Diskusjon omkring Questerres vei framover

Slettet bruker
QEC 30.01.2025 kl 14:17 143850

Starter en ny tråd, da den gamle begynner å bli utdatert og full.
RGTBJØRN
03.03.2025 kl 12:50 6625

Må da være realist , mitt mål er kurser 20-30
Slettet bruker
03.03.2025 kl 12:54 6592

Men jeg tror nok at det blir en mye lengre prosess, enn den i april/ mai 2008. Da var jeg selv inne i aksjen, men solgte på helt feil tidspunkt. Har irritert meg siden da.
1013
03.03.2025 kl 13:01 6807

det kommer til at gå hurtigt de mangler energi.
RGTBJØRN
03.03.2025 kl 13:40 6709

Samma her En ting man lærer er å ikke selge seg ut for tidlig .
uptrade
03.03.2025 kl 13:46 6692

Blir spennende å se de neste 2 dagene, om USA innfører straffetoll:

"Per 3. mars 2025 er det ikke kommet nye oppdateringer om ytterligere utsettelser eller endringer i tollsatsene mot Canada. Derfor forventes det at tollsatsene vil tre i kraft 4. mars 2025, med mindre det annonseres nye tiltak eller avtaler i siste øyeblikk."

Har Canada/Quebec noe krutt i tønna for å gjengjelde dette?
Slettet bruker
03.03.2025 kl 13:56 6741

Det er din mening. Som jeg har sagt mange ganger før: Franskcanadiere er noe for seg selv. Rørledningen kommer nok fort på plass. Da kan de kjøpe gass fra Alberta og andre steder, slik Act69 åpner for. Å åpne for egen produksjon tar mye lenger tid, såfremt de ikke idømmes en stor erstatningsplikt i retten, etter at en eventuell dom er anket i årevis.
Så, nei- det kan ta lang tid.
Redigert 03.03.2025 kl 13:57 Du må logge inn for å svare
1013
03.03.2025 kl 14:27 6859

selvfølgelig kan det tage mange år hvis vi skal i retten hele vejen, min point er at det kommer vi ikke regeringen tør ikke gamble med så mange milliarder i en retssag, det de venter på at appel domstolen som kan komme hvert øjeblik, vinder Qec som forventet igen så kommer der til at ske ting og sager.
Slettet bruker
03.03.2025 kl 18:28 6637

Det er to år til valg i Quebec. Regjeringspartiet har 86 av de 125 setene, og det kommer ikke til å endre sin politikk. med det første. De har tross alt gått til valg på en type politikk. Sammensetningen er: Coalition avenir Québec: 86 seats, Quebec Liberal Party: 19 seats, Québec solidaire: 12 seats, Parti québécois: 4 seats, Independent: 3, Vacant seat: 1 (Terrebonne). Det eneste partiet som kan tenke seg å drille i Quebec er de konservative. Som du ser så har de NULL representanter i delstatsforsamlingen. Og ligger heller ikke an til å få noen inn, så lenge Eric Duhaime er leder for partiet. CAQ (Francois Legault) har imidlertid signalisert at de kan tenke seg å SE på en løsning ved å bygge en rørledning fra Alberta til østkysten. Bare det vil ta noen år.
Jeg er helt overbevist om at den sittende regjeringen i Quebec kommer til å kjøre sakene i rettssystemet så lenge det er mulig. La oss nå si at det tar fem år før rettskraftig dom foreligger i siste ankedomstol. Først da kan Regjeringen finne på å komme med et kompromissforslag - eventuelt gi tillatelse til en liten pilot.
Mitt poeng er at de skråsikre påstandene mange av dere kommer med, ikke har rot i virkeligheten. Men er bare ren ønsketenkning, sett ut fra best-case-scenario.
Jeg sier heller ikke at mitt scenario er det korrekte. Det spørs akkurat hvilken kontekst man ønsker å sette et svært vanskelig sakskompleks inn i.
Så jeg står fortsatt på at ankesaken er veldig viktig som et punkt 1. Deretter produksjonsøkninger, som kommer i regnskapene i Q1 (juni). Alt annet må ses på som en bonus i det korte bildet.
mofi1
03.03.2025 kl 19:11 6516

Det er selvfølgelig umulig å argumentere mot fakta ang, representasjon og hva folk er valgt på, men dagens virkelighet med Trump, toll og krig i Europa osv. er også en virkelighet politikere både i Québec, i Canada og Europa må enten de vil eller ikke legge til grunn for hva de skal mene om sin egen og andres energisituasjon.

