Diskusjon omkring Questerres vei framover

Slettet bruker
QEC 30.01.2025 kl 14:17 143868

Starter en ny tråd, da den gamle begynner å bli utdatert og full.
Forsiktig
09.03.2025 kl 10:11 6427

Om noen setter huset sitt i pant på bakgrunn av udokumenterte påstander i forumer, fortjener dem ærlig talt ikke å tjene penger i markedet.
mofi1
09.03.2025 kl 10:15 6402

Det kan vi være enige i:-)
Lekkerbisk1
09.03.2025 kl 10:38 6301

Det går fint og det vet du med din erfaring angående shorting.
Vil ikke kalle noen naive eller indirekte dumme om de kjøper ( slik du fremstiller det?)eller fra står fra å kjøpe qec aksjer.
Jeg er ikke skeptisk og er godt lastet! Ser frem til informative uker.
Udokumentert har vi Teigland sin tweet som kanskje får mer kjøtt på benet. Han går høyt ut så jeg har min tiltro til det ligger noe bak det.

https://www.vg.no/nyheter/i/Xj2QwE/trumps-droem-er-canadas-mareritt

God søndag!
Redigert 09.03.2025 kl 10:55 Du må logge inn for å svare
unikum
09.03.2025 kl 11:03 6206

Om det ikke er rom for spekulasjoner på ett forum om aksjer, fremfor alt må være dokumentert, så begynner ting å bli vrient. Det gjelder hele tiden å sette seg i best mulig posisjon før en aksje stiger. Rykter eller ikke, noe må gjøres i Canada for å ivareta sine økonomiske interesser.
Fjellbris
09.03.2025 kl 11:33 6062

Kanadierne finner sammen mot en ytre trussel, Donald Trump. Trump har innført 25 prosent tollavgift på kanadiske produkter, før han utsatte innføringen for en del varer i en måned. Han mobber landets ledere og sier at han ønsker at Canada skal bli en delstat i USA. Trump kaller Trudeau konsekvent for guvernør, som om Canada allerede var USAs 51. delstat.

Alt dette vekker sterke reaksjoner.

Kanadiere er vanligvis vennlige og høflige. Nå er det mange som er sinte. Myndighetene svarer med toll på amerikanske produkter.

https://www.vg.no/nyheter/i/Xj2QwE/trumps-droem-er-canadas-mareritt
Redigert 09.03.2025 kl 11:34 Du må logge inn for å svare
Forsiktig
09.03.2025 kl 12:10 5911

Det som gjør det morsomt med dette er jo nettopp å selv avgjøre viktigheten og kredibiliteten til informasjon og situasjoner. Det er jo her man skiller kvinten fra hveten (om man ikke driver med innside og juks). Det er vanskelig så klart, og ofte blir man lurt - men på eget ansvar. Så er det veldig gøy om man treffer riktig på en vag antagelse, som senere viser seg å gå i oppfyllelse. Qec er et sånt tilfelle.

Tror mest Google er litt stressa fordi han er lastet opp til ripa som han sier, og at mye derfor står på spill. Samme her egentlig.
Storms
09.03.2025 kl 12:52 5732

Bliver int at følge med når der er høring i retten den 25. marts 2025(dagen før kv rapport fra QEC) i Quebec Superior Court, hvor Questerre Energy Corporation søger kompensation for værdien af sine olie- og gaslicenser i Quebec.
Redigert 09.03.2025 kl 12:55 Du må logge inn for å svare
Fjellbris
09.03.2025 kl 13:09 5744

Helt enig, både 25 og 26 mars blir da meget spennende. Og ikke minst blir det meget bra med varslet doblet produksjon f.o.m. april som vi da får effekt av i Q2.
Lekkerbisk1
09.03.2025 kl 14:00 5584

Ser ut til investornytt skal intervju MB denne uken. Interessant:
https://investornytt.no/ukens-aksje-25-30-bor-denne-aksjen-klare/
Manon1
09.03.2025 kl 14:18 5512

Det er samhold i alle krinkler og kroker i Canada nå. Ser de skriver at det er uaktuelt å stole på narsisiten trump i canadiske aviser, sinnene koker og det går en faen i enhver canadier. det kommer til å gå raskt, candada har bestemt seg for å serve europa med gass og overlate trump og putin til seg selv.
Kvike11
09.03.2025 kl 15:17 5319

