forundrer meg ikke om nye rykk oppover alt igjen i morgen.
patek5146
11.02.2025 kl 07:14
7841
@Anywhere du skrev i Torsdags dette indlæg:
Anywhere
06.02.2025 kl 15:57
2059
Litt trist det som skjer etter investormøtene i Sverige...
Kan du forklare hvad der skete i Sverige?
Anywhere
06.02.2025 kl 15:57
2059
Litt trist det som skjer etter investormøtene i Sverige...
Kan du forklare hvad der skete i Sverige?
Anywhere
11.02.2025 kl 07:17
7942
Det skjedde ingenting på møtet i Sverige. Skrev at det var trist etter investormøret der....at børsen var stengt. Bare en fleip. Intet spesielt trist ellers, ei heller noe spesielt spennende utover det man vet🙂
Og det var det eneste naturlige. Bare så påfallende hvor mange her som hadde så mange påstander om alt som skulle skje helgen før møtene, eller de to dagene før. Det var ikke måte på hvor mye man skulle avsløre på disse møtene i tillegg, og man måtte for all del ikke være ute da...som om man ikke helt skjønner hvordan ting fungerer.
Festlig på et vis, og trist for dem som lar seg forlede.
Og det var det eneste naturlige. Bare så påfallende hvor mange her som hadde så mange påstander om alt som skulle skje helgen før møtene, eller de to dagene før. Det var ikke måte på hvor mye man skulle avsløre på disse møtene i tillegg, og man måtte for all del ikke være ute da...som om man ikke helt skjønner hvordan ting fungerer.
Festlig på et vis, og trist for dem som lar seg forlede.
Redigert 11.02.2025 kl 08:33
Sia
11.02.2025 kl 09:11
7543
På det meste produserte vi 565 tømmer i døgnet, så vi var på god vei:-) Før bandittene stjal både oljen og nektet oss å drive lisensene. Bandittene er tatt og nå skal de i retten. Med påfølgende oppgjør. Så enkelt er det. Resten her på forumet er stort sett bare støy!
E Desperados
11.02.2025 kl 09:53
7347
For de som ikke har vært med på Teiglands pump % dump før så er vi nå i fasen "rykk tilbake til start" 😅
unikum
11.02.2025 kl 09:56
7323
Det jobbes på for på ny hente billigere aksjer. Hvem er med ? Hvem lar seg friste å kaste korta på snitt 1,4-1,45 ?
E Desperados
11.02.2025 kl 10:11
7231
Jeg tipper ganske mange av Teigland sine disipler kaster kortene når de innser at avgjørelsen av sak 2 er i september og ikke nå med en gang.
Mdg1
11.02.2025 kl 10:16
7208
Tenker Teiglands disipler er ute for lenge siden. Nå er det sikkert flere inne osm tenker litt lenger frem enn to dager. Jeg tror avgjørelse kommer før september, så å vente under et halvt år er lite når en seier vil tredoble kursen
unikum
11.02.2025 kl 10:38
7091
Hva betyr denne setningen fra selskapets side ? : Den siste fasen med hensyn til ICC-2-voldgiften, med totale krav på omtrent 130 millioner dollar, forventes å finne sted i løpet av siste del av februar 2025.
Allerede der får vi sannsynlig svar på åsen dette vil gå om ikke forlik før..
Allerede der får vi sannsynlig svar på åsen dette vil gå om ikke forlik før..
1N00b1
11.02.2025 kl 10:40
7094
Dommen er ikke før september. Men kan jo være de ønsker å unngå rettsake og tilbyr forlik. Er vel noe advokater som sender mail frem og tilbake
E Desperados
11.02.2025 kl 10:41
7154
Vi får se. Jeg har sittet gjennom så mange pump&dump i PNOR fra Teigland og hver eneste gang så er vi tilbake til start eller under en uke etterpå. Men er jo litt mere likviditet her, så mulig det går bedre her.
