Tråden er privat, og bare inviterte kan svare

VOW 2025

CapitaL
VOW 19.01.2025 kl 17:42 4593

Litt historikk:

ETEL has already identified the first three locations. Applications for building permits for these three sites are well underway.

Ovenstående er sakset fra Vows nyhetsside desember 22. På presentasjonen 2 mnd etter får vi høre om Rapid Scale-up innen resirkulering av dekk. Potensialet er
behov for 300 fabrikker jorda rundt..
Søknad om byggetillatelser for 3 fabrikker for resirkulering av dekk var altså "WELL UNDERWAY". I desember 2022..

Hva skjedde så? Jo, i september 2024 meldes det om en Feed kontrakt for en fabrikk man forventer at skal stå ferdig i 2026. De 2 andre fabrikkene
som hadde byggesøknader "well underway" for drøyt 2 år siden er tydeligvis fortsatt i det blå pr dd.

I desember 2022 leveres et småskalaanlegg til VGM på Follum. Det kom som en overraskelse på alle. Jeg etterlyste den gang oppgjør for anlegget og påpekte
VGMs behov for finansiering og det problematiske med at VOW fungerte som bank for VGM, noe jeg fikk uhorvelig mye pepper for her på forumet. VGM var fullfinansiert må vite;) Jeg skal ikke dvele ved det, for vi vet alle hvordan det gikk for VGMs aksjonærer med utvanning og kursras. Vow fikk oppgjøret på 40 mill kr først i mai 2024..

VOW har brukt enormt med ressurser på å utvikle organisasjon og teknologi for de forventede kommende prosjektene. I mellomtiden glemte selskapet å tjene penger leste jeg et eller annet sted for en stund siden, og det stemmer jo ganske bra. I eksemplet over her ser man at kontrakter har vært forventet tidligere enn de faktisk kommer. Man har heller ikke tatt nødvendige grep med kapitalinnhenting hverken i VOW eller i VGM før det ble fullstendig krise med raserte aksjonærverdier som resultat. Det må tidligere ledelse ta på sin kappe.

Anyways, nå, med utskiftinger i ledelsen er det forhåpentligvis slutt på å skape forventninger i markedet med påfølgende skuffelser..


Noen grunner til å ta en titt på VOW nå:

-Lav verdsettelse av selskapet
-Ny ledelse
-Emisjon unnagjort
-Ny hovedaksjonær (DNB)
-Bekreftet kontrakt på 500 mill forventes snarlig (betingelsene er ferdigforhandlet) og vil trolig gi et kursløft alene.
-Økt fokus på lønnsomhet og slanking av organisasjonen har allerede gitt kostnadsbesparelser.
-En rekke større prosjekter innen industrials har nå kommet i modningsfasen. FEED kontrakter er godt i gang, og eks.for Circon snakker vi potensielt en til flere ordre i milliardklassen,
-Strengere utslippskrav til cruiseskip betyr ombygginger av gamle skip og større ( og dyrere) renseanlegg på nybygg.

Ved innspill, be om tilgang.
Karbon
19.01.2025 kl 22:16 4702

Godt nyttår CapitaL!

Fint at du starter en Vow 2025-tråd. Jeg hadde tenkt å starte en tråd selv, men ville avvente til triggerene fra Vow-2024-tråden var på plass. Triggerene, som etter alle solemerker skulle vært på plass i 2024. Jeg tenker da på:

Første bestilling fra ETEL,
Første bestilling fra Circon Energy, og
Bestilling fra japansk aktør innen sewage sludge.

Samtlige av de 3 ovenstående triggerene skulle i henhold til tidligere kommunikasjon kommet i 2024, men slik gikk det altså ikke. I tillegg til disse 3 skal det i 2025 etter sigende komme bestillinger fra Outokumpu og Envigas, men klok av skade tør jeg ikke håpe på noe før kontraktene er signert og børsmeldt.

Redigert 19.01.2025 kl 22:19 Du må logge inn for å svare
CapitaL
20.01.2025 kl 10:00 4447

.Godt nyttår!

