ZENITH 2025

JobPeterson
ZENA 07.01.2025 kl 11:41 279412

https://x.com/ladyofaim/status/1876573276128076137?s=46

The Tunisian side is trying to cut their losses and exit on the cheap, currently $180M on the table. Zenith appear determined to hold out for more but the game-changer could be the payment terms. If it become a single lump sum then that could get interesting 🚀 @zenithenergyltd

Hvis dette er sant, vil prisen bevege seg raskt oppover igjen
Redigert 07.01.2025 kl 11:43 Du må logge inn for å svare
Liverbirds
14.02.2025 kl 16:31 8749

Kan ikke huske en tråd med mindre godt innhold enn denne.
Trucker-22
14.02.2025 kl 16:45 8690

Tråden står da bra i stil med overskriften på innlegget da i allefall.....mindre godt innhold. Passer zenith bra det
Tony83
15.02.2025 kl 09:52 8067

Dear Comrades in Arms: Can anybody supply me with a link on the conditions of the last emission (the one with subscription price of 1.34NOK)? What I want to know --> 1) was it a private placement; if yes, then to whom was it targeted, also 2) was it fully subscribed and 3) did AC or any affiliates of his participate. Thanks in advance!
Tony83
15.02.2025 kl 10:08 8023

as I see it now it was a private placement to Cattaneo, Benedetto and Borovskiy! I think that's a good fact. It means that top executives have faith in the company to subscribe for 1.34NOK!
rischioso
15.02.2025 kl 19:42 7426

RE - It means that top executives have faith in the company to subscribe for 1.34NOK!

* Vel, jeg vil heller si at det er den litt blinde, håpefulle og smånaive måten og se ting på når man kjenner til at de er presset inne i et hjørne mens dyre, tidkrevende og høyst usikre rettsaker står for tur...

Så med andre ord så vil jeg heller si at det er det de MÅ gi uttrykk for hva annet kan de gjøre i den usikre og pressede situasjonen de befinner seg i...
Det vil mest sannsynlig bli behov for ytterligere frisk kapital fremover for rettsaker koster skjorta hvor resultatet i hver sak er helt åpent frem til det foreligger endelige avgjørelser og ikke minst så tar de tid - ofte mye lengre tid enn forventet - og av samme grunn bør man ikke vektlegge for mye verken hva de sier eller gjør mer enn det er verdt nettopp fordi noe annet valg har de jo ikke - i alle fall ikke om de skal få noen til å kaste friske penger etter dårlige penger i neste emisjon - JustSayin...;)

Dette til ettertanke - fortsatt god helg!
Redigert 15.02.2025 kl 19:52 Du må logge inn for å svare
Blientotre
15.02.2025 kl 20:39 7343

Nå er det bare en dag siden jeg la til videoen fra konferansen i Oslo og ba deg se den - der CEO sier de er finansiert for resten av året!

Nå begynner du med løgner igjen. Du er en pest for forumet.
Fjellbris
15.02.2025 kl 21:35 7247

Oppfordrer så mange som mulig til å rapportere inn Richioso til admin for løgnene han poster, så må jo admin til slutt sette ned foten og utestenge han ihht forumsreglene.
Redigert 15.02.2025 kl 21:36 Du må logge inn for å svare
JanH
15.02.2025 kl 22:24 7180

Få mer enn 70 mill dollar ? Men vil ikke det være mer enn kravene da? Tenker du at i denne dommen inkluderes rentene ( som sannsynligvis er KPI, og ikke 14 prosent )
BMU
15.02.2025 kl 23:28 7064

In the end there is some one (Fjellbris) in to som thing wary significantly for us.
Konjagi
16.02.2025 kl 05:19 6878

Dette med løgner har denne figuren holdt på med i årevis, og jeg vet han er rapportert inn til adm utallige ganger. Av en eller annen grunn blir han ikke utestengt?
Aldara
16.02.2025 kl 09:08 6697

Regel no 1: Do NOT feed the troll! Ignorer!!
Konjagi
16.02.2025 kl 09:17 6655

Er helt enig idet, men legg merke til at trollet har en agenda. Og det er når det dukker opp nye personer, som viser interesse for aksjen, bruker trollet skitne triks og løgner. Derfor er det også viktig å stoppe dette
Fjellbris
16.02.2025 kl 12:08 6381