Canadierne er rasende på usa og Trump.
Trump har igen dummet sig, laver told, og regnede med Canada ville bøje sig, men de kom med modsvar
og nu er USA produkter på vej ud af Canada.
De kommer ikke tilbage igen uanset told, befolkningen er trætte af den gamle klovn.
Gas bliver en mangelvarer, jeg er ikke i tvivl om QEC har en meget lys fremtid foran sig, og måske det bedste år nogensinde.
Uanset om de bliver tildelt af domstolen mellem nkr 30 - 50 i erstatning pr aktie , eller de får grønt lys for nyt projekt.
Derud over har de andre projekter der vil mere end fordoble produktionen, måske allerede i år.
Win Win for QEC på vej mod kurs 5-8 til at starte med
Phantomas
09.03.2025 kl 15:46 5201

Hvordan kan gass bli «mangelvarer» når Québec kan importere all naturgassen de trenger fra Alberta? Canada er blant verdens 5 største produsenter av naturgass, og Alberta står for 2/3 av Canadas produksjon.
Redigert 09.03.2025 kl 15:55 Du må logge inn for å svare
Kvike11
09.03.2025 kl 15:59 5164

Fordi der snart kommer LNG eksport af gas.
Quebec har enormt energi mangel, de kan ikke få nok energi til at holde alt produktion oppe, og husholdningerne kommer også til at mange mere energi.
Hvorfor tømme kassen og købe hos andre,
når de kan være selvforsynende og oveni tjene penge.
Tiderne vender, QEC har bevist de kan gøre det miljømæssigt korrekt,
Tiderne har forandret sig.
uptrade
09.03.2025 kl 16:25 5046

Fordi alle rørene fra Alberta går gjennom USA, så det må betales toll på det..
Jensi
09.03.2025 kl 16:31 5022

Dælme og Molboagtigt !

men igen Vi skal jo også via Sverige til Bornholm , når hurtigfærgen er i stykker ................. i guder og de vil lege krig med russerne , holda kæft en røvfuld hele europa får !
Redigert 09.03.2025 kl 16:36 Du må logge inn for å svare
Phantomas
09.03.2025 kl 17:03 4896

Den nye pipelinen vil bli en realitet å dømme etter alle signaler fra Legault. Den vil gi fri flyt av naturgass fra Alberta til Québec.
Redigert 09.03.2025 kl 17:04 Du må logge inn for å svare
Trollveggen
09.03.2025 kl 17:56 4723

Det har du heilt rett i, og QEC vil koble seg på fra Quebec.
uptrade
09.03.2025 kl 17:57 4760

Jepp, om 7-8 år..

Hva med å få dekket hele behovet til Quebec i løpet av 1 år, frem til pipelinen er klar?
Phantomas
09.03.2025 kl 18:10 4700

7 år?
Pipelinen skal også sørge for eksport til Europa. Så ifølge deg vil eksporten til Europa først skje om 7 år.
Hvis Québec skal bli selvforsynt med naturgass, vil det ta langt lengre tid enn det ene året som du insinuerer. En helt ny industri må stables opp på bena og nødvendige fasiliteter må etableres fra scratch.
Redigert 09.03.2025 kl 18:27 Du må logge inn for å svare
Storms
09.03.2025 kl 18:32 4598

Quebec imp 50% gas fra USA og rørledningen går lige forbi QECs felt, hvad med at koble de 10 produktions brønde på nettet som er på stand-by.

Om energi bliver kritisk nødvendig kan Quebec vel løse dette igennem nødplan med disse brønde billigt og lige til…

Muligvis der kan komme nyvalg i Canada efter 25 marts når parlamentet samles igen, ellers er der valg til oktober 2025. Canada har brug for stærk og effektiv ledelse så meget er på spil lige nu imellem partier…

Folket kræver nu realtidshandling og tryghed, sikkerhed i den korte løb så det bliver int om ikke vi får en masse info hvad partier nu af energimæssigt forandringer som nu er en nødvendighed…

Folkeundersøgelse har rykket sig enormt på der sidste så politikker skal sammen handle hurtigt og effektiv…
Redigert 09.03.2025 kl 18:37 Du må logge inn for å svare
minsin
09.03.2025 kl 19:18 4583

Hva legger du til grunn med at det vil ta langt lengere tid enn 1 år for å være selvforsynt med gass ?
Lekkerbisk1
09.03.2025 kl 19:44 4449

