OKEA - Ny giv i Statfjord, Brage og Gjøa - spennende letebrønner

gunnarius
OKEA 09.01.2025 kl 16:17 44927

Den gamle tråden krøllet seg. Starter ny fordi OKEA mest sannsynlig vil gjenvinne tidligere tiders stolthet. Og med aksjekurs i sikte dobbelt av dagens kurs.

OKEA er i ferd med å få fart på særlig Statfjord og Brage. Gjøa følger tett på, hvor OKEA vil posisjonere seg og delta i nye satelittprosjekter.

På Draugen går det så det griner. Ble bekreftet av CEO Liknes på siste Q. OKEA forventer høy og stabil produksjon i 2025. Understøttes av:

Production optimisation initiatives implemented resulted in a
ramp-up of gas export by 600 boepd net to OKEA from October
onwards.

In relation to the RNB2025 work at Draugen, recognition of a
higher than initially anticipated energy content in the
Hasselmus gas, resulted in an increase in total reserves of ~ 2.1
million boe net to OKEA (~+8 % compared to RNB2024).

Mistral brønnen bores i disse dager.

Arkenstone har påvist shallow gas og satt på vent. Dvs. Mistral bores først.

Prince brønnen på Brage vurderes fra min side som vellykket. Pre-signaler fra Lime tyder på det, samt den nye lisensen PL 055FS på Brage.

Redigert 09.01.2025 kl 16:47 Du må logge inn for å svare
gunnarius
31.01.2025 kl 11:06 5569

Oppdaterte kursmål og anbefalinger:

DNB: NOK 20 Hold

SEB: NOK 28 Kjøp

Fearnley Securities: NOK 41 Kjøp

31.01.2025 10:54:37

OKEA: DNB MARKETS NEDGRADERER TIL HOLD, KURSMÅL 20 (27)

Oslo (Infront TDN Direkt): DNB Markets nedgraderer Okea til hold fra kjøp og nedjusterer kursmålet på aksjen til 20 kroner fra 27 kroner.

Det fremgår av en analyse fredag morgen.

Meglerhuset venter at Okea vil starte med utbytteutbetalinger først i 2027, når Bestla er planlagt å komme i produksjon. Dette gjør etter deres syn egenkapitalcaset mindre tiltalende mot sammenlignbare selskaper på norsk sokkel som tilbyr yield på over ti prosent.

Blant andre oppdateringer på Okea gjentar både Fearnley Securities og SEB kjøpsanbefalinger. Fearnley nedjusterer sitt kursmål til 41 fra 42 kroner, mens SEB gjentar 28 kroner.

TDN Direkt finans@tdn.no

Infront TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Fluefiskeren
31.01.2025 kl 11:20 5562

Seriøst? Et hus har over dobbelt så høyt kursmål som et annet.
gunnarius
31.01.2025 kl 11:46 5525

Som jeg omtalte i nestsiste innlegg vedr. den største usikkerheten rent produksjonsmessig, nemlig Statfjord – har jeg nå sjekket med en annen partner på Statfjord.

Det medfører riktighet som OKEA opplyser og jeg skriver om Statfjord. Det er det reviderte boreprogrammet som er implementert, som skal medføre mindre kompliserte brønner. Disse skal nå produsere væske for å frigjøre gass. Dvs. det blir en langt bedre driftssikkerhet og brønnleveranse, samt kunne levere den gassproduksjon som Statfjord JV tilsikter.

OKEA har p.t. en samlet gassproduksjon ~10.000 boepd. Med den omleggingen som er iverksatt på Statfjord, må påregnes mer gass. Noe som er utmerket – gitt gassprisen er >$80 per boe.
Redigert 31.01.2025 kl 11:50 Du må logge inn for å svare
Goldenflex
31.01.2025 kl 11:58 5699

Uk gaspriser ligger i skrivande stund strax över 95 usd boe
Tm3P
31.01.2025 kl 15:14 5521

Og priser på $90+ kan sikres helt fram til oktober, noe finansdirektøren sa var noe de så nærme på for en del av salget. Er jo selvfølgelig greit å ha en del usikret også i tilfelle det skulle skje noe lignende som i 2022.
gunnarius
31.01.2025 kl 15:44 5540

Det er merkelig hvor forskjellig den enkelte investor - stor som liten - vurderer nåværende status og OKEA som case.

Er lykkelig med OKEA-investeringen (utenom skulle ønsket raskere gjeninnføring av utbytte) og mener hardnakket at her tar markedet feil. Dvs. gruser aksjen for et forhold og tilstand som blir alt for hardhendt behandling.

