GRIEG SEAFOOD - The new future 2025, a new star is born. *****
Grieg Seafood sold or partially sold
During last year it dropped for well known reasons, finance, Canada, The new President in US, sales of assets, a lot of topics will bring focus on Grieg Seafood over the next period.
Are we on Final path for landing a deal.?
/Flemming
During last year it dropped for well known reasons, finance, Canada, The new President in US, sales of assets, a lot of topics will bring focus on Grieg Seafood over the next period.
Are we on Final path for landing a deal.?
/Flemming
Redigert 03.02.2025 kl 19:19
Du må logge inn for å svare
FlemmingDK
21.01.2025 kl 09:07
13880
oppturen
21.01.2025 kl 09:28
13858
Tror virkelig ting har snudd for Grieg nå.
BC har gjenoppstått med store verdier.
Toll spøkelset ser ut til å bli holdt på avstand.
Driften går godt med høye priser.
Tenker vi er nær en avklaring på hvordan fremtidens Grieg vil se ut. Later til å være flere interessenter som vil kjøpe deler av GSF og jeg tror dette er transaksjoner en ønsker å få gjennomført før Q4 fremleggelsen. Underliggende verdier i GSF er trolig over 150 nok pr aksje. Andelen short er veldig høy, hvilket har presset kursen mye ned. Salg av et eller flere datterselskaper vil trolig være utløsende faktor for at prisingen av hele GSF kommer opp på et fornuftig nivå.
Spennende dager/uker fremover 🤗
BC har gjenoppstått med store verdier.
Toll spøkelset ser ut til å bli holdt på avstand.
Driften går godt med høye priser.
Tenker vi er nær en avklaring på hvordan fremtidens Grieg vil se ut. Later til å være flere interessenter som vil kjøpe deler av GSF og jeg tror dette er transaksjoner en ønsker å få gjennomført før Q4 fremleggelsen. Underliggende verdier i GSF er trolig over 150 nok pr aksje. Andelen short er veldig høy, hvilket har presset kursen mye ned. Salg av et eller flere datterselskaper vil trolig være utløsende faktor for at prisingen av hele GSF kommer opp på et fornuftig nivå.
Spennende dager/uker fremover 🤗
Jajaj
Nå kan dere lure på hvorfor salmar tar opp obligasjonslån
Nå kan dere lure på hvorfor salmar tar opp obligasjonslån
Donald Trump
22.01.2025 kl 22:11
13724
Deler denne😁
Kingcoast
I dag kl 22:01
16
Vanskelig å vite 100%, men guttene på Frøya har vekstambisjoner, og de var opptak av ulike obligasjonslån i forkant av tidligere oppkjøp av NTS, NRS og Frøy.
Kingcoast
I dag kl 22:01
16
Vanskelig å vite 100%, men guttene på Frøya har vekstambisjoner, og de var opptak av ulike obligasjonslån i forkant av tidligere oppkjøp av NTS, NRS og Frøy.
Sjaman-Durek
22.01.2025 kl 22:15
13756
Slettet brukerskrev Jajaj Nå kan dere lure på hvorfor salmar tar opp obligasjonslån
Qube dekket inn 1,7 millioner aksjer i går, tilsynelatende uten å trigge oppgang. Samtidig ryktes det om møter relatert til salg av Finnmark – og hvem er best posisjonert? SalMar, som plutselig sikrer seg kapital med flere obligasjonslån, samtidig som de sitter på 3,2 milliarder kr i cash. Begynner å virke som om brikkene faller på plass. En større transaksjon er nært forestående, og shorterne har nok fanget signalene før oss andre.
Salamander1
22.01.2025 kl 22:20
13804
Det er innløst over 1 mill i short i går fra Qube ! Så nå er short andelen nede i 3,39 prosent ! Fra 4 , 89 prosent !
Hvordan er dette mulig utenom børs og ikke påvirket kursene ? Dette skulle tatt over. 2 dager på børs og da måtte de kjøpe alle aksjene dette shorterpakket ! Men nå begynner de og skjønne hva som skjer og da begynner snøballen ……..
For dere som ikke er inne - ikke stå igjen på perrongen ! 👍💣💣🏦🏦🏦😃
Hvordan er dette mulig utenom børs og ikke påvirket kursene ? Dette skulle tatt over. 2 dager på børs og da måtte de kjøpe alle aksjene dette shorterpakket ! Men nå begynner de og skjønne hva som skjer og da begynner snøballen ……..
For dere som ikke er inne - ikke stå igjen på perrongen ! 👍💣💣🏦🏦🏦😃
Donald Trump
22.01.2025 kl 22:51
13814
Helge Gåsø har økt posisjonen sin i Salmar med ca 100 millioner kr den siste uken! Tilfeldighet?
Redigert 22.01.2025 kl 22:51
ibyx
23.01.2025 kl 08:47
13719
Ser vi litt økt salgsretorikk her nå igjen?
Kanskje den ikke skal under 60 først i denne "traderunden" da?
TP 65 og ut etter ok "ringerunde" imorgen eller mandag? 🎰 😅
Kanskje den ikke skal under 60 først i denne "traderunden" da?
