Tråden er privat, og bare inviterte kan svare
VOW 2025
Litt historikk:
ETEL has already identified the first three locations. Applications for building permits for these three sites are well underway.
Ovenstående er sakset fra Vows nyhetsside desember 22. På presentasjonen 2 mnd etter får vi høre om Rapid Scale-up innen resirkulering av dekk. Potensialet er
behov for 300 fabrikker jorda rundt..
Søknad om byggetillatelser for 3 fabrikker for resirkulering av dekk var altså "WELL UNDERWAY". I desember 2022..
Hva skjedde så? Jo, i september 2024 meldes det om en Feed kontrakt for en fabrikk man forventer at skal stå ferdig i 2026. De 2 andre fabrikkene
som hadde byggesøknader "well underway" for drøyt 2 år siden er tydeligvis fortsatt i det blå pr dd.
I desember 2022 leveres et småskalaanlegg til VGM på Follum. Det kom som en overraskelse på alle. Jeg etterlyste den gang oppgjør for anlegget og påpekte
VGMs behov for finansiering og det problematiske med at VOW fungerte som bank for VGM, noe jeg fikk uhorvelig mye pepper for her på forumet. VGM var fullfinansiert må vite;) Jeg skal ikke dvele ved det, for vi vet alle hvordan det gikk for VGMs aksjonærer med utvanning og kursras. Vow fikk oppgjøret på 40 mill kr først i mai 2024..
VOW har brukt enormt med ressurser på å utvikle organisasjon og teknologi for de forventede kommende prosjektene. I mellomtiden glemte selskapet å tjene penger leste jeg et eller annet sted for en stund siden, og det stemmer jo ganske bra. I eksemplet over her ser man at kontrakter har vært forventet tidligere enn de faktisk kommer. Man har heller ikke tatt nødvendige grep med kapitalinnhenting hverken i VOW eller i VGM før det ble fullstendig krise med raserte aksjonærverdier som resultat. Det må tidligere ledelse ta på sin kappe.
Anyways, nå, med utskiftinger i ledelsen er det forhåpentligvis slutt på å skape forventninger i markedet med påfølgende skuffelser..
Noen grunner til å ta en titt på VOW nå:
-Lav verdsettelse av selskapet
-Ny ledelse
-Emisjon unnagjort
-Ny hovedaksjonær (DNB)
-Bekreftet kontrakt på 500 mill forventes snarlig (betingelsene er ferdigforhandlet) og vil trolig gi et kursløft alene.
-Økt fokus på lønnsomhet og slanking av organisasjonen har allerede gitt kostnadsbesparelser.
-En rekke større prosjekter innen industrials har nå kommet i modningsfasen. FEED kontrakter er godt i gang, og eks.for Circon snakker vi potensielt en til flere ordre i milliardklassen,
-Strengere utslippskrav til cruiseskip betyr ombygginger av gamle skip og større ( og dyrere) renseanlegg på nybygg.
Ved innspill, be om tilgang.
ETEL has already identified the first three locations. Applications for building permits for these three sites are well underway.
Ovenstående er sakset fra Vows nyhetsside desember 22. På presentasjonen 2 mnd etter får vi høre om Rapid Scale-up innen resirkulering av dekk. Potensialet er
behov for 300 fabrikker jorda rundt..
Søknad om byggetillatelser for 3 fabrikker for resirkulering av dekk var altså "WELL UNDERWAY". I desember 2022..
Hva skjedde så? Jo, i september 2024 meldes det om en Feed kontrakt for en fabrikk man forventer at skal stå ferdig i 2026. De 2 andre fabrikkene
som hadde byggesøknader "well underway" for drøyt 2 år siden er tydeligvis fortsatt i det blå pr dd.
I desember 2022 leveres et småskalaanlegg til VGM på Follum. Det kom som en overraskelse på alle. Jeg etterlyste den gang oppgjør for anlegget og påpekte
VGMs behov for finansiering og det problematiske med at VOW fungerte som bank for VGM, noe jeg fikk uhorvelig mye pepper for her på forumet. VGM var fullfinansiert må vite;) Jeg skal ikke dvele ved det, for vi vet alle hvordan det gikk for VGMs aksjonærer med utvanning og kursras. Vow fikk oppgjøret på 40 mill kr først i mai 2024..
VOW har brukt enormt med ressurser på å utvikle organisasjon og teknologi for de forventede kommende prosjektene. I mellomtiden glemte selskapet å tjene penger leste jeg et eller annet sted for en stund siden, og det stemmer jo ganske bra. I eksemplet over her ser man at kontrakter har vært forventet tidligere enn de faktisk kommer. Man har heller ikke tatt nødvendige grep med kapitalinnhenting hverken i VOW eller i VGM før det ble fullstendig krise med raserte aksjonærverdier som resultat. Det må tidligere ledelse ta på sin kappe.
Anyways, nå, med utskiftinger i ledelsen er det forhåpentligvis slutt på å skape forventninger i markedet med påfølgende skuffelser..
Noen grunner til å ta en titt på VOW nå:
-Lav verdsettelse av selskapet
-Ny ledelse
-Emisjon unnagjort
-Ny hovedaksjonær (DNB)
-Bekreftet kontrakt på 500 mill forventes snarlig (betingelsene er ferdigforhandlet) og vil trolig gi et kursløft alene.
-Økt fokus på lønnsomhet og slanking av organisasjonen har allerede gitt kostnadsbesparelser.
-En rekke større prosjekter innen industrials har nå kommet i modningsfasen. FEED kontrakter er godt i gang, og eks.for Circon snakker vi potensielt en til flere ordre i milliardklassen,
-Strengere utslippskrav til cruiseskip betyr ombygginger av gamle skip og større ( og dyrere) renseanlegg på nybygg.
Ved innspill, be om tilgang.
