NAS ute med stygg PW đŸ˜±

Vampyren
NAS 13.01.2025 kl 08:35 34367

Oslo (Infront TDN Direkt): Norwegian Air Shuttle ser nÄ et driftsresultat pÄ 1,85 milliarder kroner i 2024, mot tidligere guiding pÄ 2,1-2,4 milliarder kroner.

Det fremgÄr av en melding mandag.

Redigert 13.01.2025 kl 08:40 Du mÄ logge inn for Ä svare
Strategi
29.01.2025 kl 09:00 4925

Tror pÄ sterke dager i Norwegian Group nÄ fremover.
Tror 11 kr ryker i dag, da vil 10 Þrene gÄ sterk videre.
Redigert 29.01.2025 kl 09:08 Du mÄ logge inn for Ä svare
Fjellbris
29.01.2025 kl 10:17 4784

Helt enig og du fikk rett mtp. kr 11👍
Ransen
29.01.2025 kl 12:07 4670

Aksjen ligger fortsatt 2 kroner under samme tid for 3 Ă„r siden. Da var selskapet akkurat restrukturert og konkurerte innenlands med SAS, Flyr og WiderĂže.
Verdsettingen er skammelig. Nvidia som nÄ er i konkurranse med kina verdsettes til over 40 ganger inntjeningen.
NAS verdsettes til litt over 6 ganger inntjening, og alt under 10 er Ă„ regne som ekstremt lavt priset
Redigert 29.01.2025 kl 12:08 Du mÄ logge inn for Ä svare
bassebasse
29.01.2025 kl 12:39 4607

Er vi over 11 kr nÄ.... Da starter shorts Ä dekke og kurs flyr.... Sundt er snart ut 15000000 mil kan fort vare borte
upsidedown
29.01.2025 kl 20:20 4270

Ministry of Climate and Environment files appeal regarding EU ETS obligations for 2020

Reference is made to the stock exchange announcement dated 20 December 2024, in which Norwegian Air Shuttle ASA (“Norwegian”) announced that the Oslo District Court ruled in full favour of Norwegian regarding the EU ETS obligations for 2020, in a period where Norwegian was subject to reconstruction in the Norwegian courts. The Oslo District Court ruled that Norwegian was fully entitled to fulfil its EU ETS obligations by offering dividend corresponding to the allowance obligations and that that the penalty for the failure to meet the EU ETS obligations for 2020 was unlawful. Thus, Norwegian is entitled to a full refund of the penalty amount of close to NOK 400 million with interest, currently amounting to NOK 88.1 million, should the decision become final and enforceable.

Norwegian was today notified that the Ministry of Climate and Environment have filed an appeal to the Court of Appeal to challenge the decision of the Oslo District Court. The hearing of the appeal is expected to be held later in 2025.

For further information, please contact:
Jesper M. Hatletveit, Investor Relations at Norwegian Air Shuttle ASA Tel: +47 906 64 401


Norwegian Air Shuttle ASA
Fornebu, 29 January 2025
nima
29.01.2025 kl 20:26 4249

Ikke overrasket, staten vil ha mer fanden vil ha alt.
KĂ„re GrĂžnn
29.01.2025 kl 20:28 4246

De er faen ikke riktig i hode!! De skal kjÞre ihjel alt av bedrifter i dette landet! I bransjer med marginale overlevelsessjanser, ja de gir f! KjÞrer bare pÄ!! Blir kvalm!
nima
29.01.2025 kl 20:33 4224

Trenger penger som de skal sende ut av landet til korrupte ledere og diktatoer
Fjellbris
29.01.2025 kl 20:39 4202

Disse 500 mill hadde vÊrt en fin bonus nÄ, men da mÄ vi vente pÄ anken og se. Staten har jo tid og penger til Ä holde pÄ slik, selv om bare renter her nÄ snart utgjÞr over 100. mill
.
Ransen
29.01.2025 kl 20:45 4194

