Europa og Canada jobber med en LNG avtale
Oppretter en ny tråd for å følge denne spennende utviklingen:
https://youtu.be/_2JGdT6JTpE?si=4Uy1eaNToOXQcFGg
https://youtu.be/_2JGdT6JTpE?si=4Uy1eaNToOXQcFGg
Storms
24.02.2025 kl 12:52
2889
Ja nemlig. Ankesagen er nærmere for hver dag, når der snart er gået 5 måneder.
Sikker på man spørg på onsdag MB hvad status er her om ikke dette bliver offentliggjort inden og sikkert også aktuelle brønde m.fl. om ikke MB selv nævner dette…
Sikker på man spørg på onsdag MB hvad status er her om ikke dette bliver offentliggjort inden og sikkert også aktuelle brønde m.fl. om ikke MB selv nævner dette…
Redigert 24.02.2025 kl 12:56
Du må logge inn for å svare
Helt enig!
Det kan fort komme en melding om ankesaken, eller en om resultatene fra de tre nye brønnene. Du vet faktisk ikke noe om hva som kan ventes. Selve oppdateringen kommer det kanskje ikke noe nytt, annet enn en guiding framover.
sigj2
24.02.2025 kl 12:13
2792
Det blir GØY å høre hva som skjer videre i rettsprosessen,det hadde tatt seg ut om de hadde kommet med oppheving av fracking å syke tall på brønnene 🙈
OPC1000
24.02.2025 kl 12:01
2839
Benytter anledningen, i forkant av presentasjonen, til å selge meg helt ut av QEC.
tuja
24.02.2025 kl 11:49
2880
Eneste som kan gi ett kortsiktig tilbakefall (slik jeg ser det), er dersom retten dømmer i favør myndighetene. Håper og tror det går i favør industrien.
1013
24.02.2025 kl 11:42
2892
ingen risiko i denne aktie, produktions økning i april får kursen op i 4 norske.
Fjellbris
24.02.2025 kl 11:23
2969
Tyskland ønsker gjøre seg uavhengig av USA.
Tror de fleste ledere i EU og Canada tenker det samme:
Vil gjøre Tyskland uavhengig av USA
Merz stoler ikke på Trump og varsler store endringer i sikkerhetspolitikken for å gjøre landet uavhengig USA.
«Jeg trodde aldri jeg ville si noe sånt... Men etter Donald Trumps uttalelser er det klart at amerikanerne, i det minste denne amerikanske regjeringen, stort sett er likegyldige til Europas skjebne, la han til.»
https://www.finansavisen.no/politikk/2025/02/24/8244662/merz-vil-gjore-tyskland-uavhengig-av-usa
Tror de fleste ledere i EU og Canada tenker det samme:
Vil gjøre Tyskland uavhengig av USA
Merz stoler ikke på Trump og varsler store endringer i sikkerhetspolitikken for å gjøre landet uavhengig USA.
«Jeg trodde aldri jeg ville si noe sånt... Men etter Donald Trumps uttalelser er det klart at amerikanerne, i det minste denne amerikanske regjeringen, stort sett er likegyldige til Europas skjebne, la han til.»
https://www.finansavisen.no/politikk/2025/02/24/8244662/merz-vil-gjore-tyskland-uavhengig-av-usa
Redigert 24.02.2025 kl 11:25
Du må logge inn for å svare
Manon1
24.02.2025 kl 10:24
2992
Det hadde vært så uteolig artig om det kommer en børs melding før selskaps presentasjonen onsdag kl 16.
Det som kan meldes nå hvilken som helst dag er:
- ankesak
-pilot
-read leaf
-eventuelle forhandlinger med qubec om erstatning
-annet
Jeg tror at vi får en fin guiding onsdag vedrørende spudding av nye brønne og kansje og noen test resultater. dette er ikke børs sensitivt, men vil påvirke kursen om guiding er god. da ser vi frem til onsdsg kl 16 så blir det utrolig spennende når neste børs melding kommer.
Det som kan meldes nå hvilken som helst dag er:
- ankesak
-pilot
-read leaf
-eventuelle forhandlinger med qubec om erstatning
-annet
Jeg tror at vi får en fin guiding onsdag vedrørende spudding av nye brønne og kansje og noen test resultater. dette er ikke børs sensitivt, men vil påvirke kursen om guiding er god. da ser vi frem til onsdsg kl 16 så blir det utrolig spennende når neste børs melding kommer.
minsin
24.02.2025 kl 10:22
2952
"Putin og Trump" er egentlig ikke så relevant i forhold til Canada...
Fakta er at EU ser at man er alt for avhengig av USA mht energi , og det er smart å tone den delen ned pga forsynings sikkerhet
Canada er og vil forbli forbanna på Trump
Måten fredsforhandlingene utføres , og at EU blir nektet adgang til disse forhandlingene - vil føre til at EU ikke ønsker å kjøpe gass fra Russland - selv etter at freden har senket seg.