Karbon
19.01.2025 kl 22:16
8365
Godt nyttår CapitaL!
Fint at du starter en Vow 2025-tråd. Jeg hadde tenkt å starte en tråd selv, men ville avvente til triggerene fra Vow-2024-tråden var på plass. Triggerene, som etter alle solemerker skulle vært på plass i 2024. Jeg tenker da på:
Første bestilling fra ETEL,
Første bestilling fra Circon Energy, og
Bestilling fra japansk aktør innen sewage sludge.
Samtlige av de 3 ovenstående triggerene skulle i henhold til tidligere kommunikasjon kommet i 2024, men slik gikk det altså ikke. I tillegg til disse 3 skal det i 2025 etter sigende komme bestillinger fra Outokumpu og Envigas, men klok av skade tør jeg ikke håpe på noe før kontraktene er signert og børsmeldt.
Fint at du starter en Vow 2025-tråd. Jeg hadde tenkt å starte en tråd selv, men ville avvente til triggerene fra Vow-2024-tråden var på plass. Triggerene, som etter alle solemerker skulle vært på plass i 2024. Jeg tenker da på:
Første bestilling fra ETEL,
Første bestilling fra Circon Energy, og
Bestilling fra japansk aktør innen sewage sludge.
Samtlige av de 3 ovenstående triggerene skulle i henhold til tidligere kommunikasjon kommet i 2024, men slik gikk det altså ikke. I tillegg til disse 3 skal det i 2025 etter sigende komme bestillinger fra Outokumpu og Envigas, men klok av skade tør jeg ikke håpe på noe før kontraktene er signert og børsmeldt.
Redigert 19.01.2025 kl 22:19
Du må logge inn for å svare
CapitaL
20.01.2025 kl 10:00
8108
.Godt nyttår!
Ja, de triggerne du nevner er jo klassisk VOW. Det er ingen troverdighet igjen og markedets tillit til den gamle ledelsen = 0
Jeg mener allikevel at det vil hjelpe med ny ledelse og at industrials vil komme opp med resultater i inneværende år. Det er såpass mange prosjekter på gang at noe må jo komme snart tenker jeg. Signert kontrakt på en halv milliard som er nær forestående vil skape overskrifter. Det er tross alt en enkeltstående
kontrakt på størrelse med børsverdien av VOW..
Ja, de triggerne du nevner er jo klassisk VOW. Det er ingen troverdighet igjen og markedets tillit til den gamle ledelsen = 0
Jeg mener allikevel at det vil hjelpe med ny ledelse og at industrials vil komme opp med resultater i inneværende år. Det er såpass mange prosjekter på gang at noe må jo komme snart tenker jeg. Signert kontrakt på en halv milliard som er nær forestående vil skape overskrifter. Det er tross alt en enkeltstående
kontrakt på størrelse med børsverdien av VOW..
CapitaL
26.01.2025 kl 19:11
7518
Tok en titt på det tekniske chartet. Den nedadgående trenden har tatt en lengre pause, faktisk siden september. Aksjen beveger seg sideveis mellom 1,50 kr og 2,30 kr.
Retningsløst og ingen klare tekniske signaler i chartet der altså. Jeg for min del har kjøpt på dagens nivåer da jeg forventer bevegelse opp med signert kontrakt. Tigerstadens nedsalg vil jo også ta slutt etterhvert.
Det som er interessant her, er at etablert brudd over 2,30 kr også betyr et brudd på den lange nedtrenden.. Tar den slutt snart?
Jeg satser på det, andre får gjøre seg opp sine egne meninger;)
Retningsløst og ingen klare tekniske signaler i chartet der altså. Jeg for min del har kjøpt på dagens nivåer da jeg forventer bevegelse opp med signert kontrakt. Tigerstadens nedsalg vil jo også ta slutt etterhvert.
Det som er interessant her, er at etablert brudd over 2,30 kr også betyr et brudd på den lange nedtrenden.. Tar den slutt snart?
Jeg satser på det, andre får gjøre seg opp sine egne meninger;)
Herman*
29.01.2025 kl 12:19
7193
Det er to store triggere i aksjen i 2025 slik jeg ser det. Den ene er en gradvis økning i ebidta marginen til ca 15%, det andre er ordre for landbaserte anlegg. Å få undertegnet kontrakten på 500 mill er selvsagt også en kortsiktig trigger. Hvis vi antar at de klarer 15% ebidta, vil omsetning på 1 milliard (med fortsatt vekst) forsvare en prising på ca 2.2 millarder, dvs over 4x dagens nivå. Hvis de lykkes med landbaserte anlegg og omsetningen stiger til 1.5 milliarder (f eks i 2026/2027), forsvarer det en prising på ca 3.3 milliarder/kurs 11+. Oppsiden er derfor betydelig. Markedet er skeptisk og vil se bevis, og så langt i Q1 har de ikke gitt lyd fra seg. De er veldig svake på IR, noe den nye ledelsen må ta tak i fra første dag.
CapitaL
31.01.2025 kl 14:16
6893
Vow ASA: NOK 500 million newbuild contract confirmed
Oslo, 31 January 2025: Vow ASA (ticker OSE: VOW) and its subsidiary Scanship has
received the purchase orders confirming the contract to deliver advanced
equipment to three cruise ships currently under order at an unnamed shipyard in
Europe.
The total value of the order, which was first mentioned by Vow in a stock market
announcement on 3 December 2024, is approximately NOK 500 million.
"This contract confirms the trend among cruise operators to advance even more
sustainable solutions. For these three ships, we will deliver pyrolysis
technology, wastewater purification systems and solutions that valorise waste
and generate renewable energy onboard, resulting in zero discharge to sea,
recovery of valuable resources from waste and reduced carbon footprint," said
Henrik Badin, CEO of Vow ASA.
