NAS ute med stygg PW 😱
Oslo (Infront TDN Direkt): Norwegian Air Shuttle ser nå et driftsresultat på 1,85 milliarder kroner i 2024, mot tidligere guiding på 2,1-2,4 milliarder kroner.
Det fremgår av en melding mandag.
Det fremgår av en melding mandag.
Redigert 13.01.2025 kl 08:40
Du må logge inn for å svare
Strategi
13.01.2025 kl 08:56
12048
Veldig bra at dette resultatvarselet kom nå - som slett ikke var stygt.
Resultatet er fremdeles godt sett i forhold til markedet.
Dette var en fin ansvarlig melding fra Geir Karlsen so gir en god forutsigbarhet for aksjonærene.
Usikkerheten er blåst bort.
Resultatet er fremdeles godt sett i forhold til markedet.
Dette var en fin ansvarlig melding fra Geir Karlsen so gir en god forutsigbarhet for aksjonærene.
Usikkerheten er blåst bort.
Tony83
13.01.2025 kl 09:43
12137
Very good and straightforward clarification from the board! I think the course should even go up on this news!
Strategi
13.01.2025 kl 10:02
12125
Aksjen blir kjørt kraftig ned på dårlig grunnlag, ikke annet å gjøre enn å akseptere.
Sannsynligvis vil presset fortsette noen dager så får men forholde seg til det, det kalles vel virkeligheten.
Sannsynligvis vil presset fortsette noen dager så får men forholde seg til det, det kalles vel virkeligheten.
Ransen
13.01.2025 kl 10:22
12082
Nå fikk vi en annen artikkel servert i dag, hvor det påpekes at utbyttet er like rundt hjørnet. Legger man to og to sammen så kan det tenkes at dette er en villet handling som gir en aksjekurs som er uinteressant for næringsdepartementet. Ergo innfrir NAS dette lånet og setter obligasjonslånet under administrasjon av Nordic Trustee og utbyttet kan utbetales. Dette kan skje før 13/2-25, derav den varslede justerte balansen i dag.
For øvrig så stemmer ikke varslet resultat med 1.885 millioner når det for hele 2024 summerte andre tap eller gevinster seg til minus 290 millioner av en omsetning på 27.000 millioner. Her har de antakelig ført ut hybridlånet som en utgift for 2024 som svekker årsresultatet, men opprettholder kontantbeholdningen til fremtidig utbytte.
Venter bare på at en tallknuser kommer i media med sin artikkel ang saken.
For øvrig så stemmer ikke varslet resultat med 1.885 millioner når det for hele 2024 summerte andre tap eller gevinster seg til minus 290 millioner av en omsetning på 27.000 millioner. Her har de antakelig ført ut hybridlånet som en utgift for 2024 som svekker årsresultatet, men opprettholder kontantbeholdningen til fremtidig utbytte.
Venter bare på at en tallknuser kommer i media med sin artikkel ang saken.
Strategi
13.01.2025 kl 10:32
12121
Brent Spot
Aktiver sanntidskurser
Siste
80,89 USD opp 2.05%
Så det endte opp med en trippel smell valuta + olje+ resultat varsel.
Så kanskje ikke så rart at det ble en kraftig korreksjon i dag.
Aktiver sanntidskurser
Siste
80,89 USD opp 2.05%
Så det endte opp med en trippel smell valuta + olje+ resultat varsel.
Så kanskje ikke så rart at det ble en kraftig korreksjon i dag.
Null
13.01.2025 kl 10:48
12091
Ransen
Hvor har du sett den artikkelen?
Jeg vet at de setter av til fremtidig utbytte til nå er vel ca 600 mill satt av, men har du sett noe i dag om dette?
Eventuelt hvor?
Jeg tror vel også at noen passer på prisen pr aksje til det er avklart hvordan lån og eventuelt emisjonsaksjer i mot staten og andre blir behandlet.
Selskapet har penger på "bok" til å løse de ut pr dato.
Null
Hvor har du sett den artikkelen?
Jeg vet at de setter av til fremtidig utbytte til nå er vel ca 600 mill satt av, men har du sett noe i dag om dette?
