VoW - Når kommer neste emisjon?

Frodon
VOW 20.01.2025 kl 21:08 3179

Største eier ønsker å selge sin eierandel på ca 25% av selskapet og hvis ikke VoW får snudd skuta snart, må de ut i enda en emisjon.

Hva tror dere emisjonskursen blir på?

Hvor mye er det igjen av emisjonspengene på kr 250 mill?

1. Det ble leid inn mange meglerhus for å hjelpe til med denne emisjonen. Der føyk vel ca 20 mill rett ut.

2. Dnb ga VoW et kortsiktig lån på inntil kr 125 mill den 27.9.2024, som skulle nedbetales når emisjonspengene var på plass.

3. Pr 30.9.2024 hadde VoW kr 15,2 mill i cash og kr 94,4 ubenyttet cash fra det kortsiktige Dnb lån. Dvs VoW hadde allerede da brukt kr 30,6 mill av lånet.

4. Hvis VoW fortsetter å tape ca kr 20 mill pr kvartal, hadde de igjen ca kr 194 mill pr 31.12.2024.

5. Har VoW fortsatt krav om å ha ca kr 125 mill i cash for å ikke komme i brudd med lånebetingelsene? Hvis de har det, vil de nærme seg brudd i betingelsene ca rundt sommeren 2025.
Redigert i dag kl 16:27 Du må logge inn for å svare
Stepping
20.01.2025 kl 21:16 3362

En plass mellom 4-6 kr.
Must
20.01.2025 kl 21:25 3340

Vow har godkjent vilkårene for en kontrakt på 500 millioner kroner med et ikke-navngitt skipsverft i Europa. Partene skal nå ferdigstille avtalen før kontrakten signeres
Gjennom datterselskapet Scanship skal Vow levere utstyr til flere cruiseskip under konstruksjon.
Kontrakten kan meldes til markedet når som helst.
Redigert 20.01.2025 kl 21:26 Du må logge inn for å svare
HP17
20.01.2025 kl 22:36 3242

Veldig godt spørsmål TS.
Gitt det må settes enda ny emisjon i fremtiden er jeg redd det vil skje til langt lavere enn dagens kurs, men spørsmålet er om VOW kan unngå det ved å få snudd skuta?
Ikke vet jeg, andre synspunkter?
Redigert 20.01.2025 kl 22:36 Du må logge inn for å svare
Nsxnsx
21.01.2025 kl 08:44 3000

At en bank som er "tvunget" inn i aksjen ønsker å selge seg ut på sikt er vel strengt tatt ikke så overaskende- selv om de har sagt at de vil være en ryddig eier underveis. Men hvordan dette blir et argument for emi synes jeg fremstår noe merkelig. Er vel heller dette som blir nevnt om de får signert den store kontrakten og får til å endre fokus fra vekst til økte marginer.

Ut ifra dagens prissetting så burde det i hvert fall være god risk/reward.....ny ledelse er vel heller ikke så dumt. Men som en annen nyvalgt ledere i verden er god på....ord må omgjøres til handling :) :)
Redigert 21.01.2025 kl 08:45 Du må logge inn for å svare
aksjeintr
21.01.2025 kl 08:54 2956

Får VOW orden på marginene (som det ser ut til at de er i ferd med å gjøre) i tillegg til fokus på å få kontrakter på eksisterende virksomhet fremfor på alt som «kan komme» så vil dagens kurs/ verdi på selskapet om ikke lenge fremstå som meget rimelig. Vil i tillegg landbasert virksomhet ta seg opp og bli som Badin har predikert om i lang tid, ja da ser det virkelig lovende ut for VOW. Men pt er nok de fleste litt skeptiske til aksjen gitt siste års hendelser.
Redigert 21.01.2025 kl 08:55 Du må logge inn for å svare
Frodon
21.01.2025 kl 19:21 2778

Var det åpningsinnlegget mitt du svarte på? Hvor leste du at argument for emisjon var at største eier skal selge 25% av selskapet?

Kan du legge ut utregningen din hvor prising av VoW er god risk/reward?

