NAS: PARETO MED KURSMÅL FORTSATT 350 KR OPPDATERT I DAG!

Slettet bruker
NAS 05.01.2018 kl 09:56 11592

Nå kan det bli shortskvis fremover i NAS.
Skal NAS rett tilbake til 240 og videre mot 300-400 i løpet av 2018?
Minner også om at Kjos kjøpte stort så sent som i september til kurs kr 240

Meglerhus spår børsfest for Norwegian

- Som sådan anser vi trafikkstallene svært positive og forventer at aksjekursen øker i dag. Vi har en kjøp-anbefaling og kursmål på 350 kroner på Norwegian-aksjen, uttaler Norwegian.

http://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2018/01/Meglerhus-spaar-boersfest-for-Norwegian

HBK Holding, der konsernsjef Bjørn Kjos i Norwegian Air Shuttle er majoritetseier, og styreleder Bjørn H. Kise i Norwegian er medeier og styreleder, har kjøpt 803.000 aksjer i Norwegian, går det frem av en melding torsdag.

Aksjene ble kjøpt til kurs 240 kroner

14/09-2017 08:20:00: (NAS) Kjos og Kise laster opp i Norwegian - kjøper aksjer for nærmere 200 mill.
Redigert 21.01.2021 kl 01:40 Du må logge inn for å svare
president84
05.01.2018 kl 10:18 10264

Synlig short har nå gått ned til 15 % 4. januar. I dag er den vel litt lavere. Noen shortere kommer til å gå på en smell her.

Meglerhusa begynner å bli nervøse å så smått dekker seg inn tro? Synlig short har gått ned fra ca. 19 % på topp til ca. 15 %.

Det gjenstår synlig fortsatt 5,7 millioner aksjer som skal dekkes inn. Totalt da er det omtrent 10 millioner aksjer som skal dekkes inn.

Det tilsvarer ca. 2 MILLIARDER KR!!!

Omsetningen på en dag er kun en halv mill i snitt. Noen dager mindre og noen dager større som i dag.

Det tar flere dager å få dekket inn dette.

Forbered dere på TIDENES SHORTSQUEEZE! :)

Omsetning på 1 milliard i dag?
Redigert 21.01.2021 kl 01:40 Du må logge inn for å svare
tradingstock
05.01.2018 kl 12:11 10056

Klart for rally nr. 2!
Redigert 21.01.2021 kl 01:40 Du må logge inn for å svare
Lykkeknotten
05.01.2018 kl 16:21 9952

Jeg er skuffet over Hegnar sin dekning av dagens største nyhet på OSE i dag.

Trafikktall for desember og guiding fra selskapet trigger 18% og største omsettning på OSE.
For å finne nyheten må man laaangt ned på siden og overskrifter som er lite klikkevennige.
Istedet kommer toppsak om hva Herrmansrud spår om tørrbulk. Dette er mannen spådde NAS til 100 kroner og fikk toppsak i Hegnar på analysen.
Hermansrud fikk mye pepper på dette, med rette da det var svært tynne begunnelser. Et par uker etter endret han mål til 240, uten at det ble slått stort opp i Hegnar.

Man lurer jo på hvem som har short-posisjoner i NAS som tilsier denne dekkningen av nyheter.

Redigert 21.01.2021 kl 01:40 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.01.2018 kl 16:29 9918

Ett meglerhus spår 350, et annet 170... I dag gikk det mer i retning 350, men hvem får rett..? Hvorfor analyserer de så vidt forskjellig dersom de alle er flinke? For meglerhus bør være flinke på feltet sitt som alle andre i samfunnet, ikke sant..?
Redigert 21.01.2021 kl 01:40 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.01.2018 kl 17:18 9784

Hva er egenkapitalgraden til NAS? 8-10%? Tenker man litt på det, så forstår man hvorfor.

Aksjen er faktisk så volatil at begge parter kan få rett.
Redigert 21.01.2021 kl 01:40 Du må logge inn for å svare
Lykkeknotten
05.01.2018 kl 17:52 9696

Etter børsen stengte og 9 minutter etter forrige post kom Norwegian som toppsak. Guidingen og trafikktallene kom før børsåpning.

