NAS ute med stygg PW 😱

Vampyren
NAS 13.01.2025 kl 08:35 35839

Oslo (Infront TDN Direkt): Norwegian Air Shuttle ser nå et driftsresultat på 1,85 milliarder kroner i 2024, mot tidligere guiding på 2,1-2,4 milliarder kroner.

Det fremgår av en melding mandag.

Redigert 13.01.2025 kl 08:40 Du må logge inn for å svare
MorganKane
01.02.2025 kl 09:35 4026

Saken med staten har ingenting å si. Dette er cash og utgjør ca 50 øre/aksje. Det betyr at de kan gå maks 50 øre enten den ene eller andre veien (hvis markedet enten forventer pengene 100 sikkert, eventuelt ikke forventer dem i dem hele tatt).

50 øre er ingenting sammenlignet med hva Jeg forventer av kursen frem mot sommeren og høsten. Jeg forventer kursbevegelser på 5-10 kr. Vi får se om vi går opp eller ned på januartrafikken, men vi er uansett betydelig høyere i mars-april.

upsidedown
01.02.2025 kl 10:32 4028

Tenkte mer på hvordan hybridlånet ordnes i mai. Det dårligste valget er å tilby staten aksjer i selskapet. Da er det mye bedre å bruke hele potten med avsatte penger til utbytter + cash til å betale ut staten.

Håper styret går all in for å holde staten ute og at det snart kommer noen signaler om hvordan NAS vil løse dette.
golf`ern
01.02.2025 kl 11:45 3964

Har akkurat bestilt tur til Malaga i begynnelsen av mars.
Ca 140 ledige plasser....
Ransen
01.02.2025 kl 11:55 3962

Er egentlig ikke så urolig for hybridlånet. Dette er det opp til styret å vurdere og styret består av aksjeeiere som oss. De vil jobbe frem den beste løsningen for aksjonærene. Vi glemmer litt at selskapet ikke på noe vis er i økonomisk krise, tvert i mot.
Jeg tror det blir slik som flere spekulerer i. Hybridlånet innfris nå før mai og det rentefrie lånet settes under administrasjon av en bank. Da vil NAS fortsatt tjene opp renter og samtidig kunne gi utbytte.
Forøvrig er det over 80 millioner i renter og omkostninger som kommer til tillegg til de 400 millionene som selskapet vant tilbake i Oslo tingrett. Dette beløpet endrer seg relativt raskt fra dag til dag jo lenger tid denne rettsaken tar. Nå gjenstår det å se om retten godtar vilkårene for statens anke.
Ransen
01.02.2025 kl 11:59 3953

Deilig å få hele flyet alene da. Fra Bodø til Las palmas i januar 2026 er det fullt.
Lite ledig fra Oslo i februar
Redigert 01.02.2025 kl 12:13 Du må logge inn for å svare
Ace771
01.02.2025 kl 11:59 3956

Enig i at det beste er å betale ut staten. Men nå er det ikke NAS som avgör hvordan man "vil löse dette". Det er staten som bestemmer om de vill ha aksjer istedet, om börskursen da er höyere enn konverteringskursen på 9,35. NAS tilböd å betale ned lånet i august 2023, fikk nei.
Ransen
01.02.2025 kl 12:07 3965

Det er nok ikke slik. NAS visste ikke på lånetidspunktet under restruktureringen hvordan luftfarten ville bli etter pandemien. Derfor er lånet utformet slik at det skulle gis muligheter til aksjer hvis kassa var tom på innfrielsesdatoen. Staten har ikke til hensikt å drive butikk, men de har til hensikt å hjelpe bedrifter i knipe slik at det kan operere som normalt å generere inntekter til staten i form av skatter og avgifter. Nå får staten igjen pengene med gode renter fra NAS og er fornøyd. Tenk om andre industriprosjekt som staten har vært behjelpelig med kunne klare det samme.
Ace771
01.02.2025 kl 12:29 3945

Tror nok du tar feil der, hvorfor sa de da nei til å få innfridd lånet i aug 23? Det gjorde de fordi de ville se hva børskursen er i mai. Er kursen da f.ex. 20kr vil de heller velge å få 150m aksjer som da vil være verd 3mrd, isteden for å få tilbakebetalt lånet på 1,5mrd.
upsidedown
01.02.2025 kl 12:30 3966

Tror flere forveksler hybridlånet med et obligasjonslån med definerte rettigheter. Leste meg litt opp i sommer da jeg var innom og min konklusjon ble at det er styret i NAS som bestemmer om det blir aksjer eller innfrielse av lånet.

