NAS ute med stygg PW 😱

Vampyren
NAS 13.01.2025 kl 08:35 34343

Oslo (Infront TDN Direkt): Norwegian Air Shuttle ser nå et driftsresultat på 1,85 milliarder kroner i 2024, mot tidligere guiding på 2,1-2,4 milliarder kroner.

Det fremgår av en melding mandag.

Redigert 13.01.2025 kl 08:40 Du må logge inn for å svare
Strategi
29.01.2025 kl 09:00 4919

Tror på sterke dager i Norwegian Group nå fremover.
Tror 11 kr ryker i dag, da vil 10 ørene gå sterk videre.
Redigert 29.01.2025 kl 09:08 Du må logge inn for å svare
Fjellbris
29.01.2025 kl 10:17 4778

Helt enig og du fikk rett mtp. kr 11👍
Ransen
29.01.2025 kl 12:07 4664

Aksjen ligger fortsatt 2 kroner under samme tid for 3 år siden. Da var selskapet akkurat restrukturert og konkurerte innenlands med SAS, Flyr og Widerøe.
Verdsettingen er skammelig. Nvidia som nå er i konkurranse med kina verdsettes til over 40 ganger inntjeningen.
NAS verdsettes til litt over 6 ganger inntjening, og alt under 10 er å regne som ekstremt lavt priset
Redigert 29.01.2025 kl 12:08 Du må logge inn for å svare
bassebasse
29.01.2025 kl 12:39 4601

Er vi over 11 kr nå.... Da starter shorts å dekke og kurs flyr.... Sundt er snart ut 15000000 mil kan fort vare borte
upsidedown
29.01.2025 kl 20:20 4264

Ministry of Climate and Environment files appeal regarding EU ETS obligations for 2020

Reference is made to the stock exchange announcement dated 20 December 2024, in which Norwegian Air Shuttle ASA (“Norwegian”) announced that the Oslo District Court ruled in full favour of Norwegian regarding the EU ETS obligations for 2020, in a period where Norwegian was subject to reconstruction in the Norwegian courts. The Oslo District Court ruled that Norwegian was fully entitled to fulfil its EU ETS obligations by offering dividend corresponding to the allowance obligations and that that the penalty for the failure to meet the EU ETS obligations for 2020 was unlawful. Thus, Norwegian is entitled to a full refund of the penalty amount of close to NOK 400 million with interest, currently amounting to NOK 88.1 million, should the decision become final and enforceable.

Norwegian was today notified that the Ministry of Climate and Environment have filed an appeal to the Court of Appeal to challenge the decision of the Oslo District Court. The hearing of the appeal is expected to be held later in 2025.

For further information, please contact:
Jesper M. Hatletveit, Investor Relations at Norwegian Air Shuttle ASA Tel: +47 906 64 401


Norwegian Air Shuttle ASA
Fornebu, 29 January 2025
nima
29.01.2025 kl 20:26 4243

Ikke overrasket, staten vil ha mer fanden vil ha alt.
Kåre Grønn
29.01.2025 kl 20:28 4240

De er faen ikke riktig i hode!! De skal kjøre ihjel alt av bedrifter i dette landet! I bransjer med marginale overlevelsessjanser, ja de gir f! Kjører bare på!! Blir kvalm!
nima
29.01.2025 kl 20:33 4218

Trenger penger som de skal sende ut av landet til korrupte ledere og diktatoer
Fjellbris
29.01.2025 kl 20:39 4196

Disse 500 mill hadde vært en fin bonus nå, men da må vi vente på anken og se. Staten har jo tid og penger til å holde på slik, selv om bare renter her nå snart utgjør over 100. mill….
Ransen
29.01.2025 kl 20:45 4188

Egentlig så er dette bra. Et spark i ræva for å komme seg ut av dette landet hvor de kun ønsker bønder på tilskudd.
Neste er EU ‘s energipakke som sikrer tilskudd for bruk av fossilfritt drivstoff. Norwegian sammen med svært mange andre bedrifter vil nå flagge ut av dette næringsfientige landet. Flere større bedrifter og fond er allerede utflagget, men det går ikke inn hos regjeringspartiene. Det er bare å øke skatten og drivstoffavgiften så kan de glise bredt…
Ransen
29.01.2025 kl 20:50 4160

Det har ingen ting å si på aksjekursen. Gebyret ble innbetalt i 2023 og selskapet har penger nok. Det flyter nærmest over.
Dette er mer en prinsippsak og vinner de i lagmannsretten kommer det ytterligere saks og renteomkostninger i NAS favør.
Strategi
29.01.2025 kl 21:14 4115