Eventuelt hvor?
Jeg tror vel også at noen passer på prisen pr aksje til det er avklart hvordan lån og eventuelt emisjonsaksjer i mot staten og andre blir behandlet.
Selskapet har penger på "bok" til å løse de ut pr dato.
Null
Vek
13.01.2025 kl 10:50
12102
Nei det har du nok rett i. En ting er sikkert, og det er at jeg ikke selger i dag. Tror på positive hendelser i tiden som kommer, og da smeller det like fort opp igjen😉
Ransen
13.01.2025 kl 10:53
12108
Publisert kl 0617 i dag: https://e24.no/boers-og-finans/i/8qv0yw/norwegian-kan-betale-utbytter-alt-i-aar
Fjellbris
13.01.2025 kl 10:54
12099
Er jo ikke drift men valuta/engangsnedjustering som gjør at resultatet justeres ned 250 mill. Pareto også nå ute og mener stort fall i dag er en kjøpsmulighet, DNB sier det samme.
https://www.finansavisen.no/reise-og-fritid/2025/01/13/8228831/pareto-analytiker-marcus-gavelli-om-norwegian-fallet-mulighet-til-a-plukke-aksjer
https://www.finansavisen.no/reise-og-fritid/2025/01/13/8228831/pareto-analytiker-marcus-gavelli-om-norwegian-fallet-mulighet-til-a-plukke-aksjer
Redigert 13.01.2025 kl 10:56
Du må logge inn for å svare
Fjellbris
13.01.2025 kl 10:58
12089
Null - så langt før Q4 pres. er det satt av 800 mill. til utbytte.
Ransen
13.01.2025 kl 11:05
12093
Ved utgangen av 24 sto det 834 millioner til utbytte.
Trump har varslet 100 executy orders fra dag 1 i det hvite hus samt at seddelpressene nå går på høygir på grunn av brannen i LA.
Dollaren vil naturlig svekkes av dette.
Samtidig er alle som driver med fly avhengig av dollaren, så her er det bare å skru opp billettprisene.
Trump har varslet 100 executy orders fra dag 1 i det hvite hus samt at seddelpressene nå går på høygir på grunn av brannen i LA.
Dollaren vil naturlig svekkes av dette.
Samtidig er alle som driver med fly avhengig av dollaren, så her er det bare å skru opp billettprisene.
Ransen
14.01.2025 kl 10:28
11715
Det er nok et håp blant småsparerne at aksjen skal under 10, derfor er det mange som tømmer seg med store tap i den tro på billigere inngang.
Meldingen å går var klar og tydelig, de har kontroll på kostnadene de selv styrer. Så er det valutakostnadene som selskapet ikke kan styre. Disse er ballansejustert og ansees som en engangseffekt.
Kan si ganske sikkert at denne aksjen har forlatt 10-tallet innen Mars.
2022 viste et resultat på 1.500 millioner. Det ga kurs på 13 kroner og P/E 8,6 mot dagens P/E 5,3.
Meldingen å går var klar og tydelig, de har kontroll på kostnadene de selv styrer. Så er det valutakostnadene som selskapet ikke kan styre. Disse er ballansejustert og ansees som en engangseffekt.
Kan si ganske sikkert at denne aksjen har forlatt 10-tallet innen Mars.
2022 viste et resultat på 1.500 millioner. Det ga kurs på 13 kroner og P/E 8,6 mot dagens P/E 5,3.
Redigert 14.01.2025 kl 10:30
Du må logge inn for å svare
Ransen
16.01.2025 kl 09:30
11370
Sundt har en inngang i aksjen som bare Fredriksen har, ingen andre har så lav inngang. Likevel så selger dem ikke aksjen under 11 kroner selv om de har besluttet utgang av aksjen grunnet interessekonflikt med Strawberry.
upsidedown
16.01.2025 kl 15:35
11164
POSITION HOLDER SHORT POSITION SHORT PERCENT POSITION DATE (DD.MM.YYYY)
VOLEON CAPITAL MANAGEMENT LP 4 824 283 0,50% 15.01.2025
QUBE RESEARCH & TECHNOLOGIES LIMITED 21 735 941 2,25% 13.01.2025
GLG PARTNERS LP 5 100 097 0,52% 25.10.2024
SUM 31 660 321 3,27%
Nøyer de seg med dette, eller vil de hente ut mer for å skvise sitronen.
