Cyviz: Veien til 600% avkastning på 36 mnd

Herman*
CYVIZ 14.01.2025 kl 16:57 1043

Cyviz har endelig ferdigstilt sin transformasjon fra en systemintegrator og grossist til en tech leverandør og SaaS selskap. Som referanse kan vi bruke 24SevenOffice som steg 400% (5x) på ett år. De solgte nylig hoveddelen av sin virksomhet for 2.4 milliarder SEK og hele konsernets omsetning er lavere enn det vi finner i Cyviz som prises til usle 408 mill NOK. Forskjellen er selvsagt at den solgte ERP virkomsomheten er 100% SaaS, mens Cyviz akkurat har begynt på sin SaaS reise. Mandag er det kapitalmarkedsdag hvor selskapet vil presentere ambisjonene for "nye Cyviz".

Cyviz har hatt en årlig vekst (AAGR) på ca 30% siden selskapet ble børsnotert i 2021. De designer, utvikler og leverer software- og hardwareløsninger for fullskala konferanserom, kontrollsentre og opplevelsessentre, og har kunder som f eks Microsoft, Aker Solutions, Aker BP og Accenture, og et strategisk partnerskap med IBM Security. Tradisjonelt har deres inntekter kommet fra leveranser av hardware og software som inntektsføres gjennom leveranseperioden.

For et par år siden bestemte selskapet seg for å investere betydelige ressurser i utviklingen av en programvareplattform (Saas) som når et mye bredere publikum enn dagens kunder. Med seg på laget har de over 20 globale partnere. I tillegg til denne satsningen, har de også bestemt seg for å levere teknologiløsninger til noen av sine konkurrenter, dette for å øke nedslagsfeltet. 2024 var et stort langt gjesp da veksten i inntekter stoppet opp og lanseringen av programvareplattformen ble forsinket. Dette medførte at mange aksjonærer gikk lei og aksjekursen fikk seg en liten knekk. Nå har ordreinngangen tatt seg kraftig opp, og alt ligger til rette for et meget interessant 2025.

Hvis vi ser på regnskapet, kan vi med ganske stor sikkerhet konkludere med at selskapets hardware og techløsninger kan bære deres faste kostnader og legge igjen et lite ebitda. Litt forenklet kan vi derfor si at Saas inntektene i sin helhet vil legge seg på bunnlinjen. Som i alle abonnementsbaserte løsninger, vil inntektene begynne forsiktig for å så å vokse relativt kraftig i det en drar med seg inntekter fra eksisterende kunder samtidig som en legger til nye.

På mandag vil selskapet som nevnt holde en kapitalmarkedsdag hvor de vil presentere sine vekstplaner for de neste årene. Selv vil jeg vil bli overrasket om vi ikke ser minst 200 millioner i Saas inntekter i 2027. Med et konservativt anslag på øvrige inntekter på 800 mill, får vi en topplinje på en milliard NOK og et EBIDTA på minst 200 mill. Et vekstselskap i denne kategorien bør minst prises til 15X Ebidta, og det tilsvarer da en market cap på 3 milliarder kroner, noe som er ca. 7.5X høyere enn i dag.

Jeg oppfordrer alle til å lese presentasjon til uka, og de som bor i Oslo bør ta seg en tur. Så får vi se hvordan selskapets egne anslag stemmer med min synsing. Hvis og når markedet får troen på at "Nye Cyviz" vil lykkes , tror jeg vi ser en kjapp dobling av aksjekursen. Så vet jeg tilfeldigvis at enkelte i Cyviz ledelsen mener at Saas inntektene etterhvert vil overstige øvrige inntekter, men jeg våger ikke regne på dette da det kan fremstå som så bullish at det blir useriøst.
Redigert 14.01.2025 kl 17:01 Du må logge inn for å svare
skadi
14.01.2025 kl 18:44 1035

Har du oversikt over aksjeinnehav hos innsidere?
Herman*
14.01.2025 kl 19:21 1007

Oversikten er heller dårlig. I årsrapporten for 2023 ser jeg at styreformann indirekte kontrollerte 4% av selskapet og CEO kontrollerte 0.3%. Vil tro at CEO kontrollerer vesentlig mer via opsjoner, men dette har jeg ikke oversikt over. For øvrig er det Investinor og Karbon Invest som er de største aksjonærene, men det visste du kanskje.
Redigert 14.01.2025 kl 19:34 Du må logge inn for å svare
Herman*
15.01.2025 kl 10:22 850

For øvrig anser jeg selskapet som en het oppkjøpskandidat da tech og SaaS selskaper som regel har en helt annen verdsettelse i USA enn i Skandinavia.
Solan-(1)
15.01.2025 kl 10:50 821

Helt enig, eller at noen kjøper posten til Investinor.
Herman*
16.01.2025 kl 12:22 680

Blodfersk teaser før kapitalmarkedsdagen:

«Veien mot 25% ARR og 25% EBITDA
Cyviz setter ambisiøse mål om å øke både ARR og EBITDA betydelig de neste årene. Vi inviterer investorer, analytikere og andre interessenter velkommen til vår kapitalmarkedsdag onsdag 22. januar, for å få innsikt i den strategiske transformasjonen selskapet står ovenfor.

Etter 26 år med innovasjon skalerer vi videre med to nye forretningsmodeller, basert på vår egenutviklede software og hardware:
Vi styrker vår posisjon som teknologidrevet plattformselskap, med en økende andel Saas-basert inntekt.
Vi bygger et partnerøkosystem der konkurrenter blir samarbeidspartnere. «

Så ved en omsetning på 1 milliard, 25-30% årlig vekst og en ebita på 250 mill, vil de forsvare en prising på ebidta x 15, dvs 3750 mill. (9x)

Redigert 16.01.2025 kl 13:37 Du må logge inn for å svare
Aksjerus
16.01.2025 kl 14:53 584

https://www.cw.no/cyviz-espen-gylvik-euronext-growth/cyviz-med-mal-om-20-prosent-margin/2375984

Vurderer å laste mer opp.. Om de leverer på en brøkdel av europhien, så snakker vi dobling minst..
Herman*
16.01.2025 kl 15:01 558

Får ikke lest, men målet på 20% ebidta er jo på mellomlang sikt, mens de nå øker målet til 25% på litt lengre sikt. Alt avhenger jo av hvor kjapt de vokser-spesielt på sine høymarginsløsninger. Synes ikke de skaper mye eufori, den må vi visst skape selv.
Herman*
I går kl 18:11 178

Jens Rugseth, en av de største aksjonærene i Cyviz, uttalte i en podcast for 10 mnd siden at Cyviz kan omsette for både to og tre milliarder kroner. Han mente det ville kreve en noe større organisasjon, men det sier seg selv. Han trodde videre at de ville bikke 1 milliard i omsetning om «et par år», og det blir spennende å se om ledelsen våger å guide på når de forventer å nå den milepælen.