VoW - Når kommer neste emisjon?
Største eier ønsker å selge sin eierandel på ca 25% av selskapet og hvis ikke VoW får snudd skuta snart, må de ut i enda en emisjon.
Hva tror dere emisjonskursen blir på?
Hvor mye er det igjen av emisjonspengene på kr 250 mill?
1. Det ble leid inn mange meglerhus for å hjelpe til med denne emisjonen. Der føyk vel ca 20 mill rett ut.
2. Dnb ga VoW et kortsiktig lån på inntil kr 125 mill den 27.9.2024, som skulle nedbetales når emisjonspengene var på plass.
3. Pr 30.9.2024 hadde VoW kr 15,2 mill i cash og kr 94,4 ubenyttet cash fra det kortsiktige Dnb lån. Dvs VoW hadde allerede da brukt kr 30,6 mill av lånet.
4. Hvis VoW fortsetter å tape ca kr 20 mill pr kvartal, hadde de igjen ca kr 194 mill pr 31.12.2024.
5. Har VoW fortsatt krav om å ha ca kr 125 mill i cash for å ikke komme i brudd med lånebetingelsene? Hvis de har det, vil de nærme seg brudd i betingelsene ca rundt høsten 2025.
Hva tror dere emisjonskursen blir på?
1. Det ble leid inn mange meglerhus for å hjelpe til med denne emisjonen. Der føyk vel ca 20 mill rett ut.
2. Dnb ga VoW et kortsiktig lån på inntil kr 125 mill den 27.9.2024, som skulle nedbetales når emisjonspengene var på plass.
3. Pr 30.9.2024 hadde VoW kr 15,2 mill i cash og kr 94,4 ubenyttet cash fra det kortsiktige Dnb lån. Dvs VoW hadde allerede da brukt kr 30,6 mill av lånet.
4. Hvis VoW fortsetter å tape ca kr 20 mill pr kvartal, hadde de igjen ca kr 194 mill pr 31.12.2024.
5. Har VoW fortsatt krav om å ha ca kr 125 mill i cash for å ikke komme i brudd med lånebetingelsene? Hvis de har det, vil de nærme seg brudd i betingelsene ca rundt høsten 2025.
Redigert 05.02.2025 kl 17:10
Du må logge inn for å svare
Herman*
01.02.2025 kl 14:54
3859
3 kroner neste uke uten noen nye triggere? Det høres urealistisk ut. Om det ikke kommer nye kontrakter, vil neste trigger være ebidta margin og guiding i Q4 rapporten om noen uker.
Hvorfor vil tigerstaden selge seg ut og det til tilbudspris?
Om det er slik oppsiden kan være så stor som 200% i år forstår jeg ikke?
Om det er slik oppsiden kan være så stor som 200% i år forstår jeg ikke?
Herman*
01.02.2025 kl 22:33
3670
Det finnes alltid grunner til å selge. De kan være selskapsrelaterte eller bare skyldes behov for likviditet.
Skjønner de vil benytte seg av omsetningen.
Mener gav ble lagt lavt. Brenner på dass når det gjelder å få tømt posten kanskje
Mener gav ble lagt lavt. Brenner på dass når det gjelder å få tømt posten kanskje
Redigert 01.02.2025 kl 23:01
Takket uansett ja til tilbudet og er med. Sjeldent vært billigere og aldri med så godt grunnlag i bunn.
Spennende dette med utlysning av stilling og om der kommer flere gode kontrakter nå. Klarer de ebita marginen er veien kort mot 4 tallet. Takk for god info i trådene
Spennende dette med utlysning av stilling og om der kommer flere gode kontrakter nå. Klarer de ebita marginen er veien kort mot 4 tallet. Takk for god info i trådene
nolast
02.02.2025 kl 09:15
3587
Herman, ja den fikk jeg ikke med meg!