Ja, de triggerne du nevner er jo klassisk VOW. Det er ingen troverdighet igjen og markedets tillit til den gamle ledelsen = 0
Jeg mener allikevel at det vil hjelpe med ny ledelse og at industrials vil komme opp med resultater i inneværende år. Det er såpass mange prosjekter på gang at noe må jo komme snart tenker jeg. Signert kontrakt på en halv milliard som er nær forestående vil skape overskrifter. Det er tross alt en enkeltstående
kontrakt på størrelse med børsverdien av VOW..
CapitaL
26.01.2025 kl 19:11 3853

Tok en titt på det tekniske chartet. Den nedadgående trenden har tatt en lengre pause, faktisk siden september. Aksjen beveger seg sideveis mellom 1,50 kr og 2,30 kr.
Retningsløst og ingen klare tekniske signaler i chartet der altså. Jeg for min del har kjøpt på dagens nivåer da jeg forventer bevegelse opp med signert kontrakt. Tigerstadens nedsalg vil jo også ta slutt etterhvert.

Det som er interessant her, er at etablert brudd over 2,30 kr også betyr et brudd på den lange nedtrenden.. Tar den slutt snart?
Jeg satser på det, andre får gjøre seg opp sine egne meninger;)
Herman*
29.01.2025 kl 12:19 3539

Det er to store triggere i aksjen i 2025 slik jeg ser det. Den ene er en gradvis økning i ebidta marginen til ca 15%, det andre er ordre for landbaserte anlegg. Å få undertegnet kontrakten på 500 mill er selvsagt også en kortsiktig trigger. Hvis vi antar at de klarer 15% ebidta, vil omsetning på 1 milliard (med fortsatt vekst) forsvare en prising på ca 2.2 millarder, dvs over 4x dagens nivå. Hvis de lykkes med landbaserte anlegg og omsetningen stiger til 1.5 milliarder (f eks i 2026/2027), forsvarer det en prising på ca 3.3 milliarder/kurs 11+. Oppsiden er derfor betydelig. Markedet er skeptisk og vil se bevis, og så langt i Q1 har de ikke gitt lyd fra seg. De er veldig svake på IR, noe den nye ledelsen må ta tak i fra første dag.
CapitaL
31.01.2025 kl 14:16 3229

Vow ASA: NOK 500 million newbuild contract confirmed
Oslo, 31 January 2025: Vow ASA (ticker OSE: VOW) and its subsidiary Scanship has
received the purchase orders confirming the contract to deliver advanced
equipment to three cruise ships currently under order at an unnamed shipyard in
Europe.

The total value of the order, which was first mentioned by Vow in a stock market
announcement on 3 December 2024, is approximately NOK 500 million.

"This contract confirms the trend among cruise operators to advance even more
sustainable solutions. For these three ships, we will deliver pyrolysis
technology, wastewater purification systems and solutions that valorise waste
and generate renewable energy onboard, resulting in zero discharge to sea,
recovery of valuable resources from waste and reduced carbon footprint," said
Henrik Badin, CEO of Vow ASA.

The names of the yard and ultimate owner of the vessels will remain undisclosed
at this stage.
CapitaL
01.02.2025 kl 10:53 2884

Gårsdagens bekreftede kontrakt med en verdi på 500 mill er den største i selskapets historie!

Med den er ordreinngangen innen maritim ikke mindre enn 1,1 milliard det siste året. Alle disse ordrene har kommet etter at selskapet satte fokus på bedre kontraktsbetingelser med dertil høyere marginer. Det var visst noe "bekymring" rundt marginene på det som lå inne i ordrereserven på en annen tråd..
Ordren tyder dessuten på at det tradisjonelt stabilt gode cruisesegmentet vil bringe større og mer omfattende ordrer til VOW fremover.

Litt morsomt at en enkelt kontrakt overstiger børsverdien av selskapet. Det meste tyder iallfall på at kursbunnen er passert og trolig har også Tigerstaden nå solgt seg helt ut, noe som selvfølgelig betyr avtagende salgspress i aksjen.
CapitaL
02.02.2025 kl 13:37 2576

Vedr Circon Energy så sier de følgende i mld fra september:

- Circon is excited about this milestone and to have Vow as a valued partner
through our development process and now for our final engineering preparations
to execute this project" said David L. Duren. "Our engagement with Henrik and
his leadership team has been vital in advancing these projects. Vow's technology
and expertise outpaces global sentiment for "green ideas" and delivers true
impact. With our recent funding and Vow's full engagement, Circon is rapidly
advancing its Caribbean projects. These projects will deliver sustainable
social, financial, and technical consequences, with meaningful and measurable
results. When most companies only promise to do good things, Vow is helping
Circon to deliver credible solutions."

Recent funding.. altså var Circon avhengig av å ha finansiering på plass før de kunne gå videre med FEED avtalen. Da er vel det i boks skulle jeg mene.

