Melding i kveld

kruna
PLT 13.02.2025 kl 22:46 6000

poLight ASA receives purchase order for TWedge® wobulator evaluation kits from a top tier consumer OEM customer
P
poLight

Til:+ 1 til
to. 13.02.2025 21.52

poLight ASA receives purchase order for TWedge® wobulator evaluation kits from a top tier consumer OEM customer
Tønsberg, 13 February 2025 - poLight ASA (OSE: PLT) today announced that the company has received a purchase order worth NOK 729,000 to supply its TWedge® wobulator evaluation kits to a top tier consumer OEM customer for an AR application.
“We are excited about the continued momentum our unique TWedge® wobulator pixel-shifting technology is building for the AR microdisplay market as evidenced by the growing list of customer evaluations,” said Dr. Øyvind Isaksen, CEO of poLight ASA. “TWedge® wobulator is based on the same tunable optics technology platform as our TLens® product used in numerous auto focus imaging systems. While our TWedge® wobulator technology still needs many steps from current technical samples stage to productization and potential mass production supply into customer devices, this customer order marks another important milestone for our TWedge® wobulator technology. We are encouraged by the elevating enthusiastic interests from many of our customers and partners as we’ve also garnered from our recent SPIE AR|VR|MR 2025 exhibition. In addition, this customer also has an active Proof of Concept project with our TLens® product to differentiate their head-worn AR/MR imaging device, which validates that both our TLens® and TWedge® wobulator technology can solve several design challenges the AR/MR industry is facing.”
The delivery of TWedge® evaluation kits to this customer is expected to be completed within Q1 2025.
For further information, please contact:
Dr Øyvind Isaksen, CEO, poLight ASA: +47 90 87 63 98

About poLight ASA
poLight ASA (OSE: PLT) offers patented, state-of-the-art tunable optics technology, leveraging its proprietary polymer and piezo MEMS technology. Founded in 2005, its first product TLens® replicates "the human eye" experience in autofocus cameras used in applications such as AR/MR devices, smartphones, wearables, webcams and other consumer devices, industrial barcode scanners and machine vision systems, and healthcare applications. With over 160 granted patents, poLight's technology delivers extremely fast focus, small footprint, ultra-low power consumption, no magnetic interference, and constant field of view, enabling better imaging system performance and new user experiences compared to alternative technologies. poLight is based in Tønsberg, Norway, with employees in Finland, France, UK, US, China, Taiwan, the Philippines and Japan. For more information, please visit https://www.polight.com.
To unsubscribe, please click on the link below.(If you can't click on the link, copy the link and paste it into your browser) :
Cancel subscription

skadi
13.02.2025 kl 22:58 6413

730000 kroner? 😅🤣🤣😅
HP17
13.02.2025 kl 23:09 6381

received a purchase order worth NOK 729,000 to supply its TWedge®[

Hele 729 000, det var en stor og fin ordre. Det sikrer god likviditet.
skadi
13.02.2025 kl 23:16 6354

De har også fyllt opp tanken på to firmabiler. Må har blitt uteglemt i kveldens melding.

Londonmannen
14.02.2025 kl 00:01 6270

Vel, vel dersom man fokuserer på størrelsen av denne ordren, da er det bare å ønske lykke til. Vil anta at dere også vil holde fokus på inntjeningen når Q4 24 tallene kommer på tirsdag. Mitt råd til dere, i den grad dere eier aksjer i PoLight er at dere selger dere ut. For her er det tydeligvis en del info dere ikke evner å oppfatte. Med et slikt fokus så tror jeg kanskje at høyrentekonto i deres lokale sparebank er et bedre alternativ enn aksjemarkedet?
aksjeintr
14.02.2025 kl 00:23 6231

Ordren i kroner og øre er helt uvensentlig i denne sammenheng. Det er det at det viser progresjon og fremskritt i utvikling og mulig integrasjon av PLT enheter i fremtidige produkter som er greia her. Men som det også står mellom linjene i meldingen, det gjenstår fortsatt mye produktutvikling.