👍
Nilsok
16.02.2025 kl 14:25 6155

Fullt mulig! Er en del nick som burde vært utestengt for
for lenge siden ,men Admin er jo helt fraværende.
Fryden
16.02.2025 kl 15:16 6038

At begining i do'nt tink is maters, but kep hope an prai
Piltingsrud
16.02.2025 kl 18:10 5749

Er det ingen som vil, eller kan, presentere et regnstykke som illustrerer / rettferdigjør hvorfor Zenith skal få 6-7 milliarder i erstatning? Ingen som tar utfordringen? Hvor stor profitt hadde de i Tunisa (ingen?) og hvor mange ganger denne (ikke eksisterende?) profitten skal de ha i erstatning? Hvor stort er tapet de er blitt påført, og hvor mange ganger dette tapet krever de i erstatning? De kan jo ikke dokumentere at de har lidd omsetningstap på mer enn det de produserte, pluss kanskje en økning i produksjonen på noen hundre fat, hvis de hadde greid å gjennomføre denne økningen. Erstatningssummene ble jo plutselig jekket opp 450% sommeren 2024, fra USD 140 mill til USD 650 mill, hva var begrunnelsen for det? Da mener jeg regnestykkene og argumentasjonen, ikke at AC fikk noen eksterne til å skrive at dette var gode greier, at Zenith led tap på mange milliarder, det faller jo på sin egen urimelighet.
Hvis denne saken gikk i Tingretten i Norge og jeg var oppnevnt til meddommer ville jeg jo spurt om detaljert dokumentasjon på at de har lidd dette enorme tapet de fremmer erstatning for, det måtte sannsynligjøres bortenfor enhver rimelig tvil. Tvilen skal komme saksøkte, Tunisia, til gode. Det vil være helt umulig for dem å dokumentere tap på mange milliarder, det er tilsynelatende basert på at de har fått noen eksterne firma til å skrive at hvisomatte slik og slik så kunne det kanskje muligens dersom atte kanskje osv osv. Det betyr ikke at summene er legitime. Ingen dommere med vettet i behold vil gi medhold i slike astronomiske ubegrunnede krav. Argumentasjoen til folk ser ut til å være at det er fakta fordi AC sier ditt og AC sier datt, at noen andre firma har fått store erstatninger, en anonym x konto påstår forskjellige ting, de tror at Tunisia har et dårlig forsvar uten at de vet noe om dette, at de nærmest er desperat etter å inngå forlik, at de har dårlige advokater, at dette blir en ren walkover for Zenith osv. Som om Tunisia har tenkt å gi seg uten kamp, det er totalt urealistisk. Det hele virker usedvanlig spekulativt, og AC bidrar jo ikke med noen skriftlig faktainformasjon. ICSID saken er jo offentlig så hvorfor legger han ikke frem regnestykkene, beregningene og argumentasjonen fra de eksterne som påstår at kravene er legitime?
At AC sier de ikke kommer til å trenge mer penger, eller nærmere bestemt at han ikke FORUTSER at de trenger mer penger, er et utsagn som ikke er verdt noe. Dette har jeg hørt fra flere CEO'er som så har hentet penger samme eller neste dag. Ikke unormal praksis.
Som Fjordmaster skriver mye fornuftig og saklig om på Nordnet så skal Zenith også betale skatt av evt. erstatningssum de evt. blir tilkjent som overstiger bokført tap, advokatene som jobber under no win no fee avtale skal ha noen titalls prosenter, Zenith har gjeld på nærmere NOK 750 millioner, kravene i sak 2& 3 er delvis overlappende, bevisbyrden ligger hos Zenith som saksøker, vi vet ingenting omTunisias synspunkter om saken, det er i det hele tatt mye som skurrer i de frelstes euforiske fremstillinger, mye mer enn det som er nevnt her. At Zenith blir sittende igjen med mange milliarder på konto fremstår mer og mer som rene ønskedrømmer og fantasier. Når noe høres for godt ut til å være sant er det som regel det. Ingen er blindere enn den som ikke vil se. Jeg ser frem til å se regnstykkene deres for erstatningskravene, men det blir vel bare kjefting om trolling og hvor lite jeg har forstått, hvilken gromgutt AC er osv. Slik går no dagan.
Redigert 16.02.2025 kl 18:15 Du må logge inn for å svare
Fjellbris
16.02.2025 kl 18:34 5722

