OKEA - Ny giv i Statfjord, Brage og Gjøa - spennende letebrønner

gunnarius
OKEA 09.01.2025 kl 16:17 6784

Den gamle tråden krøllet seg. Starter ny fordi OKEA mest sannsynlig vil gjenvinne tidligere tiders stolthet. Og med aksjekurs i sikte dobbelt av dagens kurs.

OKEA er i ferd med å få fart på særlig Statfjord og Brage. Gjøa følger tett på, hvor OKEA vil posisjonere seg og delta i nye satelittprosjekter.

På Draugen går det så det griner. Ble bekreftet av CEO Liknes på siste Q. OKEA forventer høy og stabil produksjon i 2025. Understøttes av:

Production optimisation initiatives implemented resulted in a
ramp-up of gas export by 600 boepd net to OKEA from October
onwards.

In relation to the RNB2025 work at Draugen, recognition of a
higher than initially anticipated energy content in the
Hasselmus gas, resulted in an increase in total reserves of ~ 2.1
million boe net to OKEA (~+8 % compared to RNB2024).

Mistral brønnen bores i disse dager.

Arkenstone har påvist shallow gas og satt på vent. Dvs. Mistral bores først.

Prince brønnen på Brage vurderes fra min side som vellykket. Pre-signaler fra Lime tyder på det, samt den nye lisensen PL 055FS på Brage.

Redigert 09.01.2025 kl 16:47 Du må logge inn for å svare

Alt er mulig med OKEA nå. Bra løft i dag. Tok gevinst på "surplus-aksjene" og puttet i SEA1. Som garantert kommer til å falle tilbake med tilsvarende utbytte på NOK 7 per aksje. Kan like SEA1, men noe risk knyttet opp mot flere nybygg som er signalisert kan komme, utover 2 stk. allerede satt i bestilling.

Jeg har tatt feil tidligere og kan gjøre det igjen, men er ikke sannsynligheten for olja lavere enn $ 80 - enn over på kort sikt?
Patron72
09.01.2025 kl 17:47 7552

Takk for dine bidrag gunnar 👍

Vil bare minne om at vi kan forvente trading update den 23 januar.
Troll_Leff
09.01.2025 kl 19:22 7430

Det fables at de har støtt på shallow gas på Mistral brønnen, stemmer dette, og folk leser bare overskriften i Helgeland Blad og dikter seg frem til resten ? Regner med innholdet i Helgeland Blad gjelder shallow gassen de traff på Arkenstone?
Redigert 09.01.2025 kl 19:44 Du må logge inn for å svare
Tm3P
09.01.2025 kl 20:25 7345

All fornuft tilsier at artikkelen handler om Arkenstone.
gunnarius
09.01.2025 kl 21:43 7211

Absolutt - Arkenstone er et leteprospekt i Norskehavet, operert av Equinor, som har vist lovende estimater for potensielle ressurser. Prospektet, som ligger i utvinningstillatelse PL1014, er lokalisert ca. 110 km nordøst for Norne-feltet og omtrent 80 km fra land ved Træna.

Skulle det bli kommersielt Mistral-funn, så ligger dette godt til for at verten blir Draugen:

The Mistral prospect is located in the south Norwegian sea, between Draugen and the Aasgard area.

OKEA har fått godkjent levetid på Draugen med elektrifisering fra 2028 og frem til 2040. Slik jeg forstår Åsgard feltet er ikke dette forlenget med tilsvarende tidsramme ala Draugen. Ei heller har Equinor fått godkjent full elektrifisering, men vil gå for delvis elektrifisering. Dette bør resultere i at verten for et Mistral-funn og ved kommersialtitet, sannsynligvis vil bli lagt til Draugen.

Så viktigheten av kommersielt Mistral funn for OKEA, er innlysende. Også selv om ressursgrunnlaget her er vesentlig lavere enn for Arkenstone.

