Trump sutre-tråd

mellomulv
DONALD 26.02.2025 kl 22:00 13704

Her kan vi dele tap, frustrasjon eller glede(?) over det Donald finner på.

Toll-tullet kommer til å kjøre børsene i grøfta. Blir det noe tull med statsgjelda er det game over, men vi kan bli fortere kvitt fyren.

Denne tråden skal dekke Donalds effekt på børs og økonomi. Ikke være et sted der folk kan raute ut Putin-søppel de har lest på Facebook.
Redigert 10.03.2025 kl 16:16 Du må logge inn for å svare
4580
26.02.2025 kl 22:04 7575

Ferdig før sommeren, både Donald og Musk.
mellomulv
26.02.2025 kl 22:20 7515

Krysser fingra. Første uka var ok, så gikk det i bratt utforbakke og nå er det kaos på alle fronter etter en måned. Kan ikke være sånn i 4 år. I beste fall blir bare verdsettingen av aksjer generelt lavere pga. all usikkerheten.

Reddit er ingen sikker kilde til info, men om man leser litt rundt så har tollen allerede laget krøll i kjøp av stål. Leverandører vil ikke gi priser frem i tid fordi ingen vet hva som kan skje. Noen små bedrifter stenger fordi mexicanerne de hadde i jobb har forsvunnet. Kan mene mye om at folk bare svømmer over elva inn i landet, men når de først har skaffet seg en jobb så har det konsekvenser å pælme dem ut. Ender med inflasjons-armageddon, skyhøye renter og generell elendighet.
nopetter
26.02.2025 kl 23:16 7418

Mannen er en idiot, han bruker trussler som forhandlingskort som toll barrierer slik han gjorde nå mot EU. Hvis han f.eks skulle sette igang en toll tariffen mot Canada så kan dem lett stenge av alt av olje,gass strøm m.m. til usa så er dem fucked med 4 dobling av prisene. Noe som allerede har fått konsekvenser for den jevne amerikaner. Nå utsatte han toll tariffen mot Canada til april dette var vel andre gang han gjorde det
Redigert 26.02.2025 kl 23:17 Du må logge inn for å svare
The Observer
26.02.2025 kl 23:34 7348

Donald Prump. Han fyrer av noen luktskudd, men noe vil ramme han selv. Hvordan skal han forsvare at egne konsumenter må betale mer for mange varer som er importert eller tilvirket med importvarer. Han lovet jo bedre økonomi for den jevne amerikaner.
mellomulv
27.02.2025 kl 07:36 7102

Ryker Tangen på en Musk smell? DOGE slanker staben i NBIM og SMSene til Elon er oppsigelsesgrunnlag (',)
Almirante
27.02.2025 kl 08:46 7019

Det mest komiske er nok at Kina med Xi Jinping i spissen og Russland sitter på sidelinjen og ler mens Trømf selvdestruerer USA.
USA er avhengig av samarbeid tvers over landets grenser, kjører EU, Canada, og Kina hardt mot hardt og begynner å sette opp tollsatsene samt selge litt av US statsobligasjonser så back-tracker og pisser Trømf i buksa. Men det vil dessverre backfire alle og vil være tidenes finanskrise, men på andre siden, så vil da USA ligge med brukket rygg og miste verdensmakten til BRICS landene(bytt ut SørAfrika med SaudiArabia).
Er itillegg luta lei av at alle lar Trømf komme unna ting siden han er "businessman" og "eiendomsbaron", så de setter forskjellige standarder for han. Bør og skal være samme krav til han som alle andre presidenter. Media og folk må slutte å børste vekk hans kommentarer og tiltak siden han er "ignorant". Kall en spade for spade, og la han få kjenne på konsekvensene. Håper inderlig at Europa står sammen nå og ikke lar seg herse av bølla-Trømf.
mellomulv
27.02.2025 kl 16:23 6911

Oljeprisen klarer seg bra på tross av all elendigheten. Håper ikke det rakner totalt utover våren.
mellomulv
28.02.2025 kl 21:15 6702

"Heldigvis" blir det ikke fred i Ukraina med det første. Og bra er det, når hele porteføljen er rigget for krig. Donald er altfor tett i nøtta til å få til noen avtale.
Redigert 28.02.2025 kl 21:28 Du må logge inn for å svare
nopetter
28.02.2025 kl 21:50 6592

Trump har nå begynt å kutte i Pentagon byråkratiet og det blir som å leke med ilden det er ingen president som har gjort dette før, det var mange tidligere forsvarsministre som nå har tatt til ordet for at han har gått for langt. Tipper han og vance kan bli tatt av dage
Kvisla
28.02.2025 kl 22:28 6478

Nå er alle sint på Donald. Rene muppet show nå. Høres ut som Europa skal hjelpe Ukraina å krige nå. Drit og dra jeg la Ukraina stå alene. Er enig dette kunne vært ordnet på sivilisert vis tidligere. Er ikke bare Putin som er gal allefall borti der.