Erstatning for fratatte lisenser handler om å dekke påførte kostnader, men IKKE minst tap av fremtidige inntekter. Sak 1 som allerede er vunnet bekrefter dette, og derfor er AC sikker også på å vinne sak 2 og 3. Legger ved info som gir en god oversikt over saker, tidsperspektiv og ikke minst beløp:
https://dagensbors.se/andrea-cattaneo-ceo-zenith-energy/
HP17
16.02.2025 kl 18:53 5739

Zenith også betale skatt av evt. erstatningssum de evt. blir tilkjent som overstiger bokført tap, advokatene som jobber under no win no fee avtale skal ha noen titalls prosenter, Zenith har gjeld på nærmere NOK 750 millioner, kravene i sak 2& 3 er delvis overlappende, bevisbyrden ligger hos Zenith som saksøker, vi vet ingenting omTunisias synspunkter om saken, det er i det hele tatt mye som skurrer i de frelstes euforiske fremstillinger, mye mer enn det som er nevnt her. At Zenith blir sittende igjen med mange milliarder på konto fremstår mer og mer som rene ønskedrømmer og fantasier«

Et godt, smakelig og begynner innlegg. Tror dette vil bli en mer krevende reise enn AC selv har hauset opp (betalte omtaler i Investornytt).
Herman*
16.02.2025 kl 18:59 5726

Har Zenith 750 mill i gjeld? Trodde ikke det var fullt så mye, men jeg har tatt feil før.
Rule
16.02.2025 kl 19:11 5760

Sak 1 gælder første leverance af olie ( 1 batch - tankskib ) ud af det felt , som de er blevet frarøvet ejerskab af.
Du kan sikkert rimeligt regne ud fra det hvor mye de så er blevet snydt for.
En stor faktor er olie prisen som var god i en stor del af perioden.
Gullit
16.02.2025 kl 19:21 5716

https://investornytt.no/ceo-i-zenith-spar-oppside-pa-2500-i-eget-selskap/
Her er oppsiden enorm fortsatt!!
Redigert 16.02.2025 kl 19:25 Du må logge inn for å svare
unikum
16.02.2025 kl 20:02 5665

Innlegget ditt faller i grus når du skriver : spurt om detaljert dokumentasjon på at de har lidd dette enorme tapet de fremmer erstatning for, det måtte sannsynligjøres bortenfor enhver rimelig tvil.
Ingen har LIDD nei men tapt fremtidige inntekter, det er det meget stor forskjell på. Lidd er kanskje mer at de må ha tatt emisjoner for å overleve når dette er blitt tatt fra de?
FinnMcCool
16.02.2025 kl 21:09 5483

Their debt is NOK377m
Herman*
16.02.2025 kl 21:11 5507

Jeg ser i halvårsrapporten at de da hadde 80 mill CAD i langsiktig gjeld. Ikke alt er rentebærende. Dette er vel ca 640 mill kroner. Så har de 17 mill CAD i kortsiktig gjeld, men de har jo også kortsiktige fordringer. Ville nok holdt mye av den kortsiktige gjelden utenfor. Hvor mye gjeld de har tatt opp i andre halvår vet jeg ikke.
Z-240071
16.02.2025 kl 21:43 5514

Virker ikke helt som at du skjønner hvordan denne bransjen fungerer . Om du hadde tatt deg tid til en titt innom newsweb å lest litt så ville du i alle fall sett at hoppet i erstatnings beløpet kom etter analyse og kalkulasjon av potensialet i feltene. Dette ble utført av Chapman Hydrogen and Petroleum Engineering Ltd. som er et anerkjent canadisk firma som driver med dette. Det er samme type kalkulasjoner som benyttes for å verdsette oljefelt og som besluttningsgrunnlag for lisens-eiere og operatører , og dem er ganske så gode på å treffe godt . Det var også planer om oppgraderinger/workover om jeg ikke husker feil . Når da Zenith hadde 25 år lisens kalkuleres det tapt produksjon inklusive kalkulert økt produksjon etter workover / side-track eller borre dypere , alt etter som hvor data indikerer forekomster. Så kan man gjerne si at dette er godt kvalifisert gjettning og estimater , men hadde ikke denne type vitenskap vært relativ treffsikker hadde mange flere E&P selskaper gått skoen av seg . Samme rapportene er også ofte grunnlaget for finansieringen som må hentes inn før borring starter , for dem som ikke bare kjører emisjoner.
Redigert 16.02.2025 kl 21:46 Du må logge inn for å svare
E Desperados
16.02.2025 kl 22:19 5424

