Tråden er privat, og bare inviterte kan svare

VOW 2025

CapitaL
VOW 19.01.2025 kl 17:42 12354

Litt historikk:

ETEL has already identified the first three locations. Applications for building permits for these three sites are well underway.

Ovenstående er sakset fra Vows nyhetsside desember 22. På presentasjonen 2 mnd etter får vi høre om Rapid Scale-up innen resirkulering av dekk. Potensialet er
behov for 300 fabrikker jorda rundt..
Søknad om byggetillatelser for 3 fabrikker for resirkulering av dekk var altså "WELL UNDERWAY". I desember 2022..

Hva skjedde så? Jo, i september 2024 meldes det om en Feed kontrakt for en fabrikk man forventer at skal stå ferdig i 2026. De 2 andre fabrikkene
som hadde byggesøknader "well underway" for drøyt 2 år siden er tydeligvis fortsatt i det blå pr dd.

I desember 2022 leveres et småskalaanlegg til VGM på Follum. Det kom som en overraskelse på alle. Jeg etterlyste den gang oppgjør for anlegget og påpekte
VGMs behov for finansiering og det problematiske med at VOW fungerte som bank for VGM, noe jeg fikk uhorvelig mye pepper for her på forumet. VGM var fullfinansiert må vite;) Jeg skal ikke dvele ved det, for vi vet alle hvordan det gikk for VGMs aksjonærer med utvanning og kursras. Vow fikk oppgjøret på 40 mill kr først i mai 2024..

VOW har brukt enormt med ressurser på å utvikle organisasjon og teknologi for de forventede kommende prosjektene. I mellomtiden glemte selskapet å tjene penger leste jeg et eller annet sted for en stund siden, og det stemmer jo ganske bra. I eksemplet over her ser man at kontrakter har vært forventet tidligere enn de faktisk kommer. Man har heller ikke tatt nødvendige grep med kapitalinnhenting hverken i VOW eller i VGM før det ble fullstendig krise med raserte aksjonærverdier som resultat. Det må tidligere ledelse ta på sin kappe.

Anyways, nå, med utskiftinger i ledelsen er det forhåpentligvis slutt på å skape forventninger i markedet med påfølgende skuffelser..

Noen grunner til å ta en titt på VOW nå:

-Lav verdsettelse av selskapet
-Ny ledelse
-Emisjon unnagjort
-Ny hovedaksjonær (DNB)
-Bekreftet kontrakt på 500 mill forventes snarlig (betingelsene er ferdigforhandlet) og vil trolig gi et kursløft alene.
-Økt fokus på lønnsomhet og slanking av organisasjonen har allerede gitt kostnadsbesparelser.
-En rekke større prosjekter innen industrials har nå kommet i modningsfasen. FEED kontrakter er godt i gang, og eks.for Circon snakker vi potensielt en til flere ordre i milliardklassen,
-Strengere utslippskrav til cruiseskip betyr ombygginger av gamle skip og større ( og dyrere) renseanlegg på nybygg.

Ved innspill, be om tilgang.
CapitaL
11.03.2025 kl 20:19 1098

Påtroppende CFO med nærstående har kjøpt ca 1.250 000 aksjer i VOW for ca 1,8 mill kroner den siste tiden. I tillegg har styreleder kjøpt 250.000 aksjer for 360.000 kr.

Så, sett i lys av disse kjøpene gjort av folk som jeg antar har god innsikt i selskapet og ikke kjøper aksjer i VOW for moro skyld, så er det naturlig å anta følgende,

1. Ingen emisjon er nært forestående.. Den ville måtte settes til en krone og de ovennevnte kjøpene ville selvsagt ikke funnet sted.

2. Aksjen er undervurdert og dagens verdsettelse er basert på snøen som falt i fjor.

3. Kursnedgangen er traderdrevet og aksjen teknisk negativ etter heftige nedsalg bl.a av Tigerstaden. Teknisk salgssignal er gitt og Investtechs automatiske vurdering sier følgende:
- Aksjen ga også salgssignal fra en rektangelformasjon ved bruddet ned gjennom støtten ved 1.45 kroner. Videre nedgang til 0.94 kroner eller lavere er signalisert.

4. Det ser ut som man kan få gode innganger i tiden fremover.. Helt til man ikke kan det lenger.. selvsagt ;)
Herman*
11.03.2025 kl 20:34 1071

Jeg er enig i at FID ofte ikke blir børsmeldt, men slik jeg forstår metodikken, må en FEED studie alltid avsluttes før en FID kan tas. På siste presentasjon fikk jeg inntrykk av at feed studiene var godt i gang, og jeg tror de hadde sagt i fra om de var avsluttet. Størst usikkerhet rundt akkurat det er vel knyttet til prosjektet i Japan, denne feedstudien ble vel igangsatt for lenge siden-før min tid.
Karbon
11.03.2025 kl 20:44 1056

Enig, og det er bemerkelsesverdig at det har tatt så lang tid før man har kommet i mål med anlegget i Japan. Jeg var rimelig sikker på at kontrakten med tilhørende forskuddsbetaling for anlegget ville komme i løpet av fjoråret, men slik ble det dessverre ikke.
aksjeintr
12.03.2025 kl 10:04 873

Uansett. VOW har en ordrereserve på ca 1,6 milliarder, bedre kontrakter mtp justering av fortjeneste underveis, gjennomførte sparetiltak, ny profesjonell ledelse, fullt fokus på lønnsomhet på underliggende og fremtidig drift.

Selskapet er i dag verdsett til ca 350 mill.

Hvor galt kan det gå herfra liksom….
CapitaL
13.03.2025 kl 20:16 680

Har VOW bunnet ut?
Dette sier Investtech i dag,

- "Kursen har reagert tilbake etter et mulig falskt brudd på en rektangelformasjon. Etablert notering under 1.45 kroner vil igjen gi nye negative signaler til aksjen, mens brudd på motsatt side av formasjonen vil være et sterkt kjøpssignal. Aksjen tester motstanden ved cirka 1.56 kroner. Dette kan gi en reaksjon ned, mens et brudd opp gjennom 1.56 kroner vil utløse et kjøpssignal."
CapitaL
19.03.2025 kl 09:23 183

Påtroppende CFO øker beholdningen med 65.500 aksjer..