Da vil det være naturlig at Canada og EU søker sammen... EU/ tyskland vil selge bla biler til Canada , uten tollbvarierrer - mens EU kjøper energi,stål og aluminium fra Canada.Begge havner da i en vinn-vinn situasjon mens USA vil få sin "lærepenge" når det gjelder internasjonal handel...prisene på amerikanske biler vil gå opp- slik at Ford mm ikke vil være konkurranse dyktig for salg i Canada( grunnet dyrere aluminiums- og stål priser, samt tollbarrierer satt av Canada)
Fakta er at EU ser at man er alt for avhengig av USA mht energi , og det er smart å tone den delen ned pga forsynings sikkerhet
Canada er og vil forbli forbanna på Trump
Måten fredsforhandlingene utføres , og at EU blir nektet adgang til disse forhandlingene - vil føre til at EU ikke ønsker å kjøpe gass fra Russland - selv etter at freden har senket seg.
Da vil det være naturlig at Canada og EU søker sammen... EU/ tyskland vil selge bla biler til Canada , uten tollbvarierrer - mens EU kjøper energi,stål og aluminium fra Canada.Begge havner da i en vinn-vinn situasjon mens USA vil få sin "lærepenge" når det gjelder internasjonal handel...prisene på amerikanske biler vil gå opp- slik at Ford mm ikke vil være konkurranse dyktig for salg i Canada( grunnet dyrere aluminiums- og stål priser, samt tollbarrierer satt av Canada)
Redigert 24.02.2025 kl 10:25
Du må logge inn for å svare
Trollveggen
24.02.2025 kl 10:10
3010
Har det gått totalt i lås for deg?
Ja, alle veit USA eksporterer LNG ut i den vide verden, me greier faktisk å finne ut av såpass. Skal me begynne å skrive ned for kvarandre kva klokka er og kanskje??
Ja, alle veit USA eksporterer LNG ut i den vide verden, me greier faktisk å finne ut av såpass. Skal me begynne å skrive ned for kvarandre kva klokka er og kanskje??
Redigert 24.02.2025 kl 11:00
Du må logge inn for å svare
LSHH
24.02.2025 kl 09:20
3178
Bra Googleearth11.
Spurte og chat gpt om en analyse. Her er svaret fra innlegget ditt.
Deepseeks svar reflekterer den offisielle posisjonen som har vært gjeldende i Québec siden Lov 21 (2022) ble vedtatt, men det er viktig å se på den nåværende politiske utviklingen og potensielle endringer som diskuteres.
Er jeg enig i Deepseek?
Ja, Deepseek beskriver korrekt det juridiske rammeverket som har vært gjeldende til nå. Men bildet er mer dynamisk enn det ser ut som, spesielt med utviklingen rundt Bill 69 og økende press for å gjenoppta energiproduksjon i Québec.
Hvorfor er situasjonen i endring?
1. Økt politisk press for å reversere forbudet
• Bill 69, som vi diskuterte tidligere, redefinerer energisektoren og kan skape rom for ny hydrokarbonutvinning.
• Québecs økonomiminister Christine Fréchette har indikert at provinsen må revurdere energipolitikken i lys av økonomiske og geopolitiske utfordringer.
• USA truer med tollmurer, noe som gjør at Québec vurderer energisikkerhet på nytt.
2. GNL Québec-prosjektet vurderes på nytt
• Québec-regjeringen har signalisert åpenhet for å gjenopplive gassprosjektet i Saguenay, selv om det ble avvist i 2021.
• Dette kan bety en ny kurs for energipolitikken, inkludert en mulig revisjon av fracking- og boreforbudet.
3. Nova Scotia har nettopp fjernet sitt fracking-forbud
• Québecs naboprovins Nova Scotia har nylig fremmet lovforslag om å tillate fracking igjen.
• Dette kan legge ytterligere press på Québec, spesielt hvis Nova Scotia opplever økonomiske fordeler.
Konklusjon
Deepseek har rett ut fra dagens gjeldende lover, men politikken er i bevegelse, og det er ingen garanti for at forbudet vil bestå.
Hvis presset fra industrien og internasjonale handelsforhold øker, kan Québecs fracking- og boreforbud bli myket opp eller fjernet i løpet av de kommende årene.
Spurte og chat gpt om en analyse. Her er svaret fra innlegget ditt.
Deepseeks svar reflekterer den offisielle posisjonen som har vært gjeldende i Québec siden Lov 21 (2022) ble vedtatt, men det er viktig å se på den nåværende politiske utviklingen og potensielle endringer som diskuteres.
Er jeg enig i Deepseek?
Ja, Deepseek beskriver korrekt det juridiske rammeverket som har vært gjeldende til nå. Men bildet er mer dynamisk enn det ser ut som, spesielt med utviklingen rundt Bill 69 og økende press for å gjenoppta energiproduksjon i Québec.
Hvorfor er situasjonen i endring?
1. Økt politisk press for å reversere forbudet
• Bill 69, som vi diskuterte tidligere, redefinerer energisektoren og kan skape rom for ny hydrokarbonutvinning.
• Québecs økonomiminister Christine Fréchette har indikert at provinsen må revurdere energipolitikken i lys av økonomiske og geopolitiske utfordringer.
• USA truer med tollmurer, noe som gjør at Québec vurderer energisikkerhet på nytt.
2. GNL Québec-prosjektet vurderes på nytt
• Québec-regjeringen har signalisert åpenhet for å gjenopplive gassprosjektet i Saguenay, selv om det ble avvist i 2021.