Du kan jo i hvertfall begynne med å trekke fra kostnadsavsetningee til fremtidig dekommisjon fra gjeldsposten din. Så kan du også trekke ifra det som er betalt inn/konvertert til aksjer også. Når du har gjort det så kan du prøve å gi oss et litt mer korrekt bilde på hvor mye gjeld selskapet har.
Gullit
16.02.2025 kl 22:23 5498

Er ikke vits å prøve engang. Enten vil de forstå eller så vil de ha kursen ned. Masse luringer her ..
Herman*
16.02.2025 kl 22:35 5510

Langsiktig rentebærende gjeld den 31.12.24 hadde vært interessant å visst størrelsen på.
Konjagi
17.02.2025 kl 04:15 5223

Veldig bra innlegg, som burde parkere alle disse synse innleggene.
Piltingsrud
17.02.2025 kl 08:25 5119

Jeg har nevnt både eksterne firma og mulig liten produksjonsøkning. Mener du at Zenith skal kompenseres for tapt omsetning eller tapt profitt? Hva blir regnestykket for tapt profitt, kan noen presentere regnstykket som viser at dette rettferdigjør 6-7 milliarder i erstatningskrav? Hvor mye tjente de på operasjonen i Tunisia per år når de fremdeles var i drift, basert på oppnådd volum? Dette vil jo være grunnlaget for kravet, så kommer mulige små produksjonsøkninger i tillegg. Sak 1 dreide seg om faktiske, reelle, tall. Hvilke tall som ligger til grunn for sak 2 & 3 er ikke så enkelt å forstå, gitt tallenes absurde størrelser, de reflekterer jo ikke realitetene i Zenith virksomhet eller operasjon i Tunisia, de er vilt oppblåste.
Redigert 17.02.2025 kl 08:52 Du må logge inn for å svare
Mdg1
17.02.2025 kl 08:36 5071

Har vel sånn ca regnet meg frem til at gjelden er rundt 250-300 mill etter siste rullering og tilbakebataing av bonds. Resten av gjelden er vel av mere regnskapsmessig art.
Z-240071
17.02.2025 kl 08:59 4959

Om noen stjeler bilen din , skal du ha erstattet verdien på bilen , eller beløpet du kunne tjent på den med å kjøre taxi med den ?
Hva er begrunnelsen for at du mener videreutvikling av felt kun ville hatt potensiale for "mulig liten produksjonsøkning" ?
Anywhere
17.02.2025 kl 09:08 4936

Etter det jeg også har fått med meg er gjelden omkring 300 mill NOK. Selvsagt et betydelig nok beløp da kursen på på 20 øre. Uten utsikter til inntekter så måtte man enten sagt takk for seg eller emittert med en ekstrem utvanning da for bare å kunne refinansiere obligasjon.
Dette er en selvsagt byrde uten inntekter fremover, og bortfall, eller uteblivelse av inntekter kan man oppleve i årevis enda i Zenith. Det er som kjent ikke gitt at man får sitt oppgjør selv om domstolen har sagt sin dom i slike områder som Zenith brenner seg på for tiden.

Kursen reflekterer en noenlunde sunn risiko rundt krona etter min mening. En positiv dom i sak 2, som forventes ført for domstolen om ikke lenge, vil kanskje presedere også videre muligheter, men samtidig gir ikke et oppgjør i henhold til krav en oppside som er hinsides når kursen ligger på 1 krone....Joda, 100%, altså 2 kroner kan jeg gå med på, men det følger av risikobildet. Så forblir det nok en del trading frem og tilbake her. Et støt under 1 kroner f.eks vil jeg tro vil kjapt trades opp et stykke, så det er nok bare å sitte klar:)