TP 65 og ut etter ok "ringerunde" imorgen eller mandag? 🎰 😅
Redigert 23.01.2025 kl 08:47
Salamander1
23.01.2025 kl 09:42
13724
Tikk takk tikk takk tikk takk tikk tikk tikk tikk tikk tikk ……..💣💣🏦🏦🏦👍😃
ibyx
23.01.2025 kl 11:23
13663
Var det SEB som først begynte å "hausse" salg i GSF?
Redigert 23.01.2025 kl 11:23
Donald Trump
23.01.2025 kl 11:25
13654
Nei. Artic securities.
Nå tenker jeg short faktisk er livredde!
Nå tenker jeg short faktisk er livredde!
Thumbs-up
23.01.2025 kl 11:38
13708
ibyx
23.01.2025 kl 12:34
13619
Hmm. Ikke glem at det er nok en analytiker-*mening*...
Men takk for innsatsen!
Men takk for innsatsen!
Kingcoast
23.01.2025 kl 17:34
13398
Hva legger du i din siste kommentar, Ibyx? Bare så jeg henger med. Vi nordlendinger må ha alt inn med teskje, vet du.
Sjaman-Durek
23.01.2025 kl 17:58
13364
Salmar pengebinge:
Lån 4.35 bN NOK
Free cash flow 3.248 bN NOK
Er ikke dette den nøyaktige prisen for Finnmark?😂
Tall hentet fra DnB
Finnmark 7,7 bN NOK (291k /konsesjon)
Noen som har kunnskap om transaksjonen kan gjøres før obligasjonenes oppgjørsdato eller må de ha dette for å fullføre en evt transaksjon? Ser den er satt til 30. Januar.....
Lån 4.35 bN NOK
Free cash flow 3.248 bN NOK
Er ikke dette den nøyaktige prisen for Finnmark?😂
Tall hentet fra DnB
Finnmark 7,7 bN NOK (291k /konsesjon)
Noen som har kunnskap om transaksjonen kan gjøres før obligasjonenes oppgjørsdato eller må de ha dette for å fullføre en evt transaksjon? Ser den er satt til 30. Januar.....
Lakseskurken
23.01.2025 kl 19:04
13301
Det er fullt mulig at transaksjonen kan annonseres før obligasjonslånet faktisk er utstedt og oppgjort. Vi har tidligere sett lignende tilfeller i oppkjøpsprosesser i laksenæringen, for eksempel under NTS sitt oppkjøp av NRS. Da ble avtalen om oppkjøpet annonsert mens finansieringen fortsatt var under ferdigstillelse, og kapitalinnhentingen ble gjennomført kort tid etter.
Det samme gjelder når SalMar selv kjøpte NTS etter en intens budkrig. Finansieringen var planlagt parallelt med budgivningen, og det var tydelig at oppkjøpet var en prioritet som styrte kapitalinnhentingen.
I dette tilfellet kan SalMar allerede være langt i forhandlinger med Grieg Seafood om Finnmark-virksomheten, og obligasjonslånet kan være siste brikke for å sikre gjennomføring. Det er derfor ikke utenkelig at en melding om oppkjøp kan komme før obligasjonslånene er utstedt, så lenge SalMar har tilstrekkelig midlertidig likviditet til å formalisere avtalen.
Verdien på Finnmark-virksomheten (ca. 7,7 mrd NOK) matcher som du påpeker perfekt med midlene SalMar sikrer seg nå – det kan knapt være en tilfeldighet. Hvis dette skjer, vil det være en betydelig verdiavsløring for Grieg Seafood og sannsynligvis trigge en kraftig kursoppgang.
Det samme gjelder når SalMar selv kjøpte NTS etter en intens budkrig. Finansieringen var planlagt parallelt med budgivningen, og det var tydelig at oppkjøpet var en prioritet som styrte kapitalinnhentingen.
I dette tilfellet kan SalMar allerede være langt i forhandlinger med Grieg Seafood om Finnmark-virksomheten, og obligasjonslånet kan være siste brikke for å sikre gjennomføring. Det er derfor ikke utenkelig at en melding om oppkjøp kan komme før obligasjonslånene er utstedt, så lenge SalMar har tilstrekkelig midlertidig likviditet til å formalisere avtalen.
Verdien på Finnmark-virksomheten (ca. 7,7 mrd NOK) matcher som du påpeker perfekt med midlene SalMar sikrer seg nå – det kan knapt være en tilfeldighet. Hvis dette skjer, vil det være en betydelig verdiavsløring for Grieg Seafood og sannsynligvis trigge en kraftig kursoppgang.