"Overvåke endringshåndteringsprosesser, adressere krav og avvik, samtidig som du sikrer at alle endringer blir grundig vurdert for innvirkning på omfang, budsjett og tidsplan. Opprettholde økonomisk tilsyn med middels til store prosjektbudsjetter (+$100 millioner), implementere kostnadskontroll og nøyaktige prognoser, og gjennomgå utgifter for å balansere økonomisk effektivitet med prosjektbehov".
Da kan vi begynne å snakke hvis enkelt prosjekter begynner å bikke 100 mill $. Uansett så kan det bli spennende å være Vow aksjonær i årene som kommer.
"Overvåke endringshåndteringsprosesser, adressere krav og avvik, samtidig som du sikrer at alle endringer blir grundig vurdert for innvirkning på omfang, budsjett og tidsplan. Opprettholde økonomisk tilsyn med middels til store prosjektbudsjetter (+$100 millioner), implementere kostnadskontroll og nøyaktige prognoser, og gjennomgå utgifter for å balansere økonomisk effektivitet med prosjektbehov".
Da kan vi begynne å snakke hvis enkelt prosjekter begynner å bikke 100 mill $. Uansett så kan det bli spennende å være Vow aksjonær i årene som kommer.
Gullhaugen
02.02.2025 kl 09:53
3614
cruiseindustrien går som en kule. Landbasert blir også meget bra fremover. Vow er nå perfekt rigget og vil lande flere store avtaler.
En aksje en bør ha i portefølje nå. Denne aksjen har mye å ta igjen.
En aksje en bør ha i portefølje nå. Denne aksjen har mye å ta igjen.
Frodon
04.02.2025 kl 10:59
3345
VoW aksjen har etablert en Omvendt Hode Skulder (OHS) formasjon nå, med skulder på kr 1,8 og hode på kr 1,6. Ved etablert brudd opp igjennom kr 1,8, helst på høyt volum, blir et sterkt kjøpssignal opp til kr 2 utløst. Dette er ofte vendeformasjoner, som signaliserer et trendbrudd i aksjen
MACD har utløst kjøp og RSI ligger på 50. Så lenge RSI holder seg over 50, signaliserer det økt stigningstakt i aksjen
20 dagers glidende gjennomsnitt ligger på kr 1,767, dvs den ligger i kjøp og brukes ofte av kortsiktige tradere.
50 dagers glidende gjennomsnitt ligger på kr 1,825. Aksjen må bryte opp igjennom motstanden for å utløse kjøp. Denne brukes som regel av mellom langsiktige tradere
100 dagers glidende gjennomsnitt ligger på kr 1,919. Dette er indikatoren langsiktige tradere bruker.
MACD har utløst kjøp og RSI ligger på 50. Så lenge RSI holder seg over 50, signaliserer det økt stigningstakt i aksjen
20 dagers glidende gjennomsnitt ligger på kr 1,767, dvs den ligger i kjøp og brukes ofte av kortsiktige tradere.
50 dagers glidende gjennomsnitt ligger på kr 1,825. Aksjen må bryte opp igjennom motstanden for å utløse kjøp. Denne brukes som regel av mellom langsiktige tradere
100 dagers glidende gjennomsnitt ligger på kr 1,919. Dette er indikatoren langsiktige tradere bruker.
Redigert 04.02.2025 kl 11:06
Frodon
04.02.2025 kl 11:38
3332
Dette er en teknisk analyse. Hvis du anser den som positiv eller negativ er opp til deg. Slik jeg ser det, er det både pluss og minus på TA. Aksjen må gjøre et brudd opp før et sterkt kjøpssignal blir utløst. Jeg antar at Tigerstaden fikk solgt seg ut på forrige oppgang, noe vi vil se på aksjonærlisten imorgen. Hvis de er ferdig solgt, blir noe av salgspress borte og bruddet opp kan kanskje komme?
Hva tenker du?
Hva tenker du?