• Dette kan bety en ny kurs for energipolitikken, inkludert en mulig revisjon av fracking- og boreforbudet.
3. Nova Scotia har nettopp fjernet sitt fracking-forbud
• Québecs naboprovins Nova Scotia har nylig fremmet lovforslag om å tillate fracking igjen.
• Dette kan legge ytterligere press på Québec, spesielt hvis Nova Scotia opplever økonomiske fordeler.
Konklusjon
Deepseek har rett ut fra dagens gjeldende lover, men politikken er i bevegelse, og det er ingen garanti for at forbudet vil bestå.
Hvis presset fra industrien og internasjonale handelsforhold øker, kan Québecs fracking- og boreforbud bli myket opp eller fjernet i løpet av de kommende årene.
Spurte Deepseek om fracking- og boreforbudet i Quebec. Her er svaret:
Ja, Québec har innført forbud mot både fracking (hydraulisk frakturering) og konvensjonell boring etter hydrokarboner (olje og gass). Her er en oppsummering av regelverket:
1. Forbud mot fracking
– I 2011 innførte Québec en moratorium på fracking etter økende bekymring for miljø- og helserisikoer.
– Dette ble formelt gjort permanent gjennom miljøvurderingslover og reguleringer. Fracking er nå ulovlig i hele provinsen.
2. Forbud mot hydrokarbonleting og -utvinning
– I april 2022 kunngjorde Québecs regjering et fullstendig forbud mot all leting og utvinning av olje og gass på sitt territorium. Dette ble formalisert gjennom Lov 21 (2022), som:
- Opphever eksisterende olje- og gassrettigheter.
- Forbyr utstedelse av nye tillatelser.
- Legger frem en plan for «rettferdig omstilling» for berørte regioner.
Begrunnelse
Regjeringen begrunnet forbudene med:
– Miljø- og klimarisikoer (særlig for grunnvann og utslipp).
– Mål om karbonnøytralitet innen 2050.
– Fokus på fornybar energi (vannkraft, vind, sol).
Unntak
Forbudet gjelder ikke for naturgasslagre som allerede er i bruk, eller prosjekter med eksplisitt samtykke fra lokale myndigheter og førstefolk.
Konklusjon
Québec er en av de mest restriktive regionene i verden når det gjelder fossilutvinning, med klare lover mot både fracking og konvensjonell hydrokarbonvirksomhet.
Ja, Québec har innført forbud mot både fracking (hydraulisk frakturering) og konvensjonell boring etter hydrokarboner (olje og gass). Her er en oppsummering av regelverket:
1. Forbud mot fracking
– I 2011 innførte Québec en moratorium på fracking etter økende bekymring for miljø- og helserisikoer.
– Dette ble formelt gjort permanent gjennom miljøvurderingslover og reguleringer. Fracking er nå ulovlig i hele provinsen.
2. Forbud mot hydrokarbonleting og -utvinning
– I april 2022 kunngjorde Québecs regjering et fullstendig forbud mot all leting og utvinning av olje og gass på sitt territorium. Dette ble formalisert gjennom Lov 21 (2022), som:
- Opphever eksisterende olje- og gassrettigheter.
- Forbyr utstedelse av nye tillatelser.
- Legger frem en plan for «rettferdig omstilling» for berørte regioner.
Begrunnelse
Regjeringen begrunnet forbudene med:
– Miljø- og klimarisikoer (særlig for grunnvann og utslipp).
– Mål om karbonnøytralitet innen 2050.
– Fokus på fornybar energi (vannkraft, vind, sol).
Unntak
Forbudet gjelder ikke for naturgasslagre som allerede er i bruk, eller prosjekter med eksplisitt samtykke fra lokale myndigheter og førstefolk.
Konklusjon
Québec er en av de mest restriktive regionene i verden når det gjelder fossilutvinning, med klare lover mot både fracking og konvensjonell hydrokarbonvirksomhet.
Phantomas
24.02.2025 kl 08:59
3254
Europa har import LNG fra USA også under Trumps første periode som president.
Storms
24.02.2025 kl 08:19
3441
Trump har vist han er en ustabil partner, Europa er i chok over USA så du kan godt glemme handel med olie og gas for man er ved at skille sig af med afhængende af USA, så man ikke stoler på mere.
Canada og England får en anden vigtig sikkerhedspolitisk rolle nu, tror jeg.
Canada og England får en anden vigtig sikkerhedspolitisk rolle nu, tror jeg.
Redigert 24.02.2025 kl 08:35
Du må logge inn for å svare
At man åpner for å lage en rørledning er ikke noe nytt. Heller ikke at man kan benytte seg av nat gass i Quebec, hvis den hentes utenfra. Akkurat som det står i Act 69. Atrikkelen er forøvrig fra 5. februar.
Yngling ØH
24.02.2025 kl 01:16
3910
"We must achieve real independence from the US", Merz.