Men Are Strandli klarte kunsstykket å så tvil med en undertekst som sier " Aksje gikk himmelhøyt før restruktureringsvarsel sendte den rett ned"
Underteksten gjelder Eidesvik Offshore, ikke Norwegian. Klønete skrevet?
Redigert 21.01.2021 kl 01:40 Du må logge inn for å svare
hstray
05.01.2018 kl 19:43 9558

Hei, så det samme. Veldig misvisende. Utelukker ikke at Hegnar er short. Utelukker heller ikke at norwegian hater Thor chr Jensen i DN er short
Redigert 21.01.2021 kl 01:40 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.01.2018 kl 20:04 9538

De har ikke lov til å være short, skal vel ikke utelate det, men jeg tror faktisk det mer går på kompetanse enn noe annet når det gjelder Strandli. Jensen bare hater alt Kjos er involvert i, og gudene vet hvorfor.
Redigert 21.01.2021 kl 01:40 Du må logge inn for å svare
Cliff
06.01.2018 kl 14:11 9229

https://ssr.finanstilsynet.no/

NAS toppet Short-lista ved årsskiftet.

Det er mange svette shortere som har hastverk med å endre sine possisjoner
nafa
06.01.2018 kl 15:50 9168

Så kan man jo lure på om det kan være flere årsaker til høy shortandel i et selskap.?
Da er det spesielt to ting jeg tenker på.
Det ene og viktigste aner jeg vel kan være manglende inntjening på kort eller lang sikt.
Det andre kan kanskje være hvor store mengder aksjer som til enhver tid er til utlån.
Noen som har peiling, tanker eller kunnskaper om dette ??
Slettet bruker
06.01.2018 kl 16:05 9164

Det er mange selskaper med stort antall aksjer som er tilgjengelige for shorting, uten at mer enn 2-5% er utlånt til shorting. Årsaken ligger primært i dårlig likviditet. Du ønsker ikke shorte ett selskap som har en solid balanse, for å tjene penger på shorting så trenger du ett selskap som sliter med å tjene penger og har store forpliktelser som gjør at de faktisk kan komme i problemer. Det er ikke sikkert de kommer i problemer, men det øker sannsynligheten betraktlig som igjen gjør at kursen vil potensielt kunne bevege seg kraftig. I disse selskapene er også volatiliteten tilstedet, noe man er helt avhengig av om man setter shortposisjoner, husk at lånetaker av aksjene også betaler en rente til utlåner av aksjene.
Om du ser på SSR så ser du at de største shortposisjonene er i NAS og PGS, og det er ingen tilfeldighet.

En kan også være veldig sikker på at selskapene som sitter short også hedger sine posisjoner, spesielt de mer sofistikerte aktørene som f. eks Citadel & Blackrock.
Framtia
06.01.2018 kl 16:11 9114

...ligger vel en god del egeninteresse bak disse sprikende analysene!? Syntes det var et sterkt kjøpssignal at aksjen flere ganger før nyttår nærmet seg 170kr...
nafa
06.01.2018 kl 17:04 9095

Takker for svar!
Har forstått det slik at å hedge sine posisjoner i denne sammenheng betyr at man på en måte sikrer sine shortposisjoner på en slags måte??
Er det mulig på en praktisk måte å si noe mere detaljert om hvordan dette skjer.??
Slettet bruker
06.01.2018 kl 17:53 9057

Jeg kan ikke inngående hva de enkelte aktørene gjør, men de gjør nok mye av hedgingen i derivat markedet, og de store kan gjøre dette både i indeks opsjoner og aksje opsjoner eller futures markedet.

