Diskusjon omkring Questerres vei framover

Slettet bruker
QEC 30.01.2025 kl 14:17 144559

Starter en ny tråd, da den gamle begynner å bli utdatert og full.
mofi1
10.03.2025 kl 13:59 3629

Det ser unektelig ut til at du har rett, Googleearth11, det som forundrer meg at disse folkene tillater seg å juge helt åpenlyst. For det første er det jo tvilsomt om kursen vil løfte seg mye pga slike rykter når den som fremsetter dem har liten tillit i utgangspunktet, for det andre vil det jo bli avslørt ganske så raskt.

Så.synes det hele er ganske merkelig.
fervex
10.03.2025 kl 13:58 3602

Man kan altså ta litt større risker som småinvestor med egne midler, enn om man forvalter andres penger. De fleste rykter er jo ikke mer enn bare rykter og de stopper der, men når man skriver på et forum som her og andre "venner" som man har delt sine egne betraktninger med og som man over tid har havnet i et slags tillitsforfold med, påstår at man har snakket med den og den i ledelsen i QEC og derved kan bekrefte rykter og påstander tidligere gitt av andre. Vel, da mener jeg, naiv som jeg antagelig er, at jeg kan ta ned guarden noe. Da har det jo blitt mer enn bare løse rykter? Eventuelt tap, tar jeg på strak arm, men så blir jeg ganske skeptisk til hva #@!# Koppang har å si. Dette er noe mer enn bare en skrape i lakken. Det forstår vel alle?

Om man skal lykkes, tror jeg ikke man kan basere seg bare på bekreftede/børsmeldte nyheter. I såfall kan man jo like gjerne kjøpe indexfond.
Slettet bruker
10.03.2025 kl 13:48 3635

DEt måtte vært kilder i CAQ som måtte bekreftet dette. Det hadde vært såre enkelt for en dreven journalist å få ut noe sånt. QEC kan ikke gå ut med noe. Altså har ikke Binnion svart denne Koppang heller. Sludder og løgn, rett og slett.
Ikke_viktig
10.03.2025 kl 13:46 3650

Fordi de større gjerne har folk som tar opp telefonen og ringer rundt og finner ut hvor mye substans det er snakk om i ryktene. Det er derfor de rike alltid er inne i aksjene når slike ting faller på plass. Det faktum at det er tilnærmet null omsetning sier meg at det er null substans i ryktene til Teigland.
Storms
10.03.2025 kl 13:29 3703

I midt februar 2025 var befolkningen for disse…

“Avstemningen om forslaget kommer som en SOM-La Presse meningsmåling viser at et flertall av Quebecere nå går inn for å gjenopplive LNG Quebec (61 prosent) og Energy East (59 prosent)”
uptrade
10.03.2025 kl 13:22 3611

Hvorfor skal tunge investorer handle for millioner, basert på rykter?
Bedre med litt bekreftelse først?

Dersom QEC skulle gått ut og sagt "kanskje" hadde kursen gått løpsk.
Så hva skulle QEC gjort dersom det ikke hadde blitt noe? "Sorry mate, de stemte nei".
tuja
10.03.2025 kl 13:12 3561

Henry Hub Natural Gas
Futures and Options
Globex Code
NGJ5
Last
4.550
Change
+0.151 (+3.43%)
Fjellbris
10.03.2025 kl 13:05 3594

Posten a 300000 aksjer lå også ute i slutt auksjon fredag til kurs 2,3, men forsvant før close….
Ikke_viktig
10.03.2025 kl 12:02 3811

Også verdt å nevne at hvis det var hold i disse ryktene så ville større investorer vært hardt på kjøperen og aksjen ville nok tradet rundt 100 millioner aksjer om dagen på disse nivåene. Alt tyder på at det er "tull" fra Teigland...
Slettet bruker
10.03.2025 kl 11:57 3828

En slik nyhet ville garantert samtlige seriøse nyhetsbyråer i hele Canada visst om lenge før Teigland. Ethvert politisk parti er lekk som et såld. Hvis noe sånt var på trappene, ville absolutt alt vært ute for lenge siden. Ikke bare hos en dømt ex-politimann, med svært tvilsomt rykte. Synes det er trist at du lar deg lure av noe sånt. Får bare ikke håpe du taper penger på det. Forhåpentlig er det nok av positive triggere i tida framover.
Dette er et stunt fra Teigland. Hvis noen la merke til det, så ble det lagt inn en post på 300.000 på kjøp på 2,30 før start i dag. Den ble fjerna like før åpning. Tipper Teigland la inn for å lokke med flere investorer, men feila fullstendig. jada, selvsagt kun en grunnløs spekulasjon. Men en artig tanke.
Slettet bruker
10.03.2025 kl 11:52 3855

