Diskusjon omkring Questerres vei framover

Slettet bruker
QEC 30.01.2025 kl 14:17 143815

Starter en ny tråd, da den gamle begynner å bli utdatert og full.
Slettet bruker
22.02.2025 kl 17:49 8111

Kjenner at jeg blir ganske stressa av å vente på ankesaken. Er ikke veldig glad i uvisshet. :-) Ha en fin helg, folkens!
Storms
22.02.2025 kl 18:17 8364

Har du elller I en ide om muligheden af om QEC m.fl. kan blive varslet om domafsigelse indenfor fx 15-30 dage uden at nævne datoen?

Når man ser MB udstråling, så er jeg fornyet håb og energi.
Har det også sådan. Ankesagen må meget gerne snart blive offentligt gjort, flere har skrevet mulighed for myndigheder stopper den, vi ser…
Redigert 22.02.2025 kl 18:26 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.02.2025 kl 21:54 8172

Nei, det er ulovlig. Alt sånn skal børsmeldes så snart informasjonen kommer. 26/1-24 ble den første dommen gjort kjent. Da ble den også børsmeldt.
Slettet bruker
26.02.2025 kl 11:36 7662

Ser kanskje ut som om den lille dippen er stanset. Geara opp ned flere aksjer, jeg. Nærmer seg jo Binnios framlegg på energikonferansen.
Bullfight
26.02.2025 kl 11:55 7582

Er jo greit å sitte i et selskap som er gjeldfritt, sjelden vare det i små selskaper (:
Slettet bruker
26.02.2025 kl 12:10 7545

Absolutt. I tillegg med økende produksjon og økt etterspørsel etter varene.
OPC1000
26.02.2025 kl 12:35 7463

Ble kvitt alle aksjene mine med snitt rett under 2,30.
Viti
26.02.2025 kl 12:39 7478

Normalt bruker Questerre å publisere oppdatert presentasjon denne dagen når det er presentasjon/konferanse. Denne har ennå ikkje blitt publisert, kan det være at dette blir publisert med ein gang Toronto åpner? 15:30 norsk tid.
Peter Sellers
26.02.2025 kl 12:42 7601

@OPC1000, Gratulere da trenger du ikke bruke mer tid på Qec trådene!!
fervex
26.02.2025 kl 12:45 7583

Ja, det var et modig trekk.
Jeg tar heller ikke sjansen på at historien ikke gjentar seg. Derfor solgte jeg litt i går, for å akkumulere med i tilfelle aksjen synker 10-20% i morgen.
Det betyr ikke at jeg har mistet troen, jeg har fortsatt ganske mange aksjer og blir glad om det slår til.
The Observer
26.02.2025 kl 12:50 7572

Questerre is pleased to invite its shareholders to attend a corporate update
presentation on February 26, 2025 at 1600 CET at Teatersalen 2, Hotel
Continental, Stortingsgaten 24/26, 0161 Oslo.

The presentation will also be webcast using the link below :
https://channel.royalcast.com/landingpage/hegnarmedia/20250226_7/
OPC1000
26.02.2025 kl 12:57 7527

Jeg utelukker ikke at jeg går inn igjen på 1,80
Viti
26.02.2025 kl 13:00 7527

13:45 Går MB på talerstolen på energi konferansen, kan sjåast live her: https://channel.royalcast.com/landingpage/sparebank1markets/20250226_1/

Slettet bruker
26.02.2025 kl 13:42 7355

Der var der svært lite nytt. Bare å smøre seg med tålmodighet fram til årsrapporten i slutten av mars, og resultatene fra Kakwa i april.
tuja
26.02.2025 kl 13:45 7295

Kakwa North drilling program of 3 (1.5 net)
wells underway
• Completion operations began in early
February and wells scheduled to be
onstream by April
tuja
26.02.2025 kl 13:46 7289

Outlook
Pursue political and business solution in Quebec for
energy crisis
• Protect shareholders’ legal rights
Continue to participate in additional drilling at Kakwa
based on prices
Assist Red Leaf with commercializing technology to
produce oil from organic material and related applications
• Support Red Leaf’s special committee negotiating Jordan
pilot project terms
trani
26.02.2025 kl 15:46 6914

Da kom dumpingen som jeg så etter..
fervex
27.02.2025 kl 09:21 5987

Etter det som ble fremført i intervjuer og aksjonærmøte i går så jeg for meg økt interesse i aksjen allerede denne formiddagen. Det ser ut som det tar litt lengre tid enn ventet før folk får summet seg, det gjør det jo nesten alltid, men jeg tror fortsatt at det kommer flere kjøpere til i løpet av dagen. Storgjeddene venter nok som vanlig til mudderet har lagt seg litt, men tro meg; de er der!
uptrade
27.02.2025 kl 10:11 5914

Nesten litt imponerende at det ikke falt mer igår & idag. Normalt sett pleier det å være 15-20% dumping av lykkejegere, når de ikke får kursdrivende informasjon.