Så ser man vitterlig her analyser som spriker med kursmål på en måte, som ikke burde være mulig.

Eventuelt kjøp OKEA aksjen basert på egen oppfatning, er mitt råd.

Selv går jeg og venter på resultat av Mistral og Prince boringen, som jeg ikke kan finne nevnt i DNB analysen. Da blir det neste gang fra DNBs side - og uendrede forhold - uansett ikke lavere kursmål fra den siden basert på tørre brønner.
Redigert 31.01.2025 kl 15:56 Du må logge inn for å svare
Tm3P
31.01.2025 kl 16:11 5537

DNB skriver bl.a. at de gir en 40% rabatt mot NAV fordi de ikke betaler utbytte.
Folk får verdsette aksjer som de vil. For min tenker jeg det bare er dumt å ikke kunne se et par år framover. Utbytte kommer. Okea ville ha bedre kontroll over den finansielle stillingen og kostnader rundt utbyggingene før de startet med det. Greit nok det, det var også en vurdering som ble tatt før den siste tids rally i gassmarkedet. Om de får sikret en del av gassalget og om oversikten over utbyggingene blir mer klargjort i løpet av noen måneder så kanskje vurderingen blir annerledes.
Redigert 31.01.2025 kl 16:11 Du må logge inn for å svare
bluesky2023
31.01.2025 kl 16:17 5525

Evjen i DnB spådde 2,5 kroner i utbytte i 2025. Virker som han er sur på seg selv og setter 20 kr i kursmål, rett før resultatene fra flere letebrønner kommer, noe som er latterlig. Irrasjonell type. EBITDA var 8% høyere enn Evjen hadde i sine estimater også. Lukter personlig agenda mot OKEA
Redigert 31.01.2025 kl 17:13 Du må logge inn for å svare
Nilsok
31.01.2025 kl 17:33 5412

Evjen er udugelig! Husker godt når han kom med elendige kursmål rett før PGS tall, og selv om aksjen fløy til 14, så mente han den skulle i 2 🤣
PortRoyal
01.02.2025 kl 01:02 5125

Helt enig. At utbytte ikke utbetales gir en kortsiktig negativ effekt på aksjekursen, men i bunn og grunn betyr det at styret og selskapet vurderer at kapitalen gir bedre avkastning gjennom reinvestering enn ved utbetaling til aksjonærene. Det er tydelig at største aksjonær har en langsiktig tilnærming, og selskapet posisjoneres for å kunne generere betydelige inntekter dersom oljeprisen nærmer seg 90 dollar eller høyere.

For min del gjelder alltid “when in doubt, zoom out”. OKEA går med solid overskudd, har ingen problemer med gjeldsbetjening på dagens oljepriser, og sitter med over 30 kr per aksje i likvide midler. At noen velger å verdsette aksjen til 20 kr får stå for deres regning – vi får se hvem som ler sist.
bluesky2023
01.02.2025 kl 05:33 5040

31/4-A-23 F (Prince) wildcat, hadde boreslutt 08.01.25. Brønnen er antakelig ikke tørr, da ville nyheten vært ute.
31/4-A-23 G Appraisal er under boring, startet 10.01.25
Redigert 01.02.2025 kl 06:13 Du må logge inn for å svare
gunnarius
01.02.2025 kl 12:50 4921

Skulle nok ha ønsket du hadde rett bluesky2023, men jeg tror det forholder seg noe anderledes.

Se følgende link:

https://factpages.sodir.no/nb-no/wellbore/pageview/exploration/all/10192

Så ser man at her er denne brønnbanen 31/4-A-23 F blitt oppgitt pga. tekniske problemer. Og som du nevner ved ny brønnbane 31/4-A-23 G, ble denne etablert dirkete i den forriges nærhet. Ref. 31/4-A-23 G. Se på kartet, så ser man nærheten mellom disse to brønnbanene F og G.

Endring av brønnbane fra F til G er trolig, slik OKEA vurderer ståda, ikke påkrevd bli meldt til OSE. Jeg tar ikke stilling til dette punkt, da det fra min side ikke vites eksakt.

Noe tapt tid og økte kostnader, men slik er dette gamet.