Ser dette på samme måte som deg Ransen.
Fjellbris
29.01.2025 kl 21:23 4098

Enig i at det er en prinsippsak, og at ikke dette løfter kurs mye. Men, 500 mill på konto hadde nok løftet kurs noe, men det får vi ha tilgode. Langt viktigere ting fremover som skal løfte kurs, helt enig i det! :-)
Ransen
29.01.2025 kl 21:42 4054

Det ville helt klart løftet kursen . Det gjorde også oppgjøret etter forliket med bank norwegian i Q4-23.
Tror nok likevel at kassa har økt i Q4-24.
I Q1-24 klarte de å øke kassa med 150 millioner selv etter kontantkjøpet av widerøe.
Fjellbris
29.01.2025 kl 22:06 3992

Da er vi enige👍
Tony83
29.01.2025 kl 22:25 3938

What does it mean for NAS that Lufthansa has entered into Air Baltic (instead of NAS)?
NASLover
29.01.2025 kl 22:47 3895

Nobody is interested in Norwegian regardless of strong Nordic travelling activity....neither Lufthansa nor Ryanair or IAG
Strategi
30.01.2025 kl 07:18 3608

Anker: Norwegian kan ikke juble ennå.
https://www.finansavisen.no/transport/2025/01/29/8236174/norwegian-kan-ikke-juble-enda
Det ligger mye positivt i denne overskriften.
----
Mitt tips er at dommen fra tingretten blir stående.
Et annet senario er at det blir et forlik mellom partene.
Ransen
30.01.2025 kl 07:42 3567

Staten overprøver alltid slike saker. Det er staten i et nøtteskall å bruke penger og ressurser på som ikke er samfunnsmessig nyttig.
Men nå består den styrende makt av mennesker uten utdannelse og arbeidserfaring. Slike saker kunne vært løst som gruppeoppgave i 6’ klasse.
Norwegian har vel aldri løftet dette til retten hvis de ikke var sikker i sin sak.
Ransen
30.01.2025 kl 07:58 3532

Dette handler om at Lufthansa vil sikre å videreføre Wetlease avtalen med Airbaltic. Lufthansa sliter som kjent med motorproblemer og forsinkede leveranser av nye om miljøvennlige fly.

https://newsroom.lufthansagroup.com/en/lufthansa-group-strengthens-wet-lease-partnership-with-airbaltic/
Flodhest82
30.01.2025 kl 08:31 3450

Lufthansa byr også på 20% i Air Europa, så blir nok ikke Lufthansa som eventuelt kjøper Norwegian
NASLover
30.01.2025 kl 09:05 3407

Nobody is interested in Norwegian, if there was someone it would have been bought long time ago.
Redigert 30.01.2025 kl 09:06 Du må logge inn for å svare
niets
30.01.2025 kl 09:34 3345

Er ikke 400 mill samfunnsmessig nyttig? Har ikke de som jobber i "styrende makt" utdannelse? Er de spørsmål som reises i saken så enkle at de kunne løses av 6,-klassinger? Dette var lavmål. Dessuten: NAS løfter en sak til retten hvis de har rettslig interesse og tar prosessrisikoen. 400 mill kan være verdt en runde i retten hvis det er mulighet for å vinne.
Ransen
30.01.2025 kl 13:24 3069

Du kan jo begynne med arbeidsministeren så lister du opp jobberfaring og utdanning nedover til alle departementsjefene.
Forrige sosialistregjering(Stoltenberg), der gjorde Sissner en opptelling og fant totalt hele 16 års arbeidserfaring i hele regjeringen.
Da ser du lavmålet i dette. Kanskje du også forstår hvorfor det flagges ut og flyttes ut av dette landet.
Norge er i ferd med å bli et uland.
Redigert 30.01.2025 kl 13:25 Du må logge inn for å svare
bassebasse
30.01.2025 kl 15:03 2977

Selv om Norge kutter ikke renta så kutter EU Sverige og Danmark... Nas er stor i Sverige og Danmark og fra Spania til Tyskland dette hjelper mye og ha mye reisene... År hvor nas kurs skal fly
Ransen
30.01.2025 kl 16:00 2888

Den er så bra.
Men det er snakk om å plage og pine bedriftene maksimalt. Vi skulle hatt en Trump i Norge til å ordne opp i dette.
Kåre Grønn
30.01.2025 kl 16:16 2854

Reagerer ikke på noe lenger aksjen. Helt dødt
StephanDerrick
30.01.2025 kl 21:17 2610

Yahoo Finance har en interessant artikkel i kveld om hvordan de 4 største flyselskapene i USA faktisk genererer overskuddene sine:

The Big Airlines Lost Money Flying Passengers Last Year. So How Did They All Turn Profits?
https://finance.yahoo.com/news/big-airlines-lost-money-flying-193432789.html
upsidedown
31.01.2025 kl 00:26 2463

THE NORTHERN TRUST COMP, LONDON BR.
På tre dager har de fått tilbake over 16 millioner aksjer. Hele posten ble lånt ut til short våren 2024.