Verden er i forandring, sikkerhetssituasjonen i den vestlige verden endres for hver dag og i det inngår også gass og olje. CEO i Questerre er betydelig mer optimistisk enn du, mon han ikke er like klar over dagens politiske situasjon i Québec, som du? ( Og evt. hvor umulige de er å ha med å gjøre, som du ofte påpeker)

Jeg vet ikke om det vil komme et politisk linjeskifte i Québec eller ikke, men det vet heller ikke noen andre av oss her inne.
Redigert 03.03.2025 kl 19:15 Du må logge inn for å svare
unikum
03.03.2025 kl 19:18 6588

Du jobber på dag ut og dag inn. Hva er greia at du er så fanatisk opptatt av alt dette? Du skjærer ut med en gang kursen leer seg oppover men nedover så er alt korrekt. Du sier at du har mange aksjer i selskapet og slik som du legger ting frem så blir vel alle aksjene med i grava også.. Mens vi andre kjøper og selger litt, hyggelig har det vært den siste tiden.
Slettet bruker
03.03.2025 kl 19:27 6665

Det er mye fornuft i det du kommer med her. Skal bare arrestere deg på ett punkt: CEO i QEC er og har vært optimist i alle de 20 åra jeg har fulgt selskapet. Han er bare ute etter å selge inn selskapet, og er programforplikta til å være optimist. Jeg har aldri på noe tidspunkt nektet for at Quebec vil være avhengig av gass. De kommer til å kjøpe den fra Alberta og Saskatchewan. Noe rørledningen åpner for. Sitter mye lenger inne å åpne for egen produksjon, uten eventuelt å nasjonalisere gassen.
Slettet bruker
03.03.2025 kl 19:35 6709

Mine innlegg er fullstendig uavhengig av kursen. Jeg har aldri i mitt liv sagt at det har vært fint at kursen går ned. Om du enda ikke har oppfattet det, så er min agenda å komme med noenlunde edruelig og kritiske merknader til den idiotiske haussinga som har vært i selskapet siden det ble stifta. Ja, jeg er fortsatt helt overbevist o at QEC er et gullkanta papir. Men det er uten Quebec. Det får bli en bonus. Liker ikke at folk blir lurt inn i et papir på falske premisser. Eventuelt at folk faktisk veier fordeler og ulemper opp mot hverandre. Og deretter foretar et godt forankret valg.
Nå tror folk at Trump endrer absolutt alt. Det tror ikke jeg. Å skipe gass fra østkysten tar lang tid. Å bygge en rørledning over de enorme avstandene i Canada. Avstanden fra Calgary til Nova Scotia er 4 734 km i luftlinje. Nå vet jeg selvsagt at ledningen som skal bygges til stor grad allerede er bygget, men det vil uansett ta tid. Husk også at det forsatt er motstand mot ledningen i partiene som sitter i delstatsforsamlingen, selv om det er flertall i folket. Hvordan man stiller seg til å ta opp gassen, har jeg ikke sett noen meningsmåling på. Her kan kanskje dere haussere opplyse meg om.
Jeg blir gjerne med å hausse aksjen jeg. Men da må det foreligge noe konkret på bordet. Det gjør det ikke foreløpig.
PS! Hvorfor er du så fanatisk opptatt å hausse?
mofi1
03.03.2025 kl 19:39 6748

Takk for det, jeg har jo så sett at MB har uttalt seg positivt i alle år, så regnet med at du ville kommentere det:-) Men likevel kan han sitte på mer og dypere informasjon enn vi som bivåner det hele fra Norge, jeg synes han formulerte seg litt annerledes denne gangen.

For øvrig så er ditt scenario om hvor Québec kommer til å kjøpe sin gass, sannsynlig. Men slik verden nå fremstår er intet scenario umulig.

