EU dropper TESLA, forståeligt nok, håber Norge gør det samme

Kvike11
09.01.2025 kl 14:16 3435

Efter Trump har erklæret og truet Danmark med Krig, og Musk, har optrådt som en cirkus klovn, og nedgjort Danmark, er danskerne ikke tilhænger af Tesla mere.
Ved godt at Danmark er et land, som er truet af USA med invasion militær, af en diktator.
Håber Nordmænd også tænker sig en ekstra gang inden de skifter bil, og vælger en elbil fra et EU land,
Helt gak gak at tro at man kan komme til Grønland og dele kasketter ud og derefter tru med krig.
Har Trump fået en hjerneblødning
kristianfj
09.01.2025 kl 21:09 3365

Tror ikke propagandaen din hjelper din short posisjon i Tesla.

Det du skriver er også feil:
* Trump truet ikke med militær makt. Han sa Grønland var viktig strategisk militært.
* Grønland som var norsk i 800 år før Danmark stjal det fra oss har blitt dårlig behandlet av Danmark. Danskene tok også Færæyene og Island fra Norge.
* Hvis jeg skal kjøpe elbil så blir det Tesla

De danskene jeg har møtt har bare klaget over Grønland. Sier at det koster danskene skattepenger. Plutselig er Danmark så opptatt av Grønland. Skjønner godt at folket på Grønland er MAGA.
Redigert 09.01.2025 kl 21:33 Du må logge inn for å svare
Marketwatch
10.01.2025 kl 21:37 3208

Reuters: "PALM BEACH, Florida, Jan 7 (Reuters) - U.S. President-elect Donald Trump refused on Tuesday to rule out using military or economic action to pursue acquisition of the Panama Canal and Greenland, part of a broader expansionist agenda he has promoted since winning the Nov. 5 election."

Tesla har Musk, VW hadde Hitler. Trodde ikke vi skulle oppleve krig igjen i min levetid, men begynner å lure. "Oss og de" er det første som må til før en krig, så ofres sannheten.
kristianfj
10.01.2025 kl 22:16 3148

Morsomt. Trådstarter sa at Turmp truet med krig. Det er noe helt annet enn å ikke utelukke militærmakt, og da var det spesielt Panama kanalen han snakket om hvis en ser hele samtalen om det. Panama Kanalen har blitt tatt over av Kina.
https://www.youtube.com/watch?v=qByPI6pbjfI

Så du sammenligner verdens største innovatør Musk som sikret oss fri tale med Hitler? Det sier vel mer om deg enn noe annet.

Håper ellers du kommer deg ok ut av Saga Pure investeringen din der du har diltet etter Spetalen. Det kommer ikke til å gå bra for deg. Hvis du ikke liker Musk, så vil du heller ikke like Spetalen så det er litt rart at du har diltet etter han der.

Tenk selv både i politikk og investeringer er midt råd.

Redigert 10.01.2025 kl 22:19 Du må logge inn for å svare
Marketwatch
10.01.2025 kl 22:48 3120

I like måte!
Kvike11
11.01.2025 kl 08:20 3022

God fornøjelse med Tesla, de holder i masse kø for at lade op, alle lamper blinker.
https://tv2.dk/reel/2025-01-10-viral-video-har-faaet-tesla-til-at-reagere-6366916797112
mange søforklaringer om lamper der lyser
Man kan ikke true et andet land med overtagelse med militær magt.
Donald Trump vil ikke afvise brug af militær og økonomisk magt for at få kontrol over Grønland
Det er første gang i historien, at USA får en præsident, der indsættes, og som er dømt i en kriminalsag.
Musk fortsætter på X med at skabe uro i EU, ser ud til at han laver falske billeder af ledere mm.
Støt EU biler, de virker
Kommer der ekstra told på Danmark, kommer der også på resten af EU og Norge.
Undrer mig meget han ikke har sagt at han vil overtage Svalbard.
Norge vil nu begynde at lave beskyttelsrum, bygge fødevarer lagre op m.m.
Held og lykke med dit bilkøb, du kan sikkert få en billig brugt Tesla inden længe, reservedele vil snart stige voldsomt , hvis der kommer toldkrig.
Forstår ikke din holdning til USA vil overtage et nabo land til Norge, er du bilsælger.
Fakta er fakta, forstår ikke at der er nogen der er så naive at de ikke kan se at der er en bagtanke med trusler at et EU land