Ifølge FN ble det drept over 14 000 mennesker i Ukraina-konflikten mellom krigens begynnelse i 2014, og frem til Russlands storskala invasjon i 2022. Etter invasjonen 24. februar steg dødstallene raskt, men med stor usikkerhet rundt nøyaktig hvor mange som har blitt drept.

Alle har glemt volden som skjedde innad i Ukriana. Kan det ha noe med at Putin valgte å gå inn ? Jævla dritvepsebol som jeg aldri vil gi noe til og mine oljepenger er gitt mot min vilje. Jeg tror at om Putin hadde fått de 4 områdene der Russerne ble forfulgt og drept ville dette ha stanset.

Verden består bare av verdensledere som skal måle kuklengde så da ender det med total galskap. Der er Trump befriende, han gir faktisk bare faen i hva folk mener, han er valgt for 4 år. Ukraina som gjemte Biden jr. kan angre nå og bidro til riksrettssak mot Trump.

Er Russerne smarte sier de at få de områdene og det blir fred ASAP. Ellers tror jeg de terger på seg Trump og det ville ikke jeg har gjort om jeg var Putin.

til dere over her, det er da fanken ikke Trump som har ordnet denne statsgjelden!!! Håper USA går rett i dass på gjelden.(devaluering på 25-30%).
Redigert 28.02.2025 kl 22:42 Du må logge inn for å svare
Blue Cow Group
28.02.2025 kl 22:41 6410

Russere ble aldri forfulgt og drept for å være russere i Ukraina, det var bare noe putin fant på for å forklare invasjonen til russerne.
Ingenting verken Zelenskij eller EU hadde gjort kunne endret på dette. Ja, ukraina kunne jo bare lagt seg på rygg og godtatt å miste 1/4 del av landet sitt, men det skjer sjeldent sålenge den angrepne har mulighet til å forsvare seg. Selv Norge skøt på Blücher da den kom!
Kvisla
28.02.2025 kl 22:43 6406

Alle som de klarte å drepe selv da drøssevis av tusen ? Var lissom helt ok det. Bryr meg ikke om dem en møkkafolkeslag som russerne.

https://www.amnesty.org/en/latest/news/2015/02/ukraine-horror-civilian-bloodshed-indiscriminate-attacks/

https://en.wikipedia.org/wiki/2015_Kharkiv_bombing

https://www.ohchr.org/en/stories/2015/09/close-8000-people-killed-eastern-ukraine-says-un-human-rights-report (ØST UKRAINA).

https://en.wikipedia.org/wiki/Casualties_of_the_Russo-Ukrainian_War

The overall number of estimated deaths in the war in Donbas from 6 April 2014 to 31 December 2021 was 14,200–14,400. This included about 6,500 pro-Russian separatist fighters, 4,400 Ukrainian fighters, and 3,404 civilians.[1] This number includes non-combat military deaths, as well as deaths from mines and unexploded ordnance. The vast majority of the deaths took place in the first year of the war, when major combat took place before the Minsk agreements.

Total deaths
Breakdown Fatalities Time period Source
Total 14,200–14,400 killed 6 Apr. 2014 – 31 Dec. 2021 United Nations[1]
Civilians 3,404 killed (306 foreign) 6 Apr. 2014 – 31 Dec. 2021 United Nations[1]
Ukrainian forces
(AFU, NGU, SBGS
and volunteer forces) 4,400 killed 6 Apr. 2014 – 31 Dec. 2021 United Nations[1]
4,647 killed[a] 6 Apr. 2014 – 23 Feb. 2022 Museum of Military History[10][b][14]
4,954 killed[a] 6 Apr. 2014 – 23 Feb. 2022 UALosses project[15]
Pro-Russian forces
(DPR and LPR forces) 6,500 killed 6 Apr. 2014 – 31 Dec. 2021 United Nations[1]
17 killed 1 Jan. – 25 Feb. 2022 DPR & LPR[16][17]
Russian Armed Forces 400–500 killed[c] 6 Apr. 2014 – 10 Mar. 2015 US State Department[18]
Initially, the known number of Ukrainian military casualties varied widely due to the Ukrainian Army drastically understating its casualties,[19] as reported by medics, activists and soldiers on the ground, as well as at least one lawmaker.[19][20][21][22] Several medical officials reported they were overstretched due to the drastic number of casualties.[19] Eventually, the Ukrainian Defence Ministry stated that the numbers recorded by the National Museum of Military History were the official ones, although still incomplete,[23] with 4,638 deaths (4,500 identified and 138 unidentified) cataloged by 1 December 2021.[10][b]