Uansett viktig å følge de klassiske utlånerne i NAS tett fremover mot Q4.
Ransen
16.01.2025 kl 16:22
11129
Det er tøff satsning av short. Jeg skulle forsvart kurs under kontantbeholdningen hvis selskapet fikk negativt årsresultat.
P/E på utrolige 5,3 og så stor andel short er dristig. Men store herrer med mange aksjer kan styre kursen dit de vil.
Spørs om ikke Sundt tar med det sin del av utbyttefondet før dem kvitter seg med resten. 2/3 av de aksjene de har igjen er kjøpt på høyere kurs enn emi 6,29.
P/E på utrolige 5,3 og så stor andel short er dristig. Men store herrer med mange aksjer kan styre kursen dit de vil.
Spørs om ikke Sundt tar med det sin del av utbyttefondet før dem kvitter seg med resten. 2/3 av de aksjene de har igjen er kjøpt på høyere kurs enn emi 6,29.
Ransen
17.01.2025 kl 07:52
10898
Mulig mange ikke har registrert alle B727 maskinene som nå er registrert i sverige. Dette er første steg i utflagging til EU-land hvor de får like konkurransevilkår med andre flyselskap. Blant annet gir EU store summer til bruk av biodrivstoff. NAS er fremst i verden for planlegging for reduksjon av utslipp per setekilometer.
Ransen
17.01.2025 kl 09:40
10739
13 februar kl 0800 og livestream presentasjon kl 1000.
Da får vi vite om kapasitetsøkningen og om viktigheten til å vise styrke og tilstedeværelse i markedet.
Analytikerne ser kun på tallene og forventer gode resultater med en gang man starter opp. Det er feil, rutene og markedet må bli kjent, bli tilgjengelig og modnes.
Full effekt fra WF kommer i år.
P/E 5,3 i dag. Burde vært minimum 7,5 og gjennomsnitt 10.
Ryanair P/E 15
Da får vi vite om kapasitetsøkningen og om viktigheten til å vise styrke og tilstedeværelse i markedet.
Analytikerne ser kun på tallene og forventer gode resultater med en gang man starter opp. Det er feil, rutene og markedet må bli kjent, bli tilgjengelig og modnes.
Full effekt fra WF kommer i år.
P/E 5,3 i dag. Burde vært minimum 7,5 og gjennomsnitt 10.
Ryanair P/E 15
Ransen
17.01.2025 kl 13:27
10508
Utdrag fra analysen til Barclay:
Kan bli oppkjøpskandidat
Analyseoppdateringen peker på en gunstig dom i rettstvisten om EUs kvotemarked (ETS) som en mulig trigger for aksjen. Ifølge Barclays kan en slik dom gi en engangseffekt på rundt 750 millioner kroner. Den siste avgjørelsen var i Norwegians favør, men staten har fortsatt mulighet til å anke.
Analytikerne mener at usikkerheten rundt privatiseringen av Air Baltic kan åpne muligheter for Norwegian, som i dag har en mindre base i Riga. Ifølge Barclays har forhandlingene med en ankerinvestor brutt sammen.
«Norwegian kan også legge frem en ny synergieplan for Widerøe eller bli sett på som en mulig oppkjøpskandidat, ettersom den europeiske flyindustrien konsolideres. Til tross for dagens nedjusteringer er Norwegian fortsatt en veldrevet virksomhet i et marked med høy etterspørsel etter reiser», skriver Lobbenberg.
Ifølge analytikeren inkluderer de negative faktorene for aksjen svak makroøkonomi, geopolitiske spenninger i Baltikum og en ugunstig dom i ETS-saken.
https://www.finansavisen.no/reise-og-fritid/2025/01/15/8229855/barclays-hold-norwegian-nedgraderer-aksjen?internal_source=aksjeanalyse
Kan bli oppkjøpskandidat
Analyseoppdateringen peker på en gunstig dom i rettstvisten om EUs kvotemarked (ETS) som en mulig trigger for aksjen. Ifølge Barclays kan en slik dom gi en engangseffekt på rundt 750 millioner kroner. Den siste avgjørelsen var i Norwegians favør, men staten har fortsatt mulighet til å anke.