Ejer ikke aktier i Tesla, ej shortet Tesla
Redigert 11.01.2025 kl 08:27 Du må logge inn for å svare
Tradinator
11.01.2025 kl 09:06 2975

At noen ønsker å kjøpe en bil av Elon Musk i 2025 er helt fjernt for meg. En narsissist som har ødelagt sosiale medier, prøver å kuppe valg i eget og andres land, nekter fagforeninger i selskapene sine, og har en språkbruk som en dårlig oppdratt furten tolv åring. Med så mange biler som er langt bedre skrudd sammen, er det en no brainer å styre unna Tesla. Hadde kjent på å kjøre rundt i en sånn bil. Musk er en demokrati trussel, og en jeg aldri vil kjøpe en bil av. Salget hadde jo også falt. Mulig flere begynner å styre unna? La oss håpe det.
Candelstick
11.01.2025 kl 09:52 2925

Gir min fulle støtte til de som bor på Grønland. Det er værhardt og lite fruktbart, og på toppen så må de stri med dansk politisk mentalitet.

Make Greenland Great Again!
kristianfj
11.01.2025 kl 10:09 2893

Morsomt at en danske i norsk forum kritiserer at Trump vil gjøre Greenland Great Again. Danmark som stjal Grønland fra Norge.

https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/kJyKLA/groenland-tilbake-til-norge-terje-strand
danmark1
11.01.2025 kl 13:37 2735

Du læser Trumps udtalelser, som fanden læser bibelen. Selvfølgelig truer han med militæret. Trump truer alt og alle, vent nu til han begynder at ville benytte nord Norge som militærbase.
https://www.msn.com/da-dk/nyheder/other/usa-%C3%B8nsker-at-genaktivere-den-norske-underjordiske-fl%C3%A5destation-olavsvern/ar-BB1rgQY2?ocid=msedgdhp&pc=ASTS&cvid=7507eeeed0bd474f9123356bdefcf036&ei=27
Redigert 11.01.2025 kl 13:39 Du må logge inn for å svare
kristianfj
11.01.2025 kl 13:46 2715

Du mr. Danske. USA har allerede militærbaser i Nord-Norge, og skal bygge ennå flere. Danmark har jo gitt bort det meste av våpnene sine til Ukraina, og har nesten ikke forsvar igjen. Danmark tatt på en dag av tyskerne.

Ikke la dere hjernevaske av norsk media. Les nyheter på X, og hva som virkelig skjer.

https://www.facebook.com/nhosiden/videos/nhos-%C3%A5rskonferanse-2025-jens-stoltenberg/518778921177436/
Redigert 11.01.2025 kl 13:50 Du må logge inn for å svare
Blue Cow Group
11.01.2025 kl 14:16 2680

Dette er bare tragisk, les på X også linker du til fb? 2 av de 3 største nettsteder for feilinfo. Vi har alle sett og hørt trump si han ikke vil utelukke militær makt mot danmark, da blir det for dumt å komme trekkende med en fb/x post mot "motbevis" mot det vi alle har sett og hørt sjøl. Norsk media refererer og viser video av trump som svarer direkte på spm om dannark, men du mener de skal hs redigert og forfalska videoene vi alle har sett, og "den ekte sannheten" finner man på SoMe? Får mest lyst til å grine på dine vegne, tragisk at some har direkte hjernevaska så mange unge menn, lurer på hvor dette skal ende.
Tm3P
11.01.2025 kl 14:36 2650

Om jeg skulle holdt meg unna produkter fra selskaper som har en narsissist eller psykopat som leder måtte jeg levd et veldig minimalistisk liv.
danmark1
11.01.2025 kl 16:12 2571

Der er forskel på, at have adgang til militærbaser og så ville have kontrollen over et land, eller et område, og det er det Trump vil. Du skal ikke hente dine informationer fra sociale medier eller Fox news, der er sandheden et ukendt begreb.
kristianfj
11.01.2025 kl 18:14 2509

"Trump truer alt og alle, vent nu til han begynder at ville benytte nord Norge som militærbase.". Dette var din setning. Jeg korrigerte deg og skrev at USA har allerede militærbaser i Nord-Norge, og flere er planlagt. De har egne baser og utstyr. Det har de hatt i flere titalls år.