Selvsagt er det min mening. Og jeg mener han juger så det renner av ham. Som jeg sier: Binnion ville aldri ha bekrefta en slik informasjon. Så når Koppang "bekrefter" Teigland, så er det opplagt løgn. Jeg gidder ikke forholde meg til løgnere, uansett hvor mye info han har bidratt med gjennom åra. Hvis det er samme sannhetsgehalten i det han har bidratt med opp gjennom åra, så er det liten verdi.
Ikke_viktig
10.03.2025 kl 11:46 3880

Koppang sin "bekreftelse" er vel såpass vag at det knapt er en bekreftelse. At MB har hørt rykter om noe lignende er ikke en bekreftelse for meg. Og som noen skrev. Avisene i Quebec hadde slått dette stort opp om det var hold i det.
Redigert 10.03.2025 kl 11:47 Du må logge inn for å svare
tuja
10.03.2025 kl 11:35 3736

At du mener Koppang er en tulling får bli din mening. Personlig har jeg ingen grunn til å betvile Koppang. Han har bidratt med mye god info opp gjennom åra i QEC.
uptrade
10.03.2025 kl 11:34 3648

Hvorfor børsmelde en usikker ting?

"CAQ skal ha møte om de skal åpne opp for gassproduksjon"

Jeg tenker at man er uskyldig, frem til bekreftelsen, enten den ene eller andre veien.

Så får man velge selv hvilken side av hesten en vil sitte på.

Ps. Ingen har tjent på denne informasjonen enda, (kanskje 3-4% opp)
Redigert 10.03.2025 kl 11:35 Du må logge inn for å svare
Fjellbris
10.03.2025 kl 11:32 3542

Enig! Men, også at jeg tror på mye høyere kurs herfra på sikt, både mtp dobling produksjon f.o.m. april som alene bør løfte kurs opp mellom kr 3-4, og så ikke minst avklaring pilot/erstatning.
Vi er dog flere som er kritiske til Teigland, limer inn innlegg under jeg postet sist uke til Peter Sellers (også han kritisk). Og som jeg skrev da, dersom Teigland nok en gang skulle vise seg å ikke skrive sant, er det nesten ikke til å tro mtp. det han er tatt for tidligere, da er han jo ferdig og ingen vil høre på og/eller abonnere på han, så velger «å la tvilen komme han tilgode» enn så lenge….
……………
Fjellbris
06.03.2025 kl 16:08
Teigland stoler ikke jeg heller på. Men, nylig hauset han Undemaned (droneselskap), mens han selv solgte, og like etterpå gikk selskapet konkurs. Han fikk en smekk for dette, og dersom noen skal ha troverdighet til han, for ikke å snakke om betale / abonnere på det han skriver, kan han jo ikke holde på slik uten konsekvenser stort leger? Noen ganger må jo han også treffe. Når det gjelder QEC kjenner vi jo selskapet bedre enn han vil jeg tro, og at det KAN komme positive meldinger fra Quebec den nærmeste tiden kan han jo faktisk få rett i🤞🤞😀
Slettet bruker
10.03.2025 kl 11:29 2101

Der er jeg uenig med deg. Synes Koppang virker som en tulling. Tviler sterkt på at han har hatt noen korrespondanse med QEC. Binnion kan umulig ha lov til å slippe ut den type informasjon, uten at det børsmeldes. Vi må jo anta at Teiglands melding er rein løgn. Da blir Koppangs angivelige svar også løgn. Det er jo svare enkelt å legge ut mailen i chatten. I stedet tåkelegger han det med "privat", hvilket er det reneste sludder. Hvis informasjonen er relevant, så skal informasjonen også ut til folket. Ellers blir det innsideinformasjon.
tuja
10.03.2025 kl 11:25 2145

Teigland er en løs kanon på dekk, men hva gjelder mr Koppang på xi, virker han rimelig seriøs. Og han har vært med i QEC over lang tid. Så han betviler jeg ikke, når han skriver som han gjør. Tviler ikke på at han har hatt korrespondanse med QEC.
OSEBX
10.03.2025 kl 11:19 2150

Jeg gjentar det jeg tidligere har skrevet: Nød lærer naken kvinne å spinne.