Redigert 04.02.2025 kl 13:03
upsidedown
04.02.2025 kl 14:15
3245
Burde snart komme melding om ny CEO. Badin skal være ute i løpet av februar.
Frodon
04.02.2025 kl 14:27
3232
Bedre om en av de andre lederne tar CEO rollen til selskapet finner riktig person til jobben, enn å bare hasteplukke en kandidat
Fjellbris
04.02.2025 kl 14:40
3221
Vedr Tigerstaden Invest kom det ny oppdatering i dag, fortsatt over 3,9 mill aksjer igjen de.
……
VOW TIGERSTADEN INVEST AS -340.055 3.972.554 1,4
……
VOW TIGERSTADEN INVEST AS -340.055 3.972.554 1,4
CapitaL
04.02.2025 kl 15:06
3221
Husk at det er tre dagers forsinkelse.. beholdning etter fredagens megaomsetning kommer i morgen. Jeg vil tro at Tigerstaden er ute pr nå.
Frodon
04.02.2025 kl 15:26
3365
Det er T2 + 1 dagers forsinkelse på aksjonærlistene. Det burde du vite nå, når du har fulgt mine skriverier i årevis 😜
På fredag spekulerte jeg om det var siste rest som gikk ut, det får vi se på aksjonærlistene i kveld
Frodon
31.01.2025 kl 16:30
Det var en ordre i slutt aksjen på ca 500.000 aksjer. Kanskje det er siste rest fra Tigerstaden?
På fredag spekulerte jeg om det var siste rest som gikk ut, det får vi se på aksjonærlistene i kveld
Frodon
31.01.2025 kl 16:30
Det var en ordre i slutt aksjen på ca 500.000 aksjer. Kanskje det er siste rest fra Tigerstaden?
Fjellbris
04.02.2025 kl 15:34
3351
Ok, da venter vi i spenning og håper listene i kveld viser at de er helt ute😀
Frodon
04.02.2025 kl 16:08
3311
En investor ligger å selger jevnt på kr 1,8. Hvis den sperren blir tatt ut, ser det hyggelig ut oppover
unikum
04.02.2025 kl 16:17
3345
Selger denne med tap ? Slik som tigerstaden, har de noen gang kjøpt aksjer under 1,8 ? Skjønner ikke hel greia nå som selskapet har fått kjølen rett under seg.
Nsxnsx
05.02.2025 kl 08:30
3123
Ser noen ligger med salg under 2,- etter dagens nyhet.....de TAR jeg :)
CapitaL
05.02.2025 kl 08:37
3101
Ny CEO og i samme slengen går CFO av.
Får se hvordan markedet reagerer på den nyheten da.
Får se hvordan markedet reagerer på den nyheten da.
Fjellbris
05.02.2025 kl 10:38
2981
Kan jo være Tigerstaden det?
Siste oppdaterte aksjonærliste på DNB i dag viser nytt nedsalg 922.554 aksjer, så pt har de trolig under 3 mill igjen, ser ut som de skal helt ut ja.
…..
VOW TIGERSTADEN INVEST AS -922.554 3.050.000 1,0
TDN Direkt finans@tdn.no
Siste oppdaterte aksjonærliste på DNB i dag viser nytt nedsalg 922.554 aksjer, så pt har de trolig under 3 mill igjen, ser ut som de skal helt ut ja.
…..
VOW TIGERSTADEN INVEST AS -922.554 3.050.000 1,0
TDN Direkt finans@tdn.no
Frodon
05.02.2025 kl 11:30
2932
Da var det ikke mye de fikk solgt på forrige oppgang. Da vil salgspresset fortsette en stund til
upsidedown
05.02.2025 kl 11:44
2902
To premature meldinger på samme kontrakt sier meg at Q4 også blir svakt.
Da jeg solgte meg ut av VOW for lang tid siden skrev jeg at Q4 2024 trolig ville gi signaler om selskapet hadde fått orden på marginene.