Danmark har behandlet Grønland dårlig i mange år, og skjønner godt at folket der ikke vil høre til Danmark. Bra at Norge kom seg ut av unionen med Danmark.

Da gir jeg meg her. Lykke til med din short posisjon i Tesla der du har prøvd å disse Tesla, mens aksjen har gått som en rakett.
Redigert 11.01.2025 kl 18:15 Du må logge inn for å svare
Marketwatch
11.01.2025 kl 19:47 2469

Pass på ressurserne deres Grønland, Trump wil not make you great, but poor, he want to rob you!
Hørte ellers at Trump forelsket seg i Grønland når han så kartet som viste hvor hvit øya er. Make America White Again!
Til Danmark: tilgi at vi øvrige europeere er noen fisletuter, som ikke tør å stå opp og forsvare dere. Norge bør også skjemmes, det kreves at vi står last og brast med våre brødre i sør, men bøyer istedet nakken for en psykopatisk bølle. Det er på tide Europa står opp for seg selv, og gjør seg uavhengig av en mer og mer ubehagelig aliert, som man ikke lengre kan være sikker på står ved sine forpliktelser i en krise.
Redigert 11.01.2025 kl 21:07 Du må logge inn for å svare
danmark1
12.01.2025 kl 10:32 2292

USA kan ikke bare gøre som de vil i Norge, med den nuværende ordning. Danmark har derimod en forsvarsaftale for Grønland af 1951, indgået mellem Danmark og USA den 27. april 1951. Den indebærer, at USA i regi af NATO skal bistå Danmark i forsvaret af Grønland, og at USA har ret til fri adgang overalt i Grønland.
At USA pludselig beskylder Danmark for ikke at gøre nok for beskyttelse af området er let købt, da de jo selv kunne have gjort noget. Jeg er ikke short i Tesla, men det ville sikkert blive en god forretning, hvis jeg var.
Redigert 12.01.2025 kl 10:34 Du må logge inn for å svare
Kvike11
12.01.2025 kl 12:21 2213

Der kommer melding fra hele eu og også uk. Om musk/tesla indblanding og forsøg på manipulering ag politikken.
Det vil påvirke salget af tesla i hele verden, tager lidt tid inden salget vil dykke endnu mere.
Hvem vil støtte et selskab som hvis ejet bruger platforme til at manipulerer og påvirke både politikken og befolkningen.
Eu laver fantastiske el biler som ikke er eller vil blive ramt af told krig, endnu et godt argument til at støtte eu køb.
Tesla bliver den store taber
Redigert 12.01.2025 kl 12:22 Du må logge inn for å svare
Candelstick
12.01.2025 kl 13:09 2171

Tesla er primært et datasenterselskap. Bilene samler inn data til datasenteret, og straks er det duket for Tesla selvkjørende taxi og Tesla hjelpebots. Alle sammen samler inn data som blir prosessert, og straks er Tesla et gigantisk AI selskap.
Og da står EU og Danmark med skjegget i postkassa. Danskene har jo alltids suppegrøt å livnære seg på, men hva er planen til EU? Bøter? 🤣
kristianfj
12.01.2025 kl 15:44 2115

Enig i at Tesla er et fantastisk selskap med den største innovatøren verden noensinne har sett som CEO. Tesla vil komme med AI roboter, selvkjørende taxier og mye annet med stort markedspotensiale. Ikke bare har Musk kommet med produkter som bedrer livene til mange mennesker. Han har også risikert mye for å kjempe for fri tale og vår frihet.

Danmark vil ikke eie Grønland mer. Folket på Grønland vil ha uavhengighet, og 80% av folket vil ha uavhengighet fra Danmark. Danmark skulle bygge ut forsvar på Grønland i en avtale med USA, men har nesten ikke noe militær der. Trump har sett dette, og er lei av Danmark som ikke har bygget ut militæret sitt, og stort sett bare bygget vindmøller.

Danmark er som Tyskland økonomisk nede for telling, og som mange andre land i Europa. Norge hadde også vært det hadde det ikke vært for oljen. I USA finner de opp raketter som kan fly til mars, AI, roboter og mye annet. I EU finner de opp colakorker som er miljøvennlig.

