ZENITH 2025

JobPeterson
ZENA 07.01.2025 kl 11:41 279428

https://x.com/ladyofaim/status/1876573276128076137?s=46

The Tunisian side is trying to cut their losses and exit on the cheap, currently $180M on the table. Zenith appear determined to hold out for more but the game-changer could be the payment terms. If it become a single lump sum then that could get interesting 🚀 @zenithenergyltd

Hvis dette er sant, vil prisen bevege seg raskt oppover igjen
Redigert 07.01.2025 kl 11:43 Du må logge inn for å svare
Tony83
20.02.2025 kl 10:46 4570

we'll see. the Lady (on Twitter) is also silent. NB! I sold only 50% of my ZENA shares today, i.e. NOT all!
Star
20.02.2025 kl 11:03 4503

dager igjen neste uke spenningen stiger.
unikum
20.02.2025 kl 11:30 4407

At det vil bli utbetalinger er det ingen tvil om, vil de kunne klare å få opp til 80 % av 130 mill dollar +tapte renter så tror jeg AC går for den.
Om de forliker i sak 2 så kan gjerne begge parter ønske å kjøre sak 3 videre. Inntil de finner noe begge parter kan leve med.
Peter Sellers
20.02.2025 kl 11:38 4388

@Fb, i dag har vi fått litt media omtale både om Qec og Zenith i Investornytt så vi får si fornøyd med det så langt!! :))
Dennis10
20.02.2025 kl 11:47 4351

Tillater meg å løfte tråden til MarketGunsling her, oversatt med google.   i går kl 15:16

MarketGunsling

I går kl 15:162279

Hvorfor Zeniths sak er enda sterkere

I motsetning til Rockhopper og GreenX, ble Zeniths eiendeler aktivt produsert da de ble ulovlig beslaglagt.

• SLK (Sidi El-Kilani): 545 bopd produksjon - 245 bopd netto til Zenith = $7 millioner tapt per år, $28 millioner over fire år.

• De andre eiendelene: Ezzaouia (465 bopd produksjon – 209 bopd netto til Zenith), Robbana (25 bopd alle til Zenith), El Bibane (100 fat kondensat per dag – alt til Zenith). Dette gir en samlet inntekt på 334 bopd @ 80 dollar per fat som tilsvarer 9,75 millioner dollar per år.

• Når alle eiendelene er kombinert sammen gir dette et samlet nettotap på nesten $17M/år. Over fire år er det 68 millioner dollar fra målbare tap uten å måtte anslå noe.

• På toppen av dette hadde selskapet annonsert planer (og skaffet finansiering via gjeld og egenkapital) for å utvide produksjonen i Robbana til 250 bopd og El Bibane til 500 bopd samt SLK til 2000 bopd (900 bopd netto til Zenith).

• Legg sammen SLK på 900 bopd, Ezzaouia på 209 bopd (ingen forbedring) og Robbana på 250 og El Bibane på 500 og dette gir 1.859 bopd produksjon. Med $80 per fat ville dette gi $54 millioner per år, noe som betyr at fremtidige potensielle tap vil overstige $200M etter bare fire år. Over 10 vil det være 540 millioner dollar. Dette er den typen beregninger som ville blitt gjort i GreenX- og Rockhopper-sakene.

Andre grunner til at Zenith-saken er sterkere

• Sekvestrering uten juridisk begrunnelse: I motsetning til Italia og Polen, vedtok ikke Tunisia engang lover for å rettferdiggjøre sine handlinger. Det stjal rett og slett eiendelene. Det var en klar sak om ekspropriasjon og at de lot det statlige oljeselskapet ta oljen og lisensene fra Zenith har klare paralleller med GreenX-saken.

• Driftsforstyrrelser: I motsetning til Rockhopper og GreenX, som hevdet basert på spekulativ fremtidig fortjeneste, hadde Zenith etablert, inntektsgenererende operasjoner som ble tatt med kraft. Dette gjør påstanden deres langt mindre spekulativ og lettere å kvantifisere.

• Juridisk presedens allerede etablert: Den første voldgiften avgjorde allerede til Zeniths favør at oljen deres hadde blitt tatt ulovlig. Dette skaper en presedens som støtter deres påstander og legger betydelig vekt på saken. Hvis oljen tilhørte Zenith (som voldgiften allerede har avgjort), så tilhørte klart lisensene også Zenith – noe som har stor innvirkning på de neste to sakene.