Egentlig sÄ er dette bra. Et spark i rÊva for Ä komme seg ut av dette landet hvor de kun Þnsker bÞnder pÄ tilskudd.
Neste er EU ‘s energipakke som sikrer tilskudd for bruk av fossilfritt drivstoff. Norwegian sammen med svĂŠrt mange andre bedrifter vil nĂ„ flagge ut av dette nĂŠringsfientige landet. Flere stĂžrre bedrifter og fond er allerede utflagget, men det gĂ„r ikke inn hos regjeringspartiene. Det er bare Ă„ Ăžke skatten og drivstoffavgiften sĂ„ kan de glise bredt

Ransen
29.01.2025 kl 20:50 4166

Det har ingen ting Ä si pÄ aksjekursen. Gebyret ble innbetalt i 2023 og selskapet har penger nok. Det flyter nÊrmest over.
Dette er mer en prinsippsak og vinner de i lagmannsretten kommer det ytterligere saks og renteomkostninger i NAS favĂžr.
Strategi
29.01.2025 kl 21:14 4121

Ser dette pÄ samme mÄte som deg Ransen.
Fjellbris
29.01.2025 kl 21:23 4104

Enig i at det er en prinsippsak, og at ikke dette lÞfter kurs mye. Men, 500 mill pÄ konto hadde nok lÞftet kurs noe, men det fÄr vi ha tilgode. Langt viktigere ting fremover som skal lÞfte kurs, helt enig i det! :-)
Ransen
29.01.2025 kl 21:42 4060

Det ville helt klart lÞftet kursen . Det gjorde ogsÄ oppgjÞret etter forliket med bank norwegian i Q4-23.
Tror nok likevel at kassa har Ăžkt i Q4-24.
I Q1-24 klarte de Ă„ Ăžke kassa med 150 millioner selv etter kontantkjĂžpet av widerĂže.
Fjellbris
29.01.2025 kl 22:06 3998

Da er vi enige👍
Tony83
29.01.2025 kl 22:25 3944

What does it mean for NAS that Lufthansa has entered into Air Baltic (instead of NAS)?
NASLover
29.01.2025 kl 22:47 3901

Nobody is interested in Norwegian regardless of strong Nordic travelling activity....neither Lufthansa nor Ryanair or IAG
Strategi
30.01.2025 kl 07:18 3614

Anker: Norwegian kan ikke juble ennÄ.
https://www.finansavisen.no/transport/2025/01/29/8236174/norwegian-kan-ikke-juble-enda
Det ligger mye positivt i denne overskriften.
----
Mitt tips er at dommen fra tingretten blir stÄende.
Et annet senario er at det blir et forlik mellom partene.
Ransen
30.01.2025 kl 07:42 3573

Staten overprÞver alltid slike saker. Det er staten i et nÞtteskall Ä bruke penger og ressurser pÄ som ikke er samfunnsmessig nyttig.
Men nĂ„ bestĂ„r den styrende makt av mennesker uten utdannelse og arbeidserfaring. Slike saker kunne vĂŠrt lĂžst som gruppeoppgave i 6’ klasse.
Norwegian har vel aldri lĂžftet dette til retten hvis de ikke var sikker i sin sak.
Ransen
30.01.2025 kl 07:58 3538

Dette handler om at Lufthansa vil sikre Ă„ viderefĂžre Wetlease avtalen med Airbaltic. Lufthansa sliter som kjent med motorproblemer og forsinkede leveranser av nye om miljĂžvennlige fly.

https://newsroom.lufthansagroup.com/en/lufthansa-group-strengthens-wet-lease-partnership-with-airbaltic/
Flodhest82
30.01.2025 kl 08:31 3456

Lufthansa byr ogsÄ pÄ 20% i Air Europa, sÄ blir nok ikke Lufthansa som eventuelt kjÞper Norwegian
NASLover
30.01.2025 kl 09:05 3413

Nobody is interested in Norwegian, if there was someone it would have been bought long time ago.
Redigert 30.01.2025 kl 09:06 Du mÄ logge inn for Ä svare
niets
30.01.2025 kl 09:34 3351

