OKEA - Ny giv i Statfjord, Brage og Gjøa - spennende letebrønner
Den gamle tråden krøllet seg. Starter ny fordi OKEA mest sannsynlig vil gjenvinne tidligere tiders stolthet. Og med aksjekurs i sikte dobbelt av dagens kurs.
OKEA er i ferd med å få fart på særlig Statfjord og Brage. Gjøa følger tett på, hvor OKEA vil posisjonere seg og delta i nye satelittprosjekter.
På Draugen går det så det griner. Ble bekreftet av CEO Liknes på siste Q. OKEA forventer høy og stabil produksjon i 2025. Understøttes av:
Production optimisation initiatives implemented resulted in a
ramp-up of gas export by 600 boepd net to OKEA from October
onwards.
In relation to the RNB2025 work at Draugen, recognition of a
higher than initially anticipated energy content in the
Hasselmus gas, resulted in an increase in total reserves of ~ 2.1
million boe net to OKEA (~+8 % compared to RNB2024).
Mistral brønnen bores i disse dager.
Arkenstone har påvist shallow gas og satt på vent. Dvs. Mistral bores først.
Prince brønnen på Brage vurderes fra min side som vellykket. Pre-signaler fra Lime tyder på det, samt den nye lisensen PL 055FS på Brage.
OKEA er i ferd med å få fart på særlig Statfjord og Brage. Gjøa følger tett på, hvor OKEA vil posisjonere seg og delta i nye satelittprosjekter.
På Draugen går det så det griner. Ble bekreftet av CEO Liknes på siste Q. OKEA forventer høy og stabil produksjon i 2025. Understøttes av:
Production optimisation initiatives implemented resulted in a
ramp-up of gas export by 600 boepd net to OKEA from October
onwards.
In relation to the RNB2025 work at Draugen, recognition of a
higher than initially anticipated energy content in the
Hasselmus gas, resulted in an increase in total reserves of ~ 2.1
million boe net to OKEA (~+8 % compared to RNB2024).
Mistral brønnen bores i disse dager.
Arkenstone har påvist shallow gas og satt på vent. Dvs. Mistral bores først.
Prince brønnen på Brage vurderes fra min side som vellykket. Pre-signaler fra Lime tyder på det, samt den nye lisensen PL 055FS på Brage.
Redigert 09.01.2025 kl 16:47
Du må logge inn for å svare
gunnarius
01.03.2025 kl 10:28
3790
PortRoyal.
Jeg setter stor pris på dine innlegg. Noen er bedre informert enn andre, slik vil det alltid være.
For en tid tilbake slettet du noe i forbindelse med riggen og ferdig med den generelle boringen på Mistral. Hadde riggen boret non stop, ville vi i dag vært sånn ca. 68 dager ut i prosessen. Nå kan det ha vært værforhold eller andre tekniske problemer, som medfører at markedet ikke har hørt noe.
Mitt spørsmål til deg er. Du mener fremdeles at den generelle boringen burde være avsluttet?
Det holder i massevis med et ja eller nei.
Jeg setter stor pris på dine innlegg. Noen er bedre informert enn andre, slik vil det alltid være.
For en tid tilbake slettet du noe i forbindelse med riggen og ferdig med den generelle boringen på Mistral. Hadde riggen boret non stop, ville vi i dag vært sånn ca. 68 dager ut i prosessen. Nå kan det ha vært værforhold eller andre tekniske problemer, som medfører at markedet ikke har hørt noe.
Mitt spørsmål til deg er. Du mener fremdeles at den generelle boringen burde være avsluttet?
Det holder i massevis med et ja eller nei.
Tm3P
27.02.2025 kl 17:08
4292
Og det kan det hende de har gjort.
På spørsmål under kvartalspresentasjonen om de kom til å øke pre-sale så svarte de at det var meget mulig de kom til å øke pre-sale under disse høye prisene, muligens med en kombinasjon av hedge/puts.
Etter kvartalsrapporten steg prisene videre opp i en 2 ukers periode så de har forhåpentligvis vært klare til å slå til på et perfekt tidspunkt.
På spørsmål under kvartalspresentasjonen om de kom til å øke pre-sale så svarte de at det var meget mulig de kom til å øke pre-sale under disse høye prisene, muligens med en kombinasjon av hedge/puts.
Etter kvartalsrapporten steg prisene videre opp i en 2 ukers periode så de har forhåpentligvis vært klare til å slå til på et perfekt tidspunkt.
Redigert 27.02.2025 kl 17:38
Goldenflex
27.02.2025 kl 16:06
4371
Med den logiken borde dom ökat hedgen när gasen var uppe + 130 cent för några veckor sedan
bluesky2023
27.02.2025 kl 15:41
4382
Finn Haugan ble styreleder i Sparebank 1 Sør-Norge ASA i oktober 2024 og ble styremedlem i Reitan Eiendom AS i februar 2025. Han ble også styreleder i Sinkaberg AS i januar 2025. Det er nok ingen dramatikk bak valget om å tre ut av styret i OKEA. Velger å tro årsak er kapasitet og interesser, Haugan er også over 70 år.
PortRoyal
27.02.2025 kl 14:54
4399
Kan lure litt på hvorfor styremedlem som er en tungvekter innenfor bank og finans trekker seg litt uventet og med kort virkning. Kan det hende at det er tunge og krevede diskusjoner i styrerommet der relatert til utbytte, og at vedkommende ikke vil stå til rette for måten ting blir håndtert på lengre?