Topofthehill
23.01.2025 kl 23:47
13070
Nå må dere ikke glemme at SalMar pleier å finansiere sine oppkjøp med å trykke nye aksjer og enten tilby disse som en del av vederlaget, eller benytter provenyet av emisjonen til å betale kontant. Obligasjonslånene kan fint ha noe med et oppkjøp å gjøre, men de kan ikke også tømme bankkontoen for cash. SalMar er en premium priset aksje mot sine peers og de kan dermed dra fordel av dette når de finansierer store deler av oppkjøpene med nye aksjer. Jeg tipper vi ser en ca 50/50 finansiering hvor 50% er tilgjengelig likviditet som burde ligge rundt 10,5 mrd (obligasjonslån/cash) pr 30.01.2025 og 50% utstedelse av nye aksjer -> så med en Finnmark substansverdi på 7,7mrd NOK så tilsvarer vell det en 4-5% utvanning for dagens aksjonærer mot at slaktevolumet i Norge kan forventes å økes med ca 15-16% etter Finnmark-sammenslåing, sammenlignet med 2024. Fortsatt holder jeg meg til min tanke om at det er Cermaq som kjøper Grieg Finnmark, dette særlig pga valutaeffekt for et konglomerat som Mitsubishi. De betaler i dollar uansett og for dem er det samme sum i USD å betale NOK10mrd for Finnmark i dag sammenlignet med å betale 9mrd for Finnmark for 12–14mnd siden. Sterkt hvis SalMar utkonkurrerer internasjonale aktører her.
Sjaman-Durek
24.01.2025 kl 11:37
12826
Sannsynlig at en børsmelding vil komme før kvartalsrapporten dersom det er noe som allerede er nært ferdigstillelse?
Pentagon
24.01.2025 kl 15:14
12774
Har sittet lenge i denne men har personlig akkumulert litt de siste dagene. Det er nok stor sannsynlighet for at det kommer en løsning i nær fremtid på flere punkter. Også nå som enkelte har påpekt at det skrives om i media.
Når denne/disse avklaringene kommer kan det nok fort gå veldig bra med kursen iGrieg Seafood
Pentagon
Når denne/disse avklaringene kommer kan det nok fort gå veldig bra med kursen iGrieg Seafood
Pentagon
Finnmark, NL og BC vekk. Pengene skal brukes på nedbetaling av gjeld og resten på utbytte. Ses også på et potensielt oppkjøp av Rogaland delen av Bremnes offshore for videre vekst i Rogaland men utover dette planlegges ikke flere store investeringer. Med foredlingsanlegget på Gardermoen vil kostnadene synke betraktelig. Vi snakker om en EBIT på en mrd kr i året med rekordlave dødlighetstall.
Redigert 25.01.2025 kl 18:56
Kingcoast
25.01.2025 kl 19:04
12455
Mange gode betraktninger. Gitt at Finnmark havner hos frøyværingene og et evt oppgjør i salmaraksjer, vil GSF bli nest største eier, og vil med et normalt utbytte tjene bedre enn egen drift i Finnmark.Samt ha muskler til å kjøpe 12-15 konsesjoner i Rogaland/Hordaland å dermed samle produksjonen og oppnå fine synergier.
Donald Trump
25.01.2025 kl 19:31
12488
Akkurat nå sitter salmar med en tilgjengelig likviditet på 8bn nok etter obligasjonslån. Er nok mer sannsynlig med en kontant løsning (50/50) som TOPOFTHEHILL foreslår. Grieg vil bli kvitt den dyre gjelden så fort som mulig som er forventet å stige fra 5.8bn til 7.7bn nok innen utgangen til 25e. Oppgjør i salmaraksjer kan evt oppstå ved et fullskala oppkjøp av GSF, men ser på lite sannsynlig at salmar skal gå internasjonalt enda. Men hvem vet, kanskje de vil bli verdens ledende lakseprodusent?
En ting er sikkert - De 4.35bn nok fra obligasjonslånet skal ikke brukes på nedbetale gjeld på drøye 1bn nok i salmar. Her skal de gjøre noe med det fallende slaktevolumet og gå inn i en «Golden Era» som Trump sier😁
En ting er sikkert - De 4.35bn nok fra obligasjonslånet skal ikke brukes på nedbetale gjeld på drøye 1bn nok i salmar. Her skal de gjøre noe med det fallende slaktevolumet og gå inn i en «Golden Era» som Trump sier😁
Redigert 25.01.2025 kl 19:43
Pentagon
25.01.2025 kl 20:15
12499
Risk reward en i denne er jo bare nydelig.
At ikke flere kjenner sin besøkelsestid i Grieg er for meg helt ubegripelig.
Alle lamper for en løsning blinker jo.
Når det blir regjeringsskifte i 🇨🇦, kan ting fort endre seg politisk med forlengelse av sjøbaserte merder.
Det blir fort en avklaring på mye av dette de neste ukene. Men tålmodighet er en ting mange ikke har i dette spillet.
La ledelsen jobbe frem en god avtale for oss aksjonærer,om det så er en uke eller 30 betyr lite hvis du som meg sitter i Grieg med et langsiktig perspektiv med troen på en god løsning på sikt.
Pentagon
At ikke flere kjenner sin besøkelsestid i Grieg er for meg helt ubegripelig.
Alle lamper for en løsning blinker jo.
Når det blir regjeringsskifte i 🇨🇦, kan ting fort endre seg politisk med forlengelse av sjøbaserte merder.
Det blir fort en avklaring på mye av dette de neste ukene. Men tålmodighet er en ting mange ikke har i dette spillet.