Kontrakten på 500 millioner er ut fra meldingens form vanskelig å regne inn på bunnlinja med det første. Mulig det kommer litt mer kjøtt på skjelettet når de entrer scenen.
Da jeg solgte meg ut av VOW for lang tid siden skrev jeg at Q4 2024 trolig ville gi signaler om selskapet hadde fått orden på marginene.
Kontrakten på 500 millioner er ut fra meldingens form vanskelig å regne inn på bunnlinja med det første. Mulig det kommer litt mer kjøtt på skjelettet når de entrer scenen.
CapitaL
05.02.2025 kl 12:27
2877
Ja, det blir jo røde tall.. men håper å se bedring i marginene. Har kjøpt meg inn igjen i det siste:)
Alle investeringene i lndustrials må jo snart begynne å kaste av seg tenker jeg. Cruisekontraktene blir også større med inntoget av pyrolyseanlegge på skipene. Men klart, når finansdirektørene i både VOW og VGM tok hatten og gikk forrige runde var det rett unnabakke.. så selskapet har mye å bevise nå.
Alle investeringene i lndustrials må jo snart begynne å kaste av seg tenker jeg. Cruisekontraktene blir også større med inntoget av pyrolyseanlegge på skipene. Men klart, når finansdirektørene i både VOW og VGM tok hatten og gikk forrige runde var det rett unnabakke.. så selskapet har mye å bevise nå.
Stepping
05.02.2025 kl 12:40
2873
Får si som arkivsjefen som søkte jobb i arkivet til Phillips petroleum på 80 tallet , hvorfor han ønsket bytte jobb fra den gamle arkiv jobben: Det var så mye rot der!!
Frodon
05.02.2025 kl 14:34
2762
Sparebank 1 Markets, som var en av tilretteleggerne i VoW emisjonen for kort tid siden, er ute med ny analyse idag hvor de tar kursmålet fra kr 6, og ned til kr 1,50
De har lagt inn i sine estimater at VoW kommer sannsynligvis til å lande nærme brudd i lånebetingelsene
De har lagt inn i sine estimater at VoW kommer sannsynligvis til å lande nærme brudd i lånebetingelsene
Frodon
05.02.2025 kl 15:19
2709
Vurdere ny short i VoW da, når tilrettelegger av emisjon setter lavt kursmål og selgerne står i kø for å komme ut
Hva gjør Dnb nå, som eier ca 25% av VoW? De sitter allerede med et enormt urealisert tap i VoW. Ved enda en ny emisjon, ville da sannsynligvis tapt mindre på mislighold av lån enn å tape det meste på aksje investeringen.
Hadde de bare lyttet til Frodon
Hva gjør Dnb nå, som eier ca 25% av VoW? De sitter allerede med et enormt urealisert tap i VoW. Ved enda en ny emisjon, ville da sannsynligvis tapt mindre på mislighold av lån enn å tape det meste på aksje investeringen.
Hadde de bare lyttet til Frodon
Herman*
05.02.2025 kl 15:26
2725
Så den høye ordrereserven som nå nylig har økt med 500 mill, samt gradvis høyere bruttomargin og utsikter til store landbaserte kontrakter er ikke nok? Min tillit til analytikere er svært tynn, både når det gjelder de som hauser og de som undervurderer.
TheGame
05.02.2025 kl 15:29
2787
SB1 sier at de mest sannsynlig ikke kommer til å havne i brudd med lånebetingelser og at de trolig vil få utbetalt inntil 100m i arbeidskapitalforbedring pga Meyer.
Kursmålet er satt på at de kun verdsetter cruise biz mellom 1-2 NOK på as-is basis og normalisert margin uten vekst basis. De legger ingen verdi på landbasert.
Så kan jo folk velge selv hvorvidt de syntes det er konservativt eller ikke.