Muligens blir det første prosjektet i Puerto Rico, men det er bare hva jeg tror. 12-19 reaktorer.. blir fort å snuse på milliarden det.
Karbon
02.02.2025 kl 15:07 2501

Circon Energy har mye på gang i Puerto Rico ja, men det store anlegget man jobber fram sammen med Vow nå skal etter hva jeg har fått opplyst ligge i Den dominikanske republikk.
nolast
05.02.2025 kl 08:22 2092

Ny Vow-sjef - finansdirektør slutter
12 min
Eirik Elvevold
DEL
Gunnar Pedersen blir ny toppsjef i fornybarselskapet Vow, senest fra 1. august, ifølge en børsmelding.

– Jeg har fulgt Vow med stor interesse i lang tid og ser frem til å bli en del av teamet, sier Pedersen i meldingen.

Samtidig melder selskapet at finansdirektør Tina Tønnessen vil slutte i juni.

I desember meldte selskapet at Henrik Badin skulle ga av som toppsjef i februar, og være tilgjengelig for selskapet frem til slutten av juni. I høst ble Badin nødt til å tvangsselge aksjer i selskapet.

Pedersen kommer fra stillingen som Executive Vice President for Automation & Control i Kongsberg Maritime. Han har jobbet i Kongsberg-konsernet siden 2002 og hatt flere ledende stillinger der.
nolast
10.02.2025 kl 00:00 1748

Noen som har noe nytt her? Start i 2025 KAN VI FÅ NOEN OVERASKELSER???

Stor milepæl nådd i Vows banebrytende amerikanske prosjekt
17. juli 2023

I mai i fjor inngikk Vow ASA en avtale om å levere et komplett biokull- og fornybar energisystem til en verdi av USD 27 millioner i USA. Prosjektet har nå nådd en betydelig milepæl med alle nødvendige tillatelser innhentet, detaljprosjektering av større utstyr er stort sett fullført, og prosjektet har gått inn i anskaffelses- og byggefasen.
Dette er den største enkeltkontrakten som er signert av Vow til dags dato og et betydelig gjennombrudd innen sirkulære biokullløsninger. Levering av utstyr vil begynne i fjerde kvartal 2023, og idriftsettelse av det opptil 6000 tonn biokullproduksjonsanlegget per år er forventet tidlig i 2025
CapitaL
11.02.2025 kl 00:16 1417

Håper ikke vi får noen overraskelser her. Iallfall ikke på marginsiden:))

Quonset skal med dette anlegget produsere biokull for salg bl.a til jordforbedring, og for å produsere karbonkreditter. Det spennende her er jo om man får til å lage skikkelig business ut av dette..

Prosjektet var planlagt før IRA ble introdusert, så økonomien i dette burde være solid, mtp flere ordrer fra USA i fremtiden. IRA er det vel satt full brems på av klimafornekterne over der. De skjønner jo ikke en dritt selv om det brenner rundt øra på dem.

Og ellers, Tigerstaden har snart kvittet seg med sine 20 mill aksjer.. det store nedsalget har naturlig nok lagt en demper på kursen. Tror neppe de andre investorene er fornøyd med 8-10 øre aksjen i avkastning så salgspresset kommer nok til å avta;)
nolast
11.02.2025 kl 08:17 1258

Scanship har levert..Det er aktivitet i cruise. Legg merke til siste setning i artikkelen.
Ble store deler fakturert i Q4 eller Q1. Og disse ordrene er mye større enn tidligere.

Fincantieri har levert den nye Mein Schiff Relax til TUI Cruises, med skipet overlevert fredag ​​i Monfalcone.

Fincantieri sa i en pressemelding at fartøyet er det første av to nye konseptcruiseskip i InTUltion-klassen som er dual fuel-drevne (Liquid Natural Gas and Marine Gas Oil) som Fincantieri bygger for TUI Cruises. Søsterskipet skal seile i midten av 2026.

I følge pressemeldingen deltok den italienske ministeren for forhold til parlamentet, Luca Ciriani, på seremonien, ønsket velkommen av Biagio Mazzotta, og Pierroberto Folgiero, styreleder, administrerende direktør og administrerende direktør i Fincantieri.

Arrangementet ble også deltatt av Luigi Matarazzo, daglig leder for Fincantieri Merchant Ships Division, samt Wybcke Meier, administrerende direktør i TUI Cruises, Frank Kuhlmann, finansdirektør i TUI Cruises og kaptein Tom Roth.