PS! Vi så i dag hvor labil aksjen er og hvor lite som skal til før den stikker i vei, det sier meg at mange følger med og sitter klare med kjøpsknappen.
Redigert 03.03.2025 kl 19:52 Du må logge inn for å svare
nucleus
03.03.2025 kl 20:16 6601

Spennende "oppdateringer" på YouTube
chttps://m.youtube.com/watch?v=Y9x7Jf9zyKk
Nå er det jo ikke noen fasit, over hva som kommer til å skje.
For det veit jo ingen per idag, likevel er det jo viktig at Canada forbereder seg til forskjellige agenda fremover og tror nok det er viktig å få ned avhengighet til USA. Særlig med en ustabil president i USA, som tydeligvis vill ha andre handels betingelser.
RGTBJØRN
03.03.2025 kl 20:22 6593

Vedr ankedommen, vet du noe om når den starter, bør vel like offentlig ute når den starter i rettsaparatet
Forsiktig
03.03.2025 kl 20:38 6555

Så raskt den kom tilbake til 2.20 - 2.30.
Er den på vei til å finne sin nye sone på rundt 3 kr? Ser ut som den er ferdig med 2.00 sonen nå.
Jensi
03.03.2025 kl 20:41 6552

👍
Slettet bruker
03.03.2025 kl 20:46 6542

Ankesaken ble ført i oktober i fjor. Datoen for publisering er ukjent for alle parter. Så lenge det er børssensitivt, så skal den forkynnes for partene og offentliggjøres samtidig. Det er et stort sakskompleks som skal belyses, og det tar tid for dommerne å skrive en langt dokument, på kanskje (hva vet jeg) flere hundre sider. Den første dommen ble ført i oktober 23, og ble publisert 25.januar (etter børsslutt i Canada) året etter. Så jeg har ventet på anken siden slutten av januar i år. Er egentlig overrasket over at det tar så lang tid. Men det tyder vel også på grundig behandling. Det er naturlig å håpe at den foreligger før den nye rettssaken starter 25.mars i år. Siden den første dommen mente man ikke burde rydde opp og stenge brønnene før den neste retssaken var avgjort. Det er jo dette myndighetene har anket.
Slettet bruker
03.03.2025 kl 20:49 6541

Jeg skal moderere meg litt. Jeg synes Binnion analyserte Trumps tilnærming til Canada veldig bra i innlegget på energikonferansen. Likeså analyserte han energisituasjonen i Canada veldig fint. Men det er langt til åpne for å hente opp gassen. Selv om det er nærmere nå enn før jul - som du også påpeker. At mange sitter med kjøpsknappen er jeg enig med deg i. Gjelder bare å få ut den rette konkrete meldingen. Og det er den jeg etterlyser. Ting kan se veldig fint ut i teorien, men det er åpenbart at markedet har brent seg på QEC litt for mange ganger, og vil ha noe konkret nå.
1013
03.03.2025 kl 22:36 6178

Så kom tolden på 25%, det vil ramme quebec hårdt på alu, og dermed måske mange arbejdsløse, let løsning giv tilladelse til at hente gassen masser af nye jobs.
RGTBJØRN
03.03.2025 kl 23:21 6046

Takker . Markedet venter bare på en avklaring . Det at det tar mange år å realisere er for meg og andre sekundær. Bekreftelse er det vi venter på. Sitter nok mange med kjøpsknappen som vil føre til eksplosiv oppgang med meget stort volum hvis ting realiseres. Er jo vinn vinn situasjon men questerre har alltid vært et selskap der de store tunge investorene ikke kommer på banen før det smeller
fjellape
03.03.2025 kl 23:47 5971

Fra Binnon forrige uke:

Trump har endra politikken totalt for Questerre.
Binnon har møtt seniorer i Liberalpartiet og konservativepartiet, og høytstående politkere som forhandler med Trumadministrasjonen. Binnon forteller sin mening etter hva han har hørt.
Det som er helt sikkert, er at Trump ønsker ikke at Canada skal bli 51. stat, i motsetning til hva som er kommet fram i internasjonale media. Det starta med, at Trudo reiste ned, for å vise seg fram, mens han fortsatt var aktuell som statsminister. Han ville vise at han kunne håndtere Trump, tross akronomi som har vært mellom dem før. Ved bordet sier Trudo, noe latterlig dumt: Dersom du innfører tollen på 25%, så vil Canada ikke fungere som nasjon, så svarte Trump at du ikke vil overleve som land uten tilgang til det amerikanske markedet. Kanskje du bil bli en stat? Det tok av og Trump fortsatte å spille på det.
Canada er på venstrevingen i forhold California, og dersom Canada skulle bli en stat ville det være umulig for republikanere å vinne valg. Det Trump ønsker, er å sikre grensene, og først og fremst at man ikke slipper narkotika inn i Canada, for da blir det vanskelig å holde det utenfor USA. Kontroller grenesene mot resten av verden, for det er vanskelig for oss å kontrollere grensene mot dere. Det andre han ønsker er forsvar. Canada er er ikke i stand til å detektere ubåter fra Russland eller Kina.
De neste 2 tinga han ønsker er mer problemtatiske. Følelsen at Canada har tatt fordel av USA, og har større fordel av handelssamarbeid enn det USA har. Det kan være bare forhandlingsargument.
Den fjerde er problematisk, og det er ideen om at USA er stå stort. Og at man lar Mexico og Canada betale for USAs skattelettelser og underskudd.
Det er snakk om 25% skatt på aluminium og stål. De 2 hovedeksportene fra Quebec til USA. Quebec importerer 90% av olja og 50% av gassen fra USA, så Quebec er avhengig av USA.
Eksempel på hvordan meninger i Canada er snudd: Mark Carney som i hele sin 20 årige karrier har vært for karbonavgifter, og øknomiske midler for å kutte i olje og gass. Men den situasjonen var helt 2024. Etter 20. januar, er Mark Carney pro LNG, pro rørledninger og anti karbonskatt.
Statsministeren i Quebec som har prøvd å kansellere tillatelsene til Questerre, vurderer LNG, rørledninger og gass.

Questerre ønsker å doble produksjonen til Juni.
Det er tvilsomt om det kommer amerikansk toll på olje fra vestcanada, siden det er så integrert med rafinerier i Illinoise, Midtvesten, Pennsilvania, som er inne i landet, og det er vanskelig å få olje fra andre kanter. Canada har gjort feilen at de ikke har rørledninger til å kunne selge olja andre steder, og rafineriene har heller ingen andre steder å kjøpe olje.

St Lawrance lowlands:
Det er nok gass til å forsyne det lokale markedet i 100 år.
Eller man kan forsyne både det lokale markedet og LNG. Det er halvparten så stort som Troll. Av forekomsten på 20TCF, er ca 5,4 TCF discovery, og definisjonen på det, er at det er innefor 1,5miles fra en brønn. Geologien er ganske gjennomsiktelig, så man regner med 20Tcf. Konsulentselskap har regna 0,7-4,8 Milliarder i verditap, hvor 4,8 er regna som beste estimat. 75% av forekomstene, er mer en 1,5miles fra brønn, og er verdsatt til 1 cent pr dollar, så oppsiden er betydelig. Ellers kunne verdien bli over 20 milliarder dollar.
Nova Skotia foreslår å fjerne sitt forbud mot fracking.
Stolt LNG hadde et prosjekt i Quebec, hvor det fortsatt har alle godkjenninger, og det har føderal godkjenning for eksport. Det gjelder mindre eksport på 500 000 kubikkmeter.
Det er 8 dager å seile til Polen, mens det fra USA tar 13 dager, og fra Qatar 28 eller 44 dager.

Allerede før Trump var det en alvorlig sak i Quebec.
Man har hatt tilstrekkelig vannkraft, men det snudde i 2024, da regjeringa innså at det er mangel. Man prøvde å inngå avtaler for ny industri som krevde 10 års kontrakt, men Hydro Quebec kunne ikke gi det, da man ikke vil ha nok kraft i 2027.

Green Leaf:
Har en vellykka pilot på 1 fat om dagen. Mating av stein fungerer, og skiferen er tørr etterpå, og man trur man kan produsere til ett 30usd/fat.

Man har fått forespørsel på teknologien fra en operatør som har 3mrd fat.