Kursmålet er satt på at de kun verdsetter cruise biz mellom 1-2 NOK på as-is basis og normalisert margin uten vekst basis. De legger ingen verdi på landbasert.
Så kan jo folk velge selv hvorvidt de syntes det er konservativt eller ikke.
Redigert 05.02.2025 kl 15:32
nolast
05.02.2025 kl 15:31
2780
Men det å havne nærme brudd i lånebetingelser ikke det samme som at det blir brudd. Her er det risk ans reward!
Frodon
05.02.2025 kl 15:44
2866
Tenker du på ordre som ble børs mld i desember? Med vanlig VoW margin på orderen, er det ikke mye cash igjen i kassen etter ordre er ferdig. Det er jo noe av utfordringen her
Fant du noe feil i analysen fra en av tilretteleggerne av emisjonen?
Fant du noe feil i analysen fra en av tilretteleggerne av emisjonen?
Herman*
05.02.2025 kl 15:45
2912
Det å legge 0 verdi på landbasert er enten totalt useriøst, eller så har selskapet ført aksjonærene bak lyset. Det som taler for at landbasert faktisk har noe på gang, er at vi har et par kunder som betaler et titalls millioner for sine feed prosjekter. Dette er jo det siste en gjør før FID, og ingen legger så mye ressurser i noe de ikke har tenkt å fullføre. Synes også det er rart at de ikke legger opp til noe vekst i Cruise segmentet når selskapet nettopp har signert en avtale på 500 mill og samtidig har signalisert at kontraktsverdiene per skip nå fort blir dobbelt så høye som tidligere. Den eneste årsaken jeg kan se for at et meglerhus setter et kursmål på 1.50, er at de vil signalisere at de ikke setter pris på å ha blitt "lurt", og at alt potensial i selskapet er verdsatt til 0 inntil de har gjenvunnet analytikerens tillit. For øvrig sier CFO: "Vow now holds a much
better financial position, supported by a robust investor base and a strong
market position."
better financial position, supported by a robust investor base and a strong
market position."
Redigert 05.02.2025 kl 15:48
Frodon
05.02.2025 kl 15:47
2900
De skriver at det er usikkerhet knyttet til om de klarer å unngå brudd i lånebetingelsene, som er det samme jeg har gjort rede for kort tid siden. Nok en gang må selskapet bevise at de klarer å øke marginene nok for å unngå brudd.
Usikkerhet er det verste børs markedet vet om
Med kursmål på kr 1,50, burde kursen ned til kr 1,10-1,20 før det er noen oppside å investere etter
Usikkerhet er det verste børs markedet vet om
Med kursmål på kr 1,50, burde kursen ned til kr 1,10-1,20 før det er noen oppside å investere etter
CapitaL
05.02.2025 kl 15:53
2946
Tror du det er bare grautnisser i selskapet?
Nå har de hatt fokus på marginforbedringer i et par år snart.. VOW har mange underleverandører og kontrakter inngått nå vil ikke vises i tallene før om kanskje ett års tid. Det er store etterslep her. Det høres faktisk ut som du ikke har filla peiling på selskapet for å være helt ærlig;)
Nå har de hatt fokus på marginforbedringer i et par år snart.. VOW har mange underleverandører og kontrakter inngått nå vil ikke vises i tallene før om kanskje ett års tid. Det er store etterslep her. Det høres faktisk ut som du ikke har filla peiling på selskapet for å være helt ærlig;)
TheGame
05.02.2025 kl 15:57
3023
Syntes egentlig det var betryggende at selv med SB1 sine svært konservative antagelser at de mest sannsynlig unngår brudd med lånebetingelser.
Vil jo også minne om at aksjene i VGM har en verdi (igjen..)
Vil jo også minne om at aksjene i VGM har en verdi (igjen..)
Frodon
05.02.2025 kl 16:55
3055
Oy, ja, absolutt. Skjønner at du ikke har fulgt med på mine skriverier siden aksjen sto over kr 16?