JobPeterson
11.02.2025 kl 10:45
7266
Vi er i en vinn-vinn-situasjon: Enten inngår vi et forlik utenfor retten for en betydelig sum, eller vi er fullt finansiert til å gå til retten og kreve hele beløpet. Alt vi trenger å gjøre er å beholde investeringen vår til slutten av 2025 for å mangedoble aksjeverdien.
unikum
11.02.2025 kl 10:56
7202
Alt kan skje, partene vil klare å se hvor dette vil ende, lenge før endelig dom. Det skal svares godt for seg under forhandlingene fra Tunisia om ikke retning blir gitt der. Har man sittet i økonomiske rettsaker tidligere så aner man fort hvor veien går og spesielt paralleller fra sak 1 som garantert kan brukes videre.
keisam
11.02.2025 kl 12:11
6922
Bullfight skrev Han har finanstilsynet på nakken nå
Hvorfor skulle han ha finanstilsynet på nakken?
Mdg1
11.02.2025 kl 12:12
6966
Høring i februar. Dom seneste i september. Første sak ble dommen gitt en god stund før frist, så om saken er helt klar og det er lett å regne seg frem til riktig straffebeløp så kan dom komme før sommeren også.
tuja
11.02.2025 kl 12:15
6978
keisam skrev Hvorfor skulle han ha finanstilsynet på nakken?
Teigland er anmeldt av børssjefen. De kaller det for tilnærmet svindel slik han opererer.
Mdg1
11.02.2025 kl 12:15
6980
keisam skrev Hvorfor skulle han ha finanstilsynet på nakken?
Han er beskyldt for å kjøpe hause og selge. Noe som stemte bra i en periode. Etter at det ble kjent har han nå mest sannsynlig sluttet å eie aksjer i selskapene han hauser.
keisam
11.02.2025 kl 12:19
7014
Gjelder anmeldelsen kun artikkel og kjøp og salg av aksjer i NUMND, nå rett før konkursen?
birol
11.02.2025 kl 12:29
6948
Kan dere se for dere alle truseskvetterne nå når nordnet er lukket og det ikke er så lett å sjekke prisen? :D :D
tuja
11.02.2025 kl 12:31
7129
Vet ikke, men det er vel ikke første gangen han har opptrådt i en gråsone.
rischioso
11.02.2025 kl 12:42
7316
Dagens lav 1,24 og det på en knallgrønn børs noe som forteller det meste - mao, ikke overraskende så nærmer det seg sakte men sikkert nok en gang test av krona blank - mao, har sagt det før og sier det igjen - fortsatt mulighet for en exit før den igjen toucher krona blank med NULL-0 garanti for at den vil snu opp igjen - denne gangen - JustSayin...;)
tuja
11.02.2025 kl 12:46
7308
Tror ikke baissingen din hjelper. Ikke når man vet hva som kan komme allerede ved seier i sak 2.
keisam
11.02.2025 kl 13:06
7224
Regner med det er denne saken, og som omtalt i finansavisen. Redaktør Grini i finansavisen er titt og ofte ute etter Teigland, og det vil komme mange saker senere fra Grini. Grini gir seg ikke med det første, og saken med Askim og Spydeberg sparebank og Henning Solberg er et godt eksempel, hvor banksjefen valgte å ta sitt eget liv.
Teiglands artikkel om NUMND har jeg ikke lest, men det jeg er blitt fortalt så kan jeg ikke forstå problemet med denne. Disclaimer var utformet som finanstilsynet anbefaler. Skyhøy risiko, 9 av 10. Teigland kjøpte aksjer etter trykk. Hvis folk velger å kjøpe eller selge aksjer pga en artikkel så er det tilpass for disse. Vi kan gjerne sammenligne dette med Erlend Henriksen og Lars Brandeggen sine kommentarer om Zena i siste aksjepodd. de baissa Zena så stygt at kursen tenderte nedover påfølgende handelsdag. Hvor er finansavisen da? Skyldes dette at Henriksen og Karl Johan Molnes er gamle bekjente? Forøvrig klarte Karl Johan å kalle Musk en svindler i dagens episode av finanspodden. I følge Teiglands kilder betaler Sissener for omtale i finansavisen, antakeligvis både tekst og lyd/video, og hvor mange ganger har ikke Sissener sagt at du kjøper 1 kr. Storebrand for 50 øre. Beklager, jeg stoler ikke helt på finansavisen og deres uavhengige journalistikk Jeg forsvarer heller i Teigland i HarmonyChain eller hvilket selskap det var, hvor han ble tildelt straff for markedsmanipulasjon. Jeg er ikke og har ikke de siste 10 årene vært abonnent hos verken Investornytt eller Finansavisen, og har heller ingen forbindelse med noen av disse.
