ZENITH 2025

JobPeterson
ZENA 07.01.2025 kl 11:41 279384

https://x.com/ladyofaim/status/1876573276128076137?s=46

The Tunisian side is trying to cut their losses and exit on the cheap, currently $180M on the table. Zenith appear determined to hold out for more but the game-changer could be the payment terms. If it become a single lump sum then that could get interesting 🚀 @zenithenergyltd

Hvis dette er sant, vil prisen bevege seg raskt oppover igjen
Redigert 07.01.2025 kl 11:43 Du må logge inn for å svare
Anywhere
12.02.2025 kl 13:08 4526

Job, det holder med de tall jeg har brukt som et unøyaktig (det har jeg innrømmet) overslag.
Selv med dine tall, som du ikke kan underbygge sannsynligheten av, ender vi ikke mye over 2 om man tror investorer priser en krone til en krone i Zenith. Det har vel aldri skjedd...

Men feilen din, og det du vil brenne deg på, er at du påstår ting som risikofritt, som påviselig har en haug med risiko i seg. Det er undergangen i aksjemarkedet.
Ja, kanskje jeg kjøper igjen om aksjen drar under 1 krone, men det er heller ikke sikkert. Du lover endog en fin økning i aksjekurs innen 2 uker. Høres profetisk ut.
Om du har rett i at alt er uten tvil i favør Zenith, så er det bra. Jeg kan leve med ca 100.000 kroner investert i Zenith og gni meg i hendene om det skulle gå til en million, men jeg innser at særlig stor sannsynlighet har jeg ikke. Men ja, kommer den under krona igjen, så kanskje jeg laster inn litt ultrarisikokapital til.

Jeg kan bare ikke oppføre meg som samme type garantist for stor oppside som du gjør, fordi jeg simpelthen synes det er altfor stor risk. Derfor bruker jeg maks 1-2% av porteføljeverdien på en slik aksje...Klok av skade.
Redigert 12.02.2025 kl 13:08 Du må logge inn for å svare
JobPeterson
12.02.2025 kl 13:21 4478

Hvis du mener at selskapet er så overvurdert, hvorfor poster du da på en aksje du ikke er interessert i og mener er overvurdert? Jeg skal forklare hvorfor, fordi du ønsker å kjøpe deg inn igjen. Jeg tviler på at jeg vil bli brent, da jeg har det meste av min investering her på det absolutte bunnivået. Jeg har mer enn firedoblet min opprinnelige investering. Prøv å lære av oss erfarne investorer for en gang skyld
unikum
12.02.2025 kl 13:26 4423

Hvor er sannsynlighets beregningen din etter at sak 1 er vunnet? I ditt kortsiktige hode så er sjansene for å tape sikkert 90/10 men flytter kursen seg ned mot 1 krone så snakker vi vel fort vekk 10/90 vel? Kos deg over code idag, selg og begrens tapet, ser det er flere som vil svi av penger der idag..
Anywhere
12.02.2025 kl 13:29 4414

Jeg forsøker stadig å lære av erfarne investorer, men de har som regel en helt annen tilnærming enn mye av det jeg finner her...
Og jeg tror ikke du forstår risiko-management, dessverre, ei heller diversifisering ser det ut som. Du høres litt blind ut i tilnærming til Zenith. Men det vil du lære av deg selv som erfaren investor etterhvert....
Jeg har ikke sagt at selskapet nødvendigvis er overvurdert på 1,25, mente nok det på 2, er usikker på 1. Fordi risikobildet gjør det helt umulig å overvurdere eller undervurdere, om du skjønner. Ja, jeg kan trade i aksjen, og gjør nok det igjen. Hvor mye jeg til enhver tid har på VPS vil variere, men jeg vil forholde meg til risk i så måte uanz.
Peter Sellers
12.02.2025 kl 13:56 4326

@Anywhere, så da lurer jeg på at dersom caset er så håpløst og så stor risk hvorfor i all verden bruker du tid og energi på Zenith??
JobPeterson
12.02.2025 kl 13:59 4305

Du har delvis rett, prisen vil svinge mellom 1 og 2 kroner, men selv de som kjøpte på 2 kroner vil tjene penger etter den andre arbitrasjen. Selvfølgelig var 1 krones inngang forrige uke bedre, men den fikk en svært sterk oppgang fra 0,99.
BearWme
12.02.2025 kl 14:05 4295

