Scatec - Årets beste kjøp på lang sikt? Dagens kurs kr 77,50
Det er 16 dager til Q4 rapporten kommer. Her forventer jeg bedre tall en forventning til konsensus. I tillegg kan det hende rentetoppen er her. Hvis rentene begynner å falle, vil det være svært positivt for vekstaksjer på lengre sikt
Scatec er også en oppkjøpskandidat
Jeg er med på eventyret. Er du? 🤩
Scatec er også en oppkjøpskandidat
Jeg er med på eventyret. Er du? 🤩
Frodon
15.01.2025 kl 14:03
1761
Ny analyse fra Sparebank 1 Markets idag.
Her er et lite utdrag:
«A share you should own in 2025
Conclusion
reiterate our buy recommendation and keep our target price unchanged at NOK105/share ahead of SCATC’s 4Q report
The capital structure will be significantly strengthened over the next 12 months, which we believe will lead to a repricing of the share where growth once again is valued»
Her er et lite utdrag:
«A share you should own in 2025
Conclusion
reiterate our buy recommendation and keep our target price unchanged at NOK105/share ahead of SCATC’s 4Q report
The capital structure will be significantly strengthened over the next 12 months, which we believe will lead to a repricing of the share where growth once again is valued»
Tbra
15.01.2025 kl 19:40
1598
Scatec har den siste tida levert betre og betre ,så nå går de rette veien. Håper Q4 er like posetiv . Nå har eg virkelig trua på scatec .
Frodon
15.01.2025 kl 20:45
1515
Sparebank 1 har 33% høyere net profit enn konsensus for 2024. Så her er det mange som tar helt feil, vi vet bare ikke hvem som bommer/treffer enda 😂 Men HVIS Q4 resultatet blir så bra, da burde kursen smelle opp til kr 100 raskt. Litt avhengig av guiding seff 😜
En trigger er kanskje Scatec i Ukraina, hvis Trump fikser fred slik han lovet? Eller er alt ribbet og borte? Det kan kanskje enkelt bygges opp igjen?
En trigger er kanskje Scatec i Ukraina, hvis Trump fikser fred slik han lovet? Eller er alt ribbet og borte? Det kan kanskje enkelt bygges opp igjen?
Redigert 15.01.2025 kl 20:49
Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
15.01.2025 kl 20:59
1488
De har ført opp Ukraina som et asset på siste side av Q3-rapporten.
https://scatec.com/wp-content/uploads/sites/7/2024/11/Scatec-Q3-2024-presentation.pdf
https://scatec.com/wp-content/uploads/sites/7/2024/11/Scatec-Q3-2024-presentation.pdf
Frodon
15.01.2025 kl 22:32
1386
I analysen til Sparebank 1 står den oppført på samme måte, men priset til kr 0. Scatec skrev vel verdien ned med kr 700 mill i 2022. Spørs hva som eventuelt er igjen når krigen stopper og om de vil prøve å få opp produksjonen igjen
Fluefiskeren
15.01.2025 kl 22:54
1351
Det er rart at den står under Plants in operation.
Det mest sannsynlige er vel at den står der uten å være ødelagt, men at produksjonen er stanset.
Det mest sannsynlige er vel at den står der uten å være ødelagt, men at produksjonen er stanset.
Frodon
16.01.2025 kl 08:46
1142
Scatec sa tidligere at Russerne tok sol panel fra anlegget. Sol panel er langt billigere nå. Jeg antar at siden Scatec fortsatt har Ukraina med i oversikten og at verdiene er nedskrevet, vil de vurdere å reparer anlegget når krigen er over. Det kommer kanskje an på risiko bildet ser ut etter hvert? Hva tenker du?
Tradinator
16.01.2025 kl 09:01
1107
Er det noe utbytter i sikte her eller hvordan ser det ut? Spennende på dagens pris, og hørte Pilskog var meget positiv til utsiktene fremover.
Fluefiskeren
16.01.2025 kl 09:07
1083
Dette er hva som står om Ukraina på hjemmesiden deres,
«Ukraine
Scatec entered Ukraine in 2017 and currently operates five solar power plants with a total capacity of 336 MW, located in the central and southern parts of the country. After the Russian invasion of Ukraine in February 2022, the situation has been very challenging and highly uncertain, and Scatec’s top priority is the safety of our Ukrainian employees.
Approximately 95% of the power plants owned and operated by Scatec are intact and available, however power demand is down, and production is being curtailed by the grid operator on an ad hoc basis.»
«Ukraine
Scatec entered Ukraine in 2017 and currently operates five solar power plants with a total capacity of 336 MW, located in the central and southern parts of the country. After the Russian invasion of Ukraine in February 2022, the situation has been very challenging and highly uncertain, and Scatec’s top priority is the safety of our Ukrainian employees.
Approximately 95% of the power plants owned and operated by Scatec are intact and available, however power demand is down, and production is being curtailed by the grid operator on an ad hoc basis.»
Fluefiskeren
16.01.2025 kl 09:29
1053
De utbetalte utbytter fram til høsten 2023. Da hadde kursen sunket mye i forkant.