Slik det hele fremstår, så vil markedet fremdeles få vite status Prince, da både brønnbane F og G angår Prince-reservoaret..
Redigert 01.02.2025 kl 13:06 Du må logge inn for å svare
Goldenflex
01.02.2025 kl 13:15 4908

Och glöm ej att profit split från statfjord ger okea 100% 2025 som jag förstår det. Q1 inklusive underlift från q4 borde slå massivt på uppsidan (underrlift med dagens gaspris).Får okea in mkt cash i q1 kan utdelningen komma redan då
Winter is Here
01.02.2025 kl 14:21 4968

Overskriften vil skremme mange investorer

"Spår utbyttetørke i OKEA
Analytiker Steffen Evjen i DNB Markets mener det vil ta flere år før OKEA betaler utbytter til aksjonærene og vraker kjøpsanbefalingen."

https://www.finansavisen.no/energi/2025/02/01/8237416/spar-utbyttetorke-i-okea
Redigert 01.02.2025 kl 14:21 Du må logge inn for å svare
gunnarius
01.02.2025 kl 14:36 4965

Hvor stor makt skal egentlig en singel og gretten analytiker kunne ha?

Som kjent - én svale gjør ingen sommer.

Hvorfor skal nettopp DNB analytikeren vektlegges 100%, mens SEB og kursmål NOK 41 og anbefaler kjøp - skal ignoreres?
Redigert 01.02.2025 kl 14:42 Du må logge inn for å svare
gunnarius
01.02.2025 kl 14:56 4938

OKEAs management og styre drifter selskapet under enormt press og må innfri egen strategi. Særlig etter Statfjord fadesen har OKEA kjempestort behov for å revansjere seg. Og dette gjøres ikke ved å trenere utbytte. Nå kan det være underliggende forhold som vi ikke ser eller vet om, men disse kan eventuelt også vedrøre mer innen M&A eller øvrige forhold.

Markedet ville ha jublet selv om OKEA innledningsvis utbetalte NOK 0.50 for aksjen per Q. En fis i havet, spør du meg. USD 18 mill. i året. Det bør selskapet kunne ha råd til - ellers må det lyse noen varsellamper knall rødt. Og det tviler jeg sterkt på.

Lander egentlig på at OKEA - rett og slett ikke kan tillate seg å utbetale utbytte snarlig (les Q2), ellers forvitrer interessen radikalt og OKEA vil bli glemt av markedet, investorene og media - er dette dette selskapet ønsker seg for å sikre fremtiden for OKEA og de hundrevis av ansatte, hvor flere trolig eier aksjer i eget selskap?
Redigert 01.02.2025 kl 15:02 Du må logge inn for å svare
bluesky2023
01.02.2025 kl 15:00 4982

Hvor står det noe om tekniske problemer?

Fra linken din
Funnbrønnbane:
Indikator som forteller om brønnbanen påviste et nytt funn. Lovlige verdier: YES, NO. For brønnbaner der resultatet ikke er pressemeldt eller på annet vis avklart, blir «NO» benyttet.

Appraisal well 31/4-A-23 G har ligget i planene hele tiden og fikk boretillatelse godkjent 23.10.2024
https://factpages.sodir.no/nb-no/wellbore/PageView/Exploration/DrillPermit/10193

Men hvis wildcat brønnen (F) er tørr, så bør man ha veldig sterke indikasjoner på at det er hydrokarboner der, for å bore en appraisal.
Med andre ord, det blir bare spekulasjoner, men for meg ser det ut som de har gjort et funn i wildcat (F) og borer avgrensingbrønn (G) for å bedre kartlegge volumet m.m på funnet.

Som det står på side 6 i OKEA sin Q4-presentasjon:
"Drilling of the exploration and appraisal wells in Prince prospect expected completed in Q1 2025,
producer well in Sognefjord East to be drilled in continuation of the appraisal well".

Hvis det hadde vært noe problemer med brønnboringene her, så hadde det blitt nevnt skriftlig eller muntlig, det ble ikke gjort.
Redigert 01.02.2025 kl 15:15 Du må logge inn for å svare
gunnarius
01.02.2025 kl 15:27 4933

Flott at du tar opp hansken, for jeg er ørlite i tvil selv også, men har vansker med å tvile på link/innhold - faktasider Sokkeldirektoratet- som jeg viser til.

Jeg må ta et forbehold om begrunnelsen (tekn. problemer), men fant den på nettet:

Wellbore: 31/4-A-23 F

Factpages
·

JUNKED: The drilling operation has been terminated due to technical problems. P&A: Exploration: The well is plugged and abandoned, and can not be reentered ...