The names of the yard and ultimate owner of the vessels will remain undisclosed
at this stage.
Oslo, 31 January 2025: Vow ASA (ticker OSE: VOW) and its subsidiary Scanship has
received the purchase orders confirming the contract to deliver advanced
equipment to three cruise ships currently under order at an unnamed shipyard in
Europe.
The total value of the order, which was first mentioned by Vow in a stock market
announcement on 3 December 2024, is approximately NOK 500 million.
"This contract confirms the trend among cruise operators to advance even more
sustainable solutions. For these three ships, we will deliver pyrolysis
technology, wastewater purification systems and solutions that valorise waste
and generate renewable energy onboard, resulting in zero discharge to sea,
recovery of valuable resources from waste and reduced carbon footprint," said
Henrik Badin, CEO of Vow ASA.
The names of the yard and ultimate owner of the vessels will remain undisclosed
at this stage.
CapitaL
01.02.2025 kl 10:53
6539
Gårsdagens bekreftede kontrakt med en verdi på 500 mill er den største i selskapets historie!
Med den er ordreinngangen innen maritim ikke mindre enn 1,1 milliard det siste året. Alle disse ordrene har kommet etter at selskapet satte fokus på bedre kontraktsbetingelser med dertil høyere marginer. Det var visst noe "bekymring" rundt marginene på det som lå inne i ordrereserven på en annen tråd..
Ordren tyder dessuten på at det tradisjonelt stabilt gode cruisesegmentet vil bringe større og mer omfattende ordrer til VOW fremover.
Litt morsomt at en enkelt kontrakt overstiger børsverdien av selskapet. Det meste tyder iallfall på at kursbunnen er passert og trolig har også Tigerstaden nå solgt seg helt ut, noe som selvfølgelig betyr avtagende salgspress i aksjen.
Med den er ordreinngangen innen maritim ikke mindre enn 1,1 milliard det siste året. Alle disse ordrene har kommet etter at selskapet satte fokus på bedre kontraktsbetingelser med dertil høyere marginer. Det var visst noe "bekymring" rundt marginene på det som lå inne i ordrereserven på en annen tråd..
Ordren tyder dessuten på at det tradisjonelt stabilt gode cruisesegmentet vil bringe større og mer omfattende ordrer til VOW fremover.
Litt morsomt at en enkelt kontrakt overstiger børsverdien av selskapet. Det meste tyder iallfall på at kursbunnen er passert og trolig har også Tigerstaden nå solgt seg helt ut, noe som selvfølgelig betyr avtagende salgspress i aksjen.
CapitaL
02.02.2025 kl 13:37
6229
Vedr Circon Energy så sier de følgende i mld fra september:
- Circon is excited about this milestone and to have Vow as a valued partner
through our development process and now for our final engineering preparations
to execute this project" said David L. Duren. "Our engagement with Henrik and
his leadership team has been vital in advancing these projects. Vow's technology
and expertise outpaces global sentiment for "green ideas" and delivers true
impact. With our recent funding and Vow's full engagement, Circon is rapidly
advancing its Caribbean projects. These projects will deliver sustainable
social, financial, and technical consequences, with meaningful and measurable
results. When most companies only promise to do good things, Vow is helping
Circon to deliver credible solutions."
Recent funding.. altså var Circon avhengig av å ha finansiering på plass før de kunne gå videre med FEED avtalen. Da er vel det i boks skulle jeg mene.
Muligens blir det første prosjektet i Puerto Rico, men det er bare hva jeg tror. 12-19 reaktorer.. blir fort å snuse på milliarden det.
- Circon is excited about this milestone and to have Vow as a valued partner
through our development process and now for our final engineering preparations
to execute this project" said David L. Duren. "Our engagement with Henrik and
his leadership team has been vital in advancing these projects. Vow's technology
and expertise outpaces global sentiment for "green ideas" and delivers true
impact. With our recent funding and Vow's full engagement, Circon is rapidly
advancing its Caribbean projects. These projects will deliver sustainable
social, financial, and technical consequences, with meaningful and measurable
results. When most companies only promise to do good things, Vow is helping
Circon to deliver credible solutions."
Recent funding.. altså var Circon avhengig av å ha finansiering på plass før de kunne gå videre med FEED avtalen. Da er vel det i boks skulle jeg mene.
Muligens blir det første prosjektet i Puerto Rico, men det er bare hva jeg tror. 12-19 reaktorer.. blir fort å snuse på milliarden det.
Karbon
02.02.2025 kl 15:07
6155
Circon Energy har mye på gang i Puerto Rico ja, men det store anlegget man jobber fram sammen med Vow nå skal etter hva jeg har fått opplyst ligge i Den dominikanske republikk.
nolast
05.02.2025 kl 08:22
5747
Ny Vow-sjef - finansdirektør slutter
12 min
Eirik Elvevold
DEL
Gunnar Pedersen blir ny toppsjef i fornybarselskapet Vow, senest fra 1. august, ifølge en børsmelding.
– Jeg har fulgt Vow med stor interesse i lang tid og ser frem til å bli en del av teamet, sier Pedersen i meldingen.
Samtidig melder selskapet at finansdirektør Tina Tønnessen vil slutte i juni.
I desember meldte selskapet at Henrik Badin skulle ga av som toppsjef i februar, og være tilgjengelig for selskapet frem til slutten av juni. I høst ble Badin nødt til å tvangsselge aksjer i selskapet.
Pedersen kommer fra stillingen som Executive Vice President for Automation & Control i Kongsberg Maritime. Han har jobbet i Kongsberg-konsernet siden 2002 og hatt flere ledende stillinger der.
12 min
Eirik Elvevold
DEL
Gunnar Pedersen blir ny toppsjef i fornybarselskapet Vow, senest fra 1. august, ifølge en børsmelding.