Om f. eks Citadel, Rentec eller andre sitter med en ren short i PGS eller NAS, så skal man ikke se bortifra at samme selskap også har eksponering i derivatmarkedet for å redusere risikoen. Her begynner det å bli relativt komplisert med tanke på trading-strategier, og jeg holder ikke noe på med derivater og har ikke kompetanse om hva og hvordan disse hedgefondene nøyaktig gjør dette, men det finnes mye informasjon om dette eksempelvis bøker, evt på YouTube. Det finnes også en gruppe på Facebook med Peter Warren der man kan stille spørsmål som dette, og få et mye bedre svar.
Redigert 07.01.2018 kl 00:44 Du må logge inn for å svare
trump_vinner
06.01.2018 kl 18:05 8983

Hørte dere på Siessener i den siste pengepodden? (fra ca 45.min) Han virker litt misunnelig for NAS oppgangen, videre forteller han at kjøpet til Bjørnene på 240 var "rotete". Han er sikkert short ennå :)
Record
06.01.2018 kl 21:01 8900

Det var det , Kjos har nettop fått skryt for sin "nye" finansiering av flyene , dette gir adskillig mindre kontroll for akrobatene :-)
Slettet bruker
07.01.2018 kl 00:47 8741

Disse er vel de lureste
Hermandsrud var for ikke mange år siden stjerna i analysekorpset
Nå er det bare grøt som kommer derifra
Nyheter/Boers-finans/2017/12/Ligger-an-til-katastrofe-i-2018
Slettet bruker
07.01.2018 kl 00:48 8740

Det er enkelte investorer i NAS som har fått det for seg at utlån av aksjer er den primære årsaken til at en aksje har et større standardavvik enn indeks. NAS har en beta på 1.28 (dette er historiske tall, og ifølge finansteori ikke ensbetydene med at standard avviket vil bli det samme i fremtiden). Når det er sagt så er den lave egenkapitalgraden den primære årsaken til at NAS svinger mye i verdi.
Slettet bruker
07.01.2018 kl 03:42 8615

Synes Sissener var noe kritisk til innsidekjøpet og at han ikke forstod at HBK kunne kjøpe i perioden hvor de var i forhandlinger med EasyJet, etter som den type avtaler er innsideinformasjon og potensielt kursdrivende. Da lå kursen rundt 173-190. Etter EasyJet samarbeidet var annonsert så kom meldingen om innsidekjøpet, som drev aksjen opp i 240,- før den falt tilbake. Det er jo selvfølgelig lett å komme med det Sissener gjorde i etterkant.
Slettet bruker
07.01.2018 kl 03:45 8655

SB1M har hittil ikke tatt feil fordi kursmålet er vanligvis fra meglerhus på 12 måneder, men ja det er lenger til 100,- nå enn før nyttår.

Du som klager på alle andre Atle K. / Grimstad, det kunne kanskje vært en god idè å sørge for å både kunne lese og skrive skikkelig, før du begynner å kritisere andre. Du omtaler andre mennesker som "dumme" om de er 1) Uenige med deg. 2) Tar feil. Ganske irrasjonelt? Er det ikke lov til å ta feil? Det er menneskelig, men du virker veldig lite snill.

Det står følgende: "Sjefstrateg Peter Hermanrud kommenterte nedgraderingen da han var gjest i HegnarTVs julesending torsdag 21. desember.
- Analytikeren vår mener Norwegian skal tape – ha et underskudd på 70 kroner aksjen neste år.
- Det analytikeren vår sier, er at hvis Kjos selger kan han få en mye bedre pris. Skynder han seg å selger, og finner en kjøper, er flyflåten verdt 450 eller 470 kroner netto til aksjonærene. Hvis han ikke gjør noe, og prøver å drive videre så mener vår analytiker at det vil lekke som en sil. De får for mange fly, og når de skal vokse så fort, så koster det for mye, summerer Hermanrud.

Han peker på at Norwegian har 35 prosent vekst i flyflåten i år.

- Når du skal introdusere så mange ruter, må du ned på pris. Da får du enda lavere inntekt per sete. Fra et allerede veldig dårlig 2017, ligger det an til katastrofe i 2018, ifølge vår analytiker, sier Hermanrud."