Vil det være logisk å tenke at HVIS et forlik skulle bli inngått, "bør" det skje før rettsak2 starter i slutten av februar. Eller er jeg på bærtur da. Mulig dette er diskutert tidligere, men tråden(e) er lange.
Trucker-22
12.02.2025 kl 14:10 4279

Det kappes om å selge billigst mulig, trodde en var på børs for å tjene mest mulig penger. Er snart nede på 1kr. og den holder seg ikke engang rundt siste emi kurs. Svært svak aksje
Anywhere
12.02.2025 kl 14:11 4280

Peter Sellers, du skjønner ikke hva risk er dersom du mener man ikke skal befatte seg med en aksje pga risk.
Jeg sier ikke at jeg ikke eier eller vil eie aksjen, men det skal skje innenfor riskmanagement. Stor risk i en aksje, kan som det implisitt sier, gi stor oppside, men også ditto motsatt. Mine bekymringer går mest på det som uttrykkes som bombastisk og nedsidefritt på risk-siden av mange her på HO. Slik er det ikke, og da må du sørge for en smule håndtering av den risken. Store bevegelser, eller da høy beta i en aksje, er tydelig tegn på risk, og da må disse utnyttes.

At jeg uttrykker meg kritisk til uttalelser og synspunkt om og på en aksje, som jeg mener åpenbart ikke kan forsvares som utelukkende sannheter, betyr ikke at jeg ikke kan eie den??
Redigert 12.02.2025 kl 14:14 Du må logge inn for å svare
weed
12.02.2025 kl 14:13 4263

Bare å vente til det snur. Noen vil ha den ned
E Desperados
12.02.2025 kl 15:45 4044

Som jeg skrev igår; kursen skal alltid minst tilbake til start etter at Teigland har kjørt en pump & dump. I det tilfellet her 1,125 altså.
JobPeterson
12.02.2025 kl 17:05 3888

Hvis den når dit eller lavere, har jeg mer kapital å legge til. Jeg kjøpte mer forrige uke på 0,99 på bunnen.
kaunis
12.02.2025 kl 17:23 3818

Ja selvfølgelig vil alle som har nav så lavt at det ikke gjør så stor forskjell om den er 0,9 eller1kr, kunne strekke seg ned til de kursene. Men jeg undres over de som gir uttrykk for at neste sak ikke kan vinnes kan begrunne det fornuftig, for DET virker helt utenkelig slik jeg ser det. Men okke som er så må det jo komme noen hundre mill på bordet til slutt, eller mener noen at AC ikke vill prøve å få mest mulig av alle de mill han mener Sena har krav på ?? om vi venter et år og har tru på mange 100mill $ , så er jo dagens kurs latterlig lav. Er det da noe fornuftig å mene at kursen ikke skal lenger opp på kort sikt. Hadde jeg trodd det hadde jeg solgt meg ut. Men fornuften tilsier at vi vil få noen 100mil$ i erstatning i løpet av noen mnd, men det viser ikke kursen i dag.
E Desperados
12.02.2025 kl 17:33 3767

Sak 2 er vel rimelig sannsynlig at den ender som sak 1. Men 100 MUSD inn på konto og sletting av gjeld gir jo bare 1kr/aksjen igjen av cash. Så det er vel mer at folk tviler på beløpet i sak 3. Tapt fremtidig inntekt er jo et vanskelig regnestykke uansett.
Sia
12.02.2025 kl 18:12 3672

Ha ha den var jammen god. Du mener det er sannsynlig de vinner sak 2, men referere til at "folk" tviler på seier i sak 3. Om sak 2 vinnes, så sier det seg selv at sak 3 om fremtidig inntekt er bankers. Og det er 130 MUSD i sak 2, Mr. Økonom.
E Desperados
12.02.2025 kl 18:26 3620

Ja, jeg vet at hvis sak 2 vinnes så vinnes sak 3 også. Det er dermed ikke sant at man av den grunn får hele beløpet man har sent inn krav om. Det er absolutt ikke vanlig at man får "maks uttelling" på tapt fremtidig inntekt. Vil overraske meg om sak 3 havner over 300 MUSD. Tipper sak 2 havner under 100 MUSD (så kommer renter i tillegg).
rischioso
12.02.2025 kl 18:28 3608

Det INGEN sak som er vunnet eller tapt, verken helt eller delvis før den/de har vært oppe i retten og fasit(ene) foreligger - derfor skal saken(e) opp for retten - kan ikke skjønne at det skal være så vanskelig å forstå og av samme grunn er det kun dummies og snåsamannen som forskutterer ting som ikke kan forskutteres...;)
rischioso
12.02.2025 kl 18:32 3654