Om vi kommer gjennom dagen med pluss, så tror jeg vi skal være veldig fornøyde 😀
IncognitoPamda
27.02.2025 kl 10:56 5796

Ja, jeg er selv litt overrasket. Det kan godt hende det er i minus i løpet av dagen, men det er bedre en forventet
sigj2
27.02.2025 kl 11:10 5738

Hmm en dobling av produksjonen i Juni sa han,hva burde aksjekursen egentlig vært da montro? 😁🤑
Fjellbris
27.02.2025 kl 11:29 5665

Ja, her er intervjuet med MB som alle bør få med seg. Han bekrefter det mange av oss har skrevet den siste tiden, alt har snudd helt rundt i Canada / Quebec de siste 30 dager pga Trump. MB virker nå på meg som han har mer tro på at det nå allikevel blir utvinning og politikerne snur 360 grader (pga USA og Trump!), alternativt jobber de med erstatning, ref rapporten Deloite, for å ivareta aksjonærenes interessert via erstatning som vi vet. Doblet produksjon på gang innen juni, bare det forsvarer jo kurs minst 3-4.

https://www.finansavisen.no/finans/2025/02/27/8245681/dette-vil-pavirke-oslo-bors-torsdag
tuja
27.02.2025 kl 13:08 5516

Låner ett innlegg fra en meget oppegående person på xi:

Noen observasjoner fra gårsdagens info-møte med Mike Binnion:

-venter minimal/ingen toll på eksport til USA
-doblet produksjon på Montney når nye brønner snart settes i prod
-politisk stemningsskifte i Quebec/Canada etter Trump-trusler, inkl premier Legault, Quebec: "QEC has another shot" (på gass-produksjon)
-toll-truslene kan bli påskudd for å åpne for gass-produksjon i Quebec, og gjerne med CC (som QEC har patentert, ny teknologi på med 50% kost-red.)
-gjentok $4,6 millarder Deloitte-verdi på gass-feltet, og fremhevet at i beregningen er antatt store gassmengder ikke medtatt, dvs reell verdi langt høyere.
-finnes allerede utskipningshavner (Beacancore?) for LNG med alle nødvendige tillatelser, som raskt kan bli operative
-fracking-forbudet kan omgås: ny fracking-teknologi rammes IKKE av lovens definisjon og kan derfor drille/produsere likevel.
-dersom OK fra Quebec: kan produsere (fra eksisterende brønner) innen 12 mnd med antatt $25 mill i investering (pipeline, drilling) i ‘phased development’ som kan finansieres på egen balanse. Evt få med partner/off. lån/støtte og
kjøre for fullt.
-pilot Jordan er doblet i size fra $10 til $20, vurderer flere alternative finansiører: skal demonstrere ny teknologi som antas å kunne produsere oil shale for $30/bbl all incl. QEC+Red Leaf har som kjent 7-8 millarder fat i Jordan/Utah. M.a.o. sjuk oppside om dette pilot lykkes.

Må si jeg er lettere overrasket over at kurs går NED med disse signalene om mulig åpning for RASK igangsetting av Qubec-produksjon OG i tillegg at Jordan-pilot er nært forestående som med suksess vil åpne for enorme aksjonærverdier i Utah/Jordan (+lisensproduksjon for andre). 2 mega-triggere i hhv Quebec og Jordan/Utah samt snarlig økning av eksisterende Montney-produksjon i et gjeldfritt selskap med god cash flow - finnes det bedre risk/return på OSE?
mofi1
27.02.2025 kl 13:49 5409

Veldig interessant og god oppsummering!

Resultatet av ankesaken blir svært spennende, det kan indikere veien videre i Quebec. Mens Jordan seiler opp som en stor joker:-)
Slettet bruker
27.02.2025 kl 15:01 5281

Rett og slett TØV at frackingforbudet kan omgås, slik situasjonen er akkurat nå. Dette er ikke på noen måte bekreftet fra offentlige myndigheter. Når det er bekreftet, så gir det gigantiske utslag på kursen. Kan ikke se at det har skjedd. Så må vi også huske på at Binnion forsøker å markedsføre QEC til investorer. Mye av dette er håp og tro. MEN: Og det har jeg understreket mange ganger før: Ingen tvil om at QEC kan bli en gullkantet papir framover. Men det forutsetter at brikkene faller på plass. Det har de ikke gjort enda.
tuja
27.02.2025 kl 15:16 5283

Don`t shoot the messenger. Dette er Binna sine uttalelser.
Fjellbris
27.02.2025 kl 15:23 5296