På Aksjeskole.no skrives
«Scatec Solar aksjer
Scatec Solar er et relativt nytt selskap sammenlignet med de overnevnte selskapene. Scatec Solar ble grunnlagt i 2007, men har hatt en enorm vekst i forhold til deres korte levetid. Scatec Solar leverer rimelige og bærekraftige kilder til ren energi globalt, som solenergi og vannkraft. Selskapet har opplevd gode driftsinntekter og stiller seg inn i rekken av selskaper som tilbyr utbytte til sine aksjonærer. Siden selskapet fortsatt er i vekstfasen gir Scatec ut et lavere utbytte en de selskapene som har levert gode resultater over flere tiår. Allikevel er dette en investering hvor du kan få god avkastning pluss utbytteandel»
https://aksjeskole.com/utbytteaksjer/
Det er altså på trappene igjen, men ikke bestemt. Blir ikke særlig stort virker det dom så hvis man jakter ut ytteaksjer finnes det bedre valg.
Jeg har forøvrig vært aksjonær bare snaue to måneder og må innrømme at jeg ikke har satt meg grundig inn i det.
Det det altså
På Aksjeskole.no skrives
«Scatec Solar aksjer
Scatec Solar er et relativt nytt selskap sammenlignet med de overnevnte selskapene. Scatec Solar ble grunnlagt i 2007, men har hatt en enorm vekst i forhold til deres korte levetid. Scatec Solar leverer rimelige og bærekraftige kilder til ren energi globalt, som solenergi og vannkraft. Selskapet har opplevd gode driftsinntekter og stiller seg inn i rekken av selskaper som tilbyr utbytte til sine aksjonærer. Siden selskapet fortsatt er i vekstfasen gir Scatec ut et lavere utbytte en de selskapene som har levert gode resultater over flere tiår. Allikevel er dette en investering hvor du kan få god avkastning pluss utbytteandel»
Det er altså på trappene igjen, men ikke bestemt. Blir ikke særlig stort virker det dom så hvis man jakter ut ytteaksjer finnes det bedre valg.
Jeg har forøvrig vært aksjonær bare snaue to måneder og må innrømme at jeg ikke har satt meg grundig inn i det.
Det det altså
Hammers
17.01.2025 kl 01:53
862
Når man ikke skjønner forskjellen på GWh og MWh kan man lett bli lurt rett ut på børsens glattis! En tynn sådan!
Scatec leverer solenergi i en rekke land rundt om på kloden. Alt oppgis i MWh.
Summen av anleggene ender (likevel) opp i 5-6 GWh. Selskapet prises i kveld på børs til 12,3 MRD!
Spørsmål; Er det ikke langt smartere å kjøpe aksjer i et selskap som i kveld prises til under 300 MILL og som vil levere 22,5 GWh energi pr år etter oppstart i H2/25? Da snakker man om helt andre fortjenestemuligheter og helt andre dimensjoner.
Etter 22,5 GWh skal produksjonen raskt dobles til 45 GWh.
Pr i dag er ytterlig 2 anlegg - hvert med dimensjon på 67,5 GWh energi - under framskredet planlegging.
For den uvitende; 1GWh = 1000 MWh.
MWh er altså måleenheten Scatec opererer med!
Scatec leverer solenergi i en rekke land rundt om på kloden. Alt oppgis i MWh.
Summen av anleggene ender (likevel) opp i 5-6 GWh. Selskapet prises i kveld på børs til 12,3 MRD!
Spørsmål; Er det ikke langt smartere å kjøpe aksjer i et selskap som i kveld prises til under 300 MILL og som vil levere 22,5 GWh energi pr år etter oppstart i H2/25? Da snakker man om helt andre fortjenestemuligheter og helt andre dimensjoner.
Etter 22,5 GWh skal produksjonen raskt dobles til 45 GWh.
Pr i dag er ytterlig 2 anlegg - hvert med dimensjon på 67,5 GWh energi - under framskredet planlegging.
For den uvitende; 1GWh = 1000 MWh.
MWh er altså måleenheten Scatec opererer med!
Redigert 17.01.2025 kl 02:11
MorganKane
17.01.2025 kl 09:10
669
Haha godt spørsmål Trad,
Hammers prøver å drite ut andre med at de ikke kan forskjellen mellom GWH og MWH, men han kdn jo selv ikke forskjellen på kapasitet (GW) og PRODUKSJON (GWH). Jeh har ingen anelse hva han prater om, men en produksjon på 22,5 GWH i året tilsvarer en solpark på godt under 100 MW.
Hammers prøver å drite ut andre med at de ikke kan forskjellen mellom GWH og MWH, men han kdn jo selv ikke forskjellen på kapasitet (GW) og PRODUKSJON (GWH). Jeh har ingen anelse hva han prater om, men en produksjon på 22,5 GWH i året tilsvarer en solpark på godt under 100 MW.
Redigert 17.01.2025 kl 09:17
Mango
17.01.2025 kl 10:39
587
Jeg gjetter MPCES (som jeg selv er veldig begeistret for):
Market cap 220mill
Portefølje i drift: ~70MW
Under bygging: 66MW (1 anlegg, ferdig mid 25)
Blir noen heftige nedskrivinger i Q4, men nå er alt ganske så ryddig fremover.
Har ikke helt landet hva anlegg i drift er verdt i mellom-amerika (noen som vet?), men siste salg var et CHP (sol+varme) 4mUSD/3,4MW. Ved 1mUSD/MW er det rabatt til NAV på ca. 70%.
Market cap 220mill
Portefølje i drift: ~70MW
Under bygging: 66MW (1 anlegg, ferdig mid 25)
Blir noen heftige nedskrivinger i Q4, men nå er alt ganske så ryddig fremover.
Har ikke helt landet hva anlegg i drift er verdt i mellom-amerika (noen som vet?), men siste salg var et CHP (sol+varme) 4mUSD/3,4MW. Ved 1mUSD/MW er det rabatt til NAV på ca. 70%.
Redigert 17.01.2025 kl 10:40