Redigert 12.01.2025 kl 15:50 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
12.01.2025 kl 16:24 2071

Du glemte å nevne at USA har en gjeld på 35.000.000.000.000 dollar

Candelstick
12.01.2025 kl 16:32 2057

Nvidia alene dekker 10% av den gjelden 👍
keisam
12.01.2025 kl 16:36 2043

jaja, men Tesla kommer nok til å ha store inntekter fra EU med salg av utslippskreditter.
Bullmarked
12.01.2025 kl 17:07 2003

Det er jo stort sett dette EU kan. Trusler, straff, reguleringer og tvang. Nå skal EU være politisk korrekte og straffe med noe man ikke aner konsekvensene av som vanlig. Alle ser at dagens EU ikke eksisterer om 10 år. EU destruerer seg selv politisk helt på egen hånd. Ellers bør vel Danmark nå i 2025 være ferdig med med sin tid som koloniherrer.
danmark1
12.01.2025 kl 17:49 1953

Candelstick, kristianfj, keisam og Bullmarked, jeg tror I lever i en anden verden, hvor alt ses fra det yderste højre og hvor fakta og sandhed er ukendte begreber.
Redigert 12.01.2025 kl 17:51 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
12.01.2025 kl 18:17 1914

Enig. Bare pinlig.

Kristianfj hyller Musk for fri tale og vår frihet. Han som blir kritisert for å sensurere og kaste ut folk han ikke liker på X. Og frihet til hva?

Og hva har han gjort for å bedre livet til så mange mennesker?

Candelstick
12.01.2025 kl 18:30 1903

Lol, uansett håper jeg det beste for befolkningen på Grønland, helst uten innflytelse fra Danmark 🤓
kristianfj
12.01.2025 kl 18:36 1886

"Ytre høyre" er blitt et begrep for alle som ikke er ytre venstre. For alle som har kunnskap og integritet nok til å tenke selv.

Dansken er her inne for å drive kommunistpropaganda.

Twitter var massesensurert før Musk tok over det. Stengte ute en nåværende president, konservative politikere og til og med humor som ikke passet venstresiden. Musk har ledet an i elbilrevolusjonen, har funnet opp masse teknologi som andre elbilfirmaer bruker, har levert den beste elbilen i årevis, Paypal, SpaceX, OpenAI og mye mer.

Overrsket over hvor dårlig nivå det er her på forumet over folk. Latterlig dårlig. Må forklare noen hvorfor det er bra at vi ikke har sensur, Sensur er noe som hørte kommunistlandene til.
Redigert 12.01.2025 kl 18:37 Du må logge inn for å svare
keisam
12.01.2025 kl 19:15 1846

skal ikke mye til å bli plassert på den politiske vektstang. Du får heller motsi eller korrigere mine påstander, helst med dokumentasjon.

Når du velger å definere folks politiske tilhørighet vil jeg anbefale deg å tenke deg om en gang til, kanskje to tre ganger før du velger å publisere, eller helst ikke publisere.
Bullmarked
12.01.2025 kl 19:27 1809

"Fakta og sannhet" er det vel venstresiden som prøver å definere og kontrollere, helt uten hell. Selv Meta gir opp dette tøvet med "faktasjekk". Folk kan tenke selv.

Fakta i 2025 bør være at Danmark ikke bør ha noe som helst med Grønland å gjøre, historien som barbariske koloniherrer er over. Og fakta bør være at boikott av Tesla på dette grunnlaget er patetisk og ikke annet enn klassisk symbolpolitikk fra EU.
Marketwatch
12.01.2025 kl 21:54 1667

At faktasjekk føles som sensur for mange, sier vel det meste?
danmark1
13.01.2025 kl 10:58 1416

Jeg begynder at forstå, hvorfor så mange amerikanere er blevet forført af Trump og Musk, når man kan møde den slags holdninger og verdensforståelse i et land som Norge. Løgne som Trump er verdensmester i, er blevet hverdagskost og bruges uden filter. Det seneste eksempel fra Trump er denne.
https://www.bt.dk/udland/guvernoer-svarer-igen-paa-kritisk-fra-trump-ordsalat
kristianfj
13.01.2025 kl 11:13 1387

Hvorfor skriver en danske på norsk aksjeforum om noe som ikke har med aksjer å gjøre? Hvis du bor i Norge, bør du skrive på norsk.

Kolonitiden er over. Danmark burde for lenge siden gitt Grønland frihet. Om Grønland velger å gå sammen med USA, så er det opp til dem. Skjønner Grønland godt om de vil det.