Blir nok ikke rare oppgangen på denne meldingen, men det er godt å se at det faktisk skjer noen fremskritt.
Stock_ings
14.02.2025 kl 07:20 6102

Det utsetter vel emisjonen med 2 eller 3 dager? De bruker 25 millioner i kvartalet, 280.000 kroner per dag.

Alle monner drar, men det hjelper lite med sånne ordre. Det at de melder en sånn ordre er vel bare et tegn på at de ikke har noe annet å melde?

Det er flere år til twedge er et produkt som kan brukes, og Polight har ikke fått en samarbeidsavtale med noen som skal produsere den. Fatter ikke at de melder salg av evalueringskit!
Redigert 14.02.2025 kl 07:28 Du må logge inn for å svare
Tigana
14.02.2025 kl 08:11 6012

Meldingen kommer igjen på kvelden og det betyr at kunden holder til i San Francisco Bay Area.
Redigert 14.02.2025 kl 08:12 Du må logge inn for å svare
Sweetspot
14.02.2025 kl 08:29 5953

Er jo BULL dette. Sten for sten :)
rockpus
14.02.2025 kl 08:39 5908

Bare så synd at stenene er så små. Mer i størrelse som singel?
Sweetspot
14.02.2025 kl 09:28 5826

Brått så kommer det ett fjell! ;)
Londonmannen
14.02.2025 kl 12:59 5696

Joda, men da er det greit å ha for seg at selv verdens største floder er sammensatt av dråper som en gang kom ned som nedbør. Men fortsatt gjelder det at TTT. Selv ikke Roma ble bygget på en dag. Det interessante er st PoLight har en teknologi som kan løse mange av de utfordringene man sliter med i AR/ME vertikalen og at noen avvise største aktørene nå er oppmerksom på at PoLight kan bidra.
Stock_ings
16.02.2025 kl 19:43 5341

Hva er dette???
Finnes det allerede en konkurrent til Polight sin TWedge® wobulator på markedet? Jeg trodde jeg fant kunden i Polight sin børsmelding men skjønte fort at det faktisk er en allerede eksisterende konkurrent på twedge. Hjelpes, har Polight nevnt noe om dem på presentasjon? Det må jo ligne veldig på Polight sin teknologi?

https://www.optotune.com/tp1216
Tunable prism for laser alignment and image stabilization
The tunable prism is a tunable wedge that allows to tilt two optically flat and AR coated glass windows with respect to each other. The two glass windows are held together by a bellow structure that is filled with a low dispersion clear optical fluid. The core element can be integrated with a large variety of actuation principles such as mechanical or motorized lead screws, voice-coil and piezo actuators.
Stock_ings
18.02.2025 kl 07:19 4865

Hvor er det blitt av AR Design In som PoLight sa "may slip into 2025"?
Er den kansellert? Jeg finner den ikke i presentasjonen
klaesp
18.02.2025 kl 09:58 4606

Her er det bare til å vurdere inngang når emisjon kommer.
Mitt tips er Q4
HP17
18.02.2025 kl 10:13 4574

Slik som dette selskapet brenner penger og inntekter uteblir så er Q4 er godt tips på en ny emisjon. Hvis teknologien var så fantastisk så ville det vel snart etter alle disse årene resultert i noen større kundeavtaler?
skadi
18.02.2025 kl 10:14 4562

Egentlig kunne Polight bare sende reprise fra forrige presentasjon. Same skitt as always.....
klaesp
18.02.2025 kl 22:12 4167

Ja, penger er de flinke til å bruke.
EBITDA totalled NOK -29.3 million in Q4 2024, compared with NOK -26.3 million in
Q4 2023.
Tigana
19.02.2025 kl 18:47 3869

Renteinntektene av 166 mill betyr at minustallene ikke er like stor som før, og pengene rekker nå lenger. Legger ved q4 rapporten så kan hver enkelt se hva som står om cashflow på side 18 og nærliggende sider.
https://newsweb.oslobors.no/message/638994

skadi
19.02.2025 kl 19:06 3845

Renteinntekter på 166 millioner??? Fy flate, sånn rentesats som Polight har kunne jeg også tenkt meg. Da hadde jeg nok sluttet med aksjer tvert.
007 James Bond
19.02.2025 kl 19:09 3838

Vil tro at en emisjon kommer sent i 3. kvartal, eller tidlig 4. kvartal 2025, med mindre det skulle komme gode salgsinntekter før den tid (tvilsomt).
elnomi
19.02.2025 kl 20:03 3763

Og hvordan i alle dager skal PLT klare å trylle frem betydelige inntekter innen Q3/Q4 når de ikke har vært i nærheten av det til tross for alle år de har holdt på?
nad.oslo
19.02.2025 kl 20:35 3710

De har iallefall cash 166 mill samt at de har noe business.