I dag fikk jeg virkelig repsekt for TRUMP. Har ikke brydd meg tidligere. Jag den krigshisseren fra Ukraina tilbake hjem tomhendt. Aldri likt han. Og jeg liker faen heller ikke Putin.
Redigert 28.02.2025 kl 22:49 Du må logge inn for å svare
Blue Cow Group
28.02.2025 kl 22:48 6371

At 14tusen døde etter invasjonen av krim betyr ikke at de alle ble forfulgt og drept fordi de var russere. Virker som du har gått 5 på kremls propaganda, ingen unnskyldning for å tro på sånt i dag når alle svara er noen tastetrykk unna.
Kvisla
28.02.2025 kl 22:50 6380

Noen har noe mellom ørene til å finne ut ting selv enn å høre på svartmaga Jugendpropaganda som serveres daglig i Pk media. Skulle nesten tro vi var Russland. Lyves like mye her i europa som der borte. Slik at folk kan få "rette" meninger. en kan lure på hvor mange mini Putiner som sitter og styrer rundt omkring her i europa. Og da tenker jeg ikke bare på politikere, men også "godhjerta" organisasjoner og medier. Vel Norge har da klart å kaste folk ut av vinduer også og stemplet "selvmord"
så på sett og vis er vi nok en bra kommuniststat. Stikkord flyplassaken Hurum. Det verste er at så mange i vesten mener vi er så forbanna mye bedre enn Putin.
Når en lyves for så mye at en tror på løgnene så blir det sant. Tenker de som "fikset" Hurumsaken kunne fått jobb hos Putin som vinduskastere.
Redigert 28.02.2025 kl 22:55 Du må logge inn for å svare
Blue Cow Group
28.02.2025 kl 22:55 6369

Det fins flere kilder her i verden enn mainstream og alternative/sosiale medier. Fatter ikke åssen du kan være skeptisk til msm men samtidig tro på RT, og ikke bare tro på det men t.o.m skrive sinte ranter på et aksjeforum fordi andre ikke tror på dem.
Kvisla
28.02.2025 kl 22:58 6367

Siden jeg er sint å legger ut fakta (fra Ukraina)skal jeg slutte med det! Go Trump. Rævkjør alle sammen inklusive naive nordmenn.
Helt enig Sandtann. Men en er gal om en tør si det (med alle godt opplyste vg og dagbladsaker)og det lever jeg godt med. Jeg tror Trump ser skriften på veggen. Egentlig er USA KONKURS, men han forsøker å redde det som reddes kan.

Utrolig få som er bekymret for hva som kan skje om USA kollapser totalt og degraderes på gjelden ?
Redigert 28.02.2025 kl 23:02 Du må logge inn for å svare
Sandtann
28.02.2025 kl 22:58 6381

Jeg tror faktisk ikke det hadde blitt krig i Ukraina hvis Trump hadde vært president i forrige periode. Men Biden og et « tøft» NATO forøvrig ville det annerledes. Synes retorikken fra Stoltenberg ( NATO) var uansvarlig med mulig Ukraina NATO medlemskap i Russlands forgård (med for Russlands del fare for utplassering av raketter mm. som nabo av Russland).