Jeg vektlegger Iseline Nybø sitt svar i Stortingets spørretime, der hun avkreftet at intensjonene i avtalen var å få aksjer i NAS og komme inn på eiersiden.

Men det er liten tvil om at markedet er veldig i tvil hva utfallet blir til slutt.
Redigert 01.02.2025 kl 12:54 Du må logge inn for å svare
Ransen
01.02.2025 kl 13:38 3910

Staten har prøvd seg, mulig noe ufrivillig som eier i SAS, men det ble et kostbart eierskap til slutt.
Aksjekursen i NAS kan godt være 20 kroner når lånet avklares i mai, men likegodt 8 kroner i juli. Volatile aksjer er ikke noe for staten og med Sundt sitt snart årelange nedsalg fra 18 kroner og til nå under 11 kroner så virker ikke dette særlig lukrativt for næringsdepartementet.
Det er ikke slik at de har egne folk til å passe på bevegelsene hele tiden.
Ransen
01.02.2025 kl 13:46 3906

Intensjonen til NAS er nok i utgangspunktet å innfri hybridlånet og evt også kjøpe tilbake egne aksjer. Det er påpekt flere ganger at det er unødvendig å sitte med så enorm kontantbeholdning. Verdien av selskapet blir ikke mindre om de kvitter seg med lån og kjøper egne aksjer.
Utbyttet er tenkt som en tillitserklæring for langsiktige aksjonærer. Snart får vi høre hva som er tenkt for 2024.
Ace771
01.02.2025 kl 15:25 3813

Skrekk og Gru: I artikkelen jeg linket til står det jo at lånet er EVIGVARENDE og rentefritt! Hvor kom datoen 25. mai 2025 fra? Artikkelen skriver at lånet er konvertibelt fra 26.mai 2023, har noen blingset og forvekslet 2023 og 2025? Skjer det ingenting i mai 2025 likevel?
Fjellbris
01.02.2025 kl 15:26 3809

Takk for info og link, at dette tynger kursen er nok helt klar ja.
Hvorfor skriver du frem til mai, er det fordi NAS da har mulighet til å innfri lånet, og de / sterke krefter da er tjent med så lav kurs som mulig når det innfris? På forhånd takk for svar :-)
Fjellbris
01.02.2025 kl 15:27 3840

Ser du stusset på og svarte deg selv på litt det samme jeg lurte på :-)
(Da lånet jo er evigvarende samt også rentefritt!!
Dog ønsker vel NAS selv å innfri dette om mulig og overta aksjene selv, eventuelt de andre største eierne, men staten vil vel ikke la de innfri?).
..
Fjellbris
I dag kl 15:26
7
Ace771 skrev
Skulle ønske det var dere som hadde rett, men det er nok dessverre jeg. Staten bestemmer: https://w..
Takk for info og link, at dette tynger kursen er nok helt klar ja.
Hvorfor skriver du frem til mai, er det fordi NAS da har mulighet til å innfri lånet, og de / sterke krefter da er tjent med så lav kurs som mulig når det innfris? På forhånd takk for svar :-)
Redigert 01.02.2025 kl 15:32 Du må logge inn for å svare
Ace771
01.02.2025 kl 15:43 3823

Jeg ble litt beroliget av denne:
https://e24.no/boers-og-finans/i/Jxw4yb/staten-er-i-pluss-i-norwegian
Sitat:
Staten har to år på seg etter mai 2023, før lånet ikke lenger kan endres til aksjer. Så lenge aksjekursen til Norwegian er over 9,4 kroner, vil det lønne seg å bytte inn lånet i aksjer.