Så langt har Trump sine uttalelser hatt stor effekt. Danmark har i panikk vedtatt betydelige penger til forsvar av Grønland. Det var på tide. De gjerrige danskene har latt USA betale for forsvaret av Grønland hittil.

Grønland er veldig viktig strategisk militært.

https://www.reuters.com/world/us-says-it-has-no-plans-increase-military-presence-greenland-2025-01-09/
Redigert 13.01.2025 kl 11:23 Du må logge inn for å svare
Villmannen
13.01.2025 kl 11:19 1358

Mye Bullshit prat også her inne. Dersom man ikke kjenner mere til hvordan Trump prater (alltid forhandlings prat) og at hele kongressen må stå bak en krig (noe som aldri vil skje), da burde man slutte å annonsere sine meninger. Det er så mye tullprat om USA og Trump / Elon Musk at man må lure på om det kun er venstrevridd hat som renner ut.
danmark1
13.01.2025 kl 11:20 1355

Med hensyn til Grønland er vicepræsidenten klar i talen, når det handler om militæret, det skal ikke sættes ind og USA har siden 1951 haft fri adgang til Grønland. Så hvorfor har USA ikke selv gjort noget i forhold til overvågning? Skal Danmark med 5 mio. indbyggere sørge for overvågning for USA, verdens største økonomi? Mon ikke USA skulle vende blikket ind ad!
https://www.msn.com/en-us/news/politics/we-always-have-troops-in-greenland-j-d-vance-hints-at-trump-s-use-of-military-force/ar-BB1rjZ7R?ocid=BingNewsSerp
JUICEitUP
13.01.2025 kl 11:25 1335

Jeg tror pokker ikke det jeg leser. Har nordmenn blitt like hjernevasket som den jevne amerikaner? Hvilke propaganda sider henter dere informasjon fra?
President Musk var en utrolig dyktig visjonær som har evnet å skape utrolige selskaper, alt fra Tesla til Space X++. Dessverre har all makt og penger gått til hode på han. Fra å være for free speech har han nå gått til å være Not free speech da han kaster ut alt av meningsmotstandere på X, til og med de mest ihuga MAGA folkene som ikke støtter hans forslag om økt innvandring (stikk i strid med hva visepresident Trump vil). Dette for å berike seg selv og sine milliardær venner.

Han blander seg inn i valg og jobber for at et utpreget Nazi parti i Tyskland, som ingen andre partier i Tyskland vil ta i med ildtang, skal vinne valget. Han beriker seg selv på alle måter han kan, han hamrer ned fagforeninger. sprer hat, misytringer, hater LTBTQ selv om han har en datter som er lesbisk osv. Tenk å få seg til å svare Go F U som svar på et X post! Han har gjort X (tidligere Twitter) til et ekko kammer for hvite, rasistiske, prorussiske idioter. Alle rasjonelle mennesker, men en viss evne til refleksjon sier selv at de rømmer forumet. Har du et godt liv og vil ha et dårligere ett er det bare å gå inn der og få en fin dose med hat.

kristianfj har vist seg å være en renspikka idiot så gidder faktisk ikke å kommentere flere av hans innlegg med feilinformasjon og ovenfra og ned holdning. Er det kun kvisebefengte 18-åringer her inne?
Redigert 13.01.2025 kl 11:29 Du må logge inn for å svare
Tm3P
13.01.2025 kl 12:31 1267

Tydelig at makten har gått til hodet på Elon Musk ja, virker som om han har mistet helt bakkekontakten.
Siste stuntet hans med at han later som han er en progamer, mens det i realiteten bare er noen andre som har spilt på kontoen hans er rimelig spesielt.
keisam
13.01.2025 kl 12:54 1238

Var voldsom til raljering. Det er bra at disse påståtte utkastelsene av MAGA folk skaper sympati hos deg. Kathy Griffin syns det er helt i orden å utgi seg som Elon Musk for å promotere en annen politisk retning, og noe som du tydeligvis støtter.

Det utpreget Nazi parti i Tyskland kan kanskje sammenlignes med SD for noen år siden, kan minnes at retorikken ikke var helt ulik og ingen andre partier ønsket å samarbeide med de. I dag er SD et betydelig parti i Sverige og har lignende rolle som SV i Norge, som støtteparti for regjeringen.

