Norwegian - veien til 25 kr i 2025

Gamernrx
NAS 29.01.2025 kl 09:11 25407

Jeg er helt sikker. Norwegian skal til 25 kr+ i 2025. Her er faktorer som spiller inn:

- Knallbra vår og sommer for flybransjen
- Oljepris på 65 om noen få måneder
- DXY(dollar indexen) kommer til å falle til 95.
- 10 yr Bond renten i usa går ned til 3%
- Lavere renter i Norge også
- Lavere renter gjør at investorer ser etter aksjer med god fremtidig yield. NAS er en klar kandidat.
- Investorene kommer inn i en ALL INN tilstand der man kun ser en klar himmel for markedet.

Mange av disse faktorene er kontrære sett dagens marked. Men man må ha et klart hode for å tjene penger og forstå markedsmekanismene.

Norwegian har aldri stått sterkere i et marked der SAS ikker er så kult lenger. En knallgod CEO som kan tall og har lang erfaring. 25 KR+ her kommer vi!
NASLover
Aldri 2890

Norwegian fikk en ebitdar på 1.179 millioner kroner i fjerde kvartal 2024, mot ventet 1.203 millioner kroner, ifølge analytiker-konsensus innhentet av selskapet. Styret i selskapet har til hensikt å utdele 0,60 kroner pr aksje, enten i form av utbytte eller ved tilbakekjøp av aksjer.

ABG Sundal Collier venter å holde estimatene for 2025 uendret etter rapporten, og tror aksjen åpner opp 2-3 prosent.

"Driftsresultat på linje med konsensus. Kapasitets- og kostnadsguiding for 2025 er i tråd med forventningene", oppsummerer meglerhuset.
Ransen
29.01.2025 kl 09:49 13554

En annen viktig faktor er at det ikke vil bli tilgjengelig nok kapasitet til å imøtekomme trafikkveksten.
Ryanair er de første til å nedskalere i 2025 grunnet leveringsforsinkelser fra Boeing. Det andre er problemene til Airbus sine P/W motorer som det tar typisk 9-12 måneder per motor å utbedre. Her er Lufthansa og Wizzair hardt rammet. Airbus har også leveringsforsinkelser på nye fly.
Strategi
29.01.2025 kl 10:09 13497

Kan fort gå i et lite rally her nå.
tror 11 er sikret.
HALLOA
29.01.2025 kl 10:20 13470

Noen analytikere prøver å skremme med million bøter (3,3 )
Dette blir litt komisk. Vi får håpe det var godt ment.
Det kommer nok flere nyheter snart.
Lykke til.
Strategi
29.01.2025 kl 10:31 13428

Peanøtter.
Dette var gode nyheter.
Fjellbris
29.01.2025 kl 10:34 13396

Gammernrx: Takk for godt innlegg og fin oppsummering👍
Vi kan jo også ta med at Sundt endelig er i ferd med å selge seg helt ut, samt Quebe dekker inn shorten sin. Spenn nyheter venter vi også på, samt om ikke staten anker nå innen 1. februar, kommer 500 mill til inn på konto. Så har vi ikke minst snart Q4 presentasjon og guiding 2025 (som du nevner høysesong fremover), der Q4 gir NAS oppunder 2 nye milliarder på bok, og anker ikke staten har de da rundt 13,5 milliarder på bok. Lite som tyder på at overskudd i 2025/26/27 osv blir noe lavere, og vi nærmer oss utbytte f.o.m. senest 2026 der NAS allerede før Q4 pres. har satt av 800 millioner til utbytte. Trafikktall januar ikke langt unna heller.
At NAS prises langt under cash beholdningen kan ikke vedvare, og ferden opp over kr 20 ønskes velkommen. Rart om det ikke skulle komme bud på NAS også med den ekstremt lave prisingen vi ser av NAS vs øvrige europeiske og internasjonale flyselskaper.
Redigert 29.01.2025 kl 10:36 Du må logge inn for å svare
Gamernrx
29.01.2025 kl 10:53 13349

Dette er peanuts for NAS å betale. De får fort igjen 400 mill nå fra staten. Folk henger seg veldig opp i hva Sundt falmilien gjør. Glem dem. De har ikke mer peiling enn markedet og kommer sikkert til å jage aksjen igjen på 15kr+. Det er større markedsmekanismer som styrer NAS. Nemlig rentemarkedene. Dollarn ned gjør det også billigere å handle fly. 25kr+ kommer i år.
Gamernrx
29.01.2025 kl 11:05 13296