Her virker det som Biden og Nato har vært helt historieløs, Google: Cubakrisen i 1962 så får du et omvendt eksempel.
Olj1
28.02.2025 kl 22:59 6380

Kina blir geopolitisk den store vinneren av det Trump nå steller i stand. Samtidig som han tar rollen som en nyttig idiot for Putin. Ved å frastøte seg Europa så vil den relative makten til USA synke gradvis. Virker som at Trump med den politikken han han fører aktivt forsøker å utjevne maktforholdet mellom USA og Kina i amerikansk disfavør. Tillit og relasjoner bygges i centimeter, men rives i meter. Siste ukers handlinger og uttalelser vil trolig være uopprettelige for forholdet mellom Europa og USA.
Sandtann
28.02.2025 kl 23:16 6293

USA’s budsjett underskudd utgjør enorme milliarder årlig og de fleste vestlige land og organisasjoner (inkl. NATO, FN osv. ) har nytt godt av USA’ s « sløsing» uten å tenke nærmere over hvor lettvint det er å være kjekk når andre ( les USA) betaler. Trump er forretningsmann og vil endre kostnadsdekningen. Og mange av de tollsatser han innfører har allerede vestlige land hatt omvendt mot USA i mange år.

Og krigen i Ukraina har han motvillig overtatt fra Biden, NATO og Stoltenberg så der kjører han en knallhard linje nå.
Blue Cow Group
28.02.2025 kl 23:29 6258

Dette har jo trump selv sagt høyt at er et mål, america first, skal ikke lenger bry seg om internasjonal politikk eller bry seg om all soft powern de har bygd opp, nå skal de kun bry seg om seg selv.
Putin og Xi kunne aldri ha gjort så mye skade på amerika om de prøvde engang, jeg tror ikke noe på det, men det ville gitt veldig mye mer mening hvis trump faktisk var russisk agent. Alt han gjør ville egentlig gitt mening, han angriper ikke nødvendigvis sine allierte - han angriper putins fiender (som som oftest viser seg å være amerikas allierte)
nopetter
28.02.2025 kl 23:39 6193

Kina har allerede overtatt flere gruver av sjeldne jordarter bare noen mil fra krigssonen inne i Ukraina med hjelp av russerne, de har dem under full drift det var noen av disse gruvene han var ute etter. Trumpen er dessverre den største nyttige idioten kina og Russland noen ganger kunne fått som nå hjelper kina og Russland på en måte som de aldri kunne tenkt seg engang i drømmene sine, og han hadde fått alle disse gruvene gratis av Zelensky. Og de feige politikerne i usa står bare der og glaner. Og når han nå skal kutte den militære støtten til Ukraina så rammer dette like mye usa, fordi alle våpen og ammunisjon kontrakter går til amerikanske bedrifter

Det er nesten ubegripelig hvir jævla dum en amerikansk president kan bli
Redigert 28.02.2025 kl 23:50 Du må logge inn for å svare
Anywhere
28.02.2025 kl 23:56 6108

Enig, Nopetter. Det er noen skribenter her på tråden som tydeligvis dessverre er besserwissere som Trump og ikke evner å se enkle sannheter. Å hevde Trump er noe annet enn en skamplett og en prototype på skamløs oppførsel i kveld er i beste fall blind- og døvhet. Trump er verdens største egoist og selvhevder, og er navlebeskuende og nedrig nok til å forsøke å sparke en svak part og true en kriget og skadet alliert til å gi fra seg store landsverdier for å få hjelp. Det er bare ikke slik mennesker oppfører seg mot hverandre. Dyr, de utnytter det svakeste ledd for å få sin mat, vi bør heve oss over dyrisk atferd. Plasser Trump på fronten. Han hadde ikke fått til en pøkk og mistet alt av respekt og venner og plassert seg slik at ingen ville stille opp for ham...

Trist at folk kan falle så ut av sannhet...

Fortsetter det slik i utviklingen av selviskheten "America first" så vil det dtterhvert bli America alene. Vi vil venne oss bort fra dem så lenge det er trumpisme som rår.
Redigert 28.02.2025 kl 23:59 Du må logge inn for å svare
Kvisla
01.03.2025 kl 00:00 6104

Herlig å se en som kaller de fleste amerikanere for idioter. Det er jo flertallet i USA. Bra at andre land ikke kan blande seg inn i valg og stemme. Skulle blitt meg et ormebol på denne jordkloden da. Demokrati gjelder som kjent kun om de riktige kreftene kommer til. Menneskeheten er så forkrøplet at det er bare å vente på atomsoppene slik at en slipper idiotiet til de som vet best. Er bare å komme seg lengst mulig unna Europa for det er her flest idioter bor tydeligvis. Da smeller det også trolig her. Beviset for det kan vi se på allahallal som slippes inn i horder. Venner jeg har fra mange forskjellige land rister på hodet når de hører om svenske og norske tilstander. Og ja jeg blir ikke sur når de kaller oss for tullinger, det er da det vi er. Her skal vi bli som avisa forteller oss at vi "bør" være.
Og ja jeg er faktisk venn med et par russere også, og ellers nesten hele verden unntatt allahhallal , men ikke ukrainere det jeg har hørt fra dem misliker jeg, men det er sikkert noen bra folk der også.
Redigert 01.03.2025 kl 00:14 Du må logge inn for å svare
Olj1
01.03.2025 kl 00:05 6078