Siden du har så peil, som vel å merke har bommet siden kursen sto over kr 16, kanskje du kan komme med dine vurderinger om
- Hvorfor ledelsen i selskapet venter med å kjøre emisjon til de er tomme for penger?
- Når selskapet først er tomme for penger og ikke klarer å finne investorer, hvorfor kjøper da ledelsen aksjer via børs (istedenfor via emisjon?)
- Dette var enkle ting jeg så i lang tid i forveien, at selskapet ville gå tom for penger. Med ledelsen forsto ikke hva som skjedde. Hvorfor ikke det?
- CEO står i media og sier han ikke skjønner hvorfor aksjene hans blir tvangssolgt, og at det er mot hans vilje
Dette er ledelsen du har satt din lit til, som har gjort at du har tapt masse penger
Hadde de kjørt emisjon ca 1 år før de gikk tom for penger, kunne de kjørt emisjon på langt høyere kurs og unngått tvangssalg av sine aksjer og større eiere.
Siden du har så peil, som vel å merke har bommet siden kursen sto over kr 16, kanskje du kan komme med dine vurderinger om
- Hvorfor ledelsen i selskapet venter med å kjøre emisjon til de er tomme for penger?
- Når selskapet først er tomme for penger og ikke klarer å finne investorer, hvorfor kjøper da ledelsen aksjer via børs (istedenfor via emisjon?)
- Dette var enkle ting jeg så i lang tid i forveien, at selskapet ville gå tom for penger. Med ledelsen forsto ikke hva som skjedde. Hvorfor ikke det?
- CEO står i media og sier han ikke skjønner hvorfor aksjene hans blir tvangssolgt, og at det er mot hans vilje
Dette er ledelsen du har satt din lit til, som har gjort at du har tapt masse penger
Hadde de kjørt emisjon ca 1 år før de gikk tom for penger, kunne de kjørt emisjon på langt høyere kurs og unngått tvangssalg av sine aksjer og større eiere.
Frodon
05.02.2025 kl 17:00
3055
Jeg har stusset over hvorfor tilretteleggerne i emisjonen ikke har kommet med analyser i ettertid. De analysene er jo vanligvis lang mer positive, da de er betalt for via emisjonen.
Absolutt, VGM aksjene har en verdi som har steget mye. Burde VoW prøvd å selge aksjene for å sikre økonomien? Kjedelig hvis VGM aksjen faller på emisjons frykt i VoW igjen
Absolutt, VGM aksjene har en verdi som har steget mye. Burde VoW prøvd å selge aksjene for å sikre økonomien? Kjedelig hvis VGM aksjen faller på emisjons frykt i VoW igjen
Redigert 05.02.2025 kl 17:09
Stepping
05.02.2025 kl 17:33
3051
Den er nok svarte natta, så ikke beste argumentet jeg har hørt. Nå kommer ny ledelse i det niste fra en kultur der det skapes aksjonær verdier. Men å starte i jobben i August det holder ikke!! Kunne fått frist til over helga, hva er tanken? At det skal skure og gå halvt år til? ÆRLIGTALT!
Frodon
05.02.2025 kl 17:47
3085
Herman* skrev La oss se hva du mener etter at Q4 rapporten foreligger.
Q4 rapporten kan selvfølgelig endre fundamentene. Nå har VoW sagt at det er bedre marginer på 500 mill ordre enn de ordre som blir levert pr dags dato, så jeg ville ikke hatt store forhåpninger til Q1/24 eller Q1/25.
Nå kommer det ny CEO inn fra sommeren 2025. De som har vært med i gamet en stund, vet at en ny CEO vil gjerne rydde unna alle lik i skapet, som kan skylles på forrige CEO, slik at ny CEO slipper å få dårlig rykte pga gammelt grums. Tørr dere satse penger på at Badin og Co ikke har lagt igjen grums og lik i skapet…?