Da kan jeg slappe av igjen!
upsidedown
01.02.2025 kl 16:05 3805

Det få forstår er at næringsministeren må til Stortinget for å få vedtatt et aksjekjøp i NAS. Salgene i Aker-systemet er vedtatt for flere år siden av et flertall på Stortinget.
Ace771
01.02.2025 kl 16:15 3781

Så hvis ikke staten konverterer før 25.mai, så kan vi bare glemme det lånet.
Vi trenger ikke engang å betale det tilbake, det er evigvarende og rentefritt! hehe
Strategi
01.02.2025 kl 16:57 3748

Norwegian er nå opptatt av en ting og det er innfrielse av lånet slik at de kan betale utbytte til aksjonærene.
Norwegian gjorde noe veldig smart på nyåret i fjor ved å kjøpe opp Widerøe og dannet Norwegian Group.
Dette grepet gjør at Norge som Nasjon er helt avhengig av Norwegian Group som sørger for en logistikk som fungerer innenlands.
Mange på tråden her inne snakker om kurser rundt 10-11 inneværende år, jeg snakker om kurser over 18 og det kan komme fort som i fjor.
Fjellbris
01.02.2025 kl 17:08 3735

Takk for link, men går ikke opp pga ikke abonnement.
Kan ikke du Ransen som kan dette bare kort forklare, innløsning eller ikke, kurs da osv. På forhånd takk🙏
gmtrade
01.02.2025 kl 18:38 3792

Hybridlånet er ikke rentefritt. Obligasjonslånet er rentefritt, men det forfaller i slutten på 2026 og må da betales tilbake. Har ikke oversikt over eksakt hva son gjenstår der, da NAS av og til tilbyr eierne tilbakekjøp. Staten har vek ca 2.4 mrd av dette. Når det gjelder hybridlånet er det altså ikke rentefritt. Etter 8 år vil renten ligge over 10%. Det er likevel verdt å vite at NAS kan kreve å innløse lånet etter Mai 25, dersom eierne (Staten har vel 1.21mrd opprinnelig beløp + påløpte renter) ikke har valgt å konvertere til aksjer innen dette. Statens andel utgjør 130 millioner aksjer. Dersom staten ikke konverterer, behøver ikke NAS betale tilbake, men renter vil alltså påløpe.
Fjellbris
01.02.2025 kl 18:53 3771

Takk for info👍 Så det spennende blir da om Staten velger å innløse lånet innen 25. mai i år, og bli største eier i NaS. Men, lite tyder vel på at Staten ønsker å bruke så mye penger på det, ei heller ha en så stor eierandel i NAS, de har jo dårlig erfaring med å være storeier i SAS tidligere. Hele hensikten her var jo å redde NAS gjennom pandemien. Blir spennende å se hva de gjør.
gmtrade
01.02.2025 kl 19:05 3897

Ja, altså, staten innløser ikke lånet. De krever bare aksjer i stede for penger som betaling. Lånet blir da løst med nyutstedelse av aksjer og vi blir utvannet ca 15% av vår eierandel. Vanskelig å si hva det kommer til å lande i. Dette har ingenting med penger å gjøre, men ev ønske om delvis kontroll på norsk transport og infrastruktur. Det som tidligere er kommunisert kan endre seg rastk med politiske bølger og vinder. Tror nok mange politikere gjerne vil at Norwegian og Widerø skal forbli på norske hender. Da inkluderer jeg ikke Kypros..
upsidedown
01.02.2025 kl 19:29 3889

Hvis staten skal kreve aksjer må det gjennom Stortinget. Det er særdeles strenge regler for statens kjøp og salg i børsnoterte selskaper.

Hvis flertallet i Stortinget går inn for å kjøpe aksjer i NAS bør de gå ut med tilbud på hele selskapet da børsverdien vil stupe i samme øyeblikk vedtaket blir fattet.
Fjellbris
01.02.2025 kl 20:07 3848

Ja mente også innløse i aksjer, men de ønsker vel primært ikke sitte som største aksjonær, men heller få pengene sine tilbake.
Ransen
01.02.2025 kl 20:36 3843

Staten vil uansett sope inn milliarder i skatter og avgifter hvis NAS går godt. Å ha staten med på laget som eier burde ikke være negativt, men staten imponerer ikke med driften av egne selskaper.Avinor f.eks.
Driftsmessig hadde NAS vært tjent med å ha en profesjonell eier som f.eks IAG, Lufthansa eller Ryanair. Selskapet drives som før men synergier fra en storgruppe vil være svært nyttig.
Ransen
01.02.2025 kl 20:39 3851

Mener at det er 10,2 % rente på hybridlånet, så staten har ikke tapt så langt
gmtrade
01.02.2025 kl 21:06 3920