Det er ingen som liker å se at aksjekursen stadig synker, men caset er jo det samme som det har vært hele tiden. Hvis man på et tidspunkt mente at det var verdt å kjøpe på 20-25, hvorfor skulle man da ville selge på 18 når de fundamentale verdiene ikke er forverret?
Det er ingen som liker å se at aksjekursen stadig synker, men caset er jo det samme som det har vært hele tiden. Hvis man på et tidspunkt mente at det var verdt å kjøpe på 20-25, hvorfor skulle man da ville selge på 18 når de fundamentale verdiene ikke er forverret?
Tm3P
27.02.2025 kl 11:58
4567
Altså det eneste som holder utbytte tilbake er at de vil være sikre på at de vil ha likviditet til å finansiere utbyggingene. Skjønner liksom ikke helt det at å bruke penger på oppkjøp vil være en positiv faktor her.
gunnarius
27.02.2025 kl 11:29
4632
Blir vanskelig å argumentere for kjøp, ettersom aksjen vedvarende i det siste trekker sørover. Ble noen k flere aksjer for min del i dag og anser fremdeles prising som attraktiv for kjøp.
Det positive med OKEA er mangfoldet og mulighet til å vokse betydelig på kort sikt, samt spennende boringer. Ikke bare wildcat som i disse dager, men 3-4 stk. fremover per år. Potensialet ligger latent og venter på å bli utløst fullt ut.
Har fremdeles i mente, at skal det bli utbytte vil raskeste vei tilbake være noe ala Wintsershall deal. Det var nettopp dette CEO Liknes bl.a. fokuserte på ifm. Arcticpodden. Dvs. det var ikke så rett frem å si noe om neste år, men lettere å se tilbake - og i den forbindelse viste han til Wintershall deal og at OKEA deretter kom i konkret utbytteposisjon. Kanskje noe enfoldig å basere seg på, men dette er trolig raskeste vei atter en gang for utbytte. Alternativet vil trolig ta noe lenger tid.
Det positive med OKEA er mangfoldet og mulighet til å vokse betydelig på kort sikt, samt spennende boringer. Ikke bare wildcat som i disse dager, men 3-4 stk. fremover per år. Potensialet ligger latent og venter på å bli utløst fullt ut.
Har fremdeles i mente, at skal det bli utbytte vil raskeste vei tilbake være noe ala Wintsershall deal. Det var nettopp dette CEO Liknes bl.a. fokuserte på ifm. Arcticpodden. Dvs. det var ikke så rett frem å si noe om neste år, men lettere å se tilbake - og i den forbindelse viste han til Wintershall deal og at OKEA deretter kom i konkret utbytteposisjon. Kanskje noe enfoldig å basere seg på, men dette er trolig raskeste vei atter en gang for utbytte. Alternativet vil trolig ta noe lenger tid.
Redigert 27.02.2025 kl 11:31
Tm3P
27.02.2025 kl 11:06
4701
De har ikke nevnt noe om bortfall av utbytte i ytterligere 2 år. Det er noe enkelte analytikere har fått for seg.
Fluefiskeren
27.02.2025 kl 11:03
4701
Svært trist utvikling. Vurderte å gå inn i denne, men lot heldigvis være. Har falt fra nesten 50 kr til altså nå 17- tallet. Laveste siden 2021.
Synes at fallet er ufortjent stort.
Synes at fallet er ufortjent stort.
Aircondition
27.02.2025 kl 10:48
4753
Statfjord ser ut til å bli en for stor klamp om foten. Bekymret over Q- rapporteringer med mye ord, lite substans. Få børsmeldinger som kunne gi aksjonærene vital info om pågående prosjekter og boringer. Bortfall av utbytte i ytterligere 2 år. Kursutvikling. Finner ikke at Okea når opp mot alternativ som i mitt tilfelle ble Vår.
speck
27.02.2025 kl 10:46
4750
Jeg forstår godt at det er ubehagelig å sitte i aksje som bare ruller nedover nesten hver dag nå. Jeg sitter selv godt i minus. Men det er akkurat nå man skal egentlig kjøpe, ikke selge. For det ikke har skjedd noe fundamentalt galt med selskapet. Største grunn til nedgangen er vel bare manglende utbytte og skuffelsen rundt det.
Dopey
27.02.2025 kl 10:45
4743
Du selger på overdrevent lav aksjekurs før flere spennende prosjekt kan meldes som kommersiell. Ser du virkelig større oppside i VÅR?
Tm3P
27.02.2025 kl 10:33
4785
Hvilken serie av skuffelser er det du tenker på? Bomkjøpet av Statfjord og kuttet i utbytte er vel den eneste negative utviklingen av betydning jeg kan tenke på. Og det ene har jo kommet som følge av det andre.
Redigert 27.02.2025 kl 10:33
Aircondition
27.02.2025 kl 10:13
4830
Da er Okea historie for min del. En kostbar lærepenge. En sammenhengende serie av skuffelser over tid. Flyttet over til Vår, som både finner olje og betaler utbytte.