Jordan:
Questerre mener pilot vil koste 20MUSD, og prosjektet drar ut i tid, i påvente av finansiering.

https://channel.royalcast.com/hegnarmedia/#!/hegnarmedia/20250226_7
Redigert 03.03.2025 kl 23:48 Du må logge inn for å svare
Yngling ØH
04.03.2025 kl 01:00 5851

Jeg vet ikke om aksjen skal stupe eller stige i morgen. Men jeg har konsumert enorme mengder nyheter og innlegg på sosiale medier fra Canada den siste tiden. Canadierne betrakter tollbarrieren som en eksistensiell trussel og innser at de altfor enssporet har rettet sin business mot USA og lite mot andre land. Helomvendingen de må gjøre nå kommer til å bli ekstremt dramatisk og kommer til å kreve ekstreme tiltak ekstremt fort. Olje og gassprisene lokalt vil nok falle en del på kort sikt, men det er ikke en promille sjanse for at Canada vil la olje og gasselskapene sine gå konkurs nå. Det ville lede til en enda større krise for dem. Jeg er helt sikker på at det vil komme skatteinsentiver og at utbygging av eksportkapasitet vil skje med hastigheter verden aldri har sett maken til.
Yngling ØH
04.03.2025 kl 01:42 5816

Jeg tror dere må vøre klar over hvor Trump ønsker å ta USA. De skal bygge ut AI i et omfang som vil endre samfunnet radikalt. De ser for seg et samfunn av roboter og high tech løsninger du bare kan forestille deg fra futuristiske sci-fi filmer. Husk at det er Elon Musk som sitter med trump. De bygger nå USA til det musk vil at det skal bli. De behøver store mengder uran for kraftverk til å drifte AI. De behøver enorme mengder rare earth minerals for å bygge roboter i et omfang som vil eskalere i n'te potens. Tror dere det er tilfeldig at han truer Canada og Grønland? Begge landene har naturressursene de er ute etter. De kommer til å gå over lik for å nå de målene. Mennesker er bare brikker på vei dit. Tollbarrierene er skatteinntekter til USA. Ikke en millimeter av tiltakene mot Canada handler om narkotika. Dette er for å tvinge industrien og skatteinntektene over på USAs side av grensen.
Problemstillingen er at folk i andre deler av verden tar dette som aggressive trusler fra USA, og kommer tii å boycitte amerikanske produkter. Det er også økende oppslutning i USA for å boycotte produkter fra firma eid av de rikeste. Om boycott fortsetter å øke, så kan vi se det største børsfallet siden dotcom. Gjennomsnittlig er nå amerikanske aksjer priset til 35 ganger inntjening. Det er ganske likt som da dotcom boblen sprakk. Analytikerer som har regnet på f.eks Tesla mener selskapet er verdt rundt 25-26 dollar. Påslaget over der er basert på hinsides forventninger om vekst. Vil virkelig de som er sånn passe positiv til Musk gå ut og kjøpe en tesla nå, når naboen og kollegaer på jobben sier at tesla eiere er skap-nazisree og har omdøpt bilen til Swastikamobil og andre lignende kallenavn? Jeg ser i alle fall ikke for meg mange kvinner som kommer til å si til sine menn at de burde kjøpe tesla. Jeg tror det bare er et tidsspørsmål før tesla går konk. Men mange andre kan komme til å se samme skjebne. trumos tollmurer vil bare akselerere noe som allerede var på vei å bikke over, og kan gjøre fallet mer dramatisk. Amerikanere som kommer til å miste jobbene sine nå fremover vil sannsynligvis slite med å få arbeidaledighetspenger. Det vil ikke være helsehjelp til dem. Alle disse faktorene ... og frykten for ag dette skal skje har allerede startet en trend som vil får større og større momentum de neste ukene og månedene, der amerikanere vil knipe igjen på forbruket. I tillegg så handler black-out Friday bevegelsen om å velge varer fra små bedrifter, heller enn store børsnoterte selskap. Dette vil gå rake veien utfor stupet for USA. Så gjenstår det å se om trump vil holde på makten gjennom noe sånt. Men USA er et lost case for Europa. Ingen bør gjøre seg illusjoner om fredelig handelssamkvem med USA og trump fremover. Det blir trusler og sanksjoner... og Hegseth er ikke hyret inn fordi han er en moderat fyr som kommer til å holde tilbake når trump drar frem sinnsyke ideer om bruk av militær makt.
Yngling ØH
04.03.2025 kl 02:05 5804

Det kan fort eskalere til krigshandlinger mellom USA og Canada.
https://youtu.be/OCwDwZdQJDA?si=oPrvJgxIyeP-o2p8
Slettet bruker
04.03.2025 kl 07:09 5530

Nå ser jeg det som - om ikke helt sikkert - så i alle fall svært sannsynlig at rørledningen blir bygget. Dermed kan QEC og andre eksportere gassen fra Alberta til Europa. Fortsatt er det ikke en eneste setning som nevner å ta opp gassen fra Quebec. Men caset ser uansett svært lyst ut. Jeg tippet kurs på over 5 kroner for et par år siden. Har måttet vente på det. Nå ser jeg det som svært mye mer sannsynlig i løpet av året.
uptrade
04.03.2025 kl 07:13 5525

Jepp.