Analysen er også gjort av Lars-Daniel Westby, og ved spørsmål så kan du eventuelt skrive en e-post til: lars.westby@sb1markets.no om det er noe du lurer på. Hermanrud kan naturlignok ikke gå ut på Hegnar å komme med en annen analyse om han personlig har en annen oppfatning eller mening. Han representerer SB1M når han er på sending...Du kan jo også spekulere i om jeg jobber i SB1M, hvem vet?...

Jeg vil påpeke at både de som spår 500,- og 100,- i kurs potensielt kan få rett. NAS er så definitivt volatil nok til at begge parter kan få rett, selv om jeg anser sjansen får at den toucher 100,- for relativt lav så er det definitivt mulig og spesielt om NAS bommer på driften og volatiliteten i aksjemarkedene øker i 2018. NAS har en ekstrem giring, og det gjør at aksjen svinger mer i verdi. Egenkapitalgrad på 8-10% burde fortelle de fleste om en aksje med høy risk / høy reward.

Det er i tillegg sånn at utfallsrommet i aksjemarkedet er mye større enn det mange tror, både på oppsiden og nedsiden. Det burde du Atle K. / Grimstad vite, som er så flink.
Redigert 07.01.2018 kl 06:59 Du må logge inn for å svare
Record
07.01.2018 kl 08:43 8566

Selvfølgelig hadde det hvert ønskelig med høyere egenkapital, men den er jo godt investert i driftsmidler og bla NOFI :-)
I ett selskap med en slik vekst bør du kanskje vektlegge soliditet og lønnsomhet vel så meget ?
Disse er jo tilfredstillende nå , egenkapitalen kommer, med den fyllingsgraden NAS opererer med samtidig med en kraftig expangsjon er dette helt utrolig , god og veldig billig markedsføring gir også penger i kassen underveis :-)
Synergien av Kjos sin utrolige bygging av selskap(er) vil snart matrealisere seg ,da blir det også penger på bok :-)
Jeg takker den "gammeldags" finansindustris tenkemåte for alle billigaksjene , og ikke minst tradingsmurlighetene denne shortingen har gitt :-)
Så lenge de ikke klarer å utfordre kapitalkravene i gjelden er de sjanseløse , Kjos har vist at han har kontroll så langt, for meg er det en større verdi enn den risikoen egenkapitalen utfordrer :-)
Redigert 07.01.2018 kl 08:44 Du må logge inn for å svare
tickerlover
07.01.2018 kl 09:18 8512

Sissener er fortsatt snurt over bommen han hadde med NAS short i høst.
Han hadde ikke god nok oversikt over det fundamentale og tok en sjanse. Og tapte.
Så for å holde på egen geni-status prøver han nå å skylde på dårlig NAS-ledelse. Det er bare pinlig.

Han har fortsatt ikke gjort hjemmeleksen på det fundamentale i NAS.
Sissener er ut. Dette klarer vi bedre selv.
trump_vinner
07.01.2018 kl 09:25 8492

Setter pris på gode svar Dr Finans.

Hvordan skal vi tolke Arne Fredlys innhopp i Norwegian. Han sa følgende:

Det som er morsomt med flyselskapet Norwegian, er at det startet på 30 kroner i 2003, og så har den vært oppe i 380 et par ganger, og den har ekstrem voltilitet. Helt ekstrem volatilitet, men trenden er alltid oppover. Og hvis du la sammen alle disse prosentene er vi oppe i 5.000 prosent. Så på den aksjen er det veldig, veldig viktig å komme inn på det vi kaller «hoppkanten», sa Fredly den gang"
http://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2017/05/Fredly-sulten-paa-fly-igjen

Noen månder senere kan vi lese at har nesten solgt alt og må ha gått på en smell.


https://www.dn.no/nyheter/2017/07/24/0925/Finans/fredly-selger-seg-ned-i-norwegian