Staten kommer ikke til å kjøpe selskapet, men de har allerede retten til å konvertere aksjene. Mulig dette må behandles i stortinget. Uansett er det ikke usansynlig at det blir slik. Spesielt Widerøe ivaretar en svært viktig samfunnsoppgave innenlands som staten er tjent med å ha en viss kontroll med. Staten er allerede nesten 10% eier via folketrygdfondet og også indirekte via DNB, der staten er storeier. Dersom staten konverterer hybridlånet til aksjer, vil de i prinsipp ha full kontroll over selskapet og kan derved velge å sitte som en "stille, men ansvarlig eier" og eventuelt gripe inn dersom selskapet får for seg at de ønsker å flagge ut. Tror ikke dagens regjering - eller andre - stoler særlig på at Norwegian kommer til å betale milliarder av skattekroner til Norge i årene fremover dersom JF får kloa i 50% av aksjene. Derfor tror jeg heller ikke staten kommer til å konvertere lånet til aksjer om de ikke tenker å beholde posten selv.
Redigert 01.02.2025 kl 21:15 Du må logge inn for å svare
Tony83
02.02.2025 kl 10:02 3581

What warning are you talking about? How can Q4 be so weak in NAS if it was so strong in Raynair (much over the expectations)!?
bassebasse
02.02.2025 kl 10:14 3814

Hei
Hva tror dere imorgen olje og $ hvordan reagere på toll fra USA og Canada meksikansk og Kina toll.... Faller begge eller motsatt
Ransen
02.02.2025 kl 12:01 3742

Tror olje faller og dollar stabil eller stigende. NAS som er gruset fra før vil slite med å holde styrken, selv om dette er det beste stedet å plassere pengene akkurat nå.
Tror mange banker og fond endrer seg bort fra Konsum/varehandel og går over til opplevelser/transport.
Avinor tror på 4-5% vekst over norske flyplasser i år, og det skal noe kapasitet til for å ta unna dette uten at billettprisene går til himmels. Vi kommer til å oppleve helt fulle fly og en generell underkapasitet i hele bransjen.
upsidedown
02.02.2025 kl 15:33 3628

Det er meldt fra selskapet. Ca 300 millioner under worstcase i den justerte guidingen i juni. Har meldt inntekter rundt 2,6 milliarder frem til Q3 og så ender hele 2024 med rundt 1,8 milliarder.

Q4 2023 overrasket positivt ut hva jeg forstår, men det er vanskelig å se at Q4 2024 blir mottatt med stor hyllest fra markedet.

Viktigst er sannsynligvis guidingen for 2025 og et avklart forhold med staten i neste runde.
Redigert 02.02.2025 kl 15:51 Du må logge inn for å svare
Ransen
02.02.2025 kl 16:04 3663

Nå er det gjort en ballansejustering i Q4 som følge av ugunstig valuta. Denne gjelder for hele året slik at man starter 2025 med nye estimat.
Q4 23 ble gunstig da det ble innregnet beløp etter forlik med bank norwegian.
Videre så har 2024 vært et år med store investeringer som fra 2025 kan gi god avkastning.
Kjøp av Widerøe
Ansatt 750 nye medarbeidere
Lønnsforhandlinger avklart for 2 år
Justert baser
17. nye ruter i europa
Reforhandlinger av leasingavtaler
I tillegg så er det nedbetalt gjeld og satt penger på bok og til utbytte.
Trafikktallene på onsdag vil gi en pekepinn, men januar er ikke den travleste måneden. Det var den heller ikke i fjor, men aksjen rakk likevel å stige med 2 kroner fra tallslipp i januar til Q4-23.


Redigert 02.02.2025 kl 16:08 Du må logge inn for å svare
upsidedown
02.02.2025 kl 16:35 3634

Husker du når ryktene om oppkjøp begynte å versere i ulike medier?

Mener jeg så et intervju med Nordea der de snakket om oppkjøp, mens de på bakrommet forberedte salg fra alle sine fondskontoer utover vinteren 2024. Det er historiske fakta som er enkelt å sjekke.
Redigert 02.02.2025 kl 16:37 Du må logge inn for å svare
Ransen
02.02.2025 kl 17:08 3629

Har vært rykter om oppkjøp flere ganger, men forholder meg til utenlandske artikler om konsolidering innen luftfarten. Det er ikke vanskelig å tenke seg at det er interesse etter pågangen fra IAG for noen år siden.
IAG har hatt fin oppgang og gjør mye riktig for tiden. Der finnes 12 milliarder euro på konto der så det har ikke gjort store utslaget ved å kjøpe NAS
Fjellbris
02.02.2025 kl 18:29 4045

Kanonbra!👏👏
…….
Fra og med i år skal fly som flyr over EU-landene blande inn 2 prosent av det mer miljøvennlige drivstoffet på tanken. Det er flere ganger dyrere enn det man vanligvis putter på fly-tanken.