OKEA har satt på vent Calypso funnet (OKEA 30%) - nordvest av Draugen, hvor selskapet ifm. 2023 reservene angir 1C/P90 til gross 11.37 mmboe. Da kan muligens både Mistral og Calypso tas sammen som et felles utbyggingsprosjekt vs Draugen. Sånn medium sannsynlighet for funn Mistral, så det er fremdeles meget langt igjen til denne komboen.
Redigert 09.01.2025 kl 22:51 Du må logge inn for å svare
gunnarius
09.01.2025 kl 22:43 7100

Inspirert av et VAR innlegg:

BlackRock quits climate group in Wall Street's latest environmental step-back

- BlackRock cites legal inquiries for leaving NZAMI
- Republicans criticize climate efforts as 'woke capital'
- BlackRock's exit may influence other asset managers

https://www.reuters.com/sustainability/blackrock-quits-climate-group-wall-streets-latest-environmental-step-back-2025-01-09/
Tm3P
09.01.2025 kl 22:56 7062

Hvis det blir mer "stuerent" å investere i fossil energi under Trump så kan det være en big deal for prisingen av oljeaksjer.
Tm3P
09.01.2025 kl 23:07 7037

På siste aksjonæroversikt var forresten 9 av de 10 største kjøperne utenlandske banker, mens 6 av 10 selgere var private / norske selskaper.
Tm3P
10.01.2025 kl 14:22 6624

Selv etter at Okea er dagens vinner så er det null interesse her på forumet. Kan vel trygt si at det ikke er småaksjonærer som presser den opp idag heller ;)
Skrik
10.01.2025 kl 14:34 6581

Kanskje de går for utbytte igjen , kan jo fort lekke litt info : )
PortRoyal
10.01.2025 kl 14:44 6555

Syns det er helt topp, tyder på at det er mye oppside igjen å ta ut i dette selskapet og forhåpentligvis mye å glede seg til for oss som er aksjonærer og sitter stille i båten.
PortRoyal
10.01.2025 kl 14:53 6520

Hvis det etter hvert kommer utbytte fra OKEA, er det selvfølgelig en hyggelig bonus. Men jeg tror ikke vi skal henge oss for mye opp i utbytte på kort sikt. Selskapet tjener solide penger med dagens oljepriser, spesielt etter at de har tatt ned risikoen på både Statfjord og tidligere Yme.

Dersom det ikke blir utbytte, betyr det sannsynligvis at selskapet ser enda bedre muligheter for å reinvestere pengene i prosjekter som kan skape mer verdi på lengre sikt. Det er jo nettopp slike valg som skiller et selskap som tenker kortsiktig fra et selskap som faktisk bygger langsiktig aksjonærverdier.

For de som har et perspektiv utover 2026, tror jeg dette kan bli en svært god investering. OKEA har vist at de kan drive felt som andre har avskrevet, med en kostnadseffektiv tilnærming og høye marginer. Samtidig har de vist evne til å utnytte markedsmuligheter, som vi har sett i oppkjøpene de siste årene.

Om de velger å bruke kapital på nye prosjekter fremfor å betale utbytte, er det fordi ledelsen ser enda større langsiktig avkastning på den måten. Jeg tenker at vi som aksjonærer kan lene oss litt tilbake og la selskapet gjøre jobben sin. Hvis ledelsen fortsetter å levere som de har gjort så langt, kommer vi til å sitte igjen med både verdiøkning og utbytte på sikt. Det er bare et spørsmål om tid.
Tm3P
10.01.2025 kl 15:06 6463

Ledelsen poengterte ved siste presentasjon at utbytte har høy prioritet, så for min del i hvertfall blir jeg skuffet hvis det ikke kommer noe nå som de kommer til å ha muligheten til det.
Fluefiskeren
10.01.2025 kl 15:12 6437

7 % opp!

Dette unner jeg dere.
Tm3P
10.01.2025 kl 15:15 6417

Har nesten blitt litt for mye av det gode de siste par månedene hehe.
cirka
10.01.2025 kl 15:34 6354

Tjo å hei

Alt negativt i går er glemt.
Okea er helt i startgropa å har mye å ta igjen.

Troll_Leff
10.01.2025 kl 18:25 6060

OKEA kan når som helst gå til 30 og 40 tallet, slik oljeprisen utvikker seg, og et funn i PL 1119 Brønnen på Mistral feltet, bør kursen komme langt over 40,-
gunnarius
10.01.2025 kl 18:35 6032

Alt er mulig med OKEA nå. Bra løft i dag. Tok gevinst på "surplus-aksjene" og puttet i SEA1. Som garantert kommer til å falle tilbake med tilsvarende utbytte på NOK 7 per aksje. Kan like SEA1, men noe risk knyttet opp mot flere nybygg som er signalisert kan komme, utover 2 stk. allerede satt i bestilling.