Hvordan skal Vi tolke dette?
Record
07.01.2018 kl 10:58 8408

Det kan tolkes slik , enten lånte han ut sin portefølje, eller så viste han mere enn du og meg ang denne shorten som var på gang :-)
Dette er ikke noen "vanlig" short , de som startet det hele hadde nok mange med seg , de ble tatt på sengen av Kjos sin trs avtale i NOFI , så kjørte de også NOFI i en kampanje , money talks , dette kan de , men Bjørnene er ikke så lette å lure , de har en bakgrunn innen både fly industrien og finans :-)
Slettet bruker
07.01.2018 kl 15:33 8197

Jeg legger ikke for mye det Fredly eller Skagen Vekst gjorde i NAS i sommer/høst, det beviser egentlig bare hvor vanskelig aksjemarkedet er og at også flinke spillere kan gjøre feil. Sissener var kritisk til HBKs måte å kjøpe på, men Skagen Vekst og Fredly var ikke veldig mye bedre, og de hadde ikke engang innsideinformasjon å forholde seg til. En skulle kanskje forvente at profesjonelle aktører ikke gjør slike feil? Egentlig ikke, Børsen er vanskelig og NAS er kanskje den aksjen de aller fleste er mest uenige om. Med så store svingninger som det er i NAS så kan jeg garantere at også de større aktørene sliter med psykologi-elementet som aksjemarkedet har ved seg. Kanskje fondene sliter mer med det fordi de handler for andre sine midler?

Fredly tapte vel 20m på NAS i sommer ved å kjøpe på 220 ish, og solgte i likhet med Skagen Vekst på ca 175-190 området. At både Skagen Vekst og Fredly solgte på seg omtrent helt ut på de nivåene var noe overraskende. I NAS må man gjøre seg opp en egen mening og stole på at den analysen er rett. Det er slik i aksjemarkedet, er du kontrær og analysen din er rett så vil du tjene mye penger, NAS er så definitivt et slikt case.

Snakker om hoppkanten som kan det være at det var hoppkanten vi nettopp så på 173-200,- og den hoppkanten kan potensielt være fantastisk for de som har snittet ned her, eller tatt sine første posisjoner. Det krever at NAS leverer på driften, og ikke roter bort sommeren på dyrt innleid crew og fly, da kan NAS potensielt gå med overskudd på 500 mill - 1 mrd i 2018. Da vil de også kunne forbedre egenkapital veldig fort, og skjer det da vil aksjen så definitivt røre på seg.

Jeg ser litt på det slik: La oss si at det er 50% sjans for at NAS feiler, og defaulter på gjeld. - Da vil boet bli kjøpt opp og aksjonærende kanskje sitte igjen med 100,-200, men la oss si 100 og at det er et fall på røflig 50%. Da vil det komme aktører på banen som vil kjøpe gjenværende flyflåte og dette markedet er særdeles likvid. (Sissener virker ikke helt å forstå dette).

Jeg ser på det som at NAS vil lykkes med 30%, som gjør at aksjen vil stå i 1000,- innen 2020, mens jeg anser det som 20% sannsynlig at Ryanair kjøper NAS for 600,- i eksempelvis 2018.

Det vil si at man kan forvente en avkastning på: 109%

0.5*-50% = -25%
0.3*338% = 101%
0.2*163% = 32,6%

Jeg mener at NAS er en spekulasjons-aksje, men om man leser introduksjonen av Security Analysis så kan man også foreta seg intelligent spekulasjon, men en investering det er det bare ikke.
Redigert 07.01.2018 kl 15:45 Du må logge inn for å svare
Record
07.01.2018 kl 16:17 8164