Analytikerne mener at usikkerheten rundt privatiseringen av Air Baltic kan åpne muligheter for Norwegian, som i dag har en mindre base i Riga. Ifølge Barclays har forhandlingene med en ankerinvestor brutt sammen.
«Norwegian kan også legge frem en ny synergieplan for Widerøe eller bli sett på som en mulig oppkjøpskandidat, ettersom den europeiske flyindustrien konsolideres. Til tross for dagens nedjusteringer er Norwegian fortsatt en veldrevet virksomhet i et marked med høy etterspørsel etter reiser», skriver Lobbenberg.
Ifølge analytikeren inkluderer de negative faktorene for aksjen svak makroøkonomi, geopolitiske spenninger i Baltikum og en ugunstig dom i ETS-saken.
https://www.finansavisen.no/reise-og-fritid/2025/01/15/8229855/barclays-hold-norwegian-nedgraderer-aksjen?internal_source=aksjeanalyse
NASLover
17.01.2025 kl 16:52
10335
If an English bank highlight and flag Norwegian as "oppkjøpskandidat", it means IAG is on its way to Fornebu
Ransen
17.01.2025 kl 18:49
10191
Aksjen er ekstremt billig med tanke på gjeld, kontanter og verdier. Markedet priser denne til 5,3 ganger inntjening, noe jeg tror blir fulgt nøye med på i europa.
Det blir kanskje utbytte allerede i år og det jobbes hardt for å realisere dette. Ved neste trafikktall så ser vi hvordan markedet blir. Hotellnæringen og reiselivet går så det griner med nye rekorder over alt. Folk unner seg reiser fremfor annen luksus.
Drivstoff, valuta, reservedeler rammer alle flyselskaper, så guidingen den 13/2 med tanke på forventet billettpriser og dollarkurs blir viktig.
Det siste jeg tror er at Karlsen og Øygard bare sitter på ræva og lar driften gå på måfå.
Siste dager stigning tyder på at markedet mener at 10 kroner lav pris, men er en fornuftig og solid inngang til å få med seg en 40-50% oppgang slik som denne aksjen alltid har reagert i gode og onde dager.
I følge Barclays så utgjør frifinnelsen i rettsaken et engangsbeløp på 750 millioner inkl. renter og omkostninger fra 2020.
Shorterne får mye å stå i med hvis dette går veien nordover og de må dekke inn 35 millioner aksjer.
Det blir kanskje utbytte allerede i år og det jobbes hardt for å realisere dette. Ved neste trafikktall så ser vi hvordan markedet blir. Hotellnæringen og reiselivet går så det griner med nye rekorder over alt. Folk unner seg reiser fremfor annen luksus.
Drivstoff, valuta, reservedeler rammer alle flyselskaper, så guidingen den 13/2 med tanke på forventet billettpriser og dollarkurs blir viktig.
Det siste jeg tror er at Karlsen og Øygard bare sitter på ræva og lar driften gå på måfå.
Siste dager stigning tyder på at markedet mener at 10 kroner lav pris, men er en fornuftig og solid inngang til å få med seg en 40-50% oppgang slik som denne aksjen alltid har reagert i gode og onde dager.
I følge Barclays så utgjør frifinnelsen i rettsaken et engangsbeløp på 750 millioner inkl. renter og omkostninger fra 2020.
Shorterne får mye å stå i med hvis dette går veien nordover og de må dekke inn 35 millioner aksjer.
Tony83
17.01.2025 kl 20:53
10192
When will we get to know whether the state appeals or not? Already on Monday the 20th?
Ransen
20.01.2025 kl 09:06
8984
Her er hva Barclays setter som worst case scenario på NAS og som synlig short har fulgt opp:
"Ifølge analytikeren inkluderer de negative faktorene for aksjen svak makroøkonomi, geopolitiske spenninger i Baltikum og en ugunstig dom i ETS-saken.