Jeg har tatt feil tidligere og kan gjøre det igjen, men er ikke sannsynligheten for olja lavere enn $ 80 - enn over på kort sikt?
bluesky2023
11.01.2025 kl 04:12 5615

Olaisen i Finansavisen 10 januar

Okea er rasende billig, sier Olaisen.

I september uttalte han til Finansavisen at selskapet sto foran to kjempelodd, som kunne sende kursen til himmels, i de to letebrønnene «Arkenstone» og «Mistral».I førstnevnte traff Okea på mye gass, og brønnen ble sånn sett en skuffelse. Boringen på «Mistral» pågår, og et funn kan gi 5 kroner aksjen i Okea, beregner Olaisen. Uansett har Okea fått dreisen på flere av feltene som har skapt hodebry med dårlig drift.

– Produksjonen har bedret seg på Statfjord. Jeg tror på et veldig bra fjerde kvartal fra Okea. De har slitt, men nå har de medvind, sier Olaisen.
bluesky2023
11.01.2025 kl 04:14 5608

Påtreff av grunn gass er positivt, men negativt fordi det fører til endringer i boreplanene
bluesky2023
12.01.2025 kl 20:54 4661

25kr i morgen? Bra moment i aksjen
gunnarius
12.01.2025 kl 21:39 4567

I mitt hode ser jeg denne aksjen bli liggende på NOK 20-tallet, helt til OKEA melder gjenopptakelse av utbytte.
Troll_Leff
12.01.2025 kl 22:14 4468

Ser heller ikke bort fra denne kan nå 25,- i morgen eller i løpet av neste uke, og stabilisere seg der, og rusle videre opp mot 30,- En positiv oppdatering fra brønnen som bores, i tillegg til et positivt Q4 resultat, som legges frem i slutten av måneden er vi over 30,-
Utbytte kan allerede lagges i forb. med guiding i neste resultat fremleggelse, og vi vanlige aksjonærer er de siste som får greie på det. Jeg ser dagens prising av selskapet opp mot 30,- uansett som god inngangspris.
gunnarius
12.01.2025 kl 23:17 4331

Dividende - med stabilitet i oljeprisen over litt tid, så har muligens styret det beslutningsgrunnlag som trengs. Ref. også Statfjord kontraktens kriterier for 2025, samt muligens technical goodwill impairment..
Redigert 12.01.2025 kl 23:19 Du må logge inn for å svare
bluesky2023
12.01.2025 kl 23:24 4304

Men du er inn og ut av aksjen, greit å nevne at du har solgt litt i det siste. Sjans for å stå igjen på perrongen når toget går
Redigert 12.01.2025 kl 23:25 Du må logge inn for å svare
gunnarius
13.01.2025 kl 00:00 4241

Ja, jeg har meldt at "surplus" aksjene er solgt med gevinst, men sitter fremdeles med som også er meldt tidligere - et betryggende minimum. Ja, jeg går ut og inn av slingringsrommet, men ikke basis. Dette gjøres nettopp fordi det er tatt et valg om at jeg ikke tror på utbytte ifm. Q4, samt det kan bli technical goodwill impairment (Statfjord) i Q4. Blir det meldt utbytte i Q4, så sitter jeg altså trolig ikke med full pott, men med mer enn nok til å lande trygt. Oljeprisen styrer mye her.

.... og der føk oljeprisen over $80 ...
Redigert 13.01.2025 kl 00:04 Du må logge inn for å svare
bluesky2023
13.01.2025 kl 00:46 4156

Brent 81,37 USD
Redigert 13.01.2025 kl 00:46 Du må logge inn for å svare
bluesky2023
13.01.2025 kl 01:33 4118

Statfjord profit sharing

The contingent consideration is based on an upside profit sharing on crude oil volumes sold at a realised price of 75–96 USD/bbl in 2023, 64–85 USD/bbl in 2024 and 53–72 USD/bbl in 2025, and on dry gas volumes sold at a
realised price of 170-341 p/th in 2023, 125–248 p/th in 2024, and 37–75 p/th in 2025. The profit sharing within these limits is 90% after tax to Equinor and 10% to OKEA. For realised prices on crude oil above 96 USD/bbl in 2023
and 85 USD/bbl in 2024 and realised prices on dry gas above 341 p/th in 2023 and 248 p/th in 2024 the profit sharing is on 50/50 after tax basis. OKEA keeps 100% of realised oil prices above 72 USD/bbl and gas prices above 75
p/th in 2025.
All numbers are stated in real 2023 and realised prices are based on annual averages.
PortRoyal
13.01.2025 kl 06:56 3901