Gitt det skulle vise seg at det dreier seg om tekniske problemer, noe jeg virkelig tror, kunne det ha vær langt verre med tørr brønn. Nå vet vi enda ikke om det fremdeles kan bli kommersielt funn på Prince. noe som må være langt bedre enn tørr brønn. Dvs. vi vet ikke enda resultatet ifm. Prince-boringen.

Meget viktig med vesentlig funn på Prince, for det er ikke småtterier som kan være der. OKEA oppgir pre-drill est.: 8-52 mmboe. Størrelsesorden funn Mistral er ikke så mye større pre-drill est. 17-78 mmboe.

Det er noe som skurrer og det finnes i Q4 presentasjonen på s. 9/21:

https://www.okea.no/wp-content/uploads/2025/01/quarterly-results-presentation-3.pdf

For her sier OKEA nederst på side 9: prince Q4 2024 - Ongoing exploration and appraisal wells in the Brage area.

Jeg håper inderlig at jeg tar feil. Håper dere andre kan supplere her. Uansett, vil Prince bli boret (exploration) og det vil fremkomme et resultat. Ressursene finnes der nede.
Eklogitt
01.02.2025 kl 15:53 4911

Fra faktasidene til sokkeldirektoratet står det at status er "plugged". Så jeg tolker dit hen at brønnen er ferdig boret. Gitt at appraisal well allerede er under boring så er det logisk å tenke at man her borer for å avgrense et funn. Det er positvt.

Q4 gjelder fram til 31. Desember. Hvordan selskapet ordlegger seg her tenker jeg ikke må overtolkes for mye.
Eklogitt
01.02.2025 kl 16:01 4901

Helt ærlig så tenker jeg at kursmål på kroner 20 er helt fair, gitt at ingen av brønnene gir funn. Så spørs hvordan man skal prise inn alle de brønnene som bores, det vet ikke jeg i hvertall.

At DNB mener at det vil ta 2 år før utbytte kan utbetales er litt analysesvikt i min bok. Okea svart ganske tydelig på kvartalspresentasjonen at de ønsker å ha kontroll og oversikt på utgiftene til investeringene som skal gjøres på Draugen og Bestla før starter opp utbytte. 2 år høres mye ut, Bestla er jo online 2027.

Dog så er nok utbytte på vent ut hele 2025. Det er smart av selskapet, men plagsomt for meg som invester som ønsker kontinuerlig avkastning.

Det er god oppside her nå, liten nedside, men tidslinja er litt lengre enn ønsket.

bluesky2023
01.02.2025 kl 16:13 4911

Ja, status er PLUGGED og ikke tekniske problemer.
Jeg tror heller det er noe teknisk problem med nettleseren til Gunnar. Når man går inn på nettsiden i linken under og trykker på den lille (i) info knappen i status feltet, så dukker teksten Gunnar refererer til, men det er bare en generell oversikt over lovlige statuser man kan fylle inn i feltet.

https://factpages.sodir.no/no/wellbore/PageView/Exploration/All/10192
gunnarius
01.02.2025 kl 16:13 4911

bluesky2023 ref. innlegget ditt kl.15.00. Her fremsetter du gode poenger. Egentlig enig i hva du skriver. For jeg kan godt ha blingset på den ref jeg viser til og fant på nettet. Kan angå annen brønnbane. Så folkens - hold your horses - inntil vi vet sikkert.

Se snarere hen til bluesky2023 sitt innlegg, enn den ref jeg har gjort vedr. tekniske problemer.

Egentlig rart at ikke Lime (partner) har meldt noe dersom det var dårlige greier ifm. Brage og Prince. Ingenting annet er meldt enn (6. jan) :

A new well was being drilled during December 2024.

Dvs. verken OKEA eller Lime har meldt om problemer relatert Prince brønnbane 31/4-A-23 F.
gunnarius
01.02.2025 kl 16:28 4916

Skriver man så mye som jeg gjør, så må det nødvendigvis kunne oppstå feilsitat, noe jeg beklager.