Du har neppe belegg for å si at alle rasjonelle mennesker med viss evne til refleksjon sier selv at de rømmer forumet. Regner med de aller fleste har en IQ på rundt 100 og det medfører begrenset evne til refleksjoner, spesielt de dype kognitive refleksjonene.

Vil anbefale deg å ta en IQ test for å finne ut dine evner til å vurdere ulike ting.
JUICEitUP
13.01.2025 kl 16:35 1105

Bra Nick keisam - det var akkurat det ditt innlegg var.

For å svare på anbefalingen din om IQ test først så har jeg faktisk tatt er par slike. Jeg har svart på hvitt at min IQ er tresifret, og tallet er ikke 100 hvis du lurte. Uten at det spiller særlig rolle.

Hvor leser du at jeg støtter disse MAGA ekstremistene. Det finner du ikke noe sted i mitt innlegg så slutt å tillegge meg meninger jeg ikke har og drit i å spre løgner. Jeg gir blaffen i om President Musk stenger disse tullingene ute fra X. Det er i utgangspunktet bra for de sprer bare løgner og hat. Poenget mitt, som åpenbart gikk deg hus forbi, er at han ikke lenger er for Free Speech. Det er han kun når det gagner han selv. Det er mange som hevder det motsatt, men de sprer løgner og fake news. Det må da være åpenbart for de fleste?

Når det gjelder AfD i Tyskland er du helt på jordet når du sammenlikner de med SD i Sverige. SD blir jo som Sølvguttene å regne i forhold. AfD vil fullstendig stenge Tysklands grenser (slik SD ville), men de vil i tillegg sende utlendinger ut av Tyskland i stor skala. https://www.nrk.no/nyheter/afd-vil-stenge-tysklands-grenser-og-sende-utlendinger-ut-av-landet-i-stor-skala-1.17202637. De ser for seg mye av samme løsning som Trump foreslår med interneringsleire først. Det ringer ingen bjeller hos deg med tanke på hva som skjedde for 86 år siden eller? Kanskje du vil dit igjen? Selv om SD var brune i starten har de beveget seg mye mot midten og forkastet de mest ytterliggående forlagene sine. På tross av det var de heller ikke i sin spede begynnelse i nærheten av AfD. Lederen der sa i intervjuet med President Musk at Hitler var en kommunist! Sannelig et flott parti du støtter.

Vedr. flukten fra X kan du jo ta en titt her - https://theconversation.com/decline-of-x-is-an-opportunity-to-do-social-media-differently-but-combining-safe-and-profitable-will-still-be-a-challenge-241228
Det er jo en grunn til at Bluesky opplever en eksplosiv vekst i medlemmer. De flykter fra X for å unngå hat og en plattform som har gått helt av hengslene, til en plattform hvor det er moderatorer som fjerner det verste hat grumset og hvor de aller fleste medlemmene i dag er derfor å ha åpen og ærlige diskusjoner.

Før du fortsetter å spre om deg med mer mørkebrun retorikk bør du tenke deg om hvilket samfunn du ønsker deg. Hvis du gjerne vil sende alle våre nye landsmenn ut av Norge er det jo bare å flytte til USA. Da får du det som du vil.
Redigert 13.01.2025 kl 16:38 Du må logge inn for å svare
keisam
13.01.2025 kl 18:46 1019

Nesten halvparten av befolkningen har tresifret, så det er ingen unikitet ved det. Registrer jo også at avskallingen skjer drastisk lengre ut i det 3 sifret tallrekka man kommer.

Det er ikke meningene som er grunn for utkastelse, det er brudd på retningslinjene. Er åpenbare forskjeller.

Selvsagt er det sammenlignbart AfD og SD, begge høyre-høyre partier og mange lignende standpunkt som invandring, større selvråderett, energi, skatter, byråkrati osv. AP og SP vil kun tillate 200 flyktninger i år, og sende tilbake flyktninger fra Syria og Ukraina, ikke ulikt AfD. Det er mange partier omkring i europa som er for strengere flyktningepolitikk. At det er enkelte som uttaler seg og handler dumt i ulike partier, vil det alltid være. Selv om Øygarden drev med overgrep mot barn er ikke AP et pedofil-parti. Sett fra et demografisk perspektiv burde grensene vært åpne, mest mulig invandrere til de fleste land i vesteuropa for mulig og skape økonomisk vekst. Bulgaria som har en restrektiv invandringspolitikk sliter demografisk. Ulempen for vesteuropa er at arbeidsdeltakelsen blandt mange invandrere er for lave og tærer for mye på velferdssystemet som er blitt bygd opp gjennom generasjoner. Faktum er at det blir stadig vanskeligere å opprettholde dagens velferdssamfunn og at de generasjonene som kommer etter oss kan oppleve tilbakegang. Bare se på pensjonsreglene.