Argumenter med at det er Teiglands saueflokk som styrer kursen i Zena er lite troverdig.
Teiglands artikkel om NUMND har jeg ikke lest, men det jeg er blitt fortalt så kan jeg ikke forstå problemet med denne. Disclaimer var utformet som finanstilsynet anbefaler. Skyhøy risiko, 9 av 10. Teigland kjøpte aksjer etter trykk. Hvis folk velger å kjøpe eller selge aksjer pga en artikkel så er det tilpass for disse. Vi kan gjerne sammenligne dette med Erlend Henriksen og Lars Brandeggen sine kommentarer om Zena i siste aksjepodd. de baissa Zena så stygt at kursen tenderte nedover påfølgende handelsdag. Hvor er finansavisen da? Skyldes dette at Henriksen og Karl Johan Molnes er gamle bekjente? Forøvrig klarte Karl Johan å kalle Musk en svindler i dagens episode av finanspodden. I følge Teiglands kilder betaler Sissener for omtale i finansavisen, antakeligvis både tekst og lyd/video, og hvor mange ganger har ikke Sissener sagt at du kjøper 1 kr. Storebrand for 50 øre. Beklager, jeg stoler ikke helt på finansavisen og deres uavhengige journalistikk Jeg forsvarer heller i Teigland i HarmonyChain eller hvilket selskap det var, hvor han ble tildelt straff for markedsmanipulasjon. Jeg er ikke og har ikke de siste 10 årene vært abonnent hos verken Investornytt eller Finansavisen, og har heller ingen forbindelse med noen av disse.
Argumenter med at det er Teiglands saueflokk som styrer kursen i Zena er lite troverdig.
patek5146
11.02.2025 kl 13:06
7229
Har du ikke en CODE tråd du kan skrive på, du må jo have en stor fanskare der som vil rose dig for din genistreg at købe den på kronen, alle her er ligeglade med hvad du påstår mht Zenith
rischioso
11.02.2025 kl 13:12
7220
Og hva vil skje ved et eventuelt tap - en slik høyst mulig realitet virker det ikke å være noen som er interessert i å ta høyde for. Og om ikke det skulle være nok så trekker ting ut i tid hvor hver dag, uke og måned det trekker ut så nærmer det seg nok en kapitalinnhenting og det på stadig lavere kurs i takt med at risikoen øker - heller ikke det faktum virker det å være noen som tar høyde for - i alle fall ikke på denne tråden, men fakta kommer alltid for en dag - det er det eneste sikre med dette caset hvor pump & dump og ikke minst sniking ut bakdøra mens selskapet er stille som i graven er hva som faktisk skjer noe som står i sterk kontrast til all den faktaløse haussingen - JustSayin...;)
Noryng
11.02.2025 kl 13:21
7178
Hva er årsaken til at du sitter å sprer eder og galle i nesten alle tråder der hvor du ikke har noen som helst form for eierskap?
At du er en "ekspert" kan du glemme å argumentere for, historikken i de forskjellige trådene bekrefter hvordan du opererer.
Anbefaler å "klikke" inn på brukeren rischoso og se hvordan denne brukeren opererer.
At du er en "ekspert" kan du glemme å argumentere for, historikken i de forskjellige trådene bekrefter hvordan du opererer.
Anbefaler å "klikke" inn på brukeren rischoso og se hvordan denne brukeren opererer.
Artige
11.02.2025 kl 13:38
7115
Jeg hadde tenkt å øke beholdningen i denne, men har ventet på en analyse fra risken. Han er negativ så da er det bare å slå til. Rart, retningen går alltid motsatt vei av risken. Da har du uflaks her i livet. Just sayin.