Har fortsatt ørlite håp om å få hentet opp gassen i Quebec, men rørledningen er absolutt god 2.plass løsning. Bedre betalt og kan gjøre som de vil i Alberta. 😀
Slettet bruker
04.03.2025 kl 07:24 5480

Så kommer jo selvsagt erstatningssaken som en gedigen bonus oppå det. Men da snakker vi år framover. Først må vi få på plass den fordømte ankesaken. Går meg på nervene å vente. :-)
sigj2
04.03.2025 kl 07:32 5445

Det er full krise i Canada å Alberta,bare å lese i VG.
På tide Quebecpolitikerne våkner.
uptrade
04.03.2025 kl 07:36 5456

Ja, ut ifra hva Binnion snakket om forrige uke, var det nå 5 uavhengige dommere, mot 4 som normalt. Noe han presiserte at det har skjedd bare en gang tidligere i historien.
Mye tyder på at det er en meget vanskelig sak. Mulig det er mer avgjørende enn vi hadde sett for oss?
Manon1
04.03.2025 kl 07:42 5424

Spennende tider for Qec og mange triggere som hoper seg opp. Jeg tror at forbudet mot fracking i qubec vil bli opphevet. rørledningen blir gsrantert bygget. canadere er stolte folk og de lar seg inke harselere med av trump. canada er i en krise situasjon, og nett i slike situasjoner kan sentrale myndigheter overstyre provinser for å sikre det som er til nasjonens beste.
tuja
04.03.2025 kl 09:10 5072

Tror det blåser QEC`s vei etter alt som Trump presterer innen utenrikspolitikk. Han er en løs kanon på dekk. Flere land må begynne å se andre veier.
Yngling ØH
04.03.2025 kl 09:13 5072

10% toll på olje og gass vil ikke endre salgsvolumene eller prisene radikalt de neste månedene. USA kan ikke erstatte canadisk olje med amerikansk olje nord i USA. På lengre sikt vil denne tollen senke amerikanernes kjøpekraft, som igjen vil slå ut i lavere etterspørsel og lavere pris. Innen den tid kan det skje mye vedr rørledinger, fracking og rettssaker. Husk at olje og gassprisen ofte går opp og ned mer enn disse tafiffene
Redigert 04.03.2025 kl 09:14 Du må logge inn for å svare
Ikke_viktig
04.03.2025 kl 09:31 4989

Det som nå skjer er interessant. Med tanke på prisen av olje og gass så vil den nok først falle, deretter stige igjen.

Det som nå skjer i USA er todelt. Etterspørselen vil falle på enkelte varer, mens andre igjen vil stige. USA skal bygge egne fabrikker for å produsere egne varer. De må derfor ha nok energi og materialer til dette, og denne må de hente fra ett eller annet sted. Om de ikke skal hente den fra Canada må de hente den på verdensmarkedet. De må derfor bytte ut 4 millioner fat olje fra Canada med noe annet. Lykke til med å tro at oljeprisen innenlands i USA blir lavere på grunn av det.

For Canada sin del så må de nå få oljen og gassen sin ut på verdensmarkedet da de har en rablende gal kunde som de ikke lenger kan stole på. Det må investeres i rørledninger og utskipningskapasitet, og det må gjøres raskt. Her kommer ting til å skje veldig fort.
Redigert 04.03.2025 kl 09:31 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.03.2025 kl 12:15 4663

Tror du treffer blink her. Er selvsagt en svært viktig sak som skaper presedens. Må derfor behandles svært nøye.
Storms
04.03.2025 kl 12:28 4658

Ingen har nævnt MB sagde til FA at olie og gas rør-nettet til Quebec ligger på den rigtige side og tæt på hvor QECs har sine brønde(10).