Du treffer god vil jeg tro. Allerede kommende uke muligens
Redigert 09.03.2025 kl 19:45 Du må logge inn for å svare
Phantomas
09.03.2025 kl 19:55 4422

Svaret ligger implisitt i mitt innlegg.
Det er også et annet interessant spørsmål som reiser seg i Uptrades innlegg. Vil det ta 7 år før den nye pipelinen kan utnyttes for eksport til Europa som Uptrade hevder mellom linjene?
Redigert 09.03.2025 kl 20:11 Du må logge inn for å svare
Jensi
09.03.2025 kl 20:15 4332

Svært at sige , hat følelsen at der er mørke kræfter på spil i qec papiret
Mange ulogiske handler , måske jeg ser spøgelser som ikke er.
uptrade
09.03.2025 kl 20:39 4212

Det har vært flere artikler på dette. 780 km lang pipeline vil ta tid.
Enkelte media og lurer på om noen politikere har også nevnt 7-8 års byggetid.

Som Storm sier, er det ikke noen stor hokus pokus på å omstille til lokalt bruk. Det kan klargjøres imens QEC åpner de stengte brønnene.
Bruken av gass er der pr idag. Alt for å slippe unna å gi en ekstra dollar til USA.

---
Edit, legger ved byggetiden for ny rørgate:

The time required to build a pipeline from Alberta to Quebec depends on multiple factors, including project approval, environmental assessments, regulatory processes, construction challenges, and public opposition. Here’s a general estimate of the timeline:

1. Pre-Construction Phase (5-7 years) Regulatory Approval & Permitting (3-5 years): The project needs approvals from federal and provincial governments, environmental impact assessments, and Indigenous consultations. Past projects like Energy East were delayed due to these processes. Engineering & Design (1-2 years): Detailed route planning, cost estimation, and technical assessments.

2. Construction Phase (3-5 years) Land Acquisition & Preparation (1-2 years): Securing land rights, clearing, and preparing the construction sites. Pipeline Installation (2-3 years): Laying and welding pipelines, building pumping stations, and testing the system.

3. Post-Construction & Commissioning (1 year) Safety Testing & Final Approvals (6-12 months): Ensuring the pipeline meets all safety and environmental regulations before full operation. Total Estimated Timeline: 9-13 years Best case: ~9 years (if approvals and construction proceed smoothly). Worst case: 13+ years (if delays, legal challenges, or strong opposition arise).

The cancelled Energy East Pipeline (proposed by TransCanada) was expected to take 9-10 years, but it was abandoned due to regulatory hurdles and public opposition. If a new project is proposed, it would likely face similar challenges.

Redigert 09.03.2025 kl 21:49 Du må logge inn for å svare
Lekkerbisk1
09.03.2025 kl 21:46 3945

Det skjer for mye neste måneder. 3-4kr neste uke våger jeg å håpe på.
Redigert 09.03.2025 kl 21:51 Du må logge inn for å svare
njn-
09.03.2025 kl 22:01 3868

I følge Questerre kan de levere gass for utskipning fra havneparken i Bécancour iløpet av ca. 6 mnd.
Rør fra gassfeltene til QEC til havneparken i Bécancour er ca. 60 km.
OSEBX
09.03.2025 kl 22:14 3791

Helt enig med deg, det var det Binna sa. Ergo kan en utskipning av gass (LNG) fra Quebec skje i løpet måneder, trenger ikke å vente på laange pipilines som det snakkes om på tråden.
uptrade
09.03.2025 kl 22:37 3679

Litt forskjell på 60 km kontra 780 km 😉

Tror det kan være en fin mellom løsning de neste 8 årene. (Eventuelt til mr tariff går av om 4 år)

Teoriene sitter løst her, men ankesaken drøyer, CAQ vurderer å åpne for bruk av dagens områder i Quebec, Binnion har lagt CO2 planene på is, snakker om hvor raskt ting kan komme igang ved ett "go" , bruk av nye frackemetoder (bryte opp gamle sprekker) og prisen for dette.

Begynner å helle litt mot at det går riktig vei.

Spennende å se om det er en grunn til at Binnion vil avvente litt med intervjuet til utover uken med investor nytt.

Merk, dette er teorier.