Høres ikke ut som Merz er så interessert i å bli avhengig av US olje eller gass... Da må de få tak i store volum fra noen andre.
https://youtu.be/DrZFye1WFzw?si=REIjdvPI0SDQP7Pi
Høres ikke ut som Merz er så interessert i å bli avhengig av US olje eller gass... Da må de få tak i store volum fra noen andre.
https://youtu.be/DrZFye1WFzw?si=REIjdvPI0SDQP7Pi
Yngling ØH
24.02.2025 kl 01:10
3877
Svaret kommer nok om ikke så lenge.
https://www.politico.eu/article/friedrich-merz-germany-election-united-states-donald-trump-nato/
https://www.reuters.com/business/energy/eu-seeks-immediately-engage-with-lng-suppliers-draft-shows-2025-02-18/
(Dette gjelder leverandører i mange ulike land. Ikke bare USA og Canada)
https://www.politico.eu/article/friedrich-merz-germany-election-united-states-donald-trump-nato/
https://www.reuters.com/business/energy/eu-seeks-immediately-engage-with-lng-suppliers-draft-shows-2025-02-18/
(Dette gjelder leverandører i mange ulike land. Ikke bare USA og Canada)
njn-
24.02.2025 kl 00:36
3873
Phantomas
24.02.2025 kl 00:31
3770
Siste nytt jeg hørte fra EU var at de vurderer å forhandle med Trump om reduserte tollsatser i bytte mot at de kjøper mer olje og gass fra USA. USA har eksportert LNG til Europa siden 2017, og det er ingen hemmelighet at Trump ser for seg et stort markedspotensiale for American Energy i Europa. Mye taler for at dette kan bli en deal som faller i Trumps smak. Uansett ligger Canada langt etter USA hva eksport til Europa angår, og jeg mistenker at Europas forhandlinger med Canada er et taktisk spill for å øve press på USA.
Redigert 24.02.2025 kl 00:35
Du må logge inn for å svare
Yngling ØH
24.02.2025 kl 00:16
3771
Det er mange usikkerhetsmoment her, men EU er i forhandlinger med både Canada og direkte med produsenter. Dette er sannsynligvis en respons på USAs aggressive utspill mot både Canada og EU, og USAs dreining mot avtalebrudd og i fascistisk / diktarur retning. Tysklands nye leder sa rett ut at Tyskland skal gjøre seg uavhengig av USA. Det kan ende opp med å bety null eller nær null tysk import fra USA. Vi er i et høydramatisk skifte. Hvordan dette skal kunne gjennomføres uten fracking forstår ikke jeg.
Det er enorme krefter i spill, og mange vil måtte vike fra sine ideologiske overbevisninger på grunn av det store alvoret som ligger bak. Hvorvidt dette får effekt for QEC tør jeg ikke si noe stort om, men mulighetene og sannsynlighetene er bedre enn på mange år.
Det er enorme krefter i spill, og mange vil måtte vike fra sine ideologiske overbevisninger på grunn av det store alvoret som ligger bak. Hvorvidt dette får effekt for QEC tør jeg ikke si noe stort om, men mulighetene og sannsynlighetene er bedre enn på mange år.
Phantomas
23.02.2025 kl 23:33
3865
Sitat «noe som kan tolkes som en mulig åpning for fracking.» men dette er jo langt fra NjNs påstand om at myndighetene åpner opp for fracking.
Jeg kan jo stille Chat GPT et direkte spørsmål om hvor stor sjansen er for at Qec får utvinne naturgass i Québec med fracking når fracking ikke har vært tillatt i provinsen siden 2012 og ble forbudt ved lov med et overveldende politisk flertall i 2018? Jeg vedder på at jeg vet svaret på forhånd.
Jeg kan jo stille Chat GPT et direkte spørsmål om hvor stor sjansen er for at Qec får utvinne naturgass i Québec med fracking når fracking ikke har vært tillatt i provinsen siden 2012 og ble forbudt ved lov med et overveldende politisk flertall i 2018? Jeg vedder på at jeg vet svaret på forhånd.
Redigert 24.02.2025 kl 00:46
Du må logge inn for å svare
Phantomas
23.02.2025 kl 23:19
3900
Nei, du har ikke sett noe nytt om fracking av den enkle grunn at lovforbudet mot fracking som ble vedtatt i 2018 med et overveldende politisk flertall etter 6 års moratorium, står fortsatt fast. I 2023 ble det enda verre for Qec etter som et generelt lovforbud mot olje- og gassutvinning i Québec ble vedtatt med enstemmig flertall.
Redigert 23.02.2025 kl 23:59
Du må logge inn for å svare
Yngling ØH
23.02.2025 kl 21:36
4253
Jeg har ikke sett noe nytt om fracking, men jeg synes det er en del ting som har skjedd i USA de siste dagene som må være med i en sannsynlighetsvurdering for og imot om Canada skal eksportere mer gass til andre enn USA.
1. EU spør ikke Canada først og fremst om mer olje, men om hjelp til forsyning av gass. Om Canada skal eksportere mer gass til EU i volum som har betydning for Canada og EUs sikkerhet og uavhengighet fra USA, så må det bores mye mer etter gass. MYE!
2. Trump signerte i dag en presidentordre som gir han fullmakt over domstolene til å tolke USAs lover som han selv finner for godt. Med denne presidentordren er USA et diktatur. Merk at EU og Canada har forbud mot normal handel med diktatur (hvorvidt de vil unngå å definere USA som et diktatur gjenstår å se). Trusselen mot Canada er uansett ikke mindre med den presidentordren.