Hvor mange meldinger om kontrakter har ikke selskaper som idex, Ensurge ( tidligere thinfilm) vist markedet. Men du skal lete lenge etter selskaper som dem for de har hatt flest emisjoner.
Hva skal man med slike kontrakter med mega store selskaper som de hevder så må de år etter år hente penger?

Sånn sett er vel Pholight vært mer ? De leverer noe og har kontanter det kan plutselig løsne med kontrakter fremover vi får se.?
klaesp
19.02.2025 kl 20:37 3698

Vil tro Q4 er mest sannsynlig, antar emisjonen blir satt imellom 2- 2.5 kr
nad.oslo
19.02.2025 kl 20:40 3695

Så bra da har de kontanter ut 2025 da. Null stress.
nad.oslo
20.02.2025 kl 11:07 3445

Den 20. februar 2025 kjøpte LHH AS 125.000 aksjer i Polight ASA. Etter handelen
eier LHH AS 6.500.000 aksjer i Polight ASA, tilsvarende en andel på 5,01 % av
aksjene og stemmene i selskapet.
klaesp
20.02.2025 kl 11:20 3422

Bare til å avvente emisjon
Eqnrqec
20.02.2025 kl 23:55 3183

Klaesp!! Helt siden du gikk på en smell i polight, så tyter du om emisjon, har du ikke noe bedre å komme med? Godt mulig du får rett, men alle leser denne stakkars guttungen som vil ha billigst mulig inngang! Klapp igjen en stund nå, eller kom med noe fornuftig! Omg!!!
afreach
10.03.2025 kl 10:36 2259

poLight ASA la nylig frem resultatene for fjerde kvartal 2024.

Bli med oss digitalt denne onsdagen kl. 12:00, når CEO Øyvind Isaksen og CFO Joakim Hines Bredahl svarer direkte på spørsmål om kvartalsresultatene og planene fremover.

Du kan sende inn spørsmål på forhånd via poLights profil på investorweb, eller stille dem live via chat under webcasten.

Vi ser frem til å møte deg digitalt på onsdag kl. 12:00!

Link for registrering: https://www.investorweb.no/ir-channel/PLT/event/3bc16e70-fc7a-472b-879a-73366ccc8bb8
Eqnrqec
10.03.2025 kl 21:18 2058

Fikk det ikke med meg, noen spennende som ble nevnt?
skadi
10.03.2025 kl 21:49 2018

Er mandag i dag tror jeg.....
Eqnrqec
10.03.2025 kl 23:04 1912

🤣🤣 stemme, onsdag dette ja 👍🏻
skadi
10.03.2025 kl 23:19 1879

Jepp. 🥳🥳
Om det blir jubel etter sekvensen også vites ikke. Som oftest skummelt for kursen når han åpner munnen....
Tekanalyse
13.03.2025 kl 15:28 1491

Der fikk kursen fart på seg! At pengene til Polight varer så lenge, til Q3 2026, var nok en overraskelse for mange. Dette gir god tid for nye avtaler og sannsynligheten for emisjon minker betraktelig. Svært god risk/reward i aksjen i år. Hvis man ser på hva Polight sitter på av penger og verdier, så er dette nesten det samme som verdien fra aksjekursen. Hvis man da også tar med at det ikke finnes noen short i Polight, og at de har teknisk brudd oppover, så kan man forstå at aksjen eksploderer oppover, og at den trolig vil fortsette.
Redigert 13.03.2025 kl 15:29 Du må logge inn for å svare
nad.oslo
13.03.2025 kl 16:59 1399

Det var overraskende men veldig positivt, hørte på presentasjon de har endel prosjekter i pipeline og det kan tikke inn ordre etterhvert. Jeg synes sjefen virker veldig confident så ingen grunn til panikk her nei. Jeg blir sittende rolig i den på disse kursene er det meget bra.
Londonmannen
13.03.2025 kl 17:28 1363

Var nok en del som ble overrasket over at runwayen var betydelig lengre enn det de hadde antatt. Flere har jo predikert en emisjon senest høsten 2025, noe som helt klart har dratt til å presse kursen de siste ukene.