– Jeg har fulgt Vow med stor interesse i lang tid og ser frem til å bli en del av teamet, sier Pedersen i meldingen.
Samtidig melder selskapet at finansdirektør Tina Tønnessen vil slutte i juni.
I desember meldte selskapet at Henrik Badin skulle ga av som toppsjef i februar, og være tilgjengelig for selskapet frem til slutten av juni. I høst ble Badin nødt til å tvangsselge aksjer i selskapet.
Pedersen kommer fra stillingen som Executive Vice President for Automation & Control i Kongsberg Maritime. Han har jobbet i Kongsberg-konsernet siden 2002 og hatt flere ledende stillinger der.
nolast
10.02.2025 kl 00:00
5404
Noen som har noe nytt her? Start i 2025 KAN VI FÅ NOEN OVERASKELSER???
Stor milepæl nådd i Vows banebrytende amerikanske prosjekt
17. juli 2023
I mai i fjor inngikk Vow ASA en avtale om å levere et komplett biokull- og fornybar energisystem til en verdi av USD 27 millioner i USA. Prosjektet har nå nådd en betydelig milepæl med alle nødvendige tillatelser innhentet, detaljprosjektering av større utstyr er stort sett fullført, og prosjektet har gått inn i anskaffelses- og byggefasen.
Dette er den største enkeltkontrakten som er signert av Vow til dags dato og et betydelig gjennombrudd innen sirkulære biokullløsninger. Levering av utstyr vil begynne i fjerde kvartal 2023, og idriftsettelse av det opptil 6000 tonn biokullproduksjonsanlegget per år er forventet tidlig i 2025
Stor milepæl nådd i Vows banebrytende amerikanske prosjekt
17. juli 2023
I mai i fjor inngikk Vow ASA en avtale om å levere et komplett biokull- og fornybar energisystem til en verdi av USD 27 millioner i USA. Prosjektet har nå nådd en betydelig milepæl med alle nødvendige tillatelser innhentet, detaljprosjektering av større utstyr er stort sett fullført, og prosjektet har gått inn i anskaffelses- og byggefasen.
Dette er den største enkeltkontrakten som er signert av Vow til dags dato og et betydelig gjennombrudd innen sirkulære biokullløsninger. Levering av utstyr vil begynne i fjerde kvartal 2023, og idriftsettelse av det opptil 6000 tonn biokullproduksjonsanlegget per år er forventet tidlig i 2025
CapitaL
11.02.2025 kl 00:16
5069
Håper ikke vi får noen overraskelser her. Iallfall ikke på marginsiden:))
Quonset skal med dette anlegget produsere biokull for salg bl.a til jordforbedring, og for å produsere karbonkreditter. Det spennende her er jo om man får til å lage skikkelig business ut av dette..
Prosjektet var planlagt før IRA ble introdusert, så økonomien i dette burde være solid, mtp flere ordrer fra USA i fremtiden. IRA er det vel satt full brems på av klimafornekterne over der. De skjønner jo ikke en dritt selv om det brenner rundt øra på dem.
Og ellers, Tigerstaden har snart kvittet seg med sine 20 mill aksjer.. det store nedsalget har naturlig nok lagt en demper på kursen. Tror neppe de andre investorene er fornøyd med 8-10 øre aksjen i avkastning så salgspresset kommer nok til å avta;)
Quonset skal med dette anlegget produsere biokull for salg bl.a til jordforbedring, og for å produsere karbonkreditter. Det spennende her er jo om man får til å lage skikkelig business ut av dette..
Prosjektet var planlagt før IRA ble introdusert, så økonomien i dette burde være solid, mtp flere ordrer fra USA i fremtiden. IRA er det vel satt full brems på av klimafornekterne over der. De skjønner jo ikke en dritt selv om det brenner rundt øra på dem.
Og ellers, Tigerstaden har snart kvittet seg med sine 20 mill aksjer.. det store nedsalget har naturlig nok lagt en demper på kursen. Tror neppe de andre investorene er fornøyd med 8-10 øre aksjen i avkastning så salgspresset kommer nok til å avta;)
nolast
11.02.2025 kl 08:17
4906
Scanship har levert..Det er aktivitet i cruise. Legg merke til siste setning i artikkelen.
Ble store deler fakturert i Q4 eller Q1. Og disse ordrene er mye større enn tidligere.
Fincantieri har levert den nye Mein Schiff Relax til TUI Cruises, med skipet overlevert fredag i Monfalcone.
Fincantieri sa i en pressemelding at fartøyet er det første av to nye konseptcruiseskip i InTUltion-klassen som er dual fuel-drevne (Liquid Natural Gas and Marine Gas Oil) som Fincantieri bygger for TUI Cruises. Søsterskipet skal seile i midten av 2026.
I følge pressemeldingen deltok den italienske ministeren for forhold til parlamentet, Luca Ciriani, på seremonien, ønsket velkommen av Biagio Mazzotta, og Pierroberto Folgiero, styreleder, administrerende direktør og administrerende direktør i Fincantieri.
Arrangementet ble også deltatt av Luigi Matarazzo, daglig leder for Fincantieri Merchant Ships Division, samt Wybcke Meier, administrerende direktør i TUI Cruises, Frank Kuhlmann, finansdirektør i TUI Cruises og kaptein Tom Roth.
Selskapet sa at denne enheten utgjør ryggraden i TUI Cruises nye flåte, basert på et førsteklasses prosjekt utviklet av Fincantieri.
Prosjektet fokuserer på energieffektivitet og tar sikte på å redusere driftsforbruket og minimere miljøpåvirkningen i samsvar med siste regelverk. Ifølge Fincantieri markerer skipets evne til å bruke lavutslippsdrivstoff et skritt mot klimanøytral cruise.