Se video:
https://youtu.be/3AY-L3JgXWs?si=Xgwc9U_ImjZD4NSP
3. På spørsmål om hvorfor Hegseth har sparket flere militæradvokater svarer Hegseth nå at det er for å sikre at "they don't exist to be roadblocks to anything that happens".
Så kan jo hver av dere tolke det som dere vil, men jeg er blant dem som anser det som sannsynlig at trump regimet kommer til å gjøre mye sykt fremover, som kommer til å skremme livskiten av selv de mest hardbarkede miljøvernerne i Quebec. Så er dere velkommen til å mene noe annet.
1. EU spør ikke Canada først og fremst om mer olje, men om hjelp til forsyning av gass. Om Canada skal eksportere mer gass til EU i volum som har betydning for Canada og EUs sikkerhet og uavhengighet fra USA, så må det bores mye mer etter gass. MYE!
2. Trump signerte i dag en presidentordre som gir han fullmakt over domstolene til å tolke USAs lover som han selv finner for godt. Med denne presidentordren er USA et diktatur. Merk at EU og Canada har forbud mot normal handel med diktatur (hvorvidt de vil unngå å definere USA som et diktatur gjenstår å se). Trusselen mot Canada er uansett ikke mindre med den presidentordren.
Se video:
https://youtu.be/3AY-L3JgXWs?si=Xgwc9U_ImjZD4NSP
3. På spørsmål om hvorfor Hegseth har sparket flere militæradvokater svarer Hegseth nå at det er for å sikre at "they don't exist to be roadblocks to anything that happens".
Så kan jo hver av dere tolke det som dere vil, men jeg er blant dem som anser det som sannsynlig at trump regimet kommer til å gjøre mye sykt fremover, som kommer til å skremme livskiten av selv de mest hardbarkede miljøvernerne i Quebec. Så er dere velkommen til å mene noe annet.
Redigert 23.02.2025 kl 21:41
Du må logge inn for å svare
Storms
23.02.2025 kl 21:26
4311
Njn har ret…”kan potensielt skape en åpning for hydrokarbonutvinning, inkludert fracking, dersom reguleringene endres”
“Endringer i denne loven utvider myndighetens regulering over energisektoren, inkludert elektrisk kraft, naturgass og energiinfrastruktur.
• Definisjoner knyttet til naturgass og petroleumsprodukter er justert for å inkludere både konvensjonell og fornybar gass.
• Dette kan potensielt skape en åpning for hydrokarbonutvinning, inkludert fracking, dersom reguleringene endres”
“Endringer i denne loven utvider myndighetens regulering over energisektoren, inkludert elektrisk kraft, naturgass og energiinfrastruktur.
• Definisjoner knyttet til naturgass og petroleumsprodukter er justert for å inkludere både konvensjonell og fornybar gass.
• Dette kan potensielt skape en åpning for hydrokarbonutvinning, inkludert fracking, dersom reguleringene endres”
Phantomas
23.02.2025 kl 21:24
4306
Sitat: « Hvis regjeringen ønsker å gjeninnføre fracking, kan denne loven gi grunnlaget for regulering fremfor fullstendig forbud.»
Nå er det ingenting som tyder på at regeringen Legault ønsker å gjeninnføre fracking etter som de i 2018 fremmet et lovforslag mot fracking som ble godkjent med overveldende flertall i Nasjonalforsamlingen.
Nå er det ingenting som tyder på at regeringen Legault ønsker å gjeninnføre fracking etter som de i 2018 fremmet et lovforslag mot fracking som ble godkjent med overveldende flertall i Nasjonalforsamlingen.
Redigert 23.02.2025 kl 21:27
Du må logge inn for å svare
LSHH
23.02.2025 kl 21:19
4281
Njn. Her er svaret fra chat gpt.
Bill 69 henviser til følgende lovverk i Québec:
1. Act respecting the Régie de l’énergie (chapter R-6.01)
• Endringer i denne loven utvider myndighetens regulering over energisektoren, inkludert elektrisk kraft, naturgass og energiinfrastruktur.
• Definisjoner knyttet til naturgass og petroleumsprodukter er justert for å inkludere både konvensjonell og fornybar gass.
• Dette kan potensielt skape en åpning for hydrokarbonutvinning, inkludert fracking, dersom reguleringene endres.
2. Petroleum Products Act (chapter P-30.01)
• Bill 69 henviser til denne loven for definisjonen av petroleumsprodukter.
• Den gir en bred definisjon av petroleum uten spesifikke begrensninger på utvinningsmetoder, noe som kan tolkes som en mulig åpning for fracking.
Disse lovene danner grunnlaget for reguleringen av Québecs energisektor, og endringene foreslått i Bill 69 kan skape et juridisk rom for å revidere eller oppheve det eksisterende fracking-forbudet.
Bill 69 henviser til følgende lovverk i Québec:
1. Act respecting the Régie de l’énergie (chapter R-6.01)
• Endringer i denne loven utvider myndighetens regulering over energisektoren, inkludert elektrisk kraft, naturgass og energiinfrastruktur.