La meg utdype hvorfor dollaren og renten i USA skal ned. Under Biden har det blitt lånt ekstremt mye penger og ansatt ekstremt mange i offentlige sektor. Dette har holdt økonomien i USA kunstig i gang i håp om at demokratene skulle vinne valget. Nå med Trump kommer det kutt der Biden har kastet ut penger. Mindre penger til krigsindustrien, store kutt i offentlig sektor og et forsøk på å stanse det årlige underskuddet. Dette vil føre til høyere arbeidsledighet og mindre fart i service industrien etc. Dermed lavere dollar og renter. Men markedet kommer ikke til å bry seg om dårlige økonomiske tall fra USA og ser kun fremover med lavere renter som en boost for alle sektorer.
Ransen
29.01.2025 kl 13:56 13101

Det er beundringsverdig at dollaren er så sterk. USA har i dag 2000 milliarder dollar i statsgjeld og bruker 16% av statsbudsjettet til å betale renter.
Trumps ide om skattelette vil føre til en statsgjeld på 3000 musd i hans periode.
Hvis nå disse overprisede tech selskapene krakker så er det duket for en reell dollarsvekkelse.
Olja kan vi regne som 65-70 usd/b i snitt for 2025.
Redigert 29.01.2025 kl 13:57 Du må logge inn for å svare
Fjellbris
29.01.2025 kl 13:57 13101

Enig👍 Reiselyst og trafikk har vært meget høy etter pandemien, selv de siste årene med høy rente er aktiviteten tilbake på 2019 nivå+. Blir ikke mindre av det fremover med lavere renter og bedre kjøpekraft.
MASTERCLASS
29.01.2025 kl 15:17 12990


USA har ikke 2000 millliarder dollar i gjeld, men over 36.000 milliarder dollar Over 400.000 milliarder kroner = over 20 x oljefond!et

https://fiscaldata.treasury.gov/americas-finance-guide/national-debt/

Paradokset er at den høye gjelden er en av årsakene til den sterke dollaren, fordi det reflekterer hvor mange (land) som er villige til å låne ekstreme mengder penger til USA!!
bassebasse
29.01.2025 kl 15:35 12945

Shorts faller til 0.52 ..nå er vei open for mere oppgang
NASLover
29.01.2025 kl 15:40 12933

Akkurat. Voleon skjult under 0.5 grense. Har sagt tidligere i Oct ifjor og gjentar igjen at aksjen ikke passerer 11.5 -12 før Sundt clown har tømt sine aksjer

https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/NO0010196140
Gamernrx
29.01.2025 kl 15:42 12945

Dollaren er kunstig sterk fordi rentene er høye og de har pumpet opp økonomien med masse nye offentlige ansatte og pakker til blant annet Ukraina som går rett tilbake til militærindustrien i USA.(Moderne hvitvasking) Dette er nå slutt på fremover.
Gamernrx
29.01.2025 kl 15:44 12960

Den sterke dollaren har med rentene og gode økonomiske tall fra USA å gjøre. Renta er høy i USA forhold til andre store valutaer. Rentene skal ned fremover. DXY til 95 snart.
nad.oslo
29.01.2025 kl 20:07 12695

Ministry of Climate and Environment files appeal regarding EU ETS obligations for 2020

Issuer: Norwegian Air Shuttle ASA

29 Jan 2025 20:00 CET
Reference is made to the stock exchange announcement dated 20 December 2024, in
which Norwegian Air Shuttle ASA (“Norwegian”) announced that the Oslo District
Court ruled in full favour of Norwegian regarding the EU ETS obligations for
2020, in a period where Norwegian was subject to reconstruction in the Norwegian
courts. The Oslo District Court ruled that Norwegian was fully entitled to
upsidedown
29.01.2025 kl 20:16 12702

stry of Climate and Environment files appeal regarding EU ETS obligations for 2020

Reference is made to the stock exchange announcement dated 20 December 2024, in which Norwegian Air Shuttle ASA (“Norwegian”) announced that the Oslo District Court ruled in full favour of Norwegian regarding the EU ETS obligations for 2020, in a period where Norwegian was subject to reconstruction in the Norwegian courts. The Oslo District Court ruled that Norwegian was fully entitled to fulfil its EU ETS obligations by offering dividend corresponding to the allowance obligations and that that the penalty for the failure to meet the EU ETS obligations for 2020 was unlawful. Thus, Norwegian is entitled to a full refund of the penalty amount of close to NOK 400 million with interest, currently amounting to NOK 88.1 million, should the decision become final and enforceable.