PortRoyal
26.02.2025 kl 18:40
5143
Regner med at 60-70% av disse ansatte er offshorearbeidere som generelt har veldig liten oversikt over hvordan ledelsen egentlig styrer butikken. Det gjelder jo forsåvidt de fleste bedrifter.
gunnarius
26.02.2025 kl 13:48
2415
Riktignok er ikke antall ansatte proporsjonal med aksjekurs, men OKEA med sine ~500 ansatte undres nok selv litt over aksjekursen. Priset som en godt drevet pølsebu.
MCAP NOK 1.9 mrd. - OK, gi meg en pølse til.
MCAP NOK 1.9 mrd. - OK, gi meg en pølse til.
zavva
25.02.2025 kl 19:53
2739
Ja, den thailandske hovedeieren av Okea tenker nok at hele intensjonen med selskapet er å tjene penger til den norske stat. Avkastning på egen investering bryr de seg ikke om så lenge de kan støtte Norge med dette viktige samfunnsoppdraget.
Ikke ofte jeg er inne her lenger - men ser du gunnarius holder ut selv med kvalitet på innlegg i klassen jeg svarer på her.
Selv har jeg tatt en posisjon i Okea de siste dagene. Synes aksjen er spennende nå både på kort og lang sikt. Spennende letebrønner samt oljepris som snart snur sesongmessig opp - kombinert med det som blir et sterkt Q1 fra selskapet.
SB1M 14. feb: OKEA (Neutral, tp NOK 26) – Q4 earnings above estimates, 2025 estimates upped. Soon a Buy?
Ja, nå er det buy.
Ikke ofte jeg er inne her lenger - men ser du gunnarius holder ut selv med kvalitet på innlegg i klassen jeg svarer på her.
Selv har jeg tatt en posisjon i Okea de siste dagene. Synes aksjen er spennende nå både på kort og lang sikt. Spennende letebrønner samt oljepris som snart snur sesongmessig opp - kombinert med det som blir et sterkt Q1 fra selskapet.
SB1M 14. feb: OKEA (Neutral, tp NOK 26) – Q4 earnings above estimates, 2025 estimates upped. Soon a Buy?
Ja, nå er det buy.
Redigert 25.02.2025 kl 20:02
Vesthus
25.02.2025 kl 12:12
2982
Eklogitt skrev Dette er jo bare tull. Prøv å bidra da.
Sjønner at en ansatt kan si noe sånt med tanke på foretningsmodelen til Okea, men da tipper jeg denne ansatte er en operatør i selskapet. Flere er frustrert over aksjekurs utviklingen de siste årene og da kommer de mye negativitet over kaffebordet til de ansatte ute på plattformen som eventuelt har eid noen aksjer.
Hadde meg en gjennomgang av årsrapportene de siste fem årene. Kjekt å se utviklingen Okea har hatt, de har fått til veldig mye bra og noe dårlig, men de er i en veldig mye bedre posisjon nå en for fem år siden, selv om selskapet nesten var priset til de samme.
Fortsetter utviklingen så vil Okea en dag reprises. Produksjonen er dobblet, ser en mer en ett år frem i tid så vil Okea i tillegg få mye billigere fat fremover. Nå leter de også selv etter nye olje. Treffer Okea blink med et bra funn vil de gi store utslag på kursen med tanke på at de bare er priset til 2mrd.
Hadde meg en gjennomgang av årsrapportene de siste fem årene. Kjekt å se utviklingen Okea har hatt, de har fått til veldig mye bra og noe dårlig, men de er i en veldig mye bedre posisjon nå en for fem år siden, selv om selskapet nesten var priset til de samme.
Fortsetter utviklingen så vil Okea en dag reprises. Produksjonen er dobblet, ser en mer en ett år frem i tid så vil Okea i tillegg få mye billigere fat fremover. Nå leter de også selv etter nye olje. Treffer Okea blink med et bra funn vil de gi store utslag på kursen med tanke på at de bare er priset til 2mrd.
Eklogitt
25.02.2025 kl 11:34
3025
Redcloud skrev Det er info fra en ansatt i OKEA.
Dette er jo bare tull. Prøv å bidra da.
gunnarius
24.02.2025 kl 23:38
3332
"BCPR kan jo muligens, for sin egen del, se på M&A-muligheter utenfor OKEA."
Absolutt og det skriver jeg om. Men det er vesentlig forskjell i ordlyden og omfanget av - og BCPR guding M&A for 2024 vs. 2025. Guiding 2025 omfatter:
Pursuing new investment opportunities - som kan angå noe nytt for BCPR og/eller OKEA. Uansett, så synes det fremgå at på 29/41, omtaler BCPR i sin helhet OKEA. Det nevnes ingenting om øvrige regioner i verden eller spesifikt nye aktører for BCPR, slik som outlook 2024.
Ingen konklusjon kan trekkes, men det gir rom for å spørre seg hva BCPR egentlig mener.
Absolutt og det skriver jeg om. Men det er vesentlig forskjell i ordlyden og omfanget av - og BCPR guding M&A for 2024 vs. 2025. Guiding 2025 omfatter:
Pursuing new investment opportunities - som kan angå noe nytt for BCPR og/eller OKEA. Uansett, så synes det fremgå at på 29/41, omtaler BCPR i sin helhet OKEA. Det nevnes ingenting om øvrige regioner i verden eller spesifikt nye aktører for BCPR, slik som outlook 2024.
Ingen konklusjon kan trekkes, men det gir rom for å spørre seg hva BCPR egentlig mener.