Ikke bare litt desperat å skulle forskuttere ikke bare rettskjennelsen, men også renter - en slik tilnærming er som tatt ut av The Muppet Show...;)
Sia
12.02.2025 kl 18:39 3633

Så hva mener du kursen ved ditt eget eksempel bør være, med 400 MUSD på bok?
Barneskirenn
12.02.2025 kl 19:02 3548

Du kjenner tydeligvis ikke caset: Til info, så fikk de FULL uttelling i sak 1.
Hvorfor skriver du så mye piss om selskaper du ikke kjenner? Du har holdt på slik i mange år. Gjemmer deg bak det anonyme nicket. Det gjelder både hodeløs haussing og baissing. Kommer kun an på din egen posisjon.
E Desperados
12.02.2025 kl 19:02 3540

400 MUSD inn, altså 350 MUSD etter at lån er løst inn. Da blir så klart alle utestående warrants løst inn og så kan vi bake inn litt rabatt fordi AC har sagt at han vil bruke noe av pengene på uranium osv så tipper jeg kursen ligger mellom 4,5 og 5kr som vil være marginalt større enn det som blir betalt ut som utbytte.
Sia
12.02.2025 kl 19:33 3458

Så da blir din konklusjon: Sak 1 er vunnet,, Sak 2 regner du som mest sannsynlig vinnes, da det er er en kopi av sak1. Og sak 3 er bankers om sak 2 vinnes. Kursen nå er ish 1,3kr. Du skriver jo selv at kursen ved ditt eksempel er ca 4x om et års tid, om jeg forstår deg rett?
Det er sykt bra innvestering eller?
E Desperados
12.02.2025 kl 19:34 3453

Hvis vi sier 50% sannsynlighet for 400 MUSD, 30% sannsynlighet for 250 MUSD og 20% sannsynlighet for 0 samt setter WACC til 35% (det er jo tross alt Zenith vi snakker om pluss at det må legges på risikopremie siden 0 er et plausibelt utfall) og utbetaling 2 år frem i tid så gir det meg en fair pris på 1,86 kr/aksjen. Legg på ytterligere et år til før man får pengene og fair pris er ikke så langt unna dagens kurs. Så er det selvfølgelig de som sitter og regner inn 100% sannsynlighet for full seier i sak 2 og 3 som roper at aksjen fortsatt er billig selv på 3kr.
E Desperados
12.02.2025 kl 19:38 3449

Jeg vurderer det som hvertfall 80% sannsynlig at både sak 2 og 3 vinnes, men vurderer det som relativt sannsynlig at sak 2 blir mindre enn krevd beløp (men med renter) og 100% sikkert at sak 3 blir lavere enn krevd beløp. Så hadde også kursen ved seier blitt høyere om AC hadde sagt at alt blir utbytte og selskapet skal slaktes fremfor at han skal holde igjen penger og tape det på tvilsomme uraniumsprosjekter.
Sia
12.02.2025 kl 19:46 3437

Takker for debatten, vi er på linje, men er uenig i sannsynlighetene dine. Det er jo bare synsing, som det er nok av på forumet.
Ha en fin kveld:-)
rischioso
12.02.2025 kl 20:08 3367

Vi snakker her om 3 saker og du sitter tydeligvis på den siden som forskutterer resultatet for både 2 og 3 noe som i seg selv er selvmord og når noen med full rett både moralsk og juridisk pirker i den hodeløse haussingen som av samme grunn ikke henger på greip så kaller du slik input for piss - resten av det du skriver er enda lavere og fortjener ikke noe svar - JustSayin...;)
Anywhere
12.02.2025 kl 20:54 3228

Synes du er temmelig edruelig i din tilnærming her, Desperados. Jeg kan svelge de mulige fokus. Du har en edruelig tilnærming til usikkerheten, etter min mening.
Anywhere
12.02.2025 kl 21:50 3069

Sia, jeg vet ikke om jeg klarer å finne et innlegg fra deg som er annet enn synsing...føles litt som du slipper et tilhengerlass med stener i glasshuset, eller kunne du hjulpet meg? Er det en oppfordring til andre enn deg selv at de ikke må tillegge mer synsing fordi det har du med andre på en måte fyllt opp kvoten for? Hva tenker du er greit tema for flere av oss som kunne tenke oss å synse litt, men ikke får lov, fordi det allerede er nok av det?