SD ble ihvertfall tidligere utelatt fra TV debatter, vet ikke hvordan AfD blir behandlet. Ut fra samtale mellom Musk og hun lederen av AfD på X ser jeg mange har reagert negativt, både i Tyskland og EU. Forstår det slik at partiet AfD ikke må få noe oppmerksomhet, en slik holdning er ikke holdbar i disse tider. Man må kunne tåle andres meninger, selv hvor mye man missliker disse. Jeg tåler fint å høre på Rødt selv om de ønsker all makt til staten.

Eksplosiv vekst fra tilnærmet null er ikke vanskelig, med god drahjelp fra media, hvor Trædal ble eksponert. Ser fortsatt Trædal på X så han har ikke flyttet helt til den blå skya. X er nr 1 i mange land og vil fremdeles bety mye. Norge og Eu er en del av et kontinent som vil få mindre og mindre betydning, plutselig utgjør vi bare noen få prosenter av verdens befolkning og det spiller ingen rolle hva vi kommer til å gjøre for resten av verden. Vi må bare se oss selv i speilet og spør oss om vi har et bærekraftig samfunn de neste ti og hundre årene fremover.

Når det gjelder ditt siste avsnitt så skyldes det nok at du ikke kom så langt opp på den 3 sifrede tallrekka.

JUICEitUP
13.01.2025 kl 22:54 867

Re keisam
Du skal i alle fall ha for at du til slutt kom med et vesentlig mer saklig innlegg. Her var det mye jeg i alle fall er delvis enig i, bortsett fra den første setningen. Det har ingen ting med brudd på retningslinjene å gjøre. Det er kun snakk om kritikk av Musk og det skal han ikke ha noe av. Derfor fjernes de. Samtidig mener jeg at AfD er vesentlig mer radikale enn SD noen gang har vært, men at begge er høyre-høyre partier kan vi være enig om. Når man som partileder mener at Hitler var kommunist, da er man ikke bare mørkebrun, men svart.

Er også enig i at man skal vokte seg vel for å forsøke å blokkere meninger og forsøke å hindre andre fra å komme til ordet. Det må imidlertid være mulig å irettegå meninger man er uenige i. Er dessverre også helt enig i at det ser ut til at Europa, over tid, blir mindre og mindre viktig på den geopolitiske scenen. Angående spørsmålet om vi har et bærekraftig samfunn de neste ti og hundre årene fremover tror jeg dessverre svaret er nei, både spesifikt for Norge, men også for en rekke andre land i verden, spesielt USA. Deres statsgjeld er ikke bærekraftig i dag og likevel bare fortsetter de å øke den. Til slutt ryker strikken.

Liker humoren i den siste setningen, og fryktelig høyt oppe på den tallrekka var jeg dog ikke, men nok høyere enn du later til å tro.
Redigert 13.01.2025 kl 22:57 Du må logge inn for å svare
keisam
14.01.2025 kl 01:39 780

Det finnes sikkert mange ulike forklaringer og folk hevder ulike ting for utkastelse, ikke vet jeg.

Er bare så lei av alle disse påstandene og merkelappene om ytre høyre, Putinist, Trumpist og Muskfanboy som blir slengt ut i hytt og pine. Både Putin, Trump og Musk har noe vettuge poenger, sett fra deres side, men hvis vi ikke godtar å se ting fra ulike vinkler er det dumskap/idioti, dette må vi endre på. Glenn Disen i siste WWU refererte til hans siste intervju i NRK Helgemorgen for et par år siden, folk gikk av skaften pga han ikke ble introdusert som Russiskvennlig etc. Galskap. Folk er livredde for å høre andres syn på et samfunn og ønsker ikke at dette skal ytres om, vi må akseptere at vi er forskjellig.