La ledelsen jobbe frem en god avtale for oss aksjonærer,om det så er en uke eller 30 betyr lite hvis du som meg sitter i Grieg med et langsiktig perspektiv med troen på en god løsning på sikt.
Pentagon
Redigert 25.01.2025 kl 20:21
FlemmingDK
26.01.2025 kl 11:05
12203
Det er interessant. Det er svært at forstå, hvorfor man hjemtager et obligationslån af den størrelse, uden nogen større plan. Rentemarkedet er på vej ned, hvorfor der må være en udgift i nær fremtid. Jeg læste lige deres sidste kvartals rapport, uden at kunne finde en indikation på opkøb, men meget kan have ændret sig siden Oktober sidste år :-) Her SalMars Overall Ambitions,som jeg har taget fra deres kvartsrapport Q3-2024
Fortsat fin weekend
Overall ambitions
SalMar has a positive view on the future of the aquaculture
industry. The company expects the global supply growth of
Atlantic salmon in 2025 to be low..
SalMar is committed to grow sustainably and create value for
society and its shareholders. Where, how soon and how much
depends on regulatory framework conditions.
SalMar has strong strategic and operational focus with
dedicated employees and a corporate culture set for growth.
The company has untapped potential for further sustainable
growth within existing licenses in all regions. Not for growth’s
sake, but because salmon is a sustainable marine protein that
Norway and the rest of the world needs
Fortsat fin weekend
Overall ambitions
SalMar has a positive view on the future of the aquaculture
industry. The company expects the global supply growth of
Atlantic salmon in 2025 to be low..
SalMar is committed to grow sustainably and create value for
society and its shareholders. Where, how soon and how much
depends on regulatory framework conditions.
SalMar has strong strategic and operational focus with
dedicated employees and a corporate culture set for growth.
The company has untapped potential for further sustainable
growth within existing licenses in all regions. Not for growth’s
sake, but because salmon is a sustainable marine protein that
Norway and the rest of the world needs
FlemmingDK
26.01.2025 kl 11:08
12340
Samtiig er denne note også interessant fra deres Q3 - 2024 rapport
SalMar has identified substantial untapped organic growth
potential within existing value chain. Despite challenges in
2024, the volume potential is unchanged and increased
following the aquisitions in new capacity in 2024
SalMar has identified substantial untapped organic growth
potential within existing value chain. Despite challenges in
2024, the volume potential is unchanged and increased
following the aquisitions in new capacity in 2024
Myrabakk
26.01.2025 kl 20:19
12010
Jeg er enig i at dette ser ut som et case med godt potensiale, og det er en god del faktorer som begynner å ticke av som positive i det som skjer. Jeg har gravd litt I en del ting. Er ikke proff på oppdrett selv om jeg har jobbet en periode i laks, men har sjekket ut litt omkring det som jeg finner av. Kommer frem til 10 punkter jeg vil belyse, og kan dele det her.
1) Situasjonen i BC, Canada vest, mange faktorer
2) Canada øst, Labrador, god drift
3) Totalt volum i sjø, GSF
4) Lånesituasjon, brolån
5) Aksjonærer, info?
6) Short
7) Rogalandsdriften, fantastisk god
8) Analytikere, kursmål
9) Lakseskatt
10) Valuta og laksepris
1)
Angående BC, der har alle lakseselskapene levert inn en klage til vedtaket om oppdrett I sjø. Med seg på klagen har blant annet Grieg flere urbefolkningsstammer. Mange av de lokale er svært positive til oppdretterne, de sysselsetter svært mange lokale både direkte og indirekte. Det er ansatte på drift, det er små lokale selskaper til vasking av nett, etcetc. Dersom sjøbasert oppdrett avvikles i 2029 så tapes flere 1000 arbeidsplasser lokalt, og det er særlig urbefolkningsstammene det går ut over. Grieg bygger blant annet en stor fabrikk i C, men har pauset arbeidene der i påvente av avklaring på langsiktighet i BC. Det er få større satsinger som gir arbeidsplasser i disse områdene, så alt som stanses er egentlig krise for lokalmiljøet. Dette har ført til at ordføreren i Marystown har jobbet/snakket for Grieg. Statsminister i Canada, Trudeau, var den som frontet forbud mot oppdrett, blant annet pga "We Wai Kai Nation", en annen lokal stamme, som mener oppdrett er i veien for fiskeriene deres. Forskningen på oppdrettslaks versus villaks i Canada er sprikende, der mye peker på lav påvirkning, så dette er altså påklagd og skal opp på nytt, der oppdretterne krever at forskningen tas inn som grunnlag. Etter at statsministeren meldte sin avgang ser man nå muligheten til omkamp om laks, og det er veldig mange gode støttespillere for selskapene. Trumps tollsatser dempet også interessen i Canada, men det ble i alle fall ikke innført noe fra dag 1. Lakseeksport kan dessuten omgå noe der, man da må laksen som ikke konsumeres i Canada eksporteres til blant annet Kina, etc.
2)
New Foundland har en meget nice drift. Det er gode resultater, og oppdrett på denne siden av NA er ikke truet. Denne delen har høy verdi for GSF.