Dette er svært interessant. I en situasjon der vi ser forsatt stigende priser for olje og gass ligger det en vanvittig oppside i Statfjord-avtalen for OKEA. Kan bli meget hyggelig dette!
gunnarius
14.01.2025 kl 11:30 3102

Selv om det ikke har gått så mange dagene med høyere oljepris, synes ikke oppgangen være gjenstand for rask nedtur. Nettopp Q1 var ventet ville være bøygen for oljeprisen i 2025.

Trump kommer trolig til å forsøke å tvinge Iran i kne. Noe som kan slå ut på oljeprisen oppover.

Kommer Schlumberger til å trekke seg ut av Russland, blir det vrient for Putin med den type moderne teknologi.

De nye sanskjonene fra USA ser ut til å kunne holde oljeprisen høy - iallfall inntil videre.

Gikk en runde til med meg selv og landet på å styrke posisjonen i OKEA. Dette sagt, er fremdeles meget skeptisk til om selskapet kommer med utbytte i Q4. Hva som taler i positiv retning er at om oljeprisen holder seg, bør Statfjord kontrakten medføre at 100% av olje og gass salg går uavkortet til OKEA. Dette gir samlet sett styret bedre grunnlag for å kunne vurdere utbytte.

Videre følger at dollarkursen er > NOK 11 og gir valutagevinst mot 2024. Så lenge salget av O&G overskygger kostnadene i dollar, så gir dette en gevinst for OKEA.

Ser for meg ~37.000 boepd i produksjon for Q4. Så lenge jeg ikke vet hva Statfjord produserer, ligger det her en mulig positiv overraskelse. Forventer ialleflall ca. 14.000 boepd, men bør være mer. Litt utrygg på de to brønnene som skal ha blitt boret i Q4. Rent generelt usikker på om det kan komme noe uheldig nedskrivning her i Q4. Det kan skje. men i så fall håper jeg på at høyere produksjon på Statfjord kan medføre en form for avbøtende tiltak.

Jeg vet heller ikke status for Mistral. Har vel nå boret ca 1 mnd. Er oppgitt til 60 dager ved funn. Burde man ikke hørt noe om brønnen var fiasko - trolig litt for tidlig?

Den senere tids oljeprisutvikling vs OKEA´s kontraktsgrunnlag og generell inntjening, tilsier at jeg har blitt tvunget til å revurdere muligheten for utbytte. For den bør være bedre enn som vurdert i Q3/Q4. igjen er fremdeles skeptisk.

Synes ikke markedet har vist optimal begeistring ifm. Brage. Ny lisens PL 055FS kan medføre vesentlig høyere produksjon på Brage. Jeg vet ikke sikkert, men vurderer Prince brønnen som boret i Q4 til å være positiv. Krever denne PUD? Må ses sammen med Kim funnet tidligere. Brage kan bli virkelig bra.

Den største oppsiden i et kort tidsperspektiv vurderes fremdeles til å være Statfjord. Og jeg tror vi i Q4 vil se at gassandelen er økt vesentlig på Statfjord.
Redigert 14.01.2025 kl 11:51 Du må logge inn for å svare
PortRoyal
14.01.2025 kl 14:09 2870

Ikke mange dagene i forskjell på estimert boretid på Mistral ved funn kontra tørr brønn, mener det ligger på en liten håndfull. Bør kunne forvente svar fra slutten av januar og utover.
PortRoyal
14.01.2025 kl 14:40 2780

8 nye lisenser derav 2 operatørskap for Okea i APA 2024. Frisk satsing!

https://www.regjeringen.no/en/aktuelt/tfo-2024-53-nye-utvinningstillatelser/id3083489/
Skrik
14.01.2025 kl 15:15 2692

https://www.finansavisen.no/tdn/2025/01/14/06426663/okea-opererte-lisenser-tildelt-i-tfo-naer-draugen-og-bragefeltet

"Lisensene styrker Okeas portefølje av nærliggende letemuligheter rundt Draugen, Gjøa, Brage og Ivar Aasen", skriver selskapet.
Redigert 14.01.2025 kl 15:16 Du må logge inn for å svare
bluesky2023
16.01.2025 kl 12:40 1851

Nå har det gått snart en måned siden Mistral ble spuddet. Er den tørr, så tar det vel ikke en måned å finne ut av det?
gunnarius
16.01.2025 kl 13:08 1781

DNO kom i dag med Q4 update.