Les: Når problemene med bedriftsnedleggelser og tapte arbeidsplasser, som følge av Trumps toller mot Canada, har virket en stund, vil nok pipen få en annen lyd i Quebec og andre provinser. De blir nødt til å snu seg om og finne andre produkter/markeder for sine varer, som f eks eksport av gass. You bet.
Slettet bruker
10.03.2025 kl 11:16 2161

Sånne ting som dette synes jeg er utrolig leit. Det er jo også for å forsøke å forhindre sånt at jeg er så kritisk som jeg er. Jeg tror likevel at du på sikt vil få igjen på investeringen din.
Synes de to du nevner bør politianmeldes.
Redigert 10.03.2025 kl 11:17 Du må logge inn for å svare
fervex
10.03.2025 kl 11:05 2089

Takk for informasjonen minsin. Jeg var nok en av de som gikk på, "med hud og hår", og kjøpte for mer enn det jeg egentlig har. I dag blir jeg altså nødt til å redusere gearingen min litegrann. Men hvem er denne Eystein som bekreftet nyheten fra Teigland for så å si at det er "privat" når han ble bedt om å fremlegge bevis? Kanskje han også kan få spikre paller minst i et par uker?
Slettet bruker
10.03.2025 kl 10:54 2135

Ingen fortjener å tape penger på bakgrunn av juks og fanteri.
Slettet bruker
10.03.2025 kl 10:49 2178

Godt at det er noen voksne her inne. Hvordan vurderer du situasjonen nå, minsin? Sett bort fra tullet til Teigland. Økning av produksjonen osv..
minsin
10.03.2025 kl 10:46 2179

Tviler sterkt på at intervjuet vil i det hele tatt finne sted

Espen Teigland" og "investornytt " har fått bot for markeds manipulasjon , og er nå inne i en ny sak.

Ingen seriøse selskap vil ha noe med slikt å gjøre , med begrunnelse i at det kan skade eget selskap med å bidra til markeds manipulasjon.
Regner med QEC vil gjøre sin bakgrunnssjekk før de stiller til intervju.
Investor nytt vil kun sitte igjen med "å lure nervøse små aksjonærer"

På bakgrunn at de siste sakene med teigland , kan det være relevant å lure på om vedkommende fikk sparken i politiet grunnet "økonomisk svindel"?
"Investornytt" og Teigland fremstår uansett som lite troverdig !
Redigert 10.03.2025 kl 10:47 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.03.2025 kl 10:45 2178

Det er faktisk et godt spørsmål. Ser man på det rent statsvitenskapelig, så skal ikke domstolene ha noen som helst befatning med det politiske. Det skal være vanntette skott der. Domstolene skal KUN se på lovens gyldighet - opp mot grunnloven og gjeldende lovverk.
Det er ikke samme dommer i appelldomstolen som i lagmansretten. Så vidt jeg vet så er det fem dommere i appelldomstolen, mot en i lagmannsretten.
Jeg kan ikke se noen annen grunn til drøyinga enn at man gjør en særdeles grundig gjennomgang, siden den får så store konsekvenser for alle parter. Dermed vil også dommen bli ganske så omfattende i antalle sider som skal skrives ut. Og det tar tid.
Jeg er enig i at sjansen for en pilot er noe større nå (anslår 5%), enn tilfellet var før Trump overtok. Men det er langt mer sannsynlig med erstatning enn med utvinning. Jeg leter med lys og lykte etter uttalelser som kan styrke troen på utvinning. Men finner ikke noe. Det er absolutt ingen signaler fra CAQ - eller en annen seriøs kilde om noe annet.
Redigert 10.03.2025 kl 10:45 Du må logge inn for å svare
Fjellbris
10.03.2025 kl 10:35 2231

GE: hva tror du årsaken er til at det drøyer så mye med dommen vi venter på? Er vel også samme dommer som ga QEC medhold i januar i fjor, og der input til ankesaken var oktober i fjor. Som deg har jeg hele tiden ikke trodd på utvinning, men heller erstatning. Men, i motsetning til deg har jeg pga Trump og den «kampen» hele Canada nå kommer til å ta mot Trump, åpnet opp for at det muligens er en 10-20% sjanse for at Quebec og Canada allikevel snur og tilrettelegger for pilot med sterk miljøfokus, ref Clean Tech. Kan dette være en årsak til at det drøyer så lenge med dommen vi venter på?
Slettet bruker
10.03.2025 kl 07:57 2780