Brage kan bli fantastisk for OKEA og aksjonærene inkl den nye lisensen på Brage. Ref Lime - Official approval of the PL055FS licence was obtained on 15 November 2024, allowing for exploration, and if successful, development of the Sognefjord East area, while co-existing with Luna. - la oss holde fast ved det.
bluesky2023
01.02.2025 kl 17:09 4925

Du har mye kunnskap og mange leser det du skriver, så da er det greit å få info som er tilgjengelig, så korrekt som mulig :)
Redigert 01.02.2025 kl 17:09 Du må logge inn for å svare
Goldenflex
01.02.2025 kl 17:41 4895

Uk gas har dubblats sedan q1 2024. 95 usd boe är 10 usd högre än ttf. på 10000 fat per dag är det 342musd årlig imtäkt nästan 2 mrd skillnad jämfört med q1 ,priser. borde inte det spela roll för utbyteskapacitet?
Goldenflex
01.02.2025 kl 18:06 5010

Hoppas på tariff meltdown i aktie index och olja kommande veckor så man kan öka till full posse vi får se..
Winter is Here
01.02.2025 kl 18:33 4966

Uten utbytte i 2025 så kan aksjen havne på 14-16 kroner
Winter is Here
01.02.2025 kl 18:34 5071

Uten utbytte i 2025 så kan aksjen havne på 14-16 kroner
Goldenflex
01.02.2025 kl 19:26 5061

Mmm men med utbytte och högre energipriser kan okea handlas i 100, ett av det största aktiemysterium i min aktiehistoria
Eklogitt
02.02.2025 kl 10:18 4822

Aksjen er jo nesten helt sikker på å gå uten utbytte hele 2025 nå, med mindre man får en ekstrem økning i oljepris.
gunnarius
02.02.2025 kl 12:07 4804

bluesky2023 og alle andre:

Den brøleren jeg kom med i går - at på Brage/Prince var brønn 31/4-A-23 F forlatt pga. tekniske problemer, er direkte feil. Beklager igjen all den støy jeg laget i går for noe som en annen skribent har opplyst på ypperste måte ikke var tilfelle. Dvs. ingen tekniske problemer.

Ettersom bluesky2030 leverte spot on, så tillater jeg meg å lime hva som ble sagt i hans innlegg om boringen på Brage - som er helt korrekt vurdert fra hans side:

"31/4-A-23 F (Prince) wildcat, hadde boreslutt 08.01.25. Brønnen er antakelig ikke tørr, da ville nyheten vært ute.
31/4-A-23 G Appraisal er under boring, startet 10.01.25" Sitat slutt

Nå deler jeg fullt ut bluesky2030 sitt syn - og ser frem til videre progress på Brage. I første runde boringen ifm. Prince prospektet, med pre-drill. est. 8-52 mmboe..
Redigert 02.02.2025 kl 12:11 Du må logge inn for å svare
gunnarius
02.02.2025 kl 22:20 4533

Forsøker å tenke objektivt og hva vil skje med olje- og gassprisene - gitt det blir tiltakende handelskrig og impact etterspørsel.

OKEA er allerede i bunn hva angår aksjekurs og intet utbytte med det første. Dvs. selskaper som er avhengig av særlig høy oljepris til utbytte må antas har et press på seg for å opprettholde dagens utbytte.

OKEA har iverksatt fixed price contracts og hedging. Dette vil samlet sett ha en avbøtende effekt for 2025.

OKEA har på gang flere leteboringer, Prince, Mistral og Arkenstone.

OKEA har assets på Gjøa til swap og posisjonerer seg mot satelitt utbygging.

OKEA har supersterk produksjon på Draugen og iverksatt tiltak som holder prod. høy i 2025.

OKEA borer heftig på Brage. Organisk vekst vil mest sannsynlig øke produksjonen i 2025. Kim-funnet vil bli satt i produksjon. PUD Prince forventes endelig avklart med myndighetene med det aller første Ny lisens Brage PL 055FS - åpner nye boremuligheter og funn.

OKEA tar seriøst på capex og har avsatt likvide midler >NOK 3 mrd.

OKEA bør med hedging/finansielle grep takle oljepris ned mot $60.

OKEA bekreftet vedvarende M&A aktivitet på NCS i Q4 (Q&A). Bekrefter at det er assets på sokkelen som matcher OKEAs strategi og interesser. Men må ha riktig pris.

OKEA har meget konservativ guiding for 2025 og 2026. Lavere oljepris vil få negativ impact - gitt selskapets produksjon blir den samme som hva som er guidet. jeg tror tror OKEA guider alt for konservativt.

OKEA har økt gassproduksjonen i Q4 med ca. 1.700 boe fra Q3.

OKEA har sammen med Statfjord JV lagt om boreprogrammet og fokuserer på enklere brønner som skal produsere væske for å frigjøre gass. Dette vil gi tryggere brønnleveranse og gi den gassproduksjonen Statfjord JV venter. Dvs mest sannsynlig enda høyere gassproduksjon enn i Q4 på nesten 10.000 boepd (samlet total produksjon).