Redigert 25.02.2025 kl 00:33
PortRoyal
24.02.2025 kl 23:16
3334
BCPR kan jo muligens, for sin egen del, se på M&A-muligheter utenfor OKEA. Å drive oljevirksomhet i diverse bananrepublikker rundt om i verden krever en annen kompetanse enn det OKEA per i dag besitter.
Vet ikke hvor mye dette har vært diskutert her eller andre steder, men hva om selskaper som Vår Energi eller Aker BP vurderer å kjøpe OKEA? For Vår sin del sliter de med å møte sin produksjonsguiding, og de kunne potensielt kjøpe 30-40k boepd i daglig produksjon for en relativt lav pris.
Med dagens aksjekurs og markedets skepsis til OKEA sin vekststrategi, kunne en slik transaksjon fremstå som attraktiv både for en kjøper og for aksjonærene. Det gjenstår å se om dette er et scenario som faktisk er på radaren til de større aktørene på norsk sokkel.
Vet ikke hvor mye dette har vært diskutert her eller andre steder, men hva om selskaper som Vår Energi eller Aker BP vurderer å kjøpe OKEA? For Vår sin del sliter de med å møte sin produksjonsguiding, og de kunne potensielt kjøpe 30-40k boepd i daglig produksjon for en relativt lav pris.
Med dagens aksjekurs og markedets skepsis til OKEA sin vekststrategi, kunne en slik transaksjon fremstå som attraktiv både for en kjøper og for aksjonærene. Det gjenstår å se om dette er et scenario som faktisk er på radaren til de større aktørene på norsk sokkel.
gunnarius
24.02.2025 kl 23:01
3354
BCPR eier ~46% i OKEA.
BCPR kjøpte hissig vårparten 2024, men har ikke kjøpt flere OKEA aksjer i ettertid. Hvorfor - når det ble kjøpt tidligere til ~NOK 25¨og aksjen i dag ligger på ~ÑOK 19?
Jeg har ikke helt gitt opp tanken om at OKEA fyller på med en ny transaksjon i 2025. Både Q4 og Arcticpodden gir signaler, som kan medføre noe innen M&A.
For selskapet skal jo vokse, som CEO Liknes sier det.
Har sett litt på endringene i BCPR guiding år 2024 vs. 2025, som kom i dag.
Se BCPR presentasjon for 2023:
Side 27 av 44:
Strong Foothold in E&P Business
Bangchak Group has plans to extend our presence in E&P to other regions in the world
Guiding for 2024 opplyses å være 35-40 Kboepd. På denne siden skriver BCPR ingenting om nye investeringsmuligheter, annet enn at selskapet ser for seg mulighet i andre regioner i verden.
Side 34 av 44:
Anticipating the Evolution of Success in 2024
Driving Forces for sustainable Growth
Oil & Gas Sales Volume guides for 2024 til 35-40 Kboepd, som også ble innfridd.
https://investor.bangchak.co.th/en/document/viewer/97108/analyst-meeting-fy-2023
Se BCPR presentasjon for 2024:
Se side 5 av 41:
Outlook 2025
Oil & Gas Production Volume (Kboepd). Dvs. for 2025 guider BCPR en økning på 35% I produksjon, fra 36 Kboepd til ~50 Kboepd. Det er særlig to forhold som er interessant. For det første sier ikke BCPR noe om M&A andre regioner i verden, slik selkspaet gjorde for outlook 2024. For det andre benyttes kun OKEA tall i volum (36 Kboepd).
Ta så med at BCPR for 2025 guider:
Se side 29 av 41:
Fostering growth Oppertinities
Building Long-Term Value Creation Potential
Pursuing new investment opportunities (ble ikke nevnt i forrige rapport)
https://investor.bangchak.co.th/en/document/viewer/stream/136658/analyst-meeting-fy-2024
Spørsmålet må følgelig bli:
Hva skyldes og hvorfor guider BCPR økning i produksjon for 2025 med 35%.
Også OKEA (ble opplyst av OKEAs CFO ifm. en nylig Q pres), guider produksjon eks M&A. Både OKEA og BCPR guider samme produksjonsintervall i sin guiding for 2025. Imidlertid angir BCPR utover dette en guiding som avviker, dvs. angir en økning på 35% (2024E vs. 2025E).
BCPR har denne gang (Outlook 2025) ikke tatt forbehold øvrig M&A aktivitet. Det kan derfor legges til grunn at de tall og volum som forefinnes trolig angår OKEA i sin helhet. En liten usikkerhet ligger her. Uansett guider BCPR med økning 35% i produksjonen for 2025, i en tid hvor markedet forventer nedgang i produksjon til OKEA.
Vil ikke si jeg har hostet opp et funn – kun en observasjon. Men snodig er det at BCPR ser for seg ~36Kboepd (2024E) til ~50Kboepd (2025E).
BCPR kjøpte hissig vårparten 2024, men har ikke kjøpt flere OKEA aksjer i ettertid. Hvorfor - når det ble kjøpt tidligere til ~NOK 25¨og aksjen i dag ligger på ~ÑOK 19?
Jeg har ikke helt gitt opp tanken om at OKEA fyller på med en ny transaksjon i 2025. Både Q4 og Arcticpodden gir signaler, som kan medføre noe innen M&A.
For selskapet skal jo vokse, som CEO Liknes sier det.