Selv om det er en sprø tanke, skal man neimen ikke se bort fra at det kan være noe i den. Som du sier det ville gitt perfekt mening, og vært tidenes agentoperasjon, sannsynligvis bygget opp over et halvt liv.
Thesistulling
01.03.2025 kl 00:16 6035

Re:Noen har noe mellom ørene til å finne ut ting selv enn å høre på svartmaga Jugendpropaganda som serveres daglig i Pk media.....

Du mener det ja?
😆
Kvisla
01.03.2025 kl 00:18 6032

Av og til glimter selv pk mediehorene til.

"- USA er ikke interessert i å spille spill. Vi er ute etter fred, ikke en ti år lang krig. Zelenskyj vil bare slåss, slåss, slåss. Han så ikke ut som en mann som ønsker å skape fred, legger Trump til."

https://www.dagbladet.no/nyheter/snakker-ut-etter-krangelen/82757994

Enkelte ganger holder det å lese de to linjene med fakta og det andre søppelet der de skal endre hele ditt ufyselige objektive undersøkende vesen kan du glatt hoppe over.
Redigert 01.03.2025 kl 00:20 Du må logge inn for å svare
Almirante
01.03.2025 kl 06:58 5731

Dette er entertainment på øverste nivå...er så tragikomisk at man kan ikke gjøre noe annet enn å riste på hodet og le.
Må si jeg er enig med Senator Seth Moulten(republikaner), han utbasunerte rett etter intervjuet at Donald er en feiging, supernarc og Putin's nikkedukke, og Vance er feigere, en usikker pingle som er Donalds nikkedukke. Aldri i historien har en vise-president kaklet så mye under en samtale mellom to ledere/statsoverhoder. Hadde vært spennende å se om Vance hadde kaklet med Putin, Xi Jinping, Netanyahu og MBS.
Trump vil miste folket, og Vance, Rubio, Musk vil alle sakte men sikkert implodere Trumps indre sirkel. Det som er viktig nå, er at Europa må stå samlet, de må svare Trumps usannheter rett imot og sette hardt mot hardt. Sett høye tollsatser på alle Amerikanske varer og styrk den interne Europeiske samarbeidet.
En bølle som Trump, som klart meler sin egen kake og ikke amerika first, må få en eller to i fleisen. Den Amerikanske arrogansen har aldri vært høyere, og er kanskje på tide med en reality-check.
Blir også paff av Rubio, og resten av Trump-teamet som ikke tør å stå for sine egne meninger, og bare nikker og bukker etter all BS Trump og Vance oppgulper.
nordnes
01.03.2025 kl 09:39 5465

Det har en underholdningsverdi, men med et så alvorlig bakteppe, blir det som å fortelle vitser i en begravelse.

Jeg så et intervju med en tidligere amerikansk ambassadør i går, som sa at tilsvarende utspill har skjedd før, det uvanlige var at Trump lot det skje i det Ovale Kontor med pressen tilstede. Helt enig i at Europa bør samles og stå sterkere utad. Nå er det snakk om at Frankrike skal gi Tyskland kjernevåpen. Det er ikke utenkelig at Trump klarer en Brexit fra sine allierte og handelspartnere. Så dette er noe USA taper på.

Men en ser hvordan enkelte norske politikere forholder seg til situasjonen som har oppstått. Vår tidligere finansminister legger ut bilder på Facebooksiden sin av et melkeglass, kakestykker, katten er vel på plass, der han hyller bonden, ikke et ord om Norges sikkerhetspolitiske situasjon. På den måten fornekter Vedum det som skjer i EU og Europa. De fleste Stortingspolitikerne skriver om Europas mørke skyer i Fb innleggene sine.