«Etterspørselssvekkelsen i desember kan vise seg å bli mer langvarig enn forventet, og våre inntektsreduksjoner kan vise seg utilstrekkelige. Spenninger i arbeidsforholdene kan vedvare, og en gunstig løsning på Air Baltics eierskapsstruktur kan slå negativt ut for Norwegian. Fornyet tillit til SAS, som nå er delvis eid av Air France-KLM, kan også styrke konkurransen», skriver han."
Går short på en kraftig smell her? JA
"Ifølge analytikeren inkluderer de negative faktorene for aksjen svak makroøkonomi, geopolitiske spenninger i Baltikum og en ugunstig dom i ETS-saken.
«Etterspørselssvekkelsen i desember kan vise seg å bli mer langvarig enn forventet, og våre inntektsreduksjoner kan vise seg utilstrekkelige. Spenninger i arbeidsforholdene kan vedvare, og en gunstig løsning på Air Baltics eierskapsstruktur kan slå negativt ut for Norwegian. Fornyet tillit til SAS, som nå er delvis eid av Air France-KLM, kan også styrke konkurransen», skriver han."
Går short på en kraftig smell her? JA
Tony83
20.01.2025 kl 10:12
8855
Is today the deadline for the appeal in ETS case? Has the state appealed?
Ransen
20.01.2025 kl 10:22
8821
Dommen ble avsagt den 19.12.2024. Fristen for å anke er vanligvis 30 dager fra datoen dommen ble avsagt.
Hvis staten mener at dommen er totalt feil så ville anken kommet tidligere.
I følge Barclays så gjelder dette 750 millioner, småpenger for staten men betydelig for NAS.
For de spesielt interesserte som vil tjene penger på aksjen, ta en titt på de ulike lavpris kaledre til selskapene å sjekk endringene i minstepris
Hvis staten mener at dommen er totalt feil så ville anken kommet tidligere.
I følge Barclays så gjelder dette 750 millioner, småpenger for staten men betydelig for NAS.
For de spesielt interesserte som vil tjene penger på aksjen, ta en titt på de ulike lavpris kaledre til selskapene å sjekk endringene i minstepris
Redigert 20.01.2025 kl 10:29
Du må logge inn for å svare
laser
20.01.2025 kl 10:38
8831
Du glemmer rettsferien fom 24 des tom 3 januar = 11 dager til. Fristen løper fra tidligst 20. des. ( en dag etter avsagt dom). Ankefristen er således utløpt først 30 januar ( utløper 29 Jan om kvelden).
Ransen
20.01.2025 kl 12:32
8649
Spennende strategi som shorterne legger opp til for tiden. Storstilt shorting både i NAS og FRO. Begge er på bunnivå og er stigende. For FRO er tankmarkedet brennhett om dagen og NAS går mot høysesong i et år hvor 10 av 10 er enige blir tidenes meste for reiselivsbransjen.
Strategi
20.01.2025 kl 15:06
8441
Comeback er vel omtrent som forventet.
Ser ut til å bli en sterk avslutning på dagen.
Ser ut til å bli en sterk avslutning på dagen.
Fjellbris
20.01.2025 kl 15:16
8421
Dollaren har svekket seg siste uka, og nedgangen fortsetter.
Wall Street Journal: Trump innfører ikke toll i dag
Dollaren svekkes kraftig etter en artikkel fra Wall Street Journal om et omfattende memorandum fra president Donald Trump.
https://www.finansavisen.no/finans/2025/01/20/8231961/wall-street-journal-trump-innforer-ikke-toll-i-dag
Wall Street Journal: Trump innfører ikke toll i dag
Dollaren svekkes kraftig etter en artikkel fra Wall Street Journal om et omfattende memorandum fra president Donald Trump.
https://www.finansavisen.no/finans/2025/01/20/8231961/wall-street-journal-trump-innforer-ikke-toll-i-dag
Ransen
20.01.2025 kl 18:28
8118
Short dekker inn. Det tyder på videre oppgang i aksjen.