Har akkumulert mer i dag, bare doblet produksjon som MB varslet om f.o.m. juni forsvarer kurs 3-4, og så er alt annet bonus mtp utfallet Quebec og Jordan slik jeg ser det.
Redigert 27.02.2025 kl 15:23 Du må logge inn for å svare
fervex
27.02.2025 kl 15:27 5480

Legger inn mitt egen sammenfatning av detaljene fra møtet i går. Fyll meg gjerne inn der det er uriktig eller mangelfullt.

sammendrag av Questerres aksjonærmøte:

1. **Politisk og økonomisk endring i Québec og Canada**
- Trumps tolltrusler har skapt et politisk stemningsskifte, inkludert hos Québecs premier François Legault. Dette øker sjansen for gassproduksjon.
- Québec kan bruke tollene som påskudd for å åpne for gassproduksjon, potensielt som reduserer kostnader med 50 %.

2. **Juridisk status og rettssak**
- Anken fra oktober 2024 drøyer, noe som ikke er en ulempe for Questerre. Hvis saken trekker ut, kan den bli innhentet av en politisk løsning hvor produksjon blir tillatt.
- Fem dommere behandler saken, noe som antyder at den kan sette presedens for lignende juridiske saker i Québec.

3. **Fracking og produksjonsmuligheter**
- Nova Scotia vurderer å oppheve sitt fracking-forbud, noe som kan øke presset på Québec for å gjøre det samme.
- Questerres metode er en mild form for fracking som ikke rammes av dagens forbud, noe som kan tillate produksjon uten lovendring.

4. **Økonomisk verdi og nasjonalisering**
- Deloitte-rapporten verdsetter gassfeltet til **4,6 milliarder USD**, men store gassmengder er ikke med i beregningen, så reell verdi kan være høyere.
- Nasjonalisering er en mulighet, hvor Québec kan kjøpe ut Questerre basert på Deloitte-rapportens vurdering.

5. **Produksjonsskalering og kapitalbehov**
- Questerre kan starte produksjon av 10(? enheter) per dag med egne midler innen ett år.
- Hvis Québec går all-in, kan de ønske 100(?), noe som vil kreve kapitalinnhenting, obligasjoner eller partnerskap.

6. **Karbonfangst droppet**
- Binnion mener karbonfangst ikke lenger er aktuelt i Canada etter at Trump trakk USA ut av karbonmarkedet.
- Québec vil trolig akseptere "miljøvennlig" produksjon uten karbonfangst i stedet.

### **Konklusjon**
Questerre står i en sterk posisjon med økende politisk vilje for gassproduksjon i Québec. Rettssaken drøyer, men kan bli irrelevant hvis myndighetene bestemmer seg for å tillate produksjon. Samtidig kan nasjonalisering være en mulighet med høy økonomisk kompensasjon. Med eller uten juridisk seier kan 2025 bli et avgjørende år for selskapet.
Peter Sellers
27.02.2025 kl 15:29 5539

@FB, jeg er litt skuffa over at vi fortsatt må vente på Jordan så håper at det gir resultater snart!!
Manon1
27.02.2025 kl 16:12 5461

Solgte meg sakte men sikkert ut i går / i dag. litt risky å sitte i små selskaper som qec nå som kjangsen er stor for en ny finanskrise utløst av overprisede amerikanske selskaper, kan vel fort ende opp med fall ned mot krona om trump tuller det til. lykke til videre alle sammen. går cash 80 prosent.
longo
27.02.2025 kl 17:27 5284

Etter QEC’s presentasjonsmøte igår har jeg kikket litt på økonomien knyttet til en utbygging av selskapets gassfunn i Quebec. Her er resultatene fra en analyse utført vha Grok3. Jeg gjengir både prompt jeg brukte og konklusjonen fra Grok3. Jeg nøyer meg med gjengi konklusjonen fra analysen. Det er utvilsomt svært god lønnsomhet knyttet til utbyggingen - spesielt om Quebec tar en direkte eierandel og kutter undergrunns karbon-lagring.

Prompt: Assuming environmental concerns are overcome, what is the revenue potential for the Quebec province associated with Development of Questerre Energy’s 5-7 TCF gas resource in the Quebec Lowlands and delivering the gas to a local LNG plant?

Svar/konklusjon:

1) Total Revenue Estimate

- Annual revenue once operational:
- Tolling: $4–5 million
- Royalties/Taxes: $226 million
- LNG Share (10%): $450 million
- Indirect: $100 million
- Total: $780–781 million CAD/year
- 20-year total: $15.6–16.2 billion CAD, plus $800 million during construction.

2) Upside and Downside Scenarios

- Upside: If LNG prices hit $15/MMBtu (as in 2022 peaks) and Québec takes a 20% stake, annual LNG revenue could double to $1.8 billion, pushing total yearly revenue over $2 billion CAD. A larger 1 TCF/year output could scale this proportionally higher.
- Downside: If prices drop to $5/MMBtu or environmental mitigation costs soar (e.g., carbon capture adding $1/MMBtu), netbacks shrink, potentially halving LNG revenue to $225 million/year, dropping total revenue to ~$550 million/year.