• Definisjoner knyttet til naturgass og petroleumsprodukter er justert for å inkludere både konvensjonell og fornybar gass.
• Dette kan potensielt skape en åpning for hydrokarbonutvinning, inkludert fracking, dersom reguleringene endres.
2. Petroleum Products Act (chapter P-30.01)
• Bill 69 henviser til denne loven for definisjonen av petroleumsprodukter.
• Den gir en bred definisjon av petroleum uten spesifikke begrensninger på utvinningsmetoder, noe som kan tolkes som en mulig åpning for fracking.
Disse lovene danner grunnlaget for reguleringen av Québecs energisektor, og endringene foreslått i Bill 69 kan skape et juridisk rom for å revidere eller oppheve det eksisterende fracking-forbudet.
For å kommentere punkt to der: Forbudet mot fracking kom i 2012. Den må i så fall oppheves før man kan tillate fracking på nytt. At det ikke er nevnt, betyr rett og slett at forbudet ligger fast fortsatt. Uansett hva njn måtte mene. Markedet er ikke enige med ham.
LSHH
23.02.2025 kl 20:45
4338
Spurte Chat gpt:
Tolkning av Bill 69 og muligheten for fracking i Québec
Bill 69, slik den er formulert, ser ut til å legge til rette for en bredere utvikling av energisektoren i Québec, inkludert utvikling og produksjon av energi fra flere kilder. Den gir også ministeren ansvar for å sikre energisikkerhet og balanse mellom energikilder.
Hva sier loven om naturgass og petroleumsprodukter?
1. Definisjon av “natural gas”
• Den inkluderer både konvensjonell naturgass og fornybar naturgass.
• Det spesifiseres at naturgassen kan være i både gassform og flytende form.
• Dette kan potensielt åpne for utvinning av skifergass (fracked gas), da den tradisjonelle definisjonen av naturgass også omfatter skifergass.
2. Regulering av energiinfrastruktur
• Det legges vekt på utvikling og sikkerhet av energiinfrastruktur, inkludert naturlige underjordiske reservoarer.
• Det er ingen eksplisitt referanse til forbud mot fracking.
3. Petroleum Products Act (kapittel P-30.01)
• Petroleum defineres bredt, og det er ingen spesifikk begrensning på hvordan det skal utvinnes.
Hva betyr dette i praksis?
• Det er ingen eksplisitt tillatelse til fracking, men heller ingen eksplisitt forbud i denne loven.
• Den bredere definisjonen av naturgass, inkludert flytende og fornybar gass, samt utviklingen av energiinfrastruktur, kan potensielt skape juridisk rom for fracking.
• Québec hadde tidligere et fracking-forbud, men Bill 69 kan være en juridisk forberedelse på å endre dette.
Konklusjon
Basert på formuleringen av Bill 69, kan den åpne døren for en potensiell oppheving av fracking-forbudet i Québec. Den utvider energidefinisjonene og myndighetens ansvar, noe som kan indikere en strategi for å gjøre hydrokarbonutvinning mer akseptabel. Hvis regjeringen ønsker å gjeninnføre fracking, kan denne loven gi grunnlaget for regulering fremfor fullstendig forbud.
Tolkning av Bill 69 og muligheten for fracking i Québec
Bill 69, slik den er formulert, ser ut til å legge til rette for en bredere utvikling av energisektoren i Québec, inkludert utvikling og produksjon av energi fra flere kilder. Den gir også ministeren ansvar for å sikre energisikkerhet og balanse mellom energikilder.
Hva sier loven om naturgass og petroleumsprodukter?
1. Definisjon av “natural gas”
• Den inkluderer både konvensjonell naturgass og fornybar naturgass.
• Det spesifiseres at naturgassen kan være i både gassform og flytende form.
• Dette kan potensielt åpne for utvinning av skifergass (fracked gas), da den tradisjonelle definisjonen av naturgass også omfatter skifergass.
2. Regulering av energiinfrastruktur
• Det legges vekt på utvikling og sikkerhet av energiinfrastruktur, inkludert naturlige underjordiske reservoarer.
• Det er ingen eksplisitt referanse til forbud mot fracking.
3. Petroleum Products Act (kapittel P-30.01)
• Petroleum defineres bredt, og det er ingen spesifikk begrensning på hvordan det skal utvinnes.
Hva betyr dette i praksis?
• Det er ingen eksplisitt tillatelse til fracking, men heller ingen eksplisitt forbud i denne loven.
• Den bredere definisjonen av naturgass, inkludert flytende og fornybar gass, samt utviklingen av energiinfrastruktur, kan potensielt skape juridisk rom for fracking.
• Québec hadde tidligere et fracking-forbud, men Bill 69 kan være en juridisk forberedelse på å endre dette.
Konklusjon
Basert på formuleringen av Bill 69, kan den åpne døren for en potensiell oppheving av fracking-forbudet i Québec. Den utvider energidefinisjonene og myndighetens ansvar, noe som kan indikere en strategi for å gjøre hydrokarbonutvinning mer akseptabel. Hvis regjeringen ønsker å gjeninnføre fracking, kan denne loven gi grunnlaget for regulering fremfor fullstendig forbud.