Redigert 01.03.2025 kl 09:48 Du må logge inn for å svare
Almirante
01.03.2025 kl 10:13 5333

Ja, noen av de norske politikerne har vel et nyansert bilde av verden. Lurer på hva Stoltenberg gjør nå, siden han er en god "buddy" med Trømf.
Savner litt Merkel under disse tider, for hun hadde "baller" av stål og var en bauta når det gjaldt Europa, EU, NATO og USA. Nå kan man vel alltid finne feil ved henne og, men hun lot seg ikke herse med.
En ting er sikkert, Putin nyter dette, og en annen ting som også er sikkert, er at Putin vil kaste Trømf foran bussen ved første anledning. Så kan det spekuleres hvorfor Trømf er så lett manipulativ når det gjelder Russland og Putin. Putin har sikkert en god del enn bare luksus-prostituerte og "cola-parties" på Trømf. Blir ikke overrasket om Trømf har i desperasjonensnavn delt high-sensitive dokumenter med Putin for å vinne valgene i 2020 og 2024- Blir nok bare spekulasjoner fra min side, men man ser vel lett her at Trømf meler sin kake og ikke den Amerikanske felleskaken som han påstår.
Blir spennende å se hvordan Kina aggerer og svarer på Trømf sine trussler. Håper i tillegg at Canada svarer med en hard mynt og Europa virkelig manner seg opp og står imot nå.
nordnes
01.03.2025 kl 10:24 5292

Jeg er enig i at Merkel hadde gode kvaliteter, hva tenker du om CDUs Frederich Mertz ?
Mammon
01.03.2025 kl 10:43 5239

På tide Europa slutter å kaste penger etter zelensky som åpenbart ikke r interessert i fred. Lurer på hvor mye av bistandspenger som havner i lommen til zelensky 🤔

Håper at skattebetalere i hele europa gjør opprør mot mere bistand til ukraina som kun fører til økt dødstall
Redigert 01.03.2025 kl 10:44 Du må logge inn for å svare
Almirante
01.03.2025 kl 10:44 5232

Merz mener jeg er økonomisk konservativ. Han har ved flere anledninger antydet til lavere skatter, få reguleringer og fri konkurranse.
På andre siden så har han et mer tradisjonelt syn og holdninger, noe som kan oppfattes som mindre progressive sammenlignet med andre vestlige politikere.
Akkurat lik Merkel, så er Merz er en sterk tilhenger av et samlet Europa og taler for europeisk integrasjon, og ser Tyskland som en viktig aktør i europeisk lederskap. Han støtter EU, men har også uttrykt bekymringer rundt EU’s styring og byråkrati.
Mener å huske at et av hovedagendaen hans ved siste valg, var at Europa bør ha en sterk forsvarspolitikk, samarbeide tett med NATO og styrke Europas rolle i globale sikkerhetsspørsmål. Noe som indirekte sier USA imot og som impliserer full støtte til Zelensky og Ukraina.
Alt i alt, om Merz er god for Tyskland og Europa, avhenger i stor grad av hvordan Tyskland forholder seg til supermaktene Russland og Kina. USA vet alle hvor står nå mtp Europa. I tillegg så er nok Merz og Trømf helt ulike som både ledere og person, så forholdet mellon USA og Tyskland vil være, my two cents, på all-time bunnivå.
Kvisla
01.03.2025 kl 11:26 5081

Det må bli slutt på bistand til alle og enhver. Vi er best i verden på å gi penger til klagende Nav klienter, snyltere, diktatorer og terrorister, men selvsagt blir de ikke alltid definert som det av hjernedøde norske politikere. Gi penger Til Hamas og annen voldsideologi er faktisk så bestialsk at vi burde vært straffet. Gi bistand til alle andre som slåss mot faenskapet det er nok politikk i massevis. Ukraina har alltid vært korrupt og jeg bryr meg faktisk ikke lengre om dem i det hele tatt. De er like gærne som russerne. Verken bedre eller verre. Europa lever stort sett etter kardemommeloven, unntatt når det gjelder Putin.
Trump er den mest ærlige politikeren som finnes. Det han sier gjør han. Det er mangelvare i dagens verden. Så kan en like eller ikke like det, men han holder ord. Mange som har mye å lære der.
Redigert 01.03.2025 kl 11:28 Du må logge inn for å svare
Storms
01.03.2025 kl 12:12 4959

I min optik var Vance den som tændte lunten.
Han sagde man kun kan løse krigen i Ukraine med diplomati, hvor Zelensky spørg hvor diplomatiet var da Rusland inv Ukraine efter man havde underskrev fredsaftale og hvor Putin igen og igen sagde Rusland ikke søgte krig, han så angriber Ukraine med store styrker.
Derefter skiftede Vance retning til angibe Zelensky, sige han selv er skyld og han skulle takke Trump for ville redde Ukraine - nogen vil tænke hertil, hvorfor takke USA for at vil “sælge” dele af Ukraine til Rusland.

