Diskusjon omkring Questerres vei framover

Slettet bruker
QEC 30.01.2025 kl 14:17 143565

Starter en ny tråd, da den gamle begynner å bli utdatert og full.
Forsiktig
20.03.2025 kl 19:42 1044

Ikke glem Covid. Der gikk det utover statsing på økt oljeproduksjon i ca. 4 år. I krisen under selve pandemien, men også den forsiktige linjen Qec la seg på i etterkant, for å hindre ny emisjon/konkurs. Binnon sa rett ut at dem prioriterte å sitte stille i båten i tiden etter covid, fremfor å øke produksjonen. Hadde dem da visst at oljeprisen skulle bli så høy i årene etter hadde nok Qec satset i etterkant av covid, men lot være, for å hindre økonomisk katastrofe. Så covid må få litt av skylden her.
Peter Sellers
20.03.2025 kl 18:48 1195

@Y1, vel hva er forskjellen vi har har hørt om Jordan i 9 år og nye brønner og økt produksjon samt satsing på hydrogen , Clean Tech program, Karbon lagring det er jo ikke grenser for hvor stort spekteret er osv osv og bla bla bla, vi skulle ha produksjonsøkning i fjor også men produksjonen gikk bare nedover og nedover, vel jeg er fortsatt skeptisk men skal juble om så skjer!! Jeg sitter kun og har sittet i aksjen siden 2018 pga mulighetene i Lowlands pilot/full utnyttelse/erstatning når en av de tingene slår inn så er det takk for meg.....igjen aksjen styres av forventninger til pilot/erstatning og ikke av økt produksjon pt!!
Peter Sellers
20.03.2025 kl 16:34 1258

2mofi1, takk for støttende ord, jeg er ikke ute etter å krangle men du og jeg med flere som har vært med i noen år vet hva MB har lovet opp igjennom årene så nå er det vel på tide å levere, men jeg er fortsatt skeptisk, ha en fin kveld mofi :))
Peter Sellers
20.03.2025 kl 16:31 1270

@M.B, ja de borer men dere glemmer at det er decline på de gamle brønnene som ikke generer så mye lenger, vel vi får se hva det blir etter hvert og jeg skal juble om vi får økning, ferdig snakka!!
sigj2
20.03.2025 kl 16:20 1315

Binna dritter seg loddrett ut hvis ikke det blir dobling,da kan jeg ikke ta den fyren seriøs lengre.vi får se 👀
mofi1
20.03.2025 kl 16:03 1363

Jeg må dessverre si meg enig, PS, vi har blitt «lovet» alt for mye opp gjennom årene, som har vist seg ikke å ha holdt vann. Så tror heller ikke den økte interessen har så mye med forventet produksjonsøkning, den tror vi først på når vi ser det svart på hvit:-)
Yzf R1
20.03.2025 kl 15:48 1415

Er jo stor forskjell fra før med lovnadene kom om økning å nå som de har påbegynt nye brønner veldig stor forskjell ,så at det kommer økning i produksjon nå er det jo ingen ting å betvile.
Peter Sellers
20.03.2025 kl 14:45 1573

@Viti, jeg mener at ila av de siste 5 årene som jeg har vært i Qec så har vi hørt om produksjonsøkning noe som ikke har skjedd hittil, derfor avventer jeg og skal rope hurra den dagen det skjer men jeg står fortsatt for at aksjen styres av forventninger til pilot og full utnyttelse av Lowlands eller en saftig erstatning!! Du kan gå igjennom rapportene som har kommet opp igjennom årene om produksjonsøkning så blir du nok ganske matt, vi står fortsatt med ca 1500boe og opp igjennom så har MB snakket om alt fra 3000-5000 boe og det har fortsatt ikke skjedd, time will show så får du vurdere om du mener jeg mener MB farer med løgn men for en gangs skyld så skulle jeg håpe han holder det han lover!! Vi hørte senest i fjor at vi skulle i gang i Jordan med et pilot prosjekt med en 300-400 boe nå på nyåret men igjen på konferanse så sier MB at kostnadene vil beløpe seg til 20-30mill usd og da måtte de se hvordan det eventuelt skulle finansieres!! Denne kostnaden burde han visst om allerede i fjor iom planen var oppstart tidlig 2025 så MB snor seg unna atter en gang, vel vel time will show again, husk vi har hørt om Jordan siden 2016 til din orientering og jeg er skikkelig skuffet om at de ikke tar grep der!!
Viti
20.03.2025 kl 14:19 1682

MB sa at produksjon blir doblet i løpet av juni, eg går da ut fra dobling i forhold til produksjon på tidspunkt av uttalelsen. Tipper han har tatt høgde for decline. Eller meiner du at MB kjem med løgn?
Peter Sellers
20.03.2025 kl 14:13 1711