Nå kommer det ny CEO inn fra sommeren 2025. De som har vært med i gamet en stund, vet at en ny CEO vil gjerne rydde unna alle lik i skapet, som kan skylles på forrige CEO, slik at ny CEO slipper å få dårlig rykte pga gammelt grums. Tørr dere satse penger på at Badin og Co ikke har lagt igjen grums og lik i skapet…?
Herman*
05.02.2025 kl 18:32
3015
Jeg tror du nå snakker mot bedre vitende. Det er jo over et år siden de begynte å kontraktsfeste bedre marginer, så oppgangen i marginer som er forventet er helt uavhengig av denne kontrakten på 500 mill. Jeg kan ta feil, men jeg ser en gradvis økning til 15%, og det betyr litt forbedring de neste kvartalene. Om tre uker får vi ferske tall og fersk guiding. Om vi forutsetter at jeg har rett ang en liten forbedring i ebidta margin i Q4, så er det mest interessante når de store landbaserte kontraktene kan komme. Jeg håper på Q2.
Fra Q3. Har ikke noe annet å forholde meg til:
«The positive trend this year is
a result of our wide-ranging efforts to improve the gross margin in projects,
cost savings and streamlining of our organisation. We are expecting further
improvements going forward," said Henrik Badin, CEO of Vow ASA.
Fra Q3. Har ikke noe annet å forholde meg til:
«The positive trend this year is
a result of our wide-ranging efforts to improve the gross margin in projects,
cost savings and streamlining of our organisation. We are expecting further
improvements going forward," said Henrik Badin, CEO of Vow ASA.
Redigert 05.02.2025 kl 18:49
Frodon
05.02.2025 kl 20:04
2937
Det står i dagens analyse fra Sparebank 1 Markets. Hvis du mener det er feil, burde du ta det opp med dem. I analysen henviser de til «i følge selskapet»
Det blir spennende å følge med på marginene og ikke minst….hvor aksjekursen står når tallene kommer ut. Skal vi tippe rundt kr 1,30-1,40?
Det blir spennende å følge med på marginene og ikke minst….hvor aksjekursen står når tallene kommer ut. Skal vi tippe rundt kr 1,30-1,40?
Frodon
05.02.2025 kl 20:17
2941
Ser SB1 har lagt inn ebitda margin på 10,4% og ebit margin på 4,3% i 2025
TheGame
05.02.2025 kl 20:55
2887
På en omsetning på 851m, som er ned fra estimert omsetning på 984 for 2024e. De estimerer kun 7m i EBITDA fra landbasert
Mange spennende triggere fremover som bl.a. forbedret margin og omsetning cruise, arbeidskapital release mm. Ikke mye som er priset inn i dag!
Mange spennende triggere fremover som bl.a. forbedret margin og omsetning cruise, arbeidskapital release mm. Ikke mye som er priset inn i dag!
Frodon
05.02.2025 kl 21:26
2899
Nøkkelen blir seff ordreinngang og marginer. Nesten litt synd at ny CEO ikke begynner før etter sommer ferien. Mulig selskapet kunne trengt en opprydding raskere enn det, for å snu dette raskt nok
Herman*
05.02.2025 kl 22:01
2912
Jeg vet selvsagt ikke hva de vil levere. Vet bare at selskapet har sagt at de skal opp på en ebidta margin på 15%. Hvis SB1 mener de skal omsette for mindre i 2025 enn 2024, må det jo bli en bråstopp i ordreinngangen etter de nettopp signerte avtalen på 500 mill. Hvis de spår en ebidta margin på 10% for hele året, betyr jo det kort og godt at de ikke tror på guidingen, eventuelt at de tror de når 15% mot slutten av året. Den største utfordringen er jo industrisegmentet hvor de har en del faste kostnader og synkende ordrereserve. Det er derfor viktig at de begynner å signere de store landbaserte kontraktene, helst i Q2. Synker kursen ytterligere, vurderer jeg å kjøpe mer utover våren. Har tro på tidenes comeback når de begynner å lande milliardkontraktene.