Så lenge Norge ikke har implementert forordningene til EU, er flyselskapet nødt til å betale utslippskvoter for de delene av drivstoffet som er dyrt og miljøvennlig. Det trenger ikke konkurrentene på kontinentet.

Dette kunne kostet selskapet 400 millioner i år, og 1,3 milliarder i 2030, sa selskapet til E24 i sommer. Resultatet? Dyrere flybilletter og dårligere rutetilbud, ifølge Norwegian.

– Med fornybardirektivet på plass, ligger alt til rette for at man også kan ta inn det luftfartsspesifikke regelverket der man gradvis øker bruken av bærekraftig flydriftsstoff i europeisk luftfart, sier Lahnstein i NHO Luftfart.

Vil ha likebehandling

Flyselskapet Norwegian har tidligere uttalt at de er helt avhengige av å kunne forholde seg til det samme regelverket som konkurrentene deres i Europa.

– Alt annet vil innebære en stor konkurranseulempe for oss og norsk luftfart, sa kommunikasjonssjef i Norwegian Esben Tuman til NRK i midten av januar.

– Vi må ha ordninger som sikrer likebehandling med våre europeiske konkurrenter, skriver Tuman til E24 etter det ble kjent at Senterpartiet går ut av regjeringen.
Ransen
02.02.2025 kl 21:32 3859

https://www.finansavisen.no/finans/2025/02/02/8236234/rekordsterkt-ar-for-petter-stordalens-hotellkonsern

Sterk vekst i Sverige oppleves også for Norwegian da det er etablert en betydelig base på Arlanda.

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Norwegian_Air_Sweden
Redigert 02.02.2025 kl 21:50 Du må logge inn for å svare
NASLover
03.02.2025 kl 08:41 3515

10 blank på vei????
Strategi
03.02.2025 kl 09:03 3455

Håper alle skjønner at dette er en gedigen kjøpsmulighet.
Strategi
03.02.2025 kl 09:28 3379

NASLover skrev 10 blank på vei????
Lite trolig, vil tro at de som sitter short her har lært noen lekser i det siste.
Ransen
03.02.2025 kl 09:42 3338

Fallet i dag er forventet som med alt annet. Når USA åpner så vil vi se en voldsom investorflukt fra teknologiaksjer. Dette blir for utrygt og ustabilt for investorene. At verdens mest gjeldstyngede land skal kunne påvirke verden slik er utrolig. Men Donald har vel hjelp fra gud til å holde litt igjen på dollaren. I løpet av året vil også dollaren få en alvorlig knekk. Bare å se på hvordan krypto allerede har reagert i helgen...
Kan hende at noen velgere i USA går litt i seg selv heretter.

Strategi
03.02.2025 kl 09:51 3304

Det har lite å si for flyselskaper som er konkurs priset Ransen.
Kanskje Norwegian Group er å anse som en «safe Heaven»
Ransen
03.02.2025 kl 11:03 3156

IAG ser ut til å være lite påvirket.
Folk reiser som aldri før og prisene bare stiger og stiger.
Denne sektoren bør være lite påvirket av tollmurer, men i dag dras aksjen ned som alt annet.
KanonBra5
03.02.2025 kl 11:28 3069

I dag har faktisk Ryanair en aksjeverdi som er 26 ganger høyere en Norwegian sin!!!! Galskapen lenge leve🤪🤪🤪 Men rettferdighet seirer vel til slutt 👍
Stickafork_init
03.02.2025 kl 11:34 3054

Vent til du får den til femmern, den med høl i
Ransen
03.02.2025 kl 11:53 3005

Bare kontantbeholdningen alene gir 12 kroner aksjen. Vi får se om P/E på 5,5 for et oppegående flyselskap er reelt fremover.
Det sies at børsverdien til Ryanair er 26 ganger høyere enn Norwegian.
Ryan har 600 fly mot NAS sine 87 i 2024
Ryan fraktet 197 millioner passasjerer mot Norwegian 26 millioner . 2024
Altså er Ryanair 7-8 ganger større enn Norwegian men 26 ganger mer verdt.