Så da er mysteriet løst.

På siste oppdatering har de lånt ut drøyt 6 millioner igjen. Folketrygdfondet er stabilt, så ingenting er foreløpig hentet ut fra dem.
Redigert 31.01.2025 kl 00:46 Du må logge inn for å svare
KanonBra5
31.01.2025 kl 09:49 2344

Har noen regnet på hvor stor verdi Norwegian sine Boing ordre har i markedet? Dette er ordrer som gjort for flere år siden på meget gode betingelser: Dette må ha veldig stor verdi i dag. Da markedet skriker etter fly (leveringstiden er 10år+ om man bestiller i dag) og prisene har steget markant!! Ser for meg at det ville vært meget lukrativt for f.eks. Ryanair å sikre seg disse avtalene/kontraktene. Det får de jo selvfølgelig med å kjøpe Norwegian. Som de i dag kan få latterlig billig!!!!
Redigert 31.01.2025 kl 10:27 Du må logge inn for å svare
Ransen
31.01.2025 kl 10:39 2246

Det var gjort en beregning på dette. Lurer på om det var winair som hadde den...NAS satte bestillingen rett etter restruktureringen i pandemien og er blant de første i køen. Dessuten betalte de 3,4 milliarder i forskudd. De nye flyene har 14% lavere forbruk/utslipp så de er gull verd i konkurranse med særlig eldre fly. De eldste maskinene til Norwegian i dag er fra 2019, men fortsatt fra forrige generasjon.
NAS er først og fremst attraktivt på grunn av fotfestet i norden og erfaringen med operasjoner i arktiske områder. Det vil ta mange år for andre flyselskap å ta plass her. Flere har prøvd men måtte gi opp.
Tony83
31.01.2025 kl 10:49 2257

I still think Lufthansa was never a candidate for takeover of NAS. The only and real candidate is IAG!
KanonBra5
31.01.2025 kl 10:54 2326

Men man må vel være enige om at det ligger betydelige verdier i disse kontraktene i dagens brennhete marked?
Ransen
31.01.2025 kl 11:08 2304

Vi kan si det slik at dagens aksjekurs ikke hensyntar verken bestillingsverdien, kontantbeholdningen eller inntjeningen. Der foreligger det en beregning av reell aksjeverdi utført av 3-part på 36 kroner pr aksje.
Det er fasinerende å se salgspresset under 11 kroner nå, altså mer enn 2 kroner under samme tid for 2 år siden.
Aksjekursen jakter kun på 80% av kontantbeholdningen i dag, resten er visstnok ingenting verdt.
Derfor vil NAS få det bedre under profesjonelle bransjeeiere enn norske småsparere som i sum taper penger.
Fjellbris
31.01.2025 kl 11:42 2262

Salgspresset skyldes Sundt sitt nedsalg, siste liste i dag viser nytt nedsalg litt over 1,2 mill aksjer. Nå har han dog «bare» 13,7 mill igjen, så i løpet av februar er han nok helt ferdig solgt/ute.
….
NAS SUNDT AS -1.217.3 13.777.867 1,4
Redigert 31.01.2025 kl 11:43 Du må logge inn for å svare
Gamernrx
31.01.2025 kl 15:45 2043

Hvor kan man følge dette nedsalget? Fantastisk salg på aksjen nå. Fyller opp!
Gamernrx
31.01.2025 kl 16:47 2019

Når blir NAS kjøpt opp av Ryanair? Er noen store som lukter på Boeing orderen og suksessen her.
Ransen
31.01.2025 kl 17:00 1987

Ryanair skroter alle sine ruter i Aalborg og stenger basen i Billund. NAS er allerede godt inne i Danmark.
Tenker årsaken er at Ryanair vil benytte flyflåten på de rutene som er mest lønnsomme i mangel på nye fly.
At den danske regjering har lagt til en skatt på 50 kroner per billett, som utgjør EN kaffekopp eller en halv snaps betyr ingen ting.
upsidedown
31.01.2025 kl 17:15 2032

Bunnen i NAS denne gangen kommer etter Q4 og i verste fall går den sideveis til slutten av mars i påvente av en avklaring med staten. Et oppkjøp er også komplisert gjennom at Norwegian har inngått langsiktige kontrakter med staten som må avklares før en overtagelse.