Selskapet sa at denne enheten utgjør ryggraden i TUI Cruises nye flåte, basert på et førsteklasses prosjekt utviklet av Fincantieri.

Prosjektet fokuserer på energieffektivitet og tar sikte på å redusere driftsforbruket og minimere miljøpåvirkningen i samsvar med siste regelverk. Ifølge Fincantieri markerer skipets evne til å bruke lavutslippsdrivstoff et skritt mot klimanøytral cruise.

Skipet har også katalysatorer som oppfyller Euro 6-standardene, en generativ turbin som bruker restvarmen fra dieselgeneratorene og en elektrisk landstrømtilkobling. Dette sikrer tilnærmet utslippsfri drift i havn (ca. 40 prosent av driftstiden).

Skipet har også et avfallsbehandlingssystem som kan omdanne organiske materialer til resirkulerbare komponenter.

nolast
11.02.2025 kl 16:02 1128

Og Scanship ansetter flere. Det får dem garantert ikke lov til av Dnb hvis det ikke er mere på gang!!
Her vil de ha bedre kontroll:

Project Controller
Scanship AS

Frist
27.02.2025
Ansettelsesform
Fast
Join Our Team as a Project Controller
Project Controller

We are currently seeking a talented Project Controller to join our dynamic team. As a Project Controller, you will play a crucial role in supporting project management activities and ensuring successful project delivery.
Responsibilities:

Assist in project budgeting , scheduling, and planning activities
Monitor project progress, track expenses, and analyze budget variances
Collaborate with project teams to gather and analyze data for project performance evaluation
Prepare and maintain project documents, including project plans, reports, and presentations
Support the identification and mitigation of project risks and issues
Collaborate with stakeholders to ensure effective communication and coordination
Contribute to project meetings, providing valuable insights and recommendations

CapitaL
14.02.2025 kl 08:51 693

Vow ASA: New cruise newbuild order confirmed, with options for two more
Oslo, 14 February 2025: Vow ASA (ticker OSE: VOW) and its subsidiary Scanship
has received a purchase order from a major European shipyard worth EUR 10.9
million. Deliveries starting late 2025 and throughout 2026.

This order was first mentioned as an option in a stock market announcement on 8
February 2024. According to the new agreement, the customer may order similar
equipment for delivery to two similar ships later.

"This contract and options confirm that leading cruise operators are investing
in bigger ships and that they are committed to advancing even more sustainable
solutions. In the 12 months from February 2024 to date, we have signed firm
contracts for delivery of equipment worth NOK 1.2 billion to 7 newbuilds and 2
retrofits, options not included," said Henrik Badin, CEO of Vow ASA.

With Scanship technology onboard, all wastewater on the ships will be purified
according to the requirements in the Baltic Sea and Alaskan State waters, which
are to date the highest standards at sea. All residue sludge from the
wastewater, along with food waste and other biogenic waste from hotel
operations, will undergo several processing steps such as dewatering,
homogenization, thermal hydrolysis, drying, and pyrolysis.

The end products are climate neutral energy and carbon for capture and storage
CCS. The waste management system further enhances the abord circular economy,
recovering valuable commodities such as glass and aluminium for landing.

The state-of-the-art system is a fully integrated clean ship solution for more
than 10,000 people at sea, ensuring compliance with all maritime environmental
requirements, reducing greenhouse gas emissions, recovering important resources
from waste, and preventing pollution.


Ordreinngang på 1,2 mrd på 12 mnd innen cruise.. og børsverdien på selskapet? 439 mill... Hvor lenge varer det?
Redigert 14.02.2025 kl 08:56 Du må logge inn for å svare
nolast
I dag kl 00:02 408

Ja hvor lenge går det før denne presterer?
Med dagens nye eiere som Erik Must, Kristen Sveeås, Kjell Ullricsen, Kjetil Skorstad og Arne Blystad. Ringrever som har en utrolig track rekord
de siste 30-40 år. Kan de virkelig ha bommet så stygt eller ser de dette som en fantastisk mulighet til å komme inn i et spennende selskap til spottpris.
Cruise tikker og går, forhåpentlig med mye bedre marginer. CHE har levert over forventning. Så da er det et par landbaserte ordre som mangler. Jeg er så utålmodig,
kunne vi ikke fått den nå til Q4.
Herman*
I dag kl 12:37 145

Før Q4 presentasjonen? De må vel gjøre ferdig FEED før de respektive styrene kan ta en FID og partene kan forhandle ferdig betingelsene?