CapitaL
05.02.2025 kl 22:28
2875
Tror du de som følger et selskap i årevis bare sitter og ser på kursfall? Tror du ikke det går an å tjene penger på aksjer som faller?
Jeg har ikke eid aksjer i VOW siden 2023.. Men kan opplyse om at jeg handlet retter og var med på emisjonen, og har i tillegg plukket aksjer på dagens nivåer. Snittet er rundt 1,75 kr.
Jeg har forøvrig gjentatte ganger uttrykt skepsis til ledelsen. Det er bare å lese i gamle tråder;) F.eks at de fungerte som bank for VGM med et anlegg levert i 2022 som de først fikk betalt for i 2024. De burde kjørt emisjon i VGM den gangen og fått inn penger til egen kasse i tillegg til at VGM ville vært bedre stilt nå. Der har jeg spådd emisjon i inneværende år. Så får vi se;)
I tillegg fikk de kostnader på oppkjøp av CHE. Prisen var 50 mill.. og kort tid etterpå satte de i gang med å utvikle en kjempereaktor, og har ellers satset store midler på å forberede selskapet på forventet vekst innen landbasert. Ordreinngangen der har åpenbart vært svakere enn ledelsen forventet. Når man så gikk på smellen innen det tradisjonelt gode cruisesegmentet burde varsellampene blinket febrilsk. Cruise var jo det som finansierte veksten på land.
Hvorfor ledelsen ikke så det komme er ikke godt å si, CFO rømte jo og ny CFO gravde vel frem noen skjeletter.. Jeg synes Badin har gjort en fenomenal jobb med å bygge opp selskapet.. og kanskje vært litt for optimistisk? Stolt på lovnader fra kunder? Jeg vet ikke, men jeg vet at det ikke har vært noen nåde å hente hos bankene iallfall. Først kjøre kursen i dass med tvangssalg, deretter emisjon.
Nå kommer Q4 27.02.. er litt spent på hva som fremkommer der.
Jeg har ikke eid aksjer i VOW siden 2023.. Men kan opplyse om at jeg handlet retter og var med på emisjonen, og har i tillegg plukket aksjer på dagens nivåer. Snittet er rundt 1,75 kr.
Jeg har forøvrig gjentatte ganger uttrykt skepsis til ledelsen. Det er bare å lese i gamle tråder;) F.eks at de fungerte som bank for VGM med et anlegg levert i 2022 som de først fikk betalt for i 2024. De burde kjørt emisjon i VGM den gangen og fått inn penger til egen kasse i tillegg til at VGM ville vært bedre stilt nå. Der har jeg spådd emisjon i inneværende år. Så får vi se;)
I tillegg fikk de kostnader på oppkjøp av CHE. Prisen var 50 mill.. og kort tid etterpå satte de i gang med å utvikle en kjempereaktor, og har ellers satset store midler på å forberede selskapet på forventet vekst innen landbasert. Ordreinngangen der har åpenbart vært svakere enn ledelsen forventet. Når man så gikk på smellen innen det tradisjonelt gode cruisesegmentet burde varsellampene blinket febrilsk. Cruise var jo det som finansierte veksten på land.
Hvorfor ledelsen ikke så det komme er ikke godt å si, CFO rømte jo og ny CFO gravde vel frem noen skjeletter.. Jeg synes Badin har gjort en fenomenal jobb med å bygge opp selskapet.. og kanskje vært litt for optimistisk? Stolt på lovnader fra kunder? Jeg vet ikke, men jeg vet at det ikke har vært noen nåde å hente hos bankene iallfall. Først kjøre kursen i dass med tvangssalg, deretter emisjon.
Nå kommer Q4 27.02.. er litt spent på hva som fremkommer der.