Er det aksjemarkedet som er så vanskelig , eller er det aktørene som styrer det som gjør det vanskelig ?
Jeg har hvert i markedet i 45 År , markedet som markedsplass slik det opprinnelig var tiltenkt å hjelpe selskapene er vasket ut over tid :-)
Nå er det i all hovedsak finans som skor seg i børs sammenheng , det vil oppstå andre /bedre markeder for å finansiere selskapene som i dag må via børs for å gjøre dette :-)
Siden sammenhengen mellom børskurs og verdiene i også store lukrative selskaper har ett så stort sprik ,er det ikke lenger formålstjenlig slik det en gang var . Se på handelen i eks NHY/GJF/YAR , helt vilt , dette skyldes i all hovedsak at det skal tjenes mere penger på trading og andre instrumenter enn på tilrettelegging å finansiering av de selskapene som er børsnoterte :-)
Jeg har lenge kaldt dette finansakrobatikk , det er det det er og intet annet !
Det ligger i kortene at det vil vaske ut hensikten til Børs i den form det er i dag og tilsvarende men bedre former for de selskapene en børs skal betjene vil innta markedene . Se de store fremvoksende markedene i Asia , de vrir seg unna denne vestlige form for Børs slik utviklingen går .
Finansakrobatene har hvert for kreative i sin iver etter å skumme fløten uansett hvilken retning det går :-)
Solux
07.01.2018 kl 17:30 8059

Det er ingen tvil om at vi skal fortsatt langt opp! Det eneste som er viktig er at ingen selger seg billig og gir sjansen for shorterne å komme seg fort i 0, eller begynne å påvirke igjen. La dem løpe etter. Selger ingen aksjene sine i morgen så skal vi skyhøyt også da.

2018 er og forblir et superår for NAS, da det er i stor kontrast fra 2017. Denne effekten vil ses i kursen - fra bunn til topp!
nafa
07.01.2018 kl 19:18 7957

Ikke lett å trekke konklusjonen av DR Finans sitt siste innlegg!!
For øvrig vet man vel at det er to parter av investorer særlig i NAS.
Skriverier farges selvsagt av det.
Uansett har jeg gjort en investering nede på 180-tallet i NAS selv om Dr Finans ser ut til å mene at NAS ikke er noen investering :-)

For øvrig ser jeg ikke bort fra at shortermafiaen er istand til å trikse/fikse denne ned til 170-tallet igjen, men etter å ha lest grundig min 389-sidige julelektyre
"Høyt og lavt av Bjørn Kjos" så er dette mitt beste og tryggeste grunnlag for en for meg STOOOR og langsiktig investering i denne :-)
Redigert 07.01.2018 kl 19:26 Du må logge inn for å svare
Søndre
07.01.2018 kl 20:43 7817

Hvor kursen imorgen og videre fremover ?
tradingstock
08.01.2018 kl 00:43 7538

Jeg selger ikke før 300 - 350 kr. Enten det blir i løpet av uka eller at jeg må vente til sommeren. Shorterne har ikke dekket seg inn i det hele tatt. Det er 2 milliarder som fortsatt skal kjøpes inn hvis det blir total panikk. Da bør kursen være 400 kr innen fredag hvis det skjer.
Slettet bruker
08.01.2018 kl 01:22 7513

Inndekking av shorten har så vidt begynt! Over 30 % av aksjene er fortsatt short, det er kun dekket inn 3-4 % av den totale shorten. Det er nå den virkelige oppgangen kommer de neste dagene. Tipper hele uka totalt blir et heftig rally hvor kursen topper ut på 385 kr.
tradingstock
08.01.2018 kl 01:26 7516

Det er nå det gjelder. Hold på de forbanna aksjene deres slik at shorterne må langt opp i pris for å få tak i dem. Vi må nå stå SAMMEN mot shortermafian. De har herjet med oss i denne aksjen sammenhengende i over 1 år å kjørt kursen til bunns. Nå har dere sjansen til å ta igjen ved å få en belønning på 350 kr pr aksje hvis dere holder på dem. Å trade noen kr nå er tullete da går toget så fort at du ikke rekker å komme inn igjen.
Slettet bruker
08.01.2018 kl 01:35 7521

Hold, og kjøp så blir det enda trangere.
Slettet bruker
08.01.2018 kl 11:58 7027

http://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2018/01/Norwegian-kan-bli-kjoept-opp-spaar-aksjen-opp-55-prosent


Hold fast folkens, dette blir en utrolig spennende uke!