Når vi samtidig hører at tidslinjen til ledelsen tilsier et kommersielt gjennombrudd i løpet av 26/27, da er det grunn til å kunne forvente en eller flere positive børsmeldinger i løpet av 2025. Når man hører på hva ledelsen sier, så kan positive børsmeldinger komme når tid som helst.

Til tross for betydelig kursfall siden midten av des 24 og frem til i dag, så velger jeg å sitte stille, i påvente av positive børsmeldinger. På dagens kursnivå er det svært lite positivt som skal til før aksjen kan oppleve en betydelig kursoppgang. Spennende tider for Polight-aksjonærene.
nad.oslo
13.03.2025 kl 19:13 1260

Ja er enig, her det bare å sitte rolig og øke på disse kursene nå.
skadi
13.03.2025 kl 19:52 1206

Polight skal vel ikke tømme kassen helt før en emisjon blir aktuelt igjen. Sist hadde de vel 100 millioner igjen. 🤔
Så sann sett kan det godt bli aktuelt med Q3/Q4 25.
Redigert 13.03.2025 kl 19:54 Du må logge inn for å svare
Myrabakk
13.03.2025 kl 21:29 1076

Dersom du skal regne på dette så må du se på tallene og samtidig hva selskapet sier.
De har 166.000.000 (166mill) på konto etter Q4. Q4 viste en cashburn på 13 mill. Det var et rolig kvartal på income, så lite revenue akkurat dette kvartalet. (Q1 viser mye høyere rev.) Det er høye renteinntekter på cash i Q4, men det kommer bare årlig. Se derfor en ca 15-20mill som cashburn i et vanlig kvartal DERSOM DE IKKE FÅR NOEN AVTALER. Da har de cash til omtrent Q1 eller Q2 2027.

CFO sier i dag at de klarer seg MINST til Q3 2026. (Det er over halvannet år til!!!!!)

Jeg var I møte med poLight som aksjonær etter Q4, og de var tydelige på at de har MYE cash, og de skjønner ikke hvorfor aksjonærene trekker frem emisjonsspøkelset nå. De har så mye penger at styret ikke trenger tenke på noen emisjon på lang tid.

For hver eneste income poLight sikrer seg så utsettes behov for kapital. Slik det ligger nå så er det veldig interessant at det er en meget spennende utvikling i både AR (Design In I et spennende produkt NÅ) og smartphone (utvikling i smartphone også nå).

Jeg har plassert min innsats i selskapet basert på hva ledelsen (CEO+CFO) sier. Og det er at de har penger i veldig lang tid, og det er veldig positiv utvikling i de viktigste vertikalene. MCAP er nå faktisk under 400mill, og markedet de opererer mot er antatt å være "THE NEXT BIG THING IN TECH ". Legg på dette at poLight sin CEO sier at "We have THE solution for AF in AR", så kan de som ønsker at emisjon skal være tema for diskusjon bare følge med, så kan vi se om det lønner seg å sitte og vente på at det KANSKJE er behov for kapital I 2026 , eller om det lønner seg å sitte inne og vente på at det kanskje blir større POs før den tid.