Carney har selvsagt ikke noe han skulle sagt for energien i Quebec. Men han setter nok fart på rørledningen. Gassen foblir nok trygt i jorda i Quebec fortsatt. Ingenting tyder på noe annet, selv om Mannen i Månen har sagt at den skal hentes opp.
Kvike11
10.03.2025 kl 07:47 2858

Carney som premierminister kan vende det hele på hovedet.
Og han vil udnytte energien de har i så store mængder.
Det går den rigtige vej for QEC.
Mon ikke vi får en pæn stigning i dag og fremover .
tuja
09.03.2025 kl 23:12 3555

https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2025/03/09/196072863/tidligere-sentralbanksjef-mark-carney-er-favoritt-til-a-bli-canadas-nye-statsminister

Mark Carney, tidligere sentralbanksjef og nå kandidat til ledervervet i Canadas liberale parti, har nylig uttrykt støtte for å gjøre Canada til en “ren energisupermakt”, noe som innebærer støtte til energiprosjekter som ikke går på bekostning av miljøet og som respekterer urfolks rettigheter og velstand. 

Carney har også tidligere påpekt at investeringer i ren energi skjer i et tempo som er en tredjedel av det som er nødvendig for å nå klimamålene, og understreket behovet for å øke innsatsen for å skifte til lavkarbonbrensel. 

Før han ble sentralbanksjef i Canada, jobbet han 13 år for investeringsbanken Goldman Sachs, hvor han blant annet var involvert i energirelaterte prosjekter, inkludert olje- og gassinvesteringer i Russland.

Som tidligere sentralbanksjef i både Canada og Storbritannia har han vært en sterk forkjemper for en overgang til en lavkarbonøkonomi. Likevel har han anerkjent olje- og gassnæringens betydning for Canadas økonomi og energisikkerhet. Han har også jobbet med finansieringsløsninger for å hjelpe sektoren med å tilpasse seg strengere klimakrav.

I dag er han rådgiver for klima og finans, blant annet for FNs klimainitiativer, men han har tidligere uttrykt støtte for at Canada kan bruke sine ressurser—inkludert naturgass—til å bli en “ren energisupermakt”.
uptrade
09.03.2025 kl 22:37 3702

Litt forskjell på 60 km kontra 780 km 😉

Tror det kan være en fin mellom løsning de neste 8 årene. (Eventuelt til mr tariff går av om 4 år)

Teoriene sitter løst her, men ankesaken drøyer, CAQ vurderer å åpne for bruk av dagens områder i Quebec, Binnion har lagt CO2 planene på is, snakker om hvor raskt ting kan komme igang ved ett "go" , bruk av nye frackemetoder (bryte opp gamle sprekker) og prisen for dette.

Begynner å helle litt mot at det går riktig vei.

Spennende å se om det er en grunn til at Binnion vil avvente litt med intervjuet til utover uken med investor nytt.

Merk, dette er teorier.

Edit
Muligens helt tilfeldig, men Quebec har bestilt blant verdens største isbrytere som skal brukes i bukten. Kanskje frakt av LNG?

https://www.marinelog.com/news/canada-awards-construction-contracts-for-two-polar-ice-icebreakers/

Edit 2:
Var ett prosjekt som ble startet i 2019 og ble borte i 2022, før det ble på nytt tatt opp nå.
Redigert 09.03.2025 kl 23:28 Du må logge inn for å svare
OSEBX
09.03.2025 kl 22:14 3814

Helt enig med deg, det var det Binna sa. Ergo kan en utskipning av gass (LNG) fra Quebec skje i løpet måneder, trenger ikke å vente på laange pipilines som det snakkes om på tråden.
njn-
09.03.2025 kl 22:01 3891

I følge Questerre kan de levere gass for utskipning fra havneparken i Bécancour iløpet av ca. 6 mnd.
Rør fra gassfeltene til QEC til havneparken i Bécancour er ca. 60 km.
Slettet bruker
09.03.2025 kl 21:46 3968

Det skjer for mye neste måneder. 3-4kr neste uke våger jeg å håpe på.
Redigert 09.03.2025 kl 21:51 Du må logge inn for å svare
uptrade
09.03.2025 kl 20:39 4235

Det har vært flere artikler på dette. 780 km lang pipeline vil ta tid.
Enkelte media og lurer på om noen politikere har også nevnt 7-8 års byggetid.

Som Storm sier, er det ikke noen stor hokus pokus på å omstille til lokalt bruk. Det kan klargjøres imens QEC åpner de stengte brønnene.
Bruken av gass er der pr idag. Alt for å slippe unna å gi en ekstra dollar til USA.