Har sett litt på endringene i BCPR guiding år 2024 vs. 2025, som kom i dag.
Se BCPR presentasjon for 2023:
Side 27 av 44:
Strong Foothold in E&P Business
Bangchak Group has plans to extend our presence in E&P to other regions in the world
Guiding for 2024 opplyses å være 35-40 Kboepd. På denne siden skriver BCPR ingenting om nye investeringsmuligheter, annet enn at selskapet ser for seg mulighet i andre regioner i verden.
Side 34 av 44:
Anticipating the Evolution of Success in 2024
Driving Forces for sustainable Growth
Oil & Gas Sales Volume guides for 2024 til 35-40 Kboepd, som også ble innfridd.
https://investor.bangchak.co.th/en/document/viewer/97108/analyst-meeting-fy-2023
Se BCPR presentasjon for 2024:
Se side 5 av 41:
Outlook 2025
Oil & Gas Production Volume (Kboepd). Dvs. for 2025 guider BCPR en økning på 35% I produksjon, fra 36 Kboepd til ~50 Kboepd. Det er særlig to forhold som er interessant. For det første sier ikke BCPR noe om M&A andre regioner i verden, slik selkspaet gjorde for outlook 2024. For det andre benyttes kun OKEA tall i volum (36 Kboepd).
Ta så med at BCPR for 2025 guider:
Se side 29 av 41:
Fostering growth Oppertinities
Building Long-Term Value Creation Potential
Pursuing new investment opportunities (ble ikke nevnt i forrige rapport)
https://investor.bangchak.co.th/en/document/viewer/stream/136658/analyst-meeting-fy-2024
Spørsmålet må følgelig bli:
Hva skyldes og hvorfor guider BCPR økning i produksjon for 2025 med 35%.
Også OKEA (ble opplyst av OKEAs CFO ifm. en nylig Q pres), guider produksjon eks M&A. Både OKEA og BCPR guider samme produksjonsintervall i sin guiding for 2025. Imidlertid angir BCPR utover dette en guiding som avviker, dvs. angir en økning på 35% (2024E vs. 2025E).
BCPR har denne gang (Outlook 2025) ikke tatt forbehold øvrig M&A aktivitet. Det kan derfor legges til grunn at de tall og volum som forefinnes trolig angår OKEA i sin helhet. En liten usikkerhet ligger her. Uansett guider BCPR med økning 35% i produksjonen for 2025, i en tid hvor markedet forventer nedgang i produksjon til OKEA.
Vil ikke si jeg har hostet opp et funn – kun en observasjon. Men snodig er det at BCPR ser for seg ~36Kboepd (2024E) til ~50Kboepd (2025E).
Redigert 24.02.2025 kl 23:25
PortRoyal
24.02.2025 kl 19:26
3545
Hva mener du egentlig med dette? Er det OKEA eller staten du sikter til når du sier at det ikke er noen intensjon om å bli en “pengemaskin” for aksjonærene?
Slik skattesystemet på norsk sokkel er utformet, har staten og oljeselskapene felles interesser når det gjelder lønnsomhet – er prosjektene lønnsomme for oljeselskapene, er de også lønnsomme for staten, og vice versa. Dette er et grunnleggende poeng som mange i miljøbevegelsen enten ikke forstår eller velger å ignorere.
Når det gjelder OKEAs bruk av overskuddet, kan det selvfølgelig diskuteres hvorvidt de burde prioritere høyere utbytte til aksjonærene. Realiteten er at prosjektene på norsk sokkel generelt har en break-even under 40 USD/fat. Så lenge OKEA har gode investeringsmuligheter, gir det strategisk mening å prioritere vekst og utvikling fremfor kortsiktig utbytteutbetaling.
Man kan likevel argumentere for at de kunne vært noe mer risikovillige og balansere investeringer med økt utbytte. For egen del har jeg tro på at de med tålmodighet vil bli belønnet på sikt uansett.
Slik skattesystemet på norsk sokkel er utformet, har staten og oljeselskapene felles interesser når det gjelder lønnsomhet – er prosjektene lønnsomme for oljeselskapene, er de også lønnsomme for staten, og vice versa. Dette er et grunnleggende poeng som mange i miljøbevegelsen enten ikke forstår eller velger å ignorere.
Når det gjelder OKEAs bruk av overskuddet, kan det selvfølgelig diskuteres hvorvidt de burde prioritere høyere utbytte til aksjonærene. Realiteten er at prosjektene på norsk sokkel generelt har en break-even under 40 USD/fat. Så lenge OKEA har gode investeringsmuligheter, gir det strategisk mening å prioritere vekst og utvikling fremfor kortsiktig utbytteutbetaling.
Man kan likevel argumentere for at de kunne vært noe mer risikovillige og balansere investeringer med økt utbytte. For egen del har jeg tro på at de med tålmodighet vil bli belønnet på sikt uansett.
Redcloud
24.02.2025 kl 18:15
3616
Bare staten tjener penger og den siste olje pumpes opp og intet går til spille er OKEA fornøyd. De har et samfunnsoppdrag og har ingen intensjoner om å bli en pengemaskin for aksjonærene.
gunnarius
22.02.2025 kl 11:39
4194
Ser skribentene tar forbehold om kommersielt funn, før tie-back og produksjon kan utredes nærmere. Samme holdning her. Først kommersielt funn, deretter kan vi mer i detalj gå inn i tie-back materien.