Edit
Muligens helt tilfeldig, men Quebec har bestilt blant verdens største isbrytere som skal brukes i bukten. Kanskje frakt av LNG?

https://www.marinelog.com/news/canada-awards-construction-contracts-for-two-polar-ice-icebreakers/

Edit 2:
Var ett prosjekt som ble startet i 2019 og ble borte i 2022, før det ble på nytt tatt opp nå.
Redigert 09.03.2025 kl 23:28 Du må logge inn for å svare
tuja
09.03.2025 kl 23:12 3532

https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2025/03/09/196072863/tidligere-sentralbanksjef-mark-carney-er-favoritt-til-a-bli-canadas-nye-statsminister

Mark Carney, tidligere sentralbanksjef og nå kandidat til ledervervet i Canadas liberale parti, har nylig uttrykt støtte for å gjøre Canada til en “ren energisupermakt”, noe som innebærer støtte til energiprosjekter som ikke går på bekostning av miljøet og som respekterer urfolks rettigheter og velstand. 

Carney har også tidligere påpekt at investeringer i ren energi skjer i et tempo som er en tredjedel av det som er nødvendig for å nå klimamålene, og understreket behovet for å øke innsatsen for å skifte til lavkarbonbrensel. 

Før han ble sentralbanksjef i Canada, jobbet han 13 år for investeringsbanken Goldman Sachs, hvor han blant annet var involvert i energirelaterte prosjekter, inkludert olje- og gassinvesteringer i Russland.

Som tidligere sentralbanksjef i både Canada og Storbritannia har han vært en sterk forkjemper for en overgang til en lavkarbonøkonomi. Likevel har han anerkjent olje- og gassnæringens betydning for Canadas økonomi og energisikkerhet. Han har også jobbet med finansieringsløsninger for å hjelpe sektoren med å tilpasse seg strengere klimakrav.

I dag er han rådgiver for klima og finans, blant annet for FNs klimainitiativer, men han har tidligere uttrykt støtte for at Canada kan bruke sine ressurser—inkludert naturgass—til å bli en “ren energisupermakt”.
Jensi
10.03.2025 kl 03:26 3221

https://edition.cnn.com/2025/03/09/business/trump-tariffs-canada-mexico-recession/index.html

og https://edition.cnn.com/2025/03/04/americas/trump-tariffs-mexico-canada-recession-intl-latam/index.html?iid=cnn_buildContentRecirc_end_recirc

Trump says tariffs on Mexico and Canada ‘could go up,’ declines to rule out possible recession
Spænnende tid - den her !
Redigert 10.03.2025 kl 03:27 Du må logge inn for å svare
Kvike11
10.03.2025 kl 07:47 2835

Carney som premierminister kan vende det hele på hovedet.
Og han vil udnytte energien de har i så store mængder.
Det går den rigtige vej for QEC.
Mon ikke vi får en pæn stigning i dag og fremover .
SPXL
10.03.2025 kl 07:49 2824

Tullprat.
Slettet bruker
10.03.2025 kl 07:57 2757

Carney har selvsagt ikke noe han skulle sagt for energien i Quebec. Men han setter nok fart på rørledningen. Gassen foblir nok trygt i jorda i Quebec fortsatt. Ingenting tyder på noe annet, selv om Mannen i Månen har sagt at den skal hentes opp.
Fjellbris
10.03.2025 kl 10:35 2208

GE: hva tror du årsaken er til at det drøyer så mye med dommen vi venter på? Er vel også samme dommer som ga QEC medhold i januar i fjor, og der input til ankesaken var oktober i fjor. Som deg har jeg hele tiden ikke trodd på utvinning, men heller erstatning. Men, i motsetning til deg har jeg pga Trump og den «kampen» hele Canada nå kommer til å ta mot Trump, åpnet opp for at det muligens er en 10-20% sjanse for at Quebec og Canada allikevel snur og tilrettelegger for pilot med sterk miljøfokus, ref Clean Tech. Kan dette være en årsak til at det drøyer så lenge med dommen vi venter på?
Slettet bruker
10.03.2025 kl 10:45 2155