3)
Volumet av laks i sjø er rekordhøyt for GSF. På Q3 rapporterer de om rekordvolumer i sjøen, noe som betyr at inntekter på salg vil gå mye opp når dette skal ut. Eventuelt kan dette volumet gå inn som verdiøkning i lisenser eller områder som skal selges.
4)
Det ligger et lån med forfall Q2-25, som jeg har mistenkt var grunnen til at flere shortet GSF. GSF har nå inngått et brolån som sikrer mye kapital en tid fremover. Dette ser jeg på som et tilbakeslag for de som har shortet.
5)
Aksjonærene i selskapet er interessante. Jeg har lest utallige innlegg på diskusjonsforum der det nevnes at bekjente, venner og partnere til innsidere og storeiere i Grieg kjøper aksjer. Nå fredag ser jeg DnB er største kjøper med 0,5% av hele GSF. Deres historikk er interessant. De kjøpte veldig mye frem til 20.aug-24, da ryktene virkelig svirret om oppkjøp. Så solgte de nesten alt 21. Eller 22.aug. (Q2). Etter det har de virret litt rundt 100-200k, frem til de nå smeller til med en halv million aksjer. Jeg vet ikke om det er kjøp over børs eller overført fra andre, men det er mye på kort tid. Det liker jeg, særlig at de gjør det nå FØR Q4. Ser også at topp 20 stort sett kjøper eller sitter i ro, mens det trades mer blant de mindre.
6)
Shortandelen er ufattelig høy. Det ble shortet noe hinsides i tiden litt dør Q2, og til Q3. Etter det har det snudd. Jeg hr mange ganger tenkt: "hvorfor dekket de ikke inn på Q3, hva er det de håper på??". Det svaret finner jeg ikke, men jeg ser de dekker inn nå. Det er interessant, og jeg tror ikke de dekker med overskudd på dagens kurs. Hvorfor dekker de inn nå blir da det andre spørsmålet? Short viser inndekking på listene både 21., 22. Og 23.januar. Legg da merke til at flere posisjoner som står åpne fortsatt er på 0,5% eller like over. Det er kjent strategisk å ha posisjoner på 0,5% for å avskrekke og vise at det er noen som "håper og tror" på kursfall.
7)
Rogaland. Ja hva skal man si? Selv røkterne og lederne er blitt litt ovenpå der. Driften går så godt at de betegner det som "nesten kjedelig". Det bør vise seg i fortsatt gode resultater fremover. Dyktige er de i alle fall.
8)
Meget interessant dette med SEB og ABG denne uka. Seb med oppdatert kursmål på 117 kroner kom på torsdag. SEB ser muligheten for en rask løsning på Newfoundland-salg nå, samtidig som ABG fremhever Grieg som en av de heteste oppkjøpskandidatene i Norden.
9)
Lakseskatt i Norge. Denne anses som en delvis mislykket politikk, særlig fordi den ikke fikk den økonomiske virkningen de hadde håp om. Denne ordningen er midlertidig, og om den faller bort så skal selskapene oppjusteres i verdi. Det ligger vel litt i kortene at det kan skje ting med regjeringen i Norge i 2025. Muligens i september ved nytt Stortingsvalg, men kanskje før. Selskapene falt vel 20% på innføringen, og da regner jeg med motsatt virkning om denne fjernes.
10)
Norsk krone er svakere enn noeng sinne. Laks selges i fremmed valuta, noe som gir rekordhøy pris i NOK. Prisene var lave i høst, men har virkelig tatt seg opp nå Det ventes ikke økt produksjon av laks globalt, og mens verdensmarkedet og økonomien virkelig tar seg opp så øker kjøpelyst. Dette ser vi på mange parametere på makro, der blant annet verdens børser tenderer ATH mange steder. Dette er faktorer som påvirker kjøpepress på laks, og prisene er antatt å bli svært høye i 2025. Med fortsatt lav krone kan vi kanskje se svært gode resultater på det som shippes av laks?
Så, med alle disse faktorene i spill så synes jeg Grieg ble et interessant selskap å følge. De er relativt nye på min watch-list (ca 1 år), men etter en egen analyse og litt dypere graving på Canadiske medier så ble det til at jeg fikk tatt et bet her.
Og enda en ting;
Angående Salmar, dette obligasjonslånet de har tatt opp som sikrer dem nær 8mrd i cash gjør passer jo også godt i bildet om mulige oppkjøpsrykter som SEB og ABG viser til.
NB!
Jeg vil ikke anbefale noe som helst, hverken kjøp/salg/hold, det får man finne ut selv, men jeg ønsket med dette innlegget å dele litt av kompleksiteten med Grieg som jeg mener nå kan inneholde veldig mange positive triggere om de løses ut. Alt innhold i dette innlegg er gravd frem av meg, og om noe er feil forstått så blir jeg svært glad for korrigeringer.
1) Situasjonen i BC, Canada vest, mange faktorer
2) Canada øst, Labrador, god drift
3) Totalt volum i sjø, GSF
4) Lånesituasjon, brolån
5) Aksjonærer, info?