Som investeringscase er jo Zenith døden bak styret, selskapet har utelukkende vist evne til ikke å gi aksjonærene noe tilbake, dette også om Tunisia holdes utenfor, så det er en selvsagt sak at halvstore investorer ikke besøker denne aksjen. Men jeg holder nok fast på at aksjen er trade-bar.
Sannsynligvis er det flere som oppfatter at det ikke er roesenrødt i aksjen og som nervøst kikker på sine eiendeler her, og uten tvil tipper jeg det vil komme flush av flere som gir opp da man innser at himmelferd på ingen måte er en stor sannsynlighet i aksjen. Tradermiljøer tripper for å utnytte dette, og kan pøse inn temmelig stor volum både på nedsalg og ikke minst for å skape turning-bevegelser.
Aksjeteknisk er det tildels betydelig volum første halvtime på solid fall i aksjen, det er på ingen måte positivt. Her selges det over en lav sko.
Redigert 17.02.2025 kl 09:36 Du må logge inn for å svare
Piltingsrud
17.02.2025 kl 09:11 4919

Fra 6-700 til 1000 er ikke en enorm økning. Hva hvis du ønsket erstatning som var mange ganger høyere enn den faktiske verdien på bilen, da ville forsikringselskapet nedjustert erstatningen kraftig, og hva hvis du tapte penger på taxikjøringen?
Redigert 17.02.2025 kl 09:40 Du må logge inn for å svare
rischioso
17.02.2025 kl 09:15 4873

Jeg tror jeg tror jeg tror - sier man når man prater for sin syke mor, MEN i aksjemarkedet så er det annerledes og en gjentagelse av siste reise er bare å glemme. Nå er det heller snakk om hvor langt under krona den vil gå og ikke minst etablere seg. Over krona igjen vil kreve triggende news med hold i og ikke en risk for nok en øre emi som vil presse seg frem fremover - mao, skal man komme seg ut over krona så begynner det å bli liten tid - for å si det mildt...
Redigert 17.02.2025 kl 09:17 Du må logge inn for å svare
E Desperados
17.02.2025 kl 09:30 4780

Vi får hvertfall gi deg rett i at kursen skulle ned på krona selv om innleggene dine stort sett er uten substans.
rischioso
17.02.2025 kl 09:32 4762

Det at kursen går den motsatte veien av hva flertallet har ment betyr jo nettopp det at det er de innleggene som er uten substans...;)
unikum
17.02.2025 kl 09:34 4788

Det skal sies at det er mange nervøse sjeler i papiret samt noen tradere som kjører kursen ned. Ingenting er endret, eneste kursen er halvert av trader fra toppen. Så får man gjøre opp sin egen mening og ikke la seg bli påvirket av enkelte troll. De er kun ute etter lavere inngang og det har de faktisk fått sammen med undertegnende med ny inngang på dagens laveste
Trucker-22
17.02.2025 kl 09:35 4898

Det er vel ingen som er overrasket over utviklingen i zena. Dette er helt normalt og har alltid skjedd at den faller stort tilbake, ingen unntak denne gangen heller. AC har drevet å løyet til aksjonærer i 17 år og produserer fortsatt ikke en tønne....
Anywhere
17.02.2025 kl 09:40 4867

Unikum, det er IKKE bare tradere som kjører kursen på nedtur. Ja, på oppturbevegelsen var det ekstrem trading og ditto stor volum, men mange av disse volumtraderne har kommet seg ut. Tipper noen har arsenal til å bidra med push når aksjen trekker solid ned som i dag, men at den selges til 1 krone igjen skyldes i stor grad at mange som er forledet av euforien innser at her er langt mer risiko og mindre opside enn "løftene" kan holde.

Og var jeg deg, ville jeg kommet ut om du lykkes med kurs et lite stykke over dagens kjøp. Dette er ikke aksjen å akkumulere, men å besøke kort og ikke så ofte:)
Bevar kapitalen fremfor alt du bevarer er mottoet.

Aksjen til 1 kroner mener jeg er omtrent fair fremover, så da får man fokusere trading rundt der. Vi kan meget vel se at den kjøres til nedpå 0,8-tallet og opp til 1,20-tallet fortsatt.
Redigert 17.02.2025 kl 09:43 Du må logge inn for å svare
unikum
17.02.2025 kl 09:46 4809

Som jeg skrev nervøse sjeler samt noen tradere med litt større pengesekk enn de fleste. Det nærmer seg nok smerte grensen på hva folk blir med på. Mange som dobler seg opp og sitter nå med røde tall vil jeg påstå 80-90 % av de som trader den og det er mange. Algoritmer som har kjørt på er lett å se. Ingen følelser for penger...