😉😉
Redigert 12.02.2025 kl 21:50 Du må logge inn for å svare
Barneskirenn
12.02.2025 kl 22:43 2926

"full rett moralsk og juridisk".. hva er det du i det hele tatt fabler om? Du har ingen moral eller etikk.
Du har ingen rett til å påpeke hodesløs haussing. For du hausser og baisser kun basert på din egen posisjon, og kan snu over natten etter at du har kjøpt/solgt. Observert din opptreden på forumet over flere år, og du må være det mest kyniske nicket by far. Forsøpler diskusjonen i samtlige tråder du deltar i.
Liverbirds
12.02.2025 kl 23:01 2959

Høyt nivå her om dagen 🤣🤣🤣
skadi
12.02.2025 kl 23:24 2909

Blir slik på alle tråder hvor riskokeren kommer med oppgulpet sitt. Dessverre er det sånn. 🤮
Herman*
12.02.2025 kl 23:52 2837

Fra mitt ståsted er det sannsynlig at de vinner sak nr 2, men om de får full uttelling kan ingen på dette forumet vite sikkert. Sak nr. 3 anser jeg som litt av en joker. Det virker som tunisiske myndigheter har vært helt på bærtur og har gjort seg skyldig i mye eller alt de er anklaget for. Det jeg stusser over er hvordan et selskap som har mislykkes i 99% av alt de har foretatt seg, plutselig skal kunne bevise at de har tapt over 5 milliarder kroner på myndighetenes oppførsel. At Tunisia må betale for sin oppførsel synes åpenbart, men det kan lønne seg å være litt edruelig. Så må en også hensynta gjeld, warrents, og management discount når en skal spå kurs ved forlik eller seier i de neste to sakene. De som snakker om 10-15 kroner er helt på jordet, men at kursen kan bikke 3 kroner frem til erstatningen blir rotet bort på nye prosjekter, er helt åpenbart.
Fjellbris
13.02.2025 kl 00:12 2822

Spot on og utrolig at han får lov til å holde på slik og spre falsk skremselspropaganda eller grunnløs hausing😡
Konjagi
13.02.2025 kl 03:33 2741

Jeg følger deg på mye her Hermann, men når det kommer til din antydning om at selskapet sin historie, bør dette ikke ha noe å si i disse sakene. Det er ikke Zenith som er på tiltalebenken. Og når det gjelder erstatninger det her snakkes om, er det ikke lille Zenith med AC i spissen, som har diktet opp dette. Analyse og beregning er utført av et anerkjent globalt selskap spesialisert for nettopp denne type analyser.
Hva kursen står i etter alt er oppgjøret, skal jeg ikke driste meg til å spå. Har nok av eksperter her på forumet som vet dette
futureistoday
13.02.2025 kl 06:49 2587

Der de har mislykkes tidligere er vel for det meste at de ikke har klart og erverve noen av lisensene de har gått etter (les: gapt over for mye, for store prosjekt etc ifh til størrelse på firma) i Tunisia var det annerledes, her fikk de lisensene og de startet jobben med og skulle utvikle felter og borre osv men ble stoppet da myndighetene så at oljeprisen skjøt i været og ville ha hele kaken selv.

Redigert 13.02.2025 kl 06:49 Du må logge inn for å svare
Mdg1
13.02.2025 kl 06:50 2675

AC sa vel på møtet at han forventet høyere beløp og ikke lavere. Tror haller på ham som har direktekontakt med advokatene enn Herman på forumet her
Trucker-22
13.02.2025 kl 09:28 2350

Et selskap uten substans av noe som helst gir en svak aksje som dette. En CEO som i tillegg går ut i markedet og roper 3000% før noe som helst av dette har materialisert seg. Ja har vunnet sak 1, men hvor er pengene? Sak 2 og 3 er heller ikke avgjort men likevel ropes det 3000% fra ledelsen. Det er så useriøst dette selskapet at det er helt forferdelig, og det snakkes om Teigland, men hva med AC den grådige? AC selger skinnet før bjørnen er skutt nok en gang og markedet svarar der etter. Det kan godt være at zenith vinner sak 2 og 3, men husk på at her de med kjeltringer å gjøre som har forgreninger helt inn i regjeringen. Så her er ikke et resultat gitt enda. Zenith skulle vært bannlyst fra børs.
Anywhere
13.02.2025 kl 09:35 2328

Fjellbris, det er vel nå at AC & co "forsvarer" emisjonskursen på 1,34 slik som du sa de skulle?
Blientotre
13.02.2025 kl 09:54 2293

Dere er 3 kontoer som slakter og har et sterkt behov for å rakke ned aksjen hver eneste dag. Tydelig tegn på at dere er redde for at aksjen skal fortsette oppover. Ingen hadde brukt så mye tid og energi for å diskutere en annen aksje de ikke har interesse i.

