Techstep - reprising 2025

Fundam1talist
TECH 13.01.2025 kl 14:33 1356

Oppretter en trÄd for Techstep da jeg tror selskapet vil ha en svÊrt god utvikling i 2025.

Selskapet har vÊrt gjennom en snuoperasjon for Ä sikre lÞnnsomhet, og i januar 2024 fikk selskapet ny CEO. Den nye ledelsen har klart Ä snu skuta, og selskapet er nÄ rigget for vekst og lÞnnsomhet fra og med 2025. Selskapet guider 20-30% net profit growth for 2025 med en EBITA konvertering pÄ 20%. Jeg har regnet litt pÄ caset, og estimerer en EBITDA pÄ mellom 195-225MNOK for 2025. Har lagt til grunn en Þkt kostbase i henhold til inflasjon, samt en mindre Þkning i antall Ärsverk. Selskapet har sikret flere stabile og lÞnnsomme kontrakter, og guidingen er derfor mindre usikker. Selskapet handles pÄ 4,3x EV/EBITDA for 2024 og 2,9x EV/EBITDA for 2025 (mid-range 25% vekst i gross profit) noe som er veldig billig.

Selskapet gÄr nÄ inn i en ny fase hvor vi legger bak oss noen Är med lav veksttakt til at veksttakten og lÞnnsomheten Þker. Vi vil etterhvert se dette pÄ aksjekursen bÄde fra Þkt inntjening samt multippelekspansjon. Hvis vi legger til grunn en konservativ EV/EBITDA pÄ 6x for 2025 bÞr selskapet handles over 30kr (over en dobling fra dagens nivÄ). Dersom veksttakten forblir hÞy inn i 2026 bÞr selskapet handles pÄ samme multippler som tilsvarende bedrifter, og EV/EBITDA pÄ 10x er ikke urealistisk. Dette vil gi en kurs pÄ +50kr. Selskapet hentet 30MNOK i kapital i november, og dette var nok siste runde fÞr lÞnnsomhet.

Jeg tror selskapet har en lys fremtid, og at aksjen skal reprises i 2025. Hvis noen andre har regnet pÄ caset setter jeg pris pÄ inputs! Dette er forÞvring ikke en anbefaling, men kun ment som en kickstarter til en diskusjon om selskapet.
Redigert 13.01.2025 kl 16:40 Du mÄ logge inn for Ä svare
Skitur
13.01.2025 kl 17:42 1338

Jeg hÄper du fÄr rett i det du skriver her, har fulgt denne lenge nÄ sÄ en opptur er etterlengtet.
Fundam1talist
15.01.2025 kl 11:09 1103

Sannsynligheten er pÄ vÄr side.. EV/EBITDA pÄ 2,9x er alt for lavt for et teknologi-selskap. Selskapet handles billigere enn de fleste andre selskapene pÄ bÞrsen, sÄ en reprising kommer. SÄ kan man diskutere verdsettelsen frem og tilbake, og hvilke multippler som er forsvarlige. Noen opererer sÄ hÞyt som 15x, men personlig synes jeg det blir for optimistisk fÞr jeg fÄr se mer data. Om de leverer 20-30% vekst YoY gross profit de neste 5 Ärene er jeg ikke fremmed for Ä sette multippelen vesentlig hÞyere, men det er ganske urealistisk. Et sted mellom 8-10x virker fornuftig forelÞpig, og det impliserer ca 42-53kr. FÞr vi kommer sÄ hÞyt mÄ nok selskapet dele vekstambisjoner for fremtiden. En kapitalmarkedsdag er pÄ sin plass etterhvert som ting materialiserer seg.
sveipen
22.01.2025 kl 22:47 904

FÞlg med pÄ denne fremover. Kan bli en hyggelig reise.
Skitur
26.01.2025 kl 17:38 738

Spent pÄ q4 som kommer 14.2 Kan vi hÄpe pÄ at 2025 blir et bra Är, og kursen drar seg opp mot 20 ?
Fundam1talist
26.01.2025 kl 18:16 710

Som jeg skrev innledningsvis guider jo selskapet 20-30% vekst i bruttofortjeneste, og med det blir 2025 et bra Är sÄ lenge de leverer pÄ det de har kommunisert. Kontraktene de signerte i 2024 bÞr gjÞre at det er realistisk. Teknisk ser den ogsÄ fin ut med target over 20kr. Men for min del er dette en langsiktig aksje, og jeg selger ikke fÞr minimum 40-50kr down the road.
Redigert 26.01.2025 kl 18:17 Du mÄ logge inn for Ä svare
aksjeintr
29.01.2025 kl 00:42 532

Hei. Flott trÄd med saklig argumentasjon for Tech. Jeg har forsÞkt Ä lese meg opp pÄ selskapet. Har angret litt pÄ at jeg ikke kjÞpte meg inn pÄ kurs rundt 8 for ca 1 Är siden, men sÄnn er det.

Interessant guiding her av trÄdstarter. NÄr jeg ser litt tilbake til 2023 sÄ var det lignende «predikeringer» om hvor mye selskapet skulle vokse og hvilke aksjekurser vi kunne forvente. Det gikk ikke sÄ bra. Jeg er derfor interessert om noe kan dele av sin kunnskap om hvorfor vi tror denne nÄ skal 2-5 doble seg innen 1-3 Är? Og nei, Steinar Hoen er ikke nok argument:-).
Redigert 29.01.2025 kl 00:43 Du mÄ logge inn for Ä svare
SeriĂžs
29.01.2025 kl 09:48 433

Veldig stille rundt kontrakter synes jeg. Gikk ut pÄ toppene som var
Fundam1talist
29.01.2025 kl 10:07 406

Takk skal du ha! Ingen vits Ä angre pÄ det. PÄ den tiden var usikkerheten stÞrre og investeringen ville ikke gitt like mye mening som nÄ fra et fundamentalt perspektiv. Som jeg skrev innledningsvis har selskapet fÄtt ny ledelse, sikret store kontrakter, redusert kostnader og guider 20-30% Þkning i bruttofortjeneste for 2025. Selskapet handles allerede pÄ ekstremt lave multippler, sÄ dersom de klarer Ä levere som guidet mÄ markedet ta inn over seg den nye veksten. Hvor ofte ser man EV/EBITDA pÄ 2,9x? Selv riggaksjer er dyrere, og det med et utrolig surt sentiment. Dette caset minner meg veldig om Xplora som steg fra 12kr-35kr pÄ ganske kort tid. I den forstand at Xplora ogsÄ hadde et Är med «konsolidering» fÞr det tok av. Jens Rugseth mente vel at Techstep var det selskapet som kunne gÄ mest i prosent (ikke unaturlig da markedsverdien er veldig lav). SÄ fÄr vi nesten bare se i lÞpet av Äret hva som skjer, men jeg sitter dÞnn stille i bÄten.

Grunnen til potensiell mangedobling er rett og slett en kombinasjon av multippelekspansjon og inntjeningsvekst. Dersom selskapet nÄ leverer vekst i Ärene fremover vil selskapet handles pÄ hÞyere multippler enn nÄ. Hvis investorene plutselig fÄr tro pÄ fremtiden og sterk vekst kan EV/EBITDA 10x forsvares uten problemer, og det betyr kurser over 50kr. Men dette er litt frem i tid som sagt, og det er jo ikke sikkert det kommer til Ä skje..

Dette er ikke en aksje for tradere (enn sÄ lenge), sÄ man mÄ ha lange briller pÄ.
Fundam1talist
I gÄr kl 10:31 105

Veldig bra👍