3) Key Assumptions and Risks Cleared

This assumes environmental concerns—like fracking bans or emissions—are resolved, perhaps via Questerre’s “Clean Tech” approach (hydro-powered drilling, carbon storage). Québec’s Bill 21 (banning hydrocarbon production) would need repeal or amendment, and social acceptability secured, possibly through profit-sharing with communities (Questerre has proposed 3%). Market risks (e.g., competition from U.S. LNG) and construction delays could also affect timelines, pushing significant revenue to 2030 or beyond.

4) Conclusion

Developing Questerre’s 5–7 TCF gas resource could generate $780 million to over $2 billion CAD annually for Québec, totaling $15–40 billion over 20 years, depending on market conditions and provincial involvement. This hinges on a local LNG plant (e.g., at Bécancour or Saguenay) and leverages Québec’s geographic advantage for exports. It’s a hefty return if the province can navigate the political and environmental landscape—potentially a game-changer amid U.S. tariff threats.

Kurs NOK/CAD er i skrivende stund 7.79, så vi snakker et årlig inntektspotensial for Québec på ca 6,1 - 15,6 MRD NOK. En ganske saftig indrefilet under beina på politikerne i provinsen. Så får vi se om Trump-effekten er det som skal til for å ta til fornuften og utvikle denne ressursen og skape sårt tiltrengte inntekter.

Investér på egen risiko og gjør dine egne vurderinger. Undertegnede har aksjer i selskapet og tar ikke ansvar for tap/avkastning som måtte følge av investeringen😉
Redigert 27.02.2025 kl 17:28 Du må logge inn for å svare
Yzf R1
27.02.2025 kl 18:20 5161

Trump har jo gjort det som ikke kunne vært bedre for oss så må da være på feil grunnlag ,men greit med penger på bok
nucleus
27.02.2025 kl 18:31 5291

Hvis Quebec går inn med kapital, for deleierskap i Lowlands prosjektet og for produksjon, vore jo fantastisk for Questerra energy. Men noe som virkelig hadde stimulert for gass produksjon i Quebec. Hvis holdninger og politikk endres, noe Michael Binnion antyder, er muligheter etter Trump'en sitt nå agenda med handelskrig og toll. Hvertfall hvis staten Quebec må tenke på ekonomi fremover og blir mere tilpasningsvennlig mot mere miljøvennlig produksjon. Gir vel konsekvenser uansett hva Quebec eller nasjonen Canada gjør fremover. Derav må tilpasninger til, for å redusere konsekvenser av å gjøre seg såpass avhengig av USA.
mofi1
27.02.2025 kl 19:09 5587

Utsiktene er formidable, men hvorvidt politikerne snur eller ikke, er fremdeles helt i det blå.

Vi har i dag fått flere gode og opplysende innlegg, gode resymeer av gårsdagens møte og alt peker på at det eneste fornuftige vil være å ta gassressursene i Quebec i bruk. For egen del har sjansen for at dette faktisk kan bli noe av økt med noen prosenttall, men ikke nok til å satse hus og hjem:-)
njn-
27.02.2025 kl 23:53 5270

Kan du ikke stoppe med alt tøvet du lirer av deg med frackingforbud.
Veden er kommet langt forbi deg. Du står igjen på perrongen.
Du hadde et mere åpent syn på situasjonen med gode argumenter, men du har hengt deg opp i en
tolkning som ikke er i tråd med dagens-situasjon.
Ref.: M. Binnion uttalelser på møte med aksjonærene.
Redigert 28.02.2025 kl 00:22 Du må logge inn for å svare
Manon1
28.02.2025 kl 08:22 5042

Qec er ett spennende selskap men det kan se ut som ett børs krakk er på trappen (anført av usa/asia hvor markedene er overpriset) og da straffes små selskaper normalt ekstremt hardt. Risikoen er ekstremt høy ved å være i markedet nå.
tuja
28.02.2025 kl 08:39 4961

Du vet at produksjonen blir doblet i løpet av ca 1mnd, og at dersom Quebec gir signaler om endring i politikken vedrørende energi/utvinning, går QEC motstrøms og stiger russiske prosenter. Ikke hyggelig å sitte på utsiden da. Men, hver sitt valg.
Manon1
28.02.2025 kl 08:42 4980

Vært med på 2 børs krakk tidligere ser ut som det krakker i tec i usa/asia alt er overpriset og nå skal alle ut samtidig, det drar med seg lille osb. cash is king de nest mnd. ved tidligere børs krakk har ikke positive meldinger hatt effekt på kurs desverre, alle spilleregler endrer seg til kun elendighet.