Putin og Trump har store planer i genoprette økonomiske og industrielle forbindelser.
Her vil Trump have Europa til at nulstille sanktioner, noget som lige nu er en umulighed.

I klartekst tjene penge uanset omkostninger…

Muligvis spille de infrost russiske midler på ca 2.7 billioner ind i disse planer, hertil ønsker Europa en del af disse penge skal indgå i en form for krigsgæld til fx genoprettelse i Ukraine og fredsbevarende job m.fl.
Redigert 01.03.2025 kl 12:17 Du må logge inn for å svare
Almirante
01.03.2025 kl 13:37 4779

Storms du har rett, Vance er nok hoffnarren her.
Det jeg ikke skjønner, er hvordan Vance, som har nesten ingen politisk erfaring og en som heller ikke skiller seg ut, har blitt utnevnt som vise-president??
Er det blind fører blind mentaliteten? Trump har noe alliert seg med bare nikkedukker. Rubio som har vært kjent for å være en politisk ringrev logrer med halen. Vance kan jeg heller ikke ta seriøst. Han snakker om MAGA og samtidig sette restriksjoner mot asyl og innvandring samt som han støtter høyreekstreme filosofier og støtter AFD. Men, på hjemmefronten, så er han gift med ei indisk immigrant datter, og på andre siden så støtter han høyreekstreme holdninger!!
Så er spørsmålet, er det Vance det er noe galt med eller er det noe galt med fruen hans, som velger å stå med en som har veldig fremmedfiendtlige holdninger.
Kvisla
01.03.2025 kl 14:29 4684

Du er intet mindre enn en surmaga rasist og hater. Stiller spørsmål ved hvorfor en flott indisk kvinne er sammen med Vance ? Fy faen for en møkkafyr.

Her er en til som lyver pk så det renner av ham. Selv har og også lyst å flytte til New Zealand. Det sikreste landet der rikinger kjøper seg eiendommer og dommedagsbunkere. Når de nå skjønner at det kan bli mer krig. For det er slik de argumenterer hyklerne, så rømmer de selv.
Jeg tror Trump kan sjokkere til og ,med Putin om dette går for langt og det håper jeg virkelig vi slipper. Da får tilbakestående europere det som de vil. Krig mot russland. De som overlever, jo rike pk drittsekker som har rømt til New Zealand.

https://www.msn.com/nb-no/nyheter/other/avatar-og-titanic-skaperen-flytter-fra-usa-etter-trump/ar-AA1zY7Ff?ocid=msedgdhp&pc=HCTS&cvid=dd11b021152c4e5aba81e23749744d50&ei=13
Redigert 01.03.2025 kl 14:34 Du må logge inn for å svare
HellBound
01.03.2025 kl 14:31 4682

The American era has ended.

The Chinese era has begun.
Thesistulling
01.03.2025 kl 15:06 4595

Her er det enkelte som er helt skrudd i huet........
Litt fascinerende.
4580
01.03.2025 kl 15:20 4538

Eller skremmende
Storms
01.03.2025 kl 15:56 4452

Da jeg ser Vance sidder der også så går min indre alarm, hvorfor både Trump og Vance til et møde om en underskrift som først få virkning ud i tid og ikke udbyttende for USA i mange år, muligvis endda store omkostninger.
De sidder ikke ved et bord og skal underskrive men er posteret op for pressen.
Min mistanke er at Vance er der for åbne skærm i realtid at presse Zelensky til at sige han er klar til at indgå fred, men denne vil ikke uden sikkerhedsgarantier…
For mig giver det ikke mening at Vance var der også. Det var underskrivelsesceremonien ikke vigtigt nok til…
Redigert 01.03.2025 kl 15:59 Du må logge inn for å svare
Thesistulling
01.03.2025 kl 16:06 4422

Ja......
Liten vits i å gå inn i noen diskusjon med slike bastante holdninger og tankesett om hvordan verden fungerer.