• Blatant traktatbrudd: Italia og Polen forsøkte å rettferdiggjøre sine handlinger gjennom juridiske smutthull eller politiske endringer, mens Tunisias handlinger var direkte ulovlige, og ga et mye sterkere grunnlag for Zeniths sak.

• Ingen juridiske grunner for ekspropriasjon: I Rockhopper og GreenXs tilfeller hadde Italia og Polen i det minste noen politiske begrunnelser for sine handlinger, selv om de brøt traktater. Tunisias handlinger mangler imidlertid noe politisk forsvar, noe som gjør deres stilling mye svakere i voldgift.

• Høyere økonomiske skader: Inntektene Zenith har beviselig tapt på grunn av Tunisias handlinger er betydelig høyere enn de spekulative potensielle inntektene som kreves i Rockhopper- og GreenX-sakene. Dette gjør det lettere for voldgiftsdommere å tildele en konkret kjerneverdi til skadene og deretter legge det spekulative elementet på toppen.

• Direkte bevis på økonomisk skade: I motsetning til Rockhopper og GreenX, som måtte argumentere for tapt potensiell inntekt, har Zenith direkte økonomiske poster som viser inntektene generert før ekspropriasjon og tapene som ble påført på grunn av Tunisias handlinger. Dette gjør kravet svært kvantifiserbart og mindre utsatt for tvist.

Ved å beregne tapt produksjon og forventet fremtidig produksjon under normale forhold, overstiger kravet $600M+ når skader er inkludert. Dette er ikke spekulasjoner – det er en direkte konsekvens av ulovlige eiendelerbeslag.

Hvorfor hele kravet sannsynligvis vil bli tildelt

Rockhopper og GreenX vant kravene til tross for:

1. Kommer aldri til produksjon.
2. Står overfor juridiske (men traktatbrudd) myndighetshandlinger.

Zeniths sak er sterkere fordi:

1. Eiendelene produserte allerede og genererte inntekter.
2. Ekspropriasjonen var åpenbart ulovlig uten juridisk begrunnelse.
3. Presedensen fra den første voldgiften avgjorde allerede i Zeniths favør.

Gitt suksessen til Rockhopper og GreenX, og den langt mer ekstreme karakteren av Tunisias handlinger, er det en sterk sak for Zenith å motta hele kravet på $633 millioner. Fakta, presedensen og omfanget av skader støtter alle dette resultatet.
Tony83
20.02.2025 kl 13:16 4201

Do you agree with my presumption that REAL negotiations on settlement will start only after final session of the arbitration court (to be held at the end of February)? It means that the negotiations will take place somewhere in between the end of February and summer 2025 (date of publication of the arbitration award).
oryx
20.02.2025 kl 13:29 4142

Veldig bra! Dette innlegget bør legges til egen tråd for å løfte innholdet til flere investorer om hva ZENA faktisk nå kan stå ovenfor.

Vi ser en reprising i ZENA nå, parallelt med at bevisstheten hos investorer hva ZENA faktisk står overfor blir klart. Hold på de aksjene man får tak i på disse nivåer. Aksjen bør gå opp mot 1,60 - 1,80 før vi tar helg. I så fall ser vi 2 - 2,50 kroner allerede kommende uke.
unikum
20.02.2025 kl 13:31 4140

I utgangspunktet enig, men så er det nå sånn i forhandlinger om begge parter ønsker ett forlik er det beste å gå inn i de forhandlinger før man krangler alt for mye i en rettsal. Om det skjer i dette tilfelle har ingen av oss kontroll på men kan også være lurt av Zena å bli enig, få en haug med penger å gå videre med det de skal drive med.
Så alt kan skje når som helst i de nærmeste dagene/ukene.
Cat349e
20.02.2025 kl 13:35 4290

Jeg ser egentlig veldig positivt på den melding ang hint. Om man leser den et par ganger så får jeg i ordlyden. No progress in negotiations, mao kan det være hint om et tilbud som alt ligger på bordet🤔 men at det tydeligvis er for lavt?

Tenker dere andre?
unikum
20.02.2025 kl 13:51 4219

Dette er veldig tillits fullt oppsett og folk bør legge merke til det avsnittet her :
• Juridisk presedens allerede etablert: Den første voldgiften avgjorde allerede til Zeniths favør at oljen deres hadde blitt tatt ulovlig. Dette skaper en presedens som støtter deres påstander og legger betydelig vekt på saken. Hvis oljen tilhørte Zenith (som voldgiften allerede har avgjort), så tilhørte klart lisensene også Zenith – noe som har stor innvirkning på de neste to sakene.
Som sagt ikke tvil om at de vil vinne saken men hele tiden hva rettmessige de har krav på har nok ikke vi oversikten på.
Anywhere
20.02.2025 kl 13:59 4233

Festlogikk at vi ser 2-2,50 neste uke om aksjen får til 1,6-1,8 før vi tar helg.
Hvorfor skjedde ikke det for et par uker siden også da aksjen gikk til 2 kroner - samme logikken må vel kunne gjelde da også??