Norwegian was today notified that the Ministry of Climate and Environment have filed an appeal to the Court of Appeal to challenge the decision of the Oslo District Court. The hearing of the appeal is expected to be held later in 2025.

For further information, please contact:
Jesper M. Hatletveit, Investor Relations at Norwegian Air Shuttle ASA Tel: +47 906 64 401


Norwegian Air Shuttle ASA
Fornebu, 29 January 2025
Vek
29.01.2025 kl 20:19 12705

Staten anker. Skal ned i kjelleren i morgen💪
Strategi
29.01.2025 kl 21:08 12618

Tviler på at Norwegian skal ned på dette, dommen i tingretten står fast inntil annet er avgjort i rettssystemet.
Så dette har ingenting med kursen å gjøre.
Når de vant i tingretten gikk ikke kursen på dette da anke lå i luften, så man kan si at dette er nøytralt, men absolutt i Norwegian sin favør.
bassebasse
29.01.2025 kl 21:19 12617

Disse pengene er betalt og kommer til å vinne igjen
Her utsettes betalingen og tror staten vinner aldri her ellers skulle vinne i første runde om dette var klar sak for staten
upsidedown
29.01.2025 kl 21:24 12597

Det hadde pyntet pent på Q1 etter det svake Q4 som skal visualiseres om ikke lenge.
Ransen
29.01.2025 kl 21:34 12629

Nå har de betalt både klimakvoter i form av utbytte da det ikke var penger til dette under restruktureringen og straffegebyr.
Staten er verdens største torpedo, men rettferdigheten seirer til slutt. Ser ikke helt hvilke andre vurderinger som skal gjøres ved en ny rettsrunde.
Det er andre ting som nå bør løfte kursen. Litt forståelse av markedet fikk vi av Ryanair på mandag. Markedet er knallsterkt og kapasiteten er lavere enn normalt.
HALLOA
29.01.2025 kl 21:38 12629

En liten dipp i åpningen muligens, men så fortsetter stødig oppgang.
Kursen har vel ikke vært overdrevet av optimisme på å vente på meldingen.
Dette går bra.
Strategi
29.01.2025 kl 21:39 12653

Mye spennende på kort og lang sikt nå fremover.

February
6 February
Monthly traffic data January

13 February
Fourth Quarter Results (Q4)
Gamernrx
30.01.2025 kl 07:53 12321

Bare bra staten anker. Enda mer renteinntekter til NAS på sikt! Tenk at staten kaster bort våre skatteinntekter på denne rettssaken. La det gå til høyesterett så renteinntektene går over 100 mill for NAS! Bullish!
Ace771
31.01.2025 kl 06:00 12048

Det er egentlig bare bra hvis kursen blir liggende død på 10-11 fram til 25.mai når staten skal bestemme om de vil konvertere lånet til 150m aksjer. Med en børskurs i nærheten av konverteringskurs på 9,35 blir det mindre interessant å konvertere, kanskje man bare lar NAS tilbakebetale lånet. Ikke alle er like glad i en stor statlig aksjonær, selv om det også kan sees begge veier. Dette er den siste ukjente variablen når det gjelder lån og finansiering, og oppgangen kan da begynne. Nullrentelånet vet man skal innfries i september neste år, så ingen usikkerhet der.
Ransen
31.01.2025 kl 07:02 12014

Det burde ikke ha noe å si. Fredriksen gikk inn på kr 6,25 og Staten konverterer på kr 9,35.Begge var sentral i restruktureringen etter konkurs da alle øvrige aksjonærer tapte alt. Dette har ingenting med selskapets børsverdi i dag eller i fremtiden og gjøre. Børsverdien skal vurderes etter inntjening. American airlines verdsettes etter 40 ganger inntjening idag, mens NAS settes til under 5,8 ganger.
NASLover
31.01.2025 kl 08:54 11894

Fantastisk at Sundt selger med begge hender..... kun 13 millioner igjen
HALLOA
01.02.2025 kl 20:04 11555

Vi er inne i "straffetollenes" tid.
Tror flyselskaper slipper unna dette.
Å kjøpe noe annet enn NAS ,er og blir lotteri, før man ser utviklingen i USA.
NASLover
04.02.2025 kl 22:40 11034

Januar trafikktall kommer ca sånn

Norwegian 1.25Millioner minst
Widerøe 0.26 millioner minst

Total 1.5 millioner ca.