Blientotre
11.02.2025 kl 13:50
7044
Merk dere den gode oppgangen som nå foregår mens Nordnet er nede.
rischioso
11.02.2025 kl 14:16
6916
På en hallusinasjonstråd er "alt" mulig noe som også inkluderer det umulige...;)
Mdg1
11.02.2025 kl 14:38
6782
Aksjen har lagt seg rundt emisjonskurs. Om det ikke kommer noen flere lekkasjer blir den vel liggende der til lengre frem mot sommeren. At Tunisia skal klare å komme med et spiselig tilbud om forlik før høring tror jeg er lite sannsynlig. AC vil ha milliard/er up front og flere milliarder senere. Noe som ikke er lett for et land med dårlige finanser
Redigert 11.02.2025 kl 14:41
E Desperados
11.02.2025 kl 14:38
6785
Han holder på sånt stadig vekk. Hamstret jo aksjer i Zenith til ca 1,1 før han kjører ny sak hos Investornytt. Men han slipper vel unna siden han skriver at de har fått betalt av Zenith og at det sånn sett er å regne som annonse selv om han selv tjener grovt på det.
Mdg1
11.02.2025 kl 14:54
6738
3. Asset Seizure
The ICC has the ability to seek enforcement of financial penalties by requesting asset seizures in other countries that are part of the Rome Statute (the treaty establishing the ICC). If the country in question holds assets abroad or engages in international business, these assets could potentially be targeted for seizure or liquidation. This would require cooperation from other countries and international financial institutions.
4. Non-Cooperation and Accountability
If a country refuses to pay a financial sentence, the ICC could label that country as non-cooperative, which could have broader implications for its international standing. This could undermine that country's credibility and complicate its relationships with other nations, particularly those that value the rule of law and international justice.
The ICC has the ability to seek enforcement of financial penalties by requesting asset seizures in other countries that are part of the Rome Statute (the treaty establishing the ICC). If the country in question holds assets abroad or engages in international business, these assets could potentially be targeted for seizure or liquidation. This would require cooperation from other countries and international financial institutions.
4. Non-Cooperation and Accountability
If a country refuses to pay a financial sentence, the ICC could label that country as non-cooperative, which could have broader implications for its international standing. This could undermine that country's credibility and complicate its relationships with other nations, particularly those that value the rule of law and international justice.
Mdg1
11.02.2025 kl 14:59
6739
Med et forlik er man derimot få inn pengene selv. Tror derfor AC føler seg tryggere med å vinne rettsakene. Skal det bli forlik kan det godt hende han krever hele forliksbeløpet på konto før saken droppes. Hvis det beløpet er la oss si 400m$ tror jeg ikke Tunisia er i stand til å skaffe så mye penger på kort varsel
keisam
11.02.2025 kl 15:07
6713
Han solgte seg ut på noen og tredve øre rett før han kom med artikkel rundt jul, husker i dato. Hva han har kjøpt og solgt i ettertid vet jeg ikke, godt mulig du sitter på mer informasjon en meg. Det finnes mange selskap som ikke blir fulgt av analytikere, og det med sikkert god grunn. For at disse selskapene skal få litt mer mediaomtale så er det neppe uvanlig at selskaper betaler ulike aktører, som Teiglands kilder hevder Sissener opp mot finansavisen. Det er mange, redaksjonelle medier, andre medier, aktører på ulike plattformer, inne på dette forumet, som er direkte eller indirekte påvirket eller avhengig på en eller annen måte som prøver å hausse eller baisse ulike verdipapirer. Noen har større tillit, følgeskare etc som kan gi større utslag. Du kan heller ikke se bort fra at større aktører med større summer driver med markedsmanipulasjon, feks. med skjult kjøp og salg. Robothandel kan også medføre manipulasjon av kurs. Det er sikkert noen som hører på Rischioso her inne, noen selger og kursen går motsatt vei med at Zena vinner flere saker. Synd på de som ble påvirket av Rischioso. Folk prøver å påvirke alle andre hele tiden, gjentar det samme gang på gang og mange er naive og lettlurte.
Pih
11.02.2025 kl 15:53
6537
keisam skrev Nå må du presisere, dette forsto jeg ikke.