Skipet har også katalysatorer som oppfyller Euro 6-standardene, en generativ turbin som bruker restvarmen fra dieselgeneratorene og en elektrisk landstrømtilkobling. Dette sikrer tilnærmet utslippsfri drift i havn (ca. 40 prosent av driftstiden).
Skipet har også et avfallsbehandlingssystem som kan omdanne organiske materialer til resirkulerbare komponenter.
Ble store deler fakturert i Q4 eller Q1. Og disse ordrene er mye større enn tidligere.
Fincantieri har levert den nye Mein Schiff Relax til TUI Cruises, med skipet overlevert fredag i Monfalcone.
Fincantieri sa i en pressemelding at fartøyet er det første av to nye konseptcruiseskip i InTUltion-klassen som er dual fuel-drevne (Liquid Natural Gas and Marine Gas Oil) som Fincantieri bygger for TUI Cruises. Søsterskipet skal seile i midten av 2026.
I følge pressemeldingen deltok den italienske ministeren for forhold til parlamentet, Luca Ciriani, på seremonien, ønsket velkommen av Biagio Mazzotta, og Pierroberto Folgiero, styreleder, administrerende direktør og administrerende direktør i Fincantieri.
Arrangementet ble også deltatt av Luigi Matarazzo, daglig leder for Fincantieri Merchant Ships Division, samt Wybcke Meier, administrerende direktør i TUI Cruises, Frank Kuhlmann, finansdirektør i TUI Cruises og kaptein Tom Roth.
Selskapet sa at denne enheten utgjør ryggraden i TUI Cruises nye flåte, basert på et førsteklasses prosjekt utviklet av Fincantieri.
Prosjektet fokuserer på energieffektivitet og tar sikte på å redusere driftsforbruket og minimere miljøpåvirkningen i samsvar med siste regelverk. Ifølge Fincantieri markerer skipets evne til å bruke lavutslippsdrivstoff et skritt mot klimanøytral cruise.
Skipet har også katalysatorer som oppfyller Euro 6-standardene, en generativ turbin som bruker restvarmen fra dieselgeneratorene og en elektrisk landstrømtilkobling. Dette sikrer tilnærmet utslippsfri drift i havn (ca. 40 prosent av driftstiden).
Skipet har også et avfallsbehandlingssystem som kan omdanne organiske materialer til resirkulerbare komponenter.
nolast
11.02.2025 kl 16:02
4778
Og Scanship ansetter flere. Det får dem garantert ikke lov til av Dnb hvis det ikke er mere på gang!!
Her vil de ha bedre kontroll:
Project Controller
Scanship AS
Frist
27.02.2025
Ansettelsesform
Fast
Join Our Team as a Project Controller
Project Controller
We are currently seeking a talented Project Controller to join our dynamic team. As a Project Controller, you will play a crucial role in supporting project management activities and ensuring successful project delivery.
Responsibilities:
Assist in project budgeting , scheduling, and planning activities
Monitor project progress, track expenses, and analyze budget variances
Collaborate with project teams to gather and analyze data for project performance evaluation
Prepare and maintain project documents, including project plans, reports, and presentations
Support the identification and mitigation of project risks and issues
Collaborate with stakeholders to ensure effective communication and coordination
Contribute to project meetings, providing valuable insights and recommendations
Her vil de ha bedre kontroll:
Project Controller
Scanship AS
Frist
27.02.2025
Ansettelsesform
Fast
Join Our Team as a Project Controller
Project Controller
We are currently seeking a talented Project Controller to join our dynamic team. As a Project Controller, you will play a crucial role in supporting project management activities and ensuring successful project delivery.
Responsibilities:
Assist in project budgeting , scheduling, and planning activities
Monitor project progress, track expenses, and analyze budget variances
Collaborate with project teams to gather and analyze data for project performance evaluation
Prepare and maintain project documents, including project plans, reports, and presentations
Support the identification and mitigation of project risks and issues
Collaborate with stakeholders to ensure effective communication and coordination
Contribute to project meetings, providing valuable insights and recommendations
CapitaL
14.02.2025 kl 08:51
4341
Vow ASA: New cruise newbuild order confirmed, with options for two more
Oslo, 14 February 2025: Vow ASA (ticker OSE: VOW) and its subsidiary Scanship
has received a purchase order from a major European shipyard worth EUR 10.9
million. Deliveries starting late 2025 and throughout 2026.
This order was first mentioned as an option in a stock market announcement on 8
February 2024. According to the new agreement, the customer may order similar
equipment for delivery to two similar ships later.
"This contract and options confirm that leading cruise operators are investing
in bigger ships and that they are committed to advancing even more sustainable
solutions. In the 12 months from February 2024 to date, we have signed firm
contracts for delivery of equipment worth NOK 1.2 billion to 7 newbuilds and 2
retrofits, options not included," said Henrik Badin, CEO of Vow ASA.
With Scanship technology onboard, all wastewater on the ships will be purified
according to the requirements in the Baltic Sea and Alaskan State waters, which
are to date the highest standards at sea. All residue sludge from the
wastewater, along with food waste and other biogenic waste from hotel
operations, will undergo several processing steps such as dewatering,
homogenization, thermal hydrolysis, drying, and pyrolysis.
The end products are climate neutral energy and carbon for capture and storage
CCS. The waste management system further enhances the abord circular economy,
recovering valuable commodities such as glass and aluminium for landing.
The state-of-the-art system is a fully integrated clean ship solution for more
than 10,000 people at sea, ensuring compliance with all maritime environmental
requirements, reducing greenhouse gas emissions, recovering important resources
from waste, and preventing pollution.
Ordreinngang på 1,2 mrd på 12 mnd innen cruise.. og børsverdien på selskapet? 439 mill... Hvor lenge varer det?
Oslo, 14 February 2025: Vow ASA (ticker OSE: VOW) and its subsidiary Scanship
has received a purchase order from a major European shipyard worth EUR 10.9
million. Deliveries starting late 2025 and throughout 2026.