Det blir en skremmende, og spennende tid fremover.
Og ikke spennende med positivt fortegn........
Fullstendig galskap.
Jeg tror de som stiller seg det minste positive til Russland burde tatt seg en tur til Finland, eller hvilket som helst naboland av dem og satt seg litt inn i historien.
Almirante
01.03.2025 kl 16:33 4342

Kvisla, det er et legit spm om du liker det eller ei.
Det sier en god del om personen Vance og hans indre kompass. JD Vance faktisk støtter organisasjoner som Alliance Defending Freedom (ADF) – en organisasjon kjent for sin anti-LHBTQ+ og ultrakonservative agenda. Så kan det definitivt ses som hyklersk, spesielt med tanke på at han er gift med en kvinne av indisk opprinnelse.
Mange av de gruppene og ideologiene han har assosiert seg med, fremmer en form for hvit kristen nasjonalisme som historisk sett har vært skeptisk til både ikke-hvite og ikke-kristne. At han da samtidig har en familie med en ikke-hvit innvandrer, kan fremstå som et klassisk eksempel på dobbeltstandard hvor han på et personlig plan lever et liv han politisk sett motarbeider for andre.

Kall meg gjerne rasist, men jeg kaller en spade for spade!!
nordnes
01.03.2025 kl 16:37 4313

Til ditt spørsmål under, så mener jeg at Vance er kamerat med en av sønnene til Trump og at det var Trumps sønn som først foreslo Vance som visepresident.

«Det jeg ikke skjønner, er hvordan Vance, som har nesten ingen politisk erfaring og en som heller ikke skiller seg ut, har blitt utnevnt som vise-president??»
skadi
01.03.2025 kl 16:58 4259

Tenk dere at det oppstår en situasjon hvor han må fungere som president....
fjellape
01.03.2025 kl 17:54 4148

Fenatyl tar livet av 1500 mennesker i USA hver uke.
Kina sender råstoff til videreforedling i Mexico.
Det her er biologisk handelskrigføring, som fører til kriminalisering i Mexico, og at nabolag i USA forslummes og folk bor på gata, og det fortsetter så lenge vi har naive krefter som lar det skure. Derfor er det nødvendig med en president som reagerer.

Det er ikke Russland som er den store trusselen mot verdensfreden, men det er Kina. Kina bygger ut infrastuktur, og setter det ene utviklingslandet etter det andre i gjeld til seg, og i galloperende gjeld. Se hvordan det gikk med Sri Lanka, og hva som er skjedd i Afrika, og hvordan det globale belt and road-prosjektet går. Og det forsøker seg med infiltrasjon i råvareland. Til og med i Australia, som reagerte og ofra en stor del av eksportinntektene sine for handelsreaksjoner fra Kina.
I vestlige land, får man folk til å gjøre dumme ting, styrt av tiktokvideoer og en flom med Fenatyl.
Kina styrer med hånningfeller, handelskrig og informasjonskrig, og får makt over mange land, uten bruk av millitære våpen.
Det verden trenger nå, er en amerikansk president som ikke kriger så mye med millitære våpen, men som tar kampen med handelskriger, og som provoserer Europa til å ordne opp i sine egne millitære problemer.
JeanPaul
01.03.2025 kl 17:56 4150

Anbefaler alle å se video av hele møtet på YouTube, ikke bare de minuttene som norsk media ønsker man skal se. Stiller det hele i et litt annet lys…
Parsons
01.03.2025 kl 19:01 4014

Dette er starten på slutten av USA som supermakt, Trump som Diktator lar seg styre av Diktatorer, og kutter i de vestlige aliansene. Samtidlig ødelegger han samfunns strukturene innad i landet, og Xi og Putin heier på han, Winter is coming.
Olj1
01.03.2025 kl 20:16 3888

https://www.kyivpost.com/post/47630
Man skal være kildekritisk, men det gir mening…

Putin har såpass mye på Trump at han blir tvunget til å være nikkedukke. Putin er trossalt formet i KGB selv, mens trump er en omdiskutert forretningsmann. At KGB kan ha fanget trump i en honningfelle eller tilsvarende på 80tallet vil jeg si er even chance for.
Redigert 01.03.2025 kl 20:22 Du må logge inn for å svare
DividendYield
01.03.2025 kl 20:31 3858

Er det han rakker ned på Volodomyrs klesstil og hvorfor han ikke viser respekt for presidenten og oval Office? Dette til tross for at SS Musk gikk med en caps noen dager før