Sent svar her. Var ikke ment til deg Keisam, men til pensjonisten. Helt enig med deg jeg, men ser jeg svarte deg og ikke han så skjønner forvirringen 👍
Piltingsrud
11.02.2025 kl 15:59
6515
Alle bør være klar over at AC har blåst opp kravene i sak 2 & 3 mot Tunisia til det absurde, de er helt tullete høye og useriøse, noe AC er fullt klar over og har gjort som et forhandlingsutspill. Han regner ikke med å få tilkjent slike summer selv om han vinner sakene, da er han blitt helt stormannsgal, helt tussete. Det er vel ingen som i fullt alvor tror at Zenith har lidd tap på rundt 7 milliarder på det som har skjedd i Tunisia? Det er null sjanse for at Zenith kan sannsynligjøre dette overfor domstolene og at de skal tro på det og tilkjenne Zenith slike summer, det er helt hinsides å tro at Zenith kommer til å motta 7 milliarder basert på oppblåste erstaningskrav. At AC sier at sakene er bankers osv betyr ingenting, han spiller et skuespill både overfor Tunisia og aksjonærene. Hvis folk tror AC plutselig er blitt så opptatt av aksjonærene er de naive, AC er opptatt av seg og sine, noe han har bevist gang etter gang over mange mange år. Aksjonærene kommer alltid i andre rekke. Hvis Tunisia blir dømt til å betale Zenith noe kommer de ikke til å betale en dollar mer enn de er absolutt nødt, og ikke et sekund før de er absolutt nødt, det kan dra ut i mange år. Ser ut som noen tror at Tunisia er på knærne og nærmest tigger om et forlik på mange hundre millioner dollar i kontanter, det er en grov feilvurdering. At Tunisia har tilbudt Zenith USD 180 mill i kontanter har jeg ingen tro på, den summen er altfor høy. Jeg kunne trodd på USD 80 mill hvis mesteparten var i form av tildelinger av rettigheter o.l. i Tunisia, ikke kontanter. Hvis Zenith får tilkjent en erstatningssum av ICSID må de gå til privat søksmål for å drive inn pengene, det kan bli en langvarig prosess. Hvis de får tilkjent noe av ICC må pengene også finnes / inndrives, det blir nok ikke så enkelt som mange tilsynelatende tror. Hvis Zenith står så sterkt i sak 2 & 3 og har så store sjanser for å få tilkjent mange milliarder i erstatninger, eller i et forlik, hvorfor ser vi ingen av bjellesauene eller andre større investorer posisjonere seg i denne aksjen? Folk som har mye bedre peiling enn de på dette og andre forum? Denne aksjen er jo gratis penger sier flere aksjonærer. Mange har visst sett seg blinde på drømmen om storgevinsten og hausser hverandre og kursen opp. Når så mange er så optimistiske og lite kritiske, eller blir sure på de som er kritiske, kan det være lurt å være forsiktig. Når noe høres for godt ut til å være sant så er det vanligvis det, dette kan ende dårlig for mange aksjonærer. Det viktigste er ikke å tjene penger, men å ikke tape de pengene man allerede har. Jeg ville vært ekstremt forsiktig med å stole på AC og det han sier, vær kritiske til alt, og aldri forelsk dere i en aksje. Forelskelse gjør en blind, og det kan bli vondt når en ser klart igjen.
Redigert 11.02.2025 kl 18:39
E Desperados
11.02.2025 kl 16:04
6498
Markedsmanipulasjon ved hjelp av redaktørstyrte medier er av en litt annen karakter enn hausing på forum enten det er opp eller ned. Det hadde aldri vært akseptert hos FA, DN eller E24 at journalister eide aksjer i selskaper det ble publisert noe om. Men Investornytt er på et helt annet nivå hva gjelder seriøsitet. Hadde de levert samme kvalitet så hadde Teigland hatt nok inntekt fra jobben sin der så han ikke trengte å tjene penger på børs ved tvilsom oppførsel.
Når det gjelder Zenith sitt kjøp av omtale tenker jeg at de har truffet blink. Greit å få kursen så langt opp sol mulig før man gjør emisjon.