@1013, vær ikke så sikker på at produksjonen øker markant du glemmer at de gamle brønnene har decline så er ikke så sikker på at det er store greiene!! Det vi trenger er noe håndfast positivt nytt rundt Quebec materien for det er det som styrer aksjen, forventninger er det som løfter aksjen pt absolutt ingenting annet så la oss håpe det skjer noe snart!!
1013
20.03.2025 kl 12:54 1876

ikke mange sælgere de venter fornuftigt på at produktionen øges markant i næste måned.
mofi1
20.03.2025 kl 10:52 2131

Teigland har absolutt ingenting med den lille oppgangen vi nå ser, det er heller tvert imot.
Ikke_viktig
20.03.2025 kl 10:11 2266

Må vel litt mere kjøtt på beinet enn rykter fra Teigland til for at det skal skje...
Tobias
20.03.2025 kl 09:51 2342

Liker utviklingen i kursen til QEC.
Tipper den den skal teste intervallene 2,30-2,50 hvert øyeblikk.

Fin kjøpsanledning dette.
Kvike11
20.03.2025 kl 07:28 1550

Canada er ved at vågne op.
Uanset om de i stædighed vil betale milliarder for import af gas/olie,
vil det være en stor fordel for QEC.
Hvis lovgivning bliver ændret, de laver den ikke om, så taber de til de grønne, men de kan ændrer den så tilladelse gives.
Ellers står QEC overfor en kæmpe erstatning, som kun vil blive større og større, jo mere toldkrig mm der er.
Derudover står QEC for at øge deres produktioner kraftigt, med nye boringer.
Tror vi snart ser kurs 5 + endnu mere , når dommeren bliver færdig .
Manon1
17.03.2025 kl 13:57 2388

Helt hjernedødt å poste chatgpt vurderinger.
Snart kommer oppdateringer på spudding av nye brønner, svar ankesak kam komme i dag, i morgen eller i april/mai.
fjellape
17.03.2025 kl 13:53 2410

Svaret fra ChatGPT, bekrefter bias i populistisk miljøbevegelse:

Tanken er at det er mer miljøvennlig å strekke ny rørledning mellom vest- og øst-Canada, enn å produsere gass lokalt i Quebec.

Questerre har 30 brønner som er drillet mellom storbyene i Quebec, og man er stadig klar til å produsere på ett års varsel, og man har reserver til 100 års lokale leveranser.

Miljøpolitikk betyr å skyve logisk rasjonale og naturvern til sides.
Miljøet er en helligdom som er viktigere enn natur og naturressurer, økonomi, demokrati, mennesker og dyr, og allt annet. Det er politisk maktkamp som teller.
Redigert 17.03.2025 kl 13:55 Du må logge inn for å svare
mofi1
17.03.2025 kl 11:08 2708

Det må være svært irriterende for alle baisserne her inne at ikke aksjen stuper rett ned og godt under to-tallet, som flere varsler og advarer oss om at den skal.

Phantomas
16.03.2025 kl 21:47 3303

Å, jo da. Det dukket opp. I lys av spørsmålsstillingen om hvilken energistrategi som er mest formålstjenlig, ble også fordelene og ulempene ved utvinning av olje og gass i Québec grundig gjennomgått. Likeledes hvis Québec skulle gå for en kombinert energistrategi (3).

1) Endre energipolitikk fra fornybar energi til fossil energi ved å åpne opp for utvinning av gass og olje og fracking?
2) Beholde nåværende satsing innen fornybar energi og importere nødvendig naturgass fra Alberta?
3) Beholde satsingen på fornybar energi og samtidig åpne opp for utvinning av gass og olje inkludert.

Dette ble konklusjonen på utvinning i Québec:
«Alternativ 1 og 3, som inkluderer økt satsing på fossil energi, kan være risikable både på grunn av miljømessige bekymringer og usikkerhet i de internasjonale markedene, spesielt i en tid med økte handelshindringer og et globalt skifte mot grønn energi.»
Redigert 17.03.2025 kl 07:37 Du må logge inn for å svare
Trollveggen
16.03.2025 kl 21:23 3371

Det kom sikkert ikkje opp som noko alternativ i Chat GPT, ei plattform som er forut vår tid med anslagsvis 2-3år.
Redigert 16.03.2025 kl 21:24 Du må logge inn for å svare
OSEBX
16.03.2025 kl 21:07 3444

Er det ikke åpenbart? Når Quebec mister enorme inntekter, virksomheter må legge ned og tusenvis mister jobben, da må de snu seg om og utvinne egne fossile ressurser, det kan i alle fall bli en rask vei til nye bein å stå på. Det var dette også Binna argumenterte for da han var her. QECs gass er lett å utvinne og skipe ut, kun 60 km til nærmeste havn.
Phantomas
16.03.2025 kl 19:38 3657