Er ikke 400 mill samfunnsmessig nyttig? Har ikke de som jobber i "styrende makt" utdannelse? Er de spÞrsmÄl som reises i saken sÄ enkle at de kunne lÞses av 6,-klassinger? Dette var lavmÄl. Dessuten: NAS lÞfter en sak til retten hvis de har rettslig interesse og tar prosessrisikoen. 400 mill kan vÊre verdt en runde i retten hvis det er mulighet for Ä vinne.
Ransen
30.01.2025 kl 13:24 3075

Du kan jo begynne med arbeidsministeren sÄ lister du opp jobberfaring og utdanning nedover til alle departementsjefene.
Forrige sosialistregjering(Stoltenberg), der gjorde Sissner en opptelling og fant totalt hele 16 Ă„rs arbeidserfaring i hele regjeringen.
Da ser du lavmÄlet i dette. Kanskje du ogsÄ forstÄr hvorfor det flagges ut og flyttes ut av dette landet.
Norge er i ferd med Ă„ bli et uland.
Redigert 30.01.2025 kl 13:25 Du mÄ logge inn for Ä svare
bassebasse
30.01.2025 kl 15:03 2983

Selv om Norge kutter ikke renta sĂ„ kutter EU Sverige og Danmark... Nas er stor i Sverige og Danmark og fra Spania til Tyskland dette hjelper mye og ha mye reisene... År hvor nas kurs skal fly
Ransen
30.01.2025 kl 16:00 2894

Den er sÄ bra.
Men det er snakk om Ă„ plage og pine bedriftene maksimalt. Vi skulle hatt en Trump i Norge til Ă„ ordne opp i dette.
KĂ„re GrĂžnn
30.01.2025 kl 16:16 2860

Reagerer ikke pÄ noe lenger aksjen. Helt dÞdt
StephanDerrick
30.01.2025 kl 21:17 2616

Yahoo Finance har en interessant artikkel i kveld om hvordan de 4 stĂžrste flyselskapene i USA faktisk genererer overskuddene sine:

The Big Airlines Lost Money Flying Passengers Last Year. So How Did They All Turn Profits?
https://finance.yahoo.com/news/big-airlines-lost-money-flying-193432789.html
upsidedown
31.01.2025 kl 00:26 2469

THE NORTHERN TRUST COMP, LONDON BR.
PÄ tre dager har de fÄtt tilbake over 16 millioner aksjer. Hele posten ble lÄnt ut til short vÄren 2024.

SĂ„ da er mysteriet lĂžst.

PÄ siste oppdatering har de lÄnt ut drÞyt 6 millioner igjen. Folketrygdfondet er stabilt, sÄ ingenting er forelÞpig hentet ut fra dem.
Redigert 31.01.2025 kl 00:46 Du mÄ logge inn for Ä svare
KanonBra5
31.01.2025 kl 09:49 2350

Har noen regnet pÄ hvor stor verdi Norwegian sine Boing ordre har i markedet? Dette er ordrer som gjort for flere Är siden pÄ meget gode betingelser: Dette mÄ ha veldig stor verdi i dag. Da markedet skriker etter fly (leveringstiden er 10Är+ om man bestiller i dag) og prisene har steget markant!! Ser for meg at det ville vÊrt meget lukrativt for f.eks. Ryanair Ä sikre seg disse avtalene/kontraktene. Det fÄr de jo selvfÞlgelig med Ä kjÞpe Norwegian. Som de i dag kan fÄ latterlig billig!!!!
Redigert 31.01.2025 kl 10:27 Du mÄ logge inn for Ä svare
Ransen
31.01.2025 kl 10:39 2252

Det var gjort en beregning pÄ dette. Lurer pÄ om det var winair som hadde den...NAS satte bestillingen rett etter restruktureringen i pandemien og er blant de fÞrste i kÞen. Dessuten betalte de 3,4 milliarder i forskudd. De nye flyene har 14% lavere forbruk/utslipp sÄ de er gull verd i konkurranse med sÊrlig eldre fly. De eldste maskinene til Norwegian i dag er fra 2019, men fortsatt fra forrige generasjon.
NAS er fÞrst og fremst attraktivt pÄ grunn av fotfestet i norden og erfaringen med operasjoner i arktiske omrÄder. Det vil ta mange Är for andre flyselskap Ä ta plass her. Flere har prÞvd men mÄtte gi opp.
Tony83
31.01.2025 kl 10:49 2263