---
Edit, legger ved byggetiden for ny rørgate:

The time required to build a pipeline from Alberta to Quebec depends on multiple factors, including project approval, environmental assessments, regulatory processes, construction challenges, and public opposition. Here’s a general estimate of the timeline:

1. Pre-Construction Phase (5-7 years) Regulatory Approval & Permitting (3-5 years): The project needs approvals from federal and provincial governments, environmental impact assessments, and Indigenous consultations. Past projects like Energy East were delayed due to these processes. Engineering & Design (1-2 years): Detailed route planning, cost estimation, and technical assessments.

2. Construction Phase (3-5 years) Land Acquisition & Preparation (1-2 years): Securing land rights, clearing, and preparing the construction sites. Pipeline Installation (2-3 years): Laying and welding pipelines, building pumping stations, and testing the system.

3. Post-Construction & Commissioning (1 year) Safety Testing & Final Approvals (6-12 months): Ensuring the pipeline meets all safety and environmental regulations before full operation. Total Estimated Timeline: 9-13 years Best case: ~9 years (if approvals and construction proceed smoothly). Worst case: 13+ years (if delays, legal challenges, or strong opposition arise).

The cancelled Energy East Pipeline (proposed by TransCanada) was expected to take 9-10 years, but it was abandoned due to regulatory hurdles and public opposition. If a new project is proposed, it would likely face similar challenges.

Redigert 09.03.2025 kl 21:49 Du må logge inn for å svare
Jensi
09.03.2025 kl 20:15 4355

Svært at sige , hat følelsen at der er mørke kræfter på spil i qec papiret
Mange ulogiske handler , måske jeg ser spøgelser som ikke er.
Phantomas
09.03.2025 kl 19:55 4445

Svaret ligger implisitt i mitt innlegg.
Det er også et annet interessant spørsmål som reiser seg i Uptrades innlegg. Vil det ta 7 år før den nye pipelinen kan utnyttes for eksport til Europa som Uptrade hevder mellom linjene?
Redigert 09.03.2025 kl 20:11 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.03.2025 kl 19:44 4472

Du treffer god vil jeg tro. Allerede kommende uke muligens
Redigert 09.03.2025 kl 19:45 Du må logge inn for å svare
minsin
09.03.2025 kl 19:18 4606

Hva legger du til grunn med at det vil ta langt lengere tid enn 1 år for å være selvforsynt med gass ?
Storms
09.03.2025 kl 18:32 4621

Quebec imp 50% gas fra USA og rørledningen går lige forbi QECs felt, hvad med at koble de 10 produktions brønde på nettet som er på stand-by.

Om energi bliver kritisk nødvendig kan Quebec vel løse dette igennem nødplan med disse brønde billigt og lige til…

Muligvis der kan komme nyvalg i Canada efter 25 marts når parlamentet samles igen, ellers er der valg til oktober 2025. Canada har brug for stærk og effektiv ledelse så meget er på spil lige nu imellem partier…

Folket kræver nu realtidshandling og tryghed, sikkerhed i den korte løb så det bliver int om ikke vi får en masse info hvad partier nu af energimæssigt forandringer som nu er en nødvendighed…

Folkeundersøgelse har rykket sig enormt på der sidste så politikker skal sammen handle hurtigt og effektiv…
Redigert 09.03.2025 kl 18:37 Du må logge inn for å svare
Phantomas
09.03.2025 kl 18:10 4723

7 år?
Pipelinen skal også sørge for eksport til Europa. Så ifølge deg vil eksporten til Europa først skje om 7 år.
Hvis Québec skal bli selvforsynt med naturgass, vil det ta langt lengre tid enn det ene året som du insinuerer. En helt ny industri må stables opp på bena og nødvendige fasiliteter må etableres fra scratch.
Redigert 09.03.2025 kl 18:27 Du må logge inn for å svare
uptrade
09.03.2025 kl 17:57 4783

Jepp, om 7-8 år..

Hva med å få dekket hele behovet til Quebec i løpet av 1 år, frem til pipelinen er klar?
Trollveggen
09.03.2025 kl 17:56 4746

Det har du heilt rett i, og QEC vil koble seg på fra Quebec.
Phantomas
09.03.2025 kl 17:03 4919

Den nye pipelinen vil bli en realitet å dømme etter alle signaler fra Legault. Den vil gi fri flyt av naturgass fra Alberta til Québec.
Redigert 09.03.2025 kl 17:04 Du må logge inn for å svare