Største eier sitter forøvrig med et stort urealisert tap i VoW allerede, så du burde holdt seg unna

Frodon
21.01.2025 kl 22:05 2600

VoW bommet på guidingen av denne kontrakten. Hvorfor måtte de sende ut børs melding før kontrakten var signert? Børs meldingen hjalp i hvert fall mange av de som «reddet» selskapet, til å få solgt seg ut.
Frodon
21.01.2025 kl 22:10 2585

Jeg gjorde en utregning på det tidligere, den ligger på min gamle tråd….men glemte å lagre utregningen 😜 Det gikk jo dessverre en del penger ut igjen, når VoW leide inn såpass mange meglerhus for å «redde» selskapet. Med samme cashburn videre, går de ca tomme i Q4/2025-Q1/2026 (minnes jeg). Får de snudd marginene og kuttet i lederlønninger, kan det forliste skipet flyte litt lenger

Hvordan går det med dere VoW aksjonærer? Begynner dere å bli slitne av å se de røde tallene i porteføljen?
oivindl
21.01.2025 kl 23:54 2462

Hvor leste du at argument for emisjon var at største eier skal selge 25% av selskapet?
-Frodon

Står jo her som ett av to argumenter. Hadde du puttet inn et punktum i stedet for "og", hadde det sett anderledes ut.

"Største eier ønsker å selge sin eierandel på ca 25% av selskapet og hvis ikke VoW får snudd skuta snart, må de ut i enda en emisjon."
Nsxnsx
22.01.2025 kl 10:44 2240

Ja åpningsinnlegget ditt indikerer at det er et av to argumenter. Om det ikke stemmer, så må du gjerne avkrefte.

Hvorfor burde jeg holdt meg unna ? Enn så lenge så er jo avkastningen på de nye aksjene helt ok.
Frodon
24.01.2025 kl 13:25 1922

Er det dette du mener?

«hvis ikke VoW får snudd skuta snart, må de ut i enda en emisjon»

Hvor stort tap har du totalt i VoW?
Frodon
24.01.2025 kl 13:27 1921

Hvordan er stemningen blant VoW aksjonærene når emisjons aksjene fortsatt selges og holder kursen nede?

Lurer på hvem det var som påpekte det gjentatte ganger? 🤔
Frodon
27.01.2025 kl 10:43 1490

Klarer de å sette neste emisjon på kr 0,50 eller blir det for høyt?
Frodon
28.01.2025 kl 23:11 1159

Aiai, en rektangel formasjon har brutt ned i VoW. Dette kan bli stygt. Ned til kr 1,20?
Redigert 28.01.2025 kl 23:12 Du må logge inn for å svare
HP17
28.01.2025 kl 23:14 1152

Litt glad jeg ikke sitter med vow nå. Men det kan kanskje gå bra uten en slik ny emisjon?
Frodon
I går kl 16:55 847

Hvis selskapet klarer å få overskudd før pengene er brukt opp, unngår de jo enda en ny emisjon til driften. Men, har de klart å øke marginene på alle avtalene inngått tidligere i ordreboka?
Frodon
I går kl 22:52 624

Hvor mye er det igjen av emisjonspengene på kr 250 mill?

1. Det ble leid inn mange meglerhus for å hjelpe til med denne emisjonen. Der føyk vel ca 20 mill rett ut.

2. Dnb ga VoW et kortsiktig lån på inntil kr 125 mill den 27.9.2024, som skulle nedbetales når emisjonspengene var på plass.

3. Pr 30.9.2024 hadde VoW kr 15,2 mill i cash og kr 94,4 ubenyttet cash fra det kortsiktige Dnb lån. Dvs VoW hadde allerede da brukt kr 30,6 mill av lånet.

4. Hvis VoW fortsetter å tape ca kr 20 mill pr kvartal, hadde de igjen ca kr 194 mill pr 31.12.2024.

5. Har VoW fortsatt krav om å ha ca kr 125 mill i cash for å ikke komme i brudd med lånebetingelsene? Hvis de har det, vil de nærme seg brudd i betingelsene ca rundt sommeren 2025.
Herman*
I går kl 23:00 608

Du antar jo da at selskapets Ebidta margin ikke vil øke fremover, stikk i strid med selskapets egen guiding. Om de i tillegg øker omsetningen fra Q4/24 og fremover, ser bildet enda lysere ut. Så fremt du ikke tror at selskapet mister kontrakten på 500 mill og ikke klarer å nærme seg 15% Ebidta margin i første halvår, synes jeg heller du skal kjøpe med begge hendene.
Redigert i går kl 23:01 Du må logge inn for å svare
Marco Deniro
I går kl 23:04 592

120% Enig med deg Herman . 500 mill kontrakten kommer snart opp .
nolast
I går kl 23:22 557

5 måneder siden. Hvis de skal prøve å være i drift i slutten av 26 så er det dårlig tid!!
Dette kommer før emi!

4. september 2024

Vow ASA kunngjør i dag at datterselskapet Scanship AS har signert en FEED-kontrakt (Front End Engineering Design) med Murfitts Industries, det ledende selskapet for resirkulering av dekk.