Plassering på høyre-venstre akse er ikke alltid like lett, du finner noe elementer som passer på begge sider. Produksjonsmidler er et vesentlig element på denne aksen, eierskap og styring. Selv om mye av produskjonsmidlene var i private hender årene før 2vk så styrte Hitler og Gøhring over mye av den. På papiret kapitalistisk og i praksis sosialistisk. Det vi er enig om i hvertfall er at Hitler var en diktator, despot, tyrann eller verre. Og det filosofiske spørsmålet til Einar Øverenget er da om du ville tatt livet av Adolf som barn hvis du kjente til fremtiden? Ikke svare, bare tenke.

Geopolitiske har jeg skrevet en del om i andre tråder her inne for noen år siden. Demografi har vært vesentlig etter 2vk og regner med den vil være gjeldende i årene fremover. Ser mørkere skyer for Europa enn USA. Det grønne skifte som pågår i EU er galskap og den imperalistiske og globalistiske tankesettet til mange av disse lederne er neppe forenelig med EU-borgernes oppfatning av verden. Boomerang-effekten kan bli kraftig og antakelig flere nye grenser vil oppstå. Trump gir amerikanerne en pause og hører flere amerikanske banker og fond trekker seg ut av NetZero. Statsgjelden i USA er ikke bærekraftig, men de fikk testet dette under pandemien, hvor de trykket opp 70-80% friske penger samtidig som kursen styrket seg, forstå det den som vil og kan sikkert gjentas flere ganger. Sett fra Norge burde alle støttet Trump, han er villig til å kjempe for dollaren og kanskje ha tilstrekkelig makt til å hindre at den blir byttet ut med en annen BRICS-felles petrodollar. Hvis dollaren ryker vil det ikke være mye igjen av oljefondet. Det er merkelig da at Harris fikk kjempestor oppslutning på målinger i Norge.

Tresifret er en fordel men ikke et must. Jeg har tatt mange prøver og tester opp gjennom årene og mine 2 viktigste utenom førerkortet er personlighetstest og IQ-test. Så får man en større forståelse hvordan man er og ser på seg selv og omgivelsene, på godt og vondt. Overnevnte podcast vil jeg på det sterkeste anbefale.
Henry Hub
14.01.2025 kl 09:49 554

Når du har behov for å presisere at du har tatt en IQ test og den var over 100 bør du gå litt i deg selv.
Ellers er jeg enig i at også EU må gå litt i seg selv, om ikke hele unionen skal sprekke. Det er gjort mye bra i forhold til felles regelverk for bedrifter etc, men når man ser på energidirektivet der Norge og Italia skal behandles likt, er det galskap, i tillegg har vi norske politikere som elsker å harmonisere EU direktivene, og gjerne legge på litt ekstra.

Siste om energieffektivisering passer rett og slett ikke i Norge og vil medføre at tusenvis av boliger må rives.
Kun eldre boliger i sentrale strøk vi ha en restverdi dersom dette skal harmoniseres.

https://www.huseierne.no/nyheter/nye-krav-om-energieffektivisering-av-boliger---desember-2022/?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_content=paid_search&utm_campaign=&utm_campaignid=14788812454&gad_source=1&gbraid=0AAAAADlR4xZGseTKfeHfkDe1v5elvduYn&gclid=Cj0KCQiAs5i8BhDmARIsAGE4xHxsVaez0TeRTd3LgrL5QcTWSjIATlsLDJEsj4GDKRGqboOOJY6ye_AaAkzCEALw_wcB
Redigert 14.01.2025 kl 10:06 Du må logge inn for å svare
keisam
14.01.2025 kl 10:01 537

Du om det og jeg har ikke nevnt et tall. Registrerer også at evnene til mange kommer til kort selv om de har rikelig med utdanningstitler. Jeg ønsker at alle som stiller til valg på ei politisk liste også legger frem sin personlighet og IQ. Mastergradene til Kjerkhol og Borch er ikke et fullgodt kvalitetsstempel. Det er vel neppe tilfeldig at Jobs, Musk og Zuckerberg har lyktes på sine områder.
Henry Hub
14.01.2025 kl 10:13 515

Greit, vi glemmer tallet.
Tror ingen av de overnevnte kunne skapt tilsvarende bedrifter i Norge. Tror ikke norske politiker er direkte dumme, men velgerne derimot kan beskyldes for å være naive.
Mest skremmende er når nesten 2 av 10 stemmer SV/rødt. MDG er heldigvis nesten ute så noe positivt er det.