This order was first mentioned as an option in a stock market announcement on 8
February 2024. According to the new agreement, the customer may order similar
equipment for delivery to two similar ships later.
"This contract and options confirm that leading cruise operators are investing
in bigger ships and that they are committed to advancing even more sustainable
solutions. In the 12 months from February 2024 to date, we have signed firm
contracts for delivery of equipment worth NOK 1.2 billion to 7 newbuilds and 2
retrofits, options not included," said Henrik Badin, CEO of Vow ASA.
With Scanship technology onboard, all wastewater on the ships will be purified
according to the requirements in the Baltic Sea and Alaskan State waters, which
are to date the highest standards at sea. All residue sludge from the
wastewater, along with food waste and other biogenic waste from hotel
operations, will undergo several processing steps such as dewatering,
homogenization, thermal hydrolysis, drying, and pyrolysis.
The end products are climate neutral energy and carbon for capture and storage
CCS. The waste management system further enhances the abord circular economy,
recovering valuable commodities such as glass and aluminium for landing.
The state-of-the-art system is a fully integrated clean ship solution for more
than 10,000 people at sea, ensuring compliance with all maritime environmental
requirements, reducing greenhouse gas emissions, recovering important resources
from waste, and preventing pollution.
Ordreinngang på 1,2 mrd på 12 mnd innen cruise.. og børsverdien på selskapet? 439 mill... Hvor lenge varer det?
Redigert 14.02.2025 kl 08:56
Du må logge inn for å svare
nolast
16.02.2025 kl 00:02
4054
Ja hvor lenge går det før denne presterer?
Med dagens nye eiere som Erik Must, Kristen Sveeås, Kjell Ullricsen, Kjetil Skorstad og Arne Blystad. Ringrever som har en utrolig track rekord
de siste 30-40 år. Kan de virkelig ha bommet så stygt eller ser de dette som en fantastisk mulighet til å komme inn i et spennende selskap til spottpris.
Cruise tikker og går, forhåpentlig med mye bedre marginer. CHE har levert over forventning. Så da er det et par landbaserte ordre som mangler. Jeg er så utålmodig,
kunne vi ikke fått den nå til Q4.
Med dagens nye eiere som Erik Must, Kristen Sveeås, Kjell Ullricsen, Kjetil Skorstad og Arne Blystad. Ringrever som har en utrolig track rekord
de siste 30-40 år. Kan de virkelig ha bommet så stygt eller ser de dette som en fantastisk mulighet til å komme inn i et spennende selskap til spottpris.
Cruise tikker og går, forhåpentlig med mye bedre marginer. CHE har levert over forventning. Så da er det et par landbaserte ordre som mangler. Jeg er så utålmodig,
kunne vi ikke fått den nå til Q4.
Herman*
16.02.2025 kl 12:37
3787
Før Q4 presentasjonen? De må vel gjøre ferdig FEED før de respektive styrene kan ta en FID og partene kan forhandle ferdig betingelsene?
CapitaL
17.02.2025 kl 08:45
3483
Ordreinngang på over 600 mill hittil i år, og vi er bare midt i februar! Overgangen til pyrolyseanlegg på skip har åpnet for at cruise alene kan gi milliardomsetningen vi har ventet på;)
Landbasert kommer når det kommer.. det som teller den nærmeste tiden er ordreinngang og bedrede marginer. Tallene for Q4 kommer 27.02. Blir spennende å se hvilken vei det går med marginene.
Landbasert kommer når det kommer.. det som teller den nærmeste tiden er ordreinngang og bedrede marginer. Tallene for Q4 kommer 27.02. Blir spennende å se hvilken vei det går med marginene.
CapitaL
19.02.2025 kl 08:36
3039
Vow ASA appoints Cecilie Brænd Hekneby as CFO and Jonny Hansen as Interim CEO
Oslo, 19 February - Vow ASA has appointed Cecilie Brænd Hekneby as its new Chief
Financial Officer (CFO), effective 15 May 2025. In this role, she will oversee
financial strategy, reporting, capital structure and investor relation,
supporting the company's long-term growth and strategic goals.
Ms. Hekneby brings extensive financial leadership experience across multiple
industries. She joins Vow from Spir Group ASA, where she served as CFO and
played a key role in driving the company's strategic initiatives. Prior to that,
she spent seven years as CFO at Self Storage Group ASA, overseeing financial
operations and corporate development. Earlier in her career, she held senior
finance roles at Color Line AS and Posten Norge. Ms. Hekneby is Siviløkonom from
the Norwegian School of Economics and Business Administration (NHH).
"Cecilie's strong financial expertise and leadership will play an important role
in Vow's management team to secure long-term success for all stakeholders," said
Thomas Borgen, Chair of the Board.
Commenting on her appointment, Ms. Hekneby said: "I am excited to join Vow ASA
at such an important time for the company. Vow has a strong market position and
significant opportunities ahead, and I look forward to contributing to
strengthening that position."
Interim CEO Appointment
Vow ASA has appointed Chief Operating Officer Jonny Hansen as Interim Chief
Executive Officer (CEO), effective 1 March 2025. He will serve in this capacity
until Gunnar Pedersen, the incoming CEO, assumes office no later than August
2025.
Oslo, 19 February - Vow ASA has appointed Cecilie Brænd Hekneby as its new Chief
Financial Officer (CFO), effective 15 May 2025. In this role, she will oversee
financial strategy, reporting, capital structure and investor relation,
supporting the company's long-term growth and strategic goals.
Ms. Hekneby brings extensive financial leadership experience across multiple
industries. She joins Vow from Spir Group ASA, where she served as CFO and
played a key role in driving the company's strategic initiatives. Prior to that,
she spent seven years as CFO at Self Storage Group ASA, overseeing financial
operations and corporate development. Earlier in her career, she held senior
finance roles at Color Line AS and Posten Norge. Ms. Hekneby is Siviløkonom from
the Norwegian School of Economics and Business Administration (NHH).