I still think Lufthansa was never a candidate for takeover of NAS. The only and real candidate is IAG!
KanonBra5
31.01.2025 kl 10:54 2332

Men man mÄ vel vÊre enige om at det ligger betydelige verdier i disse kontraktene i dagens brennhete marked?
Ransen
31.01.2025 kl 11:08 2310

Vi kan si det slik at dagens aksjekurs ikke hensyntar verken bestillingsverdien, kontantbeholdningen eller inntjeningen. Der foreligger det en beregning av reell aksjeverdi utfÞrt av 3-part pÄ 36 kroner pr aksje.
Det er fasinerende Ä se salgspresset under 11 kroner nÄ, altsÄ mer enn 2 kroner under samme tid for 2 Är siden.
Aksjekursen jakter kun pÄ 80% av kontantbeholdningen i dag, resten er visstnok ingenting verdt.
Derfor vil NAS fÄ det bedre under profesjonelle bransjeeiere enn norske smÄsparere som i sum taper penger.
Fjellbris
31.01.2025 kl 11:42 2268

Salgspresset skyldes Sundt sitt nedsalg, siste liste i dag viser nytt nedsalg litt over 1,2 mill aksjer. NÄ har han dog «bare» 13,7 mill igjen, sÄ i lÞpet av februar er han nok helt ferdig solgt/ute.

.
NAS SUNDT AS -1.217.3 13.777.867 1,4
Redigert 31.01.2025 kl 11:43 Du mÄ logge inn for Ä svare
Gamernrx
31.01.2025 kl 15:45 2049

Hvor kan man fÞlge dette nedsalget? Fantastisk salg pÄ aksjen nÄ. Fyller opp!
Gamernrx
31.01.2025 kl 16:47 2024

NÄr blir NAS kjÞpt opp av Ryanair? Er noen store som lukter pÄ Boeing orderen og suksessen her.
Ransen
31.01.2025 kl 17:00 1992

Ryanair skroter alle sine ruter i Aalborg og stenger basen i Billund. NAS er allerede godt inne i Danmark.
Tenker Ärsaken er at Ryanair vil benytte flyflÄten pÄ de rutene som er mest lÞnnsomme i mangel pÄ nye fly.
At den danske regjering har lagt til en skatt pÄ 50 kroner per billett, som utgjÞr EN kaffekopp eller en halv snaps betyr ingen ting.
upsidedown
31.01.2025 kl 17:15 2037

Bunnen i NAS denne gangen kommer etter Q4 og i verste fall gÄr den sideveis til slutten av mars i pÄvente av en avklaring med staten. Et oppkjÞp er ogsÄ komplisert gjennom at Norwegian har inngÄtt langsiktige kontrakter med staten som mÄ avklares fÞr en overtagelse.

Men det er jo lov Ă„ drĂžmme pĂ„ en fredagskveld..det koster ingenting.😉
golf`ern
31.01.2025 kl 17:20 2155

Ikke sant, og drÞmmere er det nok av pÄ NAS-trÄdene....
Strategi
31.01.2025 kl 17:56 2118

Ja , det er mange drÞmmere, ogsÄ i staten
Anker: Norwegian kan ikke juble ennÄ.
Nei , Norwegian kan ikke juble enda, men det kommer.
Staten ble nÊrmest ledd ut pÄ bÞrs morgen i gÄr.
Denne saken er bankers i favĂžr Norwegian.
Ransen
31.01.2025 kl 17:56 2155