Sånne ting er det jeg oppfatter som tullprat - eller litt sånn trump-prat. Man forsøker å si ting overbevisende, men har selvsagt ingen belegg for å si det!

Hyggelig uansett at man får reaksjon opp fra 1,02 til dagens 1,25-isch nivå. Det er en hyggelig trade!
OM
20.02.2025 kl 14:45 4065

Blir nok siste frist for inngang under kr.-1,30,- i dag, under denne pris er nok historie, fra eit tilbakelagt nivå. ....>>
Lord Wincheste
20.02.2025 kl 14:48 4079

For de som ikke har fått det med seg så er forlik uaktuelt for Zenith. De ønsker å kjøre saken i retten. Det er det gode grunner til. At Tunisia, the motherland of hestehandler, skal ta noenting utenfor en internasjonal rett er det samme som å gi bort pengene eller sørge for at de blir trenert til evig tid. Nå er det runder i retten der partene legger frem sitt. Det samme som før, så kommer utmålingen til sommeren. Det kommer ikke et kraftig hopp i kursen , så fremt ikke Tunisia legger frem noe som ligner på 7 milliarder kroner. Hadde jeg vært i deres sko, hadde jeg selvsagt kjempet så lenge som mulig. Det betyr at før sommeren så er det bare å enten holde på aksjene eller gjøre noen annet spennende i mellomtiden. At det blir en pen gevinst på alle som venter er jeg helt overbevist om selv, men man vet jo aldri.
unikum
20.02.2025 kl 14:49 4087

Tenker de som vil selge i dag begynner vel å bli ferdig snart? Vi andre har litt mer is imagen og jeg sitter ikke uten aksjer etter 1630 eller helgen. Så får vi se om det er lurt. Fortsatt snitt i handelen i dag på 1,27 det tyder på at vi skal minimum passere 1,34 og emi stasjonen.
Fjellbris
20.02.2025 kl 14:59 4049

Unikum - tror ikke vi skal legge opp til så store forventninger før/etter helg osv. Veldig enig med Lord Winceste, jeg tror også Tunisia kommer til å kjempe med nebb og klør igjennom rettssakene, og at det ikke skjer så mye her før etter at dommen foreligger enten før eller etter sommeren. For de som sitter helt til sak 3 er avgjort i løpet av Q1 neste år, er oppsiden størst. Tolmodighet kan lønne seg i denne.

…….
Lord Wincheste
I dag kl 14:48
For de som ikke har fått det med seg så er forlik uaktuelt for Zenith. De ønsker å kjøre saken i retten. Det er det gode grunner til. At Tunisia, the motherland of hestehandler, skal ta noenting utenfor en internasjonal rett er det samme som å gi bort pengene eller sørge for at de blir trenert til evig tid. Nå er det runder i retten der partene legger frem sitt. Det samme som før, så kommer utmålingen til sommeren. Det kommer ikke et kraftig hopp i kursen , så fremt ikke Tunisia legger frem noe som ligner på 7 milliarder kroner. Hadde jeg vært i deres sko, hadde jeg selvsagt kjempet så lenge som mulig. Det betyr at før sommeren så er det bare å enten holde på aksjene eller gjøre noen annet spennende i mellomtiden. At det blir en pen gevinst på alle som venter er jeg helt overbevist om selv, men man vet jo aldri.
E Desperados
20.02.2025 kl 15:12 4045

Tunisia har jo tatt kontakt med Zenith angående forlik, men man var for langt fra hverandre. Så utelukket er det ikke. Men at det kommer noe nå før høringen er ferdig i retten er vel relativt lite sannsynlig.
Dennis10
20.02.2025 kl 15:30 3947

Lord Wincheste og Fjellbris;
Det er fullt mulig at forliket avgjøres nå i retten, og ikke senere. Om Zenith/begge parter, godtar forlik så er det et bindende forlik når det avgjøres i retten i disse dager. Det heter rettsforlik og blir avsagt ved dom. Et forlik utenom, eller før rettsforhandlinger, er egentlig en avtale mellom partene, og blir ofte kalt forlik, men da er der ikke rettskraftig. Så Zenith kan om kort tid gå med på rettsforlik som da er det samme som rettskraftig dom.
tuja
20.02.2025 kl 15:35 3986