Når det gjelder Zenith sitt kjøp av omtale tenker jeg at de har truffet blink. Greit å få kursen så langt opp sol mulig før man gjør emisjon.
E Desperados
11.02.2025 kl 16:25
6417
Sak 3 baserer seg jo på tapte inntekter 25 år frem i tid. Så tapet per år er jo ikke så enormt. Men det er vel ikke spesielt sannsynlig at de får full uttelling på den.
Northill
11.02.2025 kl 17:33
6159
« Når det gjelder Zenith sitt kjøp av omtale tenker jeg at de har truffet blink. Greit å få kursen så langt opp sol mulig før man gjør emisjon.»
Leser du selv det du har skrevet?
Ved en lavere aksjekurs så ville de fått tildelt flere aksjer med lik emisjonssum. Realiteten er jo stikk motsatt av det du skriver!
Leser du selv det du har skrevet?
Ved en lavere aksjekurs så ville de fått tildelt flere aksjer med lik emisjonssum. Realiteten er jo stikk motsatt av det du skriver!
TheLondonOiler
11.02.2025 kl 17:44
6107
The levels of the claims are not ridiculously high and unserious. If you look at a comparative example of a company that has made a successful claim against a government then you can look at the successful claim that GreenX made against the Polish government.
GreenX (Prairie Mining) acquired the Debiensko mine for €500k in 2016, along with ownership of the Jan Karski mine, and invested approximately A$4 million into these projects before they were halted by the Polish government.
Nature of Government Actions:
The Polish government issued a formal decree banning the development of GreenX’s projects, following their own legal processes. While GreenX faced a significant setback, the government's actions, although damaging, were taken through a legal and transparent framework.
In contrast, the Tunisian government’s actions in Zenith’s case appear to have involved no formal legal process, constituting a direct, unlawful seizure of assets, which strengthens the validity of Zenith’s claim.
Production Status:
At the time of the ruling against GreenX, they had no active production at either of their sites. Any potential revenue was based on future developments, which required significant investment and time.
Zenith, on the other hand, had significant production in place in Tunisia, meaning that Zenith had a revenue stream already established, making the loss more immediate and quantifiable in terms of current earnings and operational capacity.
Comparison of the claims
GreenX’s claim against Poland included not only the money they invested but also lost future profits and damages. Their successful ruling resulted in an award of A$490 million ($308 million). So they were awarded A$490 million on a A$4 million ($2.5 million) investment in mines that were never producing. Zenith have had $6 million stolen from them, revenue money confiscated from them and have had valuable producing licenses sequestrated. If GreenX’s claim is worth $308 million then it is obvious that Zenith’s claim which had much bigger investment and has led them to suffer much more deliberate hard is easily worth $650 million.
GreenX (Prairie Mining) acquired the Debiensko mine for €500k in 2016, along with ownership of the Jan Karski mine, and invested approximately A$4 million into these projects before they were halted by the Polish government.
Nature of Government Actions:
The Polish government issued a formal decree banning the development of GreenX’s projects, following their own legal processes. While GreenX faced a significant setback, the government's actions, although damaging, were taken through a legal and transparent framework.
In contrast, the Tunisian government’s actions in Zenith’s case appear to have involved no formal legal process, constituting a direct, unlawful seizure of assets, which strengthens the validity of Zenith’s claim.
Production Status:
At the time of the ruling against GreenX, they had no active production at either of their sites. Any potential revenue was based on future developments, which required significant investment and time.
Zenith, on the other hand, had significant production in place in Tunisia, meaning that Zenith had a revenue stream already established, making the loss more immediate and quantifiable in terms of current earnings and operational capacity.
Comparison of the claims
GreenX’s claim against Poland included not only the money they invested but also lost future profits and damages. Their successful ruling resulted in an award of A$490 million ($308 million). So they were awarded A$490 million on a A$4 million ($2.5 million) investment in mines that were never producing. Zenith have had $6 million stolen from them, revenue money confiscated from them and have had valuable producing licenses sequestrated. If GreenX’s claim is worth $308 million then it is obvious that Zenith’s claim which had much bigger investment and has led them to suffer much more deliberate hard is easily worth $650 million.