Du må nesten forklare for oss uvitende hvorfor Québec er nødt til å endre sine forbud om utvinning av fossile ressurser p.g.a. Trumps nye tollsatser når delstaten kan importere all naturgassen de trenger fra Alberta? Som du kanskje vet, står Alberta for 2/3 av produksjonen til verdens 4.største produsent av naturgass. Så det er mer enn nok naturgass for Québec å importere nå som USA ikke lengre er like attraktivt som eksportmarked for Alberta.
Redigert 16.03.2025 kl 19:38 Du må logge inn for å svare
LSHH
16.03.2025 kl 17:25 3903

Håper så inderlig det kommer tidenes melding i morgen så kan dere løpe etter i den døra.
The Observer
16.03.2025 kl 17:20 3912

I morgen , i morgen er atter en dag
lurer på om kursen fortsatt står ved lag
skal den opp, eller ned, eller til helve... et sted.
trani
16.03.2025 kl 17:15 3931

Lukter vi en fallende sentiment her?
Nå blir det meget tøft til uka...
Ikke mange aksjer får kommet seg ut på over kr.2 nå.
Første mann ut døra, eller?
Redigert 16.03.2025 kl 17:16 Du må logge inn for å svare
Phantomas
16.03.2025 kl 16:54 3992

Virker ikke slik av omsatt volum.
Redigert 16.03.2025 kl 16:59 Du må logge inn for å svare
sigj2
16.03.2025 kl 16:43 4049

Vi kjøper jo for livet,har du ikke forstått det ennå?
Phantomas
16.03.2025 kl 16:28 4080

xxx
På grunn av forveksling av nick.
Redigert 16.03.2025 kl 17:10 Du må logge inn for å svare
OSEBX
16.03.2025 kl 13:04 4342

Helt enig med deg, jeg argumenterer for det samme på disse trådene, Quebec er nødt til å endre på sine forbud om utvinning av fossile ressurser, gitt Trump sine toller.
Phantomas
16.03.2025 kl 08:08 4690

Ja, det ville vært rørende naivt. Men Chat GPT har da ikke svart på hva politikerne kommer til å gjøre. Chat GPT har ut fra 3 ulike energistrategier vurdert hvilken strategi som vil være mest formålstjenlig for Québec i dagens situasjon med Trump som president i USA og høyere tollsatser. At anbefalt energistrategi ikke passer gjengs oppfatning på Qec trådene, er too bad.
Redigert 16.03.2025 kl 08:43 Du må logge inn for å svare
Storms
15.03.2025 kl 18:33 5156

Om den nye kommende brønd med længere pad og udvinding bliver en succes så vil det være super bra, venter på besked om dette for det vil sætte ny standart…
Storms
15.03.2025 kl 18:26 5174

Jeg lag mærke til MB nævnte at fracking metoder var så meget forbedret at dette ikke er et problem mere angående fx rystelser var halveret m.fl.

Dette er jo svært positivt, syntes jeg…
Storms
15.03.2025 kl 18:20 5195

Du er inde på et vigtig emne som jeg ikke har omtalt men indrager i det jeg skriver.

Når sådan en brutal virklighed som vi ser nu og som sikkert var spottet for længst men man håbede var en fatamorgana så er den økonomiske fordelingen til Quebec et emne som nu må få andre delstater til at få Quebec til at bidrag til energisikkerheden og fremtidig udskibning af dette noget Quebec jo har sagt de er positiv til nu(rørledning mv).

Der er en del som skriver at Quebec følger sig selv og det er også rigtig.
Men nå de andre delstater bidrager med sådan er stort beløb at i denne tid hvor så meget er på spil(tryghed og overlevelse) man nu vil have Quebec til at bidrage ellers stopper de deres bidrag, tror jeg.

Om regeringen også kan lægge dette pres ved jeg ikke men ting kommer til at ske hvor meget vendes på hoved.
Redigert 15.03.2025 kl 18:22 Du må logge inn for å svare
Manon1
15.03.2025 kl 17:45 5273

fantastisk med de som legger ut chatgpt svar her og på xi😊😂de må være stein stokke dum. ser om kveldene på xi at de 6-10 som skriver der om kvelden/natten konkurrerer i å se kunnskapsrike ut, hvor de skinner gjennom at alt de skriver om fakta er hentet fra chatgpt.
1013
15.03.2025 kl 14:59 5550

trolden trani er der forhåbentlig ingen der lytter til, han tror han kan skræmme folk til at sælge, det siger vel alt.
Peter Sellers
15.03.2025 kl 14:45 5576