"Cecilie's strong financial expertise and leadership will play an important role
in Vow's management team to secure long-term success for all stakeholders," said
Thomas Borgen, Chair of the Board.
Commenting on her appointment, Ms. Hekneby said: "I am excited to join Vow ASA
at such an important time for the company. Vow has a strong market position and
significant opportunities ahead, and I look forward to contributing to
strengthening that position."
Interim CEO Appointment
Vow ASA has appointed Chief Operating Officer Jonny Hansen as Interim Chief
Executive Officer (CEO), effective 1 March 2025. He will serve in this capacity
until Gunnar Pedersen, the incoming CEO, assumes office no later than August
2025.
Herman*
20.02.2025 kl 16:07
2730
Når vi får Q4 vil det være en del engangskostnader knyttet til emisjonen. Frodon og andre shortere vil selvsagt hyle høyt om ny emisjon ved å legge til grunn like store engangskostnader de neste kvartalene. Dette er bare tull. Det som betyr mest for meg er EBIDTA margin, kontantbeholdning og videre guiding på både marginer og progresjon på de landbaserte prosjektene.
nolast
20.02.2025 kl 22:05
2503
Og nye kontrakter ramler inn. Garantert til bedre marginer. Produseres i andre halvår av 2025 og lev i 26. Cruise holder tankskipet flytende. Gleder meg til det blir fyr på alle sylindre.
Oslo, 20. februar 2025: Vow ASA (OSE: VOW) datterselskap Scanship AS har vunnet en
kontrakt på 3,4 millioner euro for å levere utstyr til et cruiseskip ettermontering i Europa.
Utstyret vil bli levert til verftet i første kvartal 2026. Arbeidsomfanget
kan utvides til å omfatte installasjon av samme utstyr. Dette
tilbys som egen kontrakt.
"Dette er en viktig strategisk seier da det er vårt første ettermonteringsprosjekt med denne
kunden. Vi har jobbet med dem på flere nybyggprosjekter tidligere og
kjenner dem godt. De har signalisert et omfattende ettermonteringsprogram som vi
håper vi vil være en del av," sier Henrik Badin, administrerende direktør i Vow ASA.
Oslo, 20. februar 2025: Vow ASA (OSE: VOW) datterselskap Scanship AS har vunnet en
kontrakt på 3,4 millioner euro for å levere utstyr til et cruiseskip ettermontering i Europa.
Utstyret vil bli levert til verftet i første kvartal 2026. Arbeidsomfanget
kan utvides til å omfatte installasjon av samme utstyr. Dette
tilbys som egen kontrakt.
"Dette er en viktig strategisk seier da det er vårt første ettermonteringsprosjekt med denne
kunden. Vi har jobbet med dem på flere nybyggprosjekter tidligere og
kjenner dem godt. De har signalisert et omfattende ettermonteringsprogram som vi
håper vi vil være en del av," sier Henrik Badin, administrerende direktør i Vow ASA.
Herman*
21.02.2025 kl 21:13
2086
Forventer ca 9% ebidta margin og guiding på at den skal stige videre. Satser på 15% i Q2, men usikker på hvor detaljert de vil være i sine prognoser.
nolast
22.02.2025 kl 09:07
1842
Og det som er viktig å huske på er at 1 ordre i på et skip tilsvarer mer en total omsetningen innen Maritime pr kvartal. Så i 2025 vil de i Maritime omsette for ca
800 mil. Med Aftersale så bikker vi 1 milliard. Da er landbasert som igjen blir det spennende!
800 mil. Med Aftersale så bikker vi 1 milliard. Da er landbasert som igjen blir det spennende!
Herman*
22.02.2025 kl 13:09
1697
Vi kan vel fortsatt få nye kontrakter innen maritime hvor noe utstyr leveres mot slutten av året?
CapitaL
27.02.2025 kl 08:03
990
Vow ASA: Full year and second half of 2024 results
Oslo, 27 February 2025: Vow ASA (OSE: VOW) achieved revenues for the full year
2024 of NOK 1 018.2 million, corresponding to an 11 per cent increase from the
year before. EBITDA before non-recurring items was NOK 61.1 million for the full
year, compared with negative NOK 23.4 million in 2023.
"2024 marked a significant milestone for Vow, as the company exceeded NOK 1
billion in annual turnover. EBITDA showed a significant shift to positive in
2024 even if we were still burdened by low margins in legacy projects in the
cruise sector and too low revenue in industrial solutions relative to the
company's capacity within this segment," said Henrik Badin, CEO of Vow ASA.
Including contracts confirmed to date, the order backlog now stands at a record
level of NOK 1 680 million, with another NOK 258 million in options. Since
February 2024, Vow has secured cruise newbuilds and retrofit orders worth NOK
1.2 billion, confirming its track record as a preferred partner for cruise
companies in the process of renewing and expanding their fleets. ?
Oslo, 27 February 2025: Vow ASA (OSE: VOW) achieved revenues for the full year
2024 of NOK 1 018.2 million, corresponding to an 11 per cent increase from the
year before. EBITDA before non-recurring items was NOK 61.1 million for the full
year, compared with negative NOK 23.4 million in 2023.
"2024 marked a significant milestone for Vow, as the company exceeded NOK 1
billion in annual turnover. EBITDA showed a significant shift to positive in
2024 even if we were still burdened by low margins in legacy projects in the
cruise sector and too low revenue in industrial solutions relative to the
company's capacity within this segment," said Henrik Badin, CEO of Vow ASA.