6) Short
7) Rogalandsdriften, fantastisk god
8) Analytikere, kursmål
9) Lakseskatt
10) Valuta og laksepris
1)
Angående BC, der har alle lakseselskapene levert inn en klage til vedtaket om oppdrett I sjø. Med seg på klagen har blant annet Grieg flere urbefolkningsstammer. Mange av de lokale er svært positive til oppdretterne, de sysselsetter svært mange lokale både direkte og indirekte. Det er ansatte på drift, det er små lokale selskaper til vasking av nett, etcetc. Dersom sjøbasert oppdrett avvikles i 2029 så tapes flere 1000 arbeidsplasser lokalt, og det er særlig urbefolkningsstammene det går ut over. Grieg bygger blant annet en stor fabrikk i C, men har pauset arbeidene der i påvente av avklaring på langsiktighet i BC. Det er få større satsinger som gir arbeidsplasser i disse områdene, så alt som stanses er egentlig krise for lokalmiljøet. Dette har ført til at ordføreren i Marystown har jobbet/snakket for Grieg. Statsminister i Canada, Trudeau, var den som frontet forbud mot oppdrett, blant annet pga "We Wai Kai Nation", en annen lokal stamme, som mener oppdrett er i veien for fiskeriene deres. Forskningen på oppdrettslaks versus villaks i Canada er sprikende, der mye peker på lav påvirkning, så dette er altså påklagd og skal opp på nytt, der oppdretterne krever at forskningen tas inn som grunnlag. Etter at statsministeren meldte sin avgang ser man nå muligheten til omkamp om laks, og det er veldig mange gode støttespillere for selskapene. Trumps tollsatser dempet også interessen i Canada, men det ble i alle fall ikke innført noe fra dag 1. Lakseeksport kan dessuten omgå noe der, man da må laksen som ikke konsumeres i Canada eksporteres til blant annet Kina, etc.
2)
New Foundland har en meget nice drift. Det er gode resultater, og oppdrett på denne siden av NA er ikke truet. Denne delen har høy verdi for GSF.
3)
Volumet av laks i sjø er rekordhøyt for GSF. På Q3 rapporterer de om rekordvolumer i sjøen, noe som betyr at inntekter på salg vil gå mye opp når dette skal ut. Eventuelt kan dette volumet gå inn som verdiøkning i lisenser eller områder som skal selges.
4)
Det ligger et lån med forfall Q2-25, som jeg har mistenkt var grunnen til at flere shortet GSF. GSF har nå inngått et brolån som sikrer mye kapital en tid fremover. Dette ser jeg på som et tilbakeslag for de som har shortet.
5)
Aksjonærene i selskapet er interessante. Jeg har lest utallige innlegg på diskusjonsforum der det nevnes at bekjente, venner og partnere til innsidere og storeiere i Grieg kjøper aksjer. Nå fredag ser jeg DnB er største kjøper med 0,5% av hele GSF. Deres historikk er interessant. De kjøpte veldig mye frem til 20.aug-24, da ryktene virkelig svirret om oppkjøp. Så solgte de nesten alt 21. Eller 22.aug. (Q2). Etter det har de virret litt rundt 100-200k, frem til de nå smeller til med en halv million aksjer. Jeg vet ikke om det er kjøp over børs eller overført fra andre, men det er mye på kort tid. Det liker jeg, særlig at de gjør det nå FØR Q4. Ser også at topp 20 stort sett kjøper eller sitter i ro, mens det trades mer blant de mindre.
6)
Shortandelen er ufattelig høy. Det ble shortet noe hinsides i tiden litt dør Q2, og til Q3. Etter det har det snudd. Jeg hr mange ganger tenkt: "hvorfor dekket de ikke inn på Q3, hva er det de håper på??". Det svaret finner jeg ikke, men jeg ser de dekker inn nå. Det er interessant, og jeg tror ikke de dekker med overskudd på dagens kurs. Hvorfor dekker de inn nå blir da det andre spørsmålet? Short viser inndekking på listene både 21., 22. Og 23.januar. Legg da merke til at flere posisjoner som står åpne fortsatt er på 0,5% eller like over. Det er kjent strategisk å ha posisjoner på 0,5% for å avskrekke og vise at det er noen som "håper og tror" på kursfall.
7)
Rogaland. Ja hva skal man si? Selv røkterne og lederne er blitt litt ovenpå der. Driften går så godt at de betegner det som "nesten kjedelig". Det bør vise seg i fortsatt gode resultater fremover. Dyktige er de i alle fall.
8)
Meget interessant dette med SEB og ABG denne uka. Seb med oppdatert kursmål på 117 kroner kom på torsdag. SEB ser muligheten for en rask løsning på Newfoundland-salg nå, samtidig som ABG fremhever Grieg som en av de heteste oppkjøpskandidatene i Norden.
9)
Lakseskatt i Norge. Denne anses som en delvis mislykket politikk, særlig fordi den ikke fikk den økonomiske virkningen de hadde håp om. Denne ordningen er midlertidig, og om den faller bort så skal selskapene oppjusteres i verdi. Det ligger vel litt i kortene at det kan skje ting med regjeringen i Norge i 2025. Muligens i september ved nytt Stortingsvalg, men kanskje før. Selskapene falt vel 20% på innføringen, og da regner jeg med motsatt virkning om denne fjernes.