@trani, jeg bet meg merke i ditt innlegg hvor du skriver: At den smeller ned, er trolig det mest fornuftigste. Hva i all verden er det du mener med det mest fornuftigeste?? Er det så at du mener det er fornuftig at aksjen skal ned, hva har dette med fornuft å gjøre?? Hva slags ordforråd du besitter eller formulering kan man stille spørsmålstegn ved, makan til rør du skriver skal man lete lenge etter for her var det ikke mye fornuft!!!
trani
15.03.2025 kl 14:04 5667

Blir spennende å se til mandag og utover uka. Tror man kan glemme pilot.
At den smeller ned, er trolig det mest fornuftigste.
OSEBX
15.03.2025 kl 13:12 5784

En bør slettes ikke avskrive "troen" i aksjemarkedet. Jeg mener at svært mye av plasseringene i aksjer bunner i TRO. Man tror at et selskap skal finne olje, man tror at et gruveselskap skal finne det edle metallet, man tror at et medisin-selskap skal treffe blink med sin behandling, og man setter sine penger etter det. Det er ikke 100 % sikkert at troen slår til, og mange ganger går det dass. Men TROEN på selskapene/prosjektene er en viktig faktor for investeringer, mener nå jeg.
mofi1
15.03.2025 kl 12:55 5823

Ja, det er noe rørende naivt over troen på at ChatGPT har alle svarene på hva politikerne i Québec kommer til å gjøre. I tillegg postes bare konklusjoner som passer med egen agenda.

Nivået på Qec-trådene er dessverre sørgelig lavt.
Redigert 15.03.2025 kl 17:59 Du må logge inn for å svare
Trollveggen
15.03.2025 kl 11:51 5938

Er det så enkelt som å søke på chatgpt, så har ein svaret 2mnd fram i tid? Er det virkeleg så innsnevret for deg att du trur det?
Anbefaler deg å plukke ut håret som du har fått i suppen, og komme deg videre.. me har fått med oss att du har oppdaget Chat GPT, men det er nødvendigvis ikkje fasiten sjølv om det er mykje fornuft i det som står der.
Ikke_viktig
15.03.2025 kl 11:42 5958

Det er mye som kan skje her. Canada kan ende opp i en kraftig handelskrig med USA, noe som vil gå særdeles hardt utover Quebec. Kan det tenkes at Quebec derfor ser seg nødt til å akseptere å måtte bygge pipelines og LNG-anlegg. Ja, så absolutt. Ikke bare for å redde sin egen industri, men også for å hjelpe de andre delstatene som vil ende opp med olje og gass som enten ikke vil selges til USA, eller ikke får selges til USA. Husk på at alle de andre delstatene er mektig irritert på Quebec for utligningsutbetalingene som de mottar hvert eneste år fra de andre delstatene. Kanskje kan de finne på å hive ut Quebec, hvis de ikke vil være med på å bidra til Canadas beste. Presset mot Quebec vil i alle fall bli MASSIVT om å åpne mer opp fremover. Energisikkerhet trumper miljøpolitikk, det ser vi over alt. Selv i Europa så er det viktig.

Så er spørsmålet hvor fort Canada/Quebec klarer å sette i gang. Jeg tror ikke det vil gå fort der borte. Det virker som om politikerne der er totalt i villrede og uvillige til å ta de nødvendige skritt for å få fortgang på ting. Det kommer til å bite dem bak!

Og vi i Europa er like treige over hele fjøla. Vi burde storsatset på produksjon av våpen i går, men ting går sakte i EU/Europa. Kanskje har politikerne våknet, men de jobber jaggu meg ikke spesielt raskt!
meskar
15.03.2025 kl 11:27 5998

Phantomas.Hva gjør du her?Hvorfor skriver du her hele tiden?
Phantomas
15.03.2025 kl 10:11 6156

Nei, det er ingen grunn til det.
Men du kan stille Chat GPT nøyaktig det samme spørsmålet som jeg har stillet. Da får du også lest alle avveiningene som ble gjort før endelig anbefaling ble gitt.

Mitt spørsmål til Chat GPT:
Hvilke av disse energistrategiene er mest formålstjenlig for Québec i dagens situasjon med Trump som president i USA og høyere tollsatser?
1) Endre energipolitikk fra fornybar energi til fossil energi ved å åpne opp for utvinning av gass og olje og fracking?
2) Beholde nåværende satsing innen fornybar energi og importere nødvendig naturgass fra Alberta?
3) Beholde satsingen på fornybar energi og samtidig åpne opp for utvinning av gass og olje inkludert fracking?
Redigert 15.03.2025 kl 10:22 Du må logge inn for å svare