Hva bør en OKEA aksjonær gjøre med sine aksjer - gitt det blir turbulent i oljemarkedet?

For min del - sitte helt rolig i båten. Aksjen er så til de grader gruset på nettopp de faktorer som høy oljepris skal stimulere.

Kort oppsummert:

Selv for OKEA er høyere olje og gasspriser ingen fordel. Men skal man først sitte med olje, så er trolig OKEA et av de aller beste i en turbulent tid vs. andre selskap som har etablert utbytte over tid . De selskap med lav letevirksomhet og liten mulighet for M&A eller swap, vil lide. Iallefall om drift i stor grad er avhengig av høy oljepris. Riktig ille kan det bli for de som ikke har fixed price contracts og/eller hedging. Gassprisen er meget høy og vil trolig holde seg høy i H1.

Det skjer så mye spennende og viktig for OKEA i disse dager, at man kan begå en feil ved å forlate selskapet spesielt pga lavere oljepris. Det koker vel ned til - er man long eller kortsiktig.

Ingen tjener på handelskrig og ingen vet om den blir global. Det eneste som er sikkert - den er ikke bra for etterspørselen av olje og gass.

Ingen vet om Trump vil fortsette aktivt med sine tollbarrierer eller utvide, men trolig blir det meget turbulent.
Redigert 02.02.2025 kl 23:28 Du må logge inn for å svare
bluesky2023
02.02.2025 kl 23:48 4515

OKEA fikk også full pott i TFO-24, 8 andeler og 2 operatørskap. De fikk det de søkte på sa Liknes på presentasjonen.

"Lisensene styrker Okeas portefølje av nærliggende letemuligheter rundt Draugen, Gjøa, Brage og Ivar Aasen", skriver selskapet»

Tipper vi kommer til å se funn som vil danne kraftig grunnlag for høyere utbytter og aksjekurs. OKEA sitter på mye kontanter som de holder tilbake i tilfelle uforutsette hendelser ifbm leteaktiviteten og M&A, det er god ledelse.
Goldenflex
03.02.2025 kl 09:56 4253

Jag har fortfarande inte förstått varför dom INTE skulle återföra dividend q1?
bluesky2023
03.02.2025 kl 10:02 4238

Tipper de vil se hvordan det går med prince, mistral og horatio først. Q1 er ikke ferdig.
Goldenflex
03.02.2025 kl 10:24 4288

Ja men som nämndes här på forumet, 200 mnok är ingenting i sammanhanget, allt beror på huvudägarens humör på beslutsdsgen, dom kanske vill öka själva innan man återinför. Tycker han verkar smart och bra känsla för affärer, dubbling i uk gas borde vara gamechanger. Och ökningen av gas borde göra att risk för nedskrivning av tillgångar har minskat kraftigt
speck
03.02.2025 kl 10:30 4372

Kunne noen vennligst forklare meg det rundt underlift til Okea? Så som jeg forstår tok de ikke sin andel av olje. Men ligger oljen til Okea fortsatt i bakken eller den ble tatt opp men ikke solgt? Eller partenere "lånte" oljen men Okea får sin del senere? Jeg har ikke peiling på sånt, så takker for innspill på forhånd!
bluesky2023
03.02.2025 kl 11:22 4298

Det er et godt spørsmål! Jeg skal prøve å forklare det på en enkel måte.

Når det gjelder Okea og underlift, handler det om en spesifikk situasjon der Okea ikke tok sin fullstendige andel av produksjonen på en oljefelt de er med på (sannsynligvis som en del av et partnerskap eller joint venture). I en slik avtale kan de andre partnerne ha tatt mer olje enn sin andel, og Okea har dermed fått mindre enn de egentlig har rett på.

Så, for å svare på spørsmålet ditt:

Ligger oljen fortsatt i bakken?

Nei, oljen har blitt produsert og tatt opp. Underlift handler ikke om at oljen ikke blir produsert eller lagret i bakken. Det betyr bare at Okea ikke har tatt sin andel av den oljen som allerede er hentet opp fra bakken.

Har oljen blitt tatt opp, men ikke solgt?
Det er vanlig at oljen som blir produsert, blir solgt eller lagret for fremtidig salg. Hvis Okea ikke har fått sin andel (underlift), har de fortsatt en rett til den oljen – de kan få denne andelen senere, når de "løfter" mer olje enn de normalt ville ha rett til.