The Mistral prospect is located in the south Norwegian sea, between Draugen and the Aasgard area, opplyser OKEA. Likefullt ligger Mistral nærmere Asgard B enn Draugen. På den annen side, så ligger Calypso-funnet 14 km nord-vest av Draugen og 22 km nord-øst av Njord A plattformen. Så lenge OKEA er med (20% i Mistral) og (30% i Calypso), så kan kanskje OKEA ta på seg en kombo-utbygging her?
Equinor sier om elektrifisering Aasgard B:
Delvis elektrifisering av installasjoner på Haltenbanken omfatter nettilknytning, strømkabel fra land og modifikasjoner på de Equinor-opererte plattformene Heidrun, Åsgard B og Kristin. Prosjektet har fått en reservasjon på 171 MW fra Statnett. Prosjektet kan redusere utslipp med om lag 400 000 tonn CO2 per år.
Imidlertid kan, hvor Mistral kan få delvis elektrifisering via Aasgard B, Mistral få 100% elektrifisering fra Draugen fom. 2028. Og OKEA trenger å knytte større produksjon/felt opp mot Draugen. Ligger et samfunnsansvar her, som kan tale for at OKEA bør og har ressursene til å forestå utbygging ifm. komboen Mistral/Calypso - gitt Mistral blir å regne som et kommersielt funn. .
VAR har meldt Calypso som et tidligfaseprosjekt, dvs. bør matche bra vs. eventuell produksjon fra Mistral og full elektrifisering på Draugen. I tillegg blir OKEA ferdig med Bestla tidlig i 2027, dvs. ledig kapasitet.
Igjen, først må påvises kommersielt funn vedr. Mistral.
The Mistral prospect is located in the south Norwegian sea, between Draugen and the Aasgard area, opplyser OKEA. Likefullt ligger Mistral nærmere Asgard B enn Draugen. På den annen side, så ligger Calypso-funnet 14 km nord-vest av Draugen og 22 km nord-øst av Njord A plattformen. Så lenge OKEA er med (20% i Mistral) og (30% i Calypso), så kan kanskje OKEA ta på seg en kombo-utbygging her?
Equinor sier om elektrifisering Aasgard B:
Delvis elektrifisering av installasjoner på Haltenbanken omfatter nettilknytning, strømkabel fra land og modifikasjoner på de Equinor-opererte plattformene Heidrun, Åsgard B og Kristin. Prosjektet har fått en reservasjon på 171 MW fra Statnett. Prosjektet kan redusere utslipp med om lag 400 000 tonn CO2 per år.
Imidlertid kan, hvor Mistral kan få delvis elektrifisering via Aasgard B, Mistral få 100% elektrifisering fra Draugen fom. 2028. Og OKEA trenger å knytte større produksjon/felt opp mot Draugen. Ligger et samfunnsansvar her, som kan tale for at OKEA bør og har ressursene til å forestå utbygging ifm. komboen Mistral/Calypso - gitt Mistral blir å regne som et kommersielt funn. .
VAR har meldt Calypso som et tidligfaseprosjekt, dvs. bør matche bra vs. eventuell produksjon fra Mistral og full elektrifisering på Draugen. I tillegg blir OKEA ferdig med Bestla tidlig i 2027, dvs. ledig kapasitet.
Igjen, først må påvises kommersielt funn vedr. Mistral.
Redigert 22.02.2025 kl 12:05
PortRoyal
22.02.2025 kl 09:59
4294
Tie in til Åsgard B for Mistral er nok det som er mest aktuelt. Forøvrig kommuniseres det vanligvis ikke noe rundt resultatet av boringen før etter at brønnen er plugget og riggen har dratt. Så følg med på Marine Traffic, når den seiler går det som oftest 2-3 dager før resultatet kommuniseres.
Aircondition
22.02.2025 kl 08:02
4392
Vi må først og fremst håpe på Prince.. Trenger noen tidlige fat for å løfte den litt stusslige produksjonsguidingen for -25. Mistral det er jo et helt annet løp, Skulle det bli kommersielt funn så tar det fort 4-5 år før vi har olje på dekk. Vet ikke hvor tie-in i så fall kunne være aktuelt.
Tm3P
22.02.2025 kl 06:56
4427
Tror det var forventet alt fra 15-90m fat ved funn. Til sammenligning skal vel Brasse produsere rundt 30k boe ved peak med rundt 25m i reserver.
PortRoyal
21.02.2025 kl 19:21
4631
Hvor tung er en sten? Hvor langt er et tau?
Du må første finne hydrokarboner, deretter forstå reservoaret, dernest finne den beste utbyggingsløsningen. Å snakke om hvor mange fat man kan produsere før man i det hele tatt har gjort et funn blir umulig.
Du må første finne hydrokarboner, deretter forstå reservoaret, dernest finne den beste utbyggingsløsningen. Å snakke om hvor mange fat man kan produsere før man i det hele tatt har gjort et funn blir umulig.
bluesky2023
20.02.2025 kl 11:21
5099
Hvor mange boed kan det være snakk om på kort sikt for mistral og prince? Dette er fat som kommer raskt i produksjon. Med ok funn må man kunne regne med at utbyttet kommer raskt tilbake.
gunnarius
20.02.2025 kl 09:57
5177
PortRoyal skrev Tenker selvsagt mitt, så må du gjerne tenke ditt.