Her er hva DNO sa om Mistral boringen og da går det nok inntil minst slutten av denne mnd, før noen signaler kan foreligge:

The Mistral well was
spudded on 22 December and drilling was ongoing as of end of Q4 2024. As
previously announced, DNO entered into an agreement to farm into a 10 percent
interest in PL1119 containing the Mistral prospect earlier in December.

DNB Markets ute med E&P sektor rapport, 15. januar. Vi får håpe på at DNB får rett angående utbytte (Q4):

OKEA (BUY, TP NOK27) – Dividend restart would narrow discount

While we estimate FCF will remain negative until Bestla comes on-stream in 2027e, we believe the solid balance sheet and visibility on production will support a reintroduction of dividends with the Q4 report. We expect a DPS of NOK3 for 2025, implying a ~13% dividend yield. We believe a potential dividend restart would set the stage for a recovery and narrowing of the NAV discount. We reiterate our BUY and target price of NOK27.
PortRoyal
16.01.2025 kl 21:55 1442

Mistral er estimert til over 50 dager selv ved tørr brønn, så da kan vi forvente svar rundt 10-15 Februar en gang, kanskje senere hvis det blir gjort funn.

Spent på om det kommer en oppdatering på når de skal tilbake på Arkenstone. Lurer på om de må anskaffe ny rigg til denne boringen?
Eklogitt
I går kl 15:58 905

Oljen ligger over 80$. Gassprisen er relativ høy, hvor prisen kan økes raskt hvis det kommer en ny kuldeperiode. Gasslagre i EU ligger på 62.6%, 7% under 5-årig snitt.

Dette er faktorer som gjør det litt tryggere å eie Okea for tiden. Potensielle triggere med Oljefunn på Mistral og oppstart utbytte er et ekstra spenningsmoment nå.

gunnarius
I går kl 16:56 820

Fremdeles bør helst OKEA dokumentere at det er liv laga i vesentlig økt produksjon ved organisk vekst. God mulighet for selskapet på kort sikt - angitt ved Statfjord og Brage. Disse to assets - essensielt å følge med på ifm. Q4.

Selv om det så langt har smuldret opp, så har OKEA også sagt og ligger i strategien - at selskapet kan/skal vokse basert på inorganic growth. OKEA behøver ikke nødvendigvis legge så mye penger i potten ifm. neste transaksjon, men gjøre som ved ny operatør ifm. Wintershall deal.

Swap etc. - det kan fremdeles komme noe innen M&A. Markedet må ikke kun fokusere på organisk vekst, selv om dette så langt har vært mest reelt. Tror nok at OKEAs styreformann mener at å vokse mangegangeren fremdeles også må gjelde for noe innen M&A. OKEA har på alle måter kruttet tørt.

Innrømmer faktisk at jeg er skuffet over at OKEAs aksjekurs fremdeles ligger langt under hva jeg hadde sett for meg på denne tid. Kan egentlig ikke forstå at det skal være så vanskelig i første omgang å komme til NOK 25 i aksjekurs, uten de helt store nyhetene fra selskapet. Så lenge potensialet er der, får det holde. Men jeg vil ha mer, mye mer.
Eklogitt
I dag kl 10:41 387

Det er et godt poeng. Forrige kvartal var egentlig utelukkende positivt med unntak av den svake guiding. Hvis grunnporteføljen ikke holder holder mål så skal vi jo fort videre ned. Jeg tror dog at de velger å underkommunisere noe for å heller kunne overraske positivt. Q4 vil vise.

For min del så ønsker jeg at hvis funn på Mistral er signifikant at de kan redusere eiendelen noe, fra 20% til 10% typ, og gjøre asset swap til noe som produserer. Da stiller Okea i hvertfall med ganske gode kort til forhandlingene. Og en slik swap vil aktivere aksjonærverdier raskere.