Barclays påpekte fire faktorer som kunne slå uheldig ut for NAS. Derav kursmål på 12.
Geopolitisk uro i midtøsten. Denne er nå noe eliminert med våpenhvile.
Neste er avklaring på rettsaken.
Så kommer AirBalitc, finner de en finansiell løsning?
Så kommer trafikktall. November var bra på 28% økning. Desember litt ned på 24% økning.
Trump vil ha oljeprisen ned til 42 usd/b. Ikke realistisk, men kan sige til rundt 60 dollar.
Trump vil ikke ha for høy dollarkurs da det hemmer eksportmarkedet.
Barclays påpekte fire faktorer som kunne slå uheldig ut for NAS. Derav kursmål på 12.
Geopolitisk uro i midtøsten. Denne er nå noe eliminert med våpenhvile.
Neste er avklaring på rettsaken.
Så kommer AirBalitc, finner de en finansiell løsning?
Så kommer trafikktall. November var bra på 28% økning. Desember litt ned på 24% økning.
Trump vil ha oljeprisen ned til 42 usd/b. Ikke realistisk, men kan sige til rundt 60 dollar.
Trump vil ikke ha for høy dollarkurs da det hemmer eksportmarkedet.
Redigert 20.01.2025 kl 18:29
Du må logge inn for å svare
Tony83
20.01.2025 kl 18:46
8077
Are you sure those 11 days do not count? In our jurisdiction they would count -- every day counts, except the end day of the deadline falls on a holiday or otherwise non-working day!
laser
20.01.2025 kl 20:14
7904
Slik jeg leser domstollovens paragraf 140 så sier den det. Uansett så hadde det nok kommet pressemelding
NASLover
20.01.2025 kl 21:10
7812
Soon the War ends and oil prices fall like a stone
https://www.finansavisen.no/politikk/2025/01/20/8232069/vladimir-putin-om-avslutning-pa-krigen-vi-er-apne-for-dialog
https://www.finansavisen.no/politikk/2025/01/20/8232069/vladimir-putin-om-avslutning-pa-krigen-vi-er-apne-for-dialog
Redigert 20.01.2025 kl 21:10
Du må logge inn for å svare
Ransen
20.01.2025 kl 21:43
7806
Dette ligger i strategien til Trump. Nå er det våpenhvile i midtøsten og sannsynligvis en varig løsning samt at krigen i ukraina går mot slutten. Putin er åpen for samtale. Totalt vil det åpne for betydelig høyere tilbud og lavere oljepris.
Fjellbris
20.01.2025 kl 22:58
7704
Ja han har vel mål om oljepris på 40 tallet igjen….
Kopierer inn litt fra artikkelen du delte:
…….
President Donald Trump sa at han planlegger å fylle USAs strategiske oljereserver «helt til randen». Planen kommer etter at lagrene har vært nede på nivåer man sist så på 1980-tallet under Joe Biden, det skriver Bloomberg.
Trump hadde følgende å si om olje og amerikansk økonomi under innsettelsestalen i Washington D.C.:
«Vi skal senke prisene, fylle de strategiske reservene våre til toppen igjen, og eksportere amerikansk energi over hele verden,» sa den nye amerikanske presidenten.
https://www.finansavisen.no/politikk/2025/01/20/8232089/trump-om-historisk-lave-oljelagre-skal-fylles-til-randen
Kopierer inn litt fra artikkelen du delte:
…….
President Donald Trump sa at han planlegger å fylle USAs strategiske oljereserver «helt til randen». Planen kommer etter at lagrene har vært nede på nivåer man sist så på 1980-tallet under Joe Biden, det skriver Bloomberg.
Trump hadde følgende å si om olje og amerikansk økonomi under innsettelsestalen i Washington D.C.:
«Vi skal senke prisene, fylle de strategiske reservene våre til toppen igjen, og eksportere amerikansk energi over hele verden,» sa den nye amerikanske presidenten.
https://www.finansavisen.no/politikk/2025/01/20/8232089/trump-om-historisk-lave-oljelagre-skal-fylles-til-randen
Redigert 20.01.2025 kl 22:59
Du må logge inn for å svare
Strategi
21.01.2025 kl 09:10
7341
Det er vel ofte slik at nå en sak vinnes i rettsvesenet så kommer anken forholdsvis raskt.