10)
Norsk krone er svakere enn noeng sinne. Laks selges i fremmed valuta, noe som gir rekordhøy pris i NOK. Prisene var lave i høst, men har virkelig tatt seg opp nå Det ventes ikke økt produksjon av laks globalt, og mens verdensmarkedet og økonomien virkelig tar seg opp så øker kjøpelyst. Dette ser vi på mange parametere på makro, der blant annet verdens børser tenderer ATH mange steder. Dette er faktorer som påvirker kjøpepress på laks, og prisene er antatt å bli svært høye i 2025. Med fortsatt lav krone kan vi kanskje se svært gode resultater på det som shippes av laks?
Så, med alle disse faktorene i spill så synes jeg Grieg ble et interessant selskap å følge. De er relativt nye på min watch-list (ca 1 år), men etter en egen analyse og litt dypere graving på Canadiske medier så ble det til at jeg fikk tatt et bet her.
Og enda en ting;
Angående Salmar, dette obligasjonslånet de har tatt opp som sikrer dem nær 8mrd i cash gjør passer jo også godt i bildet om mulige oppkjøpsrykter som SEB og ABG viser til.
NB!
Jeg vil ikke anbefale noe som helst, hverken kjøp/salg/hold, det får man finne ut selv, men jeg ønsket med dette innlegget å dele litt av kompleksiteten med Grieg som jeg mener nå kan inneholde veldig mange positive triggere om de løses ut. Alt innhold i dette innlegg er gravd frem av meg, og om noe er feil forstått så blir jeg svært glad for korrigeringer.
Pentagon
26.01.2025 kl 22:46
11920
Flotte innspill og godt gravd.
Ville kanskje påpekt at de har fått et bud før som de ikke ble enige om på områder, og at det mest sannsynlig kommer til å bli en økt short skvis her. Grieg familien eier sammen med de 10 største aksjonærene 65% av selskapet. De som nå sitter short skal slite for å klare å dekke seg inn.
En ting til er at kostnader på fór har falt og det betyr at kostnader for produksjon faller.
Liker spesielt godt punkt 4 som du omtaler.
Det at de for en tid tilbake fikk til et bro lån betyr at risikoen for emisjon har blitt borte. Dette var viktig for meg og min akkumulering.
Hvorfor vil noen selge dette selskapet nå når så mye er i ferd med å falle på plass? Det er for meg helt uforståelig.
Pentagon
Ville kanskje påpekt at de har fått et bud før som de ikke ble enige om på områder, og at det mest sannsynlig kommer til å bli en økt short skvis her. Grieg familien eier sammen med de 10 største aksjonærene 65% av selskapet. De som nå sitter short skal slite for å klare å dekke seg inn.
En ting til er at kostnader på fór har falt og det betyr at kostnader for produksjon faller.
Liker spesielt godt punkt 4 som du omtaler.
Det at de for en tid tilbake fikk til et bro lån betyr at risikoen for emisjon har blitt borte. Dette var viktig for meg og min akkumulering.
Hvorfor vil noen selge dette selskapet nå når så mye er i ferd med å falle på plass? Det er for meg helt uforståelig.
Pentagon
Redigert 26.01.2025 kl 23:05
Sjaman-Durek
27.01.2025 kl 00:02
11783
Salmar sitt bud på Vest-Finnmark og Øst-Finnmark sine konsesjoner på auksjonen som ble holdt 24.-25. juni 2024 var 285.000kr per tonn MTB. Kilde: https://www.fiskeridir.no/Akvakultur/Tildeling-og-tillatelser/Auksjon-av-produksjonskapasitet/auksjon-av-nye-tillatelser-til-laks-orret-og-regnbueorret-2024
La oss regne det ut :
1. Gjennomsnittspris per tonn MTB: 285 000 NOK
2. Maksimal tillatt biomasse (MTB) for Grieg Seafood Finnmark: 38 000 tonn (https://griegseafood.com/finnmark)
Estimert verdi for Grieg Seafood Finnmark basert på Salmars bud på konsesjoner er 10,8 milliarder kroner. Tar vi i tillegg med post smolt anlegget som er verdt 1.1 milliarder kroner så får vi en totalverdi på 11.9 milliarder kroner. Kilde: https://ilaks.no/grieg-seafood-bygger-nytt-smoltanlegg-for-11-milliarder-kroner-i-finnmark/
La oss regne det ut :
1. Gjennomsnittspris per tonn MTB: 285 000 NOK
2. Maksimal tillatt biomasse (MTB) for Grieg Seafood Finnmark: 38 000 tonn (https://griegseafood.com/finnmark)
Estimert verdi for Grieg Seafood Finnmark basert på Salmars bud på konsesjoner er 10,8 milliarder kroner. Tar vi i tillegg med post smolt anlegget som er verdt 1.1 milliarder kroner så får vi en totalverdi på 11.9 milliarder kroner. Kilde: https://ilaks.no/grieg-seafood-bygger-nytt-smoltanlegg-for-11-milliarder-kroner-i-finnmark/
Redigert 27.01.2025 kl 00:08
Gla-tronder
27.01.2025 kl 09:05
11562
Tror denne har en hyggelig oppside når konkurrentene skal gå inn og by på eiendelene. God Match mellom finnmarkslokasjonene og SalMars øvrige drift.