Noen andre???
Ransen
05.02.2025 kl 06:41 10819

Tror det er nokså riktig.
Almirante
05.02.2025 kl 09:16 10661

Latterlig at kursen faller og faller, 4Q blir knallbra, blir bra utbytte. Kabinfaktoren og passasjer-tallene viser stor forbedring i 2024. Så her bør kursen nærme seg 12NOK enn 9.
Ransen
05.02.2025 kl 09:26 10775

Sikkert flere som følger med Roger Berntsen som spår olso Børs ned når to av børslokomotivene legger frem tall og deler ut flere milliarder til investorene.
Roger Berntsen og Alex Rosen egner seg best til å fortsette grunnkurset i investering på Aksjeskolen på humoristisk vis.
Krona styrker seg og oljeprisen er ned. Aksjen handles for 4.20 kroner lavere nå enn for ett år siden. Da betalte også Karlsen 15% mer for drivstoffet.
Strategi
05.02.2025 kl 09:30 10820

Tror det er Sundt som selger nå, ingen ting annet.
I morgen vet vi svaret.
Tror også at 10.40 holder gjennom dagen.
Det kommer en dag i morgen.
Ransen
05.02.2025 kl 09:41 10781

Sundt har sine mål og har ikke solgt under 10,99.
Det er andre som selger.
laser
05.02.2025 kl 21:52 10475

Se handel 28. Jan der Sundt solgte 1.217.367 aksjer for kr 13,07 mill. Kommer vel greit under kr 10,99 ja selv under 10,75.
Stoler ikke på intensjonene til denne aksjonæren eller dgl.leder.
Støtter kommentaren i DN - uvanlig at en stor aksjonær snakker ned egne aksjer. Ikke kom å snakk om profesjonalitet - hadde de vært profesjonell hadde de solgt aksjene i blokk salg. Da blir det forunderlig at de tøffer seg og sier Norwegian ikke har kostnadskontroll. Se seg i speilet…..kunne vært en god øvelse. Men vi vet jo hvorfor de er sur - greit at de forsvinner. Måtte bare få det ut. Over og ut.

I morgen blir det flotte passasjertall - kursen kommer når staten har avklart sin posisjon. Staten har et par dilemmaer. 1. Folketrygdfondet låner aksjer til shorting og i Norwegian vil det være direkte i motstrid med Statens interesse i en høy aksjekurs mai 25 når innløsningen kan gjøres. 2. Regjeringen er imot å reforhandle utbyttenekten Norwegian har i sine avtaler frem til september 2026. Ved å konvertere lånet til aksjer oppheves dette og Norwegian står fritt ( muligens at de også må innløse obligasjonslånet) til å dele ut utbytte. Er det aktiv næringspolitikk? 3. Er det å konvertere aksjer i Norwegian aktiv næringspolitikk eller spekulasjon? 4. Har AP lært noe av Aker Solution investeringen…..eller SAS for den saks skyld. Svaret vet vi senest i mai.
Redigert 05.02.2025 kl 21:57 Du må logge inn for å svare
HALLOA
05.02.2025 kl 22:22 10443

Fulle fly til "granka" har vært rapportert lenge.
Widerø frakter små lette japser innenlands - sparer drivstoff.
Oljeprisen stuper. Kan ikke bli bedre.
Edgar A
05.02.2025 kl 22:25 10432

Og kursen stuper
Kan ikke bli verre
Ransen
05.02.2025 kl 22:35 10418

Det er det som er så spennende og også bra med NAS.
Den er veldig kilen og fyker lett opp 3-5 kroner på kort tid og samme nedover. Det er ikke likviditetsproblemer, balansen er god og markedet er bra. De ansatte har nå gode lønninger/avtaler og vil holde fred i minst to år mens andre flyselskap kan få en trublete sesong.
På toppen et par ting som merkes positivt.
Topp 5 i europa på punklighet og helt på topp i kundefornøydhet i europa.
Ergo, svært lite kanselleringer, flyene går når de skal og ankommer når de skal.
Fjellbris
06.02.2025 kl 08:29 10119

Meget gode trafikk tall januar, og ikke minst gledelig med 2 nye fly fra Boeing levert i januar!
…….
Flere reiste med Norwegian