Vi går en spennende tid i møte. Takk for oppklaring ang muligheter på forlik/rettslig forlik, Dennis.
unikum
20.02.2025 kl 15:43 3979

Det nevnes at det komme opp med ett tilbud oppimot 7 milliarder! Da sier jeg bare hallo folkens og AC , kommer det 2-3 milliarder (noen som er klar over hvor mye penger det er for noen som ikke har penger?) så er det bare å få skrevet under fort som fy. Det finnes ingen garantier om hvem som vil vinne utenom at Zena står sterkt i sakene. Om Tunisia er villig til å forhandle med slike summer aner selvsagt ikke jeg men da er det bare å ta imot og det kan skje når som helst.
OM
20.02.2025 kl 15:49 3969

Har du eit holdepunkt, er det
vanlig å holde seg fast til det. ... Her inne på forumet, skifter noen personer ord og meining på eit 1/2-døgn, voldsomt rart, seriøse er de ikke. Traider på 10-øringen; ikke min strategi, holden blir du heller ikke, men grisk er ein betegnelse. ...>> Potensialet i aksjen er sterkere enn noen gang, så denne kan gå rett til <> når den først kommer, men aksjer= aksjevrøvl, alltid vært og vil være.....>>

ksjer=aksjevrøvl har alltid vært det og vil være
Billyjojimbob
20.02.2025 kl 16:31 3872

Fint med ulike strategier,ny fin dag i juvelen👍
OM
20.02.2025 kl 16:51 3826

Jada, denne usle 10-øringen, nå gikk de i fella igjen, fikk ikke gjort noe med det på de knappe 8-sekunder i sluttauksjonen kl.16.24.52.00. Du-må tåle mye lurerier når du driv med aksjer, se på det som leikepenger, har du eit holdepunkt, har du eit holdepunkt å la det stå i, oppturen kommer. ....>>
rischioso
20.02.2025 kl 16:58 3794

Godt å se at det er noen som begynner å se tegninga. Intet nytt ang saken - mao, ingen progresjon og kanskje viktigst av alt - IKKE et pip i fra selskapet på veldig lenge - mao, RED/RED/RED flags...;)
Theo19
20.02.2025 kl 17:03 3791

rischioso du er en paddetisk person,kan du ta deg en pause nå.Du må være syk i hodet,alle har fått med seg dine meninger nå.
unikum
20.02.2025 kl 17:15 3746

Ikke alle liker å se at toget går så da setter men seg i posisjon til videre oppgang. Kjent greie at alle er ikke så gla i penger så da for man stå på utsiden. Samtidig så er det aldri feil å gevinst sikre som sikkert mange har nå gjort igjen, derfor stoppet oppgangen litt i dag. Ny dag i morgen og helgen som ikke er godt å si om partene bruker den til fridager eller forhandlinger i lukkete omgivelser. Vi får se i dagene og ukene som kommer.
Liverbirds
20.02.2025 kl 17:27 3705

🤣🤣🤣 Jeg er livredd etter alle dine innlegg som belyser fakta, så jeg selger gjerne til deg i morgen 🤣🤣🤣
Blientotre
20.02.2025 kl 17:44 3663

Rischioso kjøper ikke på oppturer..
Han spår kun nedturene… JustSayin ;)
Redigert 20.02.2025 kl 17:46 Du må logge inn for å svare
rischioso
20.02.2025 kl 18:49 3533

Jeg forstår frustrasjonen over at du for sent og etter stengetid skjønte at du burde ha benyttet dagens lille oppgang til å selge, men akkurat det gjør jo ikke andre patetiske av den grunn. Også greit (i alle fall prøve) å ha den samme tonen som om vi satt ovenfor hverandre utenfor forumet og på den måten gjør forumet til en hyggeligere plass å være for alle - JustSayin...;)
elnomi
20.02.2025 kl 20:37 3450