Man kan tydeligvis konkludere med at aksjen ikke kjøres opp som en konsekvens av pågående boringer.
- Resultat av Mistral (OKEA 20%) forventes en av de aller første dagene. Uten å ta hensyn til værproblomer etc., er boretiden nå ~60 dager. Dvs. antall dager som brønnen ble meldt inn til myndighetene ved funn, men obs eventuelle i dager i fratrekk som nevnt.
- Horatio (OKEA 10%) har nå boret ~15 dager.
- Prince-prospektet – brønnbane F ble boret ferdig (8/1), holder nå på med brønnbane G, som ble påbegynt 10/1. Dvs. det er blitt boret ~40 dager.
Keep calm and carry on.
- Resultat av Mistral (OKEA 20%) forventes en av de aller første dagene. Uten å ta hensyn til værproblomer etc., er boretiden nå ~60 dager. Dvs. antall dager som brønnen ble meldt inn til myndighetene ved funn, men obs eventuelle i dager i fratrekk som nevnt.
- Horatio (OKEA 10%) har nå boret ~15 dager.
- Prince-prospektet – brønnbane F ble boret ferdig (8/1), holder nå på med brønnbane G, som ble påbegynt 10/1. Dvs. det er blitt boret ~40 dager.
Keep calm and carry on.
Monkeymonkey
18.02.2025 kl 22:44
5643
Har du fått kalde føtter og skrevet noe du ikke burde eller er du bare en bløffmaker
Monkeymonkey
18.02.2025 kl 17:39
5857
PortRoyal skrevInnlegget er slettet
Dersom det du sier er korrekt så er det positivt
PortRoyal
18.02.2025 kl 14:07
5971
Det vet jeg ingenting om, men det tar definitivt kortere tid å konkludere med at en brønn er tørr enn å analysere det motsatte.
speck
18.02.2025 kl 09:24
6129
PortRoyal skrevInnlegget er slettet
Så hvor lenge tror du det tar å utføre alle disse prøvene og komme med et svar, tørr vs funn? Takk!
Patron72
15.02.2025 kl 17:21
6837
Gunnar
Hvis du trykker på det brune feltet nederst på spotify så får du opp texting av hele hopprennet 👍
Hvis du trykker på det brune feltet nederst på spotify så får du opp texting av hele hopprennet 👍
gunnarius
15.02.2025 kl 14:09
6934
Generelt anbefales ArcticPodden for å få svar på det du spør om (M&A - pågående, swap ble nevnt som foretatt i 2024 - ikke som pågående og kapitalinnhenting -mer innen M&A.
Lytt fra 28:15 - 35:00, så vil trolig disse 7 min. om OKEA være ren kvalitetstid, for å tette eventuelle hull.
For min del, kan ikke glemme John Olaisen og hans pågående spørsmål (Q4 og Q&A) til Liknes om M&A. CEO svarer så godt han kan, men det er tydelig at noe er på gang, for det finnes muligheter på sokkelen, men dette må matche visse forhold/strategi. Og finnes det ikke direkte transaksjonsmuligheter på NCS, så tar OKEAs forretningsutviklings team direkte kontakt og forsøker å få til en deal.
På spørsmål fra Olaisen, hvor han spurte om OKEA hadde assets de så på og om OKEA hadde en spesifikk transaksjon på gang, svarte Liknes (med forbehold jeg hørte eksakt ordlyd):
We never have an empty hope when it comes to inorganic growth, to put it that way.
Går nå og venter på bl.a. Prince - og de to boringene der på Brage. Ser av Sokkeldirektorates faktasider, at kolonne for Innhold -GAS/OIL/DRY, står som ubesvart. 31/4-A-23 F står som plugget og 31/4-A-23 G, som under drilling.
https://factpages.sodir.no/nb-no/wellbore/tableview/exploration/currentyear
Arkenstone og Mistral er viktig i reservesammenheng, men det vil være på Brage/Prince/Kim, man virkelig kan/vil se snarlig og vesentlig ramp-up i produksjon. Ønsker Brage opp til tilsvarende Draugen, dvs. ~10.000 boepd.
Lytt fra 28:15 - 35:00, så vil trolig disse 7 min. om OKEA være ren kvalitetstid, for å tette eventuelle hull.
For min del, kan ikke glemme John Olaisen og hans pågående spørsmål (Q4 og Q&A) til Liknes om M&A. CEO svarer så godt han kan, men det er tydelig at noe er på gang, for det finnes muligheter på sokkelen, men dette må matche visse forhold/strategi. Og finnes det ikke direkte transaksjonsmuligheter på NCS, så tar OKEAs forretningsutviklings team direkte kontakt og forsøker å få til en deal.
På spørsmål fra Olaisen, hvor han spurte om OKEA hadde assets de så på og om OKEA hadde en spesifikk transaksjon på gang, svarte Liknes (med forbehold jeg hørte eksakt ordlyd):
We never have an empty hope when it comes to inorganic growth, to put it that way.