Norwegian-konsernet fraktet 1,6 millioner passasjerer i januar, opplyses det i en børsmelding.
Det var fordelt på 1,3 millioner Norwegian-passasjerer og 294.000 Widerøe-passasjerer, og tilsvarende en oppgang på henholdsvis 12 og 19 prosent.
For Norwegian vokste den totale passasjertrafikken (RPK) 22 prosent til 1.844 millioner setekilometer, mens tilsvarende tall for Widerøe var 108 millioner setekilometer, tilsvarende en oppgang på 14 prosent.
Den totale kapasiteten (ASK) for Norwegian ble styrket 23 prosent til 2.247 millioner setekilometer, mens den for Widerøe steg 4 prosent til 158 millioner setekilometer.
Kabinfaktoren til Norwegian var ned 1,0 prosentpoeng til 82,1 prosent, mens den for Widerøe steg 6,1 prosentpoeng til 68,4 prosent.
– Vi er fornøyde med at passasjerveksten fra slutten av fjoråret fortsatte inn i det nye året. Ikke uventet ser vi at fyllingsgraden er noe påvirket av den kraftige kapasitetsveksten, sier Norwegian-sjef Geir Karlsen.
I januar fikk Norwegian levert to nye fly.
– Det er svært oppløftende å se at Boeing er i ferd med å få opp tempoet på produksjonen, i januar har vi fått to splitter nye MAX 8-fly i København, sier Karlsen.
…..
https://www.finansavisen.no/reise-og-fritid/2025/02/06/8239557/flere-reiste-med-norwegian
Redigert 06.02.2025 kl 08:30 Du må logge inn for å svare
Gamernrx
06.02.2025 kl 08:32 10090

Helt fantastiske tall. At NAS nå får levert nye fly lover veldig godt for et knallbra sommerprogram der de trenger alle fly de kan få. OPP idag!
Kåre Grønn
06.02.2025 kl 08:34 10069

Lover veldig godt på sikt dette!
Fjellbris
06.02.2025 kl 08:36 10070

Og GK lover kostnadsfokus og kostnadskontroll i år👌😀
……….
Norwegian varsler kostnadsdisiplin i år
Ferske trafikktall for januar viser at Norwegian fraktet 1,27 millioner passasjerer, mens Widerøe fraktet rundt 300.000 passasjerer.

Dermed fløy om lag 1,6 millioner passasjerer med Norwegian-gruppen forrige måned.

For Norwegian var passasjerveksten på 12 prosent fra januar i 2024. For Widerøe var veksten på 19 prosent.

Kapasitetsveksten (ASK), som måler setekilometer i måneden, var på 23 prosent.
Den faktiske passasjertrafikken (RPK), som måler inntektsgivende setekilometer, steg 22 prosent.
Kabinfaktoren, som forteller hvor stor andel av flyets seter som var fylt opp, var på 82,1 prosent. Det er ett prosentpoeng lavere enn i januar i fjor.
Widerøe hadde ASK-vekst på fire prosent og kabinfaktor på 68,4 prosent.

– Mens 2024 var et år med gjennomgående solid kapasitetsøkning, spesielt i vintermånedene, skal vi bruke 2025 på kostnadseffektivitet og bedre utnyttelse av kapasiteten, sier Norwegian-sjef Geir Karlsen i en pressemelding.
Gamernrx
06.02.2025 kl 08:39 10047

In Geir Karlsen we trust! Tidenes beste NAS CEO. Denne mannen kan tall!
Ransen
06.02.2025 kl 08:42 10053

Dette er over forventning til årstiden å være.
Karlsen finpusser på ruteprogrammet og hadde håpet på 3 nye fly til sesongen. To er allerede levert i årets første måned.
Videre så vil Karlsen prioritere Widerøe sin E9 og Q400 på de innenlandsrutene som naturlig får lavere fyllingsgrad i sommer slik at storflyene kan benyttes som ekstra kapasitet på de hardt pressede rutene til soldestinasjonene.
MorganKane
06.02.2025 kl 08:42 10054

Både yield og fyllingsgrad faller noe. Dog så er veksten kraftig og da er dette forventet. Spesielt siden veksten kommer på de lange rutene som selvfølgelig er mye billigere å drifte enn kortere (forsvarer en lavere yield).
KanonBra5
06.02.2025 kl 08:43 10058

Liker spesielt godt dette👍👍👍👍👍

Combined, Norwegian and Widerøe grew by over 1.7 million passengers according to Avinor's numbers for 2024. This represents more than 70 percent of net growth in air travel in Norway, resulting in an overall market share of 50 percent" said Geir Karlsen, CEO of Norwegian
MorganKane
06.02.2025 kl 08:46 10022

Ja,

Spesielt widerøe er helt rå. Øker både, antall passasjerer, fyllingsgrad og yield. De har blitt en gullgruve og var et røverkjøp av Norwegian.
Gamernrx
06.02.2025 kl 08:50 9981

Vi vet jo også at SJ Nord sliter med nok tog til Trondheim - Bodø strekningen sin. Nattoget har ikke gått på flere måneder. Dette er flere tusen passasjerer i måneden over på spesielt Widerøe sine fly.