LSHH
23.02.2025 kl 20:40
4357
Klar over det, men jeg snakker ikke om teknologi fra 1970, jobber selv innen kjemi prosess industrien så jeg vet hva jeg snakker om. Så sant det er ngl anlegg med dagens teknologi er utslippet minimalt av metan gass.
njn-
23.02.2025 kl 20:22
4441
Bill 69
AN ACT TO ENSURE THE RESPONSIBLE GOVERNANCE
OF ENERGY RESOURCES AND TO AMEND VARIOUS
LEGISLATIVE PROVISIONS
“DIVISION IV
“ENERGY
“14.1. In carrying out his or her mission as regards energy, the Minister
is responsible for
(1) supporting, stimulating and promoting the production of energy as well
as the development of new energy systems;
(2) contributing to developing and increasing the reliability and resilience
of energy infrastructures;
(3) ensuring the maintaining of energy supplies as well as Québec’s energy
security by, among other things, promoting complementarity and balance
between available energy sources;
(4) ensuring control of the development of all hydraulic power under his or
her authority and all underground reservoirs;
(5) promoting the development of Hydro-Québec’s activities; and
(6) seeing to the quality of energy products.
10
CHAPTER II
REGULATION OF QUÉBEC’S ENERGY SECTOR
DIVISION I
PROVISIONS APPLICABLE MAINLY TO THE FUNCTIONS AND
POWERS OF THE RÉGIE DE L’ÉNERGIE
ACT RESPECTING THE RÉGIE DE L’ÉNERGIE
9. Section 1 of the Act respecting the Régie de l’énergie (chapter R-6.01) is
amended by replacing the first paragraph by the following paragraph:
“This Act applies to electric power and natural gas supplies, to electric power
transmission and distribution and to natural gas distribution by pipeline.”
10. Section 2 of the Act is amended
(1) in the first paragraph,
(a) by striking out the definitions of “storage” and “electric power supply”;
(b) by replacing the definitions of “natural gas”, “gas from renewable
sources” and “petroleum products” by the following definitions:
““natural gas” means a mixture of hydrocarbons in a gaseous or liquid state
consisting primarily of methane, including renewable natural gas, or a mixture
of those hydrocarbons with gas from renewable sources that may be added to
it without compromising the mixture’s capacity to be distributed by means of
a natural gas distribution system;
““petroleum product” means a petroleum product within the meaning of
section 2 of the Petroleum Products Act (chapter P-30.01);”;
(c) by replacing “once it leaves transformation substations, including
distribution lines at voltages below 44 kV and any equipment located between
such lines and connecting points” in the definition of “electric power distribution
system” by “and the equipment enabling their connection”;
(d) by replacing the definition of “natural gas distribution system” by the
following definition:
““natural gas distribution system” means installations and equipment for
the distribution of natural gas by means of pipelines, for the injection of gas
from renewable sources into the pipelines or for the adaptation of the system
for the purposes of such injection, and connecting a natural gas transmission
system or injection points for gas from renewable sources to consumers’
installations;”
Som jeg har skrevet før: "hydraulic power" ER FRACKING.
Under 14.1 (4) ensuring control of the development of all hydraulic power under his or
her authority and all underground reservoirs;
AN ACT TO ENSURE THE RESPONSIBLE GOVERNANCE
OF ENERGY RESOURCES AND TO AMEND VARIOUS
LEGISLATIVE PROVISIONS
“DIVISION IV
“ENERGY
“14.1. In carrying out his or her mission as regards energy, the Minister
is responsible for
(1) supporting, stimulating and promoting the production of energy as well
as the development of new energy systems;
(2) contributing to developing and increasing the reliability and resilience
of energy infrastructures;
(3) ensuring the maintaining of energy supplies as well as Québec’s energy
security by, among other things, promoting complementarity and balance
between available energy sources;
(4) ensuring control of the development of all hydraulic power under his or
her authority and all underground reservoirs;
(5) promoting the development of Hydro-Québec’s activities; and
(6) seeing to the quality of energy products.
10
CHAPTER II
REGULATION OF QUÉBEC’S ENERGY SECTOR
DIVISION I
PROVISIONS APPLICABLE MAINLY TO THE FUNCTIONS AND
POWERS OF THE RÉGIE DE L’ÉNERGIE
ACT RESPECTING THE RÉGIE DE L’ÉNERGIE
9. Section 1 of the Act respecting the Régie de l’énergie (chapter R-6.01) is
amended by replacing the first paragraph by the following paragraph:
“This Act applies to electric power and natural gas supplies, to electric power
transmission and distribution and to natural gas distribution by pipeline.”
10. Section 2 of the Act is amended
(1) in the first paragraph,
(a) by striking out the definitions of “storage” and “electric power supply”;
(b) by replacing the definitions of “natural gas”, “gas from renewable
sources” and “petroleum products” by the following definitions:
““natural gas” means a mixture of hydrocarbons in a gaseous or liquid state
consisting primarily of methane, including renewable natural gas, or a mixture
of those hydrocarbons with gas from renewable sources that may be added to
it without compromising the mixture’s capacity to be distributed by means of
a natural gas distribution system;
““petroleum product” means a petroleum product within the meaning of
section 2 of the Petroleum Products Act (chapter P-30.01);”;
(c) by replacing “once it leaves transformation substations, including
distribution lines at voltages below 44 kV and any equipment located between
such lines and connecting points” in the definition of “electric power distribution
system” by “and the equipment enabling their connection”;
(d) by replacing the definition of “natural gas distribution system” by the
following definition:
““natural gas distribution system” means installations and equipment for
the distribution of natural gas by means of pipelines, for the injection of gas
from renewable sources into the pipelines or for the adaptation of the system
for the purposes of such injection, and connecting a natural gas transmission
system or injection points for gas from renewable sources to consumers’
installations;”
Som jeg har skrevet før: "hydraulic power" ER FRACKING.
