BørsXtra: Vill uenighet om PGS, Trump åpner opp, sjømatrapport

Slettet bruker
PGS 05.01.2018 kl 10:50 1348

SEISMIKK/DRILLING: Trump-administrasjonen foreslår å åpne for letevirksomhet i omtrent hele den amerikanske kontinentalsokkelen. Etter plan skal de tildele fra 47 leaseområder i perioden 2019-2024 hvorav 12 i Mexicogolfen, 19 i Alaska, 9 i Atlanterhavet og 7 i Stillehavet. I de to sistnevnte har det ikke har vært tildelinger på flere tiår. Tilgjengeligheten på seismikkdata i disse områdene er begrenset noe som vil øke etterspørselen etter multiklient og kontraktsdata. Det igangsettes nå en offentlig 60-dagers kommenteringsperiode til forslaget.

OLJEPRIS: Fra fjorårets bunnpunkt på 44 dollar fatet i juni har oljeprisen steget med 52 prosent, og bare den siste måneden har prisene steget med ni prosent. – Jeg hadde ikke sett for meg at det skulle stige så mye som nå. Jeg hadde sett for meg 60-tallet i fjerde kvartal. Dette har steget mer enn alle estimatene jeg kan huske å ha sett, sier oljeanalytiker Torbjørn Kjus i DNB Markets. (DN) DNB Markets har en prognose på 60 dollar fatet i 2018, mens Pareto i dag oppgraderte sin prognose til 63 (60).

AKERBP: Pareto øker kursmålet til NOK 250 (185) – gjentar kjøp.

SJØMATRAPPORT: I dagens ferske sjømatrapport fra Pareto reduserer de sin estimerte spotpris på laks for 2018 til NOK 56 per kilo. Som følge reduseres kursmålene som følger: Austevoll Seafood NOK 90 (95), Bakkafrost NOK 330 (340), Norway Royal Salmon NOK 170 (185), Salmar NOK 280 (285), Scottish Salmon NOK 12 (12,5). Alle selskapene i sektoren får kjøpsanbefaling foruten Bakkafrost med holdanbefaling.

PGS: Den norske analytikerstanden er svært splittet i sitt syn på PGS-aksjen, der åtte har kjøpsanbefaling, mens fem har salgsanbefaling. Kursmålene varierer fra 1 til 35 kroner. Analytiker John Olaisen i ABG Sundal Collier er mannen med kursmålet på én krone for PGS-aksjen. Den mest positive av de norske PGS-analytikerne er Jørgen Andreas Lande i Clarksons Platou, som har et kursmål på 35 kroner. Pareto økte kursmålet til NOK 25 (21) etter gårsdagens positive profit warning. (FA)

PARETO ANBEFALER: Pareto-analytiker Fredrik Steinslien anbefaler kjøp av Schibsted, Selvaag Bolig og Kitron. (FA)

STOREBRAND: JP Morgan oppjusterer kursmålet på Storebrand til NOK 61 (47). Opprettholder selg.

HOW-TO PÅ XI: I den nye kanalen https://chat.xtrainvestor.com/channel/how-to-use-xi finner du mye informasjon om hvordan plattformen er organisert, hvordan kanaler-private grupper - direkte meldinger fungerer, hvordan man poster ulike meldinger, hvordan du kan behandle egne og andres meldinger og hvordan reaksjoner/emojis kan brukes mm. Og for de som er flinke til å lese vil de også se kommende funksjonalitet ;)

NYE XI: Vi er blitt Norges største målt i aktivitet – her https://chat.xtrainvestor.com/home kan du følge med på siste aktive grupper, antall medlemmer online – dvs innlogget i chatrom, økningen i antall meldinger, antall kanaler og antall rom (privat kommunikasjon).
Redigert 19.01.2021 kl 11:16 Du må logge inn for å svare