Blir det i det hele tatt noe igjen til aksjonærene etter AC får gjennomført alle sine krumspring?
AC rabatten kommer bare til å øke fremover. Seriøse investorer vil si «not investable»

https://newsweb.oslobors.no/message/639381
Trucker-22
20.02.2025 kl 20:48 3377

Det er flere som prøver å formidle grådigheten til AC, men det går ikke inn. AC er enda ikke ferdig med å grave til seg og det kommer mer. Tenker på dem som var på møtet i Oslo, på dette vekkelsesmøtet, der flere forgudet AC som en flott og tillitsfull fyr. Ja det er han sikkert bare han får rævkjørt aksjonærene. Nå var aksjen i fin flyt oppover lgjen, og hva kommer da igjen fra AC. Blir en fin aksje dag i morgen og se ikke bort i fra at Ris… får rett igjen
Gullit
20.02.2025 kl 20:56 3315

Tøysegutt
E Desperados
20.02.2025 kl 20:59 3299

Hadde han vært grådig så hadde han gitt seg selv opsjon på 200 mill aksjer 🤪 Han vet tydeligvis at kursen skal opp og benytter seg alle tvilsomme midler på å grafse til seg flest mulig aksjer. Skittent? Ja. Bull? Utvilsomt.
EZ
20.02.2025 kl 21:01 3315

Opsjonen settes lik dagens sluttkurs. Alle som ønsket det kunne anskaffet aksjer på dette nivået. Ser ikke negativt på at ledelsen får en mulighet til å øke sin beholdning ytterligere uten rabatter. Jeg tror tvert imot at kursen skal opp i morgen.
Tony83
20.02.2025 kl 21:11 3247

Still the potential dilution is HUGE + they have 5 years to execute this. If you tried to aquire such amounts on the market the price would have risen tenfolds today!
Billyjojimbob
20.02.2025 kl 21:15 3247

1,26 er innenfor👍Satser på de fortjener det om litt.Spennende tider fremover.
E Desperados
20.02.2025 kl 21:15 3236

Hadde ikke overrasket meg et sekund om AC vet at det blir signert forlik i retten på mandag og bare måtte ha noen ekstra aksjer først 🤪
elnomi
20.02.2025 kl 21:23 3183

Tull og tøys. Ingemting indikerer et forlik. Her skal zenith få slite fremover (og først må de vinne, dommen estimert i september og deretter må de få medhold i kravet). Mer sannsynlig er at dette drar ut og AC kan kjøre en ny emisjon eller to. Denne mannen er det ingen større seriøse investorer som stoler på, bare sjekk aksjonærlisten. Hvor er det store investorene som elsker å tjene penger?
EZ
20.02.2025 kl 21:29 3184

Sure, the price would increased further if they were to buy all 27 million options today. But an acquisition over the last 1-2 weeks could actually resulted in a lower average price than 1,26.
E Desperados
20.02.2025 kl 21:35 3187

Et av de obligatoriske punktene man skal gjennom i en pre-hearing er *drumroll* om partene er åpen for rettslig forlik. Gitt grådigheten til AC så hadde jeg som nevnt ikke blitt det minste overrasket om han vet at det blir signert et forlik på mandag og bare måtte ha en større del av kaka først. Han er en gris, men signerer han forlik på 250 MUSD betalt til selskapet innen 1. april så kan jeg leve meg at han grafser til seg en større del av kaka.
unikum
20.02.2025 kl 21:41 3178

Ha ha ja det skulle faktisk ikke forundre oss stort. Og skulle det bli, så blir det flere enn styremedlemmene rike, det vil dryppe litt på klokkerene også..
Spørs om ikke de 5 åra måtte settes uansett om det blir 3 dager. Men uansett fair er dette, det er de som driver butikken og ikke vi.
Nilsok
20.02.2025 kl 21:43 3187

Har liten tro på at AC vil godta et forlik på 250.. 350-400. Ja ,men ikke 250. Det er for lite med tanke på sannsynligheten for seier - spesielt i sak 2.
Redigert 20.02.2025 kl 21:43 Du må logge inn for å svare
E Desperados
20.02.2025 kl 21:49 3194

Helt greit for meg om det er 350/400 også. Poenget var at de har gjennomført en pre-hearing igår hvor det var obligatorisk å diskutere muligheten for rettslig forlik. Og så var tydeligvis noen som tenkte at dette var et bra tidspunkt for opsjoner. AC er enten grisk eller en dust. For kommer det ikke melding om forlik i løpet av neste uke så kunne han satt opsjonskursen lavere enn 1,26. Og må jeg velge mellom om han er grisk eller dum så vet jeg hva jeg velger…
Trucker-22
20.02.2025 kl 21:55 3160

Han vil jo da sitte med innsideinformasjon om han vet at et rettslig forlik blir underskrevet i neste uke.