Under 14.1 (4) ensuring control of the development of all hydraulic power under his or
her authority and all underground reservoirs;
Redigert 23.02.2025 kl 20:28
Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
23.02.2025 kl 19:53
4535
Du må ikke bare se på forbrenningen. Da kommer naturgass bra ut enten det er LNG eller rørgass.
Du må ta med metanutslipp under produksjon, kjøling av gassen til væske, transport og regassifikasjon. Anbefaler å lese deg opp.
Du må ta med metanutslipp under produksjon, kjøling av gassen til væske, transport og regassifikasjon. Anbefaler å lese deg opp.
Redigert 23.02.2025 kl 20:06
Du må logge inn for å svare
Storms
23.02.2025 kl 19:51
4490
QEC skriver selv pr tilbage man havde fundet store fund og noget af det fineste gas i verden så sammensætning af mentan må være lav.
Nogen som ved mere herom ?
Nogen som ved mere herom ?
LSHH
23.02.2025 kl 19:44
4515
Hallo! Dette burde du vite om du sitter i en hydrocarbon førende selskap! Metan er kraftigere klimagass ubrent. Her er det snakk om å bruke CH4 som en forbrenningsgass, da slippes stort sett H2O og CO2 ut + mindre mengder NOx gasser.
Fluefiskeren
23.02.2025 kl 19:41
4528
Metan er en mye kraftigere klimagass enn CO2. Det gjør LNG like klimafiendlig som kull om ikke verre.
https://news.cornell.edu/stories/2024/10/liquefied-natural-gas-carbon-footprint-worse-coal
https://earth.org/lng-33-worse-for-climate-than-coal-over-20-year-period-groundbreaking-research-reveals/
https://news.cornell.edu/stories/2024/10/liquefied-natural-gas-carbon-footprint-worse-coal
https://earth.org/lng-33-worse-for-climate-than-coal-over-20-year-period-groundbreaking-research-reveals/
Phantomas
23.02.2025 kl 19:22
2217
Jeg hektet meg fast i din formulering om at hvis de hadde eksportert gass, ville CO2 gått ned på verdensbasis. Dette snakkes det høyt om i Canada og Quebec ifølge deg.
Canada er blant verdens største eksporterer av gass og olje. Eksporterer fortsatt til Asia som kanskje er det kontinentet som har mest å spare vår verden for CO2 utslipp ved å gå over fra kullenergi til naturgass.
Canada er blant verdens største eksporterer av gass og olje. Eksporterer fortsatt til Asia som kanskje er det kontinentet som har mest å spare vår verden for CO2 utslipp ved å gå over fra kullenergi til naturgass.
Redigert 23.02.2025 kl 19:28
Du må logge inn for å svare
Phantomas
23.02.2025 kl 16:05
2559
Sitat: « Hadde de eksportert gass ville CO2 gått ned på verdensbasis. Dette snakkes det høyt om i Canada og Quebec.»
Canada eksporterer gass. Er blant verdens største eksportører av gass og olje.
Canada eksporterer gass. Er blant verdens største eksportører av gass og olje.
Redigert 23.02.2025 kl 16:07
Du må logge inn for å svare
Nei, det er kun din tolkning. Alle andre, inklusive markedet tolker det dithen at det fortsatt er forbudt med fracking. Det er du som må slutte å tolke til ditt narrativ hele tiden.
njn-
23.02.2025 kl 15:32
2686
Nå må du slutte og mase om Fracking forbudet!
Har vist deg Bill 69 som åpner for alle forbud som fracking og atomanlegg, som må ha ministerens godkjenning.
Det sår explicit om fracking.
Har vist deg Bill 69 som åpner for alle forbud som fracking og atomanlegg, som må ha ministerens godkjenning.
Det sår explicit om fracking.
Redigert 23.02.2025 kl 15:33
Du må logge inn for å svare
nucleus
23.02.2025 kl 15:29
2686
Går det lang nok tid, må jo Quebec ta hensyn til politiske situasjoner likevel- hehe. Ikke dommerpanelet det har jeg skjønt. De ska ta hensyn til ekomomiske konsekvenser for dem berørte parter iforhold til nytt lovverk. Som staten Quebec laget og disse ekonomisk konsekvenser for oljeselskapene. Ironisk nok kan den politiske situasjonen nettopp, forandre vilkår uansett for staten Quebec. At de må revurdere og gjøre om lovverket pånytt for å tilpasse seg "dagens ekonomi".
tuja
23.02.2025 kl 15:24
2716
Absolutt ett godt poeng. Når det regner på presten, drypper det som oftest også på klokkeren.