Partene har "lånt" oljen, men Okea får sin del senere?
Ja, det er egentlig en god måte å se det på. De andre partnerne kan ha "lånt" Okea sin olje ved at de har tatt mer enn sin andel (overlift). Okea får så sin rettmessige andel i en senere periode, ved at de får en større del av produksjonen enn det de opprinnelig hadde rett på, for å kompensere for det de har "tapt" i tidligere perioder.

Så, i praksis betyr underlift at Okea har fått mindre olje enn de skulle hatt i en gitt periode, men de får tilbake sin del senere. Det er en slags "skjult" justering som skjer over tid, slik at ingen part er permanent ute av balansen i forhold til avtalen.

Håper dette gjør det litt klarere!
Hilsen din gode venn Chatgpt
speck
03.02.2025 kl 11:43 4587

Takk for svar! Det var omtrent sånn jeg forestilte meg. Men da betyr at Okea kommer til å få kjempe sterk Q1 (finansmessig i hvert fall), hvis de tar sin del tilbake.
gunnarius
03.02.2025 kl 11:47 4639

Nå begynner OKEA tråden virkelig å ose av kvalitet - takk til alle som bidrar, uansett ståsted - all PR, er god PR.

OKEA har i Q4 guidet med løfting i Q1 med ca. 2.4 mill fat. Dvs. ca 27.000 boepd i snitt per dag. Gassproduskjonen vil trolig ligge på ca. 10.000 boepd. Samlet ca. 37.000 boepd i Q1.

Legger man for olje til grunn $74 og gass 80 per boe, gir samlet inntektsgrunnlag for solgt olje og gass ca. NOK 2.800 mrd. Dette er ca. 600 mill. >Q4.

Foreløpig responderer ikke olja negativt på Trumps agenda, men her er det utvilsomt noe usikkerhet fremover.
Redigert 03.02.2025 kl 11:55 Du må logge inn for å svare
Goldenflex
03.02.2025 kl 13:22 4544

https://tradingeconomics.com/commodity/uk-natural-gas

Detta är en bra sida att se uk gas

https://www.ice.com/products/910/UK-NBP-Natural-Gas-Futures/data?marketId=5733941
Här ser man terminskurvan, tom vintern 2025 är högt prisad
gunnarius
04.02.2025 kl 08:42 4104

Ny OKEA boring å følge med på.

Transocean Norge er nå ferdig på Nova og på vei til Horatio (OKEA 10%) i Gjøa området, med pre-drill est. 12-232 mmboe.

Ved funn vil denne brønnen være ferdigboret innen mars.

Pandion sier om Horatio og Agat reservoaret:

“The successful Ofelia appraisal and the new gas discovery are the result of a focused exploration effort in the Greater Gjøa Area since we took part in the discovery of Duva in 2016.

We now look forward to applying the learnings from this well on our extensive exploration portfolio in the surrounding area. The appraisal well proved very good reservoir properties in an additional fairway in the Agat Formation, boosting our expectations of the Agat reservoir in the Horatio wildcat well to be drilled in PL 1109.”

https://www.pandionenergy.no/successful-appraisal-well-and-new-gas-discovery-in-the-gjoa-area/
Redigert 04.02.2025 kl 08:44 Du må logge inn for å svare
Goldenflex
04.02.2025 kl 10:05 3978

Jag har sett att skatter ska betalas i 1h 2025med 3 installmens a 550 mnok. Borde inte skatten minska 2025? Antar att skatten som inte var avdragsbar från statfjord nu är färdigbetalad?
Goldenflex
04.02.2025 kl 10:45 3917

Den 17 mars 2023 var okea nere på 27 nok, brent låg under 73 och uk gas var 104 pence. Produktion för kvartalet var 22 000 fat/dag. Idag är bolaget värt 28% mindre, räknar man på 30000 fat per dag producerar dom 36% mer. Nettokassa då 1040 mnok, .idag 735 (med underlift q4) Gaspris 23% högre och forward kurvan betydligt högre, brent 2 usd högre 2 p reserves högre. Dom analytiker som nu har sänkt till 20 låg på dubbla den tiden. skillnaden - utdelning,.
Redigert 04.02.2025 kl 11:01 Du må logge inn for å svare
bluesky2023
04.02.2025 kl 12:26 3835

Man må sette prisingen i en litt større kontekst mener jeg.
Media har drevet en formidabel kampanjejournalistikk for det såkalte grønne skiftet. De mottar og publiserer gledelig artikler daglig, skrevet av NGOer innen fornybart, hvor det står at oljealderen straks er slutt. Når massene blir matet daglig med propagandaen, så påvirker det aksjeprisingen for olje og oljeservice, spesielt for de små. I tillegg så har interessen for AI og teknologiselskaper i USA, som bare har gått og gått på børsene, fristet mange småsparere.