Kontrakten er det siste trinnet i et program som har sett at de to selskapene samarbeider om utviklingen av en prosess for å gjenvinne og gjenbruke råvarene fra uttjente dekk i kommersiell skala. Et hovedmål med programmet er å gjøre det mulig for produsenter å bruke det gjenvunnede materialet i produksjonen av nye dekk - og bidra til å lukke sløyfen i en produktlivssyklus.

Den nye FEED-kontrakten vil resultere i design- og konstruksjonsplanene for et pyrolyseanlegg i stor skala, med forventning om at dette vil være i drift i 2026. Anlegget vil produsere gjenvunnet Carbon Black (rCB), som skal brukes i produksjon av nye dekk; dekkpyrolyseolje (TPO), som deretter kan raffineres for å produsere bærekraftig drivstoff; og syngass, som kan omdannes til energi.
Herman*
I går kl 23:55 515

Om de leverer i henhold til plan, ser jeg ingen grunn til en emisjon i det hele tatt. Håper vi ser et par store landbaserte kontrakter før sommeren.
Frodon
I dag kl 16:26 236

Er vel bare å håpe ny ledelse er flinkere på guiding, for Badin og gutta har bommet stygt.

Det jeg ikke skjønner, ordrebok er kontrakter som allerede er inngått. Har de kundene plutselig godtatt å betale langt mer for produktene enn de allerede hadde avtalt?

Du ser på aksjekursen at markedet ikke tror på guiding. Her må nok selskapet kjapt øke resultatet…og det må de jo for å unngå enda en ny emisjon snart
Redigert i dag kl 16:27 Du må logge inn for å svare
Herman*
I dag kl 16:44 196

Market har blitt usikker på hva som skjedde med den kontrakten på 500 mill de trodde ville signeres i desember. En måned ekstra tid er litt vel i overkant. Det med gamle vs nye kontrakter og marginer er ganske logisk om jeg har skjønt det riktig. De begynte vel for over et år siden å forlange større marginer. De gamle kontraktene forsvinner gradvis ut av ordreboken og marginene skal derfor gradvis opp til 15% i løpet av noen kvartaler. Kanskje det blir 8-9% i Q4, ca 12% i Q1/25 og ca 15% i Q2. Det ville i så fall vært i tråd med det løpet som de har skissert. Markedet er også utålmodig i forhold til de landbaserte kontraktene, hvor prosessene har vært mye lenger enn tidligere antatt. Det er dog slik at ingen bruker titalls millioner på FEED kontrakter om de ikke har seriøse ambisjoner.
Frodon
I dag kl 18:50 91

Ble ikke 500 mill mulig avtale børs meldt for å hjelpe Spetalen/Fredly osv ut av aksjen? Rart å børs mld en kontrakt før den er signert. Før en kontrakt er signert, heter det tilbud.

Ok, så plutselig kunne de selge produktene til en langt høyere pris for 1 år siden? Hvorfor gjorde de ikke det for 2 år siden, så Badin slapp å bli tvangssolgt?
upsidedown
I dag kl 19:14 59

Var det ingen som leste meldingen😉

The parties will now finalise a purchase order and confirm the contract, which
will represent an order value to Vow of around NOK 500 million. Vow expects the contract to be finalised before year-end, but no assurances can be given in this respect.

Med Spetalen i kulissene legger man vekt på siste linje.

Redigert i dag kl 19:14 Du må logge inn for å svare
Herman*
I dag kl 19:17 45

Dette har selskapet forklart i detalj. De signerte kontrakter under covid, så fikk vi ekstraordinær og uventet høy prisstigning som Vow måtte bære. Så har de lagt opp til bedre marginer/bedre beskyttelse i nye kontrakter. De gamle kontraktene fases ut og de nye inn, derfor ser vi nå stigende marginer kvartal for kvartal. Ellers enig i at det er noe uvanlig å melde en kontrakt før den er signert i dette formatet, men intensjonsavtaler meldes jo ofte.
Redigert i dag kl 19:20 Du må logge inn for å svare
Frodon
I dag kl 19:19 34

Kanskje det var et Spetalen selskap de hadde gitt tilbud til? 😜 Hvis ikke en signert kontrakt blir meldt, burde eierne ta kontakt med selskapet og finne ut mer om dette tilbudet
Frodon
I dag kl 19:21 28

Det er jo det jeg skrev, de har jo backlogg med lave marginer….og de må gå med overskudd kjapt for å unngå ny emisjon