Det er nok ikke sÄ komplisert som mange vil ha det til.
Vi gÄr mot hÞysesong og det mangler kapasitet. Flere andre flyselskap som i de siste har tapt penger mens Norwegian har tjent penger mÄ nÄ finne lÞnnsomhet.
Karlsen vil pÄ Web den 13/2 berette om situasjonen ang, reiselyst, billettpriser og hvordan implementeringen av WF nÄ gir synergieffekter.
Tror nok at mange fÞlger Sundt ut av aksjen og selger gjerne langt under minsteprisen som de har satt. Men det faktum at Fredriksen sitter og attpÄtil Þker nÄr aksjen er billig nok er grunn nok for meg Ä sitte. VÊr klar over at Fredriksen selger alt som han mister troen pÄ.
NÄr et gjelder oppkjÞp av selskapet sÄ har vel en 3-4 store analyseselskap skrevet om dette selv om staten har allverden av avtaler, sÄ det er ikke noe showstopper i seg selv. Alt er til salgs nÄr prisen er rett.
Ser ikke annet enn at topp ti mye bestÄr av banker og institusjoner. Det er vel en grunn til det pÄ tross av at de stadig kutter ned kursmÄl.
upsidedown
31.01.2025 kl 18:09 2136

Har du ikke glemt det viktigste nÄ..

Skrev for fÄ timer siden at det ble lÄnt ut nye 6 millioner til short og tipper de har solgt de siste dagene rundt 11. Kom inn 16 millioner og gikk ut 6 millioner samme dag ut fra historikken.
Ransen
31.01.2025 kl 18:13 2136

Etter allerede 3 seiere i rettsinstanser etter konkurs/restruktureringen sÄ skal staten som verdens stÞrste torpedo vise seg tÞff og anke dette.
Molnes antyder at det er lite Ă„ gjĂžre om dagen. MĂ„let er vel at det ikke skal vĂŠre bedrifter igjen i Norge.
upsidedown
31.01.2025 kl 19:19 2131

Jeg skal gi Karlsen kred for at han kom analytikerne i forkant og varslet om et svakt Q4. SĂ„ han har lĂŠrt av tabben fra i mai og det er svĂŠrt bra.

Men Ä avlyse en markedsreaksjon pÄ tallene nÄr de foreligger er risikosport uten sikkerhetsnett herr Ransen. Hadde Sundt forventet oppgang til 13 - 14 fÞr vÄren hadde de sannsynligvis trappet ned pÄ salgene og gÄtt for stÞttekjÞp slik de gjorde i sommer for Ä bremse kursfallet.

Dere mener at Sundt sitter i vakuum med Ăžretelefonene pĂ„đŸ˜Ž, men det kan vĂŠre en kostbar affĂŠre om horisonten er frem til et snarlig bud pĂ„ selskapet.

For de langsiktige er mitt rÄd Ä ha brukbart med tÞrt krutt nÄr tilbudene kommer, for de kommer om ikke alt for lenge
..TROR jeg!
Ransen
31.01.2025 kl 20:05 2114

Tror vi mÄ legge Sundt til side og heller fÞlge med pÄ de Þvrige 10 stÞrste aksjonÊrene som representerer 55% av aksjemassen.
Sundt startet nedsalget sitt rett etter at samarbeidet med Strawberry ble kjent og er bestemt pÄ Ä vÊre ute ASAP.

Jeg synes at 1.850 millioner i resultat er bra etter at WiderÞe er kontantkjÞpt for 1.300 millioner, kassa pÄfylt med 2.000 millioner og gjeld nedbetalt med 1.400 millioner ila 2024.
2024 hadde gruppen 26,4 millioner passasjerer.

Dessuten har selskapet nÄ en avklart sak med Boeing der det blant annet er saksÞkt for 2.000 millioner som er omgjort til forskudd pÄ finansieringen av de fÞrste 50 nye max 8 maskinene og videre opsjon pÄ 30 max-maskiner. Dette er en gullavtale som sikrer at Norwegian prioriteres ved leveranser.
KanonBra5
01.02.2025 kl 08:33 1795

At Ryanair stenger basen i Billund er meget godt nytt for Norwegian. Da blir det trangt om plassen pĂ„ Norwegian sine Billund flyđŸ‘đŸ“ˆđŸ’”âœˆïž

https://corporate.ryanair.com/news/ryanair-closes-2-aircraft-billund-base-in-response-to-govts-harmful-aviation-tax/
Redigert 01.02.2025 kl 09:22 Du mÄ logge inn for Ä svare
Strategi
01.02.2025 kl 09:22 1769

We are very disappointed to announce the closure of our 2 aircraft Billund base and our operations at Aalborg from the end of March.

Veldig bra for Norwegian