Topofthehill
27.01.2025 kl 09:49
11492
Ser mange snakker om at MTB til Grieg skal tilsvare konsesjonsverdi fra siste auksjonsrunde. Det er viktig å huske på at det å kjøpe feks 5000 tonn MTB på auksjon ikke er det samme som å kjøpe et selskap med 5000 MTB + infrastruktur, eiendeler, personell, gjeld osv. Feks Cermaq kan kjøpe 3000 tonn MTB på auksjon og sette ut noe mer fisk i sjø med en gang - så lenge lokalitetene tillater det (noe det ofte gjør for store aktører). Så poengteres det også at man har allerede verdier i sjø, med fisk og infrastruktur, og ikke minst settefiskanlegg(ene!). Ja, Adamselv både nye og gamle bygget, vil nok ha en salgsverdi alene på minst 2 mrd. Men la oss ikke glemme Nordnorsk Smolt AS i Hasvik, som eies 50% av Grieg og 50% av SalMar :)
Redigert 27.01.2025 kl 09:50
Kingcoast
27.01.2025 kl 18:53
11159
OPPDATERT FAKTISK SHORT PER 27.01
Pr idag er det 11,4% faktisk short i selskapet, totalt 12,8 mill aksjer. 37,9% av free float. Dette plasserer Grieg på 9.plass på listen over de 300 mest shortede aksjene i Norden. Inndekningen har som smått begynt!
Pr idag er det 11,4% faktisk short i selskapet, totalt 12,8 mill aksjer. 37,9% av free float. Dette plasserer Grieg på 9.plass på listen over de 300 mest shortede aksjene i Norden. Inndekningen har som smått begynt!
Pentagon
28.01.2025 kl 13:25
10685
Tror nok at vi er i ferd med å få en short skvis i det korte bildet nå i Grieg. For de som bare tenker litt frem.
Pentagon
Pentagon
Sjaman-Durek
28.01.2025 kl 19:12
10360
Hva tror du Grieg kommer til å bruke pengene fra Finnmark-salget på? Canada virker også klart for salg nå, så da står vi vel igjen med tre alternativer: nedbetaling av gjeld, utbytte til aksjonærene eller oppkjøp av mindre familieeide oppdrettsbedrifter i Rogaland. Hva er din tanke?
milk
28.01.2025 kl 19:27
10348
Til opplysning! Intet er solgt... Selg ikke skinnet før bjørnen er skutt!!
Sjaman-Durek
28.01.2025 kl 19:44
10303
Bjørnen er kanskje ikke skutt enda, men geværet er ladd, og noen har allerede tatt sikte. Spørsmålet er ikke om, men når.
milk
28.01.2025 kl 21:18
10220
Salget av et skadeskutt skinn, full av hull, vil ikke gi gull i kassa..🙊🧜♂️
Kingcoast
28.01.2025 kl 21:21
10238
Milk, du er dyktig og har god oversikt, men her tror jeg du bommer.
Sjaman-Durek
29.01.2025 kl 15:14
9793
60k aksjer offbook på 70,55 rett før Salmar får inn pengene… Noen rigger bordet før servering?
oppturen
29.01.2025 kl 16:18
9672
Skal vi vente til kursen passerer 90 før vi kaller det short skvis ?
oppturen
29.01.2025 kl 16:59
9611
Tenker de dekket litt inn på totalen, men det opereres med mange ulike kontoer. Og nå er kursen i spill, her skal småaksjonærer lures til å selge.
milk
29.01.2025 kl 18:19
9481
Bom å bom" fru blom. Hvis SALM får det beste av skinnet til en billig penge, så sitter vi i riktig båt.. Resten av selskapet vil bli vanskelig å selge med pluss i regnskapet, Bankene har sine krav! SALM kan by på hele selskapet med kreditorene sin velsignelse, da gjør SALM et scoop .. Kursen i GSF kan nå nye høyder, men jeg går ikke for et skadeskutt selskap. Mitt fokus er på potensiell kjøper som kan realisere verdiene. Lykke til godt folk :-)
Topofthehill
29.01.2025 kl 21:42
9230
can confirm that multiple sources have corroborated the information that Salmar has made a significant offer of NOK 10.7 billion for Grieg Seafood Finnmark, encompassing their post-smolt facilities.
milk
29.01.2025 kl 22:24
9194
oppturen skrev Hvor er det du finner all den skumle gjelden ?
Noen spiller dum , andre bare er det 🤪🤔
Pentagon
29.01.2025 kl 22:28
9201
Melkegutt Gjorde vi et veddemål på denne eller. ?
Her går du virkelig 5 på det skal jeg love deg.
Pentagon
Her går du virkelig 5 på det skal jeg love deg.
Pentagon