007 James Bond
13.03.2025 kl 21:34 1063

Takk for et balansert og informativt innlegg.
klaesp
13.03.2025 kl 21:48 1027

Jasså, inne i aksjen igjen. Slik jeg ser det er ikke Ar/Mr markedet modent før 26, 27 kan ta lengre tid nå som det er full korreksjon i market, mange prosjekter blir utsatt på ubestemt tid. Ceo har alltid positiv uansett "vær og vind" i mellomtiden hentes det stadig penger via emisjoner. Ingen i styre eller ceo har handlet aksjer .
Redigert 13.03.2025 kl 21:50 Du må logge inn for å svare
skadi
13.03.2025 kl 22:32 949

166 millioner i cash til 31.12.24 blir nokså sannsynlig til 100 millioner i cash ved slutten av Q3/25, ved denne restbeholdning kjørte de siste emisjon med en rabatt nærmere 60 prosent etter kunngjøringen av emisjonen. Jeg tror ikke at de tørr å sitte med mindre enn 100 millioner til enhver tid, kanskje til og med krav til det fra kundene.
At det kommer noen nevneverdige salg innen Q3/25 blir mer og mer usikkert for hver dag som går. Men under kan ja alltid skje. At Isaksen er programforpliktet å være optimist sier seg selv, i tillegg er han det alltid. Burde være en kurrant øvelse med den CEO lønn han har.
At han eller andre i ledelsen og styret ikke kjøper aksjer i stor grad kan man ja virkelig lure på hva grunnen er.
Redigert 13.03.2025 kl 23:16 Du må logge inn for å svare
Myrabakk
I går kl 08:27 641

Det er direkte feil å si at ikke ledelsen ikke handler aksjer.
2.desember:
-Nytilsatt CFO kjøper sine første aksjer på 4,30kr (11.300stk)
3.mai
- Øyvind Isaksen, Chief Executive Officer, (Oimacon AS), 162,442 stk
- Alf Henning Bekkevik, Chief Financial Officer, 40,000 stk
- Pierre Craen, Chief Technology Officer, 10,000 stk
- Marianne Sandal, Chief Operating Officer, 17,428 stk

I tillegg har CEO, CTO, COO, CFO, tidligere CFO og flere ansatte aksjeopsjoner. Opsjon er en rett til å kjøpe en ny aksje til en forhåndsbetalt pris. Prisen de poLightansatte har på sine opsjoner er 3,78 kroner og 3,20 kroner. Under denne aksjeprisen er ikke opsjonene verdt noe, over denne prisen er opsjonen verdt mellomlegget.

CEO: 2mill opsjoner, det koster ham 7mill kr å kjøpe disse aksjene
CFO: 250k opsjoner, koster 800k å kjøpe ut disse
Old CFO: 350k opsjoner, koster 1,1 mill å kjøpe disse
COO: 460k opsjoner, koster 1,5 mill å løse inn
CTO: 410k opsjoner, koster 1,3 mill å løse inn
Alle disse eier også aksjer.

Total; dersom disse ledende ansatte kjøper ut sine opsjoner og omgjør disse til aksjer så tilfører de poLight 12 millioner kroner i net cash. Det er ca 1/6 av kapitalbehovet for et helt år.

Men disse opsjonene KAN de ikke løse inn nå. De har 3 års lojalitetsopptjening fra dato gitt, slik at ledende ansatte skal forbli i selskapet. Med innløsningspriser på 3,78 og 3,20 kroner er forecast at poLightverdien er høyere i fremtiden. Om ikke er jo verdien av opsjonene null. En utvannende emisjon er ikke noe de ledende ansatte ønsker med tanke på egen "lønnsbonus".

Alle ledende ansatte har altså aksjer, og de har i tillegg opsjoner til å faktisk kjøpe seg opp til over 2,5% samlet eierskap i selskapet. Men ikke før vesting-time er nådd.
Redigert i går kl 08:28 Du må logge inn for å svare
klaesp
I går kl 15:37 475

Re
2.desember:
-Nytilsatt CFO kjøper sine første aksjer på 4,30kr (11.300stk)

Det er kun en liten post han har kjøpt .Har ceo eller noen i styret kjøpt aksjer det siste året?
skadi
I går kl 16:53 406

Nei, ikke på leeenge. Aksjekjøp under 100000 kroner vil jeg ikke gå så langt å kalle nevneverdig aksjekjøp, heller en symbolsk handling.
Tja og opsjoner koster ja som kjent ingen verdens ting før de er "inn the money".
Myrabakk
I går kl 18:28 324

Siste året? Altså du lurer på om noen har kjøpt aksjer i 2025?

Aksjekjøpene jeg henviser til i posten min ovenfor er kjøpt i mai-november 2024. Omtrent 250.000 aksjer totalt for disse innsiderne.