Men det er jo lov å drømme på en fredagskveld..det koster ingenting.😉
golf`ern
31.01.2025 kl 17:20 2150

Ikke sant, og drømmere er det nok av på NAS-trådene....
Strategi
31.01.2025 kl 17:56 2113

Ja , det er mange drømmere, også i staten
Anker: Norwegian kan ikke juble ennå.
Nei , Norwegian kan ikke juble enda, men det kommer.
Staten ble nærmest ledd ut på børs morgen i går.
Denne saken er bankers i favør Norwegian.
Ransen
31.01.2025 kl 17:56 2150

Det er nok ikke så komplisert som mange vil ha det til.
Vi går mot høysesong og det mangler kapasitet. Flere andre flyselskap som i de siste har tapt penger mens Norwegian har tjent penger må nå finne lønnsomhet.
Karlsen vil på Web den 13/2 berette om situasjonen ang, reiselyst, billettpriser og hvordan implementeringen av WF nå gir synergieffekter.
Tror nok at mange følger Sundt ut av aksjen og selger gjerne langt under minsteprisen som de har satt. Men det faktum at Fredriksen sitter og attpåtil øker når aksjen er billig nok er grunn nok for meg å sitte. Vær klar over at Fredriksen selger alt som han mister troen på.
Når et gjelder oppkjøp av selskapet så har vel en 3-4 store analyseselskap skrevet om dette selv om staten har allverden av avtaler, så det er ikke noe showstopper i seg selv. Alt er til salgs når prisen er rett.
Ser ikke annet enn at topp ti mye består av banker og institusjoner. Det er vel en grunn til det på tross av at de stadig kutter ned kursmål.
upsidedown
31.01.2025 kl 18:09 2131

Har du ikke glemt det viktigste nå..

Skrev for få timer siden at det ble lånt ut nye 6 millioner til short og tipper de har solgt de siste dagene rundt 11. Kom inn 16 millioner og gikk ut 6 millioner samme dag ut fra historikken.
Ransen
31.01.2025 kl 18:13 2131

Etter allerede 3 seiere i rettsinstanser etter konkurs/restruktureringen så skal staten som verdens største torpedo vise seg tøff og anke dette.
Molnes antyder at det er lite å gjøre om dagen. Målet er vel at det ikke skal være bedrifter igjen i Norge.
upsidedown
31.01.2025 kl 19:19 2126

Jeg skal gi Karlsen kred for at han kom analytikerne i forkant og varslet om et svakt Q4. Så han har lært av tabben fra i mai og det er svært bra.

Men å avlyse en markedsreaksjon på tallene når de foreligger er risikosport uten sikkerhetsnett herr Ransen. Hadde Sundt forventet oppgang til 13 - 14 før våren hadde de sannsynligvis trappet ned på salgene og gått for støttekjøp slik de gjorde i sommer for å bremse kursfallet.

Dere mener at Sundt sitter i vakuum med øretelefonene på😎, men det kan være en kostbar affære om horisonten er frem til et snarlig bud på selskapet.

For de langsiktige er mitt råd å ha brukbart med tørt krutt når tilbudene kommer, for de kommer om ikke alt for lenge…..TROR jeg!
Ransen
31.01.2025 kl 20:05 2109

Tror vi må legge Sundt til side og heller følge med på de øvrige 10 største aksjonærene som representerer 55% av aksjemassen.
Sundt startet nedsalget sitt rett etter at samarbeidet med Strawberry ble kjent og er bestemt på å være ute ASAP.

Jeg synes at 1.850 millioner i resultat er bra etter at Widerøe er kontantkjøpt for 1.300 millioner, kassa påfylt med 2.000 millioner og gjeld nedbetalt med 1.400 millioner ila 2024.
2024 hadde gruppen 26,4 millioner passasjerer.

Dessuten har selskapet nå en avklart sak med Boeing der det blant annet er saksøkt for 2.000 millioner som er omgjort til forskudd på finansieringen av de første 50 nye max 8 maskinene og videre opsjon på 30 max-maskiner. Dette er en gullavtale som sikrer at Norwegian prioriteres ved leveranser.
KanonBra5
01.02.2025 kl 08:33 1790

At Ryanair stenger basen i Billund er meget godt nytt for Norwegian. Da blir det trangt om plassen på Norwegian sine Billund fly👍📈💵✈️

https://corporate.ryanair.com/news/ryanair-closes-2-aircraft-billund-base-in-response-to-govts-harmful-aviation-tax/
Redigert 01.02.2025 kl 09:22 Du må logge inn for å svare
Strategi
01.02.2025 kl 09:22 1764

We are very disappointed to announce the closure of our 2 aircraft Billund base and our operations at Aalborg from the end of March.

Veldig bra for Norwegian