Det betyder at QEC(om ikke den eneste så få som kan dette) rimelig hurtigt kan tilkoble sig nettet.
Energisikkerhedsmæssigt, svær vigtig dette…

USA forsyner Quebec med 90% olie og 50% gas.

Jeg tror nu der er en real mulighed for man vil bruge QEC som backup her…
Redigert 04.03.2025 kl 12:43 Du må logge inn for å svare
Storms
04.03.2025 kl 12:36 4622

På søndag skal Det liberale parti afholde valg den 9. marts efter Justin Trudeaus beslutning om at træde tilbage.
Flere stærke kandidater kæmper om lederskabet, herunder Chrystia Freeland, Mark Carney og Karina Gould.
Det må stå i kortene at Canada får den stærkeste kandidat som kan få det til som skal ske ultra hurtigt…

Når denne er valgt ruller beslutninger som en lavine, tror jeg…
Redigert 04.03.2025 kl 12:37 Du må logge inn for å svare
TOV7
04.03.2025 kl 12:52 4556

Ja, det høres jo logisk ut. Men det slår meg at lederne i vesten ikke er særlig logiske lenger. Bare se på politikken rundt "net zero" f.eks. Se hva Tyskland har gjort med sin økonomi, frivillig, men som også Canada og de andre følger etter. Til tross for at de begredelige resultatene åpenbarer seg daglig. Se hva de gjør mht. Ukrainakrigen. Til tross for at de i aller høyeste grad er lillebror sammenlignet med USA, og har minimale militære styrker, og svært lite handlingsrom i sine budsjetter (alle er velferdsstater med stor "overhead") så går de inn fullt og helt etter at USA har sagt de vil avslutte prosjektet, særlig Storbritannias opptreden er underlig. De oppfører seg som om vi er i 1825, ikke 2025. Som om de fortsatt er en stormakt globalt, noe de absolutt ikke er. Og jeg kunne fortsatt på politikkområde etter politikkområde.

Problemet er at politikk er ikke logisk, i motsetning til markedet.

Det må investeres i rørledninger og utskipningskapasitet ja, men det kunne du sagt i 2020, 2015, 2010 etc. Så hvorfor gjorde de det ikke? Situasjonen er ikke så endret; de er fortsatt avhengige av import, til tross for at de sitter på enorme resurser selv. Idioti. Ingen logikk i dette. De bryr seg ikke. De bryr seg mer om å se bra ut.
Slettet bruker
04.03.2025 kl 13:14 4509

Helt uenig. Quebec vil kjøpe gassen fra Alberta. Pipelinen blir en realitet snart.
Storms
04.03.2025 kl 13:20 4481

Man vil nok sikker sig at ankesagen ikke bliver uafgjort, dermed tror jeg heller ikke sagen kan ankes igen…
tuja
04.03.2025 kl 14:14 4349

Oljepriser ned pga Opec. Gasspriser i positivt terreng:

Henry Hub Natural Gas
Futures and Options
Globex Code
NGJ5
Last
4.159
Change
+0.037 (+0.90%
tuja
04.03.2025 kl 17:31 3966

Gasspriser tar helt av:

Henry Hub Natural Gas
Futures and Options
Globex Code
NGJ5
Last
4.530
Change
+0.408 (+9.90%)
sigj2
04.03.2025 kl 17:42 3940

Herregud! Natgas tar jo helt av nå,ikke vært høyere på over 10 år sikkert 😁

Går opp å ned som en jojo fortiden.
Redigert 04.03.2025 kl 19:03 Du må logge inn for å svare
nucleus
04.03.2025 kl 19:48 3644

Legault og disse politikere i Quebec må vel yte en innsats da , for å oppnå bedring. Hvis nå ikke nasjonen Canada trykker på for forandringer. Hjelper jo ikke stort å bare klage, når de misster arbeidsplasser. Så gir eksport av LNG gass utbedringer på ekonomi, som blir skakkjørt for Quebec og Canada.
sigj2
04.03.2025 kl 21:55 3294

Wow! Noe på gang 🤑
Gravedigger
04.03.2025 kl 22:02 3394

Tungt å argumentere for at sannsynligheten for full utvikling nå er null.... Bare ved å gi det 10% sjanse overstiger verdien på loddet langt over dagens kurs. Ingen får kjøpt min lodder i hvert fall.