Men for all del, aksjekjøp I små vekstselskaper innen tech er ikke noe det florerer av på Oslo Børs. Den som leder poLight er doktorgradsutdannet ingeniør innen optikk, ikke finanser. Finansene er det nok CFO som tar seg av, og han ble overveldet av hvilke selskaper poLight nå er i prosjekter med etter å ha takket ja til jobben.

Jeg ser du etterspør om noen i styret har kjøpt aksjer nylig. Det har de ikke. Det er flere proffe styremedlemmer, altså styrearbeidere i mange selskaper. Men, det er flest høykompetente tech-representanter. Se f.eks Sven Tore Larsen, former CEO Nordic Semiconductor, Eloy er CEO i Yole, og Gørling, som har "professional background from management positions within the European optical instrument and systems industry.". Altså; Mye tech-kompetanse i poLight-styret, men også flere med erfaring i det å bygge selskaper fra start-up til masseproduksjon.
Ikke akkurat typiske investorer som sitter i styret, men heller selskapsbyggere.

Men for all del, om man baserer potensielle investeringacaser man ser på ut fra hvor mange i styret og managementet som kjøper aksjer i selskapet så finnes det en god nettside for å følge med på disse selskapene. Det heter vel "innsideporteføljen", og den er å finne her på FA. Hvilke selskaper du finner der er jeg ikke helt sikker på, for jeg har ikke abonnement på den tjenesten. Men jeg har troen på poLight😉
klaesp
I går kl 18:54 280

De siste 12 mnd selvsagt 😉
Som jeg har begrunnet før vil det ta tid før markedet modes, i tillegg vil mange prosjekter og avtaler bli satt i hold modus pga generelt dårlig markedet. I mellomtiden er bare til å vente på neste emisjon.
Myrabakk
I går kl 19:19 252

Emisjon??
De har 166.000.000 kroner på konto, og på investorpresentasjonen CFO holdt i Sverige i går sa han at de har penger til drift MINST til Q3 2026, altså om ett og et halvt år. Da har han ikke regnet inn de inntektene de får fra salg fremover. De hadde cashburn på 13 mill i Q4. Du bør likevel regne med ca 20mill I cashburn per kvartal fremover, (om du ser bort fra inntekter, og da går selvsagt cashburn ned).

166 mill delt på 20 mill per kvartal gir drøyt 8 kvartaler med cash. Det vil si til litt uti 2027. Dersom det noen gang trengs emisjon mer i poLight så henter de ikke penger nesten 2 år før det potensielt er tomt!?!

Nei, jeg baserer meg på at det ikke kommer noen emisjon I 2025. Dersom den i det hele tatt kommer så tviler jeg på at den kommer før 2026. Og innen den tid bør mye gøy ha skjedd i poLight. Jeg gidder ikke sitte utenfor og vente på at det kanskje blir emisjon om et år, jeg vil være med på det som kommer, og jeg vil oppleve som aksjonær at AR/MR-briller og smartphone automotiv og medical-segmentet modnes. Men det er nå meg.

Og det som sies om at det sikkert blir ting som blir satt på hold pga dårlig marked er ikke helt slik jeg ser markedet. På CES ble det vist frem så mange conseptbriller at årets antall allerede er oversteget hele 2024, og alle i Big Tech satser. poLight meldt om en kansellert brille i Q4, og det er aktør som allerede er poLight-kunde. De måtte kansellere fordi de har så mange kundeprosjekter at de ikke har kapasitet til denne nye brillen akkurat nå. Men TLens-brillen de allerede har på markedet er jo med. Nei, det er definitivt ikke dårlig marked for AR/MR!
Metas RayBan er akkurat nå i bruk på catwalken på motemessa i Paris, og denne tidlig-fase AR-brille er allerede solgt i 7-sifret antall. Denne konseptbrillen baner vei for kommende AR-briller og bredere utrulling. Der håper vi poLight skal være sentrale.
skadi
I går kl 23:31 89

Na Myra, hvor høyt skal du prøve denne gangen å drive kursen oppover, før du selger deg ut for tredje gangen på bekostning av de som biter på?