Går nå og venter på bl.a. Prince - og de to boringene der på Brage. Ser av Sokkeldirektorates faktasider, at kolonne for Innhold -GAS/OIL/DRY, står som ubesvart. 31/4-A-23 F står som plugget og 31/4-A-23 G, som under drilling.
https://factpages.sodir.no/nb-no/wellbore/tableview/exploration/currentyear
Arkenstone og Mistral er viktig i reservesammenheng, men det vil være på Brage/Prince/Kim, man virkelig kan/vil se snarlig og vesentlig ramp-up i produksjon. Ønsker Brage opp til tilsvarende Draugen, dvs. ~10.000 boepd.
Redigert 15.02.2025 kl 20:07
Eklogitt
15.02.2025 kl 12:07
7011
Hvordan skal egentlig Okea få til noe innen M&A? Kapital er bundet opp til utbyggingene som gjøres, så alternativet er swap. Swap vil ikke øke produksjon nødvendigvis.
Alternativ er å bytte bort eiendel i et funn mot produksjon - er det realistisk?
Alternativ er å bytte bort eiendel i et funn mot produksjon - er det realistisk?
gunnarius
14.02.2025 kl 11:32
7330
Dersom kun vurdert vs borestart, burde boringen på Mistral ha pågått ca. 54 dager. Man må kunne stole på PortRoyal og hans kommentar om mulig værforbehold etc. Og tillegge inntil 14 dager. Men vi er likefullt meget nær en melding - gitt brønnen er tørr.
OKEA borer samtidig på Brage. Brønnbane G, ble påbegynt 10. januar. Det må antas at OKEA kommer med en samlet melding for både brønnbane F og G - Prince.
Synes Liknes indikerte at Arkenstone kunne bli gjenopptatt muligens innen H1. Kommer an på Equinor og tilgjengelig rigg/boreprogram. Selv for Equinor er Arkenstone - jomfruelig område og stort potensial - et case som selskapet ser som interessant å få avklart. Så jeg tror ikke det treneres unødvendig.
Selv om sjansen kanskje kan vurderes som liten, går jeg kontinuerlig og kikker etter om OKEA melder en ny transaksjon. Dette skyldes mest vibbene som Liknes har sendt ut. Både via Q4, men også Arcticpodden. Tillegg av ¨10.000 boepd, vil egentlig løse absolutt alt. Timing her er helt umulig å si mer om konkret. Realitet? Iallefall mer enn livsløgn.
OKEA borer samtidig på Brage. Brønnbane G, ble påbegynt 10. januar. Det må antas at OKEA kommer med en samlet melding for både brønnbane F og G - Prince.
Synes Liknes indikerte at Arkenstone kunne bli gjenopptatt muligens innen H1. Kommer an på Equinor og tilgjengelig rigg/boreprogram. Selv for Equinor er Arkenstone - jomfruelig område og stort potensial - et case som selskapet ser som interessant å få avklart. Så jeg tror ikke det treneres unødvendig.
Selv om sjansen kanskje kan vurderes som liten, går jeg kontinuerlig og kikker etter om OKEA melder en ny transaksjon. Dette skyldes mest vibbene som Liknes har sendt ut. Både via Q4, men også Arcticpodden. Tillegg av ¨10.000 boepd, vil egentlig løse absolutt alt. Timing her er helt umulig å si mer om konkret. Realitet? Iallefall mer enn livsløgn.
Redigert 14.02.2025 kl 11:37
Tm3P
13.02.2025 kl 21:31
7533
Vi vet da ikke om de har sikret noe i tiden etter Q4 presentasjonen. Tipper de har det.
Eklogitt
13.02.2025 kl 21:23
7341
Vi trenger noen positive nyheter nå med all usikkerheten som kommer fra USA.
Et funn som er økonomisk sigifikant på enten Prince eller Mistral har alle oss trofaste Okea aksjonærer fortjent.
Et funn som er økonomisk sigifikant på enten Prince eller Mistral har alle oss trofaste Okea aksjonærer fortjent.
Winter is Here
13.02.2025 kl 16:55
7509
Uten utbytte eventuelt andre gode nyheter blir denne straffet spesielt med tanke på hvis Norges Bank øker renten istedefor kutt.
Aircondition
13.02.2025 kl 16:45
7431
Ja-så stuper selvsagt gassprisen. Og aksjekursen. Hvorfor ville man ikke sikre mens man kunne?
PortRoyal
13.02.2025 kl 15:49
7443
Tror ikke nødvendigvis partnerne er løpende oppdatert på framdriften, men jeg vet de har hatt litt dårlig vær bl.a. som har forsinket ting. Ingen dramatikk i dette, men ved evt funn så tror jeg det framdeles vil ta en god del tid før vi hører noe.
gunnarius
13.02.2025 kl 14:11
7514
PortRoyal,
Ad Mistral, har du din forståelse av et par uker forsinket fra pålitelig hold?
Ser at DNO i Q4 update sier:
The Mistral well was spudded on 22 December and drilling was ongoing as of end of Q4 2024.
Så du mener at muligheten for et par uker forsinkelse er oppstått etter hva DNO meldte? For har boringen gått greit etter end of 2024, så burde det ha påløpt ~50 dager.
Ad Mistral, har du din forståelse av et par uker forsinket fra pålitelig hold?
Ser at DNO i Q4 update sier:
The Mistral well was spudded on 22 December and drilling was ongoing as of end of Q4 2024.
Så du mener at muligheten for et par uker forsinkelse er oppstått etter hva DNO meldte? For har boringen gått greit etter end of 2024, så burde det ha påløpt ~50 dager.
Redigert 13.02.2025 kl 14:23