En god beskrivelse av propagandaen i media: https://www.youtube.com/watch?v=NiZg0MH5wvQ&t=400s
Fluefiskeren
04.02.2025 kl 13:01 3789

Tror nok det mer skyldes hva de som sitter i fagfeltet hevder. IEA og delvis Rystad og BP er jo ikke veldig optimistiske for å si det mildt.
gunnarius
04.02.2025 kl 13:31 3741

"Man må sette prisingen i en litt større kontekst mener jeg"

Absolutt.

Se på hva OKEA på kort tid egentlig har fått til. Doblet produksjonen etablert en god balanse i regnskapet. Har ressurser på alle plan til å vokse videre.

Men kanskje det som imponerer meg mest, er at f.eks. Equinor virkelig ønsket OKEA med på laget i fortsettelsen av FLX prosjektet. At utfallet ble som det ble så langt, er en annen sak, Men OKEA har nå impact FLX - gitt det videre boreprogrammet og strategi. Resultatene vil komme, jf gass i denne runde. Det er virkelig et godt skussmål i bransjen at Equinor innser at OKEA virkelig har noe positivt å bidra med og anses som en habil partner..

På Draugen og egentlig Brage også - det går så det kviner.

Er nysgjerrig på å vite om OKEA kan få en fremskutt posisjon ifm. Gjøa og satelitt utbyggingen?

OKEA får ikke betalt for den veksten, kompetansen og ressursene, som er blitt skapt og vil bli det. .

OKEA har en storeier (BCPR), som tydelig har gitt beskjed om at OKEA betyr mye for selskapet i resultatsammenheng. OKEA styreformannen ønsker at OKEA skal vokse n-gangen og BCPR fremstår som stabil. Kan godt være at BCPR - eller en gang i fremtiden - kan tenke seg å selge sin andel i OKEA, men da må prisen være deretter. Og med dagens MCAP på OKEA - neppe.

OKEA, som operatør på Draugen, Brage, Hasselmus og nå Bestla. Imponerende hva de fikk til på Hasselmus - fra scratch. Nå kopierer OKEA suksessen med samme leverandører/team for Bestla, som Hasselmus. OKEA har bevist at selskapet takler prosjektutbygging/styring og drift..

Må nesten ta med Draugen også - og dette kraftprosjeket. Et stort prosjekt som krever innsikt og samarbeid, samt kostnader.

Vil faktisk hevde at nå har OKEA opparbeidet så god goodwill i markedet, at selskapet blir preferert som samarbeidspartner i bransjen innen sin nisje. Fremover vil det fremtvinges flere FLX prosjekter, ettersom utlysningene av nye områder krymper inn. Da vil OKEA stå sterkt.

Management og styre i OKEA, har påtatt seg et stort ansvar ved å drifte en organisasjon på over 400 ansatte og flere avd. kontorer. OKEA er ute i jobbmarkedet og rekrutterer de beste medarbeiderne som er å oppdrive. Et ok vekstsignal.

Hva jeg skriver om nå er fordi det fra min side ser muligheten for at OKEA på litt sikt virkelig kan blomstre. Aksjen var over NOK 50 for litt siden, med "halvparten" av progress selskapet per i dag kan vise til.

Med utbytte og noe høyere produksjon - og et par gode boringer (wildcat) er vi >NOK 100 i aksjen, dersom olje- og gassprisene gir rom for inntjening.

Kanskje markedet ikke burde sutre for mye over manglende utbytte - og heller vurdere OKEA i en langt større og fremtidig setting.
Redigert 04.02.2025 kl 13:58 Du må logge inn for å svare
Tm3P
04.02.2025 kl 13:44 3702

Skatten som betales i første halvår i år er skatt for 2024. Er først til høsten vi kan regne med lavere skatteregning. Men det spørs forsåvidt med de høye prisene vi ser nå.

Det var forresten ikke skatten som ikke var avskrivbar, men goodwill. Den er det veldig lite igjen av på Statfjord nå, kun er par hundre millioner.
Eklogitt
04.02.2025 kl 14:14 3686

Okea har nå 1.63 Milliarder som skal betales i skatt. Dette skal betales ila. neste kvartal. Det blir en del skatt som betales Q2 2025 på grunn av underlift i Q4 2024.