E Desperados
13.02.2025 kl 10:07 2281

Tok litt ekstra på 1,2 her. Så får vi se om det var bunnfiske eller om man bare fikk tak i en fallende kniv.
Konjagi
13.02.2025 kl 10:55 2179

For øyeblikket og de siste dagers utvikling viser tydelige tegn på at aksjen trades over en lav sko.
Dette underbygges av de stadige bombardement av skriverier her på forumet, uten mål eller mening. Noen innrømmer iblant at denne aksjen er ypperlig for denne aktiviteten.
Men stopp dette gnålet om at det går til helvete. Dere tjener penger på alle dere skremmer, og rister ned av treet (stop loss)
Redigert 13.02.2025 kl 10:59 Du må logge inn for å svare
Trucker-22
13.02.2025 kl 10:58 2217

Om du tror at det som skrives her på HO har innvirkning på kursen så burde du kanskje slutte med aksjer. Den store ulven som har innvirkning på kursen er selskapet selv, eller allers helst AC. Hva selskapet selv kommuniserer uttad er det som styrer kursutviklingen, og så er det opptil markedet å bestemme om det er hold i det som kommer fra selskapet. Så da faller det tilbake på hva AC kommuniserte om 3000%, og alle griseemisjoner som selskapet selv har utført som viser hva markedet synes om kursen i dag. Så du kan heller sende en mld til AC å spørre om hvorfor selskapet selger skinnet før bjørnen er skutt.
Blientotre
13.02.2025 kl 11:05 2228

Du kommer med samme maset ditt igjen - samme gamle som du hver dag i flere uker har sterkt behov for å uttrykke. Det viser bare at du ønsker kursen ned, hvis ikke hadde du ikke vært her og uttrykt deg over så lang tid. Det gir ingen mening.

Om du virkelig skulle være så negativ hadde du bare fått deg en god latter for deg selv over hvor dumme folk er som handler - og gått videre uten å se deg tilbake med hva som foregår i aksjen.
Redigert 13.02.2025 kl 11:09 Du må logge inn for å svare
Peter Sellers
13.02.2025 kl 11:11 2319

@Anywhere, nei nå må du bli ferdig med det gnålet ditt i forhold til Fjellbris og emi kurs, ærlig talt du er i ferd med å ramle ned på barnehage nivå med det spørsmålet ditt dag ut og dag inn, bli voksen!! Du er jo så opptatt av seriøse innlegg så begynn med deg selv iom at den Fjellbris saken er gammel nå!!
rischioso
13.02.2025 kl 11:13 2317

Hvorfor kjøpe over krona når den snart og igjen er under...?...;)
Redigert 13.02.2025 kl 11:16 Du må logge inn for å svare
HP17
13.02.2025 kl 11:16 2313

Kanskje tiden er inne for AC til å få hauset opp kursen litt igjen ved å betale for omtale/hausing i «Investornytt» som drives av luringen Espen Teigland?
Allroad18
13.02.2025 kl 11:19 2347

Jeg er nok en av de som har sittet lengst i aksjen, og er i god pluss, men makan til kortsiktighet blant de nye, det sjokkerer meg. Selskapet er pr idag i en helt annen situasjon enn noen gang tidligere, da det faktisk er konkrete og håndfaste ting som er på gang nå. Å trade denne aksjen er sikkert lett for de som ikke har noe annet å foreta seg, men vi vet alle at her kan meldinger komme som lyn fra klar himmel, eller ikke...😉 Så her sitter jeg og venter til kursen når nye høyder. Hvorfor kaste kortene når vi ser målstreken, eller gamble med trading når ting plutselig kan skyte fart igjen?
Herman*
13.02.2025 kl 11:19 2430

Jeg skjønner hva du mener, men de analysene tar utgangspunkt i at Zenith er et normalt kompetent energiselskap som evner å levere operasjonelt. Det er de ikke. Men som sagt: Jeg tror Zenith vinner alle sakene, menikke sikker på at de får full uttelling-spesielt i sak 3.