Det er faktisk et godt spørsmål. Ser man på det rent statsvitenskapelig, så skal ikke domstolene ha noen som helst befatning med det politiske. Det skal være vanntette skott der. Domstolene skal KUN se på lovens gyldighet - opp mot grunnloven og gjeldende lovverk.
Det er ikke samme dommer i appelldomstolen som i lagmansretten. Så vidt jeg vet så er det fem dommere i appelldomstolen, mot en i lagmannsretten.
Jeg kan ikke se noen annen grunn til drøyinga enn at man gjør en særdeles grundig gjennomgang, siden den får så store konsekvenser for alle parter. Dermed vil også dommen bli ganske så omfattende i antalle sider som skal skrives ut. Og det tar tid.
Jeg er enig i at sjansen for en pilot er noe større nå (anslår 5%), enn tilfellet var før Trump overtok. Men det er langt mer sannsynlig med erstatning enn med utvinning. Jeg leter med lys og lykte etter uttalelser som kan styrke troen på utvinning. Men finner ikke noe. Det er absolutt ingen signaler fra CAQ - eller en annen seriøs kilde om noe annet.
Redigert 10.03.2025 kl 10:45 Du må logge inn for å svare
minsin
10.03.2025 kl 10:46 2156

Tviler sterkt på at intervjuet vil i det hele tatt finne sted

Espen Teigland" og "investornytt " har fått bot for markeds manipulasjon , og er nå inne i en ny sak.

Ingen seriøse selskap vil ha noe med slikt å gjøre , med begrunnelse i at det kan skade eget selskap med å bidra til markeds manipulasjon.
Regner med QEC vil gjøre sin bakgrunnssjekk før de stiller til intervju.
Investor nytt vil kun sitte igjen med "å lure nervøse små aksjonærer"

På bakgrunn at de siste sakene med teigland , kan det være relevant å lure på om vedkommende fikk sparken i politiet grunnet "økonomisk svindel"?
"Investornytt" og Teigland fremstår uansett som lite troverdig !
Redigert 10.03.2025 kl 10:47 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
10.03.2025 kl 10:49 2155

Godt at det er noen voksne her inne. Hvordan vurderer du situasjonen nå, minsin? Sett bort fra tullet til Teigland. Økning av produksjonen osv..
Slettet bruker
10.03.2025 kl 10:54 2112

Ingen fortjener å tape penger på bakgrunn av juks og fanteri.
fervex
10.03.2025 kl 11:05 2066

Takk for informasjonen minsin. Jeg var nok en av de som gikk på, "med hud og hår", og kjøpte for mer enn det jeg egentlig har. I dag blir jeg altså nødt til å redusere gearingen min litegrann. Men hvem er denne Eystein som bekreftet nyheten fra Teigland for så å si at det er "privat" når han ble bedt om å fremlegge bevis? Kanskje han også kan få spikre paller minst i et par uker?
Slettet bruker
10.03.2025 kl 11:16 2138

Sånne ting som dette synes jeg er utrolig leit. Det er jo også for å forsøke å forhindre sånt at jeg er så kritisk som jeg er. Jeg tror likevel at du på sikt vil få igjen på investeringen din.
Synes de to du nevner bør politianmeldes.
Redigert 10.03.2025 kl 11:17 Du må logge inn for å svare
OSEBX
10.03.2025 kl 11:19 2127

Jeg gjentar det jeg tidligere har skrevet: Nød lærer naken kvinne å spinne.

Les: Når problemene med bedriftsnedleggelser og tapte arbeidsplasser, som følge av Trumps toller mot Canada, har virket en stund, vil nok pipen få en annen lyd i Quebec og andre provinser. De blir nødt til å snu seg om og finne andre produkter/markeder for sine varer, som f eks eksport av gass. You bet.
tuja
10.03.2025 kl 11:25 2122

Teigland er en løs kanon på dekk, men hva gjelder mr Koppang på xi, virker han rimelig seriøs. Og han har vært med i QEC over lang tid. Så han betviler jeg ikke, når han skriver som han gjør. Tviler ikke på at han har hatt korrespondanse med QEC.
Slettet bruker
10.03.2025 kl 11:29 2078

Der er jeg uenig med deg. Synes Koppang virker som en tulling. Tviler sterkt på at han har hatt noen korrespondanse med QEC. Binnion kan umulig ha lov til å slippe ut den type informasjon, uten at det børsmeldes. Vi må jo anta at Teiglands melding er rein løgn. Da blir Koppangs angivelige svar også løgn. Det er jo svare enkelt å legge ut mailen i chatten. I stedet tåkelegger han det med "privat", hvilket er det reneste sludder. Hvis informasjonen er relevant, så skal informasjonen også ut til folket. Ellers blir det innsideinformasjon.