Including contracts confirmed to date, the order backlog now stands at a record
level of NOK 1 680 million, with another NOK 258 million in options. Since
February 2024, Vow has secured cruise newbuilds and retrofit orders worth NOK
1.2 billion, confirming its track record as a preferred partner for cruise
companies in the process of renewing and expanding their fleets. ?
Herman*
27.02.2025 kl 08:15
904
Kort oppsummert: Bra ordreinngang, omsetning og tilgang på likviditet. Svært skuffende marginer, og her har ledelsen villedet markedet. Skal en opp til 15% ebidta margin, må en vise solid fremdrift hvert kvartal. I så måte er det bra at CEO forsvinner ut dørene. De forklarer de svake marginene med at flere av leveransene i Q4 var basert på gamle og ugunstige kontrakter, men det visste de på q3 presentasjonen. Svært mye henger på potensielle landbaserte milliardkontrakter og timingen av disse. De er vel i ferd med å runde av 3 feed kontrakter om jeg ikke husker feil. Etter FEED kommer FID (Final Investment Decision) men dette forutsetter selvsagt at alle tillatelser er på plass.
Redigert 27.02.2025 kl 08:54
Du må logge inn for å svare
CapitaL
27.02.2025 kl 10:00
659
Oppsummert:
Omsetning endelig over milliarden!
Det går rett vei med marginene, etterslepet fra gamle kontrakter ebber ut..
Gjelden redusert med 245 mill.
Tilgjengelig likviditet på 230 mill.. og man er godt innafor mht lånebetingelser. Da kan man berolige dommedagsprofetene med at en emisjon ikke er nært forestående;)
Rekordhøy backlog på 1,7 mrd! Innafor der er det faktisk knapt smuler fra Industrials. Enn så lenge...
Tigerstaden antar jeg benytter dagen til å tømme ut resten av aksjene sine. De hadde en mill igjen på mandag.
Neste kontrakt vil gi løftet vi venter på IMO.
Omsetning endelig over milliarden!
Det går rett vei med marginene, etterslepet fra gamle kontrakter ebber ut..
Gjelden redusert med 245 mill.
Tilgjengelig likviditet på 230 mill.. og man er godt innafor mht lånebetingelser. Da kan man berolige dommedagsprofetene med at en emisjon ikke er nært forestående;)
Rekordhøy backlog på 1,7 mrd! Innafor der er det faktisk knapt smuler fra Industrials. Enn så lenge...
Tigerstaden antar jeg benytter dagen til å tømme ut resten av aksjene sine. De hadde en mill igjen på mandag.
Neste kontrakt vil gi løftet vi venter på IMO.
CapitaL
I går kl 10:31
389
I dag har VOWs datter VGM kommet med halvårsrapporten. Der er det som ventet røde tall, og pussig nok reagerer markedet med å sende aksjen ned tross at de røde tall var omtrent som ventet. Noen som sover i timen?
Selskapets fremdrift på Follum går etter planen meldes det. Første fase av anlegget med kapasitet på 10.000 tonn er fullt finansiert. Det meldes også at det arbeides med å få på plass finansiering av prosessutstyret til fase 2. Bygget reaktoren skal plasseres i er allerede finansiert.
Prosessutstyret det er snakk om er CHE-reaktoren man startet med å utvikle på vårparten 2022. Noe som selvsagt har medført store utviklingskostnader for VOW og dermed tæret på finansene.
Nå ser det ut som det er muligheter for at reaktoren kan bli levert i år, og gi VOW et kjærkomment oppgjør på ca 120 mill, som er prislappen såvidt jeg vet.
Og kursen? Ligger akkurat nå under teknisk støttenivå så her kan det selvsagt falle mer.. Oppsiden er uansett mange ganger større enn nedsiden;)
Selskapets fremdrift på Follum går etter planen meldes det. Første fase av anlegget med kapasitet på 10.000 tonn er fullt finansiert. Det meldes også at det arbeides med å få på plass finansiering av prosessutstyret til fase 2. Bygget reaktoren skal plasseres i er allerede finansiert.
Prosessutstyret det er snakk om er CHE-reaktoren man startet med å utvikle på vårparten 2022. Noe som selvsagt har medført store utviklingskostnader for VOW og dermed tæret på finansene.
Nå ser det ut som det er muligheter for at reaktoren kan bli levert i år, og gi VOW et kjærkomment oppgjør på ca 120 mill, som er prislappen såvidt jeg vet.
Og kursen? Ligger akkurat nå under teknisk støttenivå så her kan det selvsagt falle mer.. Oppsiden er uansett mange ganger større enn nedsiden;)
CapitaL
I går kl 13:02
233
Eierandelen er på 24,74% og markedsverdien av disse aksjene er i skrivende stund ca 60 mill.
En liten kommentar angående CHE-reaktoren, som altså er bestilt av VGM tilbake i september 2023.
Reaktoren er produsert og kostnadene for den er jo allerede tatt av VOW.. Det betyr at når oppgjør for den mottas er det 120 mill rett på bunnlinjen.
VGM + CHE-reaktoren utgjør dermed en verdi på 180 mill.. hvilket betyr at et selskap med milliardomsetning på dagens kursnivå verdsettes til 220 mill.
https://www.vowasa.com/blog/vow-asa-order-received-to-double-production-capacity-at-vgms-follum-factory
En liten kommentar angående CHE-reaktoren, som altså er bestilt av VGM tilbake i september 2023.
Reaktoren er produsert og kostnadene for den er jo allerede tatt av VOW.. Det betyr at når oppgjør for den mottas er det 120 mill rett på bunnlinjen.
VGM + CHE-reaktoren utgjør dermed en verdi på 180 mill.. hvilket betyr at et selskap med milliardomsetning på dagens kursnivå verdsettes til 220 mill.
https://www.vowasa.com/blog/vow-asa-order-received-to-double-production-capacity-at-vgms-follum-factory