Etter medholdet i tingretten har ikke dette skjedd.
Etter mitt syn er det derfor "meget" stor overvekt for at dommen blir stående i Norwegian sin favør.
Etter medholdet i tingretten har ikke dette skjedd.
Etter mitt syn er det derfor "meget" stor overvekt for at dommen blir stående i Norwegian sin favør.
Ransen
21.01.2025 kl 09:23
7400
Jeg tror at hybridlånet innfris i disse dager. Dette har vært et tema i styret over lang tid nå. Samtidig så løsriver selskapet seg og kan vurdere utflagging med resten av flåten eller få en ny utenlandsk profesjonell eier. Dette handler om ett være eller ikke være med den norske avgift og skattepolitikken.
I norge:
Flyselskapene skal betale for Avinors dårlige drift.
Flyselskapene må betale ekstra de 2% med biodrivstoff som EU krever. I sverige dekker EU denne kostnaden som et ledd i å få ned utslippene i europa.
Flyselskapene blir pålagt ekstra miljøavgifter på grunn av at dagens regjering er styrt av mikropartiene som vil at alle fly skal bort og erstattes med tog. Spesielt i troms og finnmark skal det settes inn ekstra tog som skal trafikkere finnmarkskysten fra Kirkenes til Tromsø.(ironi, men SV og Venstre vet ikke bedre)
I norge:
Flyselskapene skal betale for Avinors dårlige drift.
Flyselskapene må betale ekstra de 2% med biodrivstoff som EU krever. I sverige dekker EU denne kostnaden som et ledd i å få ned utslippene i europa.
Flyselskapene blir pålagt ekstra miljøavgifter på grunn av at dagens regjering er styrt av mikropartiene som vil at alle fly skal bort og erstattes med tog. Spesielt i troms og finnmark skal det settes inn ekstra tog som skal trafikkere finnmarkskysten fra Kirkenes til Tromsø.(ironi, men SV og Venstre vet ikke bedre)
Strategi
21.01.2025 kl 10:06
7327
Det vi ser er 3 short selskaper som mer enn delvis sitter i eget klister.
De er kraftig bakpå og i en forholdvis stor ugunstig situasjon.
Algoritmene jobber ikke sammen og de er sannsynligvis programmert til inndekk.
Dette betyr at om de blir ledet ned forverres situasjonen betraktelig.
De er "tvunget" kjøpe mer enn de selger.
De er kraftig bakpå og i en forholdvis stor ugunstig situasjon.
Algoritmene jobber ikke sammen og de er sannsynligvis programmert til inndekk.
Dette betyr at om de blir ledet ned forverres situasjonen betraktelig.
De er "tvunget" kjøpe mer enn de selger.
Redigert 21.01.2025 kl 10:08
Du må logge inn for å svare
Ransen
21.01.2025 kl 10:18
7307
Det er nok i hovedsak småsparerne som kvitter seg med aksjer. Selv Sundt som har meldt exit selger ikke så lavt som dagens kurs. Men når et er sagt så er det ikke quick fix å dekke inn vel 30 millioner shortaksjer.
Noen analytikerne har ikke sett verdi i å vente til Q4 presentasjonen for å høre hva selskapet forventer av billettpriser i 2025, heller ikke hva synergieffekten av Widerøe vil gi og salgsutsiktene utover mot sommersesongen. Det er ene og alene generert en chatGPT analyse basert på desembertallene som var ned i forhold til året før. Både IAG og Ryanair sammen med NAS og SAS har økt minsteprisene betydelig for 2025. Høy dollar,oljepris,generelle kostnader rammer alle flyselskaper.
Noen analytikerne har ikke sett verdi i å vente til Q4 presentasjonen for å høre hva selskapet forventer av billettpriser i 2025, heller ikke hva synergieffekten av Widerøe vil gi og salgsutsiktene utover mot sommersesongen. Det er ene og alene generert en chatGPT analyse basert på desembertallene som var ned i forhold til året før. Både IAG og Ryanair sammen med NAS og SAS har økt minsteprisene betydelig for 2025. Høy dollar,oljepris,generelle kostnader rammer alle flyselskaper.
