OKEA - Ny giv i Statfjord, Brage og Gjøa - spennende letebrønner
Den gamle tråden krøllet seg. Starter ny fordi OKEA mest sannsynlig vil gjenvinne tidligere tiders stolthet. Og med aksjekurs i sikte dobbelt av dagens kurs.
OKEA er i ferd med å få fart på særlig Statfjord og Brage. Gjøa følger tett på, hvor OKEA vil posisjonere seg og delta i nye satelittprosjekter.
På Draugen går det så det griner. Ble bekreftet av CEO Liknes på siste Q. OKEA forventer høy og stabil produksjon i 2025. Understøttes av:
Production optimisation initiatives implemented resulted in a
ramp-up of gas export by 600 boepd net to OKEA from October
onwards.
In relation to the RNB2025 work at Draugen, recognition of a
higher than initially anticipated energy content in the
Hasselmus gas, resulted in an increase in total reserves of ~ 2.1
million boe net to OKEA (~+8 % compared to RNB2024).
Mistral brønnen bores i disse dager.
Arkenstone har påvist shallow gas og satt på vent. Dvs. Mistral bores først.
Prince brønnen på Brage vurderes fra min side som vellykket. Pre-signaler fra Lime tyder på det, samt den nye lisensen PL 055FS på Brage.
OKEA er i ferd med å få fart på særlig Statfjord og Brage. Gjøa følger tett på, hvor OKEA vil posisjonere seg og delta i nye satelittprosjekter.
På Draugen går det så det griner. Ble bekreftet av CEO Liknes på siste Q. OKEA forventer høy og stabil produksjon i 2025. Understøttes av:
Production optimisation initiatives implemented resulted in a
ramp-up of gas export by 600 boepd net to OKEA from October
onwards.
In relation to the RNB2025 work at Draugen, recognition of a
higher than initially anticipated energy content in the
Hasselmus gas, resulted in an increase in total reserves of ~ 2.1
million boe net to OKEA (~+8 % compared to RNB2024).
Mistral brønnen bores i disse dager.
Arkenstone har påvist shallow gas og satt på vent. Dvs. Mistral bores først.
Prince brønnen på Brage vurderes fra min side som vellykket. Pre-signaler fra Lime tyder på det, samt den nye lisensen PL 055FS på Brage.
Redigert 09.01.2025 kl 16:47
Du må logge inn for å svare
gunnarius
23.01.2025 kl 08:48
8646
OKEA bekreftet på Q3 at det per denne dato var boret 10 brønner på Statfjord og at det ville bli boret 2 brønner i Q4. Men gitt OKEA ikke nevner "impairment" av noe slag, må vel dette kunne bety at de nevnte 2 brønner ble boret med en form for suksess?
Og hva med Prince brønnen på Brage - suksess også her?.
Og hva med Prince brønnen på Brage - suksess også her?.
gunnarius
23.01.2025 kl 08:55
8606
Det er riktig som Tm3P skriver og jeg mener - det har ikke vært løfting i Q4 på Draugen. Q1 vil trolig bli meget bra og det blir løfting på Draugen.
gunnarius
23.01.2025 kl 09:21
8490
Markedet må da skjønne at denne Q4 UPDATE kan rede grunnen for utbytte - og som helhet fremstår som meget bra. Jeg er iallefall langt mer positiv enn tidligere.ifm. mulighet for utbytte. Så er det dette her med oljeprisen, som aldri må glemmes.
Har vanskelig for å tro at helheten som OKEA legger for dagen medfører annet enn løft i aksjekurs.
Har vanskelig for å tro at helheten som OKEA legger for dagen medfører annet enn løft i aksjekurs.
Tm3P
23.01.2025 kl 09:49
8473
Er det noe jeg har lært så er det at markedet kan være veldig treg i oppfattelsen, men så plutselig kan det komme en reaksjon der aksjen stiger veldig mye på kort tid.
gunnarius
23.01.2025 kl 10:47
8373
Deepsea Atlantic borer videre på Mistral. Status for en 1/2 time siden viser at riggen er på lokasjon (At Anchor).
Transocean Norge borer p.t. NovaW3. Nå har OMV fått godkjennelse (Sokkeldirektoratet) oppstart Horatio.
Jeg har stor tro på Horatio (Agat reservoaret) og den vil passe OKEA meget bra med Gjøa-plattformen som vert - tie-back.
Ref. følgende artikkel:
Successful appraisal well and new gas discovery in the Gjøa area
OSLO, NORWAY, 12 Dec 2023
Utklipp:
Bente Flakstad Vold, VP Exploration & Appraisal in Pandion Energy, added:
“The successful Ofelia appraisal and the new gas discovery are the result of a focused exploration effort in the Greater Gjøa Area since we took part in the discovery of Duva in 2016.
We now look forward to applying the learnings from this well on our extensive exploration portfolio in the surrounding area. The appraisal well proved very good reservoir properties in an additional fairway in the Agat Formation, boosting our expectations of the Agat reservoir in the Horatio wildcat well to be drilled in PL 1109.”
https://www.pandionenergy.no/successful-appraisal-well-and-new-gas-discovery-in-the-gjoa-area/
Boreløyve for brønnbane 35/6-6 (Horatio) er nå gitt - og det er meldt oppstart i februar med riggen Transocean Norge.
https://www.sodir.no/aktuelt/nyheter/boretillatelser/2025/boreloyve-for-bronnbane-356-6/
OKEA har en 10% andel i Horatio.
Transocean Norge borer p.t. NovaW3. Nå har OMV fått godkjennelse (Sokkeldirektoratet) oppstart Horatio.
Jeg har stor tro på Horatio (Agat reservoaret) og den vil passe OKEA meget bra med Gjøa-plattformen som vert - tie-back.
Ref. følgende artikkel:
Successful appraisal well and new gas discovery in the Gjøa area
OSLO, NORWAY, 12 Dec 2023
Utklipp:
Bente Flakstad Vold, VP Exploration & Appraisal in Pandion Energy, added:
“The successful Ofelia appraisal and the new gas discovery are the result of a focused exploration effort in the Greater Gjøa Area since we took part in the discovery of Duva in 2016.
We now look forward to applying the learnings from this well on our extensive exploration portfolio in the surrounding area. The appraisal well proved very good reservoir properties in an additional fairway in the Agat Formation, boosting our expectations of the Agat reservoir in the Horatio wildcat well to be drilled in PL 1109.”
https://www.pandionenergy.no/successful-appraisal-well-and-new-gas-discovery-in-the-gjoa-area/
Boreløyve for brønnbane 35/6-6 (Horatio) er nå gitt - og det er meldt oppstart i februar med riggen Transocean Norge.
https://www.sodir.no/aktuelt/nyheter/boretillatelser/2025/boreloyve-for-bronnbane-356-6/
OKEA har en 10% andel i Horatio.
gunnarius
23.01.2025 kl 12:08
8268
I følgende melding tar jeg kun med det som angår OKEA:
23.01.2025 11:52:51
Oslo (Infront TDN Direkt): Elkem og sjømatsektoren bidrar til oppgang på Oslo Børs torsdag, mens Okea faller etter kvartalsoppdatering.
Okea kom ut med en kvartalsoppdatering torsdag morgen, før fjerdekvartalsrapporten kommer neste torsdag. Selskapet hadde driftsinntekter på 2.262 millioner kroner i fjerde kvartal 2024, sammenlignet med 2.926 millioner kroner kvartalet før. Nettoproduksjonen var 37.800 fat oljeekvivalenter fat pr dag (foepd) i kvartalet, sammenlignet med 37.300 foepd kvartalet før.
Nettoproduksjonen var bedre enn Fearnley Securities' estimat på 36.100 foepd, men solgte volumer ble rapportert til 29.200 foepd etter et underløft på 8.400 foepd som ble oppveid av høyere enn forventet realiserte væskepriser og gasspriser. Justert for underløftet, ville omsetningen ha landet på rundt 2.900 millioner kroner, noe som ville vært rundt 200 og rundt 500 millioner kroner høyere enn henholdsvis Fearnleys estimater og konsensus, skriver meglerhuset.
Alt i alt, anser Fearnley oppdateringen som sterk. Okea faller 0,6 prosent på Oslo Børs.
Ljungberg Steensen, Philip finans@tdn.no
Infront TDN Direkt, +47 22 00 11 55
23.01.2025 11:52:51
Oslo (Infront TDN Direkt): Elkem og sjømatsektoren bidrar til oppgang på Oslo Børs torsdag, mens Okea faller etter kvartalsoppdatering.
Okea kom ut med en kvartalsoppdatering torsdag morgen, før fjerdekvartalsrapporten kommer neste torsdag. Selskapet hadde driftsinntekter på 2.262 millioner kroner i fjerde kvartal 2024, sammenlignet med 2.926 millioner kroner kvartalet før. Nettoproduksjonen var 37.800 fat oljeekvivalenter fat pr dag (foepd) i kvartalet, sammenlignet med 37.300 foepd kvartalet før.
Nettoproduksjonen var bedre enn Fearnley Securities' estimat på 36.100 foepd, men solgte volumer ble rapportert til 29.200 foepd etter et underløft på 8.400 foepd som ble oppveid av høyere enn forventet realiserte væskepriser og gasspriser. Justert for underløftet, ville omsetningen ha landet på rundt 2.900 millioner kroner, noe som ville vært rundt 200 og rundt 500 millioner kroner høyere enn henholdsvis Fearnleys estimater og konsensus, skriver meglerhuset.
Alt i alt, anser Fearnley oppdateringen som sterk. Okea faller 0,6 prosent på Oslo Børs.
Ljungberg Steensen, Philip finans@tdn.no
Infront TDN Direkt, +47 22 00 11 55
zaq1
23.01.2025 kl 13:10
8182
Vel Tm3P, jeg kommenterer når jeg har tid å lyst, for å forsøke å lære å bli bedre, det kommer jeg til å fortsette med. Dersom tallene var så flotte som du kommenterer imot det som var forventet, hvorfor stiger ikke Okea da kraftig? Markedet tar feil, oppfatter for tergt og du har rett..? Vel fasit er jo at Okea har falt 21% de siste 3 år og Petronor som vi sammenlignet med har steget 72 % siste år. Så når det er lett for deg å forutse tall, som valutatap så undres jeg jo på hvorfor på investerer som du gjør. Siden du sammenlignet kan jeg jo si at Petronor er gjeldfritt og med lbortimot like mye cash på konto som hele Mcap er, de har heller ingen stor godwillpost som trengs å skrive ned, men risiko er nok likevel høyere ettersom Økokrim ennå har en mistanke om manipulasjon av marked mot de, det kan forøvrig bli en fin kurstrigger når den blir droppet. Lykke til videre i Okea, jeg øker nok ikke min»studentpost» her på disse tallene..
Eklogitt
23.01.2025 kl 13:55
8147
Jeg tror Tm3P svarer som han gjorde fordi det var så åpenbart at du ikke hadde noen forutsetninger for å uttale deg om tallene fordi du ikke hadde satt deg inn i selskapet og hva en kunne forvente. Uavhengig av markedet synes.
Tm3P
23.01.2025 kl 14:32
8225
Markedet er ikke så smart som folk skal ha det til. Spesielt i små selskaper som Okea (og Petronor forsåvidt).
Jeg kjøpte selv Petronor på 8-tallet og solgte på 11-14. Det er jo bare enda et eksempel på hvor feil markedet kan ta.
Så ja, historien kommer til å vise at jeg har rett angående prisingen av Okea og markedet tar feil, som tiden har vist gang på gang ;)
https://ibb.co/X4Kt58z
Jeg kjøpte selv Petronor på 8-tallet og solgte på 11-14. Det er jo bare enda et eksempel på hvor feil markedet kan ta.
Så ja, historien kommer til å vise at jeg har rett angående prisingen av Okea og markedet tar feil, som tiden har vist gang på gang ;)
https://ibb.co/X4Kt58z
Tm3P
23.01.2025 kl 14:39
8257
Når det gjelder Petronor så er jeg faktisk enig i at aksjen er billigere på papiret, men for min del valgte jeg å selge fordi det jeg ikke lenger synes det er god nok risk/reward på denne kursen mtp at det er noen shady folk som eier selskapet. Bryr meg ikke så mye om selve Økokrim saken, er bare snakk om tillit til ledelsen. Og det er veldig viktig når de nå skal investere såpass store summer i AJE.
Ja og at jeg syntes det fantes bedre alternativer da, som f.eks Okea.
Syns bare det var så ironisk at du snakket om svak produksjon i Okea når den er 7x høyere enn Petronor sin og de er verdsatt likt.
Større produksjonsnedgang fra toppen har de også hatt.
Ja og at jeg syntes det fantes bedre alternativer da, som f.eks Okea.
Syns bare det var så ironisk at du snakket om svak produksjon i Okea når den er 7x høyere enn Petronor sin og de er verdsatt likt.
Større produksjonsnedgang fra toppen har de også hatt.
Redigert 23.01.2025 kl 14:45
gunnarius
23.01.2025 kl 15:30
8268
Er vel liten tvil om at manglende utbytte har stor del av skylden for aksjekursens utvikling.
Inntil for en kort tid siden var min innstilling til om det blir utbytte snart, sånn bob/bob. imidlertid har både olje- og gasspris, og den siste oppdateringen i dag, satt griller i mitt hode om at nå blir det utbytte. Derfor vil jeg bli meget skuffet om det ikke blir utbytte, vil faktisk oppleves som alarmerende.
Inntil for en kort tid siden var min innstilling til om det blir utbytte snart, sånn bob/bob. imidlertid har både olje- og gasspris, og den siste oppdateringen i dag, satt griller i mitt hode om at nå blir det utbytte. Derfor vil jeg bli meget skuffet om det ikke blir utbytte, vil faktisk oppleves som alarmerende.
Redigert 23.01.2025 kl 15:38
speck
24.01.2025 kl 08:38
7893
Hvorfor alarmerende? 😀 Hvis selskapet ikke betaler ut utbytte, da kan de investere de pengene for å få potensielt enda mer profitt i fremtiden. Da står selskapet sterkere på beina. For deg som aksjonær burde det ikke være like greit?
Tm3P
24.01.2025 kl 20:18
7555
Om Okea ønsker så kan de nå sikre seg hele årets salg av gass til priser tilsvarende $85-90 boe.
gunnarius
24.01.2025 kl 22:32
7466
Ad gass - et godt poeng Tm3P.
OKEA solgte i Q4 2024 10.200 boepd med gass. Dette er ca. 1.700 boepd mer per Q enn i Q2 og Q3 2024. Dvs. gassproduksjonen er på vei opp. Skyldes nok bl.a. Statfjord. Er meget positivt med høy gasspris - gitt decline for særlig Brage og Gjøa trekker ned.
Bare for å ha sagt at uttrykket mitt om alarmerende - gitt det ikke blir utbytte, er satt på spissen. Nå har jeg vært aksjonær i OKEA siden aksjen før Statfjord - og opplevde de gyldne tidene, med en produksjon vesentlig lavere enn dagens. I tillegg har selskapet vokst betydelig på flere plan.
OKEA fremstår per i dag en langt mer sund tilstand enn i 2023. Så jeg ser ikke bort i fra at aksjekursen med letthet kan bringes hen mot minst NOK 40 med utbytte og dersom ikke oljeprisen krakker. Oljeprisen var noe høyere høsten 2023, som jeg bruker som referanse vs. aksjekurs NOK 40, dog ikke all verden høyere enn dagens, samt produksjonen er nå i dag ca. 50% høyere enn den tid jeg viser til.
OKEA har etter mitt syn fremlagt en konservativ produksjonsguiding for 2025/2026, som ikke tar hensyn til noe innen M&A. Jeg tror nemlig at produksjonen vil bli vesentlig høyere i 2025 og 2026, enn hva selskapet guider. Begrunnelsen ligger i hva vi bl.a. nå ser ifm. økning i gassproduksjon, til tross decline. Videre så vil all capexinnsprøytning i Brage og Statfjord medføre en økning i produksjon. For Brage vil sannsynligvis i H1 2025 Kim og Prince komme i produksjon. Lime meldte 29.november - og tempo i produksjonsøkning på Brage kan muligens akselereres basert på PL 055FS:
New licence with tie-back to Brage
Following the successful 2023 Kim discovery within the Brage Field, in which Lime has a 33.8434% interest, the Brage partnership further evaluated the surrounding Sognefjord East area for a potential extension of the reservoir to the east into the neighbouring EXL004 Carbon Capture & Storage (CCS) Luna licence. The Brage partnership, after extensive discussions with the Luna licence partners and the authorities, had submitted an out-of-round application for a production licence covering this eastern extension. Official approval of the PL055FS licence was obtained on 15 November 2024, allowing for exploration, and if successful, development of the Sognefjord East area, while co-existing with Luna.
Økningen på Statfjord er en kontinuerlig prosess, med 12 brønner som ble boret i 2024.
Jeg anser nivået på OKEAs totaproduksjon som usikker, men trolig som høyere i praksis - enn OKEAs guiding.
Har jeg satt i aksjen i over ett år uten utbytte, så blir det nok slik i fortsettelsen også - med eller uten utbytte. Det er alt for mye spennende og konsoliderende som skjer i selskapet til å gi seg på oppløpssiden.
Radiotaushet fra min side frem til Q4. Den som ikke har satt seg nå - må stå!
OKEA solgte i Q4 2024 10.200 boepd med gass. Dette er ca. 1.700 boepd mer per Q enn i Q2 og Q3 2024. Dvs. gassproduksjonen er på vei opp. Skyldes nok bl.a. Statfjord. Er meget positivt med høy gasspris - gitt decline for særlig Brage og Gjøa trekker ned.
Bare for å ha sagt at uttrykket mitt om alarmerende - gitt det ikke blir utbytte, er satt på spissen. Nå har jeg vært aksjonær i OKEA siden aksjen før Statfjord - og opplevde de gyldne tidene, med en produksjon vesentlig lavere enn dagens. I tillegg har selskapet vokst betydelig på flere plan.
OKEA fremstår per i dag en langt mer sund tilstand enn i 2023. Så jeg ser ikke bort i fra at aksjekursen med letthet kan bringes hen mot minst NOK 40 med utbytte og dersom ikke oljeprisen krakker. Oljeprisen var noe høyere høsten 2023, som jeg bruker som referanse vs. aksjekurs NOK 40, dog ikke all verden høyere enn dagens, samt produksjonen er nå i dag ca. 50% høyere enn den tid jeg viser til.
OKEA har etter mitt syn fremlagt en konservativ produksjonsguiding for 2025/2026, som ikke tar hensyn til noe innen M&A. Jeg tror nemlig at produksjonen vil bli vesentlig høyere i 2025 og 2026, enn hva selskapet guider. Begrunnelsen ligger i hva vi bl.a. nå ser ifm. økning i gassproduksjon, til tross decline. Videre så vil all capexinnsprøytning i Brage og Statfjord medføre en økning i produksjon. For Brage vil sannsynligvis i H1 2025 Kim og Prince komme i produksjon. Lime meldte 29.november - og tempo i produksjonsøkning på Brage kan muligens akselereres basert på PL 055FS:
New licence with tie-back to Brage
Following the successful 2023 Kim discovery within the Brage Field, in which Lime has a 33.8434% interest, the Brage partnership further evaluated the surrounding Sognefjord East area for a potential extension of the reservoir to the east into the neighbouring EXL004 Carbon Capture & Storage (CCS) Luna licence. The Brage partnership, after extensive discussions with the Luna licence partners and the authorities, had submitted an out-of-round application for a production licence covering this eastern extension. Official approval of the PL055FS licence was obtained on 15 November 2024, allowing for exploration, and if successful, development of the Sognefjord East area, while co-existing with Luna.
Økningen på Statfjord er en kontinuerlig prosess, med 12 brønner som ble boret i 2024.
Jeg anser nivået på OKEAs totaproduksjon som usikker, men trolig som høyere i praksis - enn OKEAs guiding.
Har jeg satt i aksjen i over ett år uten utbytte, så blir det nok slik i fortsettelsen også - med eller uten utbytte. Det er alt for mye spennende og konsoliderende som skjer i selskapet til å gi seg på oppløpssiden.
Radiotaushet fra min side frem til Q4. Den som ikke har satt seg nå - må stå!
Redigert 25.01.2025 kl 12:45
Seiko
25.01.2025 kl 20:32
7051
noen tanker om kursen mandag, troll b ble stengt ned i går, okea har vel 5 % eierskap der
Seiko
26.01.2025 kl 10:42
6688
ok, da er jeg misinformert, har de ikke eierskap i det hele tatt der mener du?
Eklogitt
26.01.2025 kl 11:09
6660
Anbefaler deg å lese Okea sin kvartalsrapport for å se eierskap og produserende felt.
gunnarius
29.01.2025 kl 17:45
5300
Det er virkelig verdt å merkes seg at markedet ikke synes ta ad notam mulighet for utbytte kan bli meldt i morgen. Ellers ville trolig aksjekursen ha respondert, bare på muligheten. Og markedet har alltid rett? Er i fryktelig stor tvil, for jeg tror på positiv net profit, etter skatt. Nå trekker nok valutaeffekt relatert obl. lån ned, men allikevel.
Tm3P
29.01.2025 kl 18:52
5216
Får håpe de sitter med en del av kontantene i dollar som oppveier en del av det urealiserte tapet på lånet.
Men ja du har rett, virker ikke som markedet forventer utbytte i det hele tatt. Like greit, da blir det ikke noen sterk reaksjon ned om det ikke skulle komme.
Men ja du har rett, virker ikke som markedet forventer utbytte i det hele tatt. Like greit, da blir det ikke noen sterk reaksjon ned om det ikke skulle komme.
Redigert 29.01.2025 kl 18:52
gunnarius
30.01.2025 kl 06:52
4920
https://newsweb.oslobors.no/message/637373
Draugen imponerer og Statfjord skuffer.
Continued strong operational performance
- High production efficiency and production on operated assets
- Partner-operated assets delivering in line with expectations
- Production of 37.8 (37.3) kboepd
Financial performance
- Petroleum revenues of NOK 2,183 (2,944) million
- EBITDA of NOK 1,645 (1,975) million
- Net profit after tax of NOK 68 (277) million
- Net cash position of NOK 735 (1,282) million
Ser for meg økende produksjon på Brage fremover. For Statfjord må OKEA presentere spesifikke tiltak og hvordan øke produksjonen.
Det vil nærmest renne inn med boreresultat i Q1, med Brage, Mistral og Horatio (spudding Q1) som det mest essensielle.
Arkenstone (20% WI)
Operator: Equinor
Pre-drill est.: 23-312 mmboe
Mistral (20% WI)
Pre-drill est.: 17-78 mmboe
Prince (35.2% WI)
Operator: OKEA
Pre-drill est.: 8-52 mmboe
Horatio (10% WI)
Operator: OMV
Pre-drill est.: 12-232 mmboe
Så lenge selskapet så langt ikke har redegjort for Utbytte, blir Q4 å anse som skuffende. Dette sagt , for ifm. Q1 2025 har selskapet fire siste separate Q res. - alle med overskudd etter skatt (antar at Q1 går med overskudd, særlig pga mer gass til høy pris og relativt høy løfting av olje), som bør danne grunnlaget for et utbytte i ifm. Q1. Legg merke til at ved Q1, så tilkommer løfting av >600.000boe fra Draugen.
Forventer en samlet gassproduksjon i Q1 på samlet og solgt ~10.000 boepd til OKEA - p.t. meget gode gasspriser (>$80-per boe)..
Oljeproduksjonen er i Q1 guidet til samlet løfting av ca. 2.4 mill fat.
Draugen imponerer og Statfjord skuffer.
Continued strong operational performance
- High production efficiency and production on operated assets
- Partner-operated assets delivering in line with expectations
- Production of 37.8 (37.3) kboepd
Financial performance
- Petroleum revenues of NOK 2,183 (2,944) million
- EBITDA of NOK 1,645 (1,975) million
- Net profit after tax of NOK 68 (277) million
- Net cash position of NOK 735 (1,282) million
Ser for meg økende produksjon på Brage fremover. For Statfjord må OKEA presentere spesifikke tiltak og hvordan øke produksjonen.
Det vil nærmest renne inn med boreresultat i Q1, med Brage, Mistral og Horatio (spudding Q1) som det mest essensielle.
Arkenstone (20% WI)
Pre-drill est.: 23-312 mmboe
Mistral (20% WI)
Pre-drill est.: 17-78 mmboe
Prince (35.2% WI)
Operator: OKEA
Pre-drill est.: 8-52 mmboe
Horatio (10% WI)
Operator: OMV
Pre-drill est.: 12-232 mmboe
Så lenge selskapet så langt ikke har redegjort for Utbytte, blir Q4 å anse som skuffende. Dette sagt , for ifm. Q1 2025 har selskapet fire siste separate Q res. - alle med overskudd etter skatt (antar at Q1 går med overskudd, særlig pga mer gass til høy pris og relativt høy løfting av olje), som bør danne grunnlaget for et utbytte i ifm. Q1. Legg merke til at ved Q1, så tilkommer løfting av >600.000boe fra Draugen.
Forventer en samlet gassproduksjon i Q1 på samlet og solgt ~10.000 boepd til OKEA - p.t. meget gode gasspriser (>$80-per boe)..
Oljeproduksjonen er i Q1 guidet til samlet løfting av ca. 2.4 mill fat.
Redigert 30.01.2025 kl 07:47
Tm3P
30.01.2025 kl 07:16
4845
Ja kunne ikke lese et ord om utbytte i verken presentasjonen eller rapporten. Det er jo litt spesielt når de sist kvartal meldte at utbytte var "top priority" og de nå er i posisjon til å starte med det. Får håpe det renner inn spørsmål rundt det og vi får mer detaljert info om hva vi kan forvente framover her.
gunnarius
30.01.2025 kl 07:20
4811
Likviditet for å kunne betale noe utbytte - skjønner det ikke.
Cash and cash equivalents amounted to NOK 3,279 (3,614) million. In addition,
NOK 254 (251) million in excess liquidity was placed in money market funds.
Cash and cash equivalents amounted to NOK 3,279 (3,614) million. In addition,
NOK 254 (251) million in excess liquidity was placed in money market funds.
Tm3P
30.01.2025 kl 07:26
4809
Men om man ser bort fra utbytte så var det vel en god rapport samlet sett. Ikke verst å levere et plussresultat med et såpass stort urealisert valutatap. Draugen går som det griner og Statfjord skuffer. Da er det jo greit at Okea får 100% av Draugen, mens på Statfjord må de dele på inntektene i år.
La merke til at de kun har forhåndssolgt 8,2m therms (140k boe) for Q1-Q3. Det tilsvarer kun rundt 6% om man antar en gassproduksjon på 9k. Virker som om de fokuserer mer på puts/calls for å hedge for tiden. Da får de i hvertfall fullt ut nyte de høye gassprisen for tiden ;)
La merke til at de kun har forhåndssolgt 8,2m therms (140k boe) for Q1-Q3. Det tilsvarer kun rundt 6% om man antar en gassproduksjon på 9k. Virker som om de fokuserer mer på puts/calls for å hedge for tiden. Da får de i hvertfall fullt ut nyte de høye gassprisen for tiden ;)
Redigert 30.01.2025 kl 07:29
gunnarius
30.01.2025 kl 07:42
4886
Du sier:
".....mens på Statfjord må de dele på inntektene i år."
For olja >72, 100% til OKEA.
For gass, minst halvdelen av dagens pris, 100% til OKEA.
Akkurat her er jeg optimist, ved at jeg tror at både olje- pg gassinntektene tilfaller OKEA 100% i 2025. Iallefall stor mulighet for det.
".....mens på Statfjord må de dele på inntektene i år."
For olja >72, 100% til OKEA.
For gass, minst halvdelen av dagens pris, 100% til OKEA.
Akkurat her er jeg optimist, ved at jeg tror at både olje- pg gassinntektene tilfaller OKEA 100% i 2025. Iallefall stor mulighet for det.
Winter is Here
30.01.2025 kl 07:42
4926
Ikke helt bra, eller hva tenker dere ? Er guidingen for 2025 bra nok ?
https://e24.no/bors/nyheter/a/299649?pinnedEntry=299649
"Oljeselskapet Okeas brutto driftsresultat (ebitda) falt til 1,65 milliarder kroner i fjerde kvartal fra 1,98 milliarder på samme tid i fjor, ifølge resultatrapporten.
Produksjonen i 2024 endte på 39.100 fat oljeekvivalenter per dag, rett i overkant av selskapets guiding på 37.000-39.000.
For 2025 guider selskapet på 28.000-32.000 fat per dag og året etter 26.000-30.000"
https://e24.no/bors/nyheter/a/299649?pinnedEntry=299649
"Oljeselskapet Okeas brutto driftsresultat (ebitda) falt til 1,65 milliarder kroner i fjerde kvartal fra 1,98 milliarder på samme tid i fjor, ifølge resultatrapporten.
Produksjonen i 2024 endte på 39.100 fat oljeekvivalenter per dag, rett i overkant av selskapets guiding på 37.000-39.000.
For 2025 guider selskapet på 28.000-32.000 fat per dag og året etter 26.000-30.000"
Redigert 30.01.2025 kl 07:46
Tm3P
30.01.2025 kl 07:45
5004
Altså det er kun den delen av prisen som er over $72 som går 100% til Okea. En del går til Equinor uansett.
Redigert 30.01.2025 kl 07:45
Tm3P
30.01.2025 kl 07:47
5016
Av det du nevner her var det ikke noe skuffende. Resultatet er lavere fordi vi ikke hadde noen løftinger fra Draugen og Brage i kvartalet, dette kommer tilbake med dobbelt kraft nå i Q1.
Guidingen var helt lik forrige kvartal.
Guidingen var helt lik forrige kvartal.
Redigert 30.01.2025 kl 07:47
Skrik
30.01.2025 kl 09:05
4890
Utbytte eller ikke - det er vel tenkelig at OKEA skyver det svare til 31.03.2025 Annual Report. Q1 er ikke før 29.4 2025 .
Eklogitt
30.01.2025 kl 09:49
4754
Positivt:
- Høyere enn forventet gassproduksjon fra Draugen spiller god harmoni med dagens gasspriser. Her leveres det godt.
- Neste kvartal ligger ann til å bli knallbra. Gode priser og ekstra olje som skal selges. Flere triggere fra leteboring.
Negativt:
- Føler ikke det kommer så mye informasjon, mest løst prat. Håper presentasjon byr på mer info.
- Ikke noe utbytte (enda).
- Statfjord leverer dårligere og kommer til å ha økte kostnader
- 1.5 Milliarder skal betales i skatt neste kvartal. Blir noe usikkert med utbytte da også.
Jeg er mer negativ enn positiv. Blir nok en gang kvartalsvandring.
- Høyere enn forventet gassproduksjon fra Draugen spiller god harmoni med dagens gasspriser. Her leveres det godt.
- Neste kvartal ligger ann til å bli knallbra. Gode priser og ekstra olje som skal selges. Flere triggere fra leteboring.
Negativt:
- Føler ikke det kommer så mye informasjon, mest løst prat. Håper presentasjon byr på mer info.
- Ikke noe utbytte (enda).
- Statfjord leverer dårligere og kommer til å ha økte kostnader
- 1.5 Milliarder skal betales i skatt neste kvartal. Blir noe usikkert med utbytte da også.
Jeg er mer negativ enn positiv. Blir nok en gang kvartalsvandring.
gunnarius
30.01.2025 kl 12:20
4413
Her er hva OKEA sa om tax i Q3 rapporten:
- Two tax installments due in the fourth quarter, each amounting to NOK 349 million
og i Q4 rapporten:
- Tax: Three installments due in the 1H 2025, each amounting to NOK 550 million
Samlet sett ikke så stor forskjell fra Q4 til Q1.
Tross alt, OKEA gikk med overskudd ~68 mill. i Q4 selv om det ikke var løfting på Draugen med minst 600.000.
Har ikke fått med meg dagens presentasjon og tar den i kveld. Noe snodig at det nettopp er på Statfjord det skurrer. For det var jo her OKEA skulle rydde opp. Geologien etc. kan ikke OKEA ta ansvaret for, men det hele fremsettes som elendig på Statfjord. Selskapet putter tross alt høy capex i Statfjord.
Hva som blir resultatet av all boring ifm. Prince prospektet får vi i løpet av Q1. Det kan nok bli bra organisk vekst på Brage fremover. Det er egentlig særlig Statfjord som er den store bøygen.
Pareto mener:
"Samlet sett, mener Pareto at rapporten gjenspeiler en sterk avslutning på 2024, men at det er begrenset med nyheter og/eller estimat-triggere."
Er delvis enig med Pareto. Ok rapport, men de store triggerne - her og nå - mangler. Mistral-boringen vil likefullt med kommersielt funn være en vesentlig trigger. Svaret kommer i løpet av Q1. Da får markedet også vite progresjonen på Brage/Prince prospektet. Her må forventes videre organisk vekst.
For min del virker det som OKEA i Q4 holder tilbake noe informasjon - viser en konservativ meldeform - ifm. progresjon. Tolker mer dette til å bety at OKEA arbeider i det stille med å få brikkene på plass. Særlig ifm. Gjøa er det noen som mangler. Nå kan det av CEO og CFO ha blitt sagt noe mer oppmuntrende på presentasjonen i dag, men tviler på det. Skal uansett senere lytte til web casten. Orket ikke denne gang sende inn spørsmål ifm. Q&A-delen. Tolk det som dere vil. I will be back Q1, men sitter med samtlige aksjer inntil videre.
- Two tax installments due in the fourth quarter, each amounting to NOK 349 million
og i Q4 rapporten:
- Tax: Three installments due in the 1H 2025, each amounting to NOK 550 million
Samlet sett ikke så stor forskjell fra Q4 til Q1.
Tross alt, OKEA gikk med overskudd ~68 mill. i Q4 selv om det ikke var løfting på Draugen med minst 600.000.
Har ikke fått med meg dagens presentasjon og tar den i kveld. Noe snodig at det nettopp er på Statfjord det skurrer. For det var jo her OKEA skulle rydde opp. Geologien etc. kan ikke OKEA ta ansvaret for, men det hele fremsettes som elendig på Statfjord. Selskapet putter tross alt høy capex i Statfjord.
Hva som blir resultatet av all boring ifm. Prince prospektet får vi i løpet av Q1. Det kan nok bli bra organisk vekst på Brage fremover. Det er egentlig særlig Statfjord som er den store bøygen.
Pareto mener:
"Samlet sett, mener Pareto at rapporten gjenspeiler en sterk avslutning på 2024, men at det er begrenset med nyheter og/eller estimat-triggere."
Er delvis enig med Pareto. Ok rapport, men de store triggerne - her og nå - mangler. Mistral-boringen vil likefullt med kommersielt funn være en vesentlig trigger. Svaret kommer i løpet av Q1. Da får markedet også vite progresjonen på Brage/Prince prospektet. Her må forventes videre organisk vekst.
For min del virker det som OKEA i Q4 holder tilbake noe informasjon - viser en konservativ meldeform - ifm. progresjon. Tolker mer dette til å bety at OKEA arbeider i det stille med å få brikkene på plass. Særlig ifm. Gjøa er det noen som mangler. Nå kan det av CEO og CFO ha blitt sagt noe mer oppmuntrende på presentasjonen i dag, men tviler på det. Skal uansett senere lytte til web casten. Orket ikke denne gang sende inn spørsmål ifm. Q&A-delen. Tolk det som dere vil. I will be back Q1, men sitter med samtlige aksjer inntil videre.
Redigert 30.01.2025 kl 12:33
Fluefiskeren
30.01.2025 kl 13:50
4225
Skulle trodd at OKEA skulle ha fått nok pryl siste året, men det fortsetter altså i dag med nesten 7 % nedgang.
Men det er noen spennende brønner på gang. Legger inn denne fra Upstreamonline:
« Equinor and OKEA working hard to restart large Norwegian gas prospect
Arkenstone prospect was suspended due to shallow gas safety risk
Updated 30 January 2025, 11:21
A restart date for the large Arkenstone gas exploration prospect in Norway is possible in the first half this year after the original well was suspended last month for safety reasons, according to joint venture partner OKEA.
The original well was in the early phases of drilling when unexpected shallow gas was encountered which meant it had to be suspended and the partnership of Equinor and OKEA could redesign the well.
Arkenstone is a high-risk/high-reward frontier wildcat in the Norwegian Sea with pre-drill potential of between 23 million barrels of oil equivalent and 312 million boe, according to OKEA.
https://www.upstreamonline.com/exploration/equinor-and-okea-working-hard-to-restart-large-norwegian-gas-prospect/2-1-1772239
Men det er noen spennende brønner på gang. Legger inn denne fra Upstreamonline:
« Equinor and OKEA working hard to restart large Norwegian gas prospect
Arkenstone prospect was suspended due to shallow gas safety risk
Updated 30 January 2025, 11:21
A restart date for the large Arkenstone gas exploration prospect in Norway is possible in the first half this year after the original well was suspended last month for safety reasons, according to joint venture partner OKEA.
The original well was in the early phases of drilling when unexpected shallow gas was encountered which meant it had to be suspended and the partnership of Equinor and OKEA could redesign the well.
Arkenstone is a high-risk/high-reward frontier wildcat in the Norwegian Sea with pre-drill potential of between 23 million barrels of oil equivalent and 312 million boe, according to OKEA.
https://www.upstreamonline.com/exploration/equinor-and-okea-working-hard-to-restart-large-norwegian-gas-prospect/2-1-1772239
speck
30.01.2025 kl 13:56
4234
Forsto jeg riktig at Okea har saksøkt Equinor, grunnet Statfjord? Noen som vet mer rundt dette? Takker på forhånd!
bluesky2023
30.01.2025 kl 19:31
3923
Lurer på hva største eier Chaiwat Kovavisarach som er styreleder tenker.
gunnarius
30.01.2025 kl 20:54
3795
Tenkte nettopp på det samme i kveld etter kursraset i dag. OKEA har inne muligheten vs bond til å betale utbytte, men velger altså å avstå inntil videre. Selskapet kom i dag med samme begrunnelse som tidligere.
BCPR har ikke så langt i Q4 og Q1 ikke kjøpt flere OKEA-aksjer. hvorfor kjøper ikke BCPR seg opp til den grense som er mulig (50% - morselskapsgaraniter).
Styreformannen i OKEA hevder selv at han ønsker OKEA skal vokse mangegangeren. I tillegg til styreformann har BCPR 1 styremedlem. Hva er det styret er så redd for. Har ikke OKEA etablert bond for å håndtere de to store utbyggingsprosjektene på Draugen (kraft) og Bestla på Brage.
Det blir helt uholdbart for OKEA og styret, om det ikke betales utbytte ifm. Q1 2025. Dersom ingen forstår hvorfor OKEA holder tilbake, vil dette underminere tiltro og investormiljøet så til de grader at selskapet taper terreng på flere plan.
Står det om arbeidsplasser og videre sunn drift, skal OKEA la være med å betale utbytte. Det samme kan sies om det ligger muligheter innen M&A som senere vil materialisere seg til aksjonærenes beste.
Men hva er egentlig årsaken til at OKEA ikke betaler utbytte, ettersom rammebetingelsene vs. bond er innfridd og selskapet opprettholder å avsette likvide midler på ca. 250 mill. per Q her hjemme.
Dette skjønner jeg ikke og det gjør heller ikke markedet. I dag så vi en protestreaksjon. For det er det jeg mener grusingen virkelig skyldes.
Note:
Hvorfor det ikke igangsettes med utbytte indikerer jeg - gitt blant flere årsaker - bl.a. kan skyldes at OKEA ser det som større fordel for aksjonærene om dette realiseres via M&A. CEO Liknes svarer på kraftige M&A angrep fra John Olaisen at det var en del swapping i fjor, hvor også OKEA deltok. Underforstått, er dette nå avsluttet eller er ikke swapping pågående i år? CEO bekrefter at selskapet kontinuerlig vurderer M&A for assets som gir god verdi for aksjonærene, samt passer inn i selskapets strategi til riktig pris CEO bekrefter at det finnes assets på NCS som kan passe inn ved M&A på sokkelen. Ettersom ingenting vedr. M&A ble realisert i fjor (OKEA solgte Yme), tror jeg ingenting om mer innen M&A. Sier bare at ingenting er statisk og jeg leter desperat etter en fornuftig begrunnelse for hvorfor utelate utbytte. Både analytikere og markedet rent generelt var på hugget og etterspurte utbytte. Hvorfor analytikerne i det hele tatt etterspurte dividende må da ha en reell årsak og som basert på et balansert regnskap/posisjon?
BCPR har ikke så langt i Q4 og Q1 ikke kjøpt flere OKEA-aksjer. hvorfor kjøper ikke BCPR seg opp til den grense som er mulig (50% - morselskapsgaraniter).
Styreformannen i OKEA hevder selv at han ønsker OKEA skal vokse mangegangeren. I tillegg til styreformann har BCPR 1 styremedlem. Hva er det styret er så redd for. Har ikke OKEA etablert bond for å håndtere de to store utbyggingsprosjektene på Draugen (kraft) og Bestla på Brage.
Det blir helt uholdbart for OKEA og styret, om det ikke betales utbytte ifm. Q1 2025. Dersom ingen forstår hvorfor OKEA holder tilbake, vil dette underminere tiltro og investormiljøet så til de grader at selskapet taper terreng på flere plan.
Står det om arbeidsplasser og videre sunn drift, skal OKEA la være med å betale utbytte. Det samme kan sies om det ligger muligheter innen M&A som senere vil materialisere seg til aksjonærenes beste.
Men hva er egentlig årsaken til at OKEA ikke betaler utbytte, ettersom rammebetingelsene vs. bond er innfridd og selskapet opprettholder å avsette likvide midler på ca. 250 mill. per Q her hjemme.
Dette skjønner jeg ikke og det gjør heller ikke markedet. I dag så vi en protestreaksjon. For det er det jeg mener grusingen virkelig skyldes.
Note:
Hvorfor det ikke igangsettes med utbytte indikerer jeg - gitt blant flere årsaker - bl.a. kan skyldes at OKEA ser det som større fordel for aksjonærene om dette realiseres via M&A. CEO Liknes svarer på kraftige M&A angrep fra John Olaisen at det var en del swapping i fjor, hvor også OKEA deltok. Underforstått, er dette nå avsluttet eller er ikke swapping pågående i år? CEO bekrefter at selskapet kontinuerlig vurderer M&A for assets som gir god verdi for aksjonærene, samt passer inn i selskapets strategi til riktig pris CEO bekrefter at det finnes assets på NCS som kan passe inn ved M&A på sokkelen. Ettersom ingenting vedr. M&A ble realisert i fjor (OKEA solgte Yme), tror jeg ingenting om mer innen M&A. Sier bare at ingenting er statisk og jeg leter desperat etter en fornuftig begrunnelse for hvorfor utelate utbytte. Både analytikere og markedet rent generelt var på hugget og etterspurte utbytte. Hvorfor analytikerne i det hele tatt etterspurte dividende må da ha en reell årsak og som basert på et balansert regnskap/posisjon?
Redigert 30.01.2025 kl 22:42
Aircondition
30.01.2025 kl 23:06
3609
Produksjonsguiding for 25 og 26 (sies å være uendret )men uansett svak målt i boe., sett i forhold til etablert produksjon snivå. Tror på dette som mulig forklaring.
Monkeymonkey
30.01.2025 kl 23:17
3769
Tenker de har større utgifter enn inntekter neste år og låne penger til 10%+ for å betale utbytte høres ikke greit ut
Tm3P
30.01.2025 kl 23:37
3774
Nå lånte de ikke penger for å betale utbytte, men for å finansiere Brasse. Penger til utbytte har de fra overskudd i driften.
10% rente er forøvrig fullstendig normalt i dagens market og børsen har flust av eksempler der selskaper har lån med denne renten og betaler utbytte, det er ikke en ting å henge seg opp i.
10% rente er forøvrig fullstendig normalt i dagens market og børsen har flust av eksempler der selskaper har lån med denne renten og betaler utbytte, det er ikke en ting å henge seg opp i.
Tm3P
30.01.2025 kl 23:53
3766
Svak målt i forhold til årets produksjon greit nok, men ekstrem sterk relativt til hva de er verdsatt til.
gunnarius
31.01.2025 kl 00:56
3748
Egentlig enig i at gitt den guiding OKEA viser til for 2025 og 2026 blir fasit, så er ikke rommet for utbytte særlig stort. Men dette er sannsynligvis guidet i en setting uten vesentlig organisk vekst eller noe innen M&A.
Ta for eksempel Draugen som virkelig imponerer og CEO sa i dag et dette ikke måtte anses som en døgnflue, men ville vedvare.
Også for Brage blir det ramp-up. I første omgang med Kim-funnet og trolig også ifm. Prince prospektet. Og slike nær-felt utbygginger med tie-back lar seg realisere rimelig raskt.
På Gjøa får man tilvekst i produksjonen via Nova, som stadig produserer bedre. Selv om decline Gjøa må påregnes noe.
Det er Statfjord som utgjør den største usikkerheten.
Production decline due to challenges relating to delivery of new wells
Faktisk viser det seg at den boreplanen som OKEA har fremforhandlet med Equinor enda ikke er realisert:
Collaboration with operator Equinor to improve production
efficiency and drilling performance continues. The drilling plan
has been delayed as redrills are required.
Dette betyr at fremover - og gitt OKEA har skjønt det bedre enn de tidligere brønnene til å bli boret angitt ved Equinor - enda ikke er implementert. Dvs. man kan forvente at OKEAs strategi og boreinnsikt kan endre på det gamle systemet til Equinor. Uansett, har så langt ikke OKEA hatt påvirkning det prod. resultat som til nå foreligger på Stafjord. Riktignok tror jeg det kan bli noe lavere produksjon fremover på Statfjord, men neppe i stor skala. Og før eller siden vil markedet få vite om OKEAs deltakelse i boreplan vil gi positivt utslag. Kanskje, kanskje ikke.
- Production guidance for 2025 of 28 – 32 kboepd - jeg tar et snitt på 30 kboepd for 2025.
Jeg har noe vanskelig for å se at samlet sett - og ved ny organisk vekst - så vil produksjonen i 2025 synke med ca. 7 kboepd (37.3 kboepd -30 kboepd).
Meget konservativ guiding fra selskapets side og negativ Statfjord impact er allerede inntatt/estimert i Q4. Dvs, fremdeles blir produksjonen på ca. 37 kboepd..
Ta for eksempel Draugen som virkelig imponerer og CEO sa i dag et dette ikke måtte anses som en døgnflue, men ville vedvare.
Også for Brage blir det ramp-up. I første omgang med Kim-funnet og trolig også ifm. Prince prospektet. Og slike nær-felt utbygginger med tie-back lar seg realisere rimelig raskt.
På Gjøa får man tilvekst i produksjonen via Nova, som stadig produserer bedre. Selv om decline Gjøa må påregnes noe.
Det er Statfjord som utgjør den største usikkerheten.
Production decline due to challenges relating to delivery of new wells
Faktisk viser det seg at den boreplanen som OKEA har fremforhandlet med Equinor enda ikke er realisert:
Collaboration with operator Equinor to improve production
efficiency and drilling performance continues. The drilling plan
has been delayed as redrills are required.
Dette betyr at fremover - og gitt OKEA har skjønt det bedre enn de tidligere brønnene til å bli boret angitt ved Equinor - enda ikke er implementert. Dvs. man kan forvente at OKEAs strategi og boreinnsikt kan endre på det gamle systemet til Equinor. Uansett, har så langt ikke OKEA hatt påvirkning det prod. resultat som til nå foreligger på Stafjord. Riktignok tror jeg det kan bli noe lavere produksjon fremover på Statfjord, men neppe i stor skala. Og før eller siden vil markedet få vite om OKEAs deltakelse i boreplan vil gi positivt utslag. Kanskje, kanskje ikke.
- Production guidance for 2025 of 28 – 32 kboepd - jeg tar et snitt på 30 kboepd for 2025.
Jeg har noe vanskelig for å se at samlet sett - og ved ny organisk vekst - så vil produksjonen i 2025 synke med ca. 7 kboepd (37.3 kboepd -30 kboepd).
Meget konservativ guiding fra selskapets side og negativ Statfjord impact er allerede inntatt/estimert i Q4. Dvs, fremdeles blir produksjonen på ca. 37 kboepd..
sveno
31.01.2025 kl 10:22
3389
Etter å ha hørt på Liknes, tror jeg vi i hvert fall kan være optimister mht Arkenstone. Her er lisenspartnerne ivrige etter å få boret påny, mest sannsynlig i første halvår.