Tony83
21.01.2025 kl 11:48
7149
And what about absurdly low P/E ratio in NAS? Is it an important argument?
Ransen
21.01.2025 kl 12:59
7080
P/E multippel er ekstrem lav med hensyn til at man setter verdi på selskapet men glemmer kontantbeholdningen på 11,5 mrd pr Q3-24, 3,5 mrd innbetalt i forskudd på MAX 8 og opparbeidet marked og brand i hele europa.
Året 2024 er selskapet straffet og forsøkt reist seg for følgende:
-Dårlige trafikktall i Q1 grunnet fin forsommer
-Streiketrussel
-Generell børskollaps
-Økende kostnader og valuta
-Boeing streik og forsinkelser
-Høye kostnader for Wetlease.
Nå legges worst case scenario til aksjen fra alle hold og fører til underprising mens europeiske selskap tikker inn doblinger og ATH på siste året.
Det som gjenstår:
Avklaring på rettsaken
Bedring i trafikktall tross kapasitetsøkning.
Geopolitisk uro(klarert)
Air Baltic finansiering(25% av flyparken deres står på bakken grunnet p/w motorfeil. Norwegian er allerede etablert i baltikum.
Året 2024 er selskapet straffet og forsøkt reist seg for følgende:
-Dårlige trafikktall i Q1 grunnet fin forsommer
-Streiketrussel
-Generell børskollaps
-Økende kostnader og valuta
-Boeing streik og forsinkelser
-Høye kostnader for Wetlease.
Nå legges worst case scenario til aksjen fra alle hold og fører til underprising mens europeiske selskap tikker inn doblinger og ATH på siste året.
Det som gjenstår:
Avklaring på rettsaken
Bedring i trafikktall tross kapasitetsøkning.
Geopolitisk uro(klarert)
Air Baltic finansiering(25% av flyparken deres står på bakken grunnet p/w motorfeil. Norwegian er allerede etablert i baltikum.
Redigert 21.01.2025 kl 13:16
Du må logge inn for å svare
HALLOA
21.01.2025 kl 13:36
7049
Hovedårsaken til tregheten er en "Ulv" som sitter som hovedaksjonær.
Slik er det i de fleste selskap han er hovedaksjonær.
Det er pengene som styrer bankene og dere analytikere.
Slik er det i de fleste selskap han er hovedaksjonær.
Det er pengene som styrer bankene og dere analytikere.
Strategi
21.01.2025 kl 15:04
6991
22 januar i fjor var kursen 12.38 og dro sterkt videre nesten rett opp til 17.60, så kom et kort akter steg på noen ti ører for den dro videre til 18.40.
Selskapet er i vesentlig bedre skikk i dag etter min mening, det samme er vekstpotensialet og ikke minst selskapets strategiplan om sterkere posisjon i Norden.
Baser flyttes til Sverige og jeg vil tro at slike strategiske effektiviserings tiltak fortsetter slik at crew slipper å flyttes rundt.
Det gjøres mye riktig i Norwegian Group og jeg har sterkt trua.
Det vi venter på nå er om det ankes eller ikke, jeg tror det ikke kommer anke, denne troen økes dag for dag nå.
Selskapet er i vesentlig bedre skikk i dag etter min mening, det samme er vekstpotensialet og ikke minst selskapets strategiplan om sterkere posisjon i Norden.
Baser flyttes til Sverige og jeg vil tro at slike strategiske effektiviserings tiltak fortsetter slik at crew slipper å flyttes rundt.
Det gjøres mye riktig i Norwegian Group og jeg har sterkt trua.
Det vi venter på nå er om det ankes eller ikke, jeg tror det ikke kommer anke, denne troen økes dag for dag nå.
Strategi
21.01.2025 kl 16:15
6835
For og unngå misforståelser så vil det fremdeles være base i Norge inntil annet